Veneen laukkaaminen

Anonyymi-ap

Mikähän voisi auttaa veneen laukkaamiseen?

Kun ajaa yksin, vene nousee nätisti plaaniin ja kulkee ongelmitta ilman laukkaamista 30kn nopeutta. Tällöin saa myös trimmata konetta hyvinkin ylös ilman ongelmia.

Laukkaaminen alkaa vasta kun kyytiin nousee 2 tai useampi henkilö. Nousee plaaniin erittäin helposti, mutta aloittaa heti laukkaamisen kun nostaa nopeutta. Huippunopeus tällöin kuormasta riippuen n. 26-28kn, eli ihan riittävä. Trimmata ei kestä ollenkaan.

Vene on 4,8m pitkä ja 1,8m leveä, kone on 40hv 2t kone. Vene jonkun pienen pajan tekemä, pohja muodoltaan hyvin samankaltainen kuin esim. Marino swingissä.

Koneen av-levy on pohjan kanssa tasalla. Perälauta on aika pystysuora, eli koneessa ei ole negatiivista kulmaa oikeastaan ollenkaan, on lähes pystysuorassa kun trimmi ajettu alas. Auttaisiko siis kiilapalat?

Kiitos jo etukäteen kaikille asiallisista vastauksista.

17

1427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja tarkennukseksi vielä, venettä ajetaan takapenkiltä. Perä painavahko, mutta hyvin kantava. Jos kaksi aikuista (n. 180kg yhteensä) seisoo takapenkillä, perä painuu n. 5cm verrattuna siihen että kelluisi tyhjänä.

    • Anonyymi

      Laukkaaminen johtuu siitä, että kulkuasento on keula liian korkealla, mikä on epästabiili. Jos pohjamuotoa ei muuteta, vaihtoehdot ovat painopistettä eteenpäin eli matkustajien tai painavien tavaroiden siirto edemmäksi tai koneen trimmin saaminen alemmaksi eli se kiilapala.

      • Anonyymi

        Täytynee sitten kokeilla sitä kiilapalaa. Erikoista vain kun yksin ajaessa takapenkiltä ei laukkaa, mutta sitten kun on kaveri istumassa keulassa, laukkaaminen alkaa. Luulisi että vene kulkee silloin juuri keula syvemmällä kuin yksin ajaessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytynee sitten kokeilla sitä kiilapalaa. Erikoista vain kun yksin ajaessa takapenkiltä ei laukkaa, mutta sitten kun on kaveri istumassa keulassa, laukkaaminen alkaa. Luulisi että vene kulkee silloin juuri keula syvemmällä kuin yksin ajaessa?

        No se on kyllä hyvin erikoista. Oletin, että matkustajakin on takapenkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytynee sitten kokeilla sitä kiilapalaa. Erikoista vain kun yksin ajaessa takapenkiltä ei laukkaa, mutta sitten kun on kaveri istumassa keulassa, laukkaaminen alkaa. Luulisi että vene kulkee silloin juuri keula syvemmällä kuin yksin ajaessa?

        Veneen pohja on vääränmallinen perälautaa myöten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneen pohja on vääränmallinen perälautaa myöten.

        Osaatko yhtään tarkentaa millä tavalla pohja on vääränmallinen? Vene tosiaan muuten kulkee erittäin nätisti ja pohja on suora (ei kuoppia tai pattia ym.) Malliltaan ja nousulistoiltaan ja v-kulmaltaan hyvin samanlainen kuin marino swingissä, jossa ymmärtääkseni on ihan hyvä pohja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko yhtään tarkentaa millä tavalla pohja on vääränmallinen? Vene tosiaan muuten kulkee erittäin nätisti ja pohja on suora (ei kuoppia tai pattia ym.) Malliltaan ja nousulistoiltaan ja v-kulmaltaan hyvin samanlainen kuin marino swingissä, jossa ymmärtääkseni on ihan hyvä pohja?

        Jos pohja kapenee yhtään perään päin, ja perälauta on liian pystyssä, laukkaa herkästi. Siihen voisi auttaa kun laitat ne kiilapalat että saat moottorin eriasentoon tai 6-7 milliä paksusta alumiinilevystä kavitaatiolevyyn 20 sm pitkän jatkon taaksepäin.
        Sivullepäin leviävät kantosiivet pudottavat huippunopeutta ihan varmasti.


    • Anonyymi

      Toi pohjan kapenemisen aiheuttama laukkaaminen itelle täysin uutta, mutta tuo tosiaan tarkempien mittaamiseen jälkeen tosiaan hieman kapenee perään päin. Johtunee siis siitä.

      Onneksi ongelma ei ole suuri ja vene muuten todella hyvä kompromissi omaan käyttöön, eli laittanen kiilapalat ja opettelen elämään pienen laukkaamisen kanssa

    • Anonyymi

      Mikä paatti oli kyseessä? Joku vanha Sofa tms?

      • Anonyymi

        Jonkun pienvalmistajan tekele, en tiedä onko noita montaakaan tehty. Mutta ihan muotista on tullut, todella tukeva 2 kuorinen vene. Pohja kohtuullisen jyrkkä V. pituutta 4,8m ja leveyttä 1,8m, mutta niinkuin mainittu, kapenee muutaman sentin perää kohti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun pienvalmistajan tekele, en tiedä onko noita montaakaan tehty. Mutta ihan muotista on tullut, todella tukeva 2 kuorinen vene. Pohja kohtuullisen jyrkkä V. pituutta 4,8m ja leveyttä 1,8m, mutta niinkuin mainittu, kapenee muutaman sentin perää kohti.

        Joku viisaampi voisi kertoa, auttaisiko moottorin lisäevä laukkaamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun pienvalmistajan tekele, en tiedä onko noita montaakaan tehty. Mutta ihan muotista on tullut, todella tukeva 2 kuorinen vene. Pohja kohtuullisen jyrkkä V. pituutta 4,8m ja leveyttä 1,8m, mutta niinkuin mainittu, kapenee muutaman sentin perää kohti.

        Ei se muutaman sentin kapenema taatusti tuota aiheuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku viisaampi voisi kertoa, auttaisiko moottorin lisäevä laukkaamiseen.

        Niinkuin eräs tuossa aiemmin mainitsi, todennäköisesti auttaisi mutta myös samalla syö huippunopeutta.


    • Anonyymi

      Oletko ikinä ajatellut ajaa pikkuisen pienemmällä koneteholla eli kaasulla..?

      • Anonyymi

        Olen ja ajan usein niin. Mikä oli pointtisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ja ajan usein niin. Mikä oli pointtisi?

        No laita sitten riittävän tehokas moottori, nousee lentoon kerralla p..kele ja loppuu laukkaaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No laita sitten riittävän tehokas moottori, nousee lentoon kerralla p..kele ja loppuu laukkaaminen.

        Kiitos tästä neuvosta, taidat olla oikein vene-alan ammattilainen kun näin hyviä neuvoja tulee?

        Ja oikeasti kiitos kaikille jotka laittaneet asiallisia vastauksia, niitä on kiva lukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka Purra haluaa muuttaa

      maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      177
      9484
    2. Maataloustuet pois

      Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      352
      7194
    3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

      Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      106
      6072
    4. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      28
      4253
    5. Mitä juuri sinulle kuuluu?

      Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      171
      4104
    6. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      90
      3842
    7. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      93
      3734
    8. Joulukinkku NYT

      Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      35
      3318
    9. Kaivattusi nimi

      Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      194
      3100
    10. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      17
      2744
    Aihe