Mopojen katsastaminen

Anonyymi-ap

Viimeisen uutisen jälkeen jonka lehdestä luin, että poika on loukkaantunut mopo kolarissa miitissä sai minut miettimään suuresti miten voisi estää vastaavat tapaukset.
Kaikkia onnettomuuksia ei voi estää ja kukaan ei voi vahtia sitä miten joku ajaa ja ajaako esimerkiksi keula pystyssä, mutta siihen voisimme vaikuttaa millaisilla mopoilla nämä nuoret ajaa.

Naurettavaa, että samaan aikaan kun meidän lapsi kullat ajaa kehittymättömillä aivoilla ilman omaa harkintaa kykyä viritetyillä ja rikkinäisillä ajoneuvoilla, jotka saattavat olla potentiaalisesti hengen vaarallisia päättäjät haluavat jahdata sähköpyöriä ja lasten sähkökulkuisia pikkuautoja joilla ei edes normaali olo suhteissa ajeta autojen seassa toisin kuin mopoilla ja skoottereita.
Minä olen sitä mieltä, että nuo mopojen virittelyt ainakin vähenisivät, kun mopoja pitäisi katsastaa joka vuosi .
Olen nähnyt ja huomannut sen, kuinka moni ajaa jopa vaarallisen huonossa kunnossa olevalla mopolla ja pahimmassa tapauksessa sillä romukasalla saattaa päästä 70-100 km/h .
Nämä ovat tappo vehkeitä ja heidän vanhempansa ovat välinpitämättömiä ! .
Monet isät jopa kertovat ja auttavat ja virittävät lastensa menopelin surma koneeksi .

Liikenne ei ole mikään kilpa tai temppuilu rata ja nämä 50cc mopot ei ole suunniteltu kulkemaan yli 60 km/h.
Suomessa on rajoittamia, koska keski-euroopassa nämä mopot kulkee 60km/h mutta se rälläily kulttuuri ei ole samanlaista siellä kuin Suomessa.
Monet vaihtavat kyllä jarrut myös, koska jarruja ei ole suunniteltu kovaan vauhtiin, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että runko ei ole suunniteltu sellaisiin nopeuksiin ja sitten he ajavat nokka pystyssä ( joka on muuten oikeasti todella typerän näköistä )
Kiitos Hollywood leffojen joku Tom Cruise vähän keuli ja sitten kaikki jonnet luulee, että se on coolia.
Ei ole uskokaa pois se näyttää samalta kuin keikkuisi tuolilla tai keulisisi ostoskärryllä kaupassa .
Säännöllinen katsastus ainakin vähentäisi tällaista törttöilyä .
Vikoja joita olen huomannut ja joita voitaisiin ehkäistä katsastuksessa ja ne ovat.
- viritykset ( toki ne kurit voi laittaa takas, mutta ei voi jos on vahvemmin viritetty)
- palaneet ajovalot.
- rikkinäiset katteet
- rikkinäinen änkkä tai tahallaan poistettu
- rekisteri kilpi väännetty mitä ihmellisimpiin asentoihin
- vilkut rikki.
- pakoputki katkennut
- vääränlaiset renkaat.
Tällaisia olen nähnyt.
Miksi me sallimme nuorten ajaa tällaisilla vehkeillä?.
Lakialoite pitäisi tehdä mopojen säännöllisestä katsastamisesta.

2

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eniten hämmästyttää, että moni vanhempi yhdessä lapsen kanssa virittelevät mopoa.
      Missä aikuisen järki tässä asiassa?

      • Anonyymi

        Niin, ei 15- vuotias osaa vielä ajaa, vaikka olisi kortin saanut tai osaa hahmottaa kuinka nopeaa auto tulee jostakin ja hahmottaa kuinka lähellä se on.
        Tuollaiset asiat tulee vuosien ajokokemusten jälkeen samoin ajoneuvon hallinta oli sitten kyse autosta tai moposta.
        Skootteri varsinkin on viritettyä vielä vaarallisempi, kuin crossi mallinen puhumattakaan jostain monkey tai PV tyylisestä moposta jota ei varsinkaan ole suunniteltu koviin nopeuksiin.

        Ja sitten nämä lapsen ajavat moottoripyöriksi luokitettavilla mopoilla ilman kunnollista varusteita, jos he tuossa vauhdissa kaatuvat ilman moottoripyörä takkia voi jälki olla todella pahaa.
        Aikuisten vastuulla olisi huolehtia ajo asusta ja siitä ettei mopoa viritetä.

        Crossi mopoilla voi käydä tenppuilemassa niille tarkoitetuilla alueilla, joita voisi Kokkolaan tehdä enemmän.
        Tehdään oma miitti paikka, joka olisi mahdollisimman turvallinen ja suljettu ympäristö tuollaiseen pelleilyyn .

        Ei autoillaan voi driftata joka kulmassa niin kuin huvittaa tosin talvella tätäkin näkee kesällä ei niinkään onneksi.
        Ja helpohan se takavetoisella on driftata, mutta itse osaan etuvetoisella tehdä donitsin ja osaan kantapää tekniikan , mutta en silti esittele fast and furious taitojani keskellä liikennettä se on noloa.

        Ei se Kalle Rovanperä tai Kimi räikkönenkään kaasuttele ja hurjastele tuolla liikenteessä.
        Noita ylinopeus ja pelleily sakkoja saavat osaamattomat nolot oman elämänsä rallinuskit jotka eivät tosielämässä pärjäisi koskaan ammattikuskeille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe