Apua tilanteeseen kämppiksen kanssa?

Anonyymi-ap

Hei,

yritin keksiä paikkaa missä tästä voisin puhua ja ensimmäisenä tuli mieleen jodel mutta sieltä en oikein apua saanut. Toivoisin että kommentit olisivat ystävällisiä ja aiheeseen liittyviä. 
No niin, sitten itse asiaan. Olen 17-vuotias ja asun kaverini kanssa kämppiksenä. Muutimme toukokuun alussa yhteen ja aluksi kaikki sujui hienosti. Olimme ennen muuttamista keskustellut siitä, miten minua ahdistaa ulkopuoliset ihmiset kodissani (syy muuttoon, aikaisempi kämppis kutsui jatkuvasti ihmisiä keskellä yötä ja metelöi hiljasuudenkin alkamisen jälkeen niin etten saanut lähes ikinä nukuttua hyvin). Ilmaisin myös sen, miten tärkeää minulle on saada nukkua rauhassa, joten jos ihmisiä kutsuttaisiin, minun pitäisi silti saada nukkua rauhassa. Tällöin nykyinen kämppikseni sanoi, että eräs hänen kaverinsa olisi tulossa 5 kertaa vuodessa yöksi kotiimme ja sanoin tämän olevan okei kunhan saan nukkua rauhassa ja asiasta ilmoitetaan hyvissä ajoin eli muutamaa päivää ennen tms. 
Nyt kuitenkin kämppikseni on jo kolmesti viimeisen kuukauden aikana kutsunut tämän ihmisen yöksi ja he eivät ole kertaakaan antaneet minun nukkua rauhassa. Ensimmäisellä kerralla asia ei minua erityisemmin haitannut sillä siitä ilmoitettiin etukäteen ja suostuin siihen eikä minulla myöskään ollut seuraavana päivänä tekemistä mihin vähäinen uni olisi vaikuttanut. Sanoin kämppikselleni tämän jälkeen että toivon saavani seuraavalla kerralla nukkua rauhassa ja hän pahoitteli asiaa. 
Toinen kerta tapahtui ehkä muutama viikko sitten. Kämppikseni ja hänen kaverinsa olivat toisessa kaupungissa päivän ja sen jälkeen, noin kello 23 minulle ilmoitettiin että tämä kaveri olisi tulossa yöksi. Tästä ei ennen tuota ollut mainittu mitään ja minulla oli ensimmäinen päivä kesätöissä seuraavana päivänä mistä olin kertonut kämppikselleni ja jonka hän tiesi olevan minulle tärkeää ja stressaavaa. Silti hän kutsui kaverinsa meille ja heidän aiheuttamasta metelistä johtuen heräsin useaan kertaan yön aikana. Tämän seurauksena laitoin (hieman liian vahvasanaisen, jota pahoittelin jälkeenpäin) viestin kämppikselleni siitä miten olin maininnut useaan otteeseen että minun täytyi saada nukkua eikä hän kavereineen voi huutaa hiljaisuuden alkamisen jälkeen. Hän pahoitteli tapahtunutta ja sanoi että tämä ei toistu. Kolmas kerta tapahtui eilen. Kämppikseni oli kaverinsa kanssa kaupungilla ja laittoi viestiä että viettää yönsä muualla mutta että hän ja hänen kaverinsa käyvät asunnollamme, sillä heidän pitää odottaa että kaverin vanhemmat tulevat hakemaan heitä tämän kaverin luokse. Noin kello 23.30, ajan jolloin minulle oli sanottu heidän jo lähtevän, kysyin ovatko he lähdössä. Kämppikseni sanoi vain, että hänen kaverinsa juuri tappelee aiheesta vanhempiensa kanssa sillä nämä eivät halua enää lähteä hakemaan heitä. Tottakai, he päätyivät jäämään yöksi meille ja eivät taaskaan antaneet minun nukkua rauhassa ja huusivat keskellä yötä yms. tietäen taas että minulla olisi seuraavana päivänä töitä ja että minun pitäisi saada nukuttua. Jouduin taas kerran heräilemään heidän metelinsä takia useaan kertaan yön aikana. 
Sitten todelliseen kysymykseen: viestittelimme tästä aiheesta aikaisemmin ja ilmaisin, miten pettynyt olin siihen miten jouduin taas heidän metelöinnin uhriksi ja miten minulle aikasemmin oli sanottu etteivät he häiritsisi minua toiste metelöimällä. Mainitsin myös todella lyhyestä varoitusajasta ja siitä, miten heidän ei pitänyt jäädä yöksi. Kämppikseni tätäkin taas ’pyysi anteeksi’ mutta sanoi että tämä kaveri onkin nyt tulossa jatkossa useammin kuin viidesti vuoden aikana yöksi. Kuitenkaan kämppikseni käytös ei kertaakaan ole muuttunut ja hän jatkaa tällaista käytöstä useista pyynnöistä ja useista lupauksista huolimatta. Mitä minun pitäisi tehdä asialle? Miten voisin sanoa kämppiksellenk ettei tällainen käy minulle ja että minun täytyy saada nukkua? Miksei hän kunnioita pyyntöjäni ja muuta käytöstään anteeksipyynnöistään huolimatta?
Toivottavasti tästä nyt sai edes jotenkin selvää ja toivottavasti joku voisi tarjota ulkopuolisen näkökulmaa tilanteeseemme. Kiitos paljon jo valmiiksi : )!

2

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehkä pitää alkaa sanomaan vieraalle. ? Et asu täällä joten ulos. Minä haluan nukkua. ?

    • Anonyymi

      Jos kämppis ei osaa pitää sopimuksista kiinni niin pistä vaihtoon. Aina kannattaa tehdä kirjallinen sopimus pelisäännöistä ja myös se mitä on edessä jos sopimusta ei noudata.
      Kumpi teistä on päävuokralainen, vai onko molempien nimet vuokrasopimuksessa?
      Itse en koskaan lähtisi vuokraamaan asuntoa niin että molemmat alekirjoittaa sopparin , vaan itse olisin päävuokralainen jonka nimi on vuokrasopimuksessa ja se toinen sitten alivuokralainen jonka kanssa teen sopimuksen alivuokrauksesta. Silloin minulla säilyy sananvalta asunnon säännöistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe