https://yle.fi/a/3-10582346
Onko laitoksissa tilanne parempi ? Ihminen on yhtä suurta massaa laitoksissa.
Kiinnitetäänkö yksilöön huomiota laitoksissa ?
Suuri osa kotona-asuvista vanhuksista on aliravittuja
258
1900
Vastaukset
- Anonyymi
2008 pääkaupunkiseudulla tehdyn tutkimuksen mukaan joka kolmas vanhainkodissa asuva ikäihminen kärsii selvästä aliravitsemuksesta ja joka kuudes on selvästi aliravittu. Eikö tilanteen vakavuutta ole aiemmin tajuttu vai onko siltä ummistettu silmät?
Vuodepotilaina makaava vanhus ei jaksa metelöidä, liian usein hän tyytyy osaansa. Kaikilla ei ole edes sukulaisia, tai sukulaiset ovat pitkien matkojen takana. Kuka vaatii ihmisarvoista kohtelua pitkän elämäntyön tehneelle vanhukselle jos omaisia ei ole?
Nyttemmin ravitsemukseen on alettu kiinnittää enemmän huomiota.- Anonyymi
Mut jos ei halua syödä? Onko silti pakko syödä vain?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos haluaa ja tahtoo jatkaa elämää edes suht'koht' terveenä, on "silti pakko syödä vain". Ravinto on ihmisen rakennusaine ja lääke numero yksi.
- Anonyymi
Ei syöminen oikein taida kiinnostaa samalla tavoin kuin nuorena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten syöminen voi olla kiinnostuksesta kiinni? Ihminenhän syö ravitakseen itsensä ja pitääkseen elimistönsä toiminnassa ja kunnossa. Tai ainakin ihmisen pitäisi ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joo laihiallaki sen hevosen kävi kurjasti
jus ku se keksi miten olla syömättä se meni ja kuoli
tämä tarina on tosi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Einkai ketään voi pakottaa syömåån, mutta voi yrittää puhua vanhukselle syömisen tärkeydestä , verensokeri menee alas ja tulee heikko olo jos ei saa ravintoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Einkai ketään voi pakottaa syömåån, mutta voi yrittää puhua vanhukselle syömisen tärkeydestä , verensokeri menee alas ja tulee heikko olo jos ei saa ravintoa.
Jos kyseessä on muistisairas ei puhuminen perusteluineen auta. Lisäksi jos esimerkiksi vaikeasti muistisairaalle laitetaan kaikki ruoat kerralla eteen siinä saattaa käydä niin että hän ei ymmärrä mitä pitää tehdä ja kaatelee kaikki kupit samaan astiaan sekaisin. Tämä ei ole tahallista sotkemista vaan hoitajan pitää ymmärtää laittaa yksi kippo kerralla eteen. Avustaa syönnissä mutta ei saa pakottaa.
Siili
- Anonyymi
Omaisten kuuluisi huolehtia vanhuksistaan.
- Anonyymi
Kas kun usein on niin että omaisilla on kokopäivä työ ja perheet.
Ennen vanhaan naiset olivat kotona ja hoitelivat vanhuksena . Mutta yhteiskunta on muuttunut siitä paljon . En usko että se oli ennenkään aina niin helppoa hoidella kotona sairasta vanhusta, koska omaisilla ei ollut mitään käsitystä sairaudesta .
Vaan moni oli jopa vihainen vanhukselle jos kädet tärisi ruokapöydässä tai oli autettava vessaan . Muistisairaille sanoivat että nyt lopetat sen pelleilyn . Siis niin oli Sairausten hoitamiseen tarttee saada olla hoitokodissa missä on osaavaa henkilökuntaa. Vaikka nytkään ei kaikilla ole koulutusta vaikka ovat työssä hoitoalalla. Siis omaisten tehtävä eikä velvollisuus ole olla hoitajana , se on kunnan vastuulla katsoa että vanhukset saa elämän muodon joka helpottaa heidän oloaan .. mutta kun äänestetään niin ei silloinkaan katsota mikä puolue on valmis helpottamaan vanhusten tilanteeseen.,
Myös ne jotka tänään ovat päättäjän asemassa, tulee vanhenemaan ja tarvitsemaan apua eräänä päivänä,, sillä harva pärjää ilman sairauksia kun vanhenee., - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen vanhaan naiset olivat kotona ja hoitelivat vanhuksena . Mutta yhteiskunta on muuttunut siitä paljon . En usko että se oli ennenkään aina niin helppoa hoidella kotona sairasta vanhusta, koska omaisilla ei ollut mitään käsitystä sairaudesta .
Vaan moni oli jopa vihainen vanhukselle jos kädet tärisi ruokapöydässä tai oli autettava vessaan . Muistisairaille sanoivat että nyt lopetat sen pelleilyn . Siis niin oli Sairausten hoitamiseen tarttee saada olla hoitokodissa missä on osaavaa henkilökuntaa. Vaikka nytkään ei kaikilla ole koulutusta vaikka ovat työssä hoitoalalla. Siis omaisten tehtävä eikä velvollisuus ole olla hoitajana , se on kunnan vastuulla katsoa että vanhukset saa elämän muodon joka helpottaa heidän oloaan .. mutta kun äänestetään niin ei silloinkaan katsota mikä puolue on valmis helpottamaan vanhusten tilanteeseen.,
Myös ne jotka tänään ovat päättäjän asemassa, tulee vanhenemaan ja tarvitsemaan apua eräänä päivänä,, sillä harva pärjää ilman sairauksia kun vanhenee.,Ihan totta , jos vanhus ei tunne jaksavansa syödä niin se ei ole mitään pelleilyä mitenkään.
Usein vanhusten hoitoalalla näkee näitä ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä vanhemmista ihmisistä,.
Miksi osaamattomia palkataan yleensä,.
Vanhukselle puhutaan miten vaan ja usein kiiruhdetaan esim aamupesulla vanhusta , ymmärtämättä miksi hän on hidas .
Koulutusta pitäisi saada vanhusten hoitajankin , ettei vahingoita haurasta ihmistä .äuskalla edes ajatella miten dementia potilaita kohdellaan. Käsittäkö hoitajat miten sellaista ihmistä hoidetaan, , yksikin hoitaja selitti vanhukselle joka halusi lähteä äitinsä luokse , kylmästi että ”äitisi on kuollut kai sun pitäis se käsittää kun itse olet 90 vuotias ”
Se kun olisi johdatellut asiat siten että vanhus olisi saanut jotain kuuta ajateltavaa, kuten toinen hoitaja ystävällisesti selitti vanhukselle että mennään joku toinen päivä kun ei linjurin kulje juuri nyt.
Joten toiset osaavat hienosti käsitellä dementtisiä ihmisiä , ja ne toiset jotka eivät osaa niin miksi he ovat työssä yleensä ihmisten parissa . Tekevät enemmän vahinkoa kun mitään hyödyllistä - Anonyymi
Miten niin että omaisten . Ensinnäkin meidän ikäiset ollaan oltu rakentamassa yhteiskuntaa jossa naisetkin ovat kodin ulkopuolella töissä,, maksetaan veroa ja saadaan eläke . Ei kellään ole varaa jäädä kotiin hoitelemaan vanhuksia.
Koska he käyvät töissä elävät omaa elämäänsä perheittensä, kanssa .
yhteiskuntaa rakennettiin myös vanhoja varten oli vanhainkoteja ja palvelutaloja Ja koti avustajia tänään ei kellään ole aikaa
. , hoitokoulussa valmistuneet sairaanhoitajat menee Norjaan töihin , siis suomi maksaa koulutuksen ja norja saa koulutettua työvoimaa eikä tarvitse kouluttaa se on säästöä heille . Lapsilla ei ole velvollisuutta mitenkään hoitaa vanhempiaan koska lapset puolisoineen tekevät työtä oman perheen hyväksi .Eikä tartte edes sanoa edes että me hoidimme lapset, ihan niin hoidimme työn ohella ja kukaan lapsi ei pyytänyt tulla maailmaan . Meidän velvollisuutemme oli hoitaa lapset jotka ihan itse hankimme , kuinkas muuten . Mutta lapsien velvollisuus ei ole hoidella vanhoja , eikä kaikki siihen pystyisikään
Sillä se on aika raskasta . työtä , siksi rakennettiin hoitokodit että vanhat saisivat hyvän vanhuuden
Ja kun yhteiskunta rapistuu niin annetaan äänet äärioikeistolle. Ja köyhän elämä menee aina vaan köyhemmäksi. Joten me olemme rakentaneet yhteiskuntaa työtä tekemällä , lapsillamon koulut mitä,käyvät , hoitopaikat kun vanhemmat ovat töissä. Niin että yhteiskunnan rakentaminen loppuu silloin kun äänestetään äärioikeisto valtaan . Sen vertaa ei edes edes tavallinen eläkeläinen näytä ymmärtävän että sahaa oksaa millä istuu , äänestämällä äärioikeiston valtaan .
Yksityisiä kalliita klinikoilta tulee kun sieniä sateella , ei niihin eläkeläinen pysty menemään , täten huononnetaan se tavallinen hoito sektori . Silloin kun tavallista työläistä viedään kun litran mittaa ei ole toivoa paremmista oloista eläkeläisille , .politiikot lupasivat ja pöljät uskoivat
Ajatuskin siitä että omien lasten pitäisi minut hoidella ei mitenkään sovi siihen yhteiskuntaan mitä meidän oma ikäluokka on rakentanut . Kaikki tarinat vanhan aikaisesta vanhojen hoidosta kotona on kammottavia miten heitä on kohdeltu ennen .enemmän olemme ansainneet sentään, siis syödä ravitsevaa ruokaa , nukkua omassa huoneessa ja nappia painamalla saa avun kun sitä tarvitsee . Lapset saa tulla kylään vanhuksen luokse. . Joten paljon näistä asioista olisi keskustelun aihetta , vaan joku toinen voi jatkaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös ne jotka tänään ovat päättäjän asemassa, tulee vanhenemaan ja tarvitsemaan apua eräänä päivänä,, sillä harva pärjää ilman sairauksia kun vanhenee.,kerron omasta kokemuksesta että kun 16 vuotta käy töissä ja hoitaa oman kodin pihoineen ja hoitaa omien vanhempiensa ruokahuollon, siivoukset, pyykit , ikkunan pesut, . lumi ja nurmikon ajot ,,,se on todella kuluttavaa ja vuosien saatossa lisääntyvien vaivojen ja sairauksien myötä kun myös itsekin vanhenee seurauksena oli että en nukkunut pitkiin aikoihin kunnolla. nyt kun tämä rumba on ohi niin kauhulla ajattelen että en vaan eläisi pitkään etten olisi samanlainen riesa omilleni ja nyt jo olen karsinut omasta huushollista kaikki turhat pois ja ajatellut muuttaa oikkuyksiöön ettei siivottavana ole sataa neliöitä,
yhteiskunnan apua on turha odottaa, minulle ei kuulu enää mitään, terveydenhoitoa ei kukaan kysy kuinka voi, ei mitään kontrollikäynttejä tarjota ,
AJOKORTTIIN TARVITUT LÄÄKÄRIKÄYNNITKIN LOPETETTU JULKISILTA ELI VOI TULLA MONEN SADAN KÄYNNIT KUN VOI TARVITA LÄÄKÄRIN KÄYNNIN LISÄKSI MUISTITERAPEUTIN ELI TARVITAAN LÄÄKÄRIN LÄHETE MUISTITUTUKIMUKSIIN JA TAAS UUDELLEEN LÄÄKÄRIIN JA NYT MAKSAA YKSITYISENPUOLEN LÄÄKÄRI KÄYNNIT HELPOSTI 170-200€. per 1 käynti eli moneen kertaan toi parisataa jolla ehkä saa luvan puolen vuoden ajoluvan
Vertailun vuoksi mamuille kuuluu etuoikeutetusti terveydenhoito , kyllä suomesssa on paljon seksitauteja,syyhy ym tulleet matujen mukana. matuilla on terapiakoiria joiden lääkärikäynnit suomen valtio kustantaa sen lisäksi kun elätetään muutenkin kaikki menot maksaen. indeksitarkastus juuri tehtiin tukirahoihin etteivät van koe olevans heikoilla
.suomalaisiin vanhuksiin ei ole varaa, ei kokopäivälaitoksia, ei kotiapua, ruokapalvelut surkeat, kylmää ruokaa viedään koteihin ja dementoitunut vanhus ei osaa eikä pysty välttämättä avaamaan ei lämmittämään ruokiaan puhumattakaan kotien hygienian tasosta siinä vaiheessa kun ei pysty omasta hygieniesta myöskään huolehtimaan,
- Anonyymi
Yksinäisyys tappaa ja vie ruokahalun.
- Anonyymi
Ai, ei osu maaliin täällä. Asun yksin, syön kuin hevoinen. Olen normaalipainoinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai, ei osu maaliin täällä. Asun yksin, syön kuin hevoinen. Olen normaalipainoinen.
oletko hevonen
- Anonyymi
Miten kuihtumistaan voisi itse estää ? Vaikka yrittää syödä kuinka paljon,
paino vaan laskee ja kuihtuu pois.
Lihaskuntokin heikkenee, kun ei pysty kuntoilemaan tarpeeksi
ja vaikka kuntoilisi lihakset kuihtuvat joka tapauksessa. Se on luonnon laki.
Suuri yllätys (shokki) oli, että osteoporoosi on lyhentänyt pituuttani 5,5 cm.
Oletteko mittauttaneet itsenne ?- Anonyymi
Ei ole osteoropoosia, olen silti lyhentynyt tk-saikun mittauksen mukaan. Väittämäsi eivät pidä paikkaansa. Ruokailuaiheeseen kannattaa ottaa asianatuntija avuksi, jotta oppii syömään sellaista, mikä nostaa painoa, mutta on silti terveellistä ja ravitsevaa. Ja lihakset eivät kuihdu pois, jos harjoitat niitä, se on luonnon laki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole osteoropoosia, olen silti lyhentynyt tk-saikun mittauksen mukaan. Väittämäsi eivät pidä paikkaansa. Ruokailuaiheeseen kannattaa ottaa asianatuntija avuksi, jotta oppii syömään sellaista, mikä nostaa painoa, mutta on silti terveellistä ja ravitsevaa. Ja lihakset eivät kuihdu pois, jos harjoitat niitä, se on luonnon laki.
Luonnon laki on, että lihakset kuihtuvat iän myötä, vaikka kuinka treenaisit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voivat kuihtua ja vähetä, mutta eivät lakkaa kokonaan olemasta, jos jaksaa / viitsii tehdä niitten ja kuntonsa eteen jotakin. Kivut ja särytkin vähenevät liikkumalla. Liike on lääke.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja syövällekin on keksitty uusi - vaikka vanha - hoitokeino: liikunta.
