Turun raitsikka tulossa 66% kalliimmaksi kuin Tampereella!

Anonyymi-ap

Ej helvete, sano ruottalainen. Eihän tässä ole mitään järkeä.
Laskelmien mukaan Turun raitsikka olisi tulossa 66% kalliimmaksi kilometriä kohti kuin Tampereen raitsikka. Tekosyitä esitetään. Nyt nyt katse peiliin ja oppimaan Tampereelta, miten asiat pitää hoitaa.

Miten ne pitää hoitaa?

Projektit kannattaa hoitaa allianssi-mallilla. Se on yhteistyömalli, jossa tulee parempaa, nopeammin ja halvemmalla. Se on win-win, jossa tilaaja ja toimittaja voittavat. Yhteistyö on kustannustehokkaampaa kuin "kova kilpailutus", jossa toimittajille annetaan kuin hopealautasella summa, jonka saa käyttää ja sitten myönnetään ylityslupia ja lopullinen summa on tuplaten, jos riittääkään. Se on vastuustonta "ei kenenkään" rahojen käyttöä. Normaalia julkista taloutta, jossa kukaan ei vastaa mistää. Ei ihme, että erilaisiin tekosyihin vedoten Turun raitsikan hinta-arvio on jo nyt 66% kalliimpi kilopetriä kohti kuin Tampereella.

Tampere on esimerkillisesti käyttänyt allianssi-mallia ensin rantatunnelin rakentamisessa ja sittemmin raitsikkarakentamisessa. Molemmat projektit valmistuivat molempia osapuolia miellyttäen ja nopeammin kuin alussa kuviteltiin.

Onko Turussa uskallusta, vai virkamiesmäistä, kyllä me ollaan kovia meininki,... ???
Oletteko? Onko näyttöä?

18

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä täällä narisette,saattehan tunnin junan hesaan. Siinä teille riittää riemua.

    • Anonyymi

      Älytön hanke. Ei maksa itseään takaisin ikinä. Siis tunnin juna.

    • Anonyymi

      On selvää että mikäli Turkuun tulee ratikka, se on kalliimpi per km rakentaa. Ensinnä, rakennuskustannukset ovat nousseet melkoisesti ja isompi hinnannostaja on Turun savinen maaperä. Ts. kiskojen perustaminen on huomattavasti kalliimpaa kuin Tampereella missä savea ei ole.

      • Anonyymi

        Kohta ihmetellään kun saven päällä kulkeva ratikka tärisyttää talojen julkisivut halki. Sitten asiaa korjataan kymmenillä miljoonilla, eikä maksajaa löydy suunnittelijoiden eikä rakentajien suunnalta. Tilaaja maksaa.


    • Anonyymi

      Tuo hullutus pitäisi torpata heti alkuunsa, akkukäyttöiset sähkö/hybridibussit ovat mykyaikaa, ei mitään järkeä laittaa rahaa kiskoihin kaduilla, ne lkuuluu vain kaupunkien välille.

      • Anonyymi

        Juu, Turku ei ole metropoli jossa tarvittaisiin mitään kiskoilla kulkevaa paikallisliikennettä.
        Ja yleensä se tärkeysjärjestys on isossa kaupungissa 1. paikallisjuna 2. metro 3. kaupungin sisäinen raitioliikenne...tai pikemmin metrolinjoja korvaava maan pinnalla tai ilmaraiteella kulkeva vaihtoehto. Mutta missään ei oikeastaan tarvita sellaista ratikkaa joka on tukkimassa muutenkin ahtaita autoliikenteen kaistoja...eli tällaista nyt suunnitteilla olevaa "jälkiasennus" rautatietä.
        Tai tietty jonkinnäköinen kiskobussi/paikallisjunaliikenne voisi olla jopa liiketaloudellisesti kannattavaa kun nuo Turkuun tulevat rautatielinjat kuitenkin kulkevat suhteellisen hyvistä paikoista. Siis tosi. tosi kevyellä asemainfralla ja aivan puhtaasti liiketaloudellisin perustein.


    • Anonyymi

      Turku ei tarvitse mitään raitsikkaa, vaan autoilun sujuvoittamista. Nyt liikennettä lähinnä häiritään, joka lisää sekä autossa istuttua aikaa, että lisää ilmansaasteita kaupungissa. Ja kun autoliikennettä häiritään, ei se myöskään nopeuta sitä yleisintä julkista, eli bussiliikennettä.
      Ja mikä ihmeen liikenneonnettomuussalaliitto on piirtänyt uudet kaistat tampereentien päähän? Mitenhän noita kaistoja on tarkoitus mutkitella talvella kun ajoratamerkinnät katoavat? Tyypillistä turkulaista liikennesuunnittelua. Kuten on myös Jaanintie. Odotan koska ensimmäinen pyöräilijä tai jalankulkija kuolee liikenneympyrässä. Heillä on tietysti etuajo-oikeus tai etukävelyoikeus, mutta se ei paljon ruumishuoneella lämmitä. Eikä autoilijoita paljon lämmitä koko Jaanintien tilanne. Nelikaistainen sen olisi pitänyt olla jo vuosia niillä työmatkaliikennemäärillä. Nyt siihen on ährätty vielä liikenneympyrä joka on ikään kuin päätös olla tekemättä väylää vetäväksi, koskaan.

    • Anonyymi

      Miksi Turkuun ratikkaa tarvitaan?

      Pieni keskusta siellä on. Ei kai ratikkaa kannata esikaupunkialueelle rakentaa Turussa. Tampere on nääs erikseen, kun oikeasti kasvukeskus.

      • Anonyymi

        Nopeiten kasvaa veroäyri :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeiten kasvaa veroäyri :D

        Verotulot hiipuvat, mutta kaikkea pitäis rakentaa. Ei vaikuta kannattavalta hankkeelta


    • Anonyymi

      Sama rikollisuus jatkuu vuosikausia. Kaikki rakennusurakat sovitaa pienen ryhmän kesken. KRP olisi oikea taho tutkimaan miten viranomaiset ja kaupungin johto ovat rakentaneet mökit ja talot itselleen. Lahjukset maksetaan työllä ja johdon alihankintayrityksien kautta, kuten on tehty vuosikymmeniä.

    • Anonyymi

      Stadion tulee maksamaan enemmän kuin tampereella, mutta on puolet pienempi :)

    • Anonyymi

      kun nyt TURKU saisi edes kadut kutoon,kaikkialla kamalia monttuja.vasta sitten voi ihmetellä mihin se raitsikka laitetaan.

    • Anonyymi

      Sanna Marin on saatava Turkuun päättämään ratikasta...!

      • Anonyymi

        Sit alkaa bileet


    • Anonyymi

      Luulisi kumipyöräratikoiden eli bussien olevan paljon parempia kuin samaa kiskoparia ees taas jyräävän ratikan. Kumipyörillä ei olla sidottuja ratakiskoihin. Reitityksiä voidaan tehdä melkein minne vaan. Tarpeen mukaan nopeastikin. Teitä ja katuja riittää Turussa. Kaupunkia ei ole pakko sulloa ja ahtaa pienelle alueelle itäharju--turun satama välikköön. Mikä hinku siinä kaupungin tiivispakkaamisessa on. Sen ymmärtäisi jos olisi maapohjasta pulaa niin kuin on 20 miljoonan ihmisen New York metropolissa. Lääniä ja tilaa Turussa on vaikka kuinka paljon. Ihmiset voivat paremmin kun eletään ja asutaan väljemmin. Ei tiivispakata ja jäykistetä kaupunkia torsoksi. Ratikkaiditiosmille heti stoppi. Täyteen sullottu kaupunki tekee ihmisistä mielisairaita.

      • Anonyymi

        Sen onkin tarkoitus vaan nostaa kiinteistöjen hintoja ja vuokria, pieni osa rikastuu ja kaikki muut maksaa. Ihmettelen kyllä ketkä edes haluaisi asua kolistelevan ratikan reitin varrella ja seinätkin halkeilee rakennuksissa.


    • Anonyymi

      Mutta, entä mamut Varissuolla? Onko heitä ajateltu, etteivät he pahoita mieltään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      190
      1201
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1068
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      800
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      794
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      740
    6. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      649
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      642
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      48
      642
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      607
    10. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      595
    Aihe