Monnin ruokinta

Aloittelemassa

Minulla 60-litrainen akvaario, jossa on toistaiseksi kasvien lisäksi vain yksi iso monni (kalat tulossa juhannuksen jälkeen). Olen antanut monnille ruokana sellaisia tabletteja, jotka tiputetaan pohjalle. Nyt olen lähdössä viikoksi mökille ja mietin miten hoidan monnin ruokailun. Riittääkö, että tiputtelen noita tabletteja pohjalle ja kuinka monta? Vai pitäiskö hakea eläinkaupasta sellaista lomaruokaa, joka hajoaa hitaammin?

Kuinka paljon ylipäätään monni saa ruokaa imuttelemalla pintoja?

Kiitollisena pikaisista vastauksista!

6

1586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bettaristic

      Se riippuu aika paljon monnin lajista...monneja on kuitenkin useita tuhansia lajeja. Joukkoon kuuluu sekä liharuoan saalistajia, puun järsijöitä ja levän mussuttajia.

      Sulla on vissiin partamonni?
      Älä ainakaan yliruoki sitä nyt. Ylimääräinen ruoka jää vaan syömättä ja pilaa veden. Lomaruoasta taas ei oikeastaan ole ravinnoksi, parempi ilman.
      Monni, jos vaan on terve, selviää hyvin viikonkin ilman sapuskaa. Jos se on kasvissyöjä voi tosin kasvit hieman tästä pakkopaastosta kärsiä.

      ps. toivottavasti sinulla on puuttunut joko akvaarion koosta yksi nolla, tai monni on todella pieni monni. Partamonnillekin akvaarion minimikoko sutjakalle naaralle on 80 litraa, koiraalle vähintään 100 litraa ja sekin on pieni.

      • Aloittelemassa

        No siis luulisin että tuo on täplämonni tai vastaava. Ja se on tosi iso! Ja tosiaankin akvaarioni on vaan 60 litranen. Tuleeko mun monni nyt hulluksi vai miten tuo liian pieni akvaario vaikuttaa?

        Siis en olisi itse edes noin isoa monnia ostanut, mutta sain sen salamatkustajana kasvien mukana... pitäisköhän palauttaa kauppaan?

        No tässä lähtötäpinöissä ehdin jo pudottamaan pohjalle yhden sellaisen "lomaruoan" eli hitaasti hajoavan pötkylän.

        Jaahas, mitenköhän tämä mun akvaarion perustaminen lakaakaan... hirveästi on opittavaa vielä, mutta koko ajan yritän opetella ja lukea lisää.

        Kiitos vastauksesta!


      • bettaristic
        Aloittelemassa kirjoitti:

        No siis luulisin että tuo on täplämonni tai vastaava. Ja se on tosi iso! Ja tosiaankin akvaarioni on vaan 60 litranen. Tuleeko mun monni nyt hulluksi vai miten tuo liian pieni akvaario vaikuttaa?

        Siis en olisi itse edes noin isoa monnia ostanut, mutta sain sen salamatkustajana kasvien mukana... pitäisköhän palauttaa kauppaan?

        No tässä lähtötäpinöissä ehdin jo pudottamaan pohjalle yhden sellaisen "lomaruoan" eli hitaasti hajoavan pötkylän.

        Jaahas, mitenköhän tämä mun akvaarion perustaminen lakaakaan... hirveästi on opittavaa vielä, mutta koko ajan yritän opetella ja lukea lisää.

        Kiitos vastauksesta!

        Täplämonniksi kutsuttiin pari kymmentä vuotta kaikkia täplikkäitä monneja, eli se ei ole minkään lajin oikea nimi. Pahimmassa tapauksessa sulla on tummaleväpleko. Isopurjeplekokin on ihan mahdollinen, mutta myös partamonneja on täplämonneiksi titulaarettu. Hyvin epätodennäköisenä pidän sitä, että olisit altaaseesi saanut mitään sellaista monnia, joka siellä voisi kokonsa puolesta asustella lopun ikäänsä. Eipä itse asiassa tule muuta mieleeni kuin nuolimonnit, joista löytyisi altaaseesi edes joten kuten sopivan kokoisia lajeja.
        Yritä saada monnille uusi koti (kaupasta, myyntipalstoilta, ihan mistä vaan). Jos et siinä onnistu, on armeliaampaa lopettaa kala. Ethän itsekään haluaisi asua koko ikääsi vaatekomerossa?

        ps. tässä vielä vähän lukemista ;D
        http://www.aqua-web.org/forum/


      • patu
        Aloittelemassa kirjoitti:

        No siis luulisin että tuo on täplämonni tai vastaava. Ja se on tosi iso! Ja tosiaankin akvaarioni on vaan 60 litranen. Tuleeko mun monni nyt hulluksi vai miten tuo liian pieni akvaario vaikuttaa?

