Takuusäätiössä tutkittiin mielenterveysomaisten taloudellista taakkaa.
"Lähes 90 prosenttia kyselyyn vastanneista omaisista kokee psyykkisesti sairastuneen läheisen raha-asioiden kuormittavan omaa elämää. "
"Lähes 30 prosenttia vastaajista kertoo merkittävimmäksi kuormitustekijäksi sen, että sairastuneen taloudellinen auttaminen on heikentänyt omaa taloutta."
Onko tämä oiein?
Linkki uutiseen
https://www.takuusaatio.fi/julkaisu/omaiset-tukevat-psyykkisesti-sairastuneita-laheisiaan-talousasioissa-ja-kokevat-sen-kuormittavana/
Ja itse raporttiin.
https://www.takuusaatio.fi/wp-content/uploads/2024/06/Mielenterveysomaisten-taloushuolet.pdf
Onko oikein, että lähes kolmannes omaisista joutuu uhraamaan oman taloutensa sairaan hyväksi?
13
423
Vastaukset
- Anonyymi
Siinäpä vasta median sokea piste, jos 90% omaisista kokee näin. Mutta missään ei kuule että tästä keskusteltaisiin. Vähän sama kun niin monissa ongelmista joista omaiset joutuvat vaikenemaan.
- Anonyymi
Jouduin itse pulaan, myös taloudellisiin vaikeuksiin, kun olin ilkeän
vanhempani omaishoitaja lähes 20 vuotta.
Menetin mielenterveyteni ja rahani.
Sitten menetin oman rakkaan puolisoni kuolemalle.
Nyt haluan itsekin kuolla, en kestä tätä tuskaa ja surua enää.- Anonyymi
Nänhän se käytännössä tapahtuu. Tarttumaton "sairaus" joka kuitenkin leviää.
- Anonyymi
Ilkeän vanhempani ????
Olisko mahdollista että juuri sen ”ilkeän vanhempasi ” sairaus teki hönestä ns ”. Sen ilkeän.
Jos alkaa omaishoitajiksi niin on itse huomattava kykeneekö siihen. Eiköhän yhteiskunnan. Tehtäviin kuulu ottaa huostaan ihmisiä jotka ovat sairaista.
Moni hoitohenkilökunta on kirjoitellut nettiin ilkeistä vahuksista se kun sanoisivat sai4asita vanhuksista. , sellaisten humisten ei edes pitäisi olla hoitoalalla .
Minun omaiseni joka Oi ollut koko elämänsä hiljainen hissukka ja melkein pyyteli anteeksi olemassa oloaan . Kun hän sai sairauden niin alkoi ns ilkeydet , mutta hoitohenkilökunta kuuluvasta ymmärsin sen enkä ottanut ikälkeyksiä henkilökohtaisesti , vaikka joskus tuntui raskaalta kuulla itsestään asioita mitkä olivat hänen mielipiteitään sairaiden aivojen ajatusten tuloksena .
Siis miksi aloit yleensä ykeensä omaishoitajiksi koska vaikuttaa ettei oikein ole ymmärtänyt mitä hoidit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilkeän vanhempani ????
Olisko mahdollista että juuri sen ”ilkeän vanhempasi ” sairaus teki hönestä ns ”. Sen ilkeän.
Jos alkaa omaishoitajiksi niin on itse huomattava kykeneekö siihen. Eiköhän yhteiskunnan. Tehtäviin kuulu ottaa huostaan ihmisiä jotka ovat sairaista.
Moni hoitohenkilökunta on kirjoitellut nettiin ilkeistä vahuksista se kun sanoisivat sai4asita vanhuksista. , sellaisten humisten ei edes pitäisi olla hoitoalalla .
Minun omaiseni joka Oi ollut koko elämänsä hiljainen hissukka ja melkein pyyteli anteeksi olemassa oloaan . Kun hän sai sairauden niin alkoi ns ilkeydet , mutta hoitohenkilökunta kuuluvasta ymmärsin sen enkä ottanut ikälkeyksiä henkilökohtaisesti , vaikka joskus tuntui raskaalta kuulla itsestään asioita mitkä olivat hänen mielipiteitään sairaiden aivojen ajatusten tuloksena .
Siis miksi aloit yleensä ykeensä omaishoitajiksi koska vaikuttaa ettei oikein ole ymmärtänyt mitä hoidit.Ilkeys on aina ilkeyttä, tekee sitä sitten terve tai sairas. Vaikutus on sama.
Tiedoksesi myös, että omaishoitajuus harvoin on oma valinta. Tavallisimmin siihen joudutaan, vastoin tahtoa.
Ansiotyökseen koulutetut hoitotyötä tekevät ovat kokonaan eri asemassa kuin omaishoitajat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilkeän vanhempani ????
Siis miksi aloit yleensä ykeensä omaishoitajiksi koska vaikuttaa ettei oikein ole ymmärtänyt mitä hoidit.Eiköhän se ole itsestään selvää, että ilkeä sairaus tekee ihmisestä ilkeäksi. Eikä kaikki vanhemmat ole mitään pyhäkoulunopettajia ennen sairastumistakaan.
Sairaus ei ole mikään lupa ilkeillä kenellekään. Ei omaisille, eikä työntekijöille, vaikka se sitä aiheuttaisikin. Eikä kenenkään tarvitse olla sairaan ihmisen sykykuppi, tai sugardaddy.
Mitä ammattilaisiin tulee, niin aika harva tulee haukkumaan, että siivooja ei ole soveltuva alalle, jos hän ei hyväksy tahallista roskaamista. Miksi sitten fyysisen paskan muuttuminen henkiseksi, muuttaisi jotenkin tilanteen?
Mitä sitten omaishoitajiin tulee, niin en tietenkään voi puhua toisten ihmisten puolesta, tai ylipäätään yksilöistä. Mutta kuten sanoit, sairaus itsessään voi hyvin jo muuttaa tilanteen, niin hoidettavan kuin hoitajan suhteen. Silloin kun päätös tehdään, niin tilanne on yleensä hyvin erilainen, kuin vuosien saatossa. Valitettavasti suomessa omaishoitajien asema on erittäin huono, eikä siitä ikeestä pääse mitenkään helposti irti.
Ylipäätään ihmissuhteet ovat monimutkaisia. Vaikka idea olisikin että omaishoitajaksi ryhdyttäisiin jostain rakkaudesta, niin totuus on, että monessa tarinassa on sitä ilkeyttä jo valmiiksi taustalla. Kaikkea läheisriippuvuutta, manipulointia, epätervettä velvollisuuden tuntoa jne jne.
Tällaisella ihmisellä voi mennä vuosia tai vuosikymmeniä, ennen kuin he saavat oman elämänsä takaisin, tällaisen ilkeän ihmisen kuoleman jälkeen, ja moni heistä joutuu syömään pilleripurkin jos toisenkin sen prosessin aikana.
- Anonyymi
Olisiko nyt aika hakea itselle terapiaa?
- Anonyymi
Vaikka suomessa jaetaan ennätysmäärä terapiaa, niin suurimmassa osassa siinä on omavastuu. Eli kaikilla ei automaattisesti ole resursseja siihen.
Irvokkaaksi homma menee siinä vaiheessa, jos terapiassa käydään jonkun ihmissuhdetaitojen puutteiden takia, ja kärsimyksen kohteeksi joutunut läheinen joutuu joko suoraan tai epäsuoraan maksamaan sen että voisi elää sairaan läheisensä kanssa.
- Anonyymi
Sehän ei automaattisesti ole sairaan itsensä vika, vaan osittain myös hyvinvointi yhteiskunta pettää nämä sairaat.
Käytännössä, esimerkiksi heidän osatyökykyisyyttään ei osata hyödyntää juuri ollenkaan.
Toinen ääripää on tietysti nämä peräkammarin tytöt ja pojat jotka vain kuppaavat kaikki omaisten rahat ihan siitä kuppaamisen ilosta.- Anonyymi
Ihan niin yhteiskunnan velvollisuus on ottaa vastuu sairaista , mutta nämä nykyaikaiset ihmise5 jotka päättävät heidän kohtalostaan eivät osaa asiaansa. Enne kun oli niitä naisia sellaisissa tehtävissä niin osasivat asiansa. Sillä heillä oli omat aivot joilla ajattelivat, ei siin jotain papereihin laitettuja sääntöjä joutanyleistävät jokaiseen katsomatta ihmisen; tarpeita. ;
Muistan kun mummoni. Saatiin hoitoon miten ymmärtäväisiä ja viisaita ihmisiä silloin oli päättäjissä .
Sitten on nykyajan omaisissakin kovasti uhrinuttujen kantajia. ” kun mun tarttee” tyyppejä
Itsesäälissä ryvetään
Usein. Köyhät vanhemmat joilla on ollut pienipalkkainen työ ovat yrittäneet kaikkensa lastensa vuoksi . Siitä ei näillä heidän lapsillaan ole mitään ajatusta , omaan napaan tuijottajia , koska vanhemma5 ovat palboneet heitä liikaa . Nyt on kuulemma rakkaudessakin jotkut säännöt et muka rakasta jos et ole tehyt niin tai näin , joten aika ällöttävää kuunneltavaa , eniten egoisteja on 70 luvulla syntyneiden lasten parissa kuten myös psyykkisiä sairauksiakin , kosk yritetään ulottua johonkin satumaailmaan jota on vaan saduissa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan niin yhteiskunnan velvollisuus on ottaa vastuu sairaista , mutta nämä nykyaikaiset ihmise5 jotka päättävät heidän kohtalostaan eivät osaa asiaansa. Enne kun oli niitä naisia sellaisissa tehtävissä niin osasivat asiansa. Sillä heillä oli omat aivot joilla ajattelivat, ei siin jotain papereihin laitettuja sääntöjä joutanyleistävät jokaiseen katsomatta ihmisen; tarpeita. ;
Muistan kun mummoni. Saatiin hoitoon miten ymmärtäväisiä ja viisaita ihmisiä silloin oli päättäjissä .
Sitten on nykyajan omaisissakin kovasti uhrinuttujen kantajia. ” kun mun tarttee” tyyppejä
Itsesäälissä ryvetään
Usein. Köyhät vanhemmat joilla on ollut pienipalkkainen työ ovat yrittäneet kaikkensa lastensa vuoksi . Siitä ei näillä heidän lapsillaan ole mitään ajatusta , omaan napaan tuijottajia , koska vanhemma5 ovat palboneet heitä liikaa . Nyt on kuulemma rakkaudessakin jotkut säännöt et muka rakasta jos et ole tehyt niin tai näin , joten aika ällöttävää kuunneltavaa , eniten egoisteja on 70 luvulla syntyneiden lasten parissa kuten myös psyykkisiä sairauksiakin , kosk yritetään ulottua johonkin satumaailmaan jota on vaan saduissaVaikkayhtiskunnan harvoja tehtäviä onkin heikoista huolehtiminen, niin sillä on rajansa miten paljon se pystyy sitä tekemään.
Kun kaikki heittäytyy hoidokeiksi, niin ei jää maksajia.
- Anonyymi
Voin vain kuvitella, miten vaikeaa se on tukea sairasta ihmistä taloudellisesti, jos palkaksi saa vain syyttelyä ja agressiivisuutta.
- Anonyymi
Se on juuri sitä sairautta m jota ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti , ja ottaa uhrilampaan osaa.
Sairaudet tekee ihmiset oikukkaiksi se olisi otettava huomioon. Onnellinen ihminen ei ole ilkeä , joten tulee ajatella miksi sairas ihminen. On vaikea jollekin .
Muistan oman äitini kun kävin hänen luonaan Ja tiesin että sairaanhoitajilla oli kova päivä kun olivat saaneet yllättäen uusia potilaista . Niin sanoin äidilleni että minä båbaåvipoiaån antaa ruiskeen ja soittaa sairaanhoitajalle ettei ta4båbitsd tulla. Mutta sekös e8 mummolle käynytkään ,sanoi että se on oltava oikea ihminenjoka antaa pistoksen . Siis minä olin ilmeisesti se väärä ihminen jostai samalla koulutuksella hoitajan kanssa.ajattelin itsekseni että oikeastaan koko lapsuuskin oli ollut etten tuntenut koskaan itseäni tarpeeksi hyväksi hän vähätteli aina.
Mutta samalla tiesin että. Hän rakasti minua omalla omituisella tavallaan , se tapa vaan ei minun aivoihin mahtunut .ketään ei voi tehdä toiseksi joten on vaan yritettävä ymmärtää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä751430Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2481332Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1531113Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551088- 51795
- 65774
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62757Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39738Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44711- 30647