Reskontranhoitajan palkka

Alipalkattu

Olen kauan alalla ollut reskontranhoitaja.Paljonkohan olis hyvä palkka vankan työtaidon omaavalle?Voin paljastaa,et se on nyt noin 2000,-.

18

26110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • audit

      No, ei se tuosta kahdesta tonnista taida niissä tehtävissä paljoakaan nousta. Työ on työnantajille vain sen arvoista, kuin se on.

      Ehkä kannattaisi siirtyä oikeaksi kirjanpitäjäksi, siinä voi kokenut, ahkera ja taitava tienata pk-seudulla luokkaa 2500 e/kk

      • Alipalkatu

        Ihana vastaus mutta,tosiaan joissain firmoissa oikeat kirjanpitäjät saattavat kysellä reskontranhoitjalta , kuinka tämä hoidetaan (esim. virheellisen rahan siirto)vaikka ovat itse niin sanotusti korkeammassa asemassa.Ja loppujenm lopuksi kokemuksesta tietäen kirjnpitän työ on simppelimpää.Reskontranhoiatja joutuu täysmäyttelemääm tilejä ,mut kirjanpitäjät vaan merkkaavat NS. oikeat tilit tositteisiin.Mutta joskus vahingossa tiliöintivastuu siirtuyy myös reskontraan.


      • Mallamari
        Alipalkatu kirjoitti:

        Ihana vastaus mutta,tosiaan joissain firmoissa oikeat kirjanpitäjät saattavat kysellä reskontranhoitjalta , kuinka tämä hoidetaan (esim. virheellisen rahan siirto)vaikka ovat itse niin sanotusti korkeammassa asemassa.Ja loppujenm lopuksi kokemuksesta tietäen kirjnpitän työ on simppelimpää.Reskontranhoiatja joutuu täysmäyttelemääm tilejä ,mut kirjanpitäjät vaan merkkaavat NS. oikeat tilit tositteisiin.Mutta joskus vahingossa tiliöintivastuu siirtuyy myös reskontraan.

        Olen ollut tilitoimistokirjanpitäjä 15 vuotta (ja työhön kuuluu myös reskontrat ja täsmäytykset)ja uskallan väittää vastaan, ettei kirjanpito ole helpompaa kuin reskontratäsmäytykset. Me vaikutamme merkittävällä osalla siihen, milloin ja minkä suuruiset verot yrittäjä maksaa, suosittelemme investointien ajankohtaa, seuraamme lakimuutoksia, informoimme niistä yrittäjää, teemme erilaisia laskelmia rahavirroista, kannattavuudesta jne. Teemme välitilinpäätöksiä, budjetteja. laskemme tunnutlukuja, palkkoja, ennakonpidätyksiä. Meillä on oltava tieto pakollisista vakuutuksista, niiden suuruuksista, tilityksistä. Meillä on oltava tieto arvonlisäverosta ja niiden vähennyskelpoisuudesta. Jos me teemme virheen, olemme henkilökohtaisesti vastuussa siitä. Tässä vain alkajaisiksi joitain lukuun ottamatta yrityksen perustamiset, yhtiömuodon muutokset ja lopullisten verojen maksut... Mutta toki kuulen myös perustelut toisinpäin.


    • ????

      Millaista työtä tuo reskontranhoitajan työ on, onko eroa, onko osto- vai myyntireskontanhoitaja? Entä millanen koulutus? Voiko sen oppia tekemällä, vai pitääkö olla käynyt jokin koulutus? Mulla esim. taloudellinen pohjakoulutus, voisinko hakea nuita töitä? Eli voiko työn oppia opettelemalla, jos "sopiva" taustakoulutus, vai onko jotain niin oleellista, että olisi pitänyt käydä "reskontrakoulu" :) Sekavaa, mutta olen tavallaan hakenut töitä puolihuolimattomasti tuon tapaisiin tehtäviin, ja pitäis haastatteluun mennä, ja nyt hirvittää, jos haukkuuvat päin naamaa, että miks oon hakenu sellaista, mitä ei osaa.

      • reskontra

        Ostoreskontranhoitajan on osattava aika paljon kirjanpitoa. Ainakin silloin kun minä olin tuossa hommassa. Ostolaskusta tiliöitiin jo laskua syötettäessä oikeille kirjanpitotileille ja kuukauden vaihteessa ne siirrettiin suoraan kirjanpitoon eräajolla. Myyntireskonranhoitajan homma on helpompi, ainakin meillä oli. Laskuttaessa jo tiliöitiin. Myyntireskonranhoitaja vain otti viitteet pankista, ne menivät niiden viitteiden perusteella oikeaan paikkaan. Ja tiliöityivät samalla. Ja tietysti, jos joku ei maksanut viitteellä, se syötettiin käsin. Itselläni on merkonomin koulutus. En sitten tiedä miten muissa firmoissa asiat hoidetaan, mutta meillä se meni näin.


      • reskontra kirjoitti:

        Ostoreskontranhoitajan on osattava aika paljon kirjanpitoa. Ainakin silloin kun minä olin tuossa hommassa. Ostolaskusta tiliöitiin jo laskua syötettäessä oikeille kirjanpitotileille ja kuukauden vaihteessa ne siirrettiin suoraan kirjanpitoon eräajolla. Myyntireskonranhoitajan homma on helpompi, ainakin meillä oli. Laskuttaessa jo tiliöitiin. Myyntireskonranhoitaja vain otti viitteet pankista, ne menivät niiden viitteiden perusteella oikeaan paikkaan. Ja tiliöityivät samalla. Ja tietysti, jos joku ei maksanut viitteellä, se syötettiin käsin. Itselläni on merkonomin koulutus. En sitten tiedä miten muissa firmoissa asiat hoidetaan, mutta meillä se meni näin.

        Riippuu firman koosta, mitä palkkanauha näyttää. 2000 euroa on isosssa firmassa ihan kohtuuliksa, jos on myös vastuussa kirjauksistaan.

        Itsellä oli vajaa puoli vuotta ostoreskontristi, joka on tehnyt jotain HTM-gradua jo kaksi vuotta, ja kaikki piti neuvoa aasta alkaen. Jumalan kiitos, että työsuhde päättyi, helpommalla pääsee, kun tekee itse, eikä tarvitse kirjanpitoon korjailla....


      • TJ97
        marella kirjoitti:

        Riippuu firman koosta, mitä palkkanauha näyttää. 2000 euroa on isosssa firmassa ihan kohtuuliksa, jos on myös vastuussa kirjauksistaan.

        Itsellä oli vajaa puoli vuotta ostoreskontristi, joka on tehnyt jotain HTM-gradua jo kaksi vuotta, ja kaikki piti neuvoa aasta alkaen. Jumalan kiitos, että työsuhde päättyi, helpommalla pääsee, kun tekee itse, eikä tarvitse kirjanpitoon korjailla....

        Ostareskontran hoito on melko yksinkertaista työtä joten palkkakin on sen mukaista.


      • reskontra
        TJ97 kirjoitti:

        Ostareskontran hoito on melko yksinkertaista työtä joten palkkakin on sen mukaista.

        Kuten jo kirjoitin, tiliöinti tehtiin jo ostolaskua kirjatessa. Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Jos ei tiedä kirjanpidosta mitään, pieleen menee. Itse olin kirjanpitäjä, hoidin laskutuksen, myyntireskontran, ostokeskontran, kirjanpidon, palkanlaskennan, kassan ja kaikki muut konttorissa esiintyvät työt. Laskuja lähti kuukaudessa yli tuhat kappaletta. Työntekijöitä oli noin 50 ja provisiomiehet lisäksi. Minun oli helppo hoitaa ostoreskontrakin, koska olin kirjanpitäjä. Palkka minulla oli vuonna 2000 jotain yli 13000 markkaa. En ole ollut töissä eurojen aikaan.


      • Ent.toimistorotta
        reskontra kirjoitti:

        Kuten jo kirjoitin, tiliöinti tehtiin jo ostolaskua kirjatessa. Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Jos ei tiedä kirjanpidosta mitään, pieleen menee. Itse olin kirjanpitäjä, hoidin laskutuksen, myyntireskontran, ostokeskontran, kirjanpidon, palkanlaskennan, kassan ja kaikki muut konttorissa esiintyvät työt. Laskuja lähti kuukaudessa yli tuhat kappaletta. Työntekijöitä oli noin 50 ja provisiomiehet lisäksi. Minun oli helppo hoitaa ostoreskontrakin, koska olin kirjanpitäjä. Palkka minulla oli vuonna 2000 jotain yli 13000 markkaa. En ole ollut töissä eurojen aikaan.

        Ihan palkka kyllä sinulla kohdallaan. Tiedän monia jotka tekee ihan vastaavia hommia 1500 euron eli noin 9000 mk kuukausi ansioilla ja eräällä henkilöllä toimenkuvaan kuului tuon aikaisemman lisäksi ulkomaankirjeenvaihto alihankkijoille ja intrastatin sekä muiden tulliasiakirjojen täyttö ja myyntityötä siinä sivussa. Se on ikävää että ns. toimistorotilla on surkea palkka verrattaessa tarvittavaan tieto taitoon ja koulutukseen mutta syitä siihen on monia kuten esim. liikaa koulutettu henkilöitä kaupan- ja hallinnon puolelle ja yksi syy on että ei ole kunnollista liittoa joka ajaisi asioita. Ainahan sitä voi vaihtaa alaa jos nykyinen toimenkuva ei tyydytä, paperialalle vain jos hanskat pysyy kädessä paperikoneen vieressä seisoskellessa.


