Mist johttuu monien kuntien ja kaupunkien ylivelkaantuminen kun se on nykyajan trendi että onko syy

Anonyymi-ap

Että onko syy korona-ajan ja Venäjän hyökkäyssodan ukrainaan?????
Vai onko kunnat ja kaupungit polttaneet liian holtittomasti rahaa?
Vai onko se näiden kaikkien kolmen yhteissumma??????

Haastavaa on kun rahat meinaa loppua ja sitten on pakkotilanne jossa pithää leikata. Ymmärrän kyllä leikkaukset, mutta sitten tullaan siihen että mistä kannattaa leikata ja se onkin tosi vaikiaa kun pittää puntaroida tarkasti keneltä&mistä leikata että pitäs aina olla solidaarine ja leikata niiltä joil enemmän massia. Esim johtajien&rikkaimpien palkat, yritystuet ja päällekkäisvirat tai tekemällä yhdistämällä virkoja ja investoitejakaan ei saisi kuitenkaan silti ihan kokonaan lopettaa, mut ymmärrän kyllä että niissä pitää olla varovainen jos kun tilanne on oikeasti tosi vaikea. Ei oo heleppoa! Jostakin pitää myös lisää leikata ei nuo vielä riitä nuo rikkaitten palkoista leikkuut , yritystuista leikkaamiset ja rikkaimpien kaupungin ja kuntien duunien palkoista leikkuut vaan vielä pitää löytää lissää leikkauskohteita ja miten ois esim tiestö?? Aika kauan tosin suomen teistä on kunnat ja kaupungit leikanneet, mut vaikeaa on ku ei oo rahhaa (perskeles sentään!).

Onko teillä muilla joitain ideoita mitä pitää tehdä jotta talous saajaan tasapainoon?

Verotus on yksi keino myös, mut ei tosin siinä pittää muistaa se, ettei saa liikaa verottaa (kuoliaaksi) .

6

410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Syy on ollut vuosikymmeniä se ( sdp kok kesk vihr vas rkp ja muut hölmöt) että on määräraha ja jos sitä ei käytetä mihin tahansa hölmöilyyn niin määräraha pienenee. Näin määräraha ylitetään jotta saadaan lisää.
      Tämä on ollut ja on yhä niin terveen järjen vastaista kun olla osaa koska kyse on yhä lisääntyvistä veroista joilla näitä ”tarpeita” maksetaan.

• Anonyymi

hyvä asia että valta vaihtuu ettei koko ajan samat puolueet päätä asioista. Se on terveen demokratian merkki. Jos joku porukka polttaa rahhaa, niin toinen porukka tasapainottaa niin onhan toikin kuvio aika loogista toisaalta, mut ongelma on se, että vaikka ollaan tasapainoitettu niin velka ei meinaa tippua alas.

mut kyl ihan järkeenkäyvän loogista on se, että toiset kuppaa rahaa ja toiset säästää että tollakin kuviolla on yleensä suomen koko historian ajan hyvin pärjätty. Nyt vain velkamäärä joka kunnassa ja kaupungissa meinaa kasvaa liikaa. Ehkä tullaan tien päähän, ehkä ei, mutta tämä valitettava kyllä voi johtaa siihen että rikkaitten ja duunarien kuilu kasvaa valtaisan paljon. Ikävä juttu tietenkin eikä missään nimessä saisi käyvä niin.

• Anonyymi

Syy sekä kuntien velkaantumiseen, että valtion velkaantumiseen on yksinkertainen !?

Se on se, että lainsäädännöllä ovat menot säädetty eduskunnassa liian suuriksi !!??

• Anonyymi

Aikoinaan valtio hiukan ns korvamerkitsi rahat. Eli mitä rahaa tuli piti sijoittaa siihen tarkoitettuun kohteeseen. Vapaus.tuli kuntiin.
      No virkamieskoneisto lisääntyi paljon.
      Työmoraali huononi. Kuntien rakennuttamat rakennukset homeessa järkiään. Parhaimillaan ei ole voitu ottaa edes rakennusta käyttöön kun jo homeessa. Eli kalliita investointeja.
      Enää ei mietitä järkevästi asioita. Ei ne isot tulot vaan pienet menot lause on unohtunut.
      Eikö olekin että kunta löytää höpöhöpöön rahat vaan ei oikeaan asiaan?
      Nyt sitten tuhotaan maaseudun luonto tuulivoimaloiden myötä. Kehutaan kuinka sillä saadaan tuloja kuntiin. Ehkä alkuun vaan aika nopeasti kiinteistövero tulot tippuvat. Puhutaan yhteisöverosta. Kannattaa katsella näiden firmojen tilinpäätöksiä mielenkiinnosta. Miinus tuloksesta ei yleensä makseta veroja.
      Pahimmillaan purut saattavat jäädä kuntien harteille . Ja toivottavasti minun pelko ei toteudu. Eli Suomessa tulee sähkön hinta nousemaan rajusti. Ja saksa saa energiansa Suomesta.

• Anonyymi

Aikaisemmin valtionosuudet tulivat palkkoihin. Tämä kannusti perustamaan virkoja ja toimia, kun esim. 70% tuli valtiolta. Näin ei ole ollut vuosiin. Pienten ja vähän isompienkin kuntien ongelmana on työpaikkojen ja vetovoiman puute sekä aktiiviväestön pois muuttaminen. Jäljelle jäävät eläkeläiset ja ne, jotka jostain syystä eivät työn tai opiskelujen perässä lähde. Heiltä ei juuri verotuloja kerry. Palvelujen tarve kuitenkin on ja pysyy. Tutkitusti kurjimmilla alueilla sairastavuus on suurinta. Kuntasektorin työpaikkoihin (toki muihinkin korkeakoulustusta) vaativiin tehtäviin on vaikea löytää päteviä hakijoita. Esim. Haapajärvellä koulupsykologia tai lääkäriä ei tahdo löytyä millään (on toki hyvinvointialueen ongelma). Menot on pakko suhteuttaa tuloihin, mutta niin että ei tehdä tyhmiä säästötoimia. ne voivat hetken päästä käydä kalliiksi.

• Anonyymi

Ja lestakeput päättäjinä.....kepu pettää aina!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe