Lapsi on ens kesänä rippikouluiässä. Hällä ei ole koulussa yhtään kaveria ja mua vanhempana jo jännittää, että pystyykö lapsi osallistumaan rippileirille. Lapsi on lievästi autisminkirjolla, aistiyliherkkä ja kärsii myös tilannekohtaisesta mutismista. Näistä jälkimmäinen vaikeuttaa asioita huomattavasti, sillä hän ei kykene puhumaan esim. koulussa mitään. Löytysiköhän jostain rippileiri, joka sopisi tällaiselle erityislapselle?
Rippileiri autisminkirjolla olevalle?
11
565
Vastaukset
- Anonyymi
Demian Seesjärvi vetää rippikouluja, jotka on suunniteltu nimenomaisesti nepsy-nuorille. Hänen rippikoulunsa voisi mahdollisesti sopia sinun lapsellesi.
Demian Seesjärven haastattelu Enbuske & Jeesuksen duunarit -podcast-sarjassa on kuunneltavissa tästä -linkistä:
https://www.supla.fi/episode/ceefb8a8-206b-5964-bf1d-af83ef1d63d8
Tuo haastattelu kannattaa todella kuunnella. Se on hyvin mielenkiintoinen ja sisältää monia tärkeitä näkökulmia neuroepätyypillisyydestä. Tuomas Enbuske ja Demian Seesjärvi ovat molemmat neuroepätyypillisiä, joten he ovat aiheen kokemusasiantuntijoita.
Jos haluaa kuunnella tämän mielenkiintoisen podcast-sarjan kaikki jaksot, niin sen voi tehdä tästä linkistä:
https://www.supla.fi/podcast/enbuske-jeesuksen-duunarit - Anonyymi
Erityisryhmille on voitu järjetää oma rippikouluryhmänsä. Rippikoulua ei tarvitse valita sen mukaan, minkä seurakunnan alueella asut.
Eli kyllä esim autismin kirjolla oleville on eritysryhmä jossa käydä rippikoulu. - Anonyymi
Kyllä se rippileiri hyvin menee ko. nuoreltakin. Lähetetään hänelle yhdessä Woimaa!
Elämän läpi rämpinyt A- kirjolainen. - Anonyymi
Miksi rippikouluun pitäisi mennä. Turha juttu.
- Anonyymi
"Miksi rippikouluun pitäisi mennä. Turha juttu."
Tuo on sinun mielipiteesi ja sinulla on siihen täysi oikeus.
Suomessa rippikoulun käyminen on täysin vapaaehtoista ja niin sen pitää ollakin. Kuitenkin, jos ihmisen vakaumus on sellainen, että hän haluaa rippikoulun käydä, niin hänellä pitää olla siihen oikeus. Siksi on tärkeää, että rippikoulun käyminen on mahdollista kaikenlaisille ihmisille. Tuossa aloitusviestissä ei kysytty sitä, onko rippikoulun käyminen tarpeellista, vaan sitä, onko olemassa autisminkirjoisille sopivia rippileirejä, joten viestisi ei vastannut millään tavoin alkuperäisen avauksen kysymykseen.
- Anonyymi
Mää suosittelen prometheusleiriä. On uskonnoton aikuistumisleiri ja ajaa saman asian kuin rippileiri. Protuporukoissa ollaan tosi suvaitsevaisia erilaisuutta kohtaan. Aika suuri osa vetäjistäkin varmasti lievästi autistisiä. Ite kävin rippi- ja prometheusleirit molemmat peräkkäisillä viikoilla. Kyllä prometheusleirin anti oli suurempi. Rippileirin anti oli viettää aikaa yön ympäri koulukaverien kanssa ja sen jälkeen erota vanhempien suostumus väärentämällä kirkosta, koska riparipappi sanoi, että homoseksuaalisuus ja erimieltä oleminen on syntiä. Prometheusleirin anti oli uusia ystäviä, jotka ei tulleet siitä rappiolähiöstä, jossa ainoastaan minun vanhemmilla oli vara laittaa lapsi moiselle leirille lapsen pyynnöstä ja oli toimintaa myöhemmin, missä minut hyväksyttiin sellaisena kuin olen. Olin nuorena itkuherkkä. Olin apparina (apuohjaaja), eli sama kuin isonen riparilla, prometheusleirillä ja eräs keskustelu kävi yli sietokykyni, niin että aloin itkeä ilman mahdollisuutta sitä sammuttaa (kuten minulle on käynyt 5-vuotiaasta alkaen tänne 38v. asti säännöllisen epäsäännöllisesti, jos kuormitun liikaa). Olen joskus saanut potkut töistä itkemisen takia, mutta prometheusleirillä sain palautetta, että itkuni vapautti ilmapiiriä. Että noinkin voi olla ja on tunteita joita jokainen kokee tavallaan. Kai.
- Anonyymi
"riparipappi sanoi, että homoseksuaalisuus ja erimieltä oleminen on syntiä. "
Onpa harmi, että olet joutunut saamaan tuollaisen papin rippikoulun vetäjäksi. Tuollaisen opettaminen lapsille ei ole mitenkään puolusteltavissa. Täytyy kuitenkin sanoa, että ei tuollainen ajattelu edusta mitään valtavirtaluterilaisuutta ainakaan nykyään. Nykyäänhän kirkko osallistuu pride-tapahtumiiin jne.
Itselläni on rippikoulusta oikein hyvät muistot. Minun rippikoulupappi oli oikein suvaitsevainen ja mukava henkilö. Myöskään isoset eivät ikinä osoittaneet minkäänlaista merkkiä suvaitsemattomuudesta. Oli siellä yksi oppilas, joka oli sitä mieltä, että homous on sairaus, mutta hän oli onneksi tämän mielipiteensä kanssa täysin yksin.
- Anonyymi
On hyvä että rippikouluakin kehitetään. Mun aikanaan kivikaudella rippari nojautui vielä ihan liikaa pelkästään kristillisiin arvoihin.
Nuorilla pitäisi olla vaihtoehtoisena tuo Prometeusleiri.
Meidän vanhempien ja vanhojen pitää tukea autismikirjon ihmisiä.
Nimenomaan hyvien ihmisten tukemana, mutta myös kristillisen kodin eläjänä olen hoippunut lähes 87 vuotiaaksi.
Kun erosin kirkosta ns. taistolais-buumin aikana eräs seurakunta pappi solvasi munt suohon.
Typerys unohti, että Suomen lait katsovat kaikkiin aateryhmiin kuulumisen vapaaehtoiseksi.
Myöhemmin liityin skdl:n kautta demareihin.
. resupekka.- Anonyymi
"Mun aikanaan kivikaudella rippari nojautui vielä ihan liikaa pelkästään kristillisiin arvoihin."
Rippikoulu on kirkon järjestämä koulu ja kirkko on kristillinen yhteisö, joten lienee aika loogista, että se nojaa kristillisiin arvoihin. Sen sijaan siitä, mitä nämä kristilliset arvot ovat, voi keskustella ja siitä on erilaisia tulkintoja. On kristittyjä, jotka ajattelevat, että homojen tuomitseminen on kristillistä. Itse olen kuitenkin heidän kanssa eri mieltä. Minun mielestä kristillinen arvo on pikemminkin suvaitsevaisuus. Jeesushan opetti rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseään. Jos tuo opetus viedään loogisesti loppuun asti, niin sehän koskee todellakin kaikkia lähimmäisiä myös homoseksuaaleja.
Kiristillistä on ajatella, että ihmisellä on oikeus olla sellainen, kuin hän synnynnäisesti on, koska sellaiseksi luoja hänet loi.
- Anonyymi
Rippikoulun voi suorittaa myös etänä
- Anonyymi
Minä kävin pienryhmä-riparin. Minun ryhmässä oli nepsyjä, oppimisvaikeuksisia ja muutama liikuntarajoitteinen sekä yksi vaikeammin vammainen. Tykkäsin kovasti ja minulla on itsellänikin tilannekohtainen mutismi autismin lisäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446