        Siis en olisi itse edes noin isoa monnia ostanut, mutta sain sen salamatkustajana kasvien mukana... pitäisköhän palauttaa kauppaan?

        No tässä lähtötäpinöissä ehdin jo pudottamaan pohjalle yhden sellaisen "lomaruoan" eli hitaasti hajoavan pötkylän.

        Jaahas, mitenköhän tämä mun akvaarion perustaminen lakaakaan... hirveästi on opittavaa vielä, mutta koko ajan yritän opetella ja lukea lisää.

        Kiitos vastauksesta!

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001109&posting=22000000009007735

        Kerroit vasta kypsyttäväsi akvaariota ja havainneesi "ekan" nitriitti "piikin", vai oliko se ees piikki, akvaario on vasta kypsymässä ja nitriittiä alkaa muodostumaan.

        Sisäistäppäs tuo ensin ... http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto4.php?sid=1d52b1313e93613edb3a41d9134efc7f

        Sitten kattellaan sitä kalastoa.

        Tässä on käynyt niinkuin epäilinkin, no kala takas liikkeeseen ja kypsytä akvasi ensiksi kunnolla ennenkuin otat sinne MITÄÄN kalastoa.

        Ja vastaa noihin kaikkiin kyssiin ekaks!


      • Aloittelemassa
        patu kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001109&posting=22000000009007735

        Kerroit vasta kypsyttäväsi akvaariota ja havainneesi "ekan" nitriitti "piikin", vai oliko se ees piikki, akvaario on vasta kypsymässä ja nitriittiä alkaa muodostumaan.

        Sisäistäppäs tuo ensin ... http://www.akvaariopalsta.net/keskustelu/arkisto4.php?sid=1d52b1313e93613edb3a41d9134efc7f

        Sitten kattellaan sitä kalastoa.

        Tässä on käynyt niinkuin epäilinkin, no kala takas liikkeeseen ja kypsytä akvasi ensiksi kunnolla ennenkuin otat sinne MITÄÄN kalastoa.

        Ja vastaa noihin kaikkiin kyssiin ekaks!

        Toivottavasti...

        No joka tapauksessa kaikilla on kait oikeus aloittaa uusi harrastus ja heti ei voi olla mestari. Eikös ole hyvä merkki, että kyselen täällä ja haluan oppia!?

        Itse asiassa olen yllättynyt kuinka vaativa harrastus akvaario on. Minulla ei ollut aavistustakaan mitä kaikkea eteen tulee, kun vasta haaveilin oman akvaarion hankinnasta. Mutta nyt on yritys kova ja tosissaan yritän ja haluan oppia.

        Mut siihen asti pliis yrittäkää ymmärtää, ettei alan termistö ole vielä hallinnassa ja oikeesti saatan kysyä ihan tyhmiä... mutta jatketaan tätä siellä toisessa ketjussa sillä nyt on jo eksytty monniaiheesta :)


      • levabarbi
        Aloittelemassa kirjoitti:

        Toivottavasti...

        No joka tapauksessa kaikilla on kait oikeus aloittaa uusi harrastus ja heti ei voi olla mestari. Eikös ole hyvä merkki, että kyselen täällä ja haluan oppia!?

        Itse asiassa olen yllättynyt kuinka vaativa harrastus akvaario on. Minulla ei ollut aavistustakaan mitä kaikkea eteen tulee, kun vasta haaveilin oman akvaarion hankinnasta. Mutta nyt on yritys kova ja tosissaan yritän ja haluan oppia.

        Mut siihen asti pliis yrittäkää ymmärtää, ettei alan termistö ole vielä hallinnassa ja oikeesti saatan kysyä ihan tyhmiä... mutta jatketaan tätä siellä toisessa ketjussa sillä nyt on jo eksytty monniaiheesta :)

        Tosi hyvä kun jaksat kysellä neuvoja, vaikka jotkut vastaajat alkavatkin heti paasaamaan ja syyttämään hulluna. Minullekin on tapahtunut niin monta kertaa, mutta en ole siitä lannistunut.Älä välitä kyseisistä "fanaatikoista",kyllä akvaariopalstoilla on mukaviakin auttajia ja neuvojia.
        Olen harrastanut akvaariota jo 13vuotta, mutta aina riittää uutta opittavaa.Lisäksi keskustelupalstoilla on mukava vaihdella kuulumisia akvaariokaloista ja niiden luonteesta. kokeile eri akvaariokeskustelupalstoja esim.aqua-web.org ym. ehkä löydät niistä mieleisesi.
        Ja jatka vain harrastustasi ja kysele paljon lisätietoja niin kalasi tulevat varmasti voimaan hyvin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1485
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1179
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      927
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      783
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      57
      706
    Aihe