https://www.baylorpress.com/9781481310031/the-holy-spirit-before-christianity/
Uusimmassa kirjassaan Pyhä Henki ennen kristinuskoa John R. Levison muuttaa jälleen kerran kristillisen Pyhään Henkeen uskomisen kasvot ja perustan. Kristityt ovat käyttäneet kategorioita, luoneet rajoja ja esittäneet omistusoikeudellisia väitteitä - kaikki nämä haihtuvat nyt, kun Levison on tarkastellut Raamattua uudestaan.
Tutkimuksessa, joka on sekä koskettava että provokatiivinen, Levison vie lukijat viisisataa vuotta ennen Jeesusta, jolloin hän löytää historian ensimmäisen käsityksen Pyhästä Hengestä henkilökohtaisena toimijana. Profeetta Haggai ja Jesajan kirjan 56-66 kirjoittaja etsivät keinoja käsitellä maanpakolaisuuden traagisia tapahtumia ja ilmaista toivoa tulevaisuutta varten. He ottivat esiin vanhoja eksodusperinteitä jumalallisista toimijoista - tulenpillereitä, enkeleitä, Jumalan omaa läsnäoloa - ja yhdistivät ne uskoon Jumalan Henkeen. Koska Jumalan Henki oli se, joka johti Israelin Egyptistä ja muodosti heistä pyhän kansan, profeetat vakuuttivat kuulijoilleen, että Jumalan Henki johtaisi ja uudistaisi nyt maanpaosta palaavia.
"Pyhä Henki" ennen kristinuskoa
32
338
Vastaukset
- Anonyymi
Tämän lähtökohdan perusteella kristillinen pneumnologia - usko Pyhään Henkeen - ei ole niinkään yksinomaan kristillinen kokemus tai oppi kuin Jumalan läsnäolo Israelin historian suuressa kokonaisuudessa, jossa kristinusko on muinaisen Israelin perillinen.
- Anonyymi
Tämä räjähdysherkkä havainto jäljittää kristillisen pneumatologian olemuksen syvälle heprealaisten kirjoitusten sydämeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä räjähdysherkkä havainto jäljittää kristillisen pneumatologian olemuksen syvälle heprealaisten kirjoitusten sydämeen.
Vaikutukset ovat rajuja: israelilaisen perinteen ensisijaisuus pneumatologian alkulähteillä merkitsee, että kristityt eivät voi enää pitää itsepäisesti kiinni Pyhästä Hengestä yksinomaan kristillisenä uskomuksena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikutukset ovat rajuja: israelilaisen perinteen ensisijaisuus pneumatologian alkulähteillä merkitsee, että kristityt eivät voi enää pitää itsepäisesti kiinni Pyhästä Hengestä yksinomaan kristillisenä uskomuksena.
Mutta seuraukset ovat myös toiveikkaita: ne tarjoavat kristityille rikkaamman historian, uudistetun sanaston, yhteisen polun juutalaisuuden kanssa ja lupauksen laajemmasta ja aidommasta Pyhän Hengen kokemuksesta.
- Anonyymi
https://www.kesherjournal.com/article/the-holy-spirit-before-christianity-by-john-r-levison/
The Holy Spirit before Christianity, by John R. Levison- Anonyymi
Zarathustra recognized Ahura Mazda, the Wise Lord, as the creator of all, but he did not see him as a solitary figure. In Zoroastrianism, Ahura Mazda is the father of Spenta Mainyu, the Holy Spirit. Spenta means “holy” or “bountiful.” Mainyu means “spirit” or “mentality.” The Holy Spirit is one with, yet distinct from, Ahura Mazda. Ahura Mazda expresses his will through Spenta Mainyu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Zarathustra recognized Ahura Mazda, the Wise Lord, as the creator of all, but he did not see him as a solitary figure. In Zoroastrianism, Ahura Mazda is the father of Spenta Mainyu, the Holy Spirit. Spenta means “holy” or “bountiful.” Mainyu means “spirit” or “mentality.” The Holy Spirit is one with, yet distinct from, Ahura Mazda. Ahura Mazda expresses his will through Spenta Mainyu.
Zarathustra tunnusti Ahura Mazdan, Viisaan Herran, kaiken luojaksi, mutta hän ei nähnyt häntä yksinäisenä hahmona.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Zarathustra tunnusti Ahura Mazdan, Viisaan Herran, kaiken luojaksi, mutta hän ei nähnyt häntä yksinäisenä hahmona.
Zarathustralaisuudessa Ahura Mazda on Spenta Mainyun, Pyhän Hengen, isä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Zarathustralaisuudessa Ahura Mazda on Spenta Mainyun, Pyhän Hengen, isä.
Spenta tarkoittaa "pyhää" tai "anteliasta". Mainyu tarkoittaa "henkeä" tai "mentaliteettia".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Spenta tarkoittaa "pyhää" tai "anteliasta". Mainyu tarkoittaa "henkeä" tai "mentaliteettia".
Pyhä Henki on yhtä Ahura Mazdan kanssa, mutta erilainen kuin tämä. Ahura Mazda ilmaisee tahtonsa Spenta Mainyun kautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyhä Henki on yhtä Ahura Mazdan kanssa, mutta erilainen kuin tämä. Ahura Mazda ilmaisee tahtonsa Spenta Mainyun kautta.
arathushtralle Jumala oli Ahura Mazda, joka ... oli luonut maailman ja kaiken siinä olevan hyvän Pyhän Henkensä, Spenta Mainyun, kautta, joka on sekä hänen aktiivinen toimijansa että kuitenkin yksi hänen kanssaan, jakamaton ja kuitenkin erillinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
arathushtralle Jumala oli Ahura Mazda, joka ... oli luonut maailman ja kaiken siinä olevan hyvän Pyhän Henkensä, Spenta Mainyun, kautta, joka on sekä hänen aktiivinen toimijansa että kuitenkin yksi hänen kanssaan, jakamaton ja kuitenkin erillinen.
Yksinkertaisesti sanottuna Henki on aina Herran Henki. Kun puhumme Pyhästä Hengestä, se on Jumalan Henki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksinkertaisesti sanottuna Henki on aina Herran Henki. Kun puhumme Pyhästä Hengestä, se on Jumalan Henki.
Ahura Mazda on myös Amesha Spentojen eli kuuden "Pyhän" tai "Antoisan Kuolemattoman" isä. Boyce sanoo, että termi spenta on yksi tärkeimmistä Zarathustran teologiassa. Hänelle se tarkoitti "voiman hallussapitoa". Kun sitä käytettiin hyväntekeväisyysjumaluuksien yhteydessä, se tarkoitti "voiman omaamista auttamiseen" ja siten "edistämistä, tukemista, hyödyttämistä
- Anonyymi
Zarathustra opetti, että Ahura Mazda loi maailman seitsemässä vaiheessa. Hän teki sen kuuden suuren pyhän kuolemattoman ja Pyhän Henkensä avulla. Termi Amesha Spenta voi viitata mihin tahansa Ahura Mazdan luomiin jumalallisuuksiin, mutta se viittaa erityisesti niihin kuuteen, jotka auttoivat maailman luomisessa. Boycen mukaan:
- Anonyymi
Hyvän ja pahan luonne
Hyvän ja pahan suhteen Zarathustralla oli taipumus nähdä asiat mustavalkoisesti. Zaehnerin mukaan:
Profeetta ei tuntenut kompromissihenkeä.... Toisella puolella seisoi Asha-totuus ja oikeamielisyys-[ja] toisella puolella Druj-valhe, pahuus ja epäjärjestys. Tässä asiassa kompromissi ei ollut mahdollinen [Zarathustran mielestä]..... Profeetta [kielsi] seuraajiaan olemasta missään yhteydessä "valheen seuraajiin"[22].
