Alkoholiallergia?

Minä

Onko kellään alkoholiallergiaa tai tunteeko kukaan ketään kenellä olis? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen.

89

52283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suti

      Ei alkoholille voi olla allerginen, se on täysin "puhdasta", ei sisällä allegeeneja.

      Sen sijaan alkoholipitoisille juomille kyllä voi: oluen hiivoille, punaviinin tanniinille, rikkidioksidille jne...

      • diagnosoitu alkoholiallergia

        Valitettavasti alkoholille voi todella olla allerginen, eikä sillä ole mitään tekemistä "puhtauden" kanssa. Oireina on kurkun turpoaminen, hengenahdistus, kutina, tajunnan ja käytöksen häiriöitä jo yhdestä ravintola-annoksesta jne. Allergiatesteissä myös kaikki ns. alkoholille sukua olevat aineet aiheuttavat allergisia reaktioita. Tämä vaikeuttaa mm. leikkaushoitoja, kun joudutaan käyttämään erikoisdesinfiointiaineita. Allergia- ja astmaliitosta voit tilata esitteen ja saada faktatietoa luulojen tilalle.


      • Anonyymi

        Kyllä voi olla.
        Olen itse etanoliallerginen ja pienikin määrä alkoholia/etanolia laukaisee snaflylaktisen sokin.
        Monissa perusrasvoissa, saippuoissa, shamppoissa esim.on cetyl-alkoholia.
        Tämä on harvinainen allergia, mutta ihan todellinen. Oon viiskymppinen ja teininä join puoli pulloo olutta, meinasi henki lähteä kun kurkku meni lähes tukkoon.
        Mulle riittää käsikosketus, eli ihokontakti. Eli jos etanolia/alkoholia päätyy edes käsilleni, saan reaktion.


    • lulu

      Mites tämä alkoholiallergia ilmenee????olen kyllä kuullut,että joillekin tulee esim.viinistä migreeni tai muuta mukavaa,mutta allergiasta en ole kuullut.Mielenkiintoista olisi kuulla!

      • Minä

        No mulla menee nenä tukkoo melkein kaikista alkoholijuomista... ihan saman tien... tai no ehkä viiden minsan viiveellä, mut kuitenkii. Tukkosuus kestää muutaman päivän pahimmillaan ja sillon on ihan älyttömän vaikee hengittää. Että kyllä sille voi olla allerginen ;))


      • lulu
        Minä kirjoitti:

        No mulla menee nenä tukkoo melkein kaikista alkoholijuomista... ihan saman tien... tai no ehkä viiden minsan viiveellä, mut kuitenkii. Tukkosuus kestää muutaman päivän pahimmillaan ja sillon on ihan älyttömän vaikee hengittää. Että kyllä sille voi olla allerginen ;))

        Aika jännä juttu!No,sinullahan on kokemus siitä,joten täytyypi uskoa.Oletko lääkärille jutellut tuosta?no hyvää kesää sinulle kaikesta huolimatta!t.lulu


      • Minä
        lulu kirjoitti:

        Aika jännä juttu!No,sinullahan on kokemus siitä,joten täytyypi uskoa.Oletko lääkärille jutellut tuosta?no hyvää kesää sinulle kaikesta huolimatta!t.lulu

        Juu oon puhunu lääkäreille ja ne on sanonu, että se on kyllä ihan mahollista, mut aika erikoista, kuten nyt saattaa kuvitella :)
        Hyvää kesää myös sulle!!!!


      • Allerginen?

        Siideristä mielettömät kuumottavat ihottumat ja heikko olo. Lonkero on astetta pahempi, koska aiheuttaa sydämmen liikatykytystä, heikkoa oloa ja tulee samaa ihottumaa, tosin silloin iho ihan kuoriutuu.
        Kirkkaasta viinasta ei tullut mitään, tosin luulen, että hieman kutinaa oli pari päivää nauttimisen jälkeen.
        Epäilen, että itse alkoholi ei aiheuta allergiaa (kohdallani) vaan se on joku lisäaine, koska lonkerosta on tullut tähän mennessä pahimmat oireet ,mutta voi olla väärässäkin asian suhteen.
        Tietysti oireet ovat hyvin henkilökohtaisia kuten aina allergioissa, eli toinen kärsii vain tietyistä oireista kun taas toinen kaikista.

        Luin netistä, että asia voi olla vakavaakin ja johtaa anafylaktiseen shokkiin ,siksi itse en uskalla kamalasti juoda etenkään lonkeroita ja siidereitä, koska allergiani on (omasta mielestäni) sen verran vakavalla tasolla.


      • nelkyt vuotias

        Mulla on vakava alkoholi ja etanoliallergia. Eli kaikki alkoholi sisäisesti ja ulkoisesti aiheuttaa vakavia oireita. Tässä viimeksi luulin saippuaksi ja menin vahingossa vessassa ruuttaseen käsidesiä käsilleni, kädet turpos, ihottuma levis kyynerpäihin saakka koko käsiin, sit alko kurkku, suu ja huulet turvota. Kortisonitabletteja aina mukana. Mulle on tehty alkoholiallergiatestit, eikä saa enää ikinä uusia, tuli niin rsjut oireet. Lekuri kerran sano et puolikkaan oluen sis.alkoholimäärä voi aiheuttaa anaflktisen sokin ja jopa kuoleman. Saat olla tosi tarkka esim. Paikoissa missä on alkoholia tarjolla, ettet saa sitä käsillesi, joka purkki mm.deororanteissa tutkittava et lukee non alkohol. Mulla on diagnoosina etanoliallergia, kuulemma alle kymmenen ihmistä suomessa, joilla tämä näin hankala ja vaarallinen. En silti anna sen pilata elämääni, käyn ravintoloissa, liikun autolla ja prätkällä, käyn tapahtumissa missä alkoholia on, se ei rajoita elämää mitenkään. Eipähän ole krapulaa ikinä ja rahaakaan ei mee taksiin kun itse ajaa aina kotiin :-D


      • Kuin sairaana olisi
        Minä kirjoitti:

        No mulla menee nenä tukkoo melkein kaikista alkoholijuomista... ihan saman tien... tai no ehkä viiden minsan viiveellä, mut kuitenkii. Tukkosuus kestää muutaman päivän pahimmillaan ja sillon on ihan älyttömän vaikee hengittää. Että kyllä sille voi olla allerginen ;))

        Sama juttu täällä. Mitä tahansa alkoholia nautiikin, voi olla varma, että lähes saman tien nenä menee tukkoon ja nielussa on limaisuutta. Itselläni oireet kestävät yleensä vain vuorokauden. Täysin selvä yliherkkyys tai allergia.


      • nuhanenä
        Kuin sairaana olisi kirjoitti:

        Sama juttu täällä. Mitä tahansa alkoholia nautiikin, voi olla varma, että lähes saman tien nenä menee tukkoon ja nielussa on limaisuutta. Itselläni oireet kestävät yleensä vain vuorokauden. Täysin selvä yliherkkyys tai allergia.

        Ihan sama juttu. Olen ihmetellyt kun juon olutta tai viiniä niin tulee nuha ja alkaa aivastuttamaan, sit alkaa niistäminen ja nenäliinoja menee puoli paketillista. Yöllä vaikea hengittää kun ilma kulkee vain suun kautta.


      • EVL

        Jo yhden oluen jälkeen alkaa tuntumaan nenässä, jos otan toisen, niin sitten pitääkin seuraavaksi ottaa nenäliinapaketti. Vuotoa kestää niin kauan kuin alkoholia on veressä. Jos kostea ilta on tiedossa, niin otan samana ja edellisenä aamuna kaksi kortisonipilleriä. Silloin oireita ei tule. Onneksi kosteita iltoja on vain kerra kuussa, koska ei kortisonikaan ole hyväksi jatkuvati käytettynä.


      • Anonyymi

        Mulla henkee uhkaava etanoli/alkoholi allergia.
        Pienikin määrä jo käsille mennessä laukaisee anaflylaktisen sokin.
        Tarkka saa olla, koska monet pesuaineet, perusrasvat ym.sis.cetyl-alkoholia tai muita alkoholin aineosia. Alkoholia käytetään todella monissa tuotteissa.


      • Anonyymi
        lulu kirjoitti:

        Aika jännä juttu!No,sinullahan on kokemus siitä,joten täytyypi uskoa.Oletko lääkärille jutellut tuosta?no hyvää kesää sinulle kaikesta huolimatta!t.lulu

        Kuulin kerran jupista joka oli saanut viinasta hulluus allergian ja Alko jupista.


    • myös

      samanlaisia oireita. Varsinkin siiderit ja eritoten light-sellaiset! Itse olen koettanut välttää kaikkea keinotekoisesti makeutettua, koska olen huomannut että kevyt-tuotteet on minulle myrkkyä...

