"Pyhä Henki" ennen kristinuskoa

Anonyymi-ap

https://www.baylorpress.com/9781481310031/the-holy-spirit-before-christianity/

Uusimmassa kirjassaan Pyhä Henki ennen kristinuskoa John R. Levison muuttaa jälleen kerran kristillisen Pyhään Henkeen uskomisen kasvot ja perustan. Kristityt ovat käyttäneet kategorioita, luoneet rajoja ja esittäneet omistusoikeudellisia väitteitä - kaikki nämä haihtuvat nyt, kun Levison on tarkastellut Raamattua uudestaan.

Tutkimuksessa, joka on sekä koskettava että provokatiivinen, Levison vie lukijat viisisataa vuotta ennen Jeesusta, jolloin hän löytää historian ensimmäisen käsityksen Pyhästä Hengestä henkilökohtaisena toimijana. Profeetta Haggai ja Jesajan kirjan 56-66 kirjoittaja etsivät keinoja käsitellä maanpakolaisuuden traagisia tapahtumia ja ilmaista toivoa tulevaisuutta varten. He ottivat esiin vanhoja eksodusperinteitä jumalallisista toimijoista - tulenpillereitä, enkeleitä, Jumalan omaa läsnäoloa - ja yhdistivät ne uskoon Jumalan Henkeen. Koska Jumalan Henki oli se, joka johti Israelin Egyptistä ja muodosti heistä pyhän kansan, profeetat vakuuttivat kuulijoilleen, että Jumalan Henki johtaisi ja uudistaisi nyt maanpaosta palaavia.

40

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämän lähtökohdan perusteella kristillinen pneumnologia - usko Pyhään Henkeen - ei ole niinkään yksinomaan kristillinen kokemus tai oppi kuin Jumalan läsnäolo Israelin historian suuressa kokonaisuudessa, jossa kristinusko on muinaisen Israelin perillinen.

      • Anonyymi

        Tämä räjähdysherkkä havainto jäljittää kristillisen pneumatologian olemuksen syvälle heprealaisten kirjoitusten sydämeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä räjähdysherkkä havainto jäljittää kristillisen pneumatologian olemuksen syvälle heprealaisten kirjoitusten sydämeen.

        Vaikutukset ovat rajuja: israelilaisen perinteen ensisijaisuus pneumatologian alkulähteillä merkitsee, että kristityt eivät voi enää pitää itsepäisesti kiinni Pyhästä Hengestä yksinomaan kristillisenä uskomuksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikutukset ovat rajuja: israelilaisen perinteen ensisijaisuus pneumatologian alkulähteillä merkitsee, että kristityt eivät voi enää pitää itsepäisesti kiinni Pyhästä Hengestä yksinomaan kristillisenä uskomuksena.

        Mutta seuraukset ovat myös toiveikkaita: ne tarjoavat kristityille rikkaamman historian, uudistetun sanaston, yhteisen polun juutalaisuuden kanssa ja lupauksen laajemmasta ja aidommasta Pyhän Hengen kokemuksesta.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Zarathustra recognized Ahura Mazda, the Wise Lord, as the creator of all, but he did not see him as a solitary figure. In Zoroastrianism, Ahura Mazda is the father of Spenta Mainyu, the Holy Spirit. Spenta means “holy” or “bountiful.” Mainyu means “spirit” or “mentality.” The Holy Spirit is one with, yet distinct from, Ahura Mazda. Ahura Mazda expresses his will through Spenta Mainyu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustra recognized Ahura Mazda, the Wise Lord, as the creator of all, but he did not see him as a solitary figure. In Zoroastrianism, Ahura Mazda is the father of Spenta Mainyu, the Holy Spirit. Spenta means “holy” or “bountiful.” Mainyu means “spirit” or “mentality.” The Holy Spirit is one with, yet distinct from, Ahura Mazda. Ahura Mazda expresses his will through Spenta Mainyu.

        Zarathustra tunnusti Ahura Mazdan, Viisaan Herran, kaiken luojaksi, mutta hän ei nähnyt häntä yksinäisenä hahmona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustra tunnusti Ahura Mazdan, Viisaan Herran, kaiken luojaksi, mutta hän ei nähnyt häntä yksinäisenä hahmona.

        Zarathustralaisuudessa Ahura Mazda on Spenta Mainyun, Pyhän Hengen, isä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustralaisuudessa Ahura Mazda on Spenta Mainyun, Pyhän Hengen, isä.

        Spenta tarkoittaa "pyhää" tai "anteliasta". Mainyu tarkoittaa "henkeä" tai "mentaliteettia".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Spenta tarkoittaa "pyhää" tai "anteliasta". Mainyu tarkoittaa "henkeä" tai "mentaliteettia".

        Pyhä Henki on yhtä Ahura Mazdan kanssa, mutta erilainen kuin tämä. Ahura Mazda ilmaisee tahtonsa Spenta Mainyun kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki on yhtä Ahura Mazdan kanssa, mutta erilainen kuin tämä. Ahura Mazda ilmaisee tahtonsa Spenta Mainyun kautta.

        arathushtralle Jumala oli Ahura Mazda, joka ... oli luonut maailman ja kaiken siinä olevan hyvän Pyhän Henkensä, Spenta Mainyun, kautta, joka on sekä hänen aktiivinen toimijansa että kuitenkin yksi hänen kanssaan, jakamaton ja kuitenkin erillinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        arathushtralle Jumala oli Ahura Mazda, joka ... oli luonut maailman ja kaiken siinä olevan hyvän Pyhän Henkensä, Spenta Mainyun, kautta, joka on sekä hänen aktiivinen toimijansa että kuitenkin yksi hänen kanssaan, jakamaton ja kuitenkin erillinen.

        Yksinkertaisesti sanottuna Henki on aina Herran Henki. Kun puhumme Pyhästä Hengestä, se on Jumalan Henki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaisesti sanottuna Henki on aina Herran Henki. Kun puhumme Pyhästä Hengestä, se on Jumalan Henki.

        Ahura Mazda on myös Amesha Spentojen eli kuuden "Pyhän" tai "Antoisan Kuolemattoman" isä. Boyce sanoo, että termi spenta on yksi tärkeimmistä Zarathustran teologiassa. Hänelle se tarkoitti "voiman hallussapitoa". Kun sitä käytettiin hyväntekeväisyysjumaluuksien yhteydessä, se tarkoitti "voiman omaamista auttamiseen" ja siten "edistämistä, tukemista, hyödyttämistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahura Mazda on myös Amesha Spentojen eli kuuden "Pyhän" tai "Antoisan Kuolemattoman" isä. Boyce sanoo, että termi spenta on yksi tärkeimmistä Zarathustran teologiassa. Hänelle se tarkoitti "voiman hallussapitoa". Kun sitä käytettiin hyväntekeväisyysjumaluuksien yhteydessä, se tarkoitti "voiman omaamista auttamiseen" ja siten "edistämistä, tukemista, hyödyttämistä

        For Zarathushtra God was Ahura Mazda, who ... had created the world and all that is good in it through his Holy Spirit, Spenta Mainyu, who is both his active agent and yet one with him, indivisible and yet distinct.[15]

        Simply put, the Spirit is always the Spirit of the Lord. When we speak of the Holy Spirit, it is the Spirit of God.

        Ahura Mazda is also the father of the Amesha Spentas, or six “Holy” or “Bountiful Immortals.” Boyce says that the term spenta is one of the most important in Zarathustra’s theology. To him, it meant “possessing power.” When used in connection with the beneficent deities, it meant “possessing power to aid” and hence “furthering, supporting, benefiting.”[16]

        Zarathustra taught that Ahura Mazda created the world in seven stages. He did so with the help of the six great Holy Immortals and his Holy Spirit. The term Amesha Spenta can refer to any one of the divinities created by Ahura Mazda but refers especially to the six who helped create the world. According to Boyce:
        https://www.ascendedmasterencyclopedia.org/w/Zarathustra/en


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        For Zarathushtra God was Ahura Mazda, who ... had created the world and all that is good in it through his Holy Spirit, Spenta Mainyu, who is both his active agent and yet one with him, indivisible and yet distinct.[15]

        Simply put, the Spirit is always the Spirit of the Lord. When we speak of the Holy Spirit, it is the Spirit of God.