Totuuden ja Valheen välisen konfliktin alkuperä kuvataan Gathoissa. Se esitetään myyttinä kahdesta hengestä, joita kutsutaan kaksosiksi ja joiden on tehtävä valinta Hyvän ja Pahan välillä ajan alussa. Toinen näistä kahdesta on Pyhä Henki, Ahura Mazdan poika. Toinen on Paha Mieli tai Paha Henki, Angra Mainyu. - Anonyymi
Zarathustra esitteli myytin seuraavilla sanoilla, jotka korostavat vapaata tahtoa koskevaa tärkeää käsitettä ja sitä, että jokaisen ihmisen on valittava Totuus tai Valhe: "Kuunnelkaa korvillanne, katsokaa mielessänne aivan selvästi kahta vaihtoehtoa, joiden väliltä teidän on päätettävä, kukin [päättäessään] omasta puolestaan, [kukin] tietäen, miltä se näyttää meille [suuren kriisin aikana]."[23] Sitten hän jatkoi myytin kertomista:
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Zarathustra esitteli myytin seuraavilla sanoilla, jotka korostavat vapaata tahtoa koskevaa tärkeää käsitettä ja sitä, että jokaisen ihmisen on valittava Totuus tai Valhe: "Kuunnelkaa korvillanne, katsokaa mielessänne aivan selvästi kahta vaihtoehtoa, joiden väliltä teidän on päätettävä, kukin [päättäessään] omasta puolestaan, [kukin] tietäen, miltä se näyttää meille [suuren kriisin aikana]."[23] Sitten hän jatkoi myytin kertomista:
Alussa nuo kaksi Henkeä, jotka ovat hyvin varustettuja kaksosia, tunnettiin ajatuksissa, sanoissa ja teoissa toisena hyvänä ja toisena pahana. Heidän välillään viisaat valitsivat oikein, eivät niin tyhmät. Ja kun nämä Henget kohtasivat, he asettivat alussa elämän ja kuoleman niin, että valheen seuraajat kohtaisivat lopulta pahimman olemassaolon, mutta totuuden seuraajat parhaan mielen.
Näistä kahdesta Hengestä se, joka oli valheen puolella, valitsi pahimmat asiat; mutta kaikkein pyhin Henki, joka oli pukeutunut karuun taivaaseen, [valitsi] Totuuden, kuten [kaikki] ne, jotka pyrkivät innokkaasti tekemään Viisaan Herran mielihyvän [tekemällä] hyviä tekoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alussa nuo kaksi Henkeä, jotka ovat hyvin varustettuja kaksosia, tunnettiin ajatuksissa, sanoissa ja teoissa toisena hyvänä ja toisena pahana. Heidän välillään viisaat valitsivat oikein, eivät niin tyhmät. Ja kun nämä Henget kohtasivat, he asettivat alussa elämän ja kuoleman niin, että valheen seuraajat kohtaisivat lopulta pahimman olemassaolon, mutta totuuden seuraajat parhaan mielen.
Näistä kahdesta Hengestä se, joka oli valheen puolella, valitsi pahimmat asiat; mutta kaikkein pyhin Henki, joka oli pukeutunut karuun taivaaseen, [valitsi] Totuuden, kuten [kaikki] ne, jotka pyrkivät innokkaasti tekemään Viisaan Herran mielihyvän [tekemällä] hyviä tekoja.Näiden kahden välillä daevat [demonit] eivät valinneet oikein; sillä kun he harkitsivat, harha valtasi heidät niin, että he valitsivat pahimman Mielen. Silloin he ryntäsivät yksimielisesti pää edellä kohti Raivoa, jotta he voisivat siten tuhota kuolevaisten ihmisten olemassaolon[24].
- Anonyymi
Pyhä Henki ja Paha Henki ovat, kuten Zaehner asian ilmaisee, "sovittamattomasti vastakkain."[25] Zarathustra sanoi:
Minä puhun niistä kahdesta Hengestä, joista olemassaolon alussa Pyhä puhui näin sille, joka on Paha: "Ei meidän ajatuksemme, ei meidän opetuksemme, ei meidän tahtomme, ei meidän valintamme, ei meidän sanamme, ei meidän tekomme, ei meidän omantuntomme eikä vielä meidän sielumme ole yhtäpitävä."[26] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyhä Henki ja Paha Henki ovat, kuten Zaehner asian ilmaisee, "sovittamattomasti vastakkain."[25] Zarathustra sanoi:
Minä puhun niistä kahdesta Hengestä, joista olemassaolon alussa Pyhä puhui näin sille, joka on Paha: "Ei meidän ajatuksemme, ei meidän opetuksemme, ei meidän tahtomme, ei meidän valintamme, ei meidän sanamme, ei meidän tekomme, ei meidän omantuntomme eikä vielä meidän sielumme ole yhtäpitävä."[26]Zaehner toteaa, että tämä ristiriitatila vaikutti kaikkiin inhimillisen tai jumalallisen toiminnan aloihin. Yhteiskunnallisella tasolla konflikti tapahtui rauhanomaisten karjankasvattajien, jotka olivat "totuuden tai vanhurskauden seuraajia", paimentolaisyhteisöjen ja karjankasvattajia ryöstelevien nomadien joukkojen välillä, jotka tekivät ryöstöretkiä karjankasvattajien kimppuun. Zarathustra kutsui näitä saalistavia nomadeja "valheen seuraajiksi"[27].
Uskonnollisella tasolla konflikti käytiin Zarathustran ja hänen seuraajiensa sekä niiden välillä, jotka olivat perinteisen iranilaisen uskonnon kannattajia ja palvoivat daevoja. Tämän muinaisen uskonnon kannattajat sanoivat, että sen perusti Yima, auringon lapsi. Zarathustra hyökkäsi Yiman ja hänen käyttöön ottamansa eläinuhrirituaalin kimppuun[28]. - Anonyymi
Hän tuomitsi myös riitin, joka liittyi haoman juomiseen, kasvin käyneen mehun juomiseen, joka aiheutti "saastaisen juopumuksen".29 Tutkijat eivät ole varmoja siitä, mitä haoma oli, mutta he päättelevät sen vaikutusten kuvauksen perusteella, että se sisälsi todennäköisesti hallusinogeenia. Zaehner kirjoittaa: "Zarathustralle koko kultti verisine uhrauksineen ja rituaalijuopumuksineen on anathema - väärille jumalille tarjottu riitti ja siksi 'valhe'."[30].
Zarathustran mukaan "valheen seuraajat" tuhosivat elämän ja pyrkivät "katkaisemaan totuuden seuraajat hyvästä mielestä."[31] Valheen seuraajat tiesivät, kuka Zarathustra oli, tunnistivat vaaran, jota hän edusti, ja tekivät kaikkensa tuhotakseen hänet. Tätä varten he jatkoivat härkien uhraamista ja osallistuivat haoma-riittiin. Zaehnerin mukaan: - Anonyymi
Jesus Was A Zoroastrian is a book which attempts to convince the Reader of the following:
*Jesus of Nazareth as the second Sayoshant (Benefactor) expected by the Zoroastrians
https://zoroastrian.angelfire.com/JESUS.html - Anonyymi
Zarathustra vs. Jeesus
Zarathustra syntyi neitsyestä ja "tahrattomasta hedelmöityksestä jumalallisen järjen säteen vaikutuksesta".
Hänet kastettiin joessa.
Nuoruudessaan hän hämmästytti viisaita miehiä viisaudellaan.
Paholainen kiusasi häntä erämaassa.
Hän aloitti palvelutehtävänsä 30-vuotiaana.
Zarathustra kastoi vedellä, tulella ja "pyhällä tuulella".
Hän ajoi ulos riivaajia ja palautti sokean miehen näön.
Hän opetti taivaasta ja helvetistä ja paljasti salaisuuksia, kuten ylösnousemuksen, tuomion, pelastuksen ja maailmanlopun.
Hänellä oli pyhä malja eli graalin malja.
Hänet surmattiin.
Hänen uskonnollaan oli eukaristia.
Hän oli "lihaksi tullut sana".
Zarathustran seuraajat odottavat "toista tulemista" neitseestä syntyneessä Saoshyantissa eli Vapahtajassa, jonka on määrä tulla vuonna 2341 jKr. ja joka aloittaa palvelutyönsä 30-vuotiaana ja aloittaa kultaisen aikakauden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Zarathustra vs. Jeesus
Zarathustra syntyi neitsyestä ja "tahrattomasta hedelmöityksestä jumalallisen järjen säteen vaikutuksesta".
Hänet kastettiin joessa.
Nuoruudessaan hän hämmästytti viisaita miehiä viisaudellaan.
Paholainen kiusasi häntä erämaassa.
Hän aloitti palvelutehtävänsä 30-vuotiaana.
Zarathustra kastoi vedellä, tulella ja "pyhällä tuulella".
Hän ajoi ulos riivaajia ja palautti sokean miehen näön.
Hän opetti taivaasta ja helvetistä ja paljasti salaisuuksia, kuten ylösnousemuksen, tuomion, pelastuksen ja maailmanlopun.
Hänellä oli pyhä malja eli graalin malja.
Hänet surmattiin.
Hänen uskonnollaan oli eukaristia.
Hän oli "lihaksi tullut sana".
Zarathustran seuraajat odottavat "toista tulemista" neitseestä syntyneessä Saoshyantissa eli Vapahtajassa, jonka on määrä tulla vuonna 2341 jKr. ja joka aloittaa palvelutyönsä 30-vuotiaana ja aloittaa kultaisen aikakauden.Eikö alettaisiin jo puhua idän asioita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö alettaisiin jo puhua idän asioita?
Helluntailainen on syynä, ett täällä puhutaan kristinuskosta.
- Anonyymi
Jeesus sai ensimmäiset pyhähenki-kokemuksensa pikkupoikana temppelissä missä tuolloin oli tapana käyttää kannabista suitsukkeena.
Minkä nuorena oppii siitä vanhempana kärsii, kuten raamattu kertoo.- Anonyymi
Missäs niin sanotaan?
- Anonyymi
Kyllä himmelit vain heiluvat katonrajassa, kun tämä porukka soutaa.
- Anonyymi
Millainen on uskonnoton maailma?
Ei uskovaisia, vain ateisteja. Kukaan ei tee pahaa. Ei ole sotia. Elinikä 1000 vuotta. Syntyvyys hyvin pieni.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18511392/millainen-on-uskonnoton-maailma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millainen on uskonnoton maailma?
Ei uskovaisia, vain ateisteja. Kukaan ei tee pahaa. Ei ole sotia. Elinikä 1000 vuotta. Syntyvyys hyvin pieni.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18511392/millainen-on-uskonnoton-maailmaMitä kristitty tekee?
Tunkeutuu toisen maahan ja saa kutsun päällikön majaan. Saa syödä enemmän ruokaa kuin alkuasukas viikossa. Pakottaa kääntymään kristityksi. Valtaa maan ja ottaa sen omakseen. Vie lapset orjiksi Eurooppaan.
Tällaista on kristinusko. Jumalan rakkaus.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18507517/mita-kristitty-tekee - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä kristitty tekee?
Tunkeutuu toisen maahan ja saa kutsun päällikön majaan. Saa syödä enemmän ruokaa kuin alkuasukas viikossa. Pakottaa kääntymään kristityksi. Valtaa maan ja ottaa sen omakseen. Vie lapset orjiksi Eurooppaan.
Tällaista on kristinusko. Jumalan rakkaus.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18507517/mita-kristitty-tekeekigh
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522105
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3321303Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.941225- 1551136
- 68951
- 35938
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31879Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59838Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta24814Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46789