    • liisa

      Mikä olisi sopiva palkkapyyntö, kun varsinaista työkokemusta ei vielä kovinkaan paljoa taloushallinto puolelta ole (työelämässä muutoin olen kyllä ollut jo useampia vuosia) ja ajattelin hakea keski suureen firmaan myyntireskontranhoitajaksi (ei pääkaupunkiseudulla). Olen koulutukseltani yo-merkonomi (en suuntautunu taloushallintoon koulussa). Olen aiemmassa työpaikassa tuurannu lomien ajan myynti-ja ostoreskontranhoitajaa muiden töiden ohessa, olen siis oppinut työn työtä tekemällä ja reskontranhoitajan opastuksella. Paljonko kehtaisi palkkaa pyytää, ettei hinnoittelisi itseään liian kalliiksi?

      • toimiston tanttara

        1650 oli mulla alkupalkka...koulutukseltani merkonomi markkinointipuolelta. Olin firmassa harjoittelussa ja jäin sitten töihin harjoittelun jälkeen. Puolen vuoden jälkeen palkka nousi 1680 euroon ja nyt kun määräaikainen päättyy, odotan korotusta. Työ on vaativaa koska firmalla paljon eri kustannuspaikkoja. Opettelen nykyään myös kirjanpitoa ja tarkoituksena on siirtyä kirjanpitoon pikkuhiljaa....


    • ...

      tasan 2000. Vastaan osto- ja myyntireskoista, laskutuksesta, perinnästä ym. Ilman mitään kokemusta hommista, ainoastaan koulutuspohja ja tuommonen on palkka. Vaikea sanoa millanen palkka on missäkin sopiva, itse olen pohtinut samaa, kun ei ole vertauskohtia lähipiirissä. Yrityksen koko varmasti ratkaisee paljon.

      • Halapamuttaolokoon

        Puolassa teen ostoreskontrahommia Suomeen ja rahaa tulee alle EUR1000 kk.


    • kyllä mä tekisin reskontraa kahella tonnilla!! Itselläni taloushallinnon at (2009) ja palkkahallinnon koulutus (2010) ja täällä päin ei edes kelpuuteta töihin, vaikka olisi paremmat mahikset tehtäviä hoitaa kuin jollain tradenomilla!!!

      • ei ole ihmekkäään

        Miksi joku palkkaisi 34 vuotiaan samaan hommaan, jonka voi tehdä oikean koulutuksen saanut henkilö?`Ikävä kyllä taloushallinnon ja palkkahallinnon koulutus ja tuo ikä ei paljon kiinnosta. Olisit nyt edes tradenomi tai KTM.


      • näpyttelijä

        Pääkaupunkiseudulla reskontranhoitajana palkka 2100€, koulutus merkonomi ja työkokemusta erilaisista taloushallinon tehtävistä muutama vuosi. Mielestäni palkka on aika huono. Mitä muut saa?


    • jessica8222

      Hei!

      Itse olen koulutukseltani taloushallinnon Merkonomi. Olen ollut taloushallinnon tehtävissä tämän hetkisessä yrityksessä kohta kolme vuotta. Työnkuvaani kuulu muunmuassa Myynti/ostoreskontran hoito, osittain perintä, tilausten käsittely, asiakaspalvelu, kassavirtaraporttien teko, kirjanpitäjälle menevän aineiston kokoaminen/tarkastaminen... Kun aloitin 3v sitten palkkani oli 2000e, nyt palkkani on 2600e ja nousemassa vuoden vaihteen jälkeen 100-200euroa.

    • Ollakseen konttoriss

      Olen aina ihmetellyt konttori-ja toimistoalan ollakseen oloa ja tärkeyttä. Katsotaan ja kehutaan omat koulutodistukset miten hyvät ovat. Ja työ on sitten yksinkertasta reskontran hoitajan työtä. Työssä siis koulutus ja työ eivätä kohtaa toisiaan. Sitten saadaan naurettavaa palkkaa. Toimistossa ja konttorissa naiset tälläävät itsensä hienosti korkokengät vain kopsaa ja tavallisille työläisille ei sanota kunnolla edes päivää. Johtoporras myös istuu näiden seuraan kahvia juomaankin Ja siitäkös ollaan ylpeitä. On tosi farisealaista! Kuka tämän konttrimaisen työn on näin pyhäksi tehnyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe