Stubbin lentokone hajosi!

Anonyymi-ap

Stubbilla mutkia matkassa
Tasavallan presidentin Alexander Stubbin matka Naton huippukokoukseen viivästyy lentokoneongelman takia. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/56184558-e953-4959-ae5e-4b9d442024f7

Stubbin matka Yhdysvaltoihin viivästyy.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010551096.html



Ruotsi kuljettaa Stubbin Amerikkaan!

Köyhällä maalla ei ole varaa omaan koneeseen, niin pitää liftata rikkaan Ruotsin valtion koneella ja Ruotsin pääministerin mukana.

Stubb sai kyydin Washingtoniin

”Ruotsiin voi luottaa.” Nyt Stubb kertoo Facebookissa saaneensa kyydin Washingtoniin. Hän matkustaa paikalle Ruotsin pääministeri Ulf Kristerssonin kanssa. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010551967.html

61

1221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nolon maan nolo presidentti!

      • Anonyymi

        Noloa että valtion päämiehen pitää liftata toisen maan koneella huippukokoukseen!

        Kertoo mitenkä huonosti presidentin matkoja suunnitellaan.

        Ei sitten minkäänlaista redundanssia jolla varmistettaisiin matkan toteutuminen ja oikeassa aikataulussa pysyminen. (Redundanssi toiminnon varmentaminen varaamalla useampia toimintavalmiita, toisistaan riippumattomia laitteita tai järjestelmiä kuin toiminnon suorittamiseksi on välttämätöntä) https://termipankki.fi/tepa/fi/haku/redundanssi

        Monilla mailla on jopa useita lentokoneita varmistamaan että teknisen vian sattuessa päämies pystyy matkustamaan. Suomessa ei edes yhtä konetta ja reittilennon myöhästyessä ei mitään varasuunnitelmaa, vaan lentoja aletaan siinä kiireessä sitten etsimään ja järjestelemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noloa että valtion päämiehen pitää liftata toisen maan koneella huippukokoukseen!

        Kertoo mitenkä huonosti presidentin matkoja suunnitellaan.

        Ei sitten minkäänlaista redundanssia jolla varmistettaisiin matkan toteutuminen ja oikeassa aikataulussa pysyminen. (Redundanssi toiminnon varmentaminen varaamalla useampia toimintavalmiita, toisistaan riippumattomia laitteita tai järjestelmiä kuin toiminnon suorittamiseksi on välttämätöntä) https://termipankki.fi/tepa/fi/haku/redundanssi

        Monilla mailla on jopa useita lentokoneita varmistamaan että teknisen vian sattuessa päämies pystyy matkustamaan. Suomessa ei edes yhtä konetta ja reittilennon myöhästyessä ei mitään varasuunnitelmaa, vaan lentoja aletaan siinä kiireessä sitten etsimään ja järjestelemään.

        Tyypillistä suomalaista tunarointia!

        Luotetaan liikaa siihen että asiat menevät parhain päin. Ja sitten kun eivät menekään, ollaan sormi suussa ja improvisoidaan purkkapaikkausta jonka toimivuudesta ei ole mitään varmuutta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Isoilla mailla sentään hoidetaan päämiesten ja ministereiden lennot komeasti isoilla koneilla. https://shorturl.at/vdy0l

      Special Air Mission Wing of the German Airforce
      https://www.lufthansa-technik.com/en/special-air-mission-wing

      On koneita mistä valita:

      We support the Special Air Mission Wing of the German Ministry of Defense in the daily operation of their airplanes by providing extensive technical services. We have assumed the management of technical services, are responsible for the maintenance of aircraft, engines and components and take care of the supply of spare parts. The provision and revision of aeronautical and technical documentation is also part of our tasks. The supported fleet consists of three Airbus A350, two A340, three A321 and three A319 as well as three Global 6000 and four Global 5000.

      We provide technical support for the fleet of the Special Mission Air Wing fleet of the German Armed Forces consisting of:

      1 Airbus A350 for a maximum of 133 passengers
      2 Airbus A350, handover to the German Air Force in 2023 and 2024
      2 Airbus A340, for a maximum of 143 passengers each
      1 Airbus A321 for a maximum of 86 passengers
      2 Airbus A321LR for a maximum of 136 passengers each
      2 Airbus A319ACJ for a maximum of 44 passengers each
      1 Airbus A319 Open Skies for special mission purpose
      4 Bombardier Global 5000 for a maximum of 13 passengers each
      3 Bombardier Global 6000 for a maximum of 14 passengers each


      Suomelle riittäisi jopa yksi tuollainen Saksan käyttämä Bombardier Global 6000
      https://i.ytimg.com/vi/IaXSiMt6WMg/maxresdefault.jpg

      (4K) Bombardier Global 6000 Luftwaffe German Air Force 14+05 departure Manching Airbase ETSI WTD-61 https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=IaXSiMt6WMg

      Lentoetäisyys riittää melkein minnepäin maailmaa tahansa ja kone olisi suomelle sopivan kokoinenkin.

      Saksalla kolme Airbus A350 konetta

      10-01 Konrad Adenauer
      https://cdn.plnspttrs.net/41248/1001-luftwaffe-german-air-force-airbus-a350-941_PlanespottersNet_1596922_70250dccaf_o.jpg

      10-02 Theodor Heuss
      https://ultimatejet.com/wp-content/uploads/2023/03/2023-03-16_PR-Image_Handover_A350_10-02_02-3000px_Copyright_Lufthansa-Technik-1024x576.jpg

      10-03 Kurt Schumacher
      https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2021/7/1/1402891.jpg



      Ranskan ilmavoimat Air Force One (Cotam 1)
      Airbus A330-200
      https://cdn.plnspttrs.net/21771/f-rarf-arme-de-lair-french-air-force-airbus-a330-223_PlanespottersNet_186463_14857a4c80_o.jpg

      Ranskan ilmavoimat Air Force Two (Cotam 2)
      Airbus A330-200
      https://www.airhistory.net/photos/0681392.jpg



      Kanadan pääministerilläkin on kolme isoa lentokonetta käytössään

      Airbus A310 numero: 01
      https://imgproc.airliners.net/photos/airliners/5/1/6/3913615.jpg?v=v45f26dec838

      Airbus A330-200 numero: 02
      https://i.ytimg.com/vi/i9lFDxTLD7E/maxresdefault.jpg

      Airbus A310 numero: 03
      https://smartcdn.gprod.postmedia.digital/nationalpost/wp-content/uploads/2019/12/planes-1.png

    • Anonyymi

      TÄYTYY OSTAA KAKSI UUTTA SUIHKUKONETTA STUBBILLE.
      -
      KEHITYS MAA RAHOILLA, 1. 4 MILJARDIA.

      • Anonyymi

        Sillä ostaa aika laivastollisen koneita.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ja niiden pitää ehdottomasti olla Boeng:in valmistamia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja niiden pitää ehdottomasti olla Boeng:in valmistamia

        Boeingin koneista lentää ovet kesken lennon.

        Parempi että Eurooppalaisen valtion johtajat edustavat Eurooppalaista ilmailuteollisuutta lentämällä oman mantereen koneilla.


    • Anonyymi

      Jopa paljon parjatulla Turkilla on valtiollisia koneita mistä valita.
      1kpl Airbus A318
      https://rb.gy/z70meg
      1kpl Airbus A319
      https://shorturl.at/fLCnY
      1kpl Airbus A330-200
      https://shorturl.at/Syb9Z
      1kpl Airbus A340-500
      https://shorturl.at/rE1xQ
      1kpl Boeing 747-8 jumbo.
      https://shorturl.at/Xjcj3


      Tässä kolme Turkin valtion konetta samalla videolla. A319, A330-200 ja A340-500 ultrapitkän matkan kone.
      Turkish Government A340-500, A330-200 A319 with President ERDOGAN Onboard Departing from Berlin! https://www.youtube.com/watch?v=UEX7tld44Nk

      Se miksi useissa maissa (Yhdysvallat, Saksa) käytetään isojakin koneita valtiojohdon kuljettamiseen, johtuu siitä että näissä maissa on tapana median edustajilla lentää valtionpäämiehen mukana ulkomaille tekemään uustisjuttua matkasta.
      Matkan aikana annetaan haastatteluja medialle ja paluumatkalla kerrotaan matkan saavutuksista suoraan mukana oleville toimittajille. Tällöin median ei tarvitse olla pelkän presidentin kanslian antamien tiedotteiden varassa juttua tehdessään.

      Suomessa ei ole tällaista käytäntöä.

      Lisäksi koneissa on toimistot ja kokoushuoneet joten presidentin työpäivä voi jatkua pitkän lennon aikanakin normaalisti. https://galeriemagazine.com/wp-content/uploads/2018/10/BOEING-747-8-112_web-1024x681.jpg

      Australian pääministerin koneen kokoushuone. Airbus A330-200 https://cdn.newsapi.com.au/image/v1/21b56560203ca83a2ec5cc4202cd68d5

      • Anonyymi

        The Royal Air Force VIP Airbus A330-200 Voyager sisäkuvia.

        It has involved 58 business seats being fitted, with the Ministry of Defence saying this will "allow it to transport sizeable business delegations".

        David Cameron to take first flight on converted VIP RAF Voyager
        https://www.bbc.com/news/uk-36719529

        Stubb lensi äskettäin Kiinanvierailulle mukanaan 30 henkilöinen kauppavaltuunkunta. Joten iso kone ei olisi suomenkaan mittakaavassa kaukaa haettu. Ja muiden pohjoismaiden kauppavaltuuskunnat saattavat olla vieläkin suurempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        The Royal Air Force VIP Airbus A330-200 Voyager sisäkuvia.

        It has involved 58 business seats being fitted, with the Ministry of Defence saying this will "allow it to transport sizeable business delegations".

        David Cameron to take first flight on converted VIP RAF Voyager
        https://www.bbc.com/news/uk-36719529

        Stubb lensi äskettäin Kiinanvierailulle mukanaan 30 henkilöinen kauppavaltuunkunta. Joten iso kone ei olisi suomenkaan mittakaavassa kaukaa haettu. Ja muiden pohjoismaiden kauppavaltuuskunnat saattavat olla vieläkin suurempia.

        Ruotsissa on yli kaksinkertaisesti teollisuutta suomeen verrattuna, joten sieltä saattaa lähteä jopa 60 henkilön kauppavaltuuskuntia ulkomaanmatkoille. Silloin tuo Brittien 58 paikkainen VIP konekaan ei saata riittää.


    • Anonyymi

      "- Meillä oli vähän ongelmia lentomme kanssa. Yritimme kolmea erilaista reittiä lentoyhtiöllä jota en nimeä. Jäimme Saksan lentokentälle, Stubb aloitti kertomaan ja mediatilassa kaikki alkoivat nauraa.

      Stubbin delegaatio lensi lopulta Arlandaan, jossa he tapasivat Kristerssonin ja matkustivat yhdessä Ruotsin kyydillä Washingtoniin. "



      Kyllä on ihme tunarointia ja venkoilua jos valtion päämiehen pitää lentää kaupallisilla lennoilla useiden eri maiden kautta ja vaihtaa konettakin monesti matkustaessaan ulkomaille!

      Eihän tuollainen kävisi päinsä missään muussa maassa kuin rutiköyhässä ja kehittymättömässä suomessa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei ilmeisesti ole kyse siitä että ei olisi rahaa. Täällä vain presidentin kanslian virkamiehet ovat niin nuukailevia ja kapeakatseisia että eivät osaa ajatella "laatikon ulkopuolelta" (Think outside the box) ja ovat siksi vanhanaikaisiin kaavoihin kangistuneita ja kykenemättömiä uudistumaan.

      Tällaisia hankintoja voisi tehdä myös naapurimaiden kanssa yhdessä. Esimerkiksi muiden pohjoismaiden ja baltianmaiden kanssa yhdessä 1-3 pitkän matkan lentokonetta kaikille valtion päämiehille käytettäväksi.

      Niitä lentäisi vuorotellen kunkin maan ilmavoimien lentäjät, tai pieni joukko kaupallisia lentäjiä näistä maista.

    • Anonyymi

      Muissa maissa päämiehillä on yksityiskoneet. Se ei ole Stubbin vika, kun Suomessa ei tuollaista konetta ole.

      • Anonyymi

        Kennekäs vika se sitten on?

        Ei kait täällä kuvitella että muut maat sellaisen suomen presidentille hankkii? Kyllä se on itse tehtävä!

        Jokaisen maan hoidettava peresidentin kuljetukset itse ja jos ei osata, niin sitten ei ehkä kannattaisi edes matkustella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kennekäs vika se sitten on?

        Ei kait täällä kuvitella että muut maat sellaisen suomen presidentille hankkii? Kyllä se on itse tehtävä!

        Jokaisen maan hoidettava peresidentin kuljetukset itse ja jos ei osata, niin sitten ei ehkä kannattaisi edes matkustella!

        Suomessa vain valtion virkakoneisto on niin äärimmäisen epäpätevää tehtäviinsä.

        Keskittyvät lähinnä nauttimaan korkeasta palkastaan. Työn tuloksilla ei ole niin väliä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jopa halvempi.

        Tuo hinta oli Australian dollareissa. AUD $6,678,491

        US Dollarihinta on halvempi.

        Price entered as: USD $4,500,000


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa halvempi.

        Tuo hinta oli Australian dollareissa. AUD $6,678,491

        US Dollarihinta on halvempi.

        Price entered as: USD $4,500,000

        Euroiksi muutettuna vieläkin pienempi summa:

        4,500,000.00 US Dollars =

        4,135,745.23 Euros

        1 USD = 0.919054 EUR

        1 EUR = 1.08807 USD


    • Anonyymi

      Yhdysvaltojen presidentillä käytössä.

      2kpl Boeing 747-200 jumbo tunnuksella VC-25.
      https://static1.simpleflyingimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/05/artboard-16_9-60-1.jpg

      4kpl Boeing 757 tunnuksella C-32A valtion sinivalkoisissa väreissä
      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/90017_-_Boeing_C-32_-_United_States_Air_Force_(48632429886).jpg

      https://cdn.plnspttrs.net/15898/19-0018-united-states-air-force-boeing-c-32a-757-2q8wl_PlanespottersNet_1291719_61a280fd45_o.jpg

      Joista kaksi on ilman valtion tunnusvärejä jotta herättäisivät vähemmän huomiota diplomaatti, sotilas ja tiedustelupalvelu lