kertokaa kokemuksia käsittelykokeesta ja ajokokeesta. Selvisittekö kerralla läpi vai jouduitteko uusimaan? Jos käsittelykoe ei mene läpi täytyykö suorittaa vielä uusia ajokertoja ennen uutta käsittelykoetta?Entäpä ajokoe vastaavassa tilanteessa. Itsellä siis nämä kokeet jossain vaiheessa edessä? Kauanko teillä on mennyt aikaa tuohon kortin suorittamiseen?
käsittely- ja ajokoe
13
5658
Vastaukset
- Jaakko
Tarkkana liikenteessä nii hyvin menee! Pahin varmaan hidas-ajo että pysyy siinä välissä, sitä kannattaa treenata.
- ei aina helppo
Soonmoro!
Ei se käsittelykoe mikään kuolettavan vaikee oo, mutta niinku edellinen kirjotti, kannattaa se hidas-ajo harjotella kuntoon. Ei sitä käs.koetta oo järkee lähtee uusimaan ilman lisätunteja, koska sillon se ei mee yhtään paremmin. Kyl se on niin et pitäis harjotella niin paljon, et on itsevarma olo taidoistaan, ennen kuin lähtee kokeeseen. On paljon mukavampi mennä, ku voi olla rennoin mielin eikä tarvii jännittää.
Hyvin se meenee ku vaan reenaat tarpeeks ja luotat ittees. Tsemppiä tuleviin kokeisiin.
p.s kortin ajamiseen menee keskimäärin n. 3-4 viikkoa. Riippu tietty autokoulun resursseista, mutta ei siin yli kuukautta mee. JOtkut on saanu jopa reilussa viikossa...
AM - äkämys
... lisätunteja niin paljon et tulee varmuutta, on sit huomattavasti mukavampi suorittaa se inssi. Pelko ja jännittäminen on tervettä niissä kokeissa mut jos on ennen kokeeseen menoa sellanen olo jo et "ei mee läpi" tai "on kyl ihme jos menee läpi" niin ottaisin kyl ite lisätunteja.
Mä tiesin ettei ajokoe tuota ongelmia enää kun osasin liikennesäännötkin jo entuudestaan (autokoulusta) mut se pujotteluosuus tuotti kyl sydämentykytyksiä. Onneks sen pujottelun sai ottaa uusiks kun se jalka koski tietenkin kerran maahan. Toinen kerta meni nappiin ja siinä ajokokeessa mun korvanapista loppui patteri ja se vehje huus niin pirusti. Pysäytin pyörän poliisilaitoksen eteen :D ja sit inssi kerto mulle reitin mistä mennään takaisin et osaanko sen ja se ajettiin sit sillai loppuun. Eli vähäsen ylimääräistä jännitystä peliin kun ei sitä varmaan ollut riittävästi entuujestaan :))- Kawazzr
Inssi ei oo paha jos vaan tunnet paikat ja osaat liikennesäännöt. Muista ajaa tarpeeksi hiljaa risteysalueilla ja pyöritä kypärää kunnolla !
Hidasajo ei oo hankala. Pidä katse tarpeeksi kaukana ja jalat kiinni tankissa. Himmaile vauhtia takajarrulla, niin kyllä menee.
Pujottelussa sama periaate ja muista katsoa tarpeeksi kauas !
- veitikka
Käsittelykokeen osiot saa koittaa tehdä kahteen kertaan. Jos kummalakaan kerralla ei saa tehtyä oikein, inssi hylätään ja määrätään uusia ajokertoja ennen seuraavaa inssiä.
Jos taas pomppaat ajokokeen, määrätään taas uusia ajokertoja ennen seuraavaa inssiä. Tällöin inssissä käsittelykoetta ei tarvitse tehdä enään uudestaan. - Masaco
Itse en ollut ajanut muuta kuin minimitunnit autokoulussa (oli jo ennestään B), ja silti meni kerralla läpi. Rauhassa vaan otat niin kyllä se siitä.
