Esikoislestadiolaiset ry siirtyi maamme yhdistyksiä koskevan lain vastaisesti kirkon herätysliikkeestä vapaakirkoksi. Erottautui sakraaliyhteydestä ev.lut. kirkkoon. Näin yhteydet Inkerin ja Viron kirkkoihin katkesivat. Esikoiset ry oli perustettava jatkamaan yhteydenpitoa näihin kirkkoihin.
Olihan se kornia, kun jopa kaksikin kertaa vuodessa käytiin Ruotsista julistamassa, kuinka tarvitaan luottamus lapinvanhimpiin.
Raamatusta ei tällaista oppia löydy, sen sijaan löytyy valtava määrä todistusaineistoa siitä, että Jeesus Kristus on ainut välimies Jumalan ja syntisten välissä, ja usko Kristukseen on ainut tie iankaikkiseen elämään.
Tämä on se toinen tärkeä syy, esikoislestadiolaisuudessa ei enää ollut tervettä kristinuskon julistusta. Johto Jellivaarassa vaihtui vaatimaan itselleen luottamusta, Kristuksen sanan kustannuksella. Ihmisopit sotkee puhtaan evankeliumin, kun niitä lisäillään julistukseen.
Esikoiset ry jatkaa esikoislestadiolaista perinnettä kirkon herätysliikkeenä
9
781
Vastaukset
Mietin hetken kannattaako sekaantua. Ajattelin sitten, että minun tietoni ei tue kummankaan osapuolen argumentteja syistä.Minun ielestäni syyt ovat syvemmällä ja paljon ikävämmät mitä julkisuudessa on. Suhteet Lappiin ovat aina olleet henkilösuhteita. Kun aika on kulunut la lihallisuutta ei yllättäen olekaan kokonaansatu riisuttua, niin seuraukset tulevat julki joka tapauksessa.
Muutamat ovat oivaltaneet tämän ja siksi parhaimmilla on ollut lähes 50 joulua käytynä. Nimittän, jos on tähtäys tulla joksikin, niin kannattaa alkaa ajoissa. Ihn nuorukaisasteella etsiä kaveri pohjoisessa olevista länsilestadiolaisista ja vanheta hänen kanssaan askel askeleelta, koska tämän päivän nuorukaisista kasvaa tulevaisuuden wanhimmat. Tiedän, että on ollutajoittain ihan Hengen yhteyteen kuuluvaa vilpitöntä veljeyttä ja itse olenin miettinyt niitä monia tavallisia kilvoittelijoita, jotka joutuivat elämän ja kuoleman kysymyksen äärelle. Tämä jakauma on salaisesti j toisinaan julkisesti vaikuttanut 40 luvulta lähtien.- Anonyymi
Esikoiset ry jatkaa esikoislestadiolaista perinnettä kirkon herätysliikkeenä
Arvaatko.että kiinostaa lahkot?
Ei yhtään missä paha pesii !
Pitääkö eritellä ? - Anonyymi
Liha ei jalostu vaikka kuinka tiukkana elää. Jos ihminen Jumalan armosta pysyy syntinsä tiedostavana, armon kerjäläisenä, silloin hän tarvitsee Kristusta joka hetki. Kyllä se todellinen syy oli suhteiden eli sakraaliyhteyden katkaiseminen luterilaiseen kirkkoon. Käsky käskyn päälle, kielto kiellon päälle, näin tämä nuorempi lapin johtajisto esikoislestadiolaisuutta otteessaan piti. Luottamuksesta lapin "vanhimpiin" tuli yksi oikean opin ja autuuden ehto. Enään ei voi paljon pahemmin seurakunta eksyä, kun alkaa seurata Jeesuksen sijasta ihmisoppeja ja ihmiskäskyjä rakentelevaa johtajistoa. Liike on nyt käytännössä omassa liemessään, - ilman yhteyksiä kristilliseen kirkkoon kautta maailman. Tämä on fakta.
Suomen ev.lut. kirkon tilanne on hyvin nopeasti luisunut huonoon suuntaan maailmaan, (ihminen on kaiken mitta, uskontoon) kääntyneiden piispojen johdolla. 😢 Tämä on hyvin surullista.
Kun Jumalan sana Raamattu on hylätty ja pilkattu kirkon ylimmän johdon toimesta, niin tämä ei tiedä hyvää. Tunnustavat kristityt vähenevät vähenemistään. Luterilainen oppi ja tunnustus ei häviä. ✝️ - Anonyymi
Mitkä ovat esikoiset ry:n ja vanhoillislestadiolaisten erot?
- Anonyymi
Vanhoillislestadiolaisten rakennus yritykset kuten esimerkiksi th2 jotka eivät maksa tehdystä työstä palkkaa vaan lähettävät jokaiselle aliurakoitsijalle laskun perään syystä tai ilman syytä jonka keksivät päästään.
Kun taas esikoislestaadiolaisia rakennus yrityksiä jotka huijaavat vanhuksilta rahat niin niitä on mennyt konkurssiin
En siis näe Hengessä niin suurta eroa. Ehkä menestymisessä.
Tiivistän sen yhteen sanaan:
Konkursseissa.
No kyllä siellä jotain hyvääkin on.
Pitää vain tietää keneen luottaa. Outoahan se on että saatana antaa saarnamiehen viran valkeuden lapselle...hyvin outoa mutta vaikea minun on uskoa kokemuksen pohjalta että Tauno olisi pimeydestä.
Mutta asiaan olen miettinyt(olen siis jo langennut tuhannesti)
Mutta asiaan mietittyäni tulin johtopäätökseen että ei se kokemus toisaalta todistanut hänestä mitään jos se olikin vain siinä vilpittömässä uskossa se salaisuus.
Eli jos aasi julistaa synnin päästön ja uskot sen niin uskon kautta voit saada jonkun kokemuksen mutta ei se silti tarkoita sitä että se harmaa aasi siis fyysinen eläin istuisi kerran Aabrahamin helmassa. Sitä vähän niinkuin tarkoitin että vääräkin voi antaa synnin päästän jos se salaisuus onkin siinä vastaan ostajan uskossa eikä niinkään puhujan kristillisyydessä niin se muuttaa koko asian ihan päälaelleen.
Minun veljeni näki lapsena saatanan elävänä sekä kirkon sisällä että myös Jellivaaran rukoushuoneella ja hän ihmetteli sitä näkyä. En tiedä oliko hän sitten nähnyt variksen perseen ja irstasta näkyä kauhistunut. Mutta se laittaa miettimään. Kyllähän saatana jeesustakin lähestyi mutta mutta...viihtyykö saatana siellä missä....no en tiedä... Minusta se on outoa jos saatana viihtyisi elävän Kristuksen Hengen tykönä ei millään pahalla mutta minusta se on vain outoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisten rakennus yritykset kuten esimerkiksi th2 jotka eivät maksa tehdystä työstä palkkaa vaan lähettävät jokaiselle aliurakoitsijalle laskun perään syystä tai ilman syytä jonka keksivät päästään.
Kun taas esikoislestaadiolaisia rakennus yrityksiä jotka huijaavat vanhuksilta rahat niin niitä on mennyt konkurssiin
Konkursseissa.
Pitää vain tietää keneen luottaa. Outoahan se on että saatana antaa saarnamiehen viran valkeuden lapselle...hyvin outoa mutta vaikea minun on uskoa kokemuksen pohjalta että Tauno olisi pimeydestä.
Mutta asiaan mietittyäni tulin johtopäätökseen että ei se kokemus toisaalta todistanut hänestä mitään jos se olikin vain siinä vilpittömässä uskossa se salaisuus.
Eli jos aasi julistaa synnin päästön ja uskot sen niin uskon kautta voit saada jonkun kokemuksen mutta ei se silti tarkoita sitä että se harmaa aasi siis fyysinen eläin istuisi kerran Aabrahamin helmassa. Sitä vähän niinkuin tarkoitin että vääräkin voi antaa synnin päästän jos se salaisuus onkin siinä vastaan ostajan uskossa eikä niinkään puhujan kristillisyydessä niin se muuttaa koko asian ihan päälaelleen.
Minun veljeni näki lapsena saatanan elävänä sekä kirkon sisällä että myös Jellivaaran rukoushuoneella ja hän ihmetteli sitä näkyä. En tiedä oliko hän sitten nähnyt variksen perseen ja irstasta näkyä kauhistunut. Mutta se laittaa miettimään. Kyllähän saatana jeesustakin lähestyi mutta mutta...viihtyykö saatana siellä missä....no en tiedä... Minusta se on outoa jos saatana viihtyisi elävän Kristuksen Hengen tykönä ei millään pahalla mutta minusta se on vain outoa.Anteeksi en huomannut että kysyjä kysyi esikoisista ei esikoislestaadiolaisista. No siis heissähän ei varmaan ole muuta eroa että vanhoillisissa varmaan on enemmän tätä lapsi rakkautta siis fyysistä sellaista mutta varmaan se ero johtuu siitä että esikoiset ry on vähän vanhempaa kaartia ei siis lapsia ole niin paljon ne se oli huono arvaus mutta saa sitä varmaan ajatuksen heittää ilmoille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konkursseissa.
Minun veljeni näki lapsena saatanan elävänä sekä kirkon sisällä että myös Jellivaaran rukoushuoneella ja hän ihmetteli sitä näkyä. En tiedä oliko hän sitten nähnyt variksen perseen ja irstasta näkyä kauhistunut. Mutta se laittaa miettimään. Kyllähän saatana jeesustakin lähestyi mutta mutta...viihtyykö saatana siellä missä....no en tiedä... Minusta se on outoa jos saatana viihtyisi elävän Kristuksen Hengen tykönä ei millään pahalla mutta minusta se on vain outoa.Kuuletko Po.....ainiin he ovat samaa joukkoa..
Niin hän on hullu niinkuin minäkin...
Mies joka läpäisi yhteiskunnan ankarimmat hulluus eli psyyketestit täysillä pisteillä... Niin niin...
Mutta lapsuus voi värittää muistoja samoin kuin ne harha näyt kuumalla aavikolla kun on pidetty pitkään tressissä voi alkaa nähdä omiaan ..
Toistettavastakin...
Mutta miksi epäilen sitä? Koska näin itsekin siellä sellaisen mustan ison harakan ainakin yli metrin korkuisen. Joten jos se oli se niin sanottu rietas niin....se oli vaan joku mutaatio lintu.
Ei siis mikään virallinen lintu mistään kirjasta. Ainut kappale maailmassa tyyliin se oli pienen ihmisen korkuinen seisoi kahdella jalalla ja katsoi vähän tuimasti. Vanhemmat pojat meni sitä härnäämään mutta ei se siihen reagoinut..mutta se varmaan on sitten toinen tarina? Kun ei veljeni enempää avautunut...
- Anonyymi
Perinteen jakaminen ja jatkaminen on vähän kinkkinen asia. Sota tuotti veteraaneja jonkin määrän jjopa niin paljon, että piti perustaa kaksi järjestöä samalle asialle. Aikanaan viimeinen veteraani kuolee. Kuolevatko järjestöt jäsniensä mukana? Eivät suinkaan, ne muuttuvat perinnejärjestöiksi. Kannetaan muistoja ja perinnettä, vaikka kukaan ei oikeasti tiedä mistä tilanteesta jäsenet järjestöihin tulivat.
Samaa on estadiolaisuus kaikkine vivahteineen. LLL:ta ei kukaan nykyisin elävistä ole nähnyt. Eikä Johan Raattamaata kuunnellut. Jokaisella liikkeen jäsenellä on oma käsityksensä ja ehdottomasti se oikea, vaikka toisella on ihan toisenlainen käsitys. Tämä on kuin risteysasema, josta on lähdetty etenemään. Jokaisella on sama lähtöasema, mutta koko ajan loitotaan toisista. - Anonyymi
Harmi, jos on eronnut kirkon yhteydestä. Toivottavasti jäsenistä kovin moni ole kirkosta eronnut. Sen minäkin tiesin, että Esikoiset ja Vanhoillislestadioilaiset ovat edelleen osa luterilaista kirkkoa. Hyvä niin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36831Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6784Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.146732- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690