Parkkivalon sulake

Anonyymi-ap

Mulla on Volvo V70 vm. 2003. Oikean puolen parkkivalojen sulake kärähti. Testasin kyseisen sulakkeen yleismittarin piippi-toiminnolla. Kun laitoin yleismittarin kärjet kiinni sulakkeen testausnapoihin sulakkeen ollessa sulakerasiassa kiinni, yleismittari piippasi. Sitten kun laitoin parkit päälle, ei piipannut enää. Mistä moinen johtuu?

11

1078

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan väärä toimintatapa!
      Se testaustapa on tarkoitettu vain jännitteettömien irrallisten komponenttien testaamiseen. Kärähtikö edes mittarisi?
      Jännitemittaus olisi ollut oikea tapa.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Outo mittari sinulla jos yhteyttä ei voi mitata kun on jännitettä.


    • Anonyymi

      Resistanssimittauksella mittari itse syöttää virtaa (ja samalla jännitettä), ja samalla mittaa 2 mittajohtimen välisen jännitteen, ja laskee niistä resistanssin.

      Tuo mittaustapa toimii oikein vain, kun mittaat sulaketta, joka on irrallaan, eli EI ole samaan aikaan kytketty muualle (kuten esim. sen auton sulakerasiassa olevaan sulakepitimeen).

      JOS sulake on kytketty auton sähköjärjestelmään ja sulake on palanut, niin silloin sulakkeen päiden välissä on noin 12 V DC.

      Tämä 12 V DC siis vääristää pahasti mittaustulosta, joka on tällöi kelvoton!

      JOS haluat mitata niin, että sulake on kiinni auton sulakepitimessä, mittaa jännite: ehjässä sulakkeessa se on nolla tai ainakin hyvin lähellä nollaa (esim. 0,1 V - riippuu toki kuormituksesta -isolla kuormalla voi olla jopa yli 0,1 V).

      JOS sulake on palanut, niin sulakkeen yli jää koko auton akkujännite, eli n. 12 V (moottorin käydessä on enemmän, koska auton laturi pyrkii lataamaan akkua, ja akun lataamiseksi jännite on yleensä välillä 13,6 V - 14,7 V).

      Resistansimittaukset pitää tehdä niin, että sulake EI ole kiinni auton sähköjärjestelmässä.

      Sulakkeet eivät yleensä kärähdä itsestään - eli joko parkkivalopolttimo on rikkoutuessaan mennyt oikosulkuun, tai sitten jonkin johtimen eriste on vaurioitunut, jolloin pääsee koskettamaan auton runkoon (joka yleensä on kytketty akun miinusnapaan - poikkeuksena jotkut ikivanhat brittiautot, jollei niiden sähköjärjestelmää ole uusittu nykystandardin mukaiseksi).

      Joskus vuosia sitten mittasin auton polttimoa resistanssimittauksella, ja totesin, että ehjän polttimon resistanssi on nolla tai lähellä nollaa ohmia (kylmänä).

      Viallisen polttimon resistanssi on yleensä ääretön (toki, jos on mennyt oikosulkuun, niin voi olla nolla).

      Jäynänä siis se, että hehkulankapolttimossa, kun polttimo valaisee, niin sen hehkulanka käy niin kuumana, että kuuman hehkulangan resistanssi on huomattavasti suurempi kuin kylmän hehkulangan resistanssi.

      Tästä syystä 12 V henkulampun resistanssimittauksen tuloksia on hankalaa tulkita.

      230 V henkulamput (jos niitä vielä jostain saa) ovat siinä mielessä helpompia mitattavia. että niiden resistanssi ei yleensä kylmänäkään ole nolla.

      • Anonyymi

        Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.

        Kerro tämä yhdelle sankarille, joka onnistui tappamaan itsensä yrittäessään mitata kehonsa resistanssia.

        Vaati kyllä keskimääräistä kovempaa yritystä - ao. sankari painoi mittaupäät molempien peukaloidensa ihon läpi mitatakseen verenkierron sähkönjohtavuutta. Joka olikin sen verran parempi (veri on suolapitoista = sähköä johtavaa), että henki lähti. Darwin Award myönnettiin näin ansiokkaasta toiminnasta.

        Ei, tämä ei ole vitsi, vaikka siltä kuulostaa. KVG.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.

        Tietääkseni kaikissa yleismittareissa on jonkinlainen paristo jos sillä tarkoitus/mahdollista mitata resistanssia.


    • Anonyymi

      Suuret kiitokset Teille kahdelle, jotka vastasitte kysymyksiini: taas opin jotain uutta, kiitos! 👍

    • Anonyymi

      Veikkaus ettei siellä ole erillistä parkkivalojen sulaketta vasemmalle puolelle ja oikealle puolelle, kaikki on samassa. Volvossa on automaatti valot ja jos parkit pelaa ajovalo asennossa ja ei pelaa parkkivalo asennossa, vika voi olla ainostaan katkaisijan huonossa liitoksessa. Hieman vaikea ymmärtää aloitustasi, mutta katsoisin kytkimen liitokset.

      • Anonyymi

        Vasemmalle ja oikealle on omat sulakkeensa. Vaihdoin oikean puolen parkin sulakkeen, niin rupesi toimimaan.


    • Anonyymi

      Parkki sulake voi palaa kun lampun hehkulangan katketessa se oikosulkee hetkellisesti
      lampun. Kun sulakkeen palaessa lampussa kulkeva suurempi virta polttaa hehkulangan rippeet. Näin uusi sulake pysyy ehjänä kun virta kytketään.
      Ohmi mittari piippaus toimii oikein vain irtonaisella sulakkeella. kun lamppujen ja sulakkeen lähtöpuolen elektroniikastaa.

    • Anonyymi

      Lamppu rikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      149
      13168
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9621
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      95
      9103
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      20
      7746
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      38
      6724
    6. 148
      6148
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      15
      3124
    8. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      391
      1199
    9. Aikuisten säälittävä käytös

      Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1154
    10. YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet

      www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutos­neuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl
      Imatra
      84
      990
    Aihe