    • MULLA ON!!

      Kyllä mulla on alkoholi allergia! Tulee kaikista kirjkkaista juomista viineistä likööreistä, joskun myös oluestaja siideristäkin.Punavini on pahin alkaa kuumottaa kasvoja sj tulee selvärajaiet punoitukset kaulaan ja kasvoihin poskiin lähinnä Zyrteciä otan tai jotain muuta a lääkettä. JOskus esim kylmä auttaa ajääpussi tai vastaava menee ohi tunnissa jos ei jtka juomista.

      Tuttavallani on sama ja hän on joutunut hengitysv aikeuksiin ja joutunut tiputukseen lanssilla. Kannattaa siis katsoa mitä juo ja jos reagoi niinn lopettaa ko. tuotteen juominen.

      • allerginen olen

        Niin joo ja nenä on tukkoinen ja hengitys on välillä vaikeaa...


      • sanna
        allerginen olen kirjoitti:

        Niin joo ja nenä on tukkoinen ja hengitys on välillä vaikeaa...

        Mulle tulee aivan kaikista alkoholijuomista punanen rengas suun ympärille. Se katoo sitten puolen tunnin sisällä, mutta sen aikana on aika inhottavan kuumottava olo.


      • Minä
        sanna kirjoitti:

        Mulle tulee aivan kaikista alkoholijuomista punanen rengas suun ympärille. Se katoo sitten puolen tunnin sisällä, mutta sen aikana on aika inhottavan kuumottava olo.

        Kyllä meitä alkoholiallergisia tuntuu olevan, vaikka oudolta se monesta tuntuukin... että muka allerginen alkoholille ;)


      • WeberX

        Huh, Itse luulin näiden olevan liiallisen juomisen vuoksi olevai oireita. Tosiaan naamaan ilmestyy ihan selviä punoitusalueita ja laikkuja, hengitys vaikeutuu, silmät meinaa turvota kiinni, yms yms. hyvin epämiellyttäviä oireita.


    • Hips!!!

      Onhan meitä. Mulla tulee kaikesta alkoholista esim. yhdestä oluesta huono olo,sydän hakkaa sataa, kieli turpoo ja tosi väsyttävä olo. Olkaa onnellisia jotka voitte alkoa käyttää. Kesän jatkot. mies 29.

      • Valko Viini

        Kylläpä helpotti, kun olen ihmetellyt omia oireitani! Mulla alkaa nokka vuotaa ihan älyttömästi aamuyöllä, jos otan valkoviiniä edellisenä päivänä. Ihan sairaasti pitää niistää ja olo on kurja! Aikamoinen ahaa-elämys - ettäkö se oliskin allergiaa...kyllä se voi olla, tosiaankin!! Ei muuta kuin vissylinjalle!


    • alkoholi-allergia

      Kyllä vaan sellainenkin voi olla! Kaikista alko-juomista menee nokka tukkoon, ja henki kulkee huonosti. En myöskään voi käyttää esim. ikkunanpesuaineita joissa on alkoholia, menee kädet heti turvoksiin ja näppylöille, käsihuuhteiden kanssa on sama ongelma, ja ongelma todella, koska olen sairaalassa töissä,ja on pakko käyttää.

      • tytteli

        Ei voi muuta sanoo, kun voi voi teitä... on kyllä varmaan aika kamalaa!!! Varsinkin kesällä... mutta lämmintä kesää silti!!


      • asdiaa
        tytteli kirjoitti:

        Ei voi muuta sanoo, kun voi voi teitä... on kyllä varmaan aika kamalaa!!! Varsinkin kesällä... mutta lämmintä kesää silti!!

        fak juu, sanoo vanha juoppo jolla alko henkeä ahdistaa yhtäkkii.. oli sulla kyl niin turha kommentti tänne foorumille


    • make

      Minulle alkoholi aiheuttaa nenän tukkoisuutta ja vesimäistä vuotoa. Myös silmistä valuu vesi.Oireet jatkuvat monta päivää. allergialääkkeet eivät tuo sanottavaa helpotusta.

    • Rheinland

      Joo, kyllä minulla taitaa olla! Ensin luulin, että olisin vain viinille allerginen (sulfiitit/rikkiyhdisteet), mutta nyt näyttää, etten voi juoda kai mitään alkoholia. Silmien ympärys alkaa kutista ja hilseillä. Kaulaan tulee punaisia laikkuja jne., mutta ei suinkaan heti vaan vasta n. parin päivän päästä. Olisko alkolla joku niin kuivattava vaikutus minun muutenkin kuivaan ihooni?? Silmäluomien kutina kestää 3-4 päivää, eli jos taas seuraavana viikonloppuna meinais ottaa lasillisen, niin sama rumba alkaa taas n. tiistaina jne.
      Olisiko jollain neuvoa tähän? .....siis muuta kuin olla juomatta alkoa... ;)

      • tje

        Jep, sitä kutinaa jatkuu useampi päivä. Itselläni homma menee siten että juomista seuraa perinteinen krapulapäivä. Sitten alkaa kutina ja aineenvaihdunta lakkaa toimimasta seuraaviksi pariksi kolmeksi päiväksi. Olut ja punaviini on pahimmat. Punaviinista kutina alkaa heti. Oluesta myöhemmin. Mutta en ole vielä selvillä onko kyseessä etanoli vai mikä joka allergiset reaktiot aiheuttaa. Hillitsee kyllä juomista kummasti :)


      • Rheinland
        tje kirjoitti:

        Jep, sitä kutinaa jatkuu useampi päivä. Itselläni homma menee siten että juomista seuraa perinteinen krapulapäivä. Sitten alkaa kutina ja aineenvaihdunta lakkaa toimimasta seuraaviksi pariksi kolmeksi päiväksi. Olut ja punaviini on pahimmat. Punaviinista kutina alkaa heti. Oluesta myöhemmin. Mutta en ole vielä selvillä onko kyseessä etanoli vai mikä joka allergiset reaktiot aiheuttaa. Hillitsee kyllä juomista kummasti :)

        Tiedustellessani Alko Oy'ltä asiaa, sain sieltä asiallisen vastauksen ja lähettivät jopa pienen kirjasen kotiosoitteeseen asian tiimoilta. Alkoholi tuottaa histamiineja joihin voi auttaa antihistamiinit. Viineissä, oluissa, siidereissä jne matala-alkoholipitoisissa juomissa käytetään lisäksi E220 lisäainetta sulfiitteja ja rikkijohdannaisia, jotka allergisoivat tunnetusti.


    • nautiskelija

      morjens(= mulla on alkoholiallergia.kaikista alkoholipitoisista juomista tule kutiavia läiskiä iholle,silmät turpoo!!!olen kyllä tottunut olemaan ilman alkoholia.mulla ei oireet kestä kun seuraavaan päivään,kutina alkaa jo yhdestä paukusta.ei uskalla riskeerata jos tulee vaikka kuinka pahoja oireita!!!!.HYVÄÄ SYKSYN JATKOA(=

    • !"#

      Mulla on alkoholi allergia!
      Jos joun niin mun on pakko syödä helvetisti antihistamiinia eli yleensä syön benadryl nimistä lääkettä, saa ilman reseptiä.
      Jos en ota lääkettä niin kasvoihin ilmestyy tuli punaisia läikkiä, joskus myös vartaloon ja käsiin.
      Silloin rupeaa pyörryttämään ja suussa maistuu joku ihmeellinen maku.
      Olen juossu lääkärillä nyt vuoden ja loppu tulos on se että alkoholi muuttuu mun veressä etikka hapoksi ja sille olen allerginen.

      • erkki25

        joo mulla on myös toi tulee naamaan ja joka puolelle vartaloon punaisia läikkiä ja tuntuu että naama on ihan tulessa. ei mukavaa. olen kyllä huomannut että häviää reilussa tunnissa mutta ei ole mukavaa kuitenkaan. ja yleensä mulle tulee vasta jos vedän esim toisen illan putkeen. niin huomasin et joku käyttää lääkettä nimeltään benadryl, auttaako se tähän. jos sitä käyttää niin jääkö noi helvetin läikät ja kuumotukset pois?? kiitti


      • joojojojojoj
        erkki25 kirjoitti:

        joo mulla on myös toi tulee naamaan ja joka puolelle vartaloon punaisia läikkiä ja tuntuu että naama on ihan tulessa. ei mukavaa. olen kyllä huomannut että häviää reilussa tunnissa mutta ei ole mukavaa kuitenkaan. ja yleensä mulle tulee vasta jos vedän esim toisen illan putkeen. niin huomasin et joku käyttää lääkettä nimeltään benadryl, auttaako se tähän. jos sitä käyttää niin jääkö noi helvetin läikät ja kuumotukset pois?? kiitti

        Mullakin tulee niitä läiskiä naama täyteen joskus ja joskus ei.Mikä tähän auttaa?.Vähä noloa mennä baariin ja tulee ulos pää punasena.Mulle tulee myös kotikaljasta läiskiä vaikka siinä ei ole alkoholia.


