Mulla on Volvo V70 vm. 2003. Oikean puolen parkkivalojen sulake kärähti. Testasin kyseisen sulakkeen yleismittarin piippi-toiminnolla. Kun laitoin yleismittarin kärjet kiinni sulakkeen testausnapoihin sulakkeen ollessa sulakerasiassa kiinni, yleismittari piippasi. Sitten kun laitoin parkit päälle, ei piipannut enää. Mistä moinen johtuu?
Parkkivalon sulake
11
488
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan väärä toimintatapa!
Se testaustapa on tarkoitettu vain jännitteettömien irrallisten komponenttien testaamiseen. Kärähtikö edes mittarisi?
Jännitemittaus olisi ollut oikea tapa.- Anonyymi
Höpö höpö. Outo mittari sinulla jos yhteyttä ei voi mitata kun on jännitettä.
- Anonyymi
Resistanssimittauksella mittari itse syöttää virtaa (ja samalla jännitettä), ja samalla mittaa 2 mittajohtimen välisen jännitteen, ja laskee niistä resistanssin.
Tuo mittaustapa toimii oikein vain, kun mittaat sulaketta, joka on irrallaan, eli EI ole samaan aikaan kytketty muualle (kuten esim. sen auton sulakerasiassa olevaan sulakepitimeen).
JOS sulake on kytketty auton sähköjärjestelmään ja sulake on palanut, niin silloin sulakkeen päiden välissä on noin 12 V DC.
Tämä 12 V DC siis vääristää pahasti mittaustulosta, joka on tällöi kelvoton!
JOS haluat mitata niin, että sulake on kiinni auton sulakepitimessä, mittaa jännite: ehjässä sulakkeessa se on nolla tai ainakin hyvin lähellä nollaa (esim. 0,1 V - riippuu toki kuormituksesta -isolla kuormalla voi olla jopa yli 0,1 V).
JOS sulake on palanut, niin sulakkeen yli jää koko auton akkujännite, eli n. 12 V (moottorin käydessä on enemmän, koska auton laturi pyrkii lataamaan akkua, ja akun lataamiseksi jännite on yleensä välillä 13,6 V - 14,7 V).
Resistansimittaukset pitää tehdä niin, että sulake EI ole kiinni auton sähköjärjestelmässä.
Sulakkeet eivät yleensä kärähdä itsestään - eli joko parkkivalopolttimo on rikkoutuessaan mennyt oikosulkuun, tai sitten jonkin johtimen eriste on vaurioitunut, jolloin pääsee koskettamaan auton runkoon (joka yleensä on kytketty akun miinusnapaan - poikkeuksena jotkut ikivanhat brittiautot, jollei niiden sähköjärjestelmää ole uusittu nykystandardin mukaiseksi).
Joskus vuosia sitten mittasin auton polttimoa resistanssimittauksella, ja totesin, että ehjän polttimon resistanssi on nolla tai lähellä nollaa ohmia (kylmänä).
Viallisen polttimon resistanssi on yleensä ääretön (toki, jos on mennyt oikosulkuun, niin voi olla nolla).
Jäynänä siis se, että hehkulankapolttimossa, kun polttimo valaisee, niin sen hehkulanka käy niin kuumana, että kuuman hehkulangan resistanssi on huomattavasti suurempi kuin kylmän hehkulangan resistanssi.
Tästä syystä 12 V henkulampun resistanssimittauksen tuloksia on hankalaa tulkita.
230 V henkulamput (jos niitä vielä jostain saa) ovat siinä mielessä helpompia mitattavia. että niiden resistanssi ei yleensä kylmänäkään ole nolla.- Anonyymi
Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.
Kerro tämä yhdelle sankarille, joka onnistui tappamaan itsensä yrittäessään mitata kehonsa resistanssia.
Vaati kyllä keskimääräistä kovempaa yritystä - ao. sankari painoi mittaupäät molempien peukaloidensa ihon läpi mitatakseen verenkierron sähkönjohtavuutta. Joka olikin sen verran parempi (veri on suolapitoista = sähköä johtavaa), että henki lähti. Darwin Award myönnettiin näin ansiokkaasta toiminnasta.
Ei, tämä ei ole vitsi, vaikka siltä kuulostaa. KVG. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.
Tietääkseni kaikissa yleismittareissa on jonkinlainen paristo jos sillä tarkoitus/mahdollista mitata resistanssia.
- Anonyymi
Suuret kiitokset Teille kahdelle, jotka vastasitte kysymyksiini: taas opin jotain uutta, kiitos! 👍
- Anonyymi
Veikkaus ettei siellä ole erillistä parkkivalojen sulaketta vasemmalle puolelle ja oikealle puolelle, kaikki on samassa. Volvossa on automaatti valot ja jos parkit pelaa ajovalo asennossa ja ei pelaa parkkivalo asennossa, vika voi olla ainostaan katkaisijan huonossa liitoksessa. Hieman vaikea ymmärtää aloitustasi, mutta katsoisin kytkimen liitokset.
- Anonyymi
Vasemmalle ja oikealle on omat sulakkeensa. Vaihdoin oikean puolen parkin sulakkeen, niin rupesi toimimaan.
- Anonyymi
Parkki sulake voi palaa kun lampun hehkulangan katketessa se oikosulkee hetkellisesti
lampun. Kun sulakkeen palaessa lampussa kulkeva suurempi virta polttaa hehkulangan rippeet. Näin uusi sulake pysyy ehjänä kun virta kytketään.
Ohmi mittari piippaus toimii oikein vain irtonaisella sulakkeella. kun lamppujen ja sulakkeen lähtöpuolen elektroniikastaa. - Anonyymi
Lamppu rikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v3910596- 372391
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362326- 951711
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511270Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?831232Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51155Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?265983- 52956
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737