Autoni on diesel Peugeot 504.
Millaista öljyä perään?
Millaista ölyä vaihdelaatikkoon?
Millaista öljyä autooni?
16
313
Vastaukset
- Anonyymi
Eivätköhän kaikki tänä päivänä kaupan olevat öljyt ole parempia kuin ne, joita auton esittelyvuonna ( 1971) yli 50 v. sitten olivat kaupan.
- Anonyymi
"Eivätköhän kaikki tänä päivänä kaupan olevat öljyt ole parempia"
Toki, kunhan valitsee oikean öljyn, joka oli aloittajalla ongelmana.
Nykyisissä öljyissä on aivan eri lisäaineistukset kuin 50 vuoden takaisissa, ja jos menet laittamaan jotakin 0 - öljyä, joka on aivan vettä, vanhaan dieselmoottoriin, se hajoaa todennäköisesti.
- Anonyymi
Ranskalaisiin laitetaan ketsuppia reilusti!🤤
- Anonyymi
Olisko se omistajan käsikirja mitään, jos sen avaisi?
- Anonyymi
Mainio neuvo, niin minäkin ajattelin.
On varmaa että jos omistajan käsikirja olisi olemassa 32 vuoden jälkeen siitä tieto löytyisi.
Kyseiseen malliin ei edes netistä löydy ohjekirjaa.
Löytyisiköhän jostain antikvariaatista?
- Anonyymi
https://peugeot504.info/manuals-owners/
Tuolta löytyy vanhoja käyttäjän ohjekirjoja. Suurin osa on bensakoneille, mutta on siellä ainakin yksi diesel manuaali joka on ladattavissa.
Kielivaihtoehdot on ainakin minulle pikkasen haastavia, hollanti / ranska / italia / saksa, mutta kyllä sielä jotain selvää saa.
Esso Uniflo 10W - 40 näyttää olevan moottoriöljy suositus dieselmoottoriin, kun lämpötilat on plussan puolella. Vaihtoväli 5000 km.
En jaksanut selata noita sen pidemmälle, mutta eiköhän vetopyörästön öljysuositus noista myös löydy, uskoisin että bensakoneisessa on samantapainen "ruuviperä" kuin dieselissäkin. Tietysti kitkalukko voi vielä sekoittaa asiaa....- Anonyymi
Avasin vielä saksankielisen manuaalin, joka on vuodelta 1972 ja siinä sanotaan seuraavaa:
Plussakelillä : Esso motor oil 30
0 ja -10 välillä: Esso motor oil 20
ja alle -10 : Essolube HDX 10W
Ei tainut olla moniasteöljyt vielä markkinoilla vuonna 1972.
Alipainepumpun kohdallakin puhutaan noista samoista öljyistä, eli onkohan pumpulla oma öljytilavuus.
Kyseisissä diesel-manuaaleissa ei puhuta vaihdelaatikosta tai vetopyörästöstä, eli ovat ihan spesiaalimanuaaleja jotka käsittelee vain dieselmoottoreita. Olivat ilmeisesti vielä sen verran eksottoottisia vuonna 1972. - Anonyymi
Kiitos linkistä!
Ei kaikista mutta sentään eräässä kerrottiin alkuperäiset esso tuotteet:
Perä: ESSO GX 80
Vaihteisto ESSO UNIFLO 10W50 sama kuin moottoriin.
Lujassa on ruuviperä tieto, kyllä siitä on luovuttu jo 404 jälkeen.
504 perä on normaali hypoidiperä ilman lukkoa.
505 on hypoidi lukkoperä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos linkistä!
Ei kaikista mutta sentään eräässä kerrottiin alkuperäiset esso tuotteet:
Perä: ESSO GX 80
Vaihteisto ESSO UNIFLO 10W50 sama kuin moottoriin.
Lujassa on ruuviperä tieto, kyllä siitä on luovuttu jo 404 jälkeen.
504 perä on normaali hypoidiperä ilman lukkoa.
505 on hypoidi lukkoperä.Nojuu, kun itsellä on 505 malli, 90-luvulla niin nyt jo edesmennyt isäni oli tohkeissaan siitä, etten vaan koeta hinata autoa käyntiin, ettei peugeotin käyttämä "ruuviperä" rikkoudu.
No, just tarkastin netistä asian, ja sehän on kuten sanoit, ihan normaali lukkoperä siinä näyttää olevan.
Isäni oli ns vanhan kansan automiehiä, heillä ei ollut nettiä käytössä ja muutenkin osien ja tiedon saatavuus oli usein tasoa "kuka tietää, kysytään siltä", joten tuo ruuviperä "tieto" on tullut tuota kautta.
505 oli erittäin hyvä auto, en ole montaa omistamaani autoa jäänyt kaipaamaan mutta 1974 datsun skyline ja peugeot 505 on jääneet mieleen että olisi voinut jättää myymättä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nojuu, kun itsellä on 505 malli, 90-luvulla niin nyt jo edesmennyt isäni oli tohkeissaan siitä, etten vaan koeta hinata autoa käyntiin, ettei peugeotin käyttämä "ruuviperä" rikkoudu.
No, just tarkastin netistä asian, ja sehän on kuten sanoit, ihan normaali lukkoperä siinä näyttää olevan.
Isäni oli ns vanhan kansan automiehiä, heillä ei ollut nettiä käytössä ja muutenkin osien ja tiedon saatavuus oli usein tasoa "kuka tietää, kysytään siltä", joten tuo ruuviperä "tieto" on tullut tuota kautta.
505 oli erittäin hyvä auto, en ole montaa omistamaani autoa jäänyt kaipaamaan mutta 1974 datsun skyline ja peugeot 505 on jääneet mieleen että olisi voinut jättää myymättä.Vielä niistä öljyistä Auto on -92 mallinen 2,3 l dieselkoneella.
Kyllä sen puolesta pitäisi moniasteöljy sopia moottoriin, tosin täyssynteettistä ei tainnut olla vielä -92.
Esso Uniflo 10W40 on vielä tuotemerkkinä olemassa vaan ei Suomessa.
Sama koskee Esso Gear Oil GX 80W-90 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä niistä öljyistä Auto on -92 mallinen 2,3 l dieselkoneella.
Kyllä sen puolesta pitäisi moniasteöljy sopia moottoriin, tosin täyssynteettistä ei tainnut olla vielä -92.
Esso Uniflo 10W40 on vielä tuotemerkkinä olemassa vaan ei Suomessa.
Sama koskee Esso Gear Oil GX 80W-90mobil 1, oli ensimmäinen tarjolla oleva synteettinen öljy ja sitä alettiin valmistaa jo vuonna 1974
moniasteöljy sopii varmasti autoosi, ei se, ettei sitä ollut tarjolla auton valmistumishetekellä, tee siitä sopimatonta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mobil 1, oli ensimmäinen tarjolla oleva synteettinen öljy ja sitä alettiin valmistaa jo vuonna 1974
moniasteöljy sopii varmasti autoosi, ei se, ettei sitä ollut tarjolla auton valmistumishetekellä, tee siitä sopimatontaMoottoriöljyn löytäminen Dieseliin ei ole ongelma.
Sen sijaan en ollut varma
Millaista öljyä perään?
Millaista ölyä vaihdelaatikkoon?
Vieläpä alipainepumppunkin tarvitaan öljyä.
Epäluuloni perustuu vanhojen autojen messinki tai pronssi osien syöpymiseen.
Museo kuorma-autoni perä on arka nykyöljyille.
Myöskään Peugeot 404 perään ei saa mitä hyvänsä synteettistä laittaa tai pronssinen iso vetopyörä syöpyy nopeasti
- Anonyymi
Tuohon Mobiliin pienenä korjauksena. Mobil on luonut itse semmoisen legendan mainostuksella että he olisvat ensimmäinen synteettisten öljyjen valmistaja. Kaukana siitä. Synteettisiä öljyjä on ollut lentokonekäytössä jo vuosikymeniä ennen kuin Mobil 1 tuli markinoille. Auton moottoriöljyinäkin ollut saatavilla paljon ennen Mobilia.
Moni on tainnut unohtaa että ensimmäisissä Mobil 1:ssä oli vakava voiteluongelma. Se SHC oli parempaa. Nykyisin Mobil 1:nä myydän jo isoa tuotevalikoimaa joista suuri osa ei ole edes synteettisiä. - Anonyymi
Tuskin Peugeotissa on pronssita isoa vetopyörää. Se ei hypoidina tulisi menestymään pitkään. Nykyiset GL 5-luokan öljyt eivät syövytä pronssiosia. Sekin on taakse jäänyttä elämää.
- Anonyymi
404 perä on juuri se kuuluisa ruuviperä (matopuörä) jossa on pronssinen "lautaspyörä".
Jonnet eivät ole kuulleetkaan.
Uudemmat mallit ovatki hypoidi perillä alkaen 1968.
- Anonyymi
Suosittaisin moottoriin ihan perus 10W-40 öljyä. Jos auto on vain kesäkäytösä ja kuluttaa sitä kohtuuttomasti niin 20W-50. Kunhan ei ole C3-luokiteltua. Se on vanhan moottorin tuho.
Tuossa tulikin jo vaihteistoöljysuositus. Jos perä on aito hypoidi niin muuta vaihtoehtoa ei ole kuin API GL-5 luokitus. SAE 80W-90 käy hyvin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072675Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302365Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen202245Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631001797- 1141590
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1661318Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2751130- 711014
- 80984
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920