Mulla on Volvo V70 vm. 2003. Oikean puolen parkkivalojen sulake kärähti. Testasin kyseisen sulakkeen yleismittarin piippi-toiminnolla. Kun laitoin yleismittarin kärjet kiinni sulakkeen testausnapoihin sulakkeen ollessa sulakerasiassa kiinni, yleismittari piippasi. Sitten kun laitoin parkit päälle, ei piipannut enää. Mistä moinen johtuu?
Parkkivalon sulake
11
1078
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan väärä toimintatapa!
Se testaustapa on tarkoitettu vain jännitteettömien irrallisten komponenttien testaamiseen. Kärähtikö edes mittarisi?
Jännitemittaus olisi ollut oikea tapa.- Anonyymi
Höpö höpö. Outo mittari sinulla jos yhteyttä ei voi mitata kun on jännitettä.
- Anonyymi
Resistanssimittauksella mittari itse syöttää virtaa (ja samalla jännitettä), ja samalla mittaa 2 mittajohtimen välisen jännitteen, ja laskee niistä resistanssin.
Tuo mittaustapa toimii oikein vain, kun mittaat sulaketta, joka on irrallaan, eli EI ole samaan aikaan kytketty muualle (kuten esim. sen auton sulakerasiassa olevaan sulakepitimeen).
JOS sulake on kytketty auton sähköjärjestelmään ja sulake on palanut, niin silloin sulakkeen päiden välissä on noin 12 V DC.
Tämä 12 V DC siis vääristää pahasti mittaustulosta, joka on tällöi kelvoton!
JOS haluat mitata niin, että sulake on kiinni auton sulakepitimessä, mittaa jännite: ehjässä sulakkeessa se on nolla tai ainakin hyvin lähellä nollaa (esim. 0,1 V - riippuu toki kuormituksesta -isolla kuormalla voi olla jopa yli 0,1 V).
JOS sulake on palanut, niin sulakkeen yli jää koko auton akkujännite, eli n. 12 V (moottorin käydessä on enemmän, koska auton laturi pyrkii lataamaan akkua, ja akun lataamiseksi jännite on yleensä välillä 13,6 V - 14,7 V).
Resistansimittaukset pitää tehdä niin, että sulake EI ole kiinni auton sähköjärjestelmässä.
Sulakkeet eivät yleensä kärähdä itsestään - eli joko parkkivalopolttimo on rikkoutuessaan mennyt oikosulkuun, tai sitten jonkin johtimen eriste on vaurioitunut, jolloin pääsee koskettamaan auton runkoon (joka yleensä on kytketty akun miinusnapaan - poikkeuksena jotkut ikivanhat brittiautot, jollei niiden sähköjärjestelmää ole uusittu nykystandardin mukaiseksi).
Joskus vuosia sitten mittasin auton polttimoa resistanssimittauksella, ja totesin, että ehjän polttimon resistanssi on nolla tai lähellä nollaa ohmia (kylmänä).
Viallisen polttimon resistanssi on yleensä ääretön (toki, jos on mennyt oikosulkuun, niin voi olla nolla).
Jäynänä siis se, että hehkulankapolttimossa, kun polttimo valaisee, niin sen hehkulanka käy niin kuumana, että kuuman hehkulangan resistanssi on huomattavasti suurempi kuin kylmän hehkulangan resistanssi.
Tästä syystä 12 V henkulampun resistanssimittauksen tuloksia on hankalaa tulkita.
230 V henkulamput (jos niitä vielä jostain saa) ovat siinä mielessä helpompia mitattavia. että niiden resistanssi ei yleensä kylmänäkään ole nolla.- Anonyymi
Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.
Kerro tämä yhdelle sankarille, joka onnistui tappamaan itsensä yrittäessään mitata kehonsa resistanssia.
Vaati kyllä keskimääräistä kovempaa yritystä - ao. sankari painoi mittaupäät molempien peukaloidensa ihon läpi mitatakseen verenkierron sähkönjohtavuutta. Joka olikin sen verran parempi (veri on suolapitoista = sähköä johtavaa), että henki lähti. Darwin Award myönnettiin näin ansiokkaasta toiminnasta.
Ei, tämä ei ole vitsi, vaikka siltä kuulostaa. KVG. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.
Tietääkseni kaikissa yleismittareissa on jonkinlainen paristo jos sillä tarkoitus/mahdollista mitata resistanssia.
- Anonyymi
Suuret kiitokset Teille kahdelle, jotka vastasitte kysymyksiini: taas opin jotain uutta, kiitos! 👍
- Anonyymi
Veikkaus ettei siellä ole erillistä parkkivalojen sulaketta vasemmalle puolelle ja oikealle puolelle, kaikki on samassa. Volvossa on automaatti valot ja jos parkit pelaa ajovalo asennossa ja ei pelaa parkkivalo asennossa, vika voi olla ainostaan katkaisijan huonossa liitoksessa. Hieman vaikea ymmärtää aloitustasi, mutta katsoisin kytkimen liitokset.
- Anonyymi
Vasemmalle ja oikealle on omat sulakkeensa. Vaihdoin oikean puolen parkin sulakkeen, niin rupesi toimimaan.
- Anonyymi
Parkki sulake voi palaa kun lampun hehkulangan katketessa se oikosulkee hetkellisesti
lampun. Kun sulakkeen palaessa lampussa kulkeva suurempi virta polttaa hehkulangan rippeet. Näin uusi sulake pysyy ehjänä kun virta kytketään.
Ohmi mittari piippaus toimii oikein vain irtonaisella sulakkeella. kun lamppujen ja sulakkeen lähtöpuolen elektroniikastaa. - Anonyymi
Lamppu rikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude14913168Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t729621Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h959103Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k207746Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk386724Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1486148Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri153124En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä3911199Aikuisten säälittävä käytös
Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v71154YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet
www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutosneuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl84990