      • Kultakurkku78
        joojojojojoj kirjoitti:

        Mullakin tulee niitä läiskiä naama täyteen joskus ja joskus ei.Mikä tähän auttaa?.Vähä noloa mennä baariin ja tulee ulos pää punasena.Mulle tulee myös kotikaljasta läiskiä vaikka siinä ei ole alkoholia.

        Samoja punaisia läiskiä tulee välillä myös minulla. Kasvoille ja kaulaan ja siitä leviää jos jatkaa juomista. Samoin myös nenä menee tukkoiseksi. Useimmiten tapahtuu jos juo toista/kolmatta päivää. Juhannuksena useimmiten siis tulee tilanne vastaan.
        Helpottaa tunnissa parissa huomattavasti jos lopettaa juomisen kokonaan.
        Välillä olen koittanut myös vaihtaa eri juomaan ja tuntuu, että olisi saattanut hillitä oireita.

        Jos jollain on jotain faktaa asiasta niin toivottasti jakaa informaation täällä.


    • väne

      Minulla on alkoholiallergia,joka on todettu.Normaalisti runsaan juomisen seurauksena flimmeri-rytmi ja nyt viimeisimpänä nokkosihottuma.Täytyy lopettaa runsas alkoholinkäyttö.Tosin 8-10 grammaakin saattaa aiheuttaa oireita.Vaarallisimpana voi tulla alkoholianafylaksia,joka voipi viedä hengen.

      • leipuri hiiva

        punaiset laikat naamalla, kaulalla ja rinnan punaisuus ja jopa hienoinen hengenahdistus iskivat yllattaen valkoviinilasillisen jalkeen noin kuukausi sitten. testasin viikon kuluttua neljalla sentilla punaviinilla samalla tuloksella.ja viela oluella ja jalleen punaisena hehkutin, kuten myos yllatyksekseni salaatin etikkakastikkeesta!
        kavin homeopaatilla ja diagnoosina oli hiiva vatsassa. olen nyt 'kuurilla' ja valtan alkoholia ja sokeria ja etikkaa seka sitrushedelmia ja soijakastiketta 4 viikon ajan. menen sitten kontrolliin ja jos hiiva on poissa niin testaan sitten viinin.
        pidetaan peukkuja!


    • nekosan

      Mulla ei tietääkseni ole punoituksia, eikä mee mikään tukkoonkaan, mutta tulee vain ihan vähäisestäkin määrästä tajuton krapula. Voiko se olla allergiaa kuitenkin? Ei paljon tee mieli alkoholia käyttää ja hirveesti joutuu selittelemään, kun ei taho ryyppyreissuihin lähteä. "ei en ole raskaana" ärsyttävää.

      • Been there done that!

        Terve!

        Mulla on todettu että alkoholi muuttuu mun veressä etikka hapoksi. Eli naamaan ilmestyy punaisia läikkiä kuten myös niskaan ja hartiohin. "Kohtaus" kestää 1-2 tunti. Tiedän aina milloin "kohtaus" tulee koska suussa rupeaa maistumaan joku ihme maku....ja sit mennään. Tämä on ihan helvettiä varsinkin jos on jossain kutsuissa tai meno on muuten vain aika katossa. Noloahan se on kun juntit toteaa että sun naama on ihan punainen tai että hei tulkaa kaikki katsomaan jäbän naamaa. Yleensä totean et hei tulkaa samalla katsomaan tän jäbän pientä munaa. No joo.

        On kuitenkin jekkuja millä voi nauttia pirskeistä!

        EI listalla ovat(Mulla ainakin):

        Tiukat
        Liköörit
        Viinit
        Siiderit
        Lonkerot
        Tummat Oluet
        HUOM!!! Sauna Kaljat (Koska kuumuus vaikuttaa)

        ELI MILTEI KAIKKI!

        NOPE!

        Amerikkalaiset oluet:)
        Ne ovat aika kirkkaita yleensä ja hyvin laimeita.
        Olen kokeillu vaikka mitä konsteja ja olen huomannu että hyvin kylmä laimea jenkki olut (esim. Budweiser)
        Ei aiheuta yhtä pahaa kohtausta ainakin minulla. ESIM. Join 176 Budweiseria 11 päivän aikana kerran ja ei tullut mitään kohtausta. MUTTA.... älkää missään tapauksessa kokeiko tätä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Jos teillä on tarve joda niin juokaa "Kirkasta" Olutta ja ostakaa apteekista BENADRYL nimistä allergia lääkettä, sen hinta on joku 6,80€ Se voi auttaa jos juotte ainoastaa yhden päivän sanotaanko kahdessa viikossa. Zyrtec toimii myös. HUOM! Suomen BEADRYL EI OLE SAMA KUIN ESIM JENKKI BENADRYL!!! Jenkki benadryl vie sinulta tajuntan!!! Eli hyvin vaarallista.

        TÄRKEÄ POINTTI! Allergia lääkkeet lisää alkoholin vaikutusta!!!! Jonkun mielestä tämä voi olla hauskaa mutta se ei ole! Voit hetken olla ihan skarppi mutta puolen bissen jälkeen sinulta voi mennä filmi poikki ja sammut!

        Tärkeintä on että tuntee oman kehonsa ja en halua tässä todellakaan yllyttää ketään jolla on allergia juomaan koska se voi olla todella vaarallista! Halusin vain kertoa että pari olutta voi nauttia jos tykittää allergia lääkkeitä ja juoo paljon vettä samalla! Tämä näyttää toimivan ainakin minulle.

        Minulla on yksi nyrkki sääntö ei kalaa ja alkoholia samalla! En ole allerginen kalalle mutta alkoholin kanssa mulle tulee HETI punaisia läikkiä!

        Olkaa varovaisia ihmiset!!!!!


    • puna-naamio

      Mullakin on. Tietyt likööripohjaiset juomasekoitukset ainakin aiheuttaa allergiaa, ja ehkä jotkut viinitkin. Uskallan tilata baarista ainoastaan siideriä tai viinapohjaisia paukkuja.

      Mulle oireina tulee punoitusta, punaisia laikkuja, turvotusta, ihottumaa, kutinaa, vesikelloja, ihon hilseilyä.

      Ei auta mitkään allergialääkkeet, pelkästään kortisonivoide, tai kortisonipiikki takapuoleen, tai kortisonitabletit.

      Ollut tämä vaiva jo monta vuotta. Onneks tiedän mitä vältellä, enkä muutenkaan ole mikään juomari, että elämä ei kyllä oo menny pilalle :D

      • Ölpän ystävä

        Moro,

        itse huomasin tän allergiahomman ekan kerrran joskus parikymppisenä, kun satuin juomaan Pisang Ambonia (juoma jäi mieleen, vaikka tosta on nyt ainakin 16 vuotta). Eli naama meni kaulaa myöten läiskille ja alkoi kuumottaa. Yleensä noi oireet tulee kirkkaista viinoista ja esim Alkon lonkerosta (jossa Giniä). Kaupan lonkusta en muista samaa vaikutusta, mutta niitä harvemmin juonkaan, koska maistuvat hiivalle (erona (ehkä ratkaisevana oireiden kannalta) myös se, että ne ovat käymisteitse tehtyjä).

        Nykyään olut tekee sen, että varsinkin seuraavana päivänä on aivan tukossa. Nyt lauantaina meni palttiarallaa 12-15 keppanaa, ja sunnuntaina oli taas nokka aivan jumissa. Mutta toi "läiskiintyminen", - joka seurassa ollessa lievästi sanottuna jurppii- ilmaantuu vain viinapohjaisia litkuja juodessa.


    • Pakkoraitis

      Voitteko muut alkoholiallergiset juoda mitään alkoholijuomia tai onko esim. jotkut tietyt merkit sopineet? Mä en oo onnistunut löytämään mitään, mikä ei aiheuttaisi ärsytysoireita nielussa ja nenässä. Nenä rupeaa lähes välittömästi vuotamaan ja aivastuttaa. Syy- ja seuraussuhde on täysin selkeä. Mulle on tullut tää vasta kolmikymppisenä ja parin vuoden ajan on ollut oireita...

    • kaljanuha

      Olen 28 vuotias mies ja minulla tulee allergia oireita yleensä kaikista alkoholijuomista, myös kirkkaista viinoista. Oireet ovat nenän tukkoisuus ja joskus harvemmin on tullut voimakas kaulan ja naaman kuumoitus/punoitus reaktio kirkkaista viinoista. Lisäksi tulee älyttömän kova krapula kun juon humalatilaan asti. Krapulan päälle iskee monesti vielä flussa tai muu vastaava tauti, ilmeisesti vastustuskyky heikkenee alkoholimyrkytyksen seurauksena.

    • slsdöddsd

      Täällä yksi myös... Oireina toistaiseksi ollut kova aivastelu, vetinen nuha ja tukkoisuus. Joskus iskee jo juodessa, joskus vasta seuraavana aamuna. Aina oireita ei tule, eikä kaikista juomista. En kuitenkaan ole varma, onko mitään "turvallista" vaihtoehtoa vai tulevatko oireet randomilla mistä tahansa juomista. Ainakin erityisesti punaviini tuntuu aiheuttavan ongelmia, mutta myös siiderit sun muut. Olutta en juo muutenkaan, joten siitä en osaa sanoa. Teräviäkin aika vähän.

      Niinsanottuun vasomotoriseen nuhaan vissiin sanotaan liittyvän tuota "alkoholiallergiaa".

      • punaviinistä

        ^Mulle tulee tismalleen sama, ja ainoastaan punaviinistä, muttei kaikista punaviineistä. Ja onneksi menee ohi aika nopeasti kun pidän punaviinistä. Ja mulla tämä on alkanut vasta viime syksynä ja olen jo 38-vuotias.

        Mutta mulla on yksi entinen työkaveri jolla lääkäri on todennut alkoholiallergian, yhdestä siideristä voi oksentaa tuntikausia. Yhdellä ystävälläni pari lasillista aiheuttaa migreenin joka kestää koko seuraavan päivänkin, lisäksi hän saattaa myös oksentaa lähes koko seuraavan päivän.


      • kipsu 48
        punaviinistä kirjoitti:

        ^Mulle tulee tismalleen sama, ja ainoastaan punaviinistä, muttei kaikista punaviineistä. Ja onneksi menee ohi aika nopeasti kun pidän punaviinistä. Ja mulla tämä on alkanut vasta viime syksynä ja olen jo 38-vuotias.

        Mutta mulla on yksi entinen työkaveri jolla lääkäri on todennut alkoholiallergian, yhdestä siideristä voi oksentaa tuntikausia. Yhdellä ystävälläni pari lasillista aiheuttaa migreenin joka kestää koko seuraavan päivänkin, lisäksi hän saattaa myös oksentaa lähes koko seuraavan päivän.

        mmhh


      • kipsu 48
        kipsu 48 kirjoitti:

        mmhh

        Olen mielenkiinnolla lukenut tänne tulleita viestejä ja nyt voin uskoa että minulla on myös alkoholi- allergia. Nuoruudessani sain satunnaisesti lonkerosta punaisia, kuumottavia laikkuja kaulaan ja kasvoihin. Sitten niiskutus vaihe, ensin oluesta, sitten siiderit ja viinit.Niiskutus oireet hävisivät. Nyt olen ihmetellty jatkuvaa ihottumaa kasvoissani, välillä pahempaa, välillä parempaa. Silmäluomet punaiset, suunympärys rohtunut ja halkeamilla, laikkuja kaulassa, kitalaki kutisee satunnaisesti. Nämä kaikki tulee viiveellä etten ole osanut yhdistää. Nautin viinejä noin 3-6 lasillista viikossa ja joskus juon saunan päälle oluen. Ihoni on myös atooppinen.Olen kuvitellut että oireet jotuvat mauste/ ruoka-allergiasta, mutta voisko se sittenkin olla tuo alkoholi. Täytyy alkaa tipattomalle.


      • diamiinioksidaasi
        kipsu 48 kirjoitti:

        Olen mielenkiinnolla lukenut tänne tulleita viestejä ja nyt voin uskoa että minulla on myös alkoholi- allergia. Nuoruudessani sain satunnaisesti lonkerosta punaisia, kuumottavia laikkuja kaulaan ja kasvoihin. Sitten niiskutus vaihe, ensin oluesta, sitten siiderit ja viinit.Niiskutus oireet hävisivät. Nyt olen ihmetellty jatkuvaa ihottumaa kasvoissani, välillä pahempaa, välillä parempaa. Silmäluomet punaiset, suunympärys rohtunut ja halkeamilla, laikkuja kaulassa, kitalaki kutisee satunnaisesti. Nämä kaikki tulee viiveellä etten ole osanut yhdistää. Nautin viinejä noin 3-6 lasillista viikossa ja joskus juon saunan päälle oluen. Ihoni on myös atooppinen.Olen kuvitellut että oireet jotuvat mauste/ ruoka-allergiasta, mutta voisko se sittenkin olla tuo alkoholi. Täytyy alkaa tipattomalle.

        Kokeilepa sellaista tuotetta kuin Camucin (saa apteekeista ja joistakin luontaistuotekaupoistakin olen sitä löytänyt). Se auttaa minulla! Ennen tuli jo parista kulauksesta lonkeroa hirveä päänsärky ja kasvot menivät punaiseksi, samoin monista viineistä (kuohuvat ja punaviini etenkin mutta joskus myös valkoviinistä, siitä kylläkin useimmiten nenä menee tukkoon ja pulssi kohoaa). Nyt kun vaan muistaa ottaa tuollaisen kapselin ennen sitä viinilasillista tai lonkeroa niin eipä ole enää näitä oireitakaan tullut.

        Taitaa olla aika yleinen vaiva tämä, sen verran monta tälläkin palstalla aiheesta on kirjoittanut. Toivottavasti tästä kirjoituksesta siis olisi muillekin apua :)

        Lisää tietoa aiheesta www.histamiini-intoleranssi.fi


      • joponainen

        Itselläni on alkoholiallergia joka ilmenee siten, että aivastelen paljon, nenä menee tukkoon niin pahasti, että pitää suun kautta hengittää ja pulssi hakkaa on vaikea hengittää.

        Kylmät juomat aiheuttavat oireet nopeammin kuin huoneenlämpöiset.
        Jäitä ei voi laittaa drinksuihin ja viinit ovat pahimpia.

        Käyn kerran kk ulkona ja silloin otan allergialääkkeen ennen juomista.
        Alkoholia en muuten käytä esim. saunakaljaa/siideriä.

        Ja tulen myös pienestä määrästä todella humalaan ja saan olla todella tarkkana ettei se raja ylity.
        Selvinpäinkin olen kokeillut baariin mennä, mutta on vaan niin helvetin tylsää.


      • RedHill
        joponainen kirjoitti:

        Itselläni on alkoholiallergia joka ilmenee siten, että aivastelen paljon, nenä menee tukkoon niin pahasti, että pitää suun kautta hengittää ja pulssi hakkaa on vaikea hengittää.

        Kylmät juomat aiheuttavat oireet nopeammin kuin huoneenlämpöiset.
        Jäitä ei voi laittaa drinksuihin ja viinit ovat pahimpia.

        Käyn kerran kk ulkona ja silloin otan allergialääkkeen ennen juomista.
        Alkoholia en muuten käytä esim. saunakaljaa/siideriä.

        Ja tulen myös pienestä määrästä todella humalaan ja saan olla todella tarkkana ettei se raja ylity.
        Selvinpäinkin olen kokeillut baariin mennä, mutta on vaan niin helvetin tylsää.

        Itselläni on ollut tämä jokin alkoholi allergia n. 15 vuotta ( nyt olen n. 40 v. ) .
        Pahin on kotimainen olut, sitten viinit ja siiderit.
        Jos esim. olen juonut ½ litraa keskiolutta, niin yleensä nenä menee järjettömään tukkoon, ja hengitys onnistuu vain suun kautta. Jos ei tapahdu näin, niin sitten n. 1 litran jälkeen alkaa nenä vuotamaan, ja saan niistellä järjettömästi.

        Punoitusta, kuumotusta ( etenkin kasvoilla ) ja kutiavia punaisia läiskiä tulee yleensä seuraavana päivänä, n. 24 tuntia juomisen lopettamisen jälkeen. Nämä punaiset läiskät kutisee ja hilseilee. Kortisoonirasva yleensä auttaa niihin yön aikana, siis jos illalla nukkumaan mennessä niihin on kortisonia laittanut.
        On muutenkin kuiva iho, mutta alkoholi selkeästi kuivattaa sitä lisää.

        Paska tilanne, mutta en nyt kuitenkaan aio absolutistiksikaan alkaa, koska esim. Brittisiiderit ovat intohimoni.


      • Anonyymi

        Onks kukaan saanut viinapöhöö tai ajoittaista ripulia vinetto merkkisestä punaviinistä?


    • teppe10

      Join ennen yleensä aina,vain olutta.Seuraavana päivänä vatsa meni usein löysälle.Nykyään juon lonkeroa tai valkoviiniä.Olen ihmetellyt,miten seuraavana päivänä tuntuu lievää hengen ahdistusta ja nuhamaisia oireita,ajattelin johtuvan omasta mielikuvituksesta,mutta eipä taida näin ollakkaan.Tiedossa tietysti on,että krapula saa aikaan ihmeellisiä oireita,mutta itselleni pari lasillista saa oireita aikaan.

    • Enska22

      Joo kun näitä lukee ni täytyy sanoa et itellääki taitaa sit olla tuo allergia. Hengenahdistusta tuntuu ja sydämen tykytystä. Parin päivän päästä alkoholin käytön jälkee ilmenee tälläset oireet. Pitänee käydä lääkärin juttusilla ilmeisest.

    • mimimimi

      En nyt tiedä onko tää allergiaa, mutta ärsyttävä sivuvaikutus, ja kiusallinen! Kun otan siiderin, niin naamaan nousee muutamaa kohtaan iso finniä muistuttava paise. Siis oikein koholla oleva. Mitään valkoista päätä ei tule, mutta punoittavat ja ovat vähän kipeitäkin. Paukamat kuitenkin häviävät noin tunnin sisään vaikka jatkaisin alkoholin juomista.

    • jossu85

      moi mul taas tulee pelkästään lonkerosta nenä tukkoon ja ja ei saa henkeä .nenänkautta vain suun kautta hengittää ja välil keske juonnin tulee pää kipeeks jos juon lonkerooo ,, kai se pitää kirkkaisii vaihtaa mut en taas siedä sitä hirveet krapulaakaaan.,kai pakko soitaa lekuriiin mikä mättäää jo pitkää ollu tämmöst .. tänääki avasin lonkun kerkesin puolet juomaan ja siihe jäi ku tuli tää kohtaus taaas..

    • BerryGirl

      Heipä hei kaikki,

      Mukava kuulla että en ole ainoa samaisten ongelmien kanssa. Luulen että allergiat johtuvat aiemmasta liiallisesta alkoholin käytöstä joten keho alkaa reagoimaan negatiivisesti/hälyttävästi sitä vastaan. (Aika luonnollista).

      Kerron oman stoorini:
      Itse en ikinä juonut 18vuoteen ikämennessä (ehkä maistoin silloin tällöin jotain ihan vain maistiaisen verran). Olin aina super sporttinen ja liikunnallinen ja terveysintoilija. Kun pääsin opiskelemaan vuonna 2009 (olin 19) ja opiskelijabileissä juotiin aika paljon, ei se vielä silloinkaan haitannut mutta 20v lähdin vaihtoon ja etelän maassa juotiin paljon väkeviä (esim rum&coke, mojitos, tequila, caipirina, margarita,..ja siellä spirit juomia laitetaan reilusti (ei vain 4cl!..ehkä jopa 10cl!), olut&viini) ja opiskelijabileitä oli moneta kertaa viikossa. Tuntuu että itselläni meni hieman yli. Yhdessä vaiheessa aloin ottamaan aknelääketta (sen kanssa ei saisi juoda alkoholia..join kumminkin) niin sen jälkeen aina ihoa punottaa ja korvat ovat aivan punaiset niin että sattuu.. Ja eilen olin kaverini kanssa syömässä ja vain pari maistiaista suomalaiskokoisesta frozen margaritasta sai kasvoilleni tosi kuumottavan olon ja korvia alkoi punottaa ja päässäkin oli ihan outo olotila.. mutta parempi näin.

      Ilman alkoholia on mahdollista on helpompi palata minun aiempaan/normaalinen ja terveelliseen elämäänn..näköjään elämä opettaa vaikeamman kautta :) Nyt jumppailemaan ja syömään terveellisesti. On hyvä syy olla juomatta (oikea syY!). voihan se monen mielestä tuntua hassulta että on allerginen mutta näin se vain on. Voihan tilalle ottaa vaikka vichy-vettä tai alkoholittomia koktaileja (ne on aika herkkuja) :) Näillä mennää. vasta 21!

      Olen aina rakastanut urheilua ja terveellisiä elämäntapoja. Viimeaikoina vaan tuntuu että elämä on lähtenyt käsistä, ja unirytmikin ollut ihan päin prinkkalaa. Mutta olen tehnyt itselleni muutavia rutiinitoimia tässä 2 viikon ajan ja kirjannut esim. liikkumiset/syömiset/unen määrä ja kulutukset..niin ehkäpä se auttaa! :) Elämä hallintaan! Ei tässä maailmassa alkoholia tarvita ;)

    • Holiongelma

      Ei ole minusta alkoholistiksi.
      Flush-reaktiot alkavat olla arkipäivää hyvinkin pienistä annoksista, toisinaan mitään oireita ei tule ollenkaan, vaan voi viettää mukavaa iltaa kuin oli suunniteltukin,
      tiesin allergisoivani alkoholin kanssa mutta yhä useammat "huonot illat" pisti mietityttämään että mikä meni vikaan; elikkä jo 4 olutta aiheuttivat yht´äkkisen hirvittävän humaltilan ja muistin menetyksen.
      Muistin menetyksiä on tapahtunut aieminkin ja vieneet jopa valtion keltaisille patjoille poliiseja mietityttämään että mitenkäs kun ei olla edes lähelläkään promillea.
      Kavereilta kuullut kommentit illoista ja naureskelut että vedit sitten lärvit alkaa nyt riittää. Jo 4cl punaviini voi aiheuttaa (satunnaisesti) kurkun turpoamisen melkein umpeen asti ja violetin turvonneen naaman.

      Pitänee setviä homma perinpohjin jottei henki mene, rytmihäiriöt ja ahdistus jatkuvat usein pitkälle annosten ottamisen jälkeisiin päiviin.

      Sellaista omasta holista.

    • Tellu

      Aina tonne jonnekin 30-ikävuoteen asti tuli vietettyä kavereiden kanssa baari-iltoja ja toki välillä krapuloita kärsittiin. Jossain tossa vähän yli nelikymppisenä (nyt olen jo yli viiskymppinen) lopetin melkein tyystin alkoholin käytön, kun jälkitauti alkoi olla ihan kauhia päänsärkyineen ja oksennuksineen, vaikka olin ottanut vain pari kolme annosta alkoholia.

      Eilen "erehdyin" ottamaan semmosen puolen litran purkin lonkeroa (maistui kyllä ihan hyvältä), mutta varjele mimmonen sydämentykytys ja raskas olo on ollut sen jälkeen. Nyt olis yritettävä jo nukkumaan mennä, mutta mitenköhän onnistuu, kun sydän vaan jatkaa epämääräistä pompsahteluaan. Mietin jo tossa, että onko greipillä jotain osuutta asiaan.

      Lohdullista huomata, että teitä muitakin löytyy, joille alkoholi ei kerta kaikkiaan sovi. Ostin muuten noita Camucin-kapseleita, vaan enpä ole vielä kokeillut. No pysytään sit raittiina tai ainakin melkeen...

    • tissuttelija49

      Tuo naaman laikukas punotus on tuttua nuoruusvuosilta, jos oli toista päivää putkeen baarissa kaljoittelemassa. Varsinkin talvikausina, jos ulkona oli kylmä, ja tuli lämpimiin sisätiloihin.Punotus meni kyllä tunnin aikana ohi ja nopeammin, jos kävi ulkona jäähdyttelemässä.
      Nykyään keski-ikäisenä ja lääkkeitä syövänä ongelma on uvulan turvotus kidassa.
      Ei tarvitse juoda paljoakaan illan aikana, niin aamuyöstä saattaa herätä oksentamaan. Tunne on samanlainen, jos työntää sormet kurkkuun.
      Turvotus laskee päivässä, parissa mutta on tosi inhoittava tunne. Nieleminen on hankalaa.

    • Tellu

      Tulipunainen...

      Unohtui mainita, että silloin nuorempana, tulivat kasvoni tulipunaisiksi ja posket tulikuumiksi alkoholin nauttimisen yhteydessä. Näin kävisi varmasti tänäkin päivänä, mutta nyt on kyllä alkoholin käyttö lähes olematonta.

      Ei tosiaankaan ollut kivaa, kun kaverit ihmettelivät, että "miten sun naama on noin punainen". Olo oli ihan kauhian tukala. Vähän helpotti, kun lähti läträämään kasvoja kylmällä vedellä. Pysyttelin hollin aikaa lukon takana veskissä piilossa ja odotin, että pahin kuumotus meni ohi.
      Ja näin kävi joka ainoa kerta alkoholin nauttimisen yhteydessä. Ja jos sen juoman vielä kurkkuunsa kulautti melko nopealla tahdilla, niin johan vaihtui väri naamassa ihan silmänräpäyksessä. Tais muuten sormetkin turvota ja olla tulikuumat.

      Olisihan tietysti kiva lähteä vaikka "tyttöporukalla" joskus syömään ja viinilasilliselle/-sille, mutta kieltäydyn kyllä kohteliaasi, kun tiedän seuraukset - ensin punottaa pärstä ja seuraavana aamuna on hirmuton krapula, vaikka en joisi kuin sen 1-3 annosta.
      Koko päivä menee sairastaessa ja olo on hirvittävä - oksentaa pitää niin kauan, että viimeisetkin sappinesteet on ulkona!! Ja samalla meinaa pää haljeta.

      Niinkin kävi, että päänsärky alkoi jo tunnin parin sisällä alkoholin nauttimisen aloittamisesta. Ja sekös oli mukavaa - heti vaan migreenilääkettä suuhun!

      Ystäväni ovat kyllä hyvin ymmärtäväisiä, eivätkä yritä minulle alkoholia tyrkyttää, koska tietävät, miten kipeäksi tulen.

      Noita Camucin-kapseleita kyllä vielä kokeilen, kun tuli kerran ostettua. Jos vaikka Juhannuksena... Joko auttavat tai sitten ei, ja kärsin kauhian krapulan.

    • ei pysty

      mulla kans menee naama ihan punaseks ja kuumottaa jos juon edes kotikaljaa... siideri,lonkero,olut,kotikalja kaikki tekevät sen... mistähän moinen johtuu?

    • paha olo huikastakin

      Paha olo?

      Mites sitten jos tulee ihan pienen pienestä määrästä paha olo ja oksennus lenntää MONNTA kerrtaa koko seuraavan päivän. siis tajuttomia määriä.. Ja tämä pieni määrä jonka tämän aiheuttaa on noin vajaa 1 ravintola annos väkevää tai huikka skumppaa tai huikka viiniä (muuta en juo).oireet allkoivat skumpasta ja sitten väkevästä ja nytten viinistä,joskus oireet helpottavat ja olen pystynyt juomaan lasillisien mutta nytt en uskalla edes kokeilla kun tulee niinpaha olo. eri sortteja ollaan kokeiltu jos olis joku aine mutta ei sillä mitään väliä oo... en voi nauttia ravintolassa viinilasin tai sitten uutenavuotena skoolata skumppalasin kanssa.

      oireet ovat: PAHA olo ja ksennus ja pulssi nousee. menen ihan toimittomaksi seuraavan päivän kun vaan oksentelen..

      nuori ja perusterve tietojeni mukaan, en muutenkaan paljon juo mutta lasillinen olisi mukavaa silloin tällöin.. onko kenelläkään kokemuksia?

      ja lääkärille meno arastaa...

    • kössi

      Moi! Onkos noista benadryl ja camucin lääkkeistä ollut apua tuohon naaman punoitukseen? Itsellä ei ole ensimmäisenä päivänä juodessa mitään oireita,mut sit esim juhannus tai ruotsin risteily kun "joutuu" ottamaan kahtena päivänä putkeen niin toisena päivänä ei yleensä montaa annosta tarvitse ottaa ni rupee oireita tulemaan,alkaa poskien punoituksesta ja muutenkin kuumotuksesta ja suussa maistuu semmoselle erikoiselle!

      • satu simasuu

        Uskon että jos ryypää niin naama on punaen.


    • tippa voi riittää

      Jep, täälläkin ollaan allergisia kaikelle mahdolliselle alkoholille :/


      Itse huomasin oireet teini-iässä. Ensimmäinen siideri kaveriporukassa ja seuraavana päivänä olin punainen ja kutiseva.
      Luulin aluksi, että se oli vain krapulaa (itseasiassa pyörryin seuraavana päivänä kun olo oli niin heikko)

      Kerran join lonkeroa, oireet palasivat, kahta pahempana:
      mieletön tykytys sydämessä, iho hehkui punaisuutta,
      pahinta oli se, että pari päivää juomisen jälkeen alkoi iho hilseillä kunnolla
      ja pian siitä sai "revittyä" kunnolla kuollutta solukkoa pois

      Se kyllä säikäytti ja jouduin kertomaan vanhemmille (ensimmäiset "siiderikokeilut" eivät siis johtaneet kuin ihon ärtymiseen ja sen pystyi peittämään pitkähihaisella).
      Kysyin myös eräältä tutulta neuvoa ja häneltä itseasiassa sain tietää, että olen sulfideille tai lisäaineille allerginen. Neuvoi pysymään kaukana etenkin lonkerosta ja jos jotain drinkkiä pitää saada, niin valitse kirkasta.


      Vannoin itselleni etten käyttäisi enään alkoholia, mutta koska olin nuori ja kokeilunhaluinen, niin lupaus lipsui muutamaan otteeseen
      ja sain siitä ihan oikeutetusti rangaistuksen: ensin kuumottava punoitus, seuraavana päivänä mieletön nokkosihottuma ja loppuun ihon kuoriutuminen.

      Ikää on jo kertynyt jonkin verran ja nykyään välttelen kaikkia mahdollisia drinkkejä (koska jossain juomassa ei välttämättä ole allergeenejä mutta toisessa sitten voi olla senkin edestä).

      En siis ole ikinä ollut kova juomaan, koska pää ei vain kestä alkoholia
      (hetken on hyvä olla, sitten kuumottaa ja seuraavana päivänä kaduttaa)
      ja pelkään, että saan jonain kertana analyfaktisen shokin joka johtaa sairaalareissuun :S

    • Punoitusta iholla alkoholista. Luin aiemmista kirjoutuksista, että joillekin on tullut alkoholista punoitusta kasvoille. Mutta onko kenellekään tullut punoitusta lähes koko iholle, selkään käsiin jalkoihin?? Se on sellaista laikukasta, isoja ja pieniä alueita. Mitään hengenahdistusta tms. ei ole.

    • Viisastelijatar8

      Mulla käy niin että kun nautin alkoholia, aamulla on usein kauhea päänsärky!

    • ninnulainen1

      Mä mietin täällä olevani allerginen alkoholille. Siksi yleensä olenkin tällä keskustelupalstalla. Etsin tietoa ko. asiasta. Lääkäri ei ole "todennut" yhtään mitään, äimistellyt lähinnä asiaa jos sivulauseessa olen asian livauttanut. Olen alkoholin kanssa yhdistettynä katastrofi. En juo kovinkaan usein, joskus silloin tällöin saatan lähteä kaverin kanssa ulos ja ottaa muutamia annoksia. Olen kolme kertaa elämäni aikana lähteny ambulanssilla kesken illan hyperventilaation ja sitä seuraavan hengityskatkon takia sairaalaan, käytännössä lopetan tietyn ajan hyperventiloimisen jälkeen hengittämisen kokonaan. Onneksi olen ollu oikeassa seurassa oikeaan aikaan. Kiitokseni siitä kavereilleni

    • Tellu

      Kokeiltu on...

      Pari kertaa piti ihan sen takia ottaa vähän viiniä, että sai nuo Camucinit kokeiltua. Ja kas vain - eipä kuumottanut poskia ollenkaan, mutta päätä kyllä jurppi kunnolla seuraavana aamuna.

      Kaipa nuo kapselit siis toimi. Otin yhden ennen ensimmäistä lasillista ja parin lasillisen jälkeen toisen. Ja tuota viiniä nautiskelin hitaanlaisesti noin kahdeksan tunnin aikana. Oli kaunis kesäpäivä ja kaverin mökillä olin. Mukavahan siinä oli terassilla aikaa viettää viinipullo seurana. Oli muuten jotain luomuvalkkaria.

      Liekö ollut luja usko kapseleihin tai sitten ne toimi ihan niin kuin luvattiin. Ihanaa oli, kun kasvot eivät lehahtaneet tulipunaiseksi. Päänsäryn estoon kapseleilla ei ollut siis vaikutusta. Ehkä se jysäri nyt ei ihan pahimmasta päästä ollut, mutta nappia piti kuitenkin ottaa.

    • tititii1

      Eksyin palstalle etsiessäni tietoa alkoholista ja ihottumasta..
      Itse olen huomannut, että juotuani lonkeroa hieman enemmän, herään aamuyöstä hirveään oloon, sydän hakkaa, olo on ahdistunut ja iho kutiaa. Ihon kutina jatkuu koko seuraavan päivän ja keskivartalo on täynnä pientä punaista ihottumaa. Kai tämä sitten on ilmeisesti allergiaa.. Olen kuitenkin tähän asti (olen nyt 23v.) pystynyt juomaan aivan ilman ongelmia, en ole ikinä edes kunnon krapuloista kärsinyt. Mutta nyt viimeisen kuukauden aikana olen juonut kahtena kertana ja molemmilla kerroilla iho punaisena sai herätä. Ensimmäisellä kerralla luulin johtuvan petivaatteista kun olin kaverilla nukkunut, ja ihoni reagoi herkästi jos vaatteetkin on pesty uudella pesuaineella, tai jotkin neuleet aiheuttavat saman reaktion. Nyt kuitenkaan pesuaine ei voinut olla syynä oireisiin..
      Olen parin kk sisällä aloittanut astmalääkityksen, ja ajattelin olisiko sillä jotain tekemistä näihin uusiin allergia oireisiin.. kenelläkään kokemusta?

      Auttaisikohan kohdallani nuo camucinit.. täytyy varmaan vielä niitä kokeilla, tai sitten tulee olemaan raitis loppuelämä.. pelkään nimittäin, että saan joskus pahemman reaktion.. :/

    • Jekku666

      Alkoholi on hermomyrkky, kaikki ihmiset on sille allergisia jo syntyessään. Siirtykääs juntit pajautteluun niin tiedätte mikä on oikeasti hyvä päihde, ei mulla muuta. Ciao.

    • RaitisRaivo

      oon nyt 30 ja mulla tulee pelkästään ikäviä oireita alkoholista.aina tullut..pää ei mee ku kipeeks ja just punotusta tosi rajua sykkeen nousua mikä vaa pahenee jos jatkaa juomista.Juoman nimellä ei oo mitää väliä..oli se sit kaljaa,viiniä,siideriä tai iha viinasta.oiretta alkaa tulla heti ekan huikan jälkeen.Lääkäriltä joskus kysyin se sano et maksa tuottaa joskus ite sellasta enzyymiä mikä tekee moisia oireita ja et ei kannata juoda ettei pumppu leikkaa kiinni..ja yleisempää kun luulisi tollanen.Aikalailla samat oireet ku holistien antabus kuurista tulee.
      Hampun poltto ei tosin ole aiheuttanu muuta ikävää oiretta kun kurkkukipua ja virkavallan ahdistelua.Mutta en suosittele kumpaakaan päihdettä kenellekkään.

    • allergiaako?

      Minulla saattaa myös olla tämä alkoholiallergia, tai sitten jotakin muuta ongelmaa. Äärimmäisen huono, kihelmöivä olo tulee kurkkuun jo muutamasta kulauksesta, ja kylmiä väreitä, ihon pistelyä. Voisiko ehkä olla myös jokin lisäaineeseen liittyvä ongelma? Konjakista ei ainakaan kahvin kanssa tule ongelmaa, mutta en konjakkiakaan itse aktiivisesti tilaisi. Joskus se tarjotaan.

      Suomalaista olutta en pysty juomaan lainkaan. Jos juon olutta, tulee hirveän kuvottava olo oksennan hetken kuluttua.

      Ei alkoholia ole pakko ottaa, enkä kaipaa muitakaan päihteitä. Ihmetyttää silti. Joistakin puudutusaineista minulla on myös mennyt taju.

      • TOma

        Itselläni tod. näk. alkoholiallergiaa ja myöskin alkoholi myopatia. Muutaman oluen jälkeen huomattavaa petekian näköistä ihottumaa ja voimakas lihasheikkous. Pahimmillaan viiden kaljan jälkeen lähtenyt jalat alta. Lääkärin kanssa asiasta puhunut ja pitää hyvin todennäköisenä allergiaa, joka vissiin on itse alkoholia kohtaan todella harvinainen.

        Näitä kännikokemuksia ja todella pahoja krapuloita on hyvin vaikea kuvailla ihmiselle, jolla ei ole omakohtaisia kokemuksia. Pahimmillaan perjantain kännäämisestä selviäminen, eikä edes määrällisesti suuri sellainen, on vienyt 4-5 päivää. Pistän kyllä tätä menoa kohta korkin lopullisesti kiinni, koska vaikutukset tämän takia näkyy jo taloudellisestikkin menetettyjen työpäivien jne johdosta.

        Joskus junnuna oli normaalia, et krapulapäivän illalla saattoi mennä lenkille tai pelaamaan tennistä niinkuin ei mitään. Tällä hetkellä saldona n. 5 sairaalan tippaan päättynyttä juomareissua ja yksi onneksi lievä ehta delirium tremens, jonka koin yksin kotonani. Onneksi omaan riittävän kovan pääkopan, jotta selvisin n. 2 viikon depiksellä. Mut jättäkää ihmeessä alkoholi pois tai kohtuullistakaa oman sietokykynne mukaan ennen kuin jotain vakavaa sattuu.


    • naano91

      Mikäköhän itselläni voisi olla? Jo yhdestä oluesta tulee oksettava olo, siis vasta muutaman tunnin kuluttua. Kuin maailman luokan krapula. Eilen otin yhen saunaoluen ja yöllä sitten heräsin siihen, että oksetti, huimasi ja hirveä jano.. Olen kohta 23v, tullut juhlittua kyllä aina ihan kiitettävästi. Vuoden ajan olen treenannut kuntosalilla ja nyt entistä tiiviimmin, ja humalahakuinen juominen on vähentynyt. Voiko tämä vaikuttaa? Käytän palautusjuomia treenin päätteeksi ja muutenkin syön paljon proteiinia ja terveellisesti. Myös tupakointia olen vähentänyt merkittävästi ja yritän lopettaa sen kokonaan.. Myös virtsani on ollut kohta pari viikon ajan tumman keltaista, vaikka juon paljon vettä automaattisesti, kun treenaan paljon ja aina janojuomaksi.

      • jaska4

        Alkoholi voi aiheuttaa allergiaa monella eri tavalla, hiiva, lisäaineet, sulffiidit, vilja, hedelmät, ja kuten täällä todettu jopa puhadas alkoholi. Yleisin ongelma on kuitenkin todennäköisesti asetaldehydi jota syntyy alkoholin palaessa, mutta tietyt alkoholijuomat sisältävät asetaldehydiä itsessään jo rusaasti, esim: siiderit, glögi, calvados, lonkerot, oluissakin jonkin verran. Normaali elimistö pystyy käsittelemään asetaldehydin suht hyvin, mutta esim suurimalla osalla Aasialaisista on geeniperimän takia vaikeuksia, mitkä ilmenevät kasvojen punoituksena (Aasian flush/blush) kauheena kankkusena ym. Myös ruusufinnistä kärsivillä asetaldehydi aiheuttaa punoitusta ja ihottumaa, myöskin jos vatsa on hapoton, tai jos on helicobakteeri (n 20% Suomalaisita tietämättään).

        Eli jos kärsit krapulasta ja/tai allergisista oireista nautittuasi alkoholia kannattaa yrittää välttää juomia missä runsaasti asetaldehydiä (aika vaikeeta) ja juoda paljon VETTÄ (virvoitusjuomatkin sisältävät asetaldehydiä). Asetaldehydiä on myös tupakan savussa=pahentaa tilannetta, myös joissakin elintarvikkeissa, soijakastike, säilötyt vihannekset, jokurtit, monet mehut, ym.

        Acetiumia voi kokeilla, se on reseptivapaa apteekin tuote, millä ei sivuvaikutuksia, eli ehkä vähän turvallisempi kokeilla kuin nuo antihistamiinit. Acetiumia otetaan yleensä yksi kapseli ennen juominkien aloittamista ja sen jälkeen noin kahden tunnin välein, ja aamulla ei paljon krapula häiritse. Acetium on l-kysteiini valmiste mikä eroaa muista niin että l-kysteiini liukenee jo vatsassa eikä vasta suolessa, ehkäisee myös joillakin migreeniä.

        Suosittelen jokaista selvittämään mistä omat ongelmat johtuu, tai sitten rohkeasti kokeilemaan Acetiumia, ja nautinnollisia juoma hetkiä!


      • oskova hän
        jaska4 kirjoitti:

        Alkoholi voi aiheuttaa allergiaa monella eri tavalla, hiiva, lisäaineet, sulffiidit, vilja, hedelmät, ja kuten täällä todettu jopa puhadas alkoholi. Yleisin ongelma on kuitenkin todennäköisesti asetaldehydi jota syntyy alkoholin palaessa, mutta tietyt alkoholijuomat sisältävät asetaldehydiä itsessään jo rusaasti, esim: siiderit, glögi, calvados, lonkerot, oluissakin jonkin verran. Normaali elimistö pystyy käsittelemään asetaldehydin suht hyvin, mutta esim suurimalla osalla Aasialaisista on geeniperimän takia vaikeuksia, mitkä ilmenevät kasvojen punoituksena (Aasian flush/blush) kauheena kankkusena ym. Myös ruusufinnistä kärsivillä asetaldehydi aiheuttaa punoitusta ja ihottumaa, myöskin jos vatsa on hapoton, tai jos on helicobakteeri (n 20% Suomalaisita tietämättään).

        Eli jos kärsit krapulasta ja/tai allergisista oireista nautittuasi alkoholia kannattaa yrittää välttää juomia missä runsaasti asetaldehydiä (aika vaikeeta) ja juoda paljon VETTÄ (virvoitusjuomatkin sisältävät asetaldehydiä). Asetaldehydiä on myös tupakan savussa=pahentaa tilannetta, myös joissakin elintarvikkeissa, soijakastike, säilötyt vihannekset, jokurtit, monet mehut, ym.

        Acetiumia voi kokeilla, se on reseptivapaa apteekin tuote, millä ei sivuvaikutuksia, eli ehkä vähän turvallisempi kokeilla kuin nuo antihistamiinit. Acetiumia otetaan yleensä yksi kapseli ennen juominkien aloittamista ja sen jälkeen noin kahden tunnin välein, ja aamulla ei paljon krapula häiritse. Acetium on l-kysteiini valmiste mikä eroaa muista niin että l-kysteiini liukenee jo vatsassa eikä vasta suolessa, ehkäisee myös joillakin migreeniä.

        Suosittelen jokaista selvittämään mistä omat ongelmat johtuu, tai sitten rohkeasti kokeilemaan Acetiumia, ja nautinnollisia juoma hetkiä!

        tänään aamulla huomasin kurkun turvotusta ja nielurisan erittäin suurta turvotusta,, nyt ei enään ole sitä,, join illalla metsämansikka likööriä ja muistaakseni ennenkin se on aiheuttanut samanlaisia oireta kurkussani,, nyt vaan oli rajut oireet,, sitä en tiedä mikä sen aiheuttaa mutta epäilen lisäaineita tai esanssia josta virolaiset sen tekee,, alkoholi allerkian estämiseksi lopettakaa juominen,,,,;D paras lääke siihen,,,
        T;MATTI


    • Diina90k

      Mulla paisuu kielen perältä makunystyrät ja kurkku ja alan hervottomasti yskiä, kun en saa happea. Ihon kutina kamalaa muutaman päivän samoin kuin kylmätväreet ja hikoilu. Olut ja lonkero pahin.

    • tuhinalempi

      onneks on meitä muitakin alkohomaali allergisii. tosin ois kiva jos omas kaveripiiris ois kohtalon tovereit ettei ain yks nenätukos ja josai vaihees yksäpärskä kohtaust. onneks rajoittuu vaan tuhinaan ja nenäkuti/yskä kohtauksee. jos osais laulaa ni nylon peat menis täydellisesti

    • tuplaparta

      itselläni jo tavaramerkiksi noussut alal. tarvitse hirveenmonta juoda kun ekat oireet iskee. ekaks alkaa nenä kutiamaan ja sitten seuraakin komediallinen yskäpärskä kohtaus jonka jälkeen nenä tukossa loppu illan. moni nauranut et vetelä juamas ku kuuluu yskäpärskäkohtaus. joku 6-10 aivastust putkee sen jälkee ohi ja nenä tukos. millais muil???

    • Anonyymi

      Löysin tämän vanhan ketjun etsiessäni ovatko muut löytäneet apua ongelmaan. En ole koskaan ollut alkoholin suurkuluttaja. Olen 44 v ja oireet alkoivat noin 2 vuotta sitten. Viineistä, oluista ja siidereistä tulee nuha. Eilen join yhden oluen ja nenä alkoi vuotamaan jo juodessani. Uutena oireena on tullut poskipäiden kutiaminen. Olen ottanut allergialääkettä, joka auttaa nuhaan. Jos illalla juon pari lasia viiniä ja otan allergialääkkeen nuhan ilmaannuttua, niin aamulla nuhaa ei ole. Lonkerosta en pidä, joten en tiedä aiheuttaako se oireita. Luomuviineistä tulee myös oireita. Seuraavaksi ajattelin testata väkeviä. Onko kellään oireet hävinneet yhtä itsestään kuin ovat ilmaantuneetkin?

      • Anonyymi

        Lähteekö kenelläkään haju-ja makuaisti alkoholista?
        Minulla lähtee ja haluaisin tietää onko meitä muitakin.

        Aikaisemmin on vetänyt vain nenän tukkoon/ vetistä vuotoa, mutta nyt sitä ei ole, vaan en maista enkä haista mitään.


    • Anonyymi

      Lonkero aiheuttaa mulle kuumeen se voi nousta 39c syytä en tiedä.

    • Anonyymi

      Mulla taas loppuu nuha kun otan.

    • Anonyymi

      Minäkin bongasin tämän vanhan ketjun etsiessäni tietoa mahdollisesta lonkeron aiheuttamasta allergisesta reaktiosta.

      Olen nuorempana käynyt ns.viihteellä tiuhaan opiskelijatahtiin mutta silloin ei ole ollut mitään allergiaoireita.

      Nyt muutama kk sitten kun join eräänä lauantaina yhden 0,5l lonkeron, minulle ilmestyi punainen rinkula rintakehälle. Testasin juoda lonkeroa uudelleen muutaman päivän kuluttua ja sama homma: taas iholle tuli punainen rinkula mutta vasempaan käsivarteen sisäpuolelle.

      Sitten meni monta viikkoa, että en ole juonut mitään. En yleensäkään juo juuri mitään, mutta joskus olen tykännyt ottaa yhden kylmän lonkeron.

      Nyt viime vkl join kaverin synttäreillä yhden ei-ginipohjaisen lonkeron ja mulle tuli sellainen olo, että en saa happea lainkaan! Piti mennä ulos hengittelemään raikasta ilmaa, sitten olo meni hiljalleen ohi. Aika säikäyttävä kokemus! En uskalla juoda enää sitäkään vähää mitä aikaisemmin. Ei ole ongelmaa jättää alkoa pois, mutta joskus olisi kiva juoda se yksi kylmä lonkero. Nyt en kyllä uskalla enää riskeerata!

    • Anonyymi

      Alkon omilla sivuilla on esite alkoholin aiheuttamista allergioista ja yliherkkyysreaktioista. Alkoholiallergia on heidän mukaansa aika harvinaista, mutta sitä kumminkin esiintyy.
      https://www.alko.fi/vastuullisesti/alkoholi-ja-terveys/alkoholijuomat-voivat-aiheuttaa-allergisia-reaktioita

      Bongasin tämän ketjun, kun etsin tietoa alkoholijuomien yhteytdestä allergiseen nuhaan ja nenän tukkoisuuteen. Itselläni tämä valitettava vaiva.

      Saan oireita kaikista käyttämällä tehdyistä alkoholijuomista. Simasta ja kombuchasta en ole vielä toistaiseksi saanut, eli suuremmalla alkoholimäärällä on ilmeisesti osuutta asiaan.

      Välillä menee nenä tukkoon vähintään vuorokaudeksi jo puolesta lasillisesta skumppaa, mutta joskus pystyn nauttimaan jopa kokonaisen pullon olutta tai siideriä ennen kuin aivastelu ja nuha alkaa. Jos mukana sattuu olemaan nuhalääkettä, mieluummin reseptisellaista, oireet helpottuu ja pystyn viettämään aika normaalin illan nauttien kohtuullisesti siideriä, viiniä tai olutta. Jos en aloita allergialääkitystä välittömästi, seurauksena on usein flunssan kaltainen viikon tai viikkoja kestävä pitkittyvä nuha, joka joskus johtaa poskiontelotulehdukseen.

      Viinapohjaisista drinkeistä en ole tähän mennessä saanut oireita, joten yleensä jos menen kavereiden kanssa baariin, juonkin yleensä lonkeroita, breezereitä tai muita drinkkejä, joissa on vain viinaa ja jotain limpparia.

      Ongelma meikäläiselle on se, että tykkään viineistä, kuivista siidereistä ja oluista ruokajuomana. Ne juhlistavat kivasti ruokailuhetkeä ja tunnelmaa. Täytyy kai jatkossa ottaa ruokajuomaksi vain vettä tai vissyä. Ehkä palan painikkeeksi muutama snapsi ;)

    • Anonyymi

      Alkoholi vetää kehon immuunikyvyn kierroksille...
      Jos aivastat muutaman jälkeen niin et ole ainoa.

      Tässä ei ole mitään uutta.

      Muutama annos ja ätsii..

      Sinulla on auto-immuuni reaktio.

      • Anonyymi

        Vanhat ätmit neuvvo Lapissa, ett kun istuu muurahaispesässä tunninkin ryypätessään , ei tuu mittää rapulaa.


    • Anonyymi

      Itse en juo niin eipähän tarvi miettiä

    • Anonyymi

      Puhkesi kummallisia oireita mm. nilkat turposivat(nokkosihottuma), alapää umpeutui, selkä hajosi, yskäkohtaukset ym keltarauhashormonikierukkan asentamisen jälkeen.

      Viiniä olen käyttänyt vuosia ilma allergisoitumista. Lääkärit eivät usko tuon "lääkkeen" aiheuttavan allergiaoireita. (lääkeaine allergioitakin on olemassa esim verenpainelääke, tulehduskipulääke)
      Miksi hormonihoidot eivät allergisoisi yhtälailla?
      Onko aina syyllinen alkoholi, vaikkei se ole allergisoinut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe