Mulla on Volvo V70 vm. 2003. Oikean puolen parkkivalojen sulake kärähti. Testasin kyseisen sulakkeen yleismittarin piippi-toiminnolla. Kun laitoin yleismittarin kärjet kiinni sulakkeen testausnapoihin sulakkeen ollessa sulakerasiassa kiinni, yleismittari piippasi. Sitten kun laitoin parkit päälle, ei piipannut enää. Mistä moinen johtuu?
Parkkivalon sulake
11
835
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan väärä toimintatapa!
Se testaustapa on tarkoitettu vain jännitteettömien irrallisten komponenttien testaamiseen. Kärähtikö edes mittarisi?
Jännitemittaus olisi ollut oikea tapa.- Anonyymi
Höpö höpö. Outo mittari sinulla jos yhteyttä ei voi mitata kun on jännitettä.
- Anonyymi
Resistanssimittauksella mittari itse syöttää virtaa (ja samalla jännitettä), ja samalla mittaa 2 mittajohtimen välisen jännitteen, ja laskee niistä resistanssin.
Tuo mittaustapa toimii oikein vain, kun mittaat sulaketta, joka on irrallaan, eli EI ole samaan aikaan kytketty muualle (kuten esim. sen auton sulakerasiassa olevaan sulakepitimeen).
JOS sulake on kytketty auton sähköjärjestelmään ja sulake on palanut, niin silloin sulakkeen päiden välissä on noin 12 V DC.
Tämä 12 V DC siis vääristää pahasti mittaustulosta, joka on tällöi kelvoton!
JOS haluat mitata niin, että sulake on kiinni auton sulakepitimessä, mittaa jännite: ehjässä sulakkeessa se on nolla tai ainakin hyvin lähellä nollaa (esim. 0,1 V - riippuu toki kuormituksesta -isolla kuormalla voi olla jopa yli 0,1 V).
JOS sulake on palanut, niin sulakkeen yli jää koko auton akkujännite, eli n. 12 V (moottorin käydessä on enemmän, koska auton laturi pyrkii lataamaan akkua, ja akun lataamiseksi jännite on yleensä välillä 13,6 V - 14,7 V).
Resistansimittaukset pitää tehdä niin, että sulake EI ole kiinni auton sähköjärjestelmässä.
Sulakkeet eivät yleensä kärähdä itsestään - eli joko parkkivalopolttimo on rikkoutuessaan mennyt oikosulkuun, tai sitten jonkin johtimen eriste on vaurioitunut, jolloin pääsee koskettamaan auton runkoon (joka yleensä on kytketty akun miinusnapaan - poikkeuksena jotkut ikivanhat brittiautot, jollei niiden sähköjärjestelmää ole uusittu nykystandardin mukaiseksi).
Joskus vuosia sitten mittasin auton polttimoa resistanssimittauksella, ja totesin, että ehjän polttimon resistanssi on nolla tai lähellä nollaa ohmia (kylmänä).
Viallisen polttimon resistanssi on yleensä ääretön (toki, jos on mennyt oikosulkuun, niin voi olla nolla).
Jäynänä siis se, että hehkulankapolttimossa, kun polttimo valaisee, niin sen hehkulanka käy niin kuumana, että kuuman hehkulangan resistanssi on huomattavasti suurempi kuin kylmän hehkulangan resistanssi.
Tästä syystä 12 V henkulampun resistanssimittauksen tuloksia on hankalaa tulkita.
230 V henkulamput (jos niitä vielä jostain saa) ovat siinä mielessä helpompia mitattavia. että niiden resistanssi ei yleensä kylmänäkään ole nolla.- Anonyymi
Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.
Kerro tämä yhdelle sankarille, joka onnistui tappamaan itsensä yrittäessään mitata kehonsa resistanssia.
Vaati kyllä keskimääräistä kovempaa yritystä - ao. sankari painoi mittaupäät molempien peukaloidensa ihon läpi mitatakseen verenkierron sähkönjohtavuutta. Joka olikin sen verran parempi (veri on suolapitoista = sähköä johtavaa), että henki lähti. Darwin Award myönnettiin näin ansiokkaasta toiminnasta.
Ei, tämä ei ole vitsi, vaikka siltä kuulostaa. KVG. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleismittari ei kyllä syötä mitään virtaa.
Tietääkseni kaikissa yleismittareissa on jonkinlainen paristo jos sillä tarkoitus/mahdollista mitata resistanssia.
- Anonyymi
Suuret kiitokset Teille kahdelle, jotka vastasitte kysymyksiini: taas opin jotain uutta, kiitos! 👍
- Anonyymi
Veikkaus ettei siellä ole erillistä parkkivalojen sulaketta vasemmalle puolelle ja oikealle puolelle, kaikki on samassa. Volvossa on automaatti valot ja jos parkit pelaa ajovalo asennossa ja ei pelaa parkkivalo asennossa, vika voi olla ainostaan katkaisijan huonossa liitoksessa. Hieman vaikea ymmärtää aloitustasi, mutta katsoisin kytkimen liitokset.
- Anonyymi
Vasemmalle ja oikealle on omat sulakkeensa. Vaihdoin oikean puolen parkin sulakkeen, niin rupesi toimimaan.
- Anonyymi
Parkki sulake voi palaa kun lampun hehkulangan katketessa se oikosulkee hetkellisesti
lampun. Kun sulakkeen palaessa lampussa kulkeva suurempi virta polttaa hehkulangan rippeet. Näin uusi sulake pysyy ehjänä kun virta kytketään.
Ohmi mittari piippaus toimii oikein vain irtonaisella sulakkeella. kun lamppujen ja sulakkeen lähtöpuolen elektroniikastaa. - Anonyymi
Lamppu rikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006524
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313900törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303315Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3811792- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471053Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889