BMW 850-sarja

typy

Onkohan tuollainen BMW 850 -sarjan bemukka millanen, paitsi nätti, kun mikä. Tyyppiviat?

17

8702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pata

      Hienohan se on kuin mikä. Vältä V12-moottoria, eivät ole kovinkaan hyvässä maineessa. V8-moto on luotettavampi, tehoissa ei paljoakaan eroa (V8,286hp/V12,300hp), ylläpito vähäsen halvempaa.

      • asiaa tutkinut

        Mihin perustat väitteesi, että tuo v12 moottori olisi huonossa maineessa. Kansainvälisiä foorumeita tutkittuani olen tullut siihen tulokseen, että juuri tuo v12 versio on se luotettavampi versio.

        Olempas jopa usein kuullut väitteitä, että se olisi paras moottori mitä BMW on koskaan tehnyt. Mekaanisesti tuo v12 on idioottivarma moottori. Käytännössä tuo V12 on rakennettu kahdesta BMW:n kuutos koneesta ja siinä on täsmälleen samat sähkö osat, kuin tuossa vanhemmassa 2.5 litraisessa 6 koneessa. Erotuksena se, että kaikkia bokseja, ym. on tupla määrä.

        Mitä tulee tuohon 4 litraiseen V8 moottoriin, niin siinä on hieman pienemmät huoltokulut ja se syö vähemmän bensaa. Moottoria ja vaihdelaatikkoa lukuunottamatta tuo 840 versio on osiltaan identtinen 850:n kanssa.

        Suurin kirous tuossa 800 sarjassa on sähköviat. Tämä johtuu siitä, että tuossa autossa kaikki toimii sähköllä. Käytännössä tuo 800 sarja ei kuitenkaan ole yhtään sen ongelmallisempi auto, kuin 740 tai 750 bemari, koska niissä on täsmälleen sama tekniikka.


      • Runttaaja
        asiaa tutkinut kirjoitti:

        Mihin perustat väitteesi, että tuo v12 moottori olisi huonossa maineessa. Kansainvälisiä foorumeita tutkittuani olen tullut siihen tulokseen, että juuri tuo v12 versio on se luotettavampi versio.

        Olempas jopa usein kuullut väitteitä, että se olisi paras moottori mitä BMW on koskaan tehnyt. Mekaanisesti tuo v12 on idioottivarma moottori. Käytännössä tuo V12 on rakennettu kahdesta BMW:n kuutos koneesta ja siinä on täsmälleen samat sähkö osat, kuin tuossa vanhemmassa 2.5 litraisessa 6 koneessa. Erotuksena se, että kaikkia bokseja, ym. on tupla määrä.

        Mitä tulee tuohon 4 litraiseen V8 moottoriin, niin siinä on hieman pienemmät huoltokulut ja se syö vähemmän bensaa. Moottoria ja vaihdelaatikkoa lukuunottamatta tuo 840 versio on osiltaan identtinen 850:n kanssa.

        Suurin kirous tuossa 800 sarjassa on sähköviat. Tämä johtuu siitä, että tuossa autossa kaikki toimii sähköllä. Käytännössä tuo 800 sarja ei kuitenkaan ole yhtään sen ongelmallisempi auto, kuin 740 tai 750 bemari, koska niissä on täsmälleen sama tekniikka.

        Sitä V12 moottoria ei ole rakennettu kahdesta kuutoskoneesta, vaan se on ihan oma moottorinsa. Se kahden kuutosen yhdistäminen oli suunnittelijoilla kyllä mielessä, mutta se ajatus hylättiin.


      • asiaa tutkinut
        Runttaaja kirjoitti:

        Sitä V12 moottoria ei ole rakennettu kahdesta kuutoskoneesta, vaan se on ihan oma moottorinsa. Se kahden kuutosen yhdistäminen oli suunnittelijoilla kyllä mielessä, mutta se ajatus hylättiin.

        Voihan tuo tietenkin olla totta. Minä perustan luuloni mitä olen eri lähteistä lukenut. BMW clubin sivuilla oli tällaista juttua tuosta V12 moottorista:

        BMW oli pitkään ollut kiinnostunut V12-moottorista konstruktiona koska se tarjosi teoreettisesti erittäin tasapainoisen ja värinättömän käynnin. Vuoden 1982 lopulla aloitettiin M70-moottoriprojekti ja suunnittelun pohjaksi otettiin M20-moottori - tai itseasiassa kaksi, joista molemmat muodostivat yhden kuuden sylinterin rivin.

        Moottorin kooksi tuli 5,0 litraa ja se painoi alumiinistä tehdystä lohkosta huolimatta 240 kiloa. Tehoa saatiin ulos mukavan pyöreä luku, 300 hv, jonka katsottiin riittävän hyvin edustusluokan autojen mukavaan matkantekoon. Molemmilla sylinteririveillä oli oma elektroninen moottorinohjausjärjestelmä, joten kaasuläppiä, ilmamassamittareita ja polttoainepumppuja oli myös kaksi. Tässä moottorissa käytettiin myös elektroniikan ja servomoottorien ohjaamaa kaasua eli perinteisestä kaasuvaijerista oltiin luovuttu.


      • Runttaaja
        asiaa tutkinut kirjoitti:

        Voihan tuo tietenkin olla totta. Minä perustan luuloni mitä olen eri lähteistä lukenut. BMW clubin sivuilla oli tällaista juttua tuosta V12 moottorista:

        BMW oli pitkään ollut kiinnostunut V12-moottorista konstruktiona koska se tarjosi teoreettisesti erittäin tasapainoisen ja värinättömän käynnin. Vuoden 1982 lopulla aloitettiin M70-moottoriprojekti ja suunnittelun pohjaksi otettiin M20-moottori - tai itseasiassa kaksi, joista molemmat muodostivat yhden kuuden sylinterin rivin.

        Moottorin kooksi tuli 5,0 litraa ja se painoi alumiinistä tehdystä lohkosta huolimatta 240 kiloa. Tehoa saatiin ulos mukavan pyöreä luku, 300 hv, jonka katsottiin riittävän hyvin edustusluokan autojen mukavaan matkantekoon. Molemmilla sylinteririveillä oli oma elektroninen moottorinohjausjärjestelmä, joten kaasuläppiä, ilmamassamittareita ja polttoainepumppuja oli myös kaksi. Tässä moottorissa käytettiin myös elektroniikan ja servomoottorien ohjaamaa kaasua eli perinteisestä kaasuvaijerista oltiin luovuttu.

        Silloin kun sen V12 moottorin suunnittelu aloitettiin, niin suunnittelijat saivat väljän budjetin. Asiasta kerrottiin alan lehdissä mm. tekniikan maailmassa ja siinä nimenomaan mainittiin, että konetta ei tehty kahdesta kuutosmoottorista. On ne minulla vielä jossain tallessa, tuli luettua juttuja aika tiiviisti joskus, kun aikoinaan 3 kpl noita V12 bemuja ostin ja aion ajaa jäljelläolevilla kahdella vielä pitkään.

        Vanhemmasta on kuskin penkki kulunut puhki, en vielä tiedä mistä löytäisin uusia nahkoja, vai pitäisiköhän lähteä vesipuhvelin metsästykseen.


      • Alex
        Runttaaja kirjoitti:

        Silloin kun sen V12 moottorin suunnittelu aloitettiin, niin suunnittelijat saivat väljän budjetin. Asiasta kerrottiin alan lehdissä mm. tekniikan maailmassa ja siinä nimenomaan mainittiin, että konetta ei tehty kahdesta kuutosmoottorista. On ne minulla vielä jossain tallessa, tuli luettua juttuja aika tiiviisti joskus, kun aikoinaan 3 kpl noita V12 bemuja ostin ja aion ajaa jäljelläolevilla kahdella vielä pitkään.

        Vanhemmasta on kuskin penkki kulunut puhki, en vielä tiedä mistä löytäisin uusia nahkoja, vai pitäisiköhän lähteä vesipuhvelin metsästykseen.

        Moi !

        Andy's Leather oli aikoinaan BMW:n "ykköspukija" pääkaupunkiseudulla.
        Onhan noita mutakin. Oheisen linkin takana keskustelua aiheesta:
        http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=421377

        --


      • utelias
        Runttaaja kirjoitti:

        Silloin kun sen V12 moottorin suunnittelu aloitettiin, niin suunnittelijat saivat väljän budjetin. Asiasta kerrottiin alan lehdissä mm. tekniikan maailmassa ja siinä nimenomaan mainittiin, että konetta ei tehty kahdesta kuutosmoottorista. On ne minulla vielä jossain tallessa, tuli luettua juttuja aika tiiviisti joskus, kun aikoinaan 3 kpl noita V12 bemuja ostin ja aion ajaa jäljelläolevilla kahdella vielä pitkään.

        Vanhemmasta on kuskin penkki kulunut puhki, en vielä tiedä mistä löytäisin uusia nahkoja, vai pitäisiköhän lähteä vesipuhvelin metsästykseen.

        Uutenako muuten ostit nuo BMW:t? Ja samalla kertaa? Olen nimittäin ymmärtänyt, että olet rahamiehiä...


      • Savon jääkäri
        utelias kirjoitti:

        Uutenako muuten ostit nuo BMW:t? Ja samalla kertaa? Olen nimittäin ymmärtänyt, että olet rahamiehiä...

        Kenen tahansa on mahdollista mainostaa virtuaali autonromujaan omilla kotisivuillaan ja tällaisilla keskustelupalstoilla.


      • Runttaaja
        utelias kirjoitti:

        Uutenako muuten ostit nuo BMW:t? Ja samalla kertaa? Olen nimittäin ymmärtänyt, että olet rahamiehiä...

        Tosiaan, pitänee perusteellisesti vastata, kun noin kohteliaasti kysytään.

        Yhden erehdyin aikoinaan ostamaan uutena, sitten huomasin, että siinä ei ole mitään järkeä, vaikka kuinka paljon olisi rahaa. Olen bisnesmies, haluan voittoa sijoituksista ja uuden auton osto ei kannata muuten kuin tosi pitkällä ajalla.

        "Vanhoja" isoja bemuja saa "halvalla" ja niillä ajaa vielä enemmän kuin kilometrejä on takana.

        En ostanut niitä samalla kertaa, eri vuosimalleja ovat ja sen uusimman hävitin pois. Tykkään enemmän noista vanhemmista ja hinta kääntyy jossain vaiheessa nousuun maksamastani, nopeammin kuin uuden.


    • BMW Power

      8-sarjan Bemari on klassikko jos mikään.
      Sanovat että V8-koneinen versio on parempi ajaa koska siinä on vähemmän painava moottori.
      Toisaalta V12-moottori on koneiden kuningas!

      • Bemuisiti

        V8 vääntää paremmin alhaalta jo rakenteensa vuoksi kun taas v12 on kierroskone jota saat vinguttaa että auto kulkee. Aikoinaan v12 oli juuri tuosta syystä mm. formula 1 autoissa käytössä. Ja v8 on edelleenkin leppoisissa jenkkiautoissa.

        Ja pitää muistaa että kun tuo v12 on rakennettu kahdesta kutoskoneesta, välittyy tuplateho samanlaisen kampiakselin kautta.

        Itse en ostaisi v12 autoa vaan v8, se on moottoreiden eliittiä, käy tasaisesti ja vääntää.


      • Pekka
        Bemuisiti kirjoitti:

        V8 vääntää paremmin alhaalta jo rakenteensa vuoksi kun taas v12 on kierroskone jota saat vinguttaa että auto kulkee. Aikoinaan v12 oli juuri tuosta syystä mm. formula 1 autoissa käytössä. Ja v8 on edelleenkin leppoisissa jenkkiautoissa.

        Ja pitää muistaa että kun tuo v12 on rakennettu kahdesta kutoskoneesta, välittyy tuplateho samanlaisen kampiakselin kautta.

        Itse en ostaisi v12 autoa vaan v8, se on moottoreiden eliittiä, käy tasaisesti ja vääntää.

        Kyllähän V12 käy tasaisemmin kuin v8.

        Olen nähnyt kun 50-penninen pysyy koneen päällä kyljellään pystyssä sen käydessä.

        Ja mitä itse olen kokeillut niin kyllä tuossa v12-koneessa on sitä vääntöä vähintäänkin riittävästi. Ja riittävän alhaalta. 8-koneista en ole kokeillut, jos siinä on enemmän niin sitten on.

        Kysytympi tuo 8-koneinen taitaa olla käytön edullisuuden takia.


      • Runttaaja
        Pekka kirjoitti:

        Kyllähän V12 käy tasaisemmin kuin v8.

        Olen nähnyt kun 50-penninen pysyy koneen päällä kyljellään pystyssä sen käydessä.

        Ja mitä itse olen kokeillut niin kyllä tuossa v12-koneessa on sitä vääntöä vähintäänkin riittävästi. Ja riittävän alhaalta. 8-koneista en ole kokeillut, jos siinä on enemmän niin sitten on.

        Kysytympi tuo 8-koneinen taitaa olla käytön edullisuuden takia.

        ...pysyy pystyssä V12-koneen päällä starttauksenkin aikana.


      • asiaa tutkinut
        Bemuisiti kirjoitti:

        V8 vääntää paremmin alhaalta jo rakenteensa vuoksi kun taas v12 on kierroskone jota saat vinguttaa että auto kulkee. Aikoinaan v12 oli juuri tuosta syystä mm. formula 1 autoissa käytössä. Ja v8 on edelleenkin leppoisissa jenkkiautoissa.

        Ja pitää muistaa että kun tuo v12 on rakennettu kahdesta kutoskoneesta, välittyy tuplateho samanlaisen kampiakselin kautta.

        Itse en ostaisi v12 autoa vaan v8, se on moottoreiden eliittiä, käy tasaisesti ja vääntää.

        Kuulostaa kyllä ainakin minun korvaani melko kummallisilta nuo väitteet. Jos verrataan noita moottoreita paperilla, niin ne eivät voi pitää paikkaansa.

        M60B40 V8 3952cc 286hv@5800rpm 400Nm@4500rpm

        M70B50 V12 4988cc 300hv@5200rpm 450Nm@4100rpm

        Ensinnäkin paperilta katsottuna tuossa V12 on enemmän vääntöä ja se otetaan alhaisemmilla kierros lukemilla, kuin tuossa V8 versiossa.

        Jos aletaan järjellä ajattelemaan, niin moottori käy sitä tasaisemmin mitä enemmän siinä on sylintereitä. Siksi tuo V12 käy tasaisemmin, kuin V8.

        Mitä tulee tuohon heittämääsi kommenttiin kampiakselista, niin en jaksa uskoa, että tuossa V12 sentään on käytetty 6 koneen kampiakselia. Eiköhän siihen ole suunniteltu ihan oma vahvempi kampiakseli.

        Itse asiassa vain koneen yläkerta on identtinen 6 koneen kanssa. ;-)


      • BMW Power
        asiaa tutkinut kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä ainakin minun korvaani melko kummallisilta nuo väitteet. Jos verrataan noita moottoreita paperilla, niin ne eivät voi pitää paikkaansa.

        M60B40 V8 3952cc 286hv@5800rpm 400Nm@4500rpm

        M70B50 V12 4988cc 300hv@5200rpm 450Nm@4100rpm

        Ensinnäkin paperilta katsottuna tuossa V12 on enemmän vääntöä ja se otetaan alhaisemmilla kierros lukemilla, kuin tuossa V8 versiossa.

        Jos aletaan järjellä ajattelemaan, niin moottori käy sitä tasaisemmin mitä enemmän siinä on sylintereitä. Siksi tuo V12 käy tasaisemmin, kuin V8.

        Mitä tulee tuohon heittämääsi kommenttiin kampiakselista, niin en jaksa uskoa, että tuossa V12 sentään on käytetty 6 koneen kampiakselia. Eiköhän siihen ole suunniteltu ihan oma vahvempi kampiakseli.

        Itse asiassa vain koneen yläkerta on identtinen 6 koneen kanssa. ;-)

        Tuosta käynnin tasaisuudesta sen verran että nyrkkisääntönä "enemmän sylintereita - käy tasaisemmin" ei päde.
        Esim. rivi kutoskone käy luonnostaan tasaisemmin kuin V8 tai suora nelonen/vitonen puhumattakaan V6 myllystä mutta V12 tasaisemmin kuin lähes mikä kone vaan. Tosin ainahan noita tasapainotus akseleita ym. voi koneeseen tunkea. V6 ja suora 5 vaatii niitä.
        Fysiikan lakeja...

        Muistan isävainaan aikoinaan kertoneen suorasta kasista ja jopa V16 koneista joiden käynti oli erittäin tasaista.
        Yllä oleva päti siis vain silloin harvoin kun noin vanha monisylinterinen moottori oli säädöissään, eikä sen säätäminen ollut mikään helppo juttu kokeneellekaan mekaanikolle.


      • Bumkka
        asiaa tutkinut kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä ainakin minun korvaani melko kummallisilta nuo väitteet. Jos verrataan noita moottoreita paperilla, niin ne eivät voi pitää paikkaansa.

        M60B40 V8 3952cc 286hv@5800rpm 400Nm@4500rpm

        M70B50 V12 4988cc 300hv@5200rpm 450Nm@4100rpm

        Ensinnäkin paperilta katsottuna tuossa V12 on enemmän vääntöä ja se otetaan alhaisemmilla kierros lukemilla, kuin tuossa V8 versiossa.

        Jos aletaan järjellä ajattelemaan, niin moottori käy sitä tasaisemmin mitä enemmän siinä on sylintereitä. Siksi tuo V12 käy tasaisemmin, kuin V8.

        Mitä tulee tuohon heittämääsi kommenttiin kampiakselista, niin en jaksa uskoa, että tuossa V12 sentään on käytetty 6 koneen kampiakselia. Eiköhän siihen ole suunniteltu ihan oma vahvempi kampiakseli.

        Itse asiassa vain koneen yläkerta on identtinen 6 koneen kanssa. ;-)

        Et tainnut huomata että litraa kohden vääntöä on samanverran.


    • CSi

      Niin osta Motorsportin 850 CSi tai Alpinan B12 Coupe (5,0 tai 5,7), mikäli rahkeet riittää. Yksi BMW Clubilainen osti p.o. auton. Hieno on!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1769
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1628
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1373
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      928
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      918
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      914
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      872
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe