kuka tietää onko tämä puola vai cdi vai näitten yhdistelmä?

Anonyymi-ap

ja miten tämän voi mitatata esim yleismittarilla?

https://images.cmsnl.com/img/products/cdi-unit-assy_big7J385540K1-01_a53c.jpg
lumilingosta häipyi kipinä (yamaha yt524) 80 luvun vehje.
tämä "puola on pytynkupeessa vauhtipyörän ulkopuolella ja magneeton sisällä on valopuola ja toinen puola sekä jokin triggeri mikä havaitsee jonkin sytytyskohdan .
kuka selventää miten tämä laitos on oikein rakennettu kun yleensä puola on vauhtipyörässä kiinni eikä metrinpäässä kuten tässä?

14

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      https://www.google.com/search?q=yamaha vintage snowblower&udm=2&tbs=rimg:CSe9ZkiOAKgXYQNny8jM92F_1sgITCgIIABAAOgQIABABSAFVQUZfP8ACANgCAeACAA&cs=1&hl=fi&sa=X&ved=0CDUQuIIBahcKEwjY_bGXkpWHAxUAAAAAHQAAAAAQIg&biw=800&bih=1280&dpr=1.5#imgrc=hlB3HJrC_GuW5M&imgdii=EkWmrIJhOg8NhM

      lisäkuva puolan sijainnista

      • Anonyymi

        ja ei toimi linkki tämä näköjään


    • Anonyymi

      Täsdä kuva järjestelmästä
      https://aijaa.com/prmJaL
      Onko tämä cdi,trigger,vai jokin tci systeemi ja miten mitsta puola vai cdi tuo iso mötikkä on?
      Kiitos

    • Anonyymi

      Punavalkoinen johto on tuo "trigger" johto joka menee trigger-cdi
      Ruskeajohto on virtapuola joka menee virtapuola-cdi
      Keltanen+sininen on valopuola menee valopuola-cdi
      Mustavalko johto cdi puolasta on cdi- maa eli ilmeisesti sammutinjohto.
      Ja tulpanjohto on cdi-tulppa.
      Kipinää ei tule

      • Anonyymi

        Korjaus edelliseen kelta+sininen ei mene puolalta cdi yksikköön vaan suoraan valokatkaisimelle


    • Anonyymi

      ilmeisesti kuvassa oleva puola joka on vauhtipyörän sisällä antaa virtaa tuolle isolle puolalle(cdi) tuon tunnistus mötikän avulla,eli lukee jotakin kohtaa vauhtipyörästä.
      mutta onko tuo sisempi puola rikki tai ulompi sitä ei voi tietää

      • Anonyymi

        Se vauhtipyörän sisällä oleva puola antaa sähkön, ulkoiselle puolalle joka toimii vastaavasti kuin perinteinen auton sytytyspuola. Systeemiin kuuluu vielä pikkukäämi joka määrää sytytyshetken, se ohjaa transistoria tai tyristoria jonka tehtävä on korvata katkojan kärjet. Se puolijohdekomponetti on joko sisäisessä tai ulkoisessa puolassa sisällä. Veikkaisin että sisäisessä puolassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vauhtipyörän sisällä oleva puola antaa sähkön, ulkoiselle puolalle joka toimii vastaavasti kuin perinteinen auton sytytyspuola. Systeemiin kuuluu vielä pikkukäämi joka määrää sytytyshetken, se ohjaa transistoria tai tyristoria jonka tehtävä on korvata katkojan kärjet. Se puolijohdekomponetti on joko sisäisessä tai ulkoisessa puolassa sisällä. Veikkaisin että sisäisessä puolassa.

        ok kiitos tiedosta tästä!
        oisko sinulla tietoo että miten saisin tietoon esim yleismittarilla kumpi puola on rikki kun kipinää ei tule?
        johdot ovat ehyet kun niissä mittarin "piip" ääni asetuksella virta kulkee mutta en tiedä miten puola mitataan.
        kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ok kiitos tiedosta tästä!
        oisko sinulla tietoo että miten saisin tietoon esim yleismittarilla kumpi puola on rikki kun kipinää ei tule?
        johdot ovat ehyet kun niissä mittarin "piip" ääni asetuksella virta kulkee mutta en tiedä miten puola mitataan.
        kiitos!

        Piippaamalla voi mitata vain pelkkiä johtoja, niissä kun ei ole nimeksikään vastusta. Puolan suurjännitekäämi on mitattava vastusmittauksella, siinä pitäisi olla vastusta 10000 ohmia (10 kilo-ohmia) tai enemmänkin. Sen käämin toinen pää on tulpan kaapelissa, ja toinen puolan rungossa tai toisessa matalajännitejohdossa. Mittausta voi sotkea myös se, jos tulpan johto on ns. vastuskaapelia. Matalajännitejohtojen välillä käämissä on hyvin pieni vastus, ehkä 0,5 - 3 ohmia. Siinä puolassa taisi olla myös kolmantena sammutusjohto, se on kai kytketty tulevan jännitteen puolelle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piippaamalla voi mitata vain pelkkiä johtoja, niissä kun ei ole nimeksikään vastusta. Puolan suurjännitekäämi on mitattava vastusmittauksella, siinä pitäisi olla vastusta 10000 ohmia (10 kilo-ohmia) tai enemmänkin. Sen käämin toinen pää on tulpan kaapelissa, ja toinen puolan rungossa tai toisessa matalajännitejohdossa. Mittausta voi sotkea myös se, jos tulpan johto on ns. vastuskaapelia. Matalajännitejohtojen välillä käämissä on hyvin pieni vastus, ehkä 0,5 - 3 ohmia. Siinä puolassa taisi olla myös kolmantena sammutusjohto, se on kai kytketty tulevan jännitteen puolelle?

        okei nyt selvensi jo paljon, joo sammutusjohto on tuo cdi mötikän musta/valkoraita johto https://aijaa.com/prmJaL
        tulpanjohto on kuparia eli pitäs ilmeisesti olla vastuksetonta.
        täytyypä rueta nyt ohmi alueella tutkimaan missä se vika piilee!!


    • Anonyymi

      Mittasin cdi paketin johdot 20m ohmialueella ja vauhtipyörän sisäisen virtapuolan 20k asetuksella koska sillä sai ainoastaan lukuja,valopuolaa en mittailut.
      Tulokset on tässä
      https://aijaa.com/EbwlNe
      Onko näissä "tuloksissa" häikkää?

      • Anonyymi

        Eivät ole normaalin sytytyspuolan tyypillisiä arvoja, mutta jos puolassa on mukana elektroniikkaa, niin sieltä voi saada mitä tahansa arvoja ehjästäkin.
        Eikö mittarissasi ollut pienempää mitta-aluetta kuin 20 k-ohm sisäisen puolan ja triggerin mittaukseen?
        Jos tuo triggerin puna-valkoinen johto tulee suoraan ulkoiselle puolalle, kuten myös ruskea sisäiseltä puolalta, niin se sytytyselektroniikka on sitten siinä ulkoisessa puolassa sisällä.
        Ei taida olla muuta keinoa kuin uusia se ulkoinen puola.


    • Anonyymi

      juu punavalkoraitainen tulee siis trikkerin anturista suoraan ulkoiseen puolaan ja ruskea tulee sisäisestä puolasta ulkoiseen puolaan.
      mä oon vähän käsi näitten sähköhimmeleitten kanssa ja siksi varmaan täällä kyselen😂
      kokeilin mittarin muita ohmi arvo asetuksia mutta tuo 20 k vaan edes näytti jotakin. pitänee perehtyä ensin mittarin toimintaan järkevästi.
      mutta kiitos kaikille jotka ovat neuvoneet!

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2401
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2336
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1721
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1280
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      84
      1246
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1165
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      266
      989
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      966
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      737
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      710
    Aihe