Olen käyttänyt paljon sokerisia ruoka-aineita.
On itsestään selvää että diabetekseni johtuu liiallisesta sokereiden ja sokeroituvien ruokien nauttimisesta.
Jos pystyisin siirtymään niukka energiseen, vähä sokeriseen ruoka valioon, auttaisiko se parantamaan sokeritasapainoni.
Kaikesta huolimatta vaikka liitto suorittelee normaalia ruokavaliota.
Nyt on myöhäistä?
13
466
Vastaukset
- Anonyymi
Normaaliin ruokavalioon kuuluu paljon kasviksia (puolet lautasesta), hyvälaatuisia proteiineja, kuitupitoisia ja hitaita hiilareita, sopivan verran pehmeää rasvaa. Ei ole haitaksi ollenkaan jos jätät turhat nopeat hiilarit ja ultraprosessoidun pikaruoan pois. Liikkuakin kannattaa, se parantaa insuliiniherkkyyttä.
- Anonyymi
Ei ole ollenkaan itsestään selvää, että diabetes johtuisi liiasta sokerin syömisestä. Diabetes 1 sen enempää kuin diabetes 2 itse asiassa EI johdu sokerin syömisestä.
Sokerin syöminen tosin nostaa verensokeria jokaisella, mutta vain hetkeksi. Tämä ei ole diabetesta. Diabetes 1 on sitä, kun haima ei tuota insuliinia, joka kuljettaisi sokerin solujen käyttöön. Diabetes 2 on sitä, kun haiman tuottama insuliini ei tehoa sokeriin eikä kuljeta sitä soluihin. Elimistö tuottaa sokeria itsekin.
Sokeri on runsasenergiaista ja voi johtaa lihavuuteen. Lihavuus puolestaan saa aikaan insuliiniresistenssiä, jos siihen on perinnöllinen taipumus. Perinnöllinen taipumus tarvitaan. Mutta hoikkakin voi sairastua diabetekseen, yhtä hyvin diabetes 1:een kuin diabetes 2:een tai jopa molempiin. Runsasta sokerin syömistä tai lihavuutta ei tarvita, mutta lihavuus lisää riskiä tuntuvasti.
Diabeetikon ruokavalio on normaali terveellinen ruoka.- Anonyymi
Juuri näin. Se on aivan hölmö kehäpäätelmä, että diabetes (mistä tyypistä edes keskustelemme?) johtuisi suoraan sokerin syömisestä. Glukoosi tulee verenkiertoon muualtakin kuin ruuasta.
Kaikki leipurit eivät ole diabeetikkoja näin esimerkkinä.
- Anonyymi
Kun on diabetes, verensokeritaso ei korjaannu millään ruokavaliolla, sillä maksa tuottaa sokeria joka tapauksessa. 1-tyypin diabeteksessa tarvitaan insuliinia ja 2-tyypin diabeteksessa tarvitaan muita lääkkeitä korjaamaan insuliiniresistenssiä.
Jos on huomattavaa ylipainoa, painonpudotus voi auttaa 2-tyypin diabeteksessa, jos diabetes on alkuvaiheessa.
Diabetesliiton verkkosivuilta saat paljon asiallista tietoa diabeteksesta. - Anonyymi
Minä en ole käyttänyt sokeria vuosiin. Käytän jälkiruoat makeutettuina. Ei ole vaikeaa. Joskus osta 50 gr suklaalevyn ja syön siitä puolet. Tämän teen painoni tähden
- Anonyymi
Onko sinulla diabetes?
Lisäksi vielä liikuntaa.
- Anonyymi
B1 tiamiini, berberiini, kalium, kromi, kalsium. Punariisi, detox-tee, koliini.
- Anonyymi
miten se olisi liian myöhäistä. sokerit pois
- Anonyymi
Sokerin syönti voi lihomisen kautta rasvoittaa sisäelimiä ja sitä kautta aiheuttaa diabeteksen. Toisaalta myös liian niukkaenerginen ruokavalio voi aiheuttaa diabeteksen liiallisen kortisolin erityksen vuoksi. Nykytiedon mukaan insuliiniresistenssi on elintapojen aiheuttama ja haiman toiminta on perinnöllistä. Jos on diabetesta suvussa, niin haima ei jaksa erittää tarpeeksi paljon insuliinia vuosien varrella kakkostyypin diabeteksessa. Haima tavallaan "väsyy" vuosien saatossa. Jollain ihmisillä haima pystyy kompensoimaan vaikeankin insuliiniresistenssin, koska haima pystyy erittää tarpeeksi paljon insuliinia, jotta verensokeri pysyy normaalina.
- Anonyymi
Olen monesti miettinyt miksi haima väsyy?
Suositellaan syömään koko päivän 2 tunnin välein, eli 2 tunnin välein haima joutuu töihin.
Itse juon aamulla kahvin, seuraava kahvi leivän kanssa on siinä 11 korvilla.
Seuraavana on ruoka siinä 4-5 korvilla ja perään kahvi.
Jos tuntuu nälkä niin illalla mysliä ja jugurttia, usein ei mitään illalla.
Kun puhutaan haiman väsymisestä niin ihmettelen miksi suositellaan syömään 7 - 8 kertaa vuorokaudessa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen monesti miettinyt miksi haima väsyy?
Suositellaan syömään koko päivän 2 tunnin välein, eli 2 tunnin välein haima joutuu töihin.
Itse juon aamulla kahvin, seuraava kahvi leivän kanssa on siinä 11 korvilla.
Seuraavana on ruoka siinä 4-5 korvilla ja perään kahvi.
Jos tuntuu nälkä niin illalla mysliä ja jugurttia, usein ei mitään illalla.
Kun puhutaan haiman väsymisestä niin ihmettelen miksi suositellaan syömään 7 - 8 kertaa vuorokaudessa?Eihän 2 tunnin välein tarvitse syödä, eikä niin kai suositellakaan. Aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. Siinäpä ne. Neljä tuntia väliä, jos aamiainen klo 8, lounas klo.11-12, päivällinen klo 16 ja iltapala klo 20. Jos liikkuu paljon voi tarvita pienen välipalan lisäksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1307054Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654310Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen533432Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4913069Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2932060Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361723Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201631- 911553
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751461Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151416