        Ahura Mazda is also the father of the Amesha Spentas, or six “Holy” or “Bountiful Immortals.” Boyce says that the term spenta is one of the most important in Zarathustra’s theology. To him, it meant “possessing power.” When used in connection with the beneficent deities, it meant “possessing power to aid” and hence “furthering, supporting, benefiting.”[16]

        Zarathustra taught that Ahura Mazda created the world in seven stages. He did so with the help of the six great Holy Immortals and his Holy Spirit. The term Amesha Spenta can refer to any one of the divinities created by Ahura Mazda but refers especially to the six who helped create the world. According to Boyce:
        https://www.ascendedmasterencyclopedia.org/w/Zarathustra/en

        Zarathustra opetti, että Ahura Mazda loi maailman seitsemässä vaiheessa. Hän teki sen kuuden suuren pyhän kuolemattoman ja Pyhän Henkensä avulla. Termi Amesha Spenta voi viitata mihin tahansa Ahura Mazdan luomiin jumalallisuuksiin, mutta se viittaa erityisesti niihin kuuteen, jotka auttoivat maailman luomisessa. Boycen mukaan:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustra opetti, että Ahura Mazda loi maailman seitsemässä vaiheessa. Hän teki sen kuuden suuren pyhän kuolemattoman ja Pyhän Henkensä avulla. Termi Amesha Spenta voi viitata mihin tahansa Ahura Mazdan luomiin jumalallisuuksiin, mutta se viittaa erityisesti niihin kuuteen, jotka auttoivat maailman luomisessa. Boycen mukaan:

        Zarathustra taught that Ahura Mazda created the world in seven stages. He did so with the help of the six great Holy Immortals and his Holy Spirit. The term Amesha Spenta can refer to any one of the divinities created by Ahura Mazda but refers especially to the six who helped create the world. According to Boyce:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustra taught that Ahura Mazda created the world in seven stages. He did so with the help of the six great Holy Immortals and his Holy Spirit. The term Amesha Spenta can refer to any one of the divinities created by Ahura Mazda but refers especially to the six who helped create the world. According to Boyce:

        The nature of good and evil

        When it came to Good and Evil, Zarathustra tended to see things in terms of black and white. According to Zaehner:

        The Prophet knew no spirit of compromise.... On the one hand stood Asha—Truth and Righteousness—[and] on the other the Druj—the Lie, Wickedness, and Disorder. This was not a matter on which compromise was possible [as far as Zarathustra was concerned].... The Prophet [forbade] his followers to have any contact with the “followers of the Lie.”[22]

        The origin of the conflict between Truth and the Lie is described in the Gathas. It is presented as a myth about two Spirits, called twins, who must make a choice between Good and Evil at the beginning of time. One of the two is the Holy Spirit, the son of Ahura Mazda. The other is the Evil Mind or the Evil Spirit, Angra Mainyu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        The nature of good and evil

        When it came to Good and Evil, Zarathustra tended to see things in terms of black and white. According to Zaehner:

        The Prophet knew no spirit of compromise.... On the one hand stood Asha—Truth and Righteousness—[and] on the other the Druj—the Lie, Wickedness, and Disorder. This was not a matter on which compromise was possible [as far as Zarathustra was concerned].... The Prophet [forbade] his followers to have any contact with the “followers of the Lie.”[22]

        The origin of the conflict between Truth and the Lie is described in the Gathas. It is presented as a myth about two Spirits, called twins, who must make a choice between Good and Evil at the beginning of time. One of the two is the Holy Spirit, the son of Ahura Mazda. The other is the Evil Mind or the Evil Spirit, Angra Mainyu.

        Hyvän ja pahan luonne

        Hyvän ja pahan suhteen Zarathustralla oli taipumus nähdä asiat mustavalkoisesti. Zaehnerin mukaan:

        Profeetta ei tuntenut kompromissihenkeä.... Toisella puolella seisoi Asha-totuus ja oikeamielisyys-[ja] toisella puolella Druj-valhe, pahuus ja epäjärjestys. Tässä asiassa kompromissi ei ollut mahdollinen [Zarathustran mielestä]..... Profeetta [kielsi] seuraajiaan olemasta missään yhteydessä "valheen seuraajiin"[22].

        Totuuden ja Valheen välisen konfliktin alkuperä kuvataan Gathoissa. Se esitetään myyttinä kahdesta hengestä, joita kutsutaan kaksosiksi ja joiden on tehtävä valinta Hyvän ja Pahan välillä ajan alussa. Toinen näistä kahdesta on Pyhä Henki, Ahura Mazdan poika. Toinen on Paha Mieli tai Paha Henki, Angra Mainyu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvän ja pahan luonne

        Hyvän ja pahan suhteen Zarathustralla oli taipumus nähdä asiat mustavalkoisesti. Zaehnerin mukaan:

        Profeetta ei tuntenut kompromissihenkeä.... Toisella puolella seisoi Asha-totuus ja oikeamielisyys-[ja] toisella puolella Druj-valhe, pahuus ja epäjärjestys. Tässä asiassa kompromissi ei ollut mahdollinen [Zarathustran mielestä]..... Profeetta [kielsi] seuraajiaan olemasta missään yhteydessä "valheen seuraajiin"[22].

        Totuuden ja Valheen välisen konfliktin alkuperä kuvataan Gathoissa. Se esitetään myyttinä kahdesta hengestä, joita kutsutaan kaksosiksi ja joiden on tehtävä valinta Hyvän ja Pahan välillä ajan alussa. Toinen näistä kahdesta on Pyhä Henki, Ahura Mazdan poika. Toinen on Paha Mieli tai Paha Henki, Angra Mainyu.

        The origin of the conflict between Truth and the Lie is described in the Gathas. It is presented as a myth about two Spirits, called twins, who must make a choice between Good and Evil at the beginning of time. One of the two is the Holy Spirit, the son of Ahura Mazda. The other is the Evil Mind or the Evil Spirit, Angra Mainyu.
        https://www.ascendedmasterencyclopedia.org/w/Zarathustra/en


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        The origin of the conflict between Truth and the Lie is described in the Gathas. It is presented as a myth about two Spirits, called twins, who must make a choice between Good and Evil at the beginning of time. One of the two is the Holy Spirit, the son of Ahura Mazda. The other is the Evil Mind or the Evil Spirit, Angra Mainyu.
        https://www.ascendedmasterencyclopedia.org/w/Zarathustra/en

        Zarathustra introduced the myth with the following words, which underscore the all-important concept of free will and that every man must choose the Truth or the Lie: “Hear with your ears, behold with mind all clear the two choices between which you must decide, each man [deciding] for his own self, [each man] knowing how it will appear to us at the [time of] great crisis.”[23] Then he proceeded to recount the myth:

        In the beginning those two Spirits who are the well-endowed twins were known as the one good and the other evil, in thought, word, and deed. Between them the wise chose rightly, not so the fools. And when these Spirits met they established in the beginning life and death that in the end the followers of the Lie should meet with the worst existence, but the followers of Truth with the Best Mind.

        Of these two Spirits he who was of the Lie chose to do the worst things; but the Most Holy Spirit, clothed in rugged heaven, [chose] Truth as did [all] who sought with zeal to do the pleasure of the Wise Lord by [doing] good works.

        Between the two the daevas [the demons] did not choose rightly; for, as they deliberated, delusion overcame them so that they chose the most Evil Mind. Then did they, with one accord, rush headlong unto Fury that they might thereby extinguish the existence of mortal men.[24]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustra introduced the myth with the following words, which underscore the all-important concept of free will and that every man must choose the Truth or the Lie: “Hear with your ears, behold with mind all clear the two choices between which you must decide, each man [deciding] for his own self, [each man] knowing how it will appear to us at the [time of] great crisis.”[23] Then he proceeded to recount the myth:

        In the beginning those two Spirits who are the well-endowed twins were known as the one good and the other evil, in thought, word, and deed. Between them the wise chose rightly, not so the fools. And when these Spirits met they established in the beginning life and death that in the end the followers of the Lie should meet with the worst existence, but the followers of Truth with the Best Mind.

        Of these two Spirits he who was of the Lie chose to do the worst things; but the Most Holy Spirit, clothed in rugged heaven, [chose] Truth as did [all] who sought with zeal to do the pleasure of the Wise Lord by [doing] good works.

        Between the two the daevas [the demons] did not choose rightly; for, as they deliberated, delusion overcame them so that they chose the most Evil Mind. Then did they, with one accord, rush headlong unto Fury that they might thereby extinguish the existence of mortal men.[24]

        Zarathustra esitteli myytin seuraavilla sanoilla, jotka korostavat vapaata tahtoa koskevaa tärkeää käsitettä ja sitä, että jokaisen ihmisen on valittava Totuus tai Valhe: "Kuunnelkaa korvillanne, katsokaa mielessänne aivan selvästi kahta vaihtoehtoa, joiden väliltä teidän on päätettävä, kukin [päättäessään] omasta puolestaan, [kukin] tietäen, miltä se näyttää meille [suuren kriisin aikana]."[23] Sitten hän jatkoi myytin kertomista:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustra esitteli myytin seuraavilla sanoilla, jotka korostavat vapaata tahtoa koskevaa tärkeää käsitettä ja sitä, että jokaisen ihmisen on valittava Totuus tai Valhe: "Kuunnelkaa korvillanne, katsokaa mielessänne aivan selvästi kahta vaihtoehtoa, joiden väliltä teidän on päätettävä, kukin [päättäessään] omasta puolestaan, [kukin] tietäen, miltä se näyttää meille [suuren kriisin aikana]."[23] Sitten hän jatkoi myytin kertomista:

        Alussa nuo kaksi Henkeä, jotka ovat hyvin varustettuja kaksosia, tunnettiin ajatuksissa, sanoissa ja teoissa toisena hyvänä ja toisena pahana. Heidän välillään viisaat valitsivat oikein, eivät niin tyhmät. Ja kun nämä Henget kohtasivat, he asettivat alussa elämän ja kuoleman niin, että valheen seuraajat kohtaisivat lopulta pahimman olemassaolon, mutta totuuden seuraajat parhaan mielen.

        Näistä kahdesta Hengestä se, joka oli valheen puolella, valitsi pahimmat asiat; mutta kaikkein pyhin Henki, joka oli pukeutunut karuun taivaaseen, [valitsi] Totuuden, kuten [kaikki] ne, jotka pyrkivät innokkaasti tekemään Viisaan Herran mielihyvän [tekemällä] hyviä tekoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alussa nuo kaksi Henkeä, jotka ovat hyvin varustettuja kaksosia, tunnettiin ajatuksissa, sanoissa ja teoissa toisena hyvänä ja toisena pahana. Heidän välillään viisaat valitsivat oikein, eivät niin tyhmät. Ja kun nämä Henget kohtasivat, he asettivat alussa elämän ja kuoleman niin, että valheen seuraajat kohtaisivat lopulta pahimman olemassaolon, mutta totuuden seuraajat parhaan mielen.

        Näistä kahdesta Hengestä se, joka oli valheen puolella, valitsi pahimmat asiat; mutta kaikkein pyhin Henki, joka oli pukeutunut karuun taivaaseen, [valitsi] Totuuden, kuten [kaikki] ne, jotka pyrkivät innokkaasti tekemään Viisaan Herran mielihyvän [tekemällä] hyviä tekoja.

        Näiden kahden välillä daevat [demonit] eivät valinneet oikein; sillä kun he harkitsivat, harha valtasi heidät niin, että he valitsivat pahimman Mielen. Silloin he ryntäsivät yksimielisesti pää edellä kohti Raivoa, jotta he voisivat siten tuhota kuolevaisten ihmisten olemassaolon[24].


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näiden kahden välillä daevat [demonit] eivät valinneet oikein; sillä kun he harkitsivat, harha valtasi heidät niin, että he valitsivat pahimman Mielen. Silloin he ryntäsivät yksimielisesti pää edellä kohti Raivoa, jotta he voisivat siten tuhota kuolevaisten ihmisten olemassaolon[24].

        The Holy Spirit and the Evil Spirit are, as Zaehner puts it, “irreconcilably opposed to each other.”[25] Zarathustra said:

        I will speak out concerning the two Spirits of whom, at the beginning of existence, the Holier thus spoke to him who is Evil: “Neither our thoughts, nor our teachings, nor our wills, nor our choices, nor our words, nor our deeds, nor our consciences, nor yet our souls agree.”[26]

        Zaehner notes that this state of conflict affected every sphere of activity human or divine. In the social sphere, the conflict took place between the pastoral communities of peaceful cattle breeders, who were “followers of Truth or Righteousness,” and the bands of predatory nomads, who raided the cattle breeders. Zarathustra called these predatory nomads the “followers of the Lie.”[27]

        On the religious plane, the conflict took place between Zarathustra and his followers and those who were followers of the traditional Iranian religion and worshiped the daevas. The adherents of this ancient religion said it was founded by Yima, the child of the Sun. Zarathustra attacked Yima and the ritual of animal sacrifice he had introduced.[28]
        https://www.ascendedmasterencyclopedia.org/w/Zarathustra/en


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        The Holy Spirit and the Evil Spirit are, as Zaehner puts it, “irreconcilably opposed to each other.”[25] Zarathustra said:

        I will speak out concerning the two Spirits of whom, at the beginning of existence, the Holier thus spoke to him who is Evil: “Neither our thoughts, nor our teachings, nor our wills, nor our choices, nor our words, nor our deeds, nor our consciences, nor yet our souls agree.”[26]

        Zaehner notes that this state of conflict affected every sphere of activity human or divine. In the social sphere, the conflict took place between the pastoral communities of peaceful cattle breeders, who were “followers of Truth or Righteousness,” and the bands of predatory nomads, who raided the cattle breeders. Zarathustra called these predatory nomads the “followers of the Lie.”[27]