Itseni mielestä jarrutus oli todella helppo, hidasajo myös helppo, mutta pujottelu oli hankalin (autokoulun pyörä oli custom, jollain endurolla olisi varmaan ollut helpompi). Kyllä sitä harjoitellaan koulussa siihen asti että luistaa sitten inssissäkin hyvin. - kuppeli
millainen se käsittely testi käytännössä on?
- Yks.motoristi
Olen ajellut ABC kortilla jo 25v moottoripyörillä ja en ole käynyt yhdessäkään moottoripyörä kokeessa/testeissä koskaan.
Millaisia nämä testit ovat, varsinki vaikeaksi mainostettu "hidas" koe?- motoilija
Nykyään siis tuota A-korttia ei saa suoraan niinkuin ennen, vaan on suoritettava teoria-, käsittely- ja ajokoe. Käsittelykokeessa hidasajo suoritetaan siten, että metrin levyisellä ja 20 metriä pitkällä kaistaleella on ajettava vähintään 25 sekuntia. Rajoja ei saa ylittää ja jalka ei saa osua maahan.
Itselleni tosin tuottaa eniten vaikeuksia tuo pujottelu. Tarkemmin sanottuna ympyrän teko alle kuuteen metriin. Käsittely vielä suorittamatta ja opettaja sanonut, että tutkinnon vastaanottaja tulee tarkkailemaan, ettei linjoja ylitetä edes kymmenellä sentillä. Pitääkö paikkansa näin tarkat säännöt? Eikö tilanteessa tulisi katsoa kokonaisuutta? - lupu
motoilija kirjoitti:
Nykyään siis tuota A-korttia ei saa suoraan niinkuin ennen, vaan on suoritettava teoria-, käsittely- ja ajokoe. Käsittelykokeessa hidasajo suoritetaan siten, että metrin levyisellä ja 20 metriä pitkällä kaistaleella on ajettava vähintään 25 sekuntia. Rajoja ei saa ylittää ja jalka ei saa osua maahan.
Itselleni tosin tuottaa eniten vaikeuksia tuo pujottelu. Tarkemmin sanottuna ympyrän teko alle kuuteen metriin. Käsittely vielä suorittamatta ja opettaja sanonut, että tutkinnon vastaanottaja tulee tarkkailemaan, ettei linjoja ylitetä edes kymmenellä sentillä. Pitääkö paikkansa näin tarkat säännöt? Eikö tilanteessa tulisi katsoa kokonaisuutta?Itse vedin käsittelykokeen viime viikolla, pujottelu ja jarrutus tehtävinä.
Riippuu varmaan siitä kokeen vastaanottajasta kuinka pilkuntarkkaan on homman mentävä.
Ei meillä ainakaan ketään hylätty rajojen ylittämisen takia, yksi hylsy tuli oisko vajaan parinkymmenen kokelaan joukossa ja sekin, koska jalka lipsahti maahan (nähdäkseni). Tuskin siellä mitan kanssa kuitenkaan ollaan rajoja vahtimassa.
Hankalinta ainakin omasta mielestäni oli se hemmetin jännitys, vaikka ajotunnilla ei ollut mitään vaikeuksia, niin kummasti se käsien tärinä pisti hommaa hankaloittamaan.
Mutta läpi meni ja nyt on kortti enää inssin päässä! - Masaco
motoilija kirjoitti:
Nykyään siis tuota A-korttia ei saa suoraan niinkuin ennen, vaan on suoritettava teoria-, käsittely- ja ajokoe. Käsittelykokeessa hidasajo suoritetaan siten, että metrin levyisellä ja 20 metriä pitkällä kaistaleella on ajettava vähintään 25 sekuntia. Rajoja ei saa ylittää ja jalka ei saa osua maahan.
Itselleni tosin tuottaa eniten vaikeuksia tuo pujottelu. Tarkemmin sanottuna ympyrän teko alle kuuteen metriin. Käsittely vielä suorittamatta ja opettaja sanonut, että tutkinnon vastaanottaja tulee tarkkailemaan, ettei linjoja ylitetä edes kymmenellä sentillä. Pitääkö paikkansa näin tarkat säännöt? Eikö tilanteessa tulisi katsoa kokonaisuutta?Tarkalleen ottaen siis sitä A:tahan ei ole saanut "ilmaiseksi" n. 15 vuoteen (oliko se 90 tai 91?, no sitä luokkaa). Aikoinaanhan jotkut ovat saaneet C:n ja jopa CE:n ilmaiseksi, perhanat... :-) Esim. setäni saa ajaa (ABCE) täyttä rekkaa vaikkei ole ikinä sellaisella ajanut... Turvallista, samoin kuin nämä A:n saaneet - voi sitä tuhoa jos vaikka omat vanhemmat lähtisivät prätkällä ajamaan kuten saisivat.
Itse kokeesta, pujottelussa siis ensin pujotellaan keilarata joka toisen keilan välistä, ja sitten radan päässä tehdään sellainen ympyrä.
Hidasajossa tuo kaistale on siis rajattu myös sivusuunnassa, eli kiemurtelu ei onnistu.
Ja jarrutuskokeessa on vain tietty matka, johon pitää ajaa jotain nopeutta (40 tai 50 km/h?), ja viivan kohdalla pitää aloittaa jarrutus ja ennen toista viivaa pitää saada pysäytettyä. Se oli kaikista helpoin koe. - Yks.motoristi
Masaco kirjoitti:
Tarkalleen ottaen siis sitä A:tahan ei ole saanut "ilmaiseksi" n. 15 vuoteen (oliko se 90 tai 91?, no sitä luokkaa). Aikoinaanhan jotkut ovat saaneet C:n ja jopa CE:n ilmaiseksi, perhanat... :-) Esim. setäni saa ajaa (ABCE) täyttä rekkaa vaikkei ole ikinä sellaisella ajanut... Turvallista, samoin kuin nämä A:n saaneet - voi sitä tuhoa jos vaikka omat vanhemmat lähtisivät prätkällä ajamaan kuten saisivat.
Itse kokeesta, pujottelussa siis ensin pujotellaan keilarata joka toisen keilan välistä, ja sitten radan päässä tehdään sellainen ympyrä.
Hidasajossa tuo kaistale on siis rajattu myös sivusuunnassa, eli kiemurtelu ei onnistu.
Ja jarrutuskokeessa on vain tietty matka, johon pitää ajaa jotain nopeutta (40 tai 50 km/h?), ja viivan kohdalla pitää aloittaa jarrutus ja ennen toista viivaa pitää saada pysäytettyä. Se oli kaikista helpoin koe.Pitää kokeilla että miten onnistuu.
- veitikka
Yks.motoristi kirjoitti:
Pitää kokeilla että miten onnistuu.
taitaa ehkä löytyä kämpiltä tarkat mitat rajoista, niin voit tehdä ihan oikeanlaiset radat. Jos löydän, vastaan huomenna.
MUISTAAKSENI keilojen väli oli 3m ja keiloja 4kpl. Molemmissa päissä täytyi tehdä päätykäännös 180astetta (käännökset vastakkaisiin suuntiin, ei samaan), käännöksen säde n. 5-6m. Radan leveys MUISTAAKSENI myös 5-6m.
Hidasajon kriteerit tuossa jo aiemmin tulikin. Siinä täytyy myös tehdä päätykäännökset.
Jarrutuksessa n. 40km/h vauhti ja pysäytys MUISTAAKSENI 9m:n sisällä.
Jarrutuksessa ja väistössä jarrutuksen jälkeen on väistettävä keilarivi, joka on MUISTAAKSENI 13-14m:n päässä jarrutuksen aloittamisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921846- 851292
- 1101133
- 761017
- 111952
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693