Koskas Infernojen valmistus lopettiin vai lopetettiinko ollenkaan? Jos ei niin mikä yritys myy uusia?
Ainakin myynnissä olevat käytetyt tuntuvat olevan 90-luvun vaihteen pursia.
Jos vene oli hyvä ja suosittu niin miksi valmistus lopetettiin?
Infernon valmistus?
19
8337
Vastaukset
- Timop!
Noita Infernojahan on monia malleja...
Lama saattanee olla aika hyvä selitys tuolle valmistuksen lopettamiselle, loppui ostajat, ja alkoivathan ne mallitkin olla melko wanhoja...
Inferno 31:stähän saanee vieläkin nimellä Saint 313. Näyttäisi valmistajan sivulla olevan myös Saint 28, olisikohan Inferno 28... (http://www.saintboats.fi/index.htm) - Joakim
Infernoja valmistettiin monessa eri paikassa (Finngulf, Tabasco, NA-Boats jne) ja koko nimi oli vain Tallbergin myyntinimi. Tallber Nauticalle kävi heikosti 90-luvun alussa ja samassa katosi Inferno tuotenimi.
Monia Infernoja on valmistettu tuon jälkeen muulla nimellä. Esim. Finngulf 33 (ei nykyinen), Hanse 33, Vital 26, Sain 313 ja 28 ovat alunperin Infernoja. Inferno 31:stä on valmistettu myös Crown 31 ja Finngulf 31 nimillä. Ilmeisesti myös Inferno 29 on valmistettu jollain nimellä Tanskassa 90-luvulla.
Sainteja ainakin saa edelleen, mutta kaupaksi on mennyt vain muutama 90-luvun alun jälkeen. Vaikka Infernot olivatkin hyviä on kehitys niistä jo mennyt ohi.- Inforno
"Vaikka Infernot olivatkin hyviä on kehitys niistä jo mennyt ohi."
Hmmm... tuolle jos saisin hieman perusteluja.
Moni nykypursi jää kyllä jälkeen purjehdusominaisuuksissa, eivätkä nuo tilatkaan mielestäni mitenkään huonot ole.
Tiedoksi myös, että merellä törmää jatkuvasti uudehkoihin 31:iin, joten eiköhän se kauppa käy. Syynä tähän on, että venettä myydään myös eri valmistusasteisena. Nehän eivät tietenkään näy valmiiden veneiden myyntitilastoissa.
Hintaa jos saisivat hilattua alemmas, niin uskoisin olevan myydyimpiä purjeveneitä Suomessa.
Käytetyt ainakin käyvät hyvin kaupaksi. - Joakim
Inforno kirjoitti:
"Vaikka Infernot olivatkin hyviä on kehitys niistä jo mennyt ohi."
Hmmm... tuolle jos saisin hieman perusteluja.
Moni nykypursi jää kyllä jälkeen purjehdusominaisuuksissa, eivätkä nuo tilatkaan mielestäni mitenkään huonot ole.
Tiedoksi myös, että merellä törmää jatkuvasti uudehkoihin 31:iin, joten eiköhän se kauppa käy. Syynä tähän on, että venettä myydään myös eri valmistusasteisena. Nehän eivät tietenkään näy valmiiden veneiden myyntitilastoissa.
Hintaa jos saisivat hilattua alemmas, niin uskoisin olevan myydyimpiä purjeveneitä Suomessa.
Käytetyt ainakin käyvät hyvin kaupaksi.Mikähän samalla kuluttajakunnalle (hyvin purjehtiva perhevene) suunnattu samankokoinen vene jää Infernon jälkeen? Jo FG 28 on lähes yhtä nopea, Elan 295 ja 31 vähintään yhtä nopea. Nopeampia: Firstit 27.7, 31.7 ja 300, Sun Fast 32, Sera 29, X-302 ja Dehler 29.
Osaava purjehtija pistänee hyvin Infernolle kampoihin Bavaria 30/32/33:lla ja Ranskalaisilla perhemalleilla. Tyypillinen noiden ostaja vaan ei taida olla kovinkaan kiinnostunut vauhdin optimoinnista.
Hyvinhän se Inferno 31 edelleen vauhdissa pärjää useimmille, mutta suurempi ero tuleekin sisustuksessa ja tilojen suhteessa hintaan. Lähes kaikissa edellämainituissa on paremmat tilat kuin Infernossa, erityisesti takakajuutan osalta. Saint 313 maksaa nykyään n. 100 k€ eli enemmän kuin yksikään ylläolevista. Aikanaan Inferno oli halvempi kuin suurin osa keskieurooppalaisista.
Tehdäänkö noita Inferno 31:siä muualla kuin Saint Boatsilla? Olen useamman kerran heidän kanssaan jutellut ja ymmärtänyt, että veneitä on tehty vähemmän kuin 1/vuosi jo pitkään. Tilastoista en tiedä....
Hyvissä hinnoissa nuo Infernot käytettynä ovat! 50 k€ saa kuulemma helposti 89-90 Inferno 31:stä. Aika paljon 15-vuotiaasta, kun uusia vastaavia/parempia saa alle 100 k€ kaikkine varusteineen. - sjöman
Joakim kirjoitti:
Mikähän samalla kuluttajakunnalle (hyvin purjehtiva perhevene) suunnattu samankokoinen vene jää Infernon jälkeen? Jo FG 28 on lähes yhtä nopea, Elan 295 ja 31 vähintään yhtä nopea. Nopeampia: Firstit 27.7, 31.7 ja 300, Sun Fast 32, Sera 29, X-302 ja Dehler 29.
Osaava purjehtija pistänee hyvin Infernolle kampoihin Bavaria 30/32/33:lla ja Ranskalaisilla perhemalleilla. Tyypillinen noiden ostaja vaan ei taida olla kovinkaan kiinnostunut vauhdin optimoinnista.
Hyvinhän se Inferno 31 edelleen vauhdissa pärjää useimmille, mutta suurempi ero tuleekin sisustuksessa ja tilojen suhteessa hintaan. Lähes kaikissa edellämainituissa on paremmat tilat kuin Infernossa, erityisesti takakajuutan osalta. Saint 313 maksaa nykyään n. 100 k€ eli enemmän kuin yksikään ylläolevista. Aikanaan Inferno oli halvempi kuin suurin osa keskieurooppalaisista.