        On the religious plane, the conflict took place between Zarathustra and his followers and those who were followers of the traditional Iranian religion and worshiped the daevas. The adherents of this ancient religion said it was founded by Yima, the child of the Sun. Zarathustra attacked Yima and the ritual of animal sacrifice he had introduced.[28]
        https://www.ascendedmasterencyclopedia.org/w/Zarathustra/en

        Pyhä Henki ja Paha Henki ovat, kuten Zaehner asian ilmaisee, "sovittamattomasti vastakkain."[25] Zarathustra sanoi:

        Minä puhun niistä kahdesta Hengestä, joista olemassaolon alussa Pyhä puhui näin sille, joka on Paha: "Ei meidän ajatuksemme, ei meidän opetuksemme, ei meidän tahtomme, ei meidän valintamme, ei meidän sanamme, ei meidän tekomme, ei meidän omantuntomme eikä vielä meidän sielumme ole yhtäpitävä."[26]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki ja Paha Henki ovat, kuten Zaehner asian ilmaisee, "sovittamattomasti vastakkain."[25] Zarathustra sanoi:

        Minä puhun niistä kahdesta Hengestä, joista olemassaolon alussa Pyhä puhui näin sille, joka on Paha: "Ei meidän ajatuksemme, ei meidän opetuksemme, ei meidän tahtomme, ei meidän valintamme, ei meidän sanamme, ei meidän tekomme, ei meidän omantuntomme eikä vielä meidän sielumme ole yhtäpitävä."[26]

        Zaehner toteaa, että tämä ristiriitatila vaikutti kaikkiin inhimillisen tai jumalallisen toiminnan aloihin. Yhteiskunnallisella tasolla konflikti tapahtui rauhanomaisten karjankasvattajien, jotka olivat "totuuden tai vanhurskauden seuraajia", paimentolaisyhteisöjen ja karjankasvattajia ryöstelevien nomadien joukkojen välillä, jotka tekivät ryöstöretkiä karjankasvattajien kimppuun. Zarathustra kutsui näitä saalistavia nomadeja "valheen seuraajiksi"[27].

        Uskonnollisella tasolla konflikti käytiin Zarathustran ja hänen seuraajiensa sekä niiden välillä, jotka olivat perinteisen iranilaisen uskonnon kannattajia ja palvoivat daevoja. Tämän muinaisen uskonnon kannattajat sanoivat, että sen perusti Yima, auringon lapsi. Zarathustra hyökkäsi Yiman ja hänen käyttöön ottamansa eläinuhrirituaalin kimppuun[28].


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zaehner toteaa, että tämä ristiriitatila vaikutti kaikkiin inhimillisen tai jumalallisen toiminnan aloihin. Yhteiskunnallisella tasolla konflikti tapahtui rauhanomaisten karjankasvattajien, jotka olivat "totuuden tai vanhurskauden seuraajia", paimentolaisyhteisöjen ja karjankasvattajia ryöstelevien nomadien joukkojen välillä, jotka tekivät ryöstöretkiä karjankasvattajien kimppuun. Zarathustra kutsui näitä saalistavia nomadeja "valheen seuraajiksi"[27].

        Uskonnollisella tasolla konflikti käytiin Zarathustran ja hänen seuraajiensa sekä niiden välillä, jotka olivat perinteisen iranilaisen uskonnon kannattajia ja palvoivat daevoja. Tämän muinaisen uskonnon kannattajat sanoivat, että sen perusti Yima, auringon lapsi. Zarathustra hyökkäsi Yiman ja hänen käyttöön ottamansa eläinuhrirituaalin kimppuun[28].

        He also condemned the rite associated with drinking haoma, the fermented juice of a plant that caused “filthy drunkenness.”[29] Scholars are not sure what haoma was, but they conclude from the description of the effects it had on those who drank it that it probably contained a hallucinogen. Zaehner writes: “For Zoroaster the whole cult with its bloody sacrifice and ritual drunkenness is anathema—a rite offered to false gods and therefore a ‘lie’.”[30]

        Zarathustra said “the followers of the Lie” destroyed life and strove to “sever the followers of Truth from the Good Mind.”[31] The followers of the Lie knew who Zarathustra was, recognized the danger he represented and did everything they could to destroy him. To this end, they continued to sacrifice bulls and participate in the haoma rite. According to Zaehner:
        https://www.ascendedmasterencyclopedia.org/w/Zarathustra/en


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He also condemned the rite associated with drinking haoma, the fermented juice of a plant that caused “filthy drunkenness.”[29] Scholars are not sure what haoma was, but they conclude from the description of the effects it had on those who drank it that it probably contained a hallucinogen. Zaehner writes: “For Zoroaster the whole cult with its bloody sacrifice and ritual drunkenness is anathema—a rite offered to false gods and therefore a ‘lie’.”[30]

        Zarathustra said “the followers of the Lie” destroyed life and strove to “sever the followers of Truth from the Good Mind.”[31] The followers of the Lie knew who Zarathustra was, recognized the danger he represented and did everything they could to destroy him. To this end, they continued to sacrifice bulls and participate in the haoma rite. According to Zaehner:
        https://www.ascendedmasterencyclopedia.org/w/Zarathustra/en

        Hän tuomitsi myös riitin, joka liittyi haoman juomiseen, kasvin käyneen mehun juomiseen, joka aiheutti "saastaisen juopumuksen".29 Tutkijat eivät ole varmoja siitä, mitä haoma oli, mutta he päättelevät sen vaikutusten kuvauksen perusteella, että se sisälsi todennäköisesti hallusinogeenia. Zaehner kirjoittaa: "Zarathustralle koko kultti verisine uhrauksineen ja rituaalijuopumuksineen on anathema - väärille jumalille tarjottu riitti ja siksi 'valhe'."[30].

        Zarathustran mukaan "valheen seuraajat" tuhosivat elämän ja pyrkivät "katkaisemaan totuuden seuraajat hyvästä mielestä."[31] Valheen seuraajat tiesivät, kuka Zarathustra oli, tunnistivat vaaran, jota hän edusti, ja tekivät kaikkensa tuhotakseen hänet. Tätä varten he jatkoivat härkien uhraamista ja osallistuivat haoma-riittiin. Zaehnerin mukaan:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustra taught that Ahura Mazda created the world in seven stages. He did so with the help of the six great Holy Immortals and his Holy Spirit. The term Amesha Spenta can refer to any one of the divinities created by Ahura Mazda but refers especially to the six who helped create the world. According to Boyce:

        https://www.ascendedmasterencyclopedia.org/w/images/1/10/0000228_zarathustra-with-sword-2382AX_600.jpeg
        Zarathustra


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustra taught that Ahura Mazda created the world in seven stages. He did so with the help of the six great Holy Immortals and his Holy Spirit. The term Amesha Spenta can refer to any one of the divinities created by Ahura Mazda but refers especially to the six who helped create the world. According to Boyce:

        Jesus Was A Zoroastrian is a book which attempts to convince the Reader of the following:

        *Jesus of Nazareth as the second Sayoshant (Benefactor) expected by the Zoroastrians
        https://zoroastrian.angelfire.com/JESUS.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jesus Was A Zoroastrian is a book which attempts to convince the Reader of the following:

        *Jesus of Nazareth as the second Sayoshant (Benefactor) expected by the Zoroastrians
        https://zoroastrian.angelfire.com/JESUS.html

        https://www.tektonics.org/copycat/zoroaster.php
        Zoroaster vs Jesus

        It is said by some critics that:

        Zoroaster was born of a virgin and "immaculate conception by a ray of divine reason."
        He was baptized in a river.
        In his youth he astounded wise men with his wisdom.
        He was tempted in the wilderness by the devil.
        He began his ministry at age 30.
        Zoroaster baptized with water, fire, and "holy wind."
        He cast out demons and restored the sight to a blind man.
        He taught about heaven and hell, and revealed mysteries, including resurrection, judgment, salvation and the apocalypse.
        He had a sacred cup or grail.
        He was slain.
        His religion had a eucharist.
        He was the "Word made flesh."
        Zoroaster's followers expect a "second coming" in the virgin-born Saoshyant or Savior, who is to come in 2341 CE and begin his ministry at age 30, ushering in a golden age.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.tektonics.org/copycat/zoroaster.php
        Zoroaster vs Jesus

        It is said by some critics that:

        Zoroaster was born of a virgin and "immaculate conception by a ray of divine reason."
        He was baptized in a river.
        In his youth he astounded wise men with his wisdom.
        He was tempted in the wilderness by the devil.
        He began his ministry at age 30.
        Zoroaster baptized with water, fire, and "holy wind."
        He cast out demons and restored the sight to a blind man.
        He taught about heaven and hell, and revealed mysteries, including resurrection, judgment, salvation and the apocalypse.
        He had a sacred cup or grail.
        He was slain.
        His religion had a eucharist.
        He was the "Word made flesh."
        Zoroaster's followers expect a "second coming" in the virgin-born Saoshyant or Savior, who is to come in 2341 CE and begin his ministry at age 30, ushering in a golden age.

        Zarathustra vs. Jeesus


        Zarathustra syntyi neitsyestä ja "tahrattomasta hedelmöityksestä jumalallisen järjen säteen vaikutuksesta".
        Hänet kastettiin joessa.
        Nuoruudessaan hän hämmästytti viisaita miehiä viisaudellaan.
        Paholainen kiusasi häntä erämaassa.
        Hän aloitti palvelutehtävänsä 30-vuotiaana.
        Zarathustra kastoi vedellä, tulella ja "pyhällä tuulella".
        Hän ajoi ulos riivaajia ja palautti sokean miehen näön.
        Hän opetti taivaasta ja helvetistä ja paljasti salaisuuksia, kuten ylösnousemuksen, tuomion, pelastuksen ja maailmanlopun.
        Hänellä oli pyhä malja eli graalin malja.
        Hänet surmattiin.
        Hänen uskonnollaan oli eukaristia.
        Hän oli "lihaksi tullut sana".
        Zarathustran seuraajat odottavat "toista tulemista" neitseestä syntyneessä Saoshyantissa eli Vapahtajassa, jonka on määrä tulla vuonna 2341 jKr. ja joka aloittaa palvelutyönsä 30-vuotiaana ja aloittaa kultaisen aikakauden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Zarathustra vs. Jeesus


        Zarathustra syntyi neitsyestä ja "tahrattomasta hedelmöityksestä jumalallisen järjen säteen vaikutuksesta".
        Hänet kastettiin joessa.
        Nuoruudessaan hän hämmästytti viisaita miehiä viisaudellaan.
        Paholainen kiusasi häntä erämaassa.
        Hän aloitti palvelutehtävänsä 30-vuotiaana.
        Zarathustra kastoi vedellä, tulella ja "pyhällä tuulella".
        Hän ajoi ulos riivaajia ja palautti sokean miehen näön.
        Hän opetti taivaasta ja helvetistä ja paljasti salaisuuksia, kuten ylösnousemuksen, tuomion, pelastuksen ja maailmanlopun.
        Hänellä oli pyhä malja eli graalin malja.
        Hänet surmattiin.
        Hänen uskonnollaan oli eukaristia.
        Hän oli "lihaksi tullut sana".
        Zarathustran seuraajat odottavat "toista tulemista" neitseestä syntyneessä Saoshyantissa eli Vapahtajassa, jonka on määrä tulla vuonna 2341 jKr. ja joka aloittaa palvelutyönsä 30-vuotiaana ja aloittaa kultaisen aikakauden.

        Eikö alettaisiin jo puhua idän asioita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö alettaisiin jo puhua idän asioita?

        Helluntailainen on syynä, ett täällä puhutaan kristinuskosta.


    • Anonyymi

      Jeesus sai ensimmäiset pyhähenki-kokemuksensa pikkupoikana temppelissä missä tuolloin oli tapana käyttää kannabista suitsukkeena.
      Minkä nuorena oppii siitä vanhempana kärsii, kuten raamattu kertoo.

      • Anonyymi

        Missäs niin sanotaan?


    • Anonyymi

      Kyllä himmelit vain heiluvat katonrajassa, kun tämä porukka soutaa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen on uskonnoton maailma?
        Ei uskovaisia, vain ateisteja. Kukaan ei tee pahaa. Ei ole sotia. Elinikä 1000 vuotta. Syntyvyys hyvin pieni.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18511392/millainen-on-uskonnoton-maailma

        Mitä kristitty tekee?
        Tunkeutuu toisen maahan ja saa kutsun päällikön majaan. Saa syödä enemmän ruokaa kuin alkuasukas viikossa. Pakottaa kääntymään kristityksi. Valtaa maan ja ottaa sen omakseen. Vie lapset orjiksi Eurooppaan.
        Tällaista on kristinusko. Jumalan rakkaus.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18507517/mita-kristitty-tekee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kristitty tekee?
        Tunkeutuu toisen maahan ja saa kutsun päällikön majaan. Saa syödä enemmän ruokaa kuin alkuasukas viikossa. Pakottaa kääntymään kristityksi. Valtaa maan ja ottaa sen omakseen. Vie lapset orjiksi Eurooppaan.
        Tällaista on kristinusko. Jumalan rakkaus.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18507517/mita-kristitty-tekee

        kigh


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe