Veneen laukkaaminen

Anonyymi-ap

Mikähän voisi auttaa veneen laukkaamiseen?

Kun ajaa yksin, vene nousee nätisti plaaniin ja kulkee ongelmitta ilman laukkaamista 30kn nopeutta. Tällöin saa myös trimmata konetta hyvinkin ylös ilman ongelmia.

Laukkaaminen alkaa vasta kun kyytiin nousee 2 tai useampi henkilö. Nousee plaaniin erittäin helposti, mutta aloittaa heti laukkaamisen kun nostaa nopeutta. Huippunopeus tällöin kuormasta riippuen n. 26-28kn, eli ihan riittävä. Trimmata ei kestä ollenkaan.

Vene on 4,8m pitkä ja 1,8m leveä, kone on 40hv 2t kone. Vene jonkun pienen pajan tekemä, pohja muodoltaan hyvin samankaltainen kuin esim. Marino swingissä.

Koneen av-levy on pohjan kanssa tasalla. Perälauta on aika pystysuora, eli koneessa ei ole negatiivista kulmaa oikeastaan ollenkaan, on lähes pystysuorassa kun trimmi ajettu alas. Auttaisiko siis kiilapalat?

Kiitos jo etukäteen kaikille asiallisista vastauksista.

17

1511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja tarkennukseksi vielä, venettä ajetaan takapenkiltä. Perä painavahko, mutta hyvin kantava. Jos kaksi aikuista (n. 180kg yhteensä) seisoo takapenkillä, perä painuu n. 5cm verrattuna siihen että kelluisi tyhjänä.

    • Anonyymi

      Laukkaaminen johtuu siitä, että kulkuasento on keula liian korkealla, mikä on epästabiili. Jos pohjamuotoa ei muuteta, vaihtoehdot ovat painopistettä eteenpäin eli matkustajien tai painavien tavaroiden siirto edemmäksi tai koneen trimmin saaminen alemmaksi eli se kiilapala.

      • Anonyymi

        Täytynee sitten kokeilla sitä kiilapalaa. Erikoista vain kun yksin ajaessa takapenkiltä ei laukkaa, mutta sitten kun on kaveri istumassa keulassa, laukkaaminen alkaa. Luulisi että vene kulkee silloin juuri keula syvemmällä kuin yksin ajaessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytynee sitten kokeilla sitä kiilapalaa. Erikoista vain kun yksin ajaessa takapenkiltä ei laukkaa, mutta sitten kun on kaveri istumassa keulassa, laukkaaminen alkaa. Luulisi että vene kulkee silloin juuri keula syvemmällä kuin yksin ajaessa?

        No se on kyllä hyvin erikoista. Oletin, että matkustajakin on takapenkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytynee sitten kokeilla sitä kiilapalaa. Erikoista vain kun yksin ajaessa takapenkiltä ei laukkaa, mutta sitten kun on kaveri istumassa keulassa, laukkaaminen alkaa. Luulisi että vene kulkee silloin juuri keula syvemmällä kuin yksin ajaessa?

        Veneen pohja on vääränmallinen perälautaa myöten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneen pohja on vääränmallinen perälautaa myöten.

        Osaatko yhtään tarkentaa millä tavalla pohja on vääränmallinen? Vene tosiaan muuten kulkee erittäin nätisti ja pohja on suora (ei kuoppia tai pattia ym.) Malliltaan ja nousulistoiltaan ja v-kulmaltaan hyvin samanlainen kuin marino swingissä, jossa ymmärtääkseni on ihan hyvä pohja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko yhtään tarkentaa millä tavalla pohja on vääränmallinen? Vene tosiaan muuten kulkee erittäin nätisti ja pohja on suora (ei kuoppia tai pattia ym.) Malliltaan ja nousulistoiltaan ja v-kulmaltaan hyvin samanlainen kuin marino swingissä, jossa ymmärtääkseni on ihan hyvä pohja?

        Jos pohja kapenee yhtään perään päin, ja perälauta on liian pystyssä, laukkaa herkästi. Siihen voisi auttaa kun laitat ne kiilapalat että saat moottorin eriasentoon tai 6-7 milliä paksusta alumiinilevystä kavitaatiolevyyn 20 sm pitkän jatkon taaksepäin.
        Sivullepäin leviävät kantosiivet pudottavat huippunopeutta ihan varmasti.


    • Anonyymi

      Toi pohjan kapenemisen aiheuttama laukkaaminen itelle täysin uutta, mutta tuo tosiaan tarkempien mittaamiseen jälkeen tosiaan hieman kapenee perään päin. Johtunee siis siitä.

      Onneksi ongelma ei ole suuri ja vene muuten todella hyvä kompromissi omaan käyttöön, eli laittanen kiilapalat ja opettelen elämään pienen laukkaamisen kanssa

    • Anonyymi

      Mikä paatti oli kyseessä? Joku vanha Sofa tms?

      • Anonyymi

        Jonkun pienvalmistajan tekele, en tiedä onko noita montaakaan tehty. Mutta ihan muotista on tullut, todella tukeva 2 kuorinen vene. Pohja kohtuullisen jyrkkä V. pituutta 4,8m ja leveyttä 1,8m, mutta niinkuin mainittu, kapenee muutaman sentin perää kohti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun pienvalmistajan tekele, en tiedä onko noita montaakaan tehty. Mutta ihan muotista on tullut, todella tukeva 2 kuorinen vene. Pohja kohtuullisen jyrkkä V. pituutta 4,8m ja leveyttä 1,8m, mutta niinkuin mainittu, kapenee muutaman sentin perää kohti.

        Joku viisaampi voisi kertoa, auttaisiko moottorin lisäevä laukkaamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun pienvalmistajan tekele, en tiedä onko noita montaakaan tehty. Mutta ihan muotista on tullut, todella tukeva 2 kuorinen vene. Pohja kohtuullisen jyrkkä V. pituutta 4,8m ja leveyttä 1,8m, mutta niinkuin mainittu, kapenee muutaman sentin perää kohti.

        Ei se muutaman sentin kapenema taatusti tuota aiheuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku viisaampi voisi kertoa, auttaisiko moottorin lisäevä laukkaamiseen.

        Niinkuin eräs tuossa aiemmin mainitsi, todennäköisesti auttaisi mutta myös samalla syö huippunopeutta.


    • Anonyymi

      Oletko ikinä ajatellut ajaa pikkuisen pienemmällä koneteholla eli kaasulla..?

      • Anonyymi

        Olen ja ajan usein niin. Mikä oli pointtisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ja ajan usein niin. Mikä oli pointtisi?

        No laita sitten riittävän tehokas moottori, nousee lentoon kerralla p..kele ja loppuu laukkaaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No laita sitten riittävän tehokas moottori, nousee lentoon kerralla p..kele ja loppuu laukkaaminen.

        Kiitos tästä neuvosta, taidat olla oikein vene-alan ammattilainen kun näin hyviä neuvoja tulee?

        Ja oikeasti kiitos kaikille jotka laittaneet asiallisia vastauksia, niitä on kiva lukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      230
      4123
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2603
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2335
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      111
      1350
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      75
      1057
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      923
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      906
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      901
    Aihe