Tehdäänkö noita Inferno 31:siä muualla kuin Saint Boatsilla? Olen useamman kerran heidän kanssaan jutellut ja ymmärtänyt, että veneitä on tehty vähemmän kuin 1/vuosi jo pitkään. Tilastoista en tiedä....
Hyvissä hinnoissa nuo Infernot käytettynä ovat! 50 k€ saa kuulemma helposti 89-90 Inferno 31:stä. Aika paljon 15-vuotiaasta, kun uusia vastaavia/parempia saa alle 100 k€ kaikkine varusteineen.FG on ainoa, jonka noista voi samalle viivalle laittaa. Muut kuuluvat sarjaan: moni kakku päältä kaunis! Eli halpoja varmasti ovat, mutta laadusta ja kestävyydestä ei myöskään tieto. Kyllä tulee kovassa merenkäynnissä mammaa ikävä! Ja nehän eivät varmasti olleet kaikki tuohon "luokkaan" kuuluvat veneet;)
Mitenkäs muuten tuo LYS niiden osalta? - omansa myynyt ja uuden tila...
Joakim kirjoitti:
Mikähän samalla kuluttajakunnalle (hyvin purjehtiva perhevene) suunnattu samankokoinen vene jää Infernon jälkeen? Jo FG 28 on lähes yhtä nopea, Elan 295 ja 31 vähintään yhtä nopea. Nopeampia: Firstit 27.7, 31.7 ja 300, Sun Fast 32, Sera 29, X-302 ja Dehler 29.
Osaava purjehtija pistänee hyvin Infernolle kampoihin Bavaria 30/32/33:lla ja Ranskalaisilla perhemalleilla. Tyypillinen noiden ostaja vaan ei taida olla kovinkaan kiinnostunut vauhdin optimoinnista.
Hyvinhän se Inferno 31 edelleen vauhdissa pärjää useimmille, mutta suurempi ero tuleekin sisustuksessa ja tilojen suhteessa hintaan. Lähes kaikissa edellämainituissa on paremmat tilat kuin Infernossa, erityisesti takakajuutan osalta. Saint 313 maksaa nykyään n. 100 k€ eli enemmän kuin yksikään ylläolevista. Aikanaan Inferno oli halvempi kuin suurin osa keskieurooppalaisista.
Tehdäänkö noita Inferno 31:siä muualla kuin Saint Boatsilla? Olen useamman kerran heidän kanssaan jutellut ja ymmärtänyt, että veneitä on tehty vähemmän kuin 1/vuosi jo pitkään. Tilastoista en tiedä....
Hyvissä hinnoissa nuo Infernot käytettynä ovat! 50 k€ saa kuulemma helposti 89-90 Inferno 31:stä. Aika paljon 15-vuotiaasta, kun uusia vastaavia/parempia saa alle 100 k€ kaikkine varusteineen.enstex. köyhän on "helppo" kommentoida..
50kEur on ~300000FIM
..joka on iso summa käytetystä Inferno31:stä, voi sitä pyytää mutta kauppahinta jää usein salaisuudeksi mikä se lopulta oli 40-45kEur haarukassa oli ainakin viime syksynä useampi jos en väärin muista (mikä ON mahdollista)
..puolellakin tuosta summasta SAA perhepurjehdukseen soveltuvan veneen.. eli jo 25kEur riittää.. se on enää vajaat 150000FIM
100kEur on ~600000FIM - euro vääristää hintakuvaa / "halpuus eli kalleus" käsitystä tälläkin alalla.
jo liki 100kEur - esim 90kEur on prklen iso raha laittaa veneeseen, jos hiukankaan miettii.
uhraa mieluummin vain sen 45kEur käytetystä Inferno 31:stä - etenkin tavallinen M. Meikäläinen
venekauppa, myynti on purjeveneenkin osalta osin "tuurinkauppaa" löytyykö ostaja joka haluaa juuri sinun veneesi, tarjolla on kuitenkin hirveän paljon materiaalia ja se vain runsastuu jos ottaa vielä ruotsinkin markkinat mukaan.
hintahaitaria löytyy samalle veneellekin aika laaja skaala.
veneen myynti on lisäksi sesonkipuuhaa, paras sesonki on kevät sille ei mahda mitään - syksy on heikompi tosiostajia on vähän - talvi painaa päälle eikä huvita alkaa venettä telakoimaan..
välikausien kaupat on onnenkantamoisia tai ns. tutulle myynti..
valitettavasti!
minä selvisin omastani sentään mielestäni kunnialla - kauppaaminen aloitettiin viime kesänä - syyssesonki tuli ja meni - katsojia kävi ei kauppoja - talvella kävi pari - keväällä muutama ja yksi oikea ostaja osui ja vene oli myyty - mitä sitten olivat ne kaikki muut n. 30 suomalaista ja 30 ruotsalaista & tanskalaista..?
se ei selvinnyt oikein koskaan olivatko vain kirjeystävää vailla kirjoitellessaan sähköpostia??
kummia tapauksia - suomalaisia katsojia n. 15 - ruotsi/tanska - ei yhtään.
kuvadataa lähti veneestä satoja megoja maailmalle yhteenlaskettuna.. aikaa kirjeisiin paloi kymmeniä tunteja!
kyllä mielestäni venekaupassa on OSTAJAN markkinat.
mutta olen onnellinen sain sen summan mikä oli ehdoton "alaraja" ts. omakustannushinta varustepäivityksineen omaan ostohintaani eli tässä tapauksessa veneen hinta nousi yli 10% omasta ostohinnastani mutta kulut olivat samaa luokkaa purjeiden ja elektroniikan uusimisen kuluja..
em. on syynä/peruste käytettyjen hinnan kohoamiseen jota päivitellään tälläkin palstalla, myös siihen että se yleensä on mahdollista - rahalle pitää olla vastinetta - ostaja ei ole tyhmä - kuin hyvin, hyvin harvoissa tapauksissa. - myynyt
omansa myynyt ja uuden tila... kirjoitti:
enstex. köyhän on "helppo" kommentoida..
50kEur on ~300000FIM
..joka on iso summa käytetystä Inferno31:stä, voi sitä pyytää mutta kauppahinta jää usein salaisuudeksi mikä se lopulta oli 40-45kEur haarukassa oli ainakin viime syksynä useampi jos en väärin muista (mikä ON mahdollista)
..puolellakin tuosta summasta SAA perhepurjehdukseen soveltuvan veneen.. eli jo 25kEur riittää.. se on enää vajaat 150000FIM
100kEur on ~600000FIM - euro vääristää hintakuvaa / "halpuus eli kalleus" käsitystä tälläkin alalla.
jo liki 100kEur - esim 90kEur on prklen iso raha laittaa veneeseen, jos hiukankaan miettii.
uhraa mieluummin vain sen 45kEur käytetystä Inferno 31:stä - etenkin tavallinen M. Meikäläinen
venekauppa, myynti on purjeveneenkin osalta osin "tuurinkauppaa" löytyykö ostaja joka haluaa juuri sinun veneesi, tarjolla on kuitenkin hirveän paljon materiaalia ja se vain runsastuu jos ottaa vielä ruotsinkin markkinat mukaan.
hintahaitaria löytyy samalle veneellekin aika laaja skaala.
veneen myynti on lisäksi sesonkipuuhaa, paras sesonki on kevät sille ei mahda mitään - syksy on heikompi tosiostajia on vähän - talvi painaa päälle eikä huvita alkaa venettä telakoimaan..
välikausien kaupat on onnenkantamoisia tai ns. tutulle myynti..
valitettavasti!
minä selvisin omastani sentään mielestäni kunnialla - kauppaaminen aloitettiin viime kesänä - syyssesonki tuli ja meni - katsojia kävi ei kauppoja - talvella kävi pari - keväällä muutama ja yksi oikea ostaja osui ja vene oli myyty - mitä sitten olivat ne kaikki muut n. 30 suomalaista ja 30 ruotsalaista & tanskalaista..?
se ei selvinnyt oikein koskaan olivatko vain kirjeystävää vailla kirjoitellessaan sähköpostia??
kummia tapauksia - suomalaisia katsojia n. 15 - ruotsi/tanska - ei yhtään.
kuvadataa lähti veneestä satoja megoja maailmalle yhteenlaskettuna.. aikaa kirjeisiin paloi kymmeniä tunteja!
kyllä mielestäni venekaupassa on OSTAJAN markkinat.
mutta olen onnellinen sain sen summan mikä oli ehdoton "alaraja" ts. omakustannushinta varustepäivityksineen omaan ostohintaani eli tässä tapauksessa veneen hinta nousi yli 10% omasta ostohinnastani mutta kulut olivat samaa luokkaa purjeiden ja elektroniikan uusimisen kuluja..
em. on syynä/peruste käytettyjen hinnan kohoamiseen jota päivitellään tälläkin palstalla, myös siihen että se yleensä on mahdollista - rahalle pitää olla vastinetta - ostaja ei ole tyhmä - kuin hyvin, hyvin harvoissa tapauksissa.Kommenttina edelliseen, että myin oman Inferno 31:n vuosi sitten lokakuussa. Vuosimalli oli -87. Hintapyyntöni oli 49000, ja kauppahinnaksi tuli 48000. Lopulta kävi niin, että kauppakirjojen allekirjoitusten jälkeen olisi vielä tarjottu enemmänkin. Yksi ilmoitus paikallislehdessä riitti.
Veneen jouduin myymään taloudellisten vaikeuksien takia, mutta kyllä vene näköjään aika hyvin hintansa pitää (1996 ostin veneen ensimmäiseltä omistajalta, ja maksoin 245000 mk pirun kallista lainarahaa). - Inforno
Joakim kirjoitti:
Mikähän samalla kuluttajakunnalle (hyvin purjehtiva perhevene) suunnattu samankokoinen vene jää Infernon jälkeen? Jo FG 28 on lähes yhtä nopea, Elan 295 ja 31 vähintään yhtä nopea. Nopeampia: Firstit 27.7, 31.7 ja 300, Sun Fast 32, Sera 29, X-302 ja Dehler 29.
Osaava purjehtija pistänee hyvin Infernolle kampoihin Bavaria 30/32/33:lla ja Ranskalaisilla perhemalleilla. Tyypillinen noiden ostaja vaan ei taida olla kovinkaan kiinnostunut vauhdin optimoinnista.
Hyvinhän se Inferno 31 edelleen vauhdissa pärjää useimmille, mutta suurempi ero tuleekin sisustuksessa ja tilojen suhteessa hintaan. Lähes kaikissa edellämainituissa on paremmat tilat kuin Infernossa, erityisesti takakajuutan osalta. Saint 313 maksaa nykyään n. 100 k€ eli enemmän kuin yksikään ylläolevista. Aikanaan Inferno oli halvempi kuin suurin osa keskieurooppalaisista.
Tehdäänkö noita Inferno 31:siä muualla kuin Saint Boatsilla? Olen useamman kerran heidän kanssaan jutellut ja ymmärtänyt, että veneitä on tehty vähemmän kuin 1/vuosi jo pitkään. Tilastoista en tiedä....
Hyvissä hinnoissa nuo Infernot käytettynä ovat! 50 k€ saa kuulemma helposti 89-90 Inferno 31:stä. Aika paljon 15-vuotiaasta, kun uusia vastaavia/parempia saa alle 100 k€ kaikkine varusteineen.Kaikkihan on nykyään niin suhteellista. Osaava kippari varmasti pistää mainitsemillasi veneillä hyvin vastaan Infernolle. Tämä siis silloin kun Infernon puikoissa joku vähän kokemattomampi kippari. Jos kyseessä olisivat optimaaliset olosuhteet (kaikissa veneissä samanlainen kippari) uskoisin sinun olevan monilta osin väärässä.
Sisustusratkaisuiltaan Inferno 31 noudattelee sitä samaa toimivaksi todettua järjestystä, joka on hyvin yleinen tuon kokoluokan veneissä.
Kokoluokan veneissä ovat niiden mitat hyvin lähellä toisiaan. Miten tuo veneiden lähes yhtäsuuri tilavuus sitten on käytetty, onkin hieman hankalampi asia, siihen kun ei ainakaan vielä ole keksitty mitään täydellistä ratkaisua.
Tällä tarkoitan sitä, että kyseessä on tavallaan "kahdenkauppa", jossa vastakkain usein ovat säilytystilojen suuruus ja oleskelu/nukkumatilojen suuruus.
Hyvänä esimerkkinä tuo mainitsemasi takakajuutta. Oletko tullut tutustuneeksi istuinkaukalosta käsin kuljettaviin säilytystiloihin näissä veneissä joita mainitsit? Aika harvassa on se on yhtä suuri kuin Inferno 31:ssä.
Kaikkihan riippuu lopuksi siitä mitä jokainen omalla kohdallaan arvostaa. Itse vietän merelle suurimman osan kesästä, joten siten mukanani on myös valtavat määrät tavaraa. Arvostan siis hyvin paljon runsaita säilytystiloja. Kun lisäksi kyseessä on 2 henkeä, ei myöskään oleskelu/nukkumatilojenkaan suhteen ole ongelmaa. Mukaan mahtuvat niin golfbagit kuin fillaritkin.
Ja kuten mainitsin on uusi "Inferno" kovan hintansa vuoksi monen saavuttamattomissa, mutta käytettynä kyllä mielestäni tarjoaa hyvän vaihtoehdon uudelle sarjatuotantoveneelle. Puuosatkin on tehnyt puuseppä, ei mikään robotti nro. 12466... Mielenkiintoista nähdä miltä näyttää "sarjis" vm.2005 vuonna 2020. Ei varmasti yhtä hyvältä kuin Inferno 31 vm. 1990 tänään!
Veneen muotit ilmeisesti saattavat löytyä jostain muualtakin(?) kuin Saintilta, on niitä nimittäin näkynyt enemmän kuin tuo melko vähäiseltä kuulostava määrä.
Lopuksi vielä todettakoon, että ainakin omasta mielestäni monissa venemalleissa tuo nukkumapaikkojan määrä on hieman harhaan johtava käsite. Vaikka esim. Infernossa on nukkumapaikkoja 6 hengelle, en missään nimessä sinne majoittaisi kyseistä määrää yhtä yötä pidemmäksi aikaa. Vaikka säilytystiloja onkin mielestäni riittävästi, niin jossain se raja kuitenkin tuon kokoisessa veneessä tulee vastaan. Entä mikä olisi tilanne veneissä, joissa erityisesti nukkumatilat ovat avarat? Tavarat saisi varmasti laittaa kannelle... - Joakim
omansa myynyt ja uuden tila... kirjoitti:
enstex. köyhän on "helppo" kommentoida..
50kEur on ~300000FIM
..joka on iso summa käytetystä Inferno31:stä, voi sitä pyytää mutta kauppahinta jää usein salaisuudeksi mikä se lopulta oli 40-45kEur haarukassa oli ainakin viime syksynä useampi jos en väärin muista (mikä ON mahdollista)
..puolellakin tuosta summasta SAA perhepurjehdukseen soveltuvan veneen.. eli jo 25kEur riittää.. se on enää vajaat 150000FIM
100kEur on ~600000FIM - euro vääristää hintakuvaa / "halpuus eli kalleus" käsitystä tälläkin alalla.
jo liki 100kEur - esim 90kEur on prklen iso raha laittaa veneeseen, jos hiukankaan miettii.
uhraa mieluummin vain sen 45kEur käytetystä Inferno 31:stä - etenkin tavallinen M. Meikäläinen
venekauppa, myynti on purjeveneenkin osalta osin "tuurinkauppaa" löytyykö ostaja joka haluaa juuri sinun veneesi, tarjolla on kuitenkin hirveän paljon materiaalia ja se vain runsastuu jos ottaa vielä ruotsinkin markkinat mukaan.
hintahaitaria löytyy samalle veneellekin aika laaja skaala.
veneen myynti on lisäksi sesonkipuuhaa, paras sesonki on kevät sille ei mahda mitään - syksy on heikompi tosiostajia on vähän - talvi painaa päälle eikä huvita alkaa venettä telakoimaan..
välikausien kaupat on onnenkantamoisia tai ns. tutulle myynti..
valitettavasti!
minä selvisin omastani sentään mielestäni kunnialla - kauppaaminen aloitettiin viime kesänä - syyssesonki tuli ja meni - katsojia kävi ei kauppoja - talvella kävi pari - keväällä muutama ja yksi oikea ostaja osui ja vene oli myyty - mitä sitten olivat ne kaikki muut n. 30 suomalaista ja 30 ruotsalaista & tanskalaista..?
se ei selvinnyt oikein koskaan olivatko vain kirjeystävää vailla kirjoitellessaan sähköpostia??
kummia tapauksia - suomalaisia katsojia n. 15 - ruotsi/tanska - ei yhtään.
kuvadataa lähti veneestä satoja megoja maailmalle yhteenlaskettuna.. aikaa kirjeisiin paloi kymmeniä tunteja!
kyllä mielestäni venekaupassa on OSTAJAN markkinat.
mutta olen onnellinen sain sen summan mikä oli ehdoton "alaraja" ts. omakustannushinta varustepäivityksineen omaan ostohintaani eli tässä tapauksessa veneen hinta nousi yli 10% omasta ostohinnastani mutta kulut olivat samaa luokkaa purjeiden ja elektroniikan uusimisen kuluja..
em. on syynä/peruste käytettyjen hinnan kohoamiseen jota päivitellään tälläkin palstalla, myös siihen että se yleensä on mahdollista - rahalle pitää olla vastinetta - ostaja ei ole tyhmä - kuin hyvin, hyvin harvoissa tapauksissa.Kuten alla olevasta viestistä havaitaan 50 k€ maksajia tosiaan on. Tiedän yhden kaupan hiukan yli 50 k€.
Venekauppa on kuitenkin vähän kuin osakekauppa. Aika paljon maksetaan arvostuksista. Infernoa melko paljon muistuttavia veneitä saa 10-15 k€ halvemmallakin (Siesta 32, Maestro 31 jne.). 25 k€:lla ei sitten enää saa oikein vastaavaa, vaan joutuu tyytymään Inferno 29, Maxi Fenix tms. kokoloukkaa pienempään tai sitten tuplasti vanhempiin (Murena, Antilla jne.).
Vene on kuitenkin kuluva kapistus, joka joskus päätyy romutukseen. Aika harva 70-luvun vene on enää paljoa yli 10 k€ arvoinen. Jos nyt ostaa 15-vuotiaan Infernon 50 k€, mikä on sen arvo 10-15 vuoden päästä? Joskus se romahtaa. Jos taas ostaa uuden 80-90 k€, saattaa arvonalennus olla pienempi ja ainakaan ei tarvitse uusia puolta venettä tuon 10-15 v aikana.
Minä en ole valmis maksamaan yli 40 k€ Inferno 31:stä, vaikka markkinahinta selvästi on 50 k€ noista uusimmista. Harkinnassa on joku 20-30 k€ 80-luvun vene tai sitten 60-80 k€ uusi/lähes uusi. - xyz
Joakim kirjoitti:
Mikähän samalla kuluttajakunnalle (hyvin purjehtiva perhevene) suunnattu samankokoinen vene jää Infernon jälkeen? Jo FG 28 on lähes yhtä nopea, Elan 295 ja 31 vähintään yhtä nopea. Nopeampia: Firstit 27.7, 31.7 ja 300, Sun Fast 32, Sera 29, X-302 ja Dehler 29.
Osaava purjehtija pistänee hyvin Infernolle kampoihin Bavaria 30/32/33:lla ja Ranskalaisilla perhemalleilla. Tyypillinen noiden ostaja vaan ei taida olla kovinkaan kiinnostunut vauhdin optimoinnista.
Hyvinhän se Inferno 31 edelleen vauhdissa pärjää useimmille, mutta suurempi ero tuleekin sisustuksessa ja tilojen suhteessa hintaan. Lähes kaikissa edellämainituissa on paremmat tilat kuin Infernossa, erityisesti takakajuutan osalta. Saint 313 maksaa nykyään n. 100 k€ eli enemmän kuin yksikään ylläolevista. Aikanaan Inferno oli halvempi kuin suurin osa keskieurooppalaisista.
Tehdäänkö noita Inferno 31:siä muualla kuin Saint Boatsilla? Olen useamman kerran heidän kanssaan jutellut ja ymmärtänyt, että veneitä on tehty vähemmän kuin 1/vuosi jo pitkään. Tilastoista en tiedä....
Hyvissä hinnoissa nuo Infernot käytettynä ovat! 50 k€ saa kuulemma helposti 89-90 Inferno 31:stä. Aika paljon 15-vuotiaasta, kun uusia vastaavia/parempia saa alle 100 k€ kaikkine varusteineen."Hyvissä hinnoissa nuo Infernot käytettynä ovat! 50 k€ saa kuulemma helposti 89-90 Inferno 31:stä. Aika paljon 15-vuotiaasta, kun uusia vastaavia/parempia saa alle 100 k€ kaikkine varusteineen."
Tässä olennaisin! En usko Joakimille on ihan sama maksaako vene 50 k€ vai 90 k€. Sullahan oli se 22 -jalkainen? Niin että jos on katsellut käytettyä Infernoa hintaan 50 k€, niin tuskin tekee kovin vakavamielisiä vertailuja lähes tuplaten kalliimpiin veneisiin ja vain järkisyistä päätyykin satsaamaan tuon 90 k€. Ja eikös se kaikkien halvinkin 30-jalkainen uusi vene maksa perusvarutuksella n. 60 k€ ja siihen varusteet ja rahdit päälle. Eli jos hintaeroksi muodostuu 15-20 k€ alkaa se tuossa hintaluokassa olla jo merkittävä ero ja tarkoittaa monelle, ettei budjetti sitä kestä. Että älkääpäs nyt kirjoitelko aivan pehmeitä näistä veneiden hinnoista. - xyz
Joakim kirjoitti:
Kuten alla olevasta viestistä havaitaan 50 k€ maksajia tosiaan on. Tiedän yhden kaupan hiukan yli 50 k€.
Venekauppa on kuitenkin vähän kuin osakekauppa. Aika paljon maksetaan arvostuksista. Infernoa melko paljon muistuttavia veneitä saa 10-15 k€ halvemmallakin (Siesta 32, Maestro 31 jne.). 25 k€:lla ei sitten enää saa oikein vastaavaa, vaan joutuu tyytymään Inferno 29, Maxi Fenix tms. kokoloukkaa pienempään tai sitten tuplasti vanhempiin (Murena, Antilla jne.).
Vene on kuitenkin kuluva kapistus, joka joskus päätyy romutukseen. Aika harva 70-luvun vene on enää paljoa yli 10 k€ arvoinen. Jos nyt ostaa 15-vuotiaan Infernon 50 k€, mikä on sen arvo 10-15 vuoden päästä? Joskus se romahtaa. Jos taas ostaa uuden 80-90 k€, saattaa arvonalennus olla pienempi ja ainakaan ei tarvitse uusia puolta venettä tuon 10-15 v aikana.
Minä en ole valmis maksamaan yli 40 k€ Inferno 31:stä, vaikka markkinahinta selvästi on 50 k€ noista uusimmista. Harkinnassa on joku 20-30 k€ 80-luvun vene tai sitten 60-80 k€ uusi/lähes uusi.ehkä tiedät tekniikasta ja fysiikasta, mutta älä nyt enää puutu tähän talouspuoleen. Se ei ole sinun alaa. Ystävällinen neuvo vain.
- joskus sitten
Joakim kirjoitti:
Kuten alla olevasta viestistä havaitaan 50 k€ maksajia tosiaan on. Tiedän yhden kaupan hiukan yli 50 k€.
Venekauppa on kuitenkin vähän kuin osakekauppa. Aika paljon maksetaan arvostuksista. Infernoa melko paljon muistuttavia veneitä saa 10-15 k€ halvemmallakin (Siesta 32, Maestro 31 jne.). 25 k€:lla ei sitten enää saa oikein vastaavaa, vaan joutuu tyytymään Inferno 29, Maxi Fenix tms. kokoloukkaa pienempään tai sitten tuplasti vanhempiin (Murena, Antilla jne.).
Vene on kuitenkin kuluva kapistus, joka joskus päätyy romutukseen. Aika harva 70-luvun vene on enää paljoa yli 10 k€ arvoinen. Jos nyt ostaa 15-vuotiaan Infernon 50 k€, mikä on sen arvo 10-15 vuoden päästä? Joskus se romahtaa. Jos taas ostaa uuden 80-90 k€, saattaa arvonalennus olla pienempi ja ainakaan ei tarvitse uusia puolta venettä tuon 10-15 v aikana.
Minä en ole valmis maksamaan yli 40 k€ Inferno 31:stä, vaikka markkinahinta selvästi on 50 k€ noista uusimmista. Harkinnassa on joku 20-30 k€ 80-luvun vene tai sitten 60-80 k€ uusi/lähes uusi.Entä paljonko on noiden nyt liukuhihnalta tulevien veneiden arvo 10-15 vuoden kuluttua?
Taitaa itselläkin tulla veneen hankinta silloin mahdolliseksi. Nykylaskuopin mukaan kun ne ovat lähes ilmaisia. - Joakim
Inforno kirjoitti:
Kaikkihan on nykyään niin suhteellista. Osaava kippari varmasti pistää mainitsemillasi veneillä hyvin vastaan Infernolle. Tämä siis silloin kun Infernon puikoissa joku vähän kokemattomampi kippari. Jos kyseessä olisivat optimaaliset olosuhteet (kaikissa veneissä samanlainen kippari) uskoisin sinun olevan monilta osin väärässä.
Sisustusratkaisuiltaan Inferno 31 noudattelee sitä samaa toimivaksi todettua järjestystä, joka on hyvin yleinen tuon kokoluokan veneissä.
Kokoluokan veneissä ovat niiden mitat hyvin lähellä toisiaan. Miten tuo veneiden lähes yhtäsuuri tilavuus sitten on käytetty, onkin hieman hankalampi asia, siihen kun ei ainakaan vielä ole keksitty mitään täydellistä ratkaisua.
Tällä tarkoitan sitä, että kyseessä on tavallaan "kahdenkauppa", jossa vastakkain usein ovat säilytystilojen suuruus ja oleskelu/nukkumatilojen suuruus.
Hyvänä esimerkkinä tuo mainitsemasi takakajuutta. Oletko tullut tutustuneeksi istuinkaukalosta käsin kuljettaviin säilytystiloihin näissä veneissä joita mainitsit? Aika harvassa on se on yhtä suuri kuin Inferno 31:ssä.
Kaikkihan riippuu lopuksi siitä mitä jokainen omalla kohdallaan arvostaa. Itse vietän merelle suurimman osan kesästä, joten siten mukanani on myös valtavat määrät tavaraa. Arvostan siis hyvin paljon runsaita säilytystiloja. Kun lisäksi kyseessä on 2 henkeä, ei myöskään oleskelu/nukkumatilojenkaan suhteen ole ongelmaa. Mukaan mahtuvat niin golfbagit kuin fillaritkin.
Ja kuten mainitsin on uusi "Inferno" kovan hintansa vuoksi monen saavuttamattomissa, mutta käytettynä kyllä mielestäni tarjoaa hyvän vaihtoehdon uudelle sarjatuotantoveneelle. Puuosatkin on tehnyt puuseppä, ei mikään robotti nro. 12466... Mielenkiintoista nähdä miltä näyttää "sarjis" vm.2005 vuonna 2020. Ei varmasti yhtä hyvältä kuin Inferno 31 vm. 1990 tänään!
Veneen muotit ilmeisesti saattavat löytyä jostain muualtakin(?) kuin Saintilta, on niitä nimittäin näkynyt enemmän kuin tuo melko vähäiseltä kuulostava määrä.
Lopuksi vielä todettakoon, että ainakin omasta mielestäni monissa venemalleissa tuo nukkumapaikkojan määrä on hieman harhaan johtava käsite. Vaikka esim. Infernossa on nukkumapaikkoja 6 hengelle, en missään nimessä sinne majoittaisi kyseistä määrää yhtä yötä pidemmäksi aikaa. Vaikka säilytystiloja onkin mielestäni riittävästi, niin jossain se raja kuitenkin tuon kokoisessa veneessä tulee vastaan. Entä mikä olisi tilanne veneissä, joissa erityisesti nukkumatilat ovat avarat? Tavarat saisi varmasti laittaa kannelle...Aloitetaan vauhdista. Inferno on tosiaankin hyvin purjehtiva vene ja juuri mikään uudempi ei ole hurjasti nopeampi. Erot ovat vain muutamia prosentteja.
Kisoissa nähtyä on kuitenkin, että Inferno ei vauhdissa pärjää Dehler 29:lle eikä Sera 29:lle. Nämähän ovat yli 60 cm lyhyempiä, joka kuvaa hyvin vauhdikkaiden veneiden kehitystä. Sitten vastaavasti 50-60 cm pidemmät (X-332, Dehler 33, FG 33, Dufour 334/34) ovat jo HUOMATTAVASTI nopeampia.
Miehistöissä toki on eroja, mutta tuskin yhtä suuria kuin veneissä, kun kisatuloksista puhutaan. Firstit eivät Suomessa juuri ole kisanneet, mutta maailmalla 31.7 on pärjännyt hyvin, vaikka tasoitus on huonompi kuin Infernon (n. 4%).
Elaneista en osaa sanoa tarkemmin, mutta viikonlopun jälkeen tiedän ehkä enemmän...
Sitten tiloista. Olen pitkälle samoilla linjoilla kanssasi. Tyypillinen ostaja tuntuu kuitenkin "yliarvostavan" avonaisia sisätiloja, seisomakorkeutta ja "tanssilattiaa" säilytystilojen ja merikelpoisuuden kustannuksella, mikä näkyy selvästi tiettyjen venemallien arvostuksissa.
Inferno on kuitenkin moneen nykyveneeseen verrattuna kapea (varsinkin perästä) ja osin matala. Takakajuutta ei ole saatu yhtä avaraksi kuin uudemmissa ja seisomakorkeuskin on niukka, mitkä rajoittavat merkittävästi ostajakandidaatteja. - Joakim
xyz kirjoitti:
"Hyvissä hinnoissa nuo Infernot käytettynä ovat! 50 k€ saa kuulemma helposti 89-90 Inferno 31:stä. Aika paljon 15-vuotiaasta, kun uusia vastaavia/parempia saa alle 100 k€ kaikkine varusteineen."
Tässä olennaisin! En usko Joakimille on ihan sama maksaako vene 50 k€ vai 90 k€. Sullahan oli se 22 -jalkainen? Niin että jos on katsellut käytettyä Infernoa hintaan 50 k€, niin tuskin tekee kovin vakavamielisiä vertailuja lähes tuplaten kalliimpiin veneisiin ja vain järkisyistä päätyykin satsaamaan tuon 90 k€. Ja eikös se kaikkien halvinkin 30-jalkainen uusi vene maksa perusvarutuksella n. 60 k€ ja siihen varusteet ja rahdit päälle. Eli jos hintaeroksi muodostuu 15-20 k€ alkaa se tuossa hintaluokassa olla jo merkittävä ero ja tarkoittaa monelle, ettei budjetti sitä kestä. Että älkääpäs nyt kirjoitelko aivan pehmeitä näistä veneiden hinnoista.En tiedä olenko sitten erilainen ihminen, mutta harvoissa ostoksissa minulla on tiukkaa budjettia. Toki on aina joku yläraja, mutta usein tulee ostettua paljonkin alle sen. Nykyinenkin vene maksoi n. 10% silloisesta budjetista.
50 ja 90 k€ on toki aivan eri summa, mutta 50 k€ on jo PALJON. Jos sillä saa veneen johon joutuu uusimaan moottorin, purjeet ja elektroniikan sekä tekemään korjauksia seuraavan 5 vuoden aikana, tulee noista helposti 10-20 k€ lisää.
Lainarahalla veneitä harkitsen ja olen kyllä laskenut tarkasti mitä se maksaa. Laina-aikaa venyttämällä 50 ja 90 k€ ero muuttuukin elinkustannuksissa olemattomaksi, varsinkin, jos 90 k€:lla saa veneen, jonka haluaa pitää 10 vuotta pidempään ja josta uskoo saavansa vähintään hintaeron verran enemmän myydessä. Toki korkotason ja veneiden hintakehityksen ennustaminen on vaikeaa ellei mahdotonta.
Mielestäni Inferno 31 on poikkeuksellisen kallis uusiin verrattuna. 22-26 jalkaisia saa tuonikäisinä 5-15 k€, vaikka uudet maksavat 25-60 k€ ja samoin vaikkapa Inferno 33 (ja X-342, Dehler 34 jne) maksavat 60-70 k€ kun uudet menevät 150 k€ tasolle. - Inforno
Joakim kirjoitti:
Aloitetaan vauhdista. Inferno on tosiaankin hyvin purjehtiva vene ja juuri mikään uudempi ei ole hurjasti nopeampi. Erot ovat vain muutamia prosentteja.
Kisoissa nähtyä on kuitenkin, että Inferno ei vauhdissa pärjää Dehler 29:lle eikä Sera 29:lle. Nämähän ovat yli 60 cm lyhyempiä, joka kuvaa hyvin vauhdikkaiden veneiden kehitystä. Sitten vastaavasti 50-60 cm pidemmät (X-332, Dehler 33, FG 33, Dufour 334/34) ovat jo HUOMATTAVASTI nopeampia.
Miehistöissä toki on eroja, mutta tuskin yhtä suuria kuin veneissä, kun kisatuloksista puhutaan. Firstit eivät Suomessa juuri ole kisanneet, mutta maailmalla 31.7 on pärjännyt hyvin, vaikka tasoitus on huonompi kuin Infernon (n. 4%).
Elaneista en osaa sanoa tarkemmin, mutta viikonlopun jälkeen tiedän ehkä enemmän...
Sitten tiloista. Olen pitkälle samoilla linjoilla kanssasi. Tyypillinen ostaja tuntuu kuitenkin "yliarvostavan" avonaisia sisätiloja, seisomakorkeutta ja "tanssilattiaa" säilytystilojen ja merikelpoisuuden kustannuksella, mikä näkyy selvästi tiettyjen venemallien arvostuksissa.
Inferno on kuitenkin moneen nykyveneeseen verrattuna kapea (varsinkin perästä) ja osin matala. Takakajuutta ei ole saatu yhtä avaraksi kuin uudemmissa ja seisomakorkeuskin on niukka, mitkä rajoittavat merkittävästi ostajakandidaatteja.Melko hidasta näyttää tuo kehitys olevan, jos ei tuon enempää löydy haastajia 20 vuotta vanhalla veneelle.
Toisaalta kuten jo aiemmin tuli todettua niin kaikki riippuu siitä mitä kukin arvostaa.
Infernot muuten eivät ole maailmalla pidetyissä kilpailuissa pärjänneet. Syytä tuskin täytyy kysyä... - Jope
Joakim kirjoitti:
En tiedä olenko sitten erilainen ihminen, mutta harvoissa ostoksissa minulla on tiukkaa budjettia. Toki on aina joku yläraja, mutta usein tulee ostettua paljonkin alle sen. Nykyinenkin vene maksoi n. 10% silloisesta budjetista.
50 ja 90 k€ on toki aivan eri summa, mutta 50 k€ on jo PALJON. Jos sillä saa veneen johon joutuu uusimaan moottorin, purjeet ja elektroniikan sekä tekemään korjauksia seuraavan 5 vuoden aikana, tulee noista helposti 10-20 k€ lisää.
Lainarahalla veneitä harkitsen ja olen kyllä laskenut tarkasti mitä se maksaa. Laina-aikaa venyttämällä 50 ja 90 k€ ero muuttuukin elinkustannuksissa olemattomaksi, varsinkin, jos 90 k€:lla saa veneen, jonka haluaa pitää 10 vuotta pidempään ja josta uskoo saavansa vähintään hintaeron verran enemmän myydessä. Toki korkotason ja veneiden hintakehityksen ennustaminen on vaikeaa ellei mahdotonta.
Mielestäni Inferno 31 on poikkeuksellisen kallis uusiin verrattuna. 22-26 jalkaisia saa tuonikäisinä 5-15 k€, vaikka uudet maksavat 25-60 k€ ja samoin vaikkapa Inferno 33 (ja X-342, Dehler 34 jne) maksavat 60-70 k€ kun uudet menevät 150 k€ tasolle.ja lainarahalla on kuitenkin melkoinen ero.Mikäli toimeentulo on vankalla pohjalla ja omaisuutta tukevasti ei tosiaan ole suurta eroa sillä ottaako 50 tai 90 k€ lainan.Toki on ymmärrettävää että jos on aina nauttinut vakavaraisuudesta on vaikea ymmärtää näin "pikkuasioita".Sitäpaitsi vertauksesi siitä että kaikki 50k€ veneet olisivat pelkkiä entisöintiprojekteja ei pidä paikkaansa.En myöskään ymmärtänyt tuota mainitsemaasi että harva 70-lukulainen on enää yli 10k€ arvoinen?
- Joakim
Jope kirjoitti:
ja lainarahalla on kuitenkin melkoinen ero.Mikäli toimeentulo on vankalla pohjalla ja omaisuutta tukevasti ei tosiaan ole suurta eroa sillä ottaako 50 tai 90 k€ lainan.Toki on ymmärrettävää että jos on aina nauttinut vakavaraisuudesta on vaikea ymmärtää näin "pikkuasioita".Sitäpaitsi vertauksesi siitä että kaikki 50k€ veneet olisivat pelkkiä entisöintiprojekteja ei pidä paikkaansa.En myöskään ymmärtänyt tuota mainitsemaasi että harva 70-lukulainen on enää yli 10k€ arvoinen?
Kaikki 80-luvun veneet eivät toki ole entisöintiprojekteja, mutta on aika tyypillistä, että moottori on alkuperäinen, purjeet 10-15 vuotta vanhoja, elektroniikka ainakin osin alkuperäistä.
Varmasti aina joskus löytyy vene, jonka omistaja on juuri kunnostanut ja myy saamatta puoliakaan laittamistaan kunnostamisrahoista takaisin.
Jos olisin erityisen vakavarainen, en varmaan laskisi asuntolainan lisäksi myös venelainaa. Tuo 40 k€ ero on tänäpäivänä 10-20 m2 asunnossa, joten kyse on siitä kumpaa haluaa enemmän.
Tuo 10 k€ oli jo liiottelua. Sanotaan sitten 20 k€. Tuossa hintaluokassa ovat Murenat, Balladit, IW31 jne. 70-luvun veneet jotka ovat samankokoisia ja arvostettuja. Monia muita saa paljon halvemmalla. - jaa mää vai?
Inforno kirjoitti:
Kaikkihan on nykyään niin suhteellista. Osaava kippari varmasti pistää mainitsemillasi veneillä hyvin vastaan Infernolle. Tämä siis silloin kun Infernon puikoissa joku vähän kokemattomampi kippari. Jos kyseessä olisivat optimaaliset olosuhteet (kaikissa veneissä samanlainen kippari) uskoisin sinun olevan monilta osin väärässä.
Sisustusratkaisuiltaan Inferno 31 noudattelee sitä samaa toimivaksi todettua järjestystä, joka on hyvin yleinen tuon kokoluokan veneissä.
Kokoluokan veneissä ovat niiden mitat hyvin lähellä toisiaan. Miten tuo veneiden lähes yhtäsuuri tilavuus sitten on käytetty, onkin hieman hankalampi asia, siihen kun ei ainakaan vielä ole keksitty mitään täydellistä ratkaisua.
Tällä tarkoitan sitä, että kyseessä on tavallaan "kahdenkauppa", jossa vastakkain usein ovat säilytystilojen suuruus ja oleskelu/nukkumatilojen suuruus.
Hyvänä esimerkkinä tuo mainitsemasi takakajuutta. Oletko tullut tutustuneeksi istuinkaukalosta käsin kuljettaviin säilytystiloihin näissä veneissä joita mainitsit? Aika harvassa on se on yhtä suuri kuin Inferno 31:ssä.
Kaikkihan riippuu lopuksi siitä mitä jokainen omalla kohdallaan arvostaa. Itse vietän merelle suurimman osan kesästä, joten siten mukanani on myös valtavat määrät tavaraa. Arvostan siis hyvin paljon runsaita säilytystiloja. Kun lisäksi kyseessä on 2 henkeä, ei myöskään oleskelu/nukkumatilojenkaan suhteen ole ongelmaa. Mukaan mahtuvat niin golfbagit kuin fillaritkin.
Ja kuten mainitsin on uusi "Inferno" kovan hintansa vuoksi monen saavuttamattomissa, mutta käytettynä kyllä mielestäni tarjoaa hyvän vaihtoehdon uudelle sarjatuotantoveneelle. Puuosatkin on tehnyt puuseppä, ei mikään robotti nro. 12466... Mielenkiintoista nähdä miltä näyttää "sarjis" vm.2005 vuonna 2020. Ei varmasti yhtä hyvältä kuin Inferno 31 vm. 1990 tänään!
Veneen muotit ilmeisesti saattavat löytyä jostain muualtakin(?) kuin Saintilta, on niitä nimittäin näkynyt enemmän kuin tuo melko vähäiseltä kuulostava määrä.
Lopuksi vielä todettakoon, että ainakin omasta mielestäni monissa venemalleissa tuo nukkumapaikkojan määrä on hieman harhaan johtava käsite. Vaikka esim. Infernossa on nukkumapaikkoja 6 hengelle, en missään nimessä sinne majoittaisi kyseistä määrää yhtä yötä pidemmäksi aikaa. Vaikka säilytystiloja onkin mielestäni riittävästi, niin jossain se raja kuitenkin tuon kokoisessa veneessä tulee vastaan. Entä mikä olisi tilanne veneissä, joissa erityisesti nukkumatilat ovat avarat? Tavarat saisi varmasti laittaa kannelle...Ollaan oltu kahtena peräkkäisenä kesänä kahden perheen voimin viikon purjehduksella Inferno 31:llä (4 aikuista 4 lasta iältään 3-7v) ja hyvin on pärjätty!
- niin, että...
Ymmärtääkseni koko Infernon historia on ollut enemmän kuin kahden kauppaa. Ainakin kolmeykköstä valmistettiin monella eri nimellä (FG31, Inferno 31, Saint 31, Crown 31) riippuen siitä, miten valmistus oli jaettu. Niinpä sitä on tehty osittain myös Ruotsissa. Suomalaisia valmistajia olivat ainakin Finngulf Marine ja SaintBoats. Käsittääkseni Finngulf alkoi lamavuosien aikana keskittyä uudempiin konstruktioihin, ja SaintBoats sai ko. mallin valmistuksen - jota edelleen kyllä jatkavat. Nykyään Saint 313 (myös 28-jalkaista valmistetaan) vene muistuttaa paljon Inferno 31:stä, muutoksia on tehty lähinnä sisustukseen (pentteriuudistus on täysin käsittämätön, vanhassa mallissa paljon parempi). Myös purjepinta-ala taitaa uudessa mallissa olla pari neliötä pienempi. Inferno 28 taitaa tällä hetkellä olla suosituin malli, ainakin jos suhteellisia hintoja/jalka vertailee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006444
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303863törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283240Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3741761- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471003Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879