Mustavalkopaperien tuotanto hiipuu

Paperi

Inguirerissa oli huono uutinen
http://www.theinquirer.net/?article=23989
Kodak lopettaa mustavalkopapereiden tuotannon, kun kysyntä hiipuu koko ajan digikameroiden yleistyttyä. Todennäköisesti muut valmistajat seuraavat perässä. Samoin tulee käymään filmituotannolle.

4

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kehityskehittyy

      ei välttämättä lopu, sillä ison valmistajan hihnan pysäyttäminen voi vilkastuttaa pienempien pisneeksiä. Jos vielä Agfa ja Ilford potkii, niin odottavat tilaisuuttaan nyt. Ja Kodak myyvä pätkäsee tuon osaston jollekin muulle, luulen.

      • .....

        Kyllä tosiaan näiden suurvalnistajien saneeraukset avaavat markkinoita pienemmille tuottajille, jotka todennäköisesti toimivat nk. halpatyövoimamaissa.Tämä MV-kuvaus filmille on kuitenkin oma taiteenalansa, joka tuskin häviää ihan äkkiä, alan harrastajia kuitenkin on miljoonia ympäri maapallon.
        Tosiasia kuitenkin on, että perinteisesti tehtyä MV-kuvaa ei mikään digitaalisysteemi voita.


      • Pimiökemisti
        ..... kirjoitti:

        Kyllä tosiaan näiden suurvalnistajien saneeraukset avaavat markkinoita pienemmille tuottajille, jotka todennäköisesti toimivat nk. halpatyövoimamaissa.Tämä MV-kuvaus filmille on kuitenkin oma taiteenalansa, joka tuskin häviää ihan äkkiä, alan harrastajia kuitenkin on miljoonia ympäri maapallon.
        Tosiasia kuitenkin on, että perinteisesti tehtyä MV-kuvaa ei mikään digitaalisysteemi voita.

        Filmit ja paperit eivät katoa minnekään. Paras kuluttajaille myytävä digitaalikamera pystyy tallentamaan alle kymmenesosan 1950-luvun halvimman laatikkokameran tallentamista kuvapisteistä kun etäisyys on oikea ja käytetään jalustaa.

        Vastaavasti kuluttajille myytävät mustesuihkutulostimet häviävät ilmoitettujen teknisten tietojen perusteella selvästi valokuvauspapereille. Tulostusta en ole testannut mutta halvimman laatikkokameran ylivoimaisuuden olen havainnut tekemieni mittausten perusteella.

        Kokeilin myös 1830-luvun uusinta tekniikkaa hieman muunneltuna: kuva syntyi hienosti kirkkaana hopeana metallilevylle.


      • ......
        Pimiökemisti kirjoitti:

        Filmit ja paperit eivät katoa minnekään. Paras kuluttajaille myytävä digitaalikamera pystyy tallentamaan alle kymmenesosan 1950-luvun halvimman laatikkokameran tallentamista kuvapisteistä kun etäisyys on oikea ja käytetään jalustaa.

        Vastaavasti kuluttajille myytävät mustesuihkutulostimet häviävät ilmoitettujen teknisten tietojen perusteella selvästi valokuvauspapereille. Tulostusta en ole testannut mutta halvimman laatikkokameran ylivoimaisuuden olen havainnut tekemieni mittausten perusteella.

        Kokeilin myös 1830-luvun uusinta tekniikkaa hieman muunneltuna: kuva syntyi hienosti kirkkaana hopeana metallilevylle.

        Periaatteessahan noita kemioita voi jopa itse tehdä, raaka-aineitasaa mielestäni vaikkapa nettikaupoista.
        Vaokuvapaperin tarkkuus tosiaan on täysin eri maailmasta kuin tulosteiden, lieneekö paperin herkkyys siin 6-8 ASA:n paikkeilla eli rae on todella pientä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe