Luin tuosta Endometrioosista ja minulla saattaa olla se. Outoa vaan että se alkoi nyt vaihdevuosien kynnyksellä 56 vuotiaana. Kuukautiskivut on järkyttävät ja vuodan kuin seula, kuukautiset kestävät 2-3 viikkoa ja alkavat n. 2-3 viikon välein ja siinä välissäkin on jatkuvasti pientä tiputtelua. Kuukautisten alkaessa vuoto on hirvittävää ja veren lisäksi ulos tulee epämääräisiä lihaklönttejä ja rihmastoa. Lääkitystähän tuohon saattaisi löytyä, mutta mitähän sivuoireita niissäkin on? Odottaako että kuukautiset joskus loppuu luonnollisesti (saattaa kestää vielä vuosia)
Nyt on paha tilanne
5
318
Vastaukset
- Anonyymi
Oho. Ompa teille tullut myöhään. Se.
- Anonyymi
Myoomia kohdussa. Gynelle aika.
- Anonyymi
Minulla oli endometrioosi pitkään tunnistamatta sitä, oli kamalia kipuja, vuosin seulana ja vaikka mitä muuta oiretta, mutta koska oli muitakin loppuelämän sairauksia (vatsa- ja suolisto-), noihin oireisiin ei koskaan tartuttu. Kuitenkin nyt 51v. minulla todettiin vaihdevuosia etsittäessä (verikokein etsittiin ja niissä ei mitään näkynyt) endometrioosi, mikä 2013 suljettiin pois, sitä ennen oli diagnoosina tennispallon kokoinen munasarjakysta kyseessä uutena alkaneiden alavatsakipujen ja reilu 25v. kestäneen liian runsaan kuukautisvuodon takia (otettiin tt-kuva, kun etsittiin kasvaimia koko kehosta, joka näytti tuon). Aloitin 2014 ensimmäistä kertaa elämässäni 39-vuotiaana e-pillerit, ja ne vaihdettiin 47v. minipillereihin migreenin takia, jolloin myös oireet ja kivut palasivat. Nyt 51v. todettiin ultrassa, gynellä ja myös uusissa tt-kuvissa (kun tutkittiin kunnolla, myös suolisto tähystettiin, eikä se näyttänyt mitään) endometrioosi pahana, ja odotan, josko pääsisi vaikka munasarjojen poistoon jo vihdoin. Tuskin näin vanhalle sitä tekevät, mutta kivut ja jatkuva vuoto, mitä ei ennen ollut pillereillä, häiritsevät pahasti. Eikä ollut mikään verikoe, missä näkisi esivaihdevuosien alkaneen, mitenkään viitteistä pois, joten hormonikorvaushoitoa en saa edelleenkään. Estrogeeniä sisältävällä ehkäisyllä olin täysin oireeton, mutta pelkkä progesteeni ehkäisynä palautti taas vanhat oireet.
- Anonyymi
Anteeksi, vuosiluvut menivät väärin, mutta asia sama.
- Anonyymi
sun pitää mennä lääkäriin: kun kuukautisissa tapahtuu muutos ja etenkin, jos tulee välivuotoja, niin pitää mennä tutkituttamaan. Voi olla polyyppia, myoomaa, jopa syöpä. On siis tärkeää, että tutkitaan ja suljetaan pois sellaiset syyt, jotka pitää hoitaa. Kannattaa ottaa heti yhteys lääkäriin, jos julkiselle puolelle menet, sillä jonoissa pitää odotella jonkun aikaa eikä se ole kivaa runsaiden menkkojen kanssa.
Olen itse tuon tutkimusrumban loppupäässä ja voin sanoa, että oli helpotus, kuun gyne sanoi polilla ensimmäisen tutkimuskäynnin jälkeen ettei vuotamiseni ole normaalia, ei vaikka miten yritetettäisiin selittää ne vaihdevuosilla, niin silti niistä ei tarvi eikä pidä kärsiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379