- Anonyymi
Kuihtuminen kuuluu elämän loppuvaiheeseen, sitä ei voi estää vaikka kuinka söisi hyvää ruokaa,
veljeni kuihtui pois, hän viimeseen asti valitti, ettei liho vaikka kuinka söisi hyvin, loppuun asti hän kävi itse kaupassa,
lopulta kun loppu tuli
ja kaikki voimat hiipui, hän i t s e soitti ampulanssain
joka vei hänet sairaalaan,
soitti minulle, että on nyt sairaalassa,
mutta vaikka siellä kuinka häntä hoidettiin hän kuoli parin viikon sisällä, ei enään selvinny elävien kirjoihin, vaikka viimesillä voimillaan olisi vielä halunnu päästä kotiin, se ei ollu enään mahdollista,
vielä kuolemaa edeltävänä päivänä soiteltiin puhelimella,
hän sanoi ettei taida selvitä enään,
juteltiin muutaki, jopa tuonpuoleisesta,
nyyyyyh,
hän sai levon, elämä loppui,
sanoin tulen perässä, olen huonossa kunnossa,
olen kolme vuotta veljeäni nuorempi, nyt kylläki olen hitusen vanhempi kuin hän oli kuolessaan muutama vuosi siten, joten loppu on minunki lähitulevaisuudessa, voimat hiipuu eikä mikään voi estää sitä,
-- hän oli vuosia näitten palstojen ilona, hän oli sivistyny paljon maailmaa kiertäny korkesti kouluttautunu kansaiväinen " radisti " hänen nimmari viittasi merimieheen,
oli hyvin suosittu palstakirjoittaja sen verran seurasin ,
sen myös huomasin, hän ei vastaillu minun komentointiin, ei mua haitannu, jutut oli eritasoisia kai hänen maailmaansa nähden,
-- vaikutti kuin hänellä olisi ollu jotkut mieleiset juttukaverit,
luulen että hänen juttu- kavereistaan täällä palstalla on myös kuolleet,
sen huomion olen tehny, en ole nähny heitä enään kirjottajien keskuudessa,
ja tiedänki henkilönä useita jotka ovat kuolleet
ikävä kyllä elämä on armotta rajallista ja me nyt lähes yhdeksänkymppiset olemme jo tuonelan portin läheisyydessa ainaki minä,
joka päivä odotan milloin portti minulle lopulta aukeaa, tämä loppu elämä on todella fyysisesti jo raskasta. - Anonyymi
Olen minäkin kutistunut sen 5 cm siitä miten pitkä olin nuorena . Joten jos tätä jatkuu niin menee hyvinkin lyhyeksi ennenkun aika jättää
- Anonyymi
Iäkkäät immeiset eivät enää jaksa laittaa ruokaa edes itselleen. Kahvilla, pullalla ja voileivällä ei kukaan kykene pitämään ravitsemustasoa yllä.
- Anonyymi
Nythän voi tilata valmista syötävää kotinn helposti.
- Anonyymi
Minä ainakin laitan joka päivä itselleni ruokaa , ei siis mitään puolivalmisteita vaan ihan alusta asti. Siinä se aikakin kuluu kivasti. Ja pidän syömisestä joten ollaan erilaisia . Ystävättäreni laittaa joka pyhä ruokaa lastensa perheille vaikka on todella ihossa kunnossa , sanoo että nauttii kun tulevat . Joten meitä on joka junaaan
Toiset jaksavat omilla keinoillaan toiset ei
- Anonyymi
Ikävää, kun iäkkäänä ei jaksa enää edes ruokaa laittaa,
jossain vaiheessa jaksaa tuskin edes mennä enää kauppaan
eikä vanhalla juuri muuta iloa ole kuin syöminen - syödä hyvin.- Anonyymi
söishän sitä hyvin, mutta kun ruoka maistuu suussa pahalta
ei yksinkertasesti ole enään hyvää ruokaa jota vanhus voisi syödä, kaikki yökötttttäääää, - Anonyymi
Ei se vanhuus mutta se rahapula. Ei maltailla,tuohilla eikä majavan-,oravan nahoilla nykyään maksella mitään.Vain kovaa valuttaa siihen tarvitaan. Voit rahakkaana tilata joka päivä vaikka taxin ja porhaltaa sillä
herraskaisesti lähimpään ravintolaan syömään monipuolisen aterian taikka sitten tilata pitzat ja ruuat kotiin kulloisen mieltymyksen mukaan ja kun rahaan on, voit vaikka ravata päivät pitkät maamme kylpylästä taikka muusta tilasta toiseen .Yksinäisyyttäsi voit torjua yksityistä seuralaispalvelua hyväksikäyttämällä aivan samoin perustein kuin valtio on sinua hyväksikäyttänyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
söishän sitä hyvin, mutta kun ruoka maistuu suussa pahalta
ei yksinkertasesti ole enään hyvää ruokaa jota vanhus voisi syödä, kaikki yökötttttäääää,Jossain vika kun ruoka maistuu pahalta . Hyvin laitettu ruoka maistuu aina hyvältä
- Anonyymi
Olen pitänyt huolen ,että vaikka syömme ns terveellistä kotiruokaa, niin purkista otamme KAIKKI lisävitamiinit. Olemme todella pieniruokaisia . Laskin finelinsivuilta, ettemme millään saa ruuasta kaikkia ja riittävästi vitamiineja. Varsinkaan yli kasikymmppiselle miehelleni ei niin suuri ruokamäärä maistu ( vaikka kuntoileekin paljon) , että saisi kaikki vitamiinit. Köytössä on ollut jo yli 10v meillä D3, C, B-vitamiinit, b12,Foligren, sinkki, seleeni, ,,nyt aloitimmi koliinin jne. Ei tietenkään liikaa, vaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Labroissa käydään kerran vuodessa.
No ei ole ollu flunssia ,eikä kolotuksia, mene ja tiedä mistä johtunee,- Anonyymi
Justiinsa juuri noin. Hyvä kun edes joku hoksaa huolehtia elimistönsä ravitsemisesta.
- Anonyymi
Mikä ihmeen koliini ? Kolibakteeria on kakassa.
- Anonyymi
Koliini on B4 vitamiini .
Ihme että ihmiset luottavat purkkien voimaan , ainut hyöty on raha myyjälle.
Jos on puute elektrolyyteistä niin lääkäri kirjoittaa siihen lääkkeet.
Mutta eräöt ne itse vaan päättävät että muka tarvitsevat näitä purkkeja elämäänsä se antaa psyykkisen turvallisuuden ainoastaan äesim C vitamiinit pissataan pois jos ei keho niitä tarvitse .rasvaliukoisten vitamiinien kanssa on oltava varovainen ettei se mene maksaan ja aiheuta vaurioita. Joten jos on puutos todettu niin lääkäri kirjoittaa sitä mitä kehosta puuttuu.
Miten yleensä ajatellaan kun jos ravinto on monipuolista niin siitä saa tarvittavat aineet itseensä, ei niitä voi niinkuin varmuuden vuoksi syödä ja hyvässä tapauksessa vielä vaurioittaa sisäelimiään..
näitä terveyskauppojen mainoksia kun noudattaa niin sattaa olla että uskookin vielä niihin.
Normaali ihminen ei tarvitse mitään lisukkeita ,vaan saa ruuasta tarvitsemansa . Vai oliko tuo vitamiini juttu jonkin asteen mainos näille tuotteille .
Pääsääntö sentään on että jos ilmenee kokeissa puutetta jostain niin reseptillä saa tarvittavan aineen apteekista mutta kukin tekee kuten haluaa jos on rahaa niin paljon että voi maksella kaiken mailman vitamiinit niin siitä vaan .
- Anonyymi
Koliini? En koskaan kuullut, mutta sodan jälkeen rapajuopot joivat kolinaa.
- Anonyymi
No lueppas esim Itä-Suomen yliopiston tutkimuksista, liittyen kokliiniin ja mm alzaimeriin tautiin.
- Anonyymi
Luettelosi ruoka- aineista on hyvä yllä
Kannattaa jatkaa
Kalanmaksaöljyä ehkä silloin tällöin
Koliinijuttu on epätiereellisen ravisemusterapeutin väitöskirja
Kananmuna silloin tällöin riittää
Se on harvinainen B4-vitamiini jota ei usein panna purkkiin
Täällä ei kannata kertoa terveysaineista hörhöt iskevät heti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa jatkaa
Täällä ei kannata kertoa terveysaineista hörhöt iskevät hetiHörhöt? Hörhöihin lukeutuu takuulla pillerinpurijat, se on varmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hörhöt? Hörhöihin lukeutuu takuulla pillerinpurijat, se on varmaa.
Lähestulkoon.
- Anonyymi
Kyllä B 4 vitamiinista on luettu, ja katseleppas hieman ketkä sen tutkimuksen. Ovat tehneet . Koliinia muka aloitettu sitäsaa maidosta ja kananmunista jne ei siis mitenkään mikään erikoinen asia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa jatkaa
Täällä ei kannata kertoa terveysaineista hörhöt iskevät hetiSiis lääketiedettä lukeneet ovat hörhöjä jotka sanovat kuten asiat ovat. Terveyskaupat taas ovat jotain muuta , niistä ei voi puhua saman päivänä edes
- Anonyymi
Aliravitsemus johtuu vanhuudesta kuitenkin, ei muusta.
- Anonyymi
Ehkä ravitsemukseen liittyvien asioiden tuntemus auttaisi?
Kaikki kotivuodet, 24 kpl, olen hoitanut omani ja vaimoni yhteisten aterioiden suunnittelun, ostokset, valmistuksn ja kattauksen.
Tietenkin otan huomioon vaimoni allergiat ja mieltymykset mutta sapuskoiden koostumuksilla on takarajansa joita en alita.
Viime vuosina on luuydinsyövän oireet ja hoidot asettaneet omat vaatimuksensa.
Olen itsekäs! Pitäessäni huolta mista tarpeistani, proteiini noin 2g/ rasvaton painokilo, hiilareiden kokonaismäärä ja jakauma, kuidut, suola, raaka-aineiden suojaravinteet ja tarvittava täydennys purkeista, sapuskoiden ajoitus yms.
Luettelosta voi jo päätellä oma syyni suunnitteluun. Kuntoilu. Käyn kuudesti viikossa lihasvoimaharkoissa. Aktiivitouhua noin 1 - 1,5 tuntia / kerta. Syketaso koko ajan 110 - submaksimi tai maksimitaso, Todellinen!
Vaimoni pöperöistä huolehtiminen menee siinä sivussa. Samat sapuskat. Myös vaimoni K-vitamiinin saanti on vakioitunut luontevasti molemmille sopivaksi. Tärkeitä on, että suunnilleen sama määrä pävittäin niin lääkityksen tehokin pysyy samana.
Vaimoni painon kehitykseen ovat lekurit tyytyväisiä.
Olen itse kuihtunut, Viimeisinä vuosina on lihasta kadonnut InBodyn mukaan 1 - 2 kiloa vuodessa. Varsinkin reisistä, pakaroista ja selästä on kadonnut tavaraa.
Rasvat ovat alhaalla. Rasva 12,8%, Iästä riippumaton viitealue 10% - 20%.
Vatsaontelon viskeraali 55,5. Yleinen tavoite 100 tai alle. Ikäiseni viitemaksimi jossakin 150:n tienoissa.
Käyn aina samassa InBody vekottimessa saman henkilön käyttämänä ja aina samassa tilanteessa.
Muutokset elämäntilanteessa näkyvät nopeasti. Sääriluun murtuma pudotti hieman lihasta mutta lisäsi rasvoja. Muinainen suolistosyövän leikkaus olikin tuhoisa. Lihasta katosi 3:ssa kuukaudessa 6kg ja rasvat pimahtivat yli viitemaksimien. "Ennallistuminen" vei 2 vuotta. - Anonyymi
Tähtään 100- vuotiaiden penkkipunnerruksen maailmanennätykseen
Syön samoja kemikaaleja kuin yllä kuvaava rouva mutta lisäksi muita, en hormoneja vaan esiasteita, aminohappoja jne Systematisoin annosten rakennuksen koska aineita on paljon, ostan ne halvalla, jauheina yleensä jos saatavilla
Olen melkein kuin kokki tai sairaanhoitaja aamuisin ja nopea. Ero on lähinnä siinä, että käytän tuttuja aineita ja oleellisesti samoja joten en tee annosvirheitä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki kotivuodet, 24 kpl, olen hoitanut omani ja vaimoni yhteisten aterioiden suunnittelun, ostokset, valmistuksn ja kattauksen.
Tietenkin otan huomioon vaimoni allergiat ja mieltymykset mutta sapuskoiden koostumuksilla on takarajansa joita en alita.
Olen itsekäs! Pitäessäni huolta mista tarpeistani, proteiini noin 2g/ rasvaton painokilo, hiilareiden kokonaismäärä ja jakauma, kuidut, suola, raaka-aineiden suojaravinteet ja tarvittava täydennys purkeista, sapuskoiden ajoitus yms.
Luettelosta voi jo päätellä oma syyni suunnitteluun. Kuntoilu. Käyn kuudesti viikossa lihasvoimaharkoissa. Aktiivitouhua noin 1 - 1,5 tuntia / kerta. Syketaso koko ajan 110 - submaksimi tai maksimitaso, Todellinen!
Vaimoni pöperöistä huolehtiminen menee siinä sivussa. Samat sapuskat. Myös vaimoni K-vitamiinin saanti on vakioitunut luontevasti molemmille sopivaksi. Tärkeitä on, että suunnilleen sama määrä pävittäin niin lääkityksen tehokin pysyy samana.
Olen itse kuihtunut, Viimeisinä vuosina on lihasta kadonnut InBodyn mukaan 1 - 2 kiloa vuodessa. Varsinkin reisistä, pakaroista ja selästä on kadonnut tavaraa.
Vatsaontelon viskeraali 55,5. Yleinen tavoite 100 tai alle. Ikäiseni viitemaksimi jossakin 150:n tienoissa.
Käyn aina samassa InBody vekottimessa saman henkilön käyttämänä ja aina samassa tilanteessa.
Muutokset elämäntilanteessa näkyvät nopeasti. Sääriluun murtuma pudotti hieman lihasta mutta lisäsi rasvoja. Muinainen suolistosyövän leikkaus olikin tuhoisa. Lihasta katosi 3:ssa kuukaudessa 6kg ja rasvat pimahtivat yli viitemaksimien. "Ennallistuminen" vei 2 vuotta.Tässä on myös kaveri joka kokemusasiantuntijana tietää eli kannattaa kuunnella asiapitoista kertomusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutokset elämäntilanteessa näkyvät nopeasti. Sääriluun murtuma pudotti hieman lihasta mutta lisäsi rasvoja. Muinainen suolistosyövän leikkaus olikin tuhoisa. Lihasta katosi 3:ssa kuukaudessa 6kg ja rasvat pimahtivat yli viitemaksimien. "Ennallistuminen" vei 2 vuotta.Vaikuttaa elämäsi jotenkin lähes säälittävän kiemuraiselta kaikkien viskeraalien kyttäämisineen...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa elämäsi jotenkin lähes säälittävän kiemuraiselta kaikkien viskeraalien kyttäämisineen...
Jotenkin olen kestänyt tuon "kyttäämisen".
Kerran vuodessa, joskus kahden vuoden välein, uhraan kallista eläkeläisen aikaani ja käyn tarkistamassa maallisen tomumajani kunnon ja koostumuksen.
Jos säälittelyltäsi ehdit ja viitsit niin käyhän kurkkaamassa InBodyn tulosteen sisältöä ja arvioi sen käyttökelpoisuutta omasta terveydestään ja toimintakyvystään kiinnostuneen ihmisen kannalta! Pikavoittoja ei ole mutta suuntaa antavaa tietoa löytyy. Jos osaa lukea ja ymmärtää lukemansa.
Kiemurat vievät vuoden, kahden välein kolmen kilometrin päässä sijaitsevaan liikuntatoimistoon ja homma on valmis varttitunnissa puheineen, päivineen.
Tiedot ovat suuntaa antavia, motivoivia ja ohjaavia.
Minua säälittävät henkilöt jotka luulevat ja elävät "hyvin, vähän, kunnolla, heikosti yms" epämääräisyyksien varassa tai toteavat vain vaivansa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerran vuodessa, joskus kahden vuoden välein, uhraan kallista eläkeläisen aikaani ja käyn tarkistamassa maallisen tomumajani kunnon ja koostumuksen.
Jos säälittelyltäsi ehdit ja viitsit niin käyhän kurkkaamassa InBodyn tulosteen sisältöä ja arvioi sen käyttökelpoisuutta omasta terveydestään ja toimintakyvystään kiinnostuneen ihmisen kannalta! Pikavoittoja ei ole mutta suuntaa antavaa tietoa löytyy. Jos osaa lukea ja ymmärtää lukemansa.
Kiemurat vievät vuoden, kahden välein kolmen kilometrin päässä sijaitsevaan liikuntatoimistoon ja homma on valmis varttitunnissa puheineen, päivineen.
Minua säälittävät henkilöt jotka luulevat ja elävät "hyvin, vähän, kunnolla, heikosti yms" epämääräisyyksien varassa tai toteavat vain vaivansa!Olet palstalla kokemusasiantuntija mutta täällä on hyvin vaikea keskustella oikeastaan mistään asiasta
Terveys on erityisen vaikea koska se on elämäntapau
Sairaus on helpompi, ja täällä saa ohjeen, mene lääkäriin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua säälittävät henkilöt jotka luulevat ja elävät "hyvin, vähän, kunnolla, heikosti yms" epämääräisyyksien varassa tai toteavat vain vaivansa!Tiedän ilman Body- tulosteitakin esim. sen että minun olisi hyvä olla kymmenisen kiloa kevyempi ja olisi hyvä juoda vähemmän alkoholia jne. Tiedän myös että syön kyllä varsin terveellisesti mutta kun ruoka maistuu niin se vaan maistuu.
Jos vaivat olisivat vältettävissä liikuntatoimistossa käynnillä niin eiköhän useampi meistä niin tekisi mutta kun nekin vaan tulevat, oli mikä oli... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän ilman Body- tulosteitakin esim. sen että minun olisi hyvä olla kymmenisen kiloa kevyempi ja olisi hyvä juoda vähemmän alkoholia jne. Tiedän myös että syön kyllä varsin terveellisesti mutta kun ruoka maistuu niin se vaan maistuu.
Jos vaivat olisivat vältettävissä liikuntatoimistossa käynnillä niin eiköhän useampi meistä niin tekisi mutta kun nekin vaan tulevat, oli mikä oli...Itsekuria ei ole kaikilla, alkoholistilla ei lainkaan, vain pätkittäin, kunnes tulee se joko-tai tilanne, eli lopeta tai kuolet ja moni kuolee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekuria ei ole kaikilla, alkoholistilla ei lainkaan, vain pätkittäin, kunnes tulee se joko-tai tilanne, eli lopeta tai kuolet ja moni kuolee.
Kirjoitat ilmeisesti omasta kokemuksesta 18:29 ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsekuria ei ole kaikilla, alkoholistilla ei lainkaan, vain pätkittäin, kunnes tulee se joko-tai tilanne, eli lopeta tai kuolet ja moni kuolee.
Noin lausuu kuolematon!
- Anonyymi
Ei, vaan siitä, että ikääntyvät ihmiset eivät enää viitsi, jaksa, pysty, tms. ... huolehtimaan omasta ravitsemuksestaan. Silloin elimistö alkaa kuivua ja rappeutua eivätkä ravintoaineet enää imeydy normitavalla. Myös riittävä juominen eli nesteytys lopetetaan, kun ei jaksa, viitsi, pysty, tms. ... ramppaamaan wc:ssa kaiken aikaa.
Em seikoista johtuu se tila, joka johtaa aliravitsemukseen. Iällä sinänsä ei ole asiaan niiin suurta vaikutusta kuin ihmiset luulevat ja kuvittelevat väärin toimiessaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, vaan siitä, että ikääntyvät ihmiset eivät enää viitsi, jaksa, pysty, tms. ... huolehtimaan omasta ravitsemuksestaan. Silloin elimistö alkaa kuivua ja rappeutua eivätkä ravintoaineet enää imeydy normitavalla. Myös riittävä juominen eli nesteytys lopetetaan, kun ei jaksa, viitsi, pysty, tms. ... ramppaamaan wc:ssa kaiken aikaa.
Em seikoista johtuu se tila, joka johtaa aliravitsemukseen. Iällä sinänsä ei ole asiaan niiin suurta vaikutusta kuin ihmiset luulevat ja kuvittelevat väärin toimiessaan.Joo joo, mutta kuten kirjoitin klo 17:39, minä ainakin toistaiseksi viitsin, jaksan ja pystyn ja syön turhan paljonkin koska jonkinlainen ihannepaino olisi ainakin 10 kg vähemmän kuin nyt on. Huolehdin myös juomisistani eli vettä menee kyllä alas ihan reippaasti ja toisinaan tosiaan vähän viinaakin. Sokeriliemiä eli limuja ja oluitakaan en tykkää lipittää. Syömisistäni mainitsen terveellisyyteen liittyen vaikka sen etten syö juuri ollenkaan makkaroita, niissä on yleensä paljon rasvaa ja on kai niissä lisäaineitakin.
Olen eräästä syystä ollut hiljan yhteydessä erääseen lihatuotevalmistajaan ja selvisi mm. sellaista että jos vaikka nakeissa kerrotaan olevan kanan tai kalkkunan lihaa, niihin on tungettu myös kanan- ja kalkkunannahat ja se ei hyväksi tiettyjen sairausoireiden yhteydessä. Laki ei vaadi että tuoteselosteessa mainitaan se nahka, se on piilotettu sanaan rasvat, siis esim. kalkkunanrasva tuoteselosteessa tarkoittaa käytännössä että tuote sisältää kalkkunannahkaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän ilman Body- tulosteitakin esim. sen että minun olisi hyvä olla kymmenisen kiloa kevyempi ja olisi hyvä juoda vähemmän alkoholia jne. Tiedän myös että syön kyllä varsin terveellisesti mutta kun ruoka maistuu niin se vaan maistuu.
Jos vaivat olisivat vältettävissä liikuntatoimistossa käynnillä niin eiköhän useampi meistä niin tekisi mutta kun nekin vaan tulevat, oli mikä oli...Tiedot ovat motivoivia ja ohjaavia. Paino on toisarvoinen asia vaan painon jakauma on tärkein. Erittely lajeittain ja kehonosittain. Analyysilohkoittain sijainti keskiarvoihin.
Olen itse seurannut varsinkin rasva % ja vatsaontelon viskeraalia. Viimeeksi mainittu reagoi varsin nopeasti elintavoissa tapahtuviin muutoksiin joihin voi itse vaikuttaa.
Ymmärrän toki, että moni tuijottaa vaakaan ja laskee kaloreja. Toiki sekin on parempi kuin ei mitään.
Kiinnostus kehon koostumukseen saattaisi motivoida itselle sopivaan liikuntaan ja sen ohessa sapuskoiden koostumuksen miettimiseen muutenkin kuin energiasisällön puoleen.
Minulle tuo on automatisoitunut yhteys. Saadakseni hyödyn harrastamastani liikunnasta on itsestään selvää, että stressaantumatta ruokailuni täyttää sen tarpeet. En ähellä turhaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo joo, mutta kuten kirjoitin klo 17:39, minä ainakin toistaiseksi viitsin, jaksan ja pystyn ja syön turhan paljonkin koska jonkinlainen ihannepaino olisi ainakin 10 kg vähemmän kuin nyt on. Huolehdin myös juomisistani eli vettä menee kyllä alas ihan reippaasti ja toisinaan tosiaan vähän viinaakin. Sokeriliemiä eli limuja ja oluitakaan en tykkää lipittää. Syömisistäni mainitsen terveellisyyteen liittyen vaikka sen etten syö juuri ollenkaan makkaroita, niissä on yleensä paljon rasvaa ja on kai niissä lisäaineitakin.
Olen eräästä syystä ollut hiljan yhteydessä erääseen lihatuotevalmistajaan ja selvisi mm. sellaista että jos vaikka nakeissa kerrotaan olevan kanan tai kalkkunan lihaa, niihin on tungettu myös kanan- ja kalkkunannahat ja se ei hyväksi tiettyjen sairausoireiden yhteydessä. Laki ei vaadi että tuoteselosteessa mainitaan se nahka, se on piilotettu sanaan rasvat, siis esim. kalkkunanrasva tuoteselosteessa tarkoittaa käytännössä että tuote sisältää kalkkunannahkaa!Ainahan se on tiedossa ollut, että makkaroissa on kaikki teurasjätteet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitat ilmeisesti omasta kokemuksesta 18:29 ?
Pikkasen noin on, kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedot ovat motivoivia ja ohjaavia. Paino on toisarvoinen asia vaan painon jakauma on tärkein. Erittely lajeittain ja kehonosittain. Analyysilohkoittain sijainti keskiarvoihin.
Olen itse seurannut varsinkin rasva % ja vatsaontelon viskeraalia. Viimeeksi mainittu reagoi varsin nopeasti elintavoissa tapahtuviin muutoksiin joihin voi itse vaikuttaa.
Ymmärrän toki, että moni tuijottaa vaakaan ja laskee kaloreja. Toiki sekin on parempi kuin ei mitään.
Kiinnostus kehon koostumukseen saattaisi motivoida itselle sopivaan liikuntaan ja sen ohessa sapuskoiden koostumuksen miettimiseen muutenkin kuin energiasisällön puoleen.
Minulle tuo on automatisoitunut yhteys. Saadakseni hyödyn harrastamastani liikunnasta on itsestään selvää, että stressaantumatta ruokailuni täyttää sen tarpeet. En ähellä turhaan.Sapuskojen koostumusta voi seurata muutenkin kuin kilojouleja ja vaakaa tai viskeraaleja kyttäämällä. Likimain jokainen kai jo tietää missä tuotteissa on esim. paljon rasvaa ja missä vähemmän yms. ja useimmat kai tietävät että limsoissa tms. on yleensä paljon sokereita joista elimistö muodostaa rasvaa ja tietää että pikaruokaloiden ruoka ei ole sitä terveellisintä ruokaa jne. eli terveystietoutta kyllä on jos vaan on halua ja tahtoa syödä kohtuu terveellisesti.
Minulla ei edes ole vaakaa, tiedän ilman sitäkin että painoa on enemmän kuin elämän ensimmäisen viisikymppisen aikana oli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sapuskojen koostumusta voi seurata muutenkin kuin kilojouleja ja vaakaa tai viskeraaleja kyttäämällä. Likimain jokainen kai jo tietää missä tuotteissa on esim. paljon rasvaa ja missä vähemmän yms. ja useimmat kai tietävät että limsoissa tms. on yleensä paljon sokereita joista elimistö muodostaa rasvaa ja tietää että pikaruokaloiden ruoka ei ole sitä terveellisintä ruokaa jne. eli terveystietoutta kyllä on jos vaan on halua ja tahtoa syödä kohtuu terveellisesti.
Minulla ei edes ole vaakaa, tiedän ilman sitäkin että painoa on enemmän kuin elämän ensimmäisen viisikymppisen aikana oli.Kilojouleja ja vaakaa kyttäävät eivät tiedä viskeraaleistaan, epäterveellistä rasvoitaan, mitään!
Käydessäni vuoden, kahden välein InBodyssa, saan kehoni koostuksesta kattavan tulosteen kyttäämättä mitään erikseen.
Varttituntinen vuoden, kahden välein ei omassa käsitteistössäni täytä kyttäämisen tunnusmerkkjä.
Samalla tulee "kytätyksi" parikymmentä muutakin tietoa joista jotkut saattavat johtaa toimenpiteissiinkin tai sitten vahvistavat käsityksen menneen vuoden tai kahden ainakin osittain järkevästä kuntoilusta.
Ymmärrän toki, ettei vaakaan tuijottavia, pullamössöjen kalorilaskijoita tälläinen kiinnosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilojouleja ja vaakaa kyttäävät eivät tiedä viskeraaleistaan, epäterveellistä rasvoitaan, mitään!
Käydessäni vuoden, kahden välein InBodyssa, saan kehoni koostuksesta kattavan tulosteen kyttäämättä mitään erikseen.
Varttituntinen vuoden, kahden välein ei omassa käsitteistössäni täytä kyttäämisen tunnusmerkkjä.
Samalla tulee "kytätyksi" parikymmentä muutakin tietoa joista jotkut saattavat johtaa toimenpiteissiinkin tai sitten vahvistavat käsityksen menneen vuoden tai kahden ainakin osittain järkevästä kuntoilusta.
Ymmärrän toki, ettei vaakaan tuijottavia, pullamössöjen kalorilaskijoita tälläinen kiinnosta.Minä olen aina liikkunut ja kuntoillut paljon, tehnyt jopa raskasta fyysistä työtä (mm. metsä- ja rakennustöitä jo kansakoulun kesäloma- aikoina) kohtuu paljon vaikka ammattini ja ansiotyöni ei varsin fyysistä ole ollutkaan. Nykyään fyysiset työt rajoittuvat kesän erilaisiin pieniin risusavotta- ja niittohommiin, kävelylenkkeihin ja talvikaudella mukaan tulevat esim. lumityöt mutta sitä minä vaan että kun en ole käynyt In Bodyssa yms. niin mistä tiedän ettei kaikki liikuntani ja fyysinen tekemiseni vaan olekin ollut vääränlaista liikuntaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen aina liikkunut ja kuntoillut paljon, tehnyt jopa raskasta fyysistä työtä (mm. metsä- ja rakennustöitä jo kansakoulun kesäloma- aikoina) kohtuu paljon vaikka ammattini ja ansiotyöni ei varsin fyysistä ole ollutkaan. Nykyään fyysiset työt rajoittuvat kesän erilaisiin pieniin risusavotta- ja niittohommiin, kävelylenkkeihin ja talvikaudella mukaan tulevat esim. lumityöt mutta sitä minä vaan että kun en ole käynyt In Bodyssa yms. niin mistä tiedän ettei kaikki liikuntani ja fyysinen tekemiseni vaan olekin ollut vääränlaista liikuntaa?
Missä kohden olen väittänyt sinun harrastaneen "vääränlaista" liikuntaa?
Oman aerobisen kuntoni perusteet syntyvät haka-asutusalueen laitamilla sijäinneen, köyhän työläismökin oheispuuhiin.
Ensimmäinen vierastyöni oli saaressa propsien kuoriminen.
Ikä 13 vuotta. Venematkaa soudellen noin 3 km. Yksinäinen paikka. Rakensin pinon kupeelle havumajan jossa yöpymisvarusteeni muodosti yksi huopa. Näkkäriä, hevosenlihasäilykettä, teetä, sokeria, voita lasipurkissa. Silloisen 6-piväisen työviikon mukaisesti kuorin propseja. Lauantaisin iltapäivällä soudellen venerantaan ja fillarilla kotiin alle 10 km.
Jostakin syystä nukahdin aina ilpapäivällä kammarin lattille.
Niistä kotipuuhista. Tietenkin lumityöt. Isäni teki minulle pienemmn lumilapion koska en alle kouluikäisenä jaksnut käyttää täysikokoista. Sama mittakaava toimi puukuurissakin. Pienempi kirves ja pokasaha. Vähintään kerran viikossa talvella kuurissa pari tuntia klapeja tehden. Otti kyllä päähän mutta ei ollut vaihtoehtoja. Kun määrättiin niin toteltiin.
14v ikäisenä EG:n kartongin edessä järvellä täyttä työaikaa ja lisänä yksi viikko yötyötä Lypsyniemi hinaajan keluvenekuskina. Iltapäivällä klo 16 > seuraavaan aamuun klo 6:een. Fillarilla työmatkaa yli 10 kilsaa.
Jne. Kaikki killingit avaamattomisa pusseissa ahneen äitini käteen. Muutama kuukausi ennen inttiin menoa 1963, selvisin pelkällä ruokarahalla joka taatusti kattoi kaikki aiheuttamani kustannukset.
Loppuhenkonen. Miksi monesta näyttää tuntuvan vieraalle, että joku haluaa hoitaa terveyttään ja kuntoaan suunnitelmallisesti?
Tuntemuksien lisäksi numeerista, ajan myötä vertailukelpoista tietoa.
Tilasto tai tieto joka ei johda päätöksiin ja tarvittaessa toimenpiteisiin on turhaa. Paras tieto on se, ettei tarvitse muuttaa mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo joo, mutta kuten kirjoitin klo 17:39, minä ainakin toistaiseksi viitsin, jaksan ja pystyn ja syön turhan paljonkin koska jonkinlainen ihannepaino olisi ainakin 10 kg vähemmän kuin nyt on. Huolehdin myös juomisistani eli vettä menee kyllä alas ihan reippaasti ja toisinaan tosiaan vähän viinaakin. Sokeriliemiä eli limuja ja oluitakaan en tykkää lipittää. Syömisistäni mainitsen terveellisyyteen liittyen vaikka sen etten syö juuri ollenkaan makkaroita, niissä on yleensä paljon rasvaa ja on kai niissä lisäaineitakin.
Olen eräästä syystä ollut hiljan yhteydessä erääseen lihatuotevalmistajaan ja selvisi mm. sellaista että jos vaikka nakeissa kerrotaan olevan kanan tai kalkkunan lihaa, niihin on tungettu myös kanan- ja kalkkunannahat ja se ei hyväksi tiettyjen sairausoireiden yhteydessä. Laki ei vaadi että tuoteselosteessa mainitaan se nahka, se on piilotettu sanaan rasvat, siis esim. kalkkunanrasva tuoteselosteessa tarkoittaa käytännössä että tuote sisältää kalkkunannahkaa!No hyvä, että sulla on aihe hallussa. Mutta niitä, joilla ei ole, on liian paljon. He eivät viitsi, jaksa, pysty ja / tai osaa ravintoaiheita. Siis mihin he ovat käyttäneet koko elämänsä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilojouleja ja vaakaa kyttäävät eivät tiedä viskeraaleistaan, epäterveellistä rasvoitaan, mitään!
Ymmärrän toki, ettei vaakaan tuijottavia, pullamössöjen kalorilaskijoita tälläinen kiinnosta.InBody ym. ehkä toimii, ehkä ei....
Kehonkoostumusmittauksia ei tehdä perusterveydenhuollossa, koska tutkimusnäyttö niiden vaikuttavuudesta on riittämätön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin lausuu kuolematon!
Hmm...Taasko joku maallikko Jeesustelee?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tähtään 100- vuotiaiden penkkipunnerruksen maailmanennätykseen
Syön samoja kemikaaleja kuin yllä kuvaava rouva mutta lisäksi muita, en hormoneja vaan esiasteita, aminohappoja jne Systematisoin annosten rakennuksen koska aineita on paljon, ostan ne halvalla, jauheina yleensä jos saatavilla
Olen melkein kuin kokki tai sairaanhoitaja aamuisin ja nopea. Ero on lähinnä siinä, että käytän tuttuja aineita ja oleellisesti samoja joten en tee annosvirheitäJo on yliluonnollinen kiinnostus omaan kehoon ja sen toimintoihin .tavallinen ihminen syö ruokaa ja saa siitä tarvittavat aineet. Eikä tulisi mieleenkään että menisi johonkin terveyskauppaan purkkihyllylle poimimaan aineksia joita hänellä on normaalisti kehossa. Ilman mitään oireita.välittämätä edes miten ne on testattu .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa elämäsi jotenkin lähes säälittävän kiemuraiselta kaikkien viskeraalien kyttäämisineen...
Kehokiinnostus silloin kun paras kaveri on kokovartalopeili .
Ihminen on ihan omatoiminen miten tulee vitamiineihin ja hivenaineisiin . Puutteessa kirjoittaa lääkäri lääkkeet. Ei siis omatekoiset diagnoosit. Sano mitään ihmisen kunnosta.
Itse hoitelin mieheni myös kuolemaan asti ja siinä ei mitään humuli lupuli lääkityksiä tarvittu
Ainoastaan ravintorikasta ruokaa, sykkeen mittasin myös joka päivä ja hapenpuutteeseen happea . Sairautta ei olisi estänyt mikään lääke eikä pidentänyt elinaikaa liioin mitenkään , joten hieman ihmeellistä sinänsä että keskitytään siihen omaan itseensä niin kvasti että luullaan että kaikki ravitsemusterapeutit ovat oikeassa .
Joten siinäpä mittaillaan ja aktivoidaan omaa itseään kellon kanssa .elämä on paljon muutakin kun tälläiset jutut joiden pitäisi olla ainoastaan luonnollisia kuten ruuan valmistus ja liikunta . Niistä puhutaan liikaa joka päivän .
Ennen ihmiset söivät ainoastaan silloin kun oli nälkä .
- Anonyymi
Aikoinaan kun puolisoni oli sairauden loppuvaiheessa laitoksessa,
kuoli sinne,
kävin häntä katsomassa, samassa huoneessa saatoi olla toinen vanhus jolle tuotiin ruoka nokanalle, mutta kukaan ei tullu syöttämään ja aikansa kun se ruoka siinä oli syömättä niin hoitajat kävi keräämässä kaikilta tarjottimet pois senki tarjottin vietiin jota ei ollu potilas ollenkaan syöny,
jotenki silloin jo laitoshoito oli karmivan näköstä touhua,
omaiseni hoidosta en valita, häntä syötettiin aina kun menin häntä katsomaan, - Anonyymi
Sairaalassa ne aliravitut ovat.
Uskotte kaiken höh höö hah- Anonyymi
Suku kyttää perintöjä kuiteskin
Mulla onnyksi kaveri jonka opetin sijoittamaannkun sekonomina ei osannut tiesi muttei teknisesti niin senmuija löi pskatöissä takaraivonsa ja tuli kuntoon muttei täysin ja kundi pitää siitä huolen ja säästää 10 vuodessa yli miljoonan verorahoja teiltä ja sitten se kundi sai eturauhassyövän viime keväänä
Ja se olisi kuollut sote-jonossa mutta pääsi heti yksityiseen ja lyötiin iridiumit takapuolesta säteilemään, kastraatio on vielä kuukauden kestävää ja terve kundi nyt. Eikä ollut edes kallis ja mielenrauha säilyi, vähän yli 60 000 maksoi
Mutta siis tuottaa verot ja sata tonnia valtiolle kun hoitaamuijaa koko ajan. Purra tykkää tällaisista kansalaisista se on varma
Ja mietitään uusia sijoituksia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suku kyttää perintöjä kuiteskin
Mulla onnyksi kaveri jonka opetin sijoittamaannkun sekonomina ei osannut tiesi muttei teknisesti niin senmuija löi pskatöissä takaraivonsa ja tuli kuntoon muttei täysin ja kundi pitää siitä huolen ja säästää 10 vuodessa yli miljoonan verorahoja teiltä ja sitten se kundi sai eturauhassyövän viime keväänä
Ja se olisi kuollut sote-jonossa mutta pääsi heti yksityiseen ja lyötiin iridiumit takapuolesta säteilemään, kastraatio on vielä kuukauden kestävää ja terve kundi nyt. Eikä ollut edes kallis ja mielenrauha säilyi, vähän yli 60 000 maksoi
Mutta siis tuottaa verot ja sata tonnia valtiolle kun hoitaamuijaa koko ajan. Purra tykkää tällaisista kansalaisista se on varma
Ja mietitään uusia sijoituksianoh, oh.
- Anonyymi
Oletteko katsoneet hoitokotien yms. ruokalistoja laitosten kotisivuilta? Kaalia, raasteita, ruisleipää, linssejä, omenaa, marjoja, rahkaa yms. - kovaa tavaraa herkkävatsaisille. Sitähän useimmat vanhukset ovat, eivätkä siis voi syödä noita. Vatsaystävällistä, terveellistä ruokaa on tietenkin olemassa, siihen ei haluta panostaa.
Proteiinia ei todellakaan tarpeeksi, vähän lihaa, kalaa, siipikarjaa, sen sijaan puuroja ja vellejä. Vanhuksille proteiinia pitäisi olla n. 10 g per painokilo, tarjolla enintään puolet tarpeesta.
Noilla pöperöillä ei kukaan pysy hyvävointisena, vaan heikkenee ja kuihtuu pois. Erityisruokavaliota tarvitsevat täysin heitteillä, haihtuvat ensimmäisinä.- Anonyymi
Kai noitakin pitää syödä, ei pelkäällä puurolla pärjää.
- Anonyymi
Tuohan on juurikin paljon suositeltua ruokaa. Mikä sen parempaa kuin ruisleipä voilla ja ehkä juustoviipaleella päällystettynä, kaali, marjat tms. Toki vähän lihaa, kalaa ym. myös on hyvä syödä mutta onko sitten hoitokodeissa täysin pannassa vai näetkö niistä ruokalistoista vain sen minkä haluat nähdä voidaksesi tästäkin asiasta valittaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on juurikin paljon suositeltua ruokaa. Mikä sen parempaa kuin ruisleipä voilla ja ehkä juustoviipaleella päällystettynä, kaali, marjat tms. Toki vähän lihaa, kalaa ym. myös on hyvä syödä mutta onko sitten hoitokodeissa täysin pannassa vai näetkö niistä ruokalistoista vain sen minkä haluat nähdä voidaksesi tästäkin asiasta valittaa...
Hyvin iäkkään ihmisen vatsa tai suolisto ei useinkaan kestä esim. ruista, kaalia, lanttua, omenaa ym. Ei myöskään kahvia tai edes teetä tai maitoa. Nuorena ovat syöneet näitä, mutta ikääntyneenä alkaa ripuli ja pahoinvointi näistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin iäkkään ihmisen vatsa tai suolisto ei useinkaan kestä esim. ruista, kaalia, lanttua, omenaa ym. Ei myöskään kahvia tai edes teetä tai maitoa. Nuorena ovat syöneet näitä, mutta ikääntyneenä alkaa ripuli ja pahoinvointi näistä.
Kyllä kestää, jos niitä on syönyt koko ikänsä. Jos ei ole, niiin mitä ihmettä sitten; kahvia ja pullaa.
- Anonyymi
Mitä voit esittää 'tietojesi' tueksi ja varmistukseksi. Hoito- / hoivakodeissa syödään viisi (5) kertaa päivässä. Puurot ja vellit ovat sitä ruokaa, jota ikäihmisten on kaikista helpointa syödä huonoine hammaskalustoineen. Tutustu tarkemmin proteiinilähteisiin.
- Anonyymi
"Suuriosa kotona asuvista...
Ei voi pitää paikkaansa. Tarkoittaisi satojatuhansia eri-ikäisiä ihmisiä.
Laskeuduin helposti yksinasuvien joukkoon.
Haen kaupasta tarvikkeet ruuanlaittoon ja teen itse.- Anonyymi
No, miten määrittelisit käsitteen vanhus? Aloittaja kirjoittaa kotona asuvista vanhuksista.
Väittäisin kuitenkin että kaikista yli 70- vuotiaista kotona asuvista enin osa on ylilihavia ja siis hyvin ravittuja. Tuntemani ja tietämäni iäkkäämmät laiheliinit ovat olleet laiheliineja koko ikänsä.
- Anonyymi
Iridium on erittäin harvinainen jalometalli ja se on stabiili, ei siis säteile. Kastraation jälkeen nopeasti se työnnetään takapuolesta päivittäin ja kuukaudessa eturauhassyöpä on muisto vain
Selitä. Maasta kaivetaan jalometalli, syöpä katoaa miten?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18530060/suuri-osa-kotona-asuvista-vanhuksista-on-aliravittuja#comment-130618955- Anonyymi
Vielä. Kun luette näitä pöpöpalstoja niin niitä on kopioitu eikä kopioija osaa. Esim. tässä annetaan karmean iso proteiinimäärä virheellisesti
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18530060/suuri-osa-kotona-asuvista-vanhuksista-on-aliravittuja#comment-130615548 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä. Kun luette näitä pöpöpalstoja niin niitä on kopioitu eikä kopioija osaa. Esim. tässä annetaan karmean iso proteiinimäärä virheellisesti
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18530060/suuri-osa-kotona-asuvista-vanhuksista-on-aliravittuja#comment-130615548Entä kenelle sinä kuvittelet vastaavasi, mitä tässä aloittajan asiassa on tekemistä Iridiumilla...menisit jonnekin tiedesivustolle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18530060/suuri-osa-kotona-asuvista-vanhuksista-on-aliravittuja#comment-130615548Kirjoittajalle tuli laskuvirhe:)
Ikääntyneellä proteiinin tarve on noin 1,2–1,4 grammaa normaalipainokiloa kohti eli käytännössä 80–100 grammaa päivässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoittajalle tuli laskuvirhe:)
Ikääntyneellä proteiinin tarve on noin 1,2–1,4 grammaa normaalipainokiloa kohti eli käytännössä 80–100 grammaa päivässä.Tuokin voi muuttua tulevaisuudessa, mikään ei ole kiveen hakattua.
- Anonyymi
Varokaa sote- härdelliä jos on rauhassyöpä
Joudutte jonoon
Rahat on pantu siellä paperinsiirtelijöille
Ne tykkää jonoista on jonohommissa
Kannattaa mennä itse nopeaan itse maksettuun hoitoon https://keskustelu.suomi24.fi/t/18530060/suuri-osa-kotona-asuvista-vanhuksista-on-aliravittuja#comment-130615548- Anonyymi
Miten linkkikuumeesi liittyy sivun aiheeseen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sivun aihe on puhua pskaa proteiineista ja antaa harhatietoa suolan vaikutuksesta eläimiin
Natrium eli kansanomaisesti suola on elintärkeä hermostolle ja solukalvotoiminnalle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhuksilla on myös paljon sairauksia jotka aiheuttavat ruokahaluttomuutta taikka sitten ylensyöntiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhuksilla on myös paljon sairauksia jotka aiheuttavat ruokahaluttomuutta taikka sitten ylensyöntiä.
Sitä on myös.
- Anonyymi
Vastaisin henkilölle joka väittää että suola on on ihmiselle lähes elinehto: Suolan käyttö lienee ihmisen koko historian mitassa aika nuori asia. Ensin hoksattiin joidenkin sattumien kautta että suolalla on lihaa ym. säilyttävä vaikutus ja sitä alettiin käyttää erityisesti lihan säilömiseen. Kun sitten suolalla säilöttyä lihaa syötiin, tuli siinä väkisinkin syödyksi myös suolaa ja kun sen makuun totuttiin, alettiin jossain vaiheessa lisätä suolaa ruokiin vain maustamistarkoituksessa.
Lääketieteen näkemys on vahvasti se, että ihmiset saavat liikaa suolaa jo kaupan elintarvikkeiden mukana.- Anonyymi
Sata prosenttista tuubaa
Sanalla suola tuubaaja tarkoittaa natriumia
Ihmisellä on geneettinen sopeutuma suolaab
Tuntemattoman sotilaan Lahtinen: Ihminen oli alkuansa kala
Tarkemmin suolavesinisäkäs jonka pyrstö katosi häntäluuksi - Anonyymi
Liika suola rasittaa myös munuaisia, verenpaineen nousun kautta ja ohella. Siis liika suola, sopiva määrä on ihan hyväksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sata prosenttista tuubaa
Sanalla suola tuubaaja tarkoittaa natriumia
Ihmisellä on geneettinen sopeutuma suolaab
Tuntemattoman sotilaan Lahtinen: Ihminen oli alkuansa kala
Tarkemmin suolavesinisäkäs jonka pyrstö katosi häntäluuksiLahtinen tuskin tiesi olevansa oikeassa mutta kerropa mikä tai mitä ihminen oli ennen kuin siitä tuli kala?
Oletko koskaan ollut mahdollisuudessa tarkkailla vaskitsaa ja sen liikkumista? Sehän on jalaton lisko ja koska ei osaa käärmeen liikkeen sulavuutta mutta kun jalkojakaan ei ole, sen liikkuminen on erittäin vaivalloisen oloista nytkähtelyä. Koska se on kutenkin yhä olemassa, se tarkoittaa että se on ollut yksi selviytyjälajeista mutta onko se kaikessa keskeneräiseltä vaikuttavassa kömpelyydessään jatkossa muuttumassa käärmeeksi vaiko oikeaksi liskoksi vai pysyykö se tuollaisena sukupuuttoonsa asti? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lahtinen tuskin tiesi olevansa oikeassa mutta kerropa mikä tai mitä ihminen oli ennen kuin siitä tuli kala?
Oletko koskaan ollut mahdollisuudessa tarkkailla vaskitsaa ja sen liikkumista? Sehän on jalaton lisko ja koska ei osaa käärmeen liikkeen sulavuutta mutta kun jalkojakaan ei ole, sen liikkuminen on erittäin vaivalloisen oloista nytkähtelyä. Koska se on kutenkin yhä olemassa, se tarkoittaa että se on ollut yksi selviytyjälajeista mutta onko se kaikessa keskeneräiseltä vaikuttavassa kömpelyydessään jatkossa muuttumassa käärmeeksi vaiko oikeaksi liskoksi vai pysyykö se tuollaisena sukupuuttoonsa asti?Mitä sönkötät
Ilman suolaa = natriumia eläinten solut halkeavat ja hermoratojen toiminta lakkaa
Johtuu evoluutiosta
Pöpöpalstan paskanpuhujat vauhdissa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sönkötät
Ilman suolaa = natriumia eläinten solut halkeavat ja hermoratojen toiminta lakkaa
Johtuu evoluutiosta
Pöpöpalstan paskanpuhujat vauhdissaMikä sekopöliset, satuilusi on täyttä soopaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liika suola rasittaa myös munuaisia, verenpaineen nousun kautta ja ohella. Siis liika suola, sopiva määrä on ihan hyväksi.
Korkea verenpaine rasittaa sydäntä!
Sydän on pumppu, jos pumpun painepuolen vastapaine nousee, pumpatakseen entisen verran se joutuu työskentelemään kovemmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sydän on pumppu, jos pumpun painepuolen vastapaine nousee, pumpatakseen entisen verran se joutuu työskentelemään kovemmin.Kyllä, ja liika suola tekee sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sydän on pumppu, jos pumpun painepuolen vastapaine nousee, pumpatakseen entisen verran se joutuu työskentelemään kovemmin.Eikä vain sydäntä, vaan myös aivoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sekopöliset, satuilusi on täyttä soopaa.
Mikäviltun satuilu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sydän on pumppu, jos pumpun painepuolen vastapaine nousee, pumpatakseen entisen verran se joutuu työskentelemään kovemmin.Ihmisen pumppu on lämpöilmapumppu ja jos se on hajalla se voi mennä rikki ja tukkoon
- Anonyymi
Näin se menee !!
Kaikki mitä olette halunneet tietää...
https://sydan.fi/fakta/arjen-suolamyytit-faktoja-suolasta/
'Herrojen herkku, ei syö siat, ei koske koirat'' - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä vain sydäntä, vaan myös aivoja.
Kuten myös matala verenpaine.Huippaa niin että kaatuu..Jopa monet lääkkeet laskevat lisää verenpainett, mikä taas vaikeuttaa monen sairauden hoitamista.Ei sitten kohin koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten myös matala verenpaine.Huippaa niin että kaatuu..Jopa monet lääkkeet laskevat lisää verenpainett, mikä taas vaikeuttaa monen sairauden hoitamista.Ei sitten kohin koskaan.
Vaivasten valtakunta.
- Anonyymi
Äänestäkää vain kokoomusta , niin omaisenne jätetään heitteille yhteiskunnan puolelta , raha ratkaisee....
- Anonyymi
Saman saa kun äänestää persuja. Ja Ristus-puolue on myös hyväksymässä
vanhukset liukuhihnalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saman saa kun äänestää persuja. Ja Ristus-puolue on myös hyväksymässä
vanhukset liukuhihnalle.Vai niin on, no mutta....
- Anonyymi
Pöpö väitti että suola = natrium on uusi keksintö ja suolan syönti on tullut maustamisesta
Ihmisen suolan syönti on opittu noin 550 000 000 vuotta sitten- Anonyymi
Nyt saatiin kunnon tiedemieskin sivulle...pari nollaa tosin pitäisi lisätä...
Mitä enemmän tiedät ja näet vanhustenhoidosta, sitä pahempi mieli tulee.
MUTTA kyllä minäkin hoitaisin vaan ainoastaan sen pakollisen, ettei joudu syytteeseen.- Anonyymi
alotukseen :
jooo mä oleki jo luullu että mä kuolen nälkään,
mikään kotiruoka ei maistu, koitan silti jotain syödä vaikka yököttää,
MUTTA TÄNÄÄÄÄÄÄÄÄÄN !
ajelin autollani huoltoasemalle, ABC :lle kuinka ollakkaan siellä oli VIELÄ seisova pöytä ja sain vielä LOUNAAN syödäkseni,
UUUUUUUUUHHHHHHHHH kun masu tuli täyteen
oli jos jokinlaista naposteltavaa, pottujen ja lihamurekkeen lisäksi,
päälle join kahvit ja ihanan munkki-rinkelin,
NYT en kuolekkaa nälkään,
aatteleinpa että pitäisköhän mun ottaa vähintään KERRAN VIIKOSSA lounas reissu ABC: asemalle,
mitä mieltä olette,
mä luulen etten vielä kuolekkaa nälkään jos saan itteni VÄHINTÄÄN KERRAN VIIKOSSA SYÖMÄÄN KUNNON LOUNAAN mieleistä ruokaa !!!!!!!!!!!
kyllä meistä vanhoista JOKUN pitäisi sen verran pitää huolta
että EDES KERRAN VIIKOSSA meidät saadaan syömään KUNNON RUOKAAKI !
mutta kuka meistä pitäisi huolta, minäki ihan yksin eikä kukkaan ole minun hyvinvoinnista kiinostunu
olen vanhus isoilla kirjaimilla lehes ysikymppinen muutaman vuoden kuluttua,
mun sukulaiset ovat kuolleet mua nuorempina, kukaan ei tiedä että minä olen vielä elossa, eikä kukaan minusta välitä sen vertaa että huolehtis että saisin syödäkseni edes kerran viikossa kunnolla mieleistä ruokaa .- Anonyymi
Mainiota saada vatsansa täyteen hyvää ruokaa.
- Anonyymi
Auto on ollut sinulle este vaurastumiselle
Palvelujen ostaminen kuppiloissasyöminen jne ajanhaaskaus ...
Jos liittyy tähän vielä tupakki siiderikittaus hedelmäpelit veikkausvedonlyönti ylisuuret lapsilaumat aivoero ... niin päinpresettä menee niin todella - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos liittyy tähän vielä tupakki siiderikittaus hedelmäpelit veikkausvedonlyönti ylisuuret lapsilaumat aivoero ... niin päinpresettä menee niin todellaIstu vaan pimeässä järsimässä näkkileipää ja paheksumassa muita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos liittyy tähän vielä tupakki siiderikittaus hedelmäpelit veikkausvedonlyönti ylisuuret lapsilaumat aivoero ... niin päinpresettä menee niin todellaTiesitkö
maallinen mammon on katoavaista, vaikka sitä olisi kuinka paljon, kun kuolet se jää tänne
ei sitä hautaan mukaan saa vaikka kuinka haluaisit,
MEIKÄ EI ole halunnukkaa tulla rikkaaksi, vaikka mahdollisuudet kyllä on ollu olemassa,
meikä on jakanu rahaa muille tarvitsijoille kuten lähi sukulaisille,
ittellä pitäny sen verran että hyvin toimeen tulen,
todellaki tiedän mahdollisuuteni ja se on ollu minulla, nyt olen vanhus, en enään jaksa vaikka vieläki olis mahdollisuudet samat,
eikä mulla ole minkäänlaista halua enään vaurastua, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiesitkö
maallinen mammon on katoavaista, vaikka sitä olisi kuinka paljon, kun kuolet se jää tänne
ei sitä hautaan mukaan saa vaikka kuinka haluaisit,
MEIKÄ EI ole halunnukkaa tulla rikkaaksi, vaikka mahdollisuudet kyllä on ollu olemassa,
meikä on jakanu rahaa muille tarvitsijoille kuten lähi sukulaisille,
ittellä pitäny sen verran että hyvin toimeen tulen,
todellaki tiedän mahdollisuuteni ja se on ollu minulla, nyt olen vanhus, en enään jaksa vaikka vieläki olis mahdollisuudet samat,
eikä mulla ole minkäänlaista halua enään vaurastua,onneks olkoon, hyvin toimittu.....!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos liittyy tähän vielä tupakki siiderikittaus hedelmäpelit veikkausvedonlyönti ylisuuret lapsilaumat aivoero ... niin päinpresettä menee niin todellaHmm...Nautinto se tuo ja vie ja saattaa rahattoman ihmispolon mykkäkoulullekin asti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm...Nautinto se tuo ja vie ja saattaa rahattoman ihmispolon mykkäkoulullekin asti.
Rahaa on ja lisää tulee ens maanantaina.
Eikö ruoka maistu.
Vuosi sitten tuli tietoon sairastan diabetestä, sitä ennen maksa-arvot heitteli. Sairaanhoitaja piti tunnin esitelmän ruokavaliosta liittyen muuhun elämän tapaan.
Alussa koitin noudattaa tarkkaa ruokavaliota, kävi etten osannu laittaa maistuvaa ruokaa hävisi ruokahalu, syöminen oli väkinäistä kun ei maistunut.
Mausteet ei korvaa suolan makua, voita on vaikea korvata samoin sokeria. Etsin keskitien jo alkoi ruoka maistumaan, valmistan itse ruokani muuten terveellisesti vaikka vähän laistaen. Ensi kuussa kontrolli palaveri sairaanhoitajan luona, niin näemme mikä muuttunut vuoden aikana, lääkitys on vaikuttanut sen tiedän, entä ruokavalioni.- Anonyymi
Ihminen on mukautuvainen. En ole koskaan käyttänyt runsaasti suolaa,
mutta ilmenneen sairauden takia lääkäri suositteli suolatonta ruokaa.
Asteittain vähentämällä pääsin siihen. Joskus muutaman kiteen laitan suolaa,
ihan ilman suolaa tuntuu kuin jalat menisi alta. Jotenkin kroppa "vaatii" sitä
hitusen.
Olen kumminkin tottunut lähes suolattomuuteen. Kun joskus syön esimerkiksi
valmiseineksiä ne maistuvat liian suolaisilta.
Alle puolisen vuotta meni, että suolaton alkoi maistua "normaalilta".
Voimariinin vaihdoin kasvismargikseen ja rypsiöljyyn.
Olen samaa mieltä, etteivät mausteet ja yrtit korvaa suolan makua,
mutta tuovat ne lisämakua kuitenkin.
Sokeria en käytä mihinkään.
On varmasti mielenkiintoista mennä kontrolliin ja kuulla onko mikään muuttunut ja
kuinka paljon ja mihin suuntaan. Varmasti parempaan !
Minäkin lukisin mielelläni miten sinulle kävi, Pertikki, kuinka paljon muutoksillasi
on ollut vaikutusta.
Ruokavaliomuutokset tulokset tulevat aika hitaasti.
En tiedä onko todellista yhteyttä, vai mikä sen aiheutti, mutta kun aloin voimariinin
sijasta käyttää kolesterolia alentavia margiksia kolesterolini todella aleni hiukan.
Arvo on ollut hiukan koholla, mutta en syö kolesterilääkettä.
Margiksissa on kasvissterolia.
Palaillaan asiaan ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen on mukautuvainen. En ole koskaan käyttänyt runsaasti suolaa,
mutta ilmenneen sairauden takia lääkäri suositteli suolatonta ruokaa.
Asteittain vähentämällä pääsin siihen. Joskus muutaman kiteen laitan suolaa,
ihan ilman suolaa tuntuu kuin jalat menisi alta. Jotenkin kroppa "vaatii" sitä
hitusen.
Olen kumminkin tottunut lähes suolattomuuteen. Kun joskus syön esimerkiksi
valmiseineksiä ne maistuvat liian suolaisilta.
Alle puolisen vuotta meni, että suolaton alkoi maistua "normaalilta".
Voimariinin vaihdoin kasvismargikseen ja rypsiöljyyn.
Olen samaa mieltä, etteivät mausteet ja yrtit korvaa suolan makua,
mutta tuovat ne lisämakua kuitenkin.
Sokeria en käytä mihinkään.
On varmasti mielenkiintoista mennä kontrolliin ja kuulla onko mikään muuttunut ja
kuinka paljon ja mihin suuntaan. Varmasti parempaan !
Minäkin lukisin mielelläni miten sinulle kävi, Pertikki, kuinka paljon muutoksillasi
on ollut vaikutusta.
Ruokavaliomuutokset tulokset tulevat aika hitaasti.
En tiedä onko todellista yhteyttä, vai mikä sen aiheutti, mutta kun aloin voimariinin
sijasta käyttää kolesterolia alentavia margiksia kolesterolini todella aleni hiukan.
Arvo on ollut hiukan koholla, mutta en syö kolesterilääkettä.
Margiksissa on kasvissterolia.
Palaillaan asiaan !Okei, hyvä.
- Anonyymi
Mulla on edelleen ongelmana syöminen,
tänääki aamupalan syöminen oli tosi takkusta touhua,
söin puuron vastenmielisesti yökötellen,
entä kohta kun iltapäivä tulee ja pitäisi keksiä mitä söis,
huh,
ennen ei ollu syömisen kanssa mitään vaikeuksia, ne vaikeudet on tullu NYT vasta tänä vuonna,
jospa lähden sauvakäveleylle, jospa se pää siitä hitusen selviäis ja tietäsi mitä tänää suununsa laittaa,- Anonyymi
Elämä on, välillä sitä välillä tätä, kiitollinen saa olla.
- Anonyymi
En ole oikein ikinä harrastanut puurojen syöntiä aamusella mutta totean että jos aloittajalla syöminen noin vaikeata on, kuolkoot sitten pois!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole oikein ikinä harrastanut puurojen syöntiä aamusella mutta totean että jos aloittajalla syöminen noin vaikeata on, kuolkoot sitten pois!
mikä sanaluokka/muoto on ruu atta'
osatteko sanoa mutakin kuin että yhtenkrijoitetaan
eli
jos ei pysty syömään, niin on oltava ruuatta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aamupuuro on hyvä tapa, vain minuutin keittää ja antaa muhia vartin, ja nam!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aamupuuro on hyvä tapa, vain minuutin keittää ja antaa muhia vartin, ja nam!
Mikrossa minuutti ja heti syön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mikä sanaluokka/muoto on ruu atta'
osatteko sanoa mutakin kuin että yhtenkrijoitetaan
eli
jos ei pysty syömään, niin on oltava ruuattaMiksi kirjoittaa jos ei osaa kirjoittaa ilman turhia rivivälihyppelyjä,
kas näin,
ei näin.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jooo kuoliski mutta ku ei kuole vaikka kuinka toivoo
täällä pitää kitua ja yökötellä syödesssään jotain,
helekutti kuinka kaunan tätä kitumista pitää kestää,
enne ei ollu mitään ongelmia
nyt kaikki vaivat ja vaikeudet vittu tätä vanhan ihmisen elämää, ei tämä mitään elämää ole tämä on maanpäällinen helvetti, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jooo kuoliski mutta ku ei kuole vaikka kuinka toivoo
täällä pitää kitua ja yökötellä syödesssään jotain,
helekutti kuinka kaunan tätä kitumista pitää kestää,
enne ei ollu mitään ongelmia
nyt kaikki vaivat ja vaikeudet vittu tätä vanhan ihmisen elämää, ei tämä mitään elämää ole tämä on maanpäällinen helvetti,Hae apua hyvä ihminen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hae apua hyvä ihminen!
MISTÄ ?
kerro ihmeessä mistä lähes ysikymppinen saa apua kuoleman kuihduttamaan kehoosa ja yökötykseen ??????? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MISTÄ ?
kerro ihmeessä mistä lähes ysikymppinen saa apua kuoleman kuihduttamaan kehoosa ja yökötykseen ???????Tuskin mistään saa apua, koska auttamiskeinot on vähissä.
Jos ei ruokaa saa alas mikä neuvoksi ?
Sinuna kokeilisin ravintoa juoman muodossa lisäapuna.
Kokeile proteiinijuomia.
Proteiinia on välttämättä saatava ja niissä juomissa on kalsiumia ja muutakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin mistään saa apua, koska auttamiskeinot on vähissä.
Jos ei ruokaa saa alas mikä neuvoksi ?
Sinuna kokeilisin ravintoa juoman muodossa lisäapuna.
Kokeile proteiinijuomia.
Proteiinia on välttämättä saatava ja niissä juomissa on kalsiumia ja muutakin.Aitoja marjamehuja yms. ei mitään tehdassoopaa.
- Anonyymi
Pari vuotta syöny kaurapuuroa joka aamupäillä ja marjojen kanssa, terveydellisistä syistä.
- Anonyymi
sullahan on terveys täysin mennyt eihän sitä riitä enää maattavaksi vana makaat sairauskorvauksilla sairauksellisista syistä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sullahan on terveys täysin mennyt eihän sitä riitä enää maattavaksi vana makaat sairauskorvauksilla sairauksellisista syistä
Vanaveren takanahan me kaikki kohta makaamme...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanaveren takanahan me kaikki kohta makaamme...
ei vana verestä tule vaan kuusesta
savolainen sananvanalasku - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei vana verestä tule vaan kuusesta
savolainen sananvanalaskuEt aivan ymmärtänyt. Missä sijaitsee vanavere..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et aivan ymmärtänyt. Missä sijaitsee vanavere..?
Vanajavesi....
- Anonyymi
Aamupuuro on turmiollista painoni hallinnalle!
Olen usen kokeillut ja päätynyt aina samaan lopputulokseen.
Jos syön aamulla jotain "ruokaa" kuten puuroa niin minulla on hillitön nälkä jo ennen lounasaikaa ja syöminen on sen mukaista. Kun kuittaan aamupuuron tms. sokerittomalla hahvilla ja lasillisella rasvatonta maitoa niin missään vaihetta päivää ei tule vahvaa nälän tunnetta ja syöminen on sen mukaista.
Suola?
Aikanaan vähensin tarpeetonta suolausta ja korvasin sitä yrteillä. Totuin hyvin pian.
Kerran suolavajaus yllätti.
Jokunen vuosi sitten olimme alkukesän Espanjan helteissä. Palatessamme Suomeen oli täälläkin hellekausi päällä.
Kävin salitreeneissä kuudesti viikossa. Oli hyvin vetelä olo. Arvelin ylikunnon yllättäneen ja nostaneen kortisolitason liian ylös. Stressihormoni. Kävin terveystalon labrakokeissa. Kortisoli oli viitealueen kuskustan tietämissä eikä testossakaan ollut moitteen sijaa mutta suolatasapaino oli päin honkia.
En ollut helteissö syönyt riittävästi suolaista kuittaamaan juodun ja hikoillun nestemäärän mukana menetettyn.
Keitettyjen kananmunan puolikkaita päällä sillipaloja niin oli muuttuin viikossa.- Anonyymi
Kävin salitreeneissä kuudesti viikossa. Oli hyvin vetelä olo
kuulostaa hyvältä: aika moni ihminen maailmankaikkeudessa alkaa tunteta vetelyyttä pelkästä ajatuksesta käydä kuudesti viikossa salilla
olet oikeassa suolan suhteen juuri näin Aldosteronin epätasapaino sotkee suolapitoisuuden
https://fimlab.fi/tutkimus/6775 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävin salitreeneissä kuudesti viikossa. Oli hyvin vetelä olo
kuulostaa hyvältä: aika moni ihminen maailmankaikkeudessa alkaa tunteta vetelyyttä pelkästä ajatuksesta käydä kuudesti viikossa salilla
olet oikeassa suolan suhteen juuri näin Aldosteronin epätasapaino sotkee suolapitoisuuden
https://fimlab.fi/tutkimus/6775Viikottain kuudesti salilla?
Hauraalla eläkeläisvanhuksella on aikaa ja salikaverit muodostavat tärkeän osan sosiaalisista kontakteistani.
Kertaluku riippuu rytmityksestä ja jaosta.
Ma ja to koukistelut.
Ti ja pe ojentelut.
Ke kyykyt.
Su maastaveto.
Sarjat kapeita pyramideja 6 + 4 + 2 + 1 max ja sama alaspäin. Tasavitosia. Joskus maksimit.
Vatsaa ja aerobista miten mieleen juolahtaa mutta varsinkin vatsaa riittävästi.
Aerobinen hoituu muun treenin yhteydessä palautusten seurannalla.
Lähden tunnin kuluttua kyykistelemään ja kotiin marketin kautta ruokakassin kanssa.
Pienen perheen tuoresalaattin valmistus klo 11 - 12 ja herkkulounas klo 14.
Lauantai on muuten huilipäivä mutta joka toinen lauantai teen tusinasiivouksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viikottain kuudesti salilla?
Hauraalla eläkeläisvanhuksella on aikaa ja salikaverit muodostavat tärkeän osan sosiaalisista kontakteistani.
Kertaluku riippuu rytmityksestä ja jaosta.
Ma ja to koukistelut.
Ti ja pe ojentelut.
Ke kyykyt.
Su maastaveto.
Sarjat kapeita pyramideja 6 4 2 1 max ja sama alaspäin. Tasavitosia. Joskus maksimit.
Vatsaa ja aerobista miten mieleen juolahtaa mutta varsinkin vatsaa riittävästi.
Aerobinen hoituu muun treenin yhteydessä palautusten seurannalla.
Lähden tunnin kuluttua kyykistelemään ja kotiin marketin kautta ruokakassin kanssa.
Pienen perheen tuoresalaattin valmistus klo 11 - 12 ja herkkulounas klo 14.
Lauantai on muuten huilipäivä mutta joka toinen lauantai teen tusinasiivouksen.Jälkihuomautus. Tuo tapa pitää ukon toimintakykyisenä ja raittiina.
- Anonyymi
Puuron syötyäsi jos tulee nälkä auttaa juominen, ei puuroa kannata pois jättää.
- Anonyymi
Aamupala leipää kahvin kanssa, puuro lähempänä puolta päivää ja pää ateria iltapäivällä ennen klo 17:00
- Anonyymi
Mä en enään saata syödä leipää, ennen se oli vakituinen aamupala leikkeleineen ym. lisukkeineen,
nyt kaikki ruoka yököttää, ainostaan puuro enään kelpaa mahaan ilman suurempaa yökötystä, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä en enään saata syödä leipää, ennen se oli vakituinen aamupala leikkeleineen ym. lisukkeineen,
nyt kaikki ruoka yököttää, ainostaan puuro enään kelpaa mahaan ilman suurempaa yökötystä,Laita maustetta hiemans sekaan,
- Anonyymi
Ongelmana
mitä tänään söis pääruokana
en enään osaa tehdä ruokaa,
kaapista löytyy vain valmisruokaa,
hernekeittopurkki, joku riisikana kerma kastikkeella, verilättyjä,
pottuja jotka pitäis keittää, kanamunia, voita, kaksi sipulia,
maitopurkki, raanasta vettä,
kertokaa mitä noista söis ??? yööök,,,
mikään ei noistakaa houkuttele syömään,
kai on pakko jotain noista koittaa syödä,- Anonyymi
No mutta lopeta syömiset kun ei maistu, ei kai se ole kiellettyä kuolla pois?
- Anonyymi
Hernari on ihan hyvää, syö sitä. En ole ite sitä pitkään aikaan syönytkään joten voisin kaupasta purkkihernaria ostaa huomenna.
- Anonyymi
Mitä vikaa niissä on ? Jos et saa alas kokeile jotain muuta !
Tässä maassa on nykyiset vanhukset saaneet syödä pelkkiä
paleltuneita perunoita pula-aikoina, ja nyt oksettaa kaikki ?!
Mene itseesi ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hernari on ihan hyvää, syö sitä. En ole ite sitä pitkään aikaan syönytkään joten voisin kaupasta purkkihernaria ostaa huomenna.
Hernekeitto ei saa olla liian paksua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hernekeitto ei saa olla liian paksua.
Eikä liian ohutta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä liian ohutta!
Sopivaa, maun mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta lopeta syömiset kun ei maistu, ei kai se ole kiellettyä kuolla pois?
Oliskohan l e t k u r u o k i t u s parasta ja ainoa keino ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmistä pitäisi ruokkia keinotekoisesti? Jos / kun ei syötätä, niiin on taivasmatkan aika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmistä pitäisi ruokkia keinotekoisesti? Jos / kun ei syötätä, niiin on taivasmatkan aika.
Hitaasti nälkään kuolema ei kuulosta hyvältä.
Anonyymi kirjoitti:
Suomalainen eutanasia.
Ei vettä ei leipää.
Palliatiivinen sedaatio on viimeinen voitelu.Anonyymi kirjoitti:
Letkuruokintaa ei ole palvelukodeissa.
Jos tilanne on toivoton, nesteytys lopetetaan, aloitetaan palliatiivinen sedaatio.
Morfiinia voidaan antaa.
Matka alkaa.- Anonyymi
Lesken70 kirjoitti:
Jos tilanne on toivoton, nesteytys lopetetaan, aloitetaan palliatiivinen sedaatio.
Morfiinia voidaan antaa.
Matka alkaa.Tai matka loppuu?
- Anonyymi
Lesken70 kirjoitti:
Morfiinia voidaan antaa.
Matka alkaa.Kyllä on, jos / kun asukkaalla on ollut sellainen jo olemassa hoivaan tullessaan.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on, jos / kun asukkaalla on ollut sellainen jo olemassa hoivaan tullessaan.
Hoivaan tullaan letkuruokinnassa. En ole ikinä kuullut tai nähnyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta kun se ON lopulta monen kohtalo, ihminen kuihtuu lopulta vaikka mitä söis
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on vääristelyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on vääristelyä.
Se on totta.
- Anonyymi
Lesken70 kirjoitti:
Hoivaan tullaan letkuruokinnassa. En ole ikinä kuullut tai nähnyt.
No et tietenkään, et ole käsittääkseni hoitoalan ihminen. Letkuruokinnan voi toteuttaa vaikka kotona, joten hoito- / hoivapaikassa se ei ole mikään ihme, siellä on alan ammattilaisia töissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pirä paikkaansa. Tutki ja tarkastele elämän asioita ja aiheita tarkemmin.
Anonyymi kirjoitti:
No et tietenkään, et ole käsittääkseni hoitoalan ihminen. Letkuruokinnan voi toteuttaa vaikka kotona, joten hoito- / hoivapaikassa se ei ole mikään ihme, siellä on alan ammattilaisia töissä.
Letkuruokinta kuuluu sairaalaan tehtäviin.
Kerroin vain, että kun letkuruokinta oli ohi ja normaali ruokinta voitiin aloittaa, potilas voitiin siirtää hoivakotiin.
Tai kotiin.
Hoivakodeissa, missä olen käynyt, en ole nähny letkuruokintaa annettavan.
Olen ollut omaishoitaja, enkä ole letkuruokintaa antanut.
Olisi ollut sairaalaan siirto, jos niin olisi tapahtunut.
Tämä siis omaisen näkökannalta 12 vuoden ajalta.- Anonyymi
Lesken70 kirjoitti:
Letkuruokinta kuuluu sairaalaan tehtäviin.
Kerroin vain, että kun letkuruokinta oli ohi ja normaali ruokinta voitiin aloittaa, potilas voitiin siirtää hoivakotiin.
Tai kotiin.
Hoivakodeissa, missä olen käynyt, en ole nähny letkuruokintaa annettavan.
Olen ollut omaishoitaja, enkä ole letkuruokintaa antanut.
Olisi ollut sairaalaan siirto, jos niin olisi tapahtunut.
Tämä siis omaisen näkökannalta 12 vuoden ajalta.Mutku ma olen sekä nähnyt että suorittanut letkuruokintaa no. hoitokodissa. Eikö se ole ihan eri asia kuin se, mitä sinä olet nähnyt, kuullut ja luullut.
Anonyymi kirjoitti:
Mutku ma olen sekä nähnyt että suorittanut letkuruokintaa no. hoitokodissa. Eikö se ole ihan eri asia kuin se, mitä sinä olet nähnyt, kuullut ja luullut.
Ja vuosi oli?
- Anonyymi
Lesken70 kirjoitti:
Ja vuosi oli?
Ihan taisi olla männä vuonna, siis viime ... Mitä merkitystä vuodella on tässä aiheessa?
Anonyymi kirjoitti:
Ihan taisi olla männä vuonna, siis viime ... Mitä merkitystä vuodella on tässä aiheessa?
Sitä vain, että tuntuu niin oudolta. Aivan kuin olisi joku vanha juttu.
Olen ollut työharjoittelussa palvelukodeissa, enkä ole nähnyt letkuruokintaa niissä.
Syöttänyt olen lusikalla vanhuksille velliä.- Anonyymi
Lesken70 kirjoitti:
Sitä vain, että tuntuu niin oudolta. Aivan kuin olisi joku vanha juttu.
Olen ollut työharjoittelussa palvelukodeissa, enkä ole nähnyt letkuruokintaa niissä.
Syöttänyt olen lusikalla vanhuksille velliä.Mikä "vanha juttu"? Mutta työharjoittelustasi taitaa olla jo niiin kauan aikaa, ettei ole ihme, ettet ole nähnyt ja että olet käyttänyt vain lusikkaa.
Anonyymi kirjoitti:
Mikä "vanha juttu"? Mutta työharjoittelustasi taitaa olla jo niiin kauan aikaa, ettei ole ihme, ettet ole nähnyt ja että olet käyttänyt vain lusikkaa.
Umohdetaan tämä. Olen pihalla kuin puistotäti.
Sinä olet letkuruokinnut tai ollut läsnä kun näin on palvelukodissa tapahtunut.
Minä en tiedä mitään.- Anonyymi
Lesken70 kirjoitti:
Suomalainen eutanasia.
Ei vettä ei leipää.
Palliatiivinen sedaatio on viimeinen voitelu.Kuulostaa persuhallituksen "säästölinjalta2.
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa persuhallituksen "säästölinjalta2.
Tämän säästölinjan aikana vuonna 2013 oli Jyrki Kataisen hallitus
- Anonyymi
Lesken70 kirjoitti:
Tämän säästölinjan aikana vuonna 2013 oli Jyrki Kataisen hallitus
Jep!
- Anonyymi
Aamulla lasillinen vettä tyhjään mahaan ja banaani.
Maitokahvia vajaa kaksi mukillista parin juustoruisleivän kera sekä siivu vehnäseltasta.
Keskipäivällä kaurapuuro mustikkasopalla ja pari ruokalusikallista rasvatonta raejuustoa.
Iltapäivätee ja pari leipäpalaa tai riisipiiras.
Päivällinen alkuillasta 18-19.- Anonyymi
Aika hieno menu. En moiti.
- Anonyymi
Tota, tota, ei sille mitään voi, kun ei enempää alas mene.
Sitten on ihan eri asia , minkä verran ihminen saa tuosta ruuasta kaikkia hiven-ja kivennäisaineita +vitamiinit mukaanlukien mitä ihmisen elimistö tarvitsee ja ne miljoonat solut mitä meissä on.
Ei ihme ,kun ihminen hapertuu ja elintoiminnot sekä voimat häipyy. Näin me huvetaan pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tota, tota, ei sille mitään voi, kun ei enempää alas mene.
Sitten on ihan eri asia , minkä verran ihminen saa tuosta ruuasta kaikkia hiven-ja kivennäisaineita vitamiinit mukaanlukien mitä ihmisen elimistö tarvitsee ja ne miljoonat solut mitä meissä on.
Ei ihme ,kun ihminen hapertuu ja elintoiminnot sekä voimat häipyy. Näin me huvetaan pois.Huvetaan huvetaan, pitää muistaa syyä.
- Anonyymi
Kyllä olisi paikallaan jos suomeen saataisiin semmonen eutanasia laki voimaan
että kaikille haluaville jotka i t s e pyytää jaettaisiin myrkky-pilleri valmiiksi lääkekaappiin, joka vanhus voisi sitten joskus ottaa kun on tullu siihen tulokseen ettei j a k s a jatkaa tätä maanpäällistä elämää, on täysin väsyny uupunu kivulias ja kyllästyny elämään, ja eikä haluaisi olla kenekää vaivoina ei yhteiskunnan vaivana ei omistensa vaivana
vaan saisi kuolla omaan sänkyynsä silloin kun vanhus ITSE on niin päättäny, joku ilta vanhus nielaisisi myrkkypillerin ja seuraavana aamu ei tarvis enään herätä tähän kurjaan avuttomaan vanhuksen elämään.
miksi tätä ei meille vanhoille sallita
vaikka me olemme työelämän tehneet ja verot maksaneet viimestä penniä myöten ja nytki vielä työ-eläkkeistä meiltä vanhukilta peritään kaikenlaiset sosiaalimaksut, kirkollisverot ym kunnalis verot
meitä vanhuksia kynitään kyllä, mutta meitä ei haluta päästää lepoon jonka me olemme jo ansaineet ijäiseen uneen,
eutanasia myrkkypillerit yleiseen jakoon kaikille sitä haluaville
pitkä työteliään elämän eläneille sairaille uupuneille kivuista kärsiville,
MIELIPIDE !Seuraavaksi kun sairastuu koronaan.
Menee ottamaan koronarokotteen, eikä hiiskahda sanakaan
koronatartunnasta.
Ottaa varmuuden vuoksi vielä influenssarokotteen.
Monta sairautta potevalla tämä on kuolinisku.- Anonyymi
Minäpä en ole 50 vuoteen maksanut kirkollisveroa.
Valintakysymys! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valintakysymys!Saavutus on hyvää tasoa.
Anonyymi kirjoitti:
Valintakysymys!Kun sitten kuolet, omaiset joutuvat soittelemaan papille, jos sinut aiotaan kuitenkin siunata kappelissa ja haudata.
Kappeli maksaa, niinkuin kanttorikin.
Toivottavasti olet nämä säästänyt arkkurahan lisäksi.- Anonyymi
Lesken70 kirjoitti:
Kun sitten kuolet, omaiset joutuvat soittelemaan papille, jos sinut aiotaan kuitenkin siunata kappelissa ja haudata.
Kappeli maksaa, niinkuin kanttorikin.
Toivottavasti olet nämä säästänyt arkkurahan lisäksi.Ei ole maksavia omaisia, mitä tehdään, enkö voi kuolla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole maksavia omaisia, mitä tehdään, enkö voi kuolla?
Maksat ihan itse omista säästöistäsi. Jos olet ihan puhki, sossu hoitaa hautauksen.
Kuolema on määrätty syntymähetkellä
Sitä et voi laistaa
Lesken70
Kirjautuminen ei onnistu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksat ihan itse omista säästöistäsi. Jos olet ihan puhki, sossu hoitaa hautauksen.
Kuolema on määrätty syntymähetkellä
Sitä et voi laistaa
Lesken70
Kirjautuminen ei onnistu.Ei ole säästöjäkään?
- Anonyymi
Kevyinä ja ohuina mahtuu pahvilokerikkoon paemmin.
- Anonyymi
Ja paljonkin paremmin.
- Anonyymi
Hohohohoo
- Anonyymi
Iltapäivää! Tiistaina voi soittaa Moody Bluesin klassikon: Tuesday Afternoon.
tuubissa on..... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Iltapäivää! Tiistaina voi soittaa Moody Bluesin klassikon: Tuesday Afternoon.
tuubissa on.....Nyt keskiviikkona Simon & Garfunkelin 'Wednesday Morning 3AM'.
- Anonyymi
Tuo on muuten niin totta tuo aloitus! Kyllähän sen ymmärtää ,että on aliravittu ,jos ei voi syödä, siis yököttää. Meillä on toistaiseksi se tilanne ,että muutamia vuosia minusta vanhemmalla kumppanilla menee kyllä kuulemma ihan hyvin ala kaikki ruoka, mutta ruokahalua ei vaan oikein ole. Meillä on maukasta kotiruokaa ollut vuodesta toiseen . Hän kyllä ymmärtää ,että pitäisi syödä edes kohtuullisesti, mutta,,,, ei ihan mene perille,kun katsomme ravintoainemääriä jne.
Ei niiden tutkaileminen vaikeaa ole mitä ihminen tarvitsee.
Eikä päämäärä ole ,että eläisi pitkään, vaan millaisia ovat ne päivät joita elämme.- Anonyymi
Ei pidä pakottamalla syöttää, se ei hyödytä ketään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyylä syöminen on hyödyllistä, vaikka puolipakolla, ettei käy kuin mustalaisen
hevoselle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyylä syöminen on hyödyllistä, vaikka puolipakolla, ettei käy kuin mustalaisen
hevoselle.Hellästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä, ei pakolla. Sen sijaan voisi miettiä miten saisi lisättyä energiaa siihen ruokamäärään mitä vanhus syö.
Siili
- Anonyymi
Meidän makunystyrämme eivät enää tunnista herkkuja tai tavallisen
ruuan maukkuutta, siitäkö se osaltaan johtuu, ettei tee mieli syödä,
mutta mistä johtuu se, ettei tunne enää niin nälkääkään eikä sitten
syö riittävästi ?
Hoivalaitoksissa on laitosruaan ja hoitajan armoilla.
Eivät ne taida paljon välittää syökö vanhus vai eikö ?
Eivätkä syötä ? Vai autetaanko jos ei lusikka pysy enää kädessä ?Hoivassa hoitajat syöttävät asukkaita.
Kyllä siellä asukkaista välitetään.
Onelmana monella on nielemisvaikeudet
Ruoka on muussattu.
Esimerkiksi siskonmakkarasoppa ja kalasoppa on pyöräytetty koneella.
Esteettisesti keitot eivät ole houkuttelevia.
Maku on mitä on.
Leipä takertuu kurkkuun.
Helpoimmin menee velli alas.
Lääkityskin saataa viedä ruokahalua.
Vien jääkaappiin omaiselleni hedelmiä, juomia, jugurttia, vispi- ja mannapuuroa, kääretorttua, jäätelöä.
On vähän herkkukaappi.
Mutta kun edes jotain ottaisi ja söisi.Lesken70 kirjoitti:
Hoivassa hoitajat syöttävät asukkaita.
Kyllä siellä asukkaista välitetään.
Onelmana monella on nielemisvaikeudet
Ruoka on muussattu.
Esimerkiksi siskonmakkarasoppa ja kalasoppa on pyöräytetty koneella.
Esteettisesti keitot eivät ole houkuttelevia.
Maku on mitä on.
Leipä takertuu kurkkuun.
Helpoimmin menee velli alas.
Lääkityskin saataa viedä ruokahalua.
Vien jääkaappiin omaiselleni hedelmiä, juomia, jugurttia, vispi- ja mannapuuroa, kääretorttua, jäätelöä.
On vähän herkkukaappi.
Mutta kun edes jotain ottaisi ja söisi.https://youtu.be/SlCR6QsvkWQ?si=_ZUNp4a7b-SD_i8C
Tämän lauloi kanttori kappelissa.
Mieheni kuoli palliatiivisessa sedaatiossa, morfiinia kipuun.
Elimet lakkasivat yksi kerrallaan toimimasta
Kuolinsyy keuhkoveritulppa- Anonyymi
Lesken70 kirjoitti:
https://youtu.be/SlCR6QsvkWQ?si=_ZUNp4a7b-SD_i8C
Tämän lauloi kanttori kappelissa.
Mieheni kuoli palliatiivisessa sedaatiossa, morfiinia kipuun.
Elimet lakkasivat yksi kerrallaan toimimasta
Kuolinsyy keuhkoveritulppaSaako kysyä: minkä ikäisenä ?
Anonyymi kirjoitti:
Saako kysyä: minkä ikäisenä ?
Mies kuoli 68 vuotiaana.
Hänelle tuli 67 vuotiaana massiinen aivoverenvuoto vuoto.
Kotona.
Monien sairaalasiirtojen jälkeen hän sai sairaalabakteerin jalkaan.
Hån tuli kotiin 7 kkn sairaalassaolon jälkeen.ja olin omaishoitaja.
Jalka jouduttiin sittemmin ambutoimaan.
Hän kuoli sairaalassa keuhkoveritulppaan.
.
Olin vierellä sairaalassa, kun hän teki kuolemaa.
Sanoin:
Älä pelkää, Herran haltuun.
Vajaa puolituntia meni ja mies nukkui pois.
- Anonyymi
Ykeensä laitoksissa on ruoka ajat . Mutta se joka asuu kotona voi fuskata. Ruokailun kanssa ,mtainei maistu ruoka kainöisyysessä,, tai ei muisteta onko syönyt kun nälkä qi anna signaaleja samalla tavalla kun nuorena .
Aliravittuja vanhuksia mon paljon, sekin on yhteiskunnan välinpitämättömyyttä .
Naapurimaassa eräs vanhempien lääkäri teki havaintoja ja muutti ruokavalion vanhusten hoitokodissa. Heistä tuli virkeitä , ruoka maistui ,maha lääkityksen väheni .
Joten kannattaisi ehkä kokeilla samaa tyyliä, vai onko vanhuksilla enää ihmisarvoa vai niputetaanko ne yhteen punttiin aliravittujen ryhmään .
Ennen hoidettiin vanhukset, jos ei muuta niin naapurit pitivät huolen , tänään ei.- Anonyymi
niin jooo oliski oikein hyvä että mietitäis mikä ruoka olisi vanhuksille riittävän ravitseva ja mikä ruoka maistuis vanhuksille
sillä ruoka haluki muuttuua vanhhden mukana ja samat ruuat ei enään kelpaakaan kuin ennen,
ilmeisesti elimistön ravinnontarve muuttuu myös
pitää syödäki ei ravintoja kuin nuorena ja terveenä. - Anonyymi
Niin se menee et ruokahalut vähenee, ei siinä ole väärää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se menee et ruokahalut vähenee, ei siinä ole väärää.
Jos / kun "ruokahalut vähenee", pitää syödä tosi monta kertaa päivässä pieniä annoksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos / kun "ruokahalut vähenee", pitää syödä tosi monta kertaa päivässä pieniä annoksia.
Ei pidä syödä liikaa, ruuan tarve vähenee iän myötä, et voi syödä enää samoja määriä mitä nuorena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä syödä liikaa, ruuan tarve vähenee iän myötä, et voi syödä enää samoja määriä mitä nuorena.
joo ja olen huomannu ei voi syödä samoja ruokia kuin ennen, jostain syystä moniki entinen herkku nyt yököttää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joo ja olen huomannu ei voi syödä samoja ruokia kuin ennen, jostain syystä moniki entinen herkku nyt yököttää
Samat ruuat kyllästyttää, mut vaihtelu virkistää, siitä vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla luki-luki vai joku muu ymmärtämisen vaje?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla luki-luki vai joku muu ymmärtämisen vaje?
On kyllä, vaihtelu virkistää, vai mitä?
- Anonyymi
En taida nielaista tuota tietoa, ylipainoa useimmilla.
- Anonyymi
Kyllä ainakin 70- 75- vuotiaista suurin osa näyttäisi olevan lihavia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ainakin 70- 75- vuotiaista suurin osa näyttäisi olevan lihavia.
75v vaimoni on lihonut reippaasti.
Oma painonni on pudonnut 70v iästä alkaen. Hieman ihraa mutta enemmän lihasta.
Tiedän mitä syön, minkä verran ja milloin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
75v vaimoni on lihonut reippaasti.
Oma painonni on pudonnut 70v iästä alkaen. Hieman ihraa mutta enemmän lihasta.
Tiedän mitä syön, minkä verran ja milloin!Minäkin tiedän mitä, milloin ja miten paljon syön mutta silti olen vähän lihonut...
Se on se kun ruoka maittaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin tiedän mitä, milloin ja miten paljon syön mutta silti olen vähän lihonut...
Se on se kun ruoka maittaa!Ei minunkaan ruokahaluissani ole valittamista mutta mikään ei pysäytä kiihtyvää näivettymistä.
Laskukierre on pitelemätön. Lihasta ja voimaa häviää. Kun voimat heikkenevät niin treeniteho laskee. Kun treeniteho laskee niin lihaskato on väistämätön seuraus.
75v ikäisenä ei osannut arvata miten hupa ukko voi olla 8-kymppisenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin tiedän mitä, milloin ja miten paljon syön mutta silti olen vähän lihonut...
Se on se kun ruoka maittaa!Maittaa jos maittaa, itsekuria vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minunkaan ruokahaluissani ole valittamista mutta mikään ei pysäytä kiihtyvää näivettymistä.
Laskukierre on pitelemätön. Lihasta ja voimaa häviää. Kun voimat heikkenevät niin treeniteho laskee. Kun treeniteho laskee niin lihaskato on väistämätön seuraus.
75v ikäisenä ei osannut arvata miten hupa ukko voi olla 8-kymppisenä.Ikääntymisen seurauksia ei voi välttää, vaikka minkä tekisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikääntymisen seurauksia ei voi välttää, vaikka minkä tekisi.
Jossain vaiheessa kukin tavallaa 'rupsahtaa'.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jossain vaiheessa kukin tavallaa 'rupsahtaa'.
Se on normaalia ikääntymistä. 70 vuotias ei voi näyttää 30 vuotiaalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on normaalia ikääntymistä. 70 vuotias ei voi näyttää 30 vuotiaalta.
Joku yrittää kuintekin sitä, se on nähty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku yrittää kuintekin sitä, se on nähty.
Entä sitten. Miksi, mitä varten se vaivaa niiin monia? Mitä se kuuluu kenellekään ulkopuoliselle? Jokaisen ihmisen oma asia, oma lupa olla juuri kuten tahtoo olla.
- Anonyymi
Miksi ylipäätänsä käytetään sanaa rupsahtanut ikääntyneistä ?
- Anonyymi
En tunnusta rupsahtavanin kuin kasvoiltani. Muuten näivetyn.
- Anonyymi
Vanheneminen on luonnollinen prosessi. Jokainen vanhenee joka hetki.
On väärin sanoa "rupsahtanut". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanheneminen on luonnollinen prosessi. Jokainen vanhenee joka hetki.
On väärin sanoa "rupsahtanut".Niin se menee, jos tuuria on.
- Anonyymi
Nyt kun olen 75 , huomaan olevani jo aika vanha, koska voin sanoa mettä väsyn enemmän ,kuin aikaisemmin.
- Anonyymi
Kaikki tehdään hitaamminen nykyään, mut ei valittamista.
- Anonyymi
Niiin, mutku tiedän aika monta nuorta ihmistä, jotka ovat väsyneitä koko ajan. Mitä siitä tulee ajatella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niiin, mutku tiedän aika monta nuorta ihmistä, jotka ovat väsyneitä koko ajan. Mitä siitä tulee ajatella.
Someilu ja jatkuva netissä roikkuminen rasittaa, ei saa nukuttua kunnolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No niiin-niiin, mutta kantsiiko iäkkään ihmetellä ja voivotella väsymystään, kun nuoremmat väsyvät ihan turhasta ja toimettomuudesta. Kumpi on kipeämpää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidä huolta omista asioistasi-
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhakin tietää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidä huolta omista asioistasi-
No niiinpä pidänkin. Mua ei väsytä - ainakaan väärään aikaan.
- Anonyymi
Vanhukset jäävät liian yksin sekä kotona että laitoksissa.
Kotona on harvoin huolehtijaa ja joillekin hoitajille vanhus on vain
"yksi tapaus" matkalla krematorioon.- Anonyymi
Mitähän mahdat meinata? Että hoitajan pitäisi muuttua omaisen vastineeksi hoitopaikassa, vai? Hoitajat tekevät työtään, jossa kyllä syntyy jokaiseen hoidettavaan jonkinlainen 'suhde'. Eivätkä omaiset lakkaa olemasta, vaikka vanhus on laitoksessa. Siellä saa käydä katsomassa vaikka kuinka usein. Miksi et käy?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän mahdat meinata? Että hoitajan pitäisi muuttua omaisen vastineeksi hoitopaikassa, vai? Hoitajat tekevät työtään, jossa kyllä syntyy jokaiseen hoidettavaan jonkinlainen 'suhde'. Eivätkä omaiset lakkaa olemasta, vaikka vanhus on laitoksessa. Siellä saa käydä katsomassa vaikka kuinka usein. Miksi et käy?
Nykyään käyn hautausmaalla. Vanhukseni "hoidettiin" hautaan "hoiva"laitoksessa.
Laitoksen omat säännöt/lait menevät usein yli valtakunnallisten lakien. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään käyn hautausmaalla. Vanhukseni "hoidettiin" hautaan "hoiva"laitoksessa.
Laitoksen omat säännöt/lait menevät usein yli valtakunnallisten lakien.Vanhuksilla on ihan tapana joutua hautuumaalle. Vain tyhjäpäisimmät eivät käsitä, miten tämä elämä menee ja kulkee. He eivät myöskään ymmärrä, että jos virheitä on tapahtunut, niistä voi tehdä valituksen vaikka kuinka 'ylös' ja pitkälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhuksilla on ihan tapana joutua hautuumaalle. Vain tyhjäpäisimmät eivät käsitä, miten tämä elämä menee ja kulkee. He eivät myöskään ymmärrä, että jos virheitä on tapahtunut, niistä voi tehdä valituksen vaikka kuinka 'ylös' ja pitkälle.
Kyylä me ymmärretään "miten tämä elämä menee ja kulkee",
mutta aina ei ymmärrä kylmäkiskoisia hoitajia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyylä me ymmärretään "miten tämä elämä menee ja kulkee",
mutta aina ei ymmärrä kylmäkiskoisia hoitajia.Mikä hoitsun tekee kylmäkiskoiseksi? Sekö, ettei hän saa omaistasi pysymään hengissä siinä kohdassa, kun aika on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä hoitsun tekee kylmäkiskoiseksi? Sekö, ettei hän saa omaistasi pysymään hengissä siinä kohdassa, kun aika on.
Itse olin jokunen vuosi sitten pariviikkoa sairaalassa,
pakko todeta hoitajissa on eroja,
eräs nuori oli ärhäkkä jopa päällekäypä kuvaannolisesti , ilmeisesti ei tarkottanua pahaa, mutta
oli vain paremmin tietävinään kuin mitä itse tiesin vaivastani,
kokonaisuutena muut oli hyvin asiallisia ystävällisiä myötäeläjiä
suorastaan lohduttavia,
on hoitajissa eroja luonteessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eräs nuori oli ärhäkkä jopa päällekäypä kuvaannolisesti , ilmeisesti ei tarkottanua pahaa, mutta
suorastaan lohduttavia,
on hoitajissa eroja luonteessa."on hoitajissa eroja luonteessa"
Ai että hauskasti kommentoitu :D.
Hoitajatkin on yksilöllisiä ihmisiä omine luonteenpiiteineen ja eivät varsinkaan mitenkään yli-ihmisiä kuten eivät muutkaan ihmiset.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhuksilla on ihan tapana joutua hautuumaalle. Vain tyhjäpäisimmät eivät käsitä, miten tämä elämä menee ja kulkee. He eivät myöskään ymmärrä, että jos virheitä on tapahtunut, niistä voi tehdä valituksen vaikka kuinka 'ylös' ja pitkälle.
Virhe saa olla tosi vakava jotta siitä ylipäätään mitään seuraa. Tai useamman asiakkaan omaisen tekemä.
Kaikkein hauraimpien vanhusten puolestapuhujaa ja oikeuksien valvojaa ei oikeasti konkreettisesti ole.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Virhe saa olla tosi vakava jotta siitä ylipäätään mitään seuraa. Tai useamman asiakkaan omaisen tekemä.
Kaikkein hauraimpien vanhusten puolestapuhujaa ja oikeuksien valvojaa ei oikeasti konkreettisesti ole.
SiiliNäin. Ja vaikka virhe olisi oikeasti tosi vakava, asiantuntijoita on jumalaton liuta kirjoittamassa loputtomia sivuja puolustustekstiä, että korvausvelvollisuus voidaan välttää. Itse aiheesta on präntätty mustaa valkoisella pari riviä. En osaa edes sanoa, mitä ko. toiminta oikeasti on. Sairasta on liian lempeä ja pehmeä arvio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin. Ja vaikka virhe olisi oikeasti tosi vakava, asiantuntijoita on jumalaton liuta kirjoittamassa loputtomia sivuja puolustustekstiä, että korvausvelvollisuus voidaan välttää. Itse aiheesta on präntätty mustaa valkoisella pari riviä. En osaa edes sanoa, mitä ko. toiminta oikeasti on. Sairasta on liian lempeä ja pehmeä arvio.
Niin tai sitten sanotaan päätöksessä että ei voida ottaa kantaa kun on sana vastaan sana vaikka kantelussa on tarkasti kerrottu tapahtumat esimerkiksi valokuvineen ja tämä todetaan.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tai sitten sanotaan päätöksessä että ei voida ottaa kantaa kun on sana vastaan sana vaikka kantelussa on tarkasti kerrottu tapahtumat esimerkiksi valokuvineen ja tämä todetaan.
SiiliEikö tuollainen pitäisi viedä oikeuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö tuollainen pitäisi viedä oikeuteen.
Päätöksessä lukee että tästä ei voi valittaa.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päätöksessä lukee että tästä ei voi valittaa.
SiiliMutta eivätkö valituskanavat ole eri kuin oikeuslaitos?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
suorastaan lohduttavia,
on hoitajissa eroja luonteessa.On paljon eroa, mutta työssä pitää kohdella asiakkaita tasavertaisesti ja vähintään
asiallisesti jos ei ystävällinen pysty olemaan.
Työssä ei saa tulla esiin hoitajan luonnehäiriöt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta eivätkö valituskanavat ole eri kuin oikeuslaitos?
Ehkä ois asian voinut viedä johonkin hallinto-oikeuteen esim. Tai eduskunnan oikeusasiamiehelle mutta ainakin hallinto-oikeuteen vienti olisi tullut niin kalliiksi ja toisaalta voimavarojakaan ei enää ollut. Meille riitti se että ko tahot joutuivat antamaan aville selonteon ja me kuitenkin saimme siirtää läheisemme parempaan hoitopaikkaan niitäkin on.
Kanteluun vastauksen saaminen kesti yli kaksi vuotta kirona-aikana.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä ois asian voinut viedä johonkin hallinto-oikeuteen esim. Tai eduskunnan oikeusasiamiehelle mutta ainakin hallinto-oikeuteen vienti olisi tullut niin kalliiksi ja toisaalta voimavarojakaan ei enää ollut. Meille riitti se että ko tahot joutuivat antamaan aville selonteon ja me kuitenkin saimme siirtää läheisemme parempaan hoitopaikkaan niitäkin on.
Kanteluun vastauksen saaminen kesti yli kaksi vuotta kirona-aikana.
SiiliSellaiseen johtopäätökseen olen itsekin tullut, että tavalliselle kansalaiselle omien tai läheistensä oikeuksian ajaminen on tehty mahdottomaksi. Liian kalliiksi, vaikeaksi ja hankalaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaiseen johtopäätökseen olen itsekin tullut, että tavalliselle kansalaiselle omien tai läheistensä oikeuksian ajaminen on tehty mahdottomaksi. Liian kalliiksi, vaikeaksi ja hankalaksi.
Tällaiseen johtopäätökseen minäkin tai me sisarukset päädyimme. Kaikkein raihinaisimmilla ikäihmisillä eikä heidän omaisillaan ei ole sellaista instanssia joka valvoisi oikeuksia ja ihmisarvon toteutumista.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaiseen johtopäätökseen minäkin tai me sisarukset päädyimme. Kaikkein raihinaisimmilla ikäihmisillä eikä heidän omaisillaan ei ole sellaista instanssia joka valvoisi oikeuksia ja ihmisarvon toteutumista.
SiiliOn olemassa lapsiasiainvaltuutettu. Eikö ole vanhusasiainvaltuutettua vielä(kään) ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On olemassa lapsiasiainvaltuutettu. Eikö ole vanhusasiainvaltuutettua vielä(kään) ?
Onhan se.
Vanhusiavaltuutetun tehtävänä on yhteistyössä eri viranomaisten, järjestöjen ja yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa edistää ikääntyneiden edun ja oikeuksien toteutumista. Vanhusiavaltuutetun tehtävät painottuvat ikääntyneiden edun ja oikeuksien yleisen tason seurantaan sekä ennakolliseen vaikuttamiseen.
Vanhusasia.fi
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se.
Vanhusiavaltuutetun tehtävänä on yhteistyössä eri viranomaisten, järjestöjen ja yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa edistää ikääntyneiden edun ja oikeuksien toteutumista. Vanhusiavaltuutetun tehtävät painottuvat ikääntyneiden edun ja oikeuksien yleisen tason seurantaan sekä ennakolliseen vaikuttamiseen.
Vanhusasia.fi
SiiliNo vähänpä tuollaista tyyppiä näkyy missään medioissa yms. Lapsivaltuutettua sentään aina joskus välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No vähänpä tuollaista tyyppiä näkyy missään medioissa yms. Lapsivaltuutettua sentään aina joskus välillä.
Vaikka näkyisi niin todellista päätäntävaltaa hänellä ei vanhusasioihin ole kuten ei muillalaan asiantuntijoilla valitettavasti.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka näkyisi niin todellista päätäntävaltaa hänellä ei vanhusasioihin ole kuten ei muillalaan asiantuntijoilla valitettavasti.
SiiliVaikka päätöksiin ei pysty, mekkaloimaan aiheista voisi pystyä paremmin ja kovemmin.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997720- 1075567
- 2664758
- 494733
- 733473
- 502788
- 582477
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222428Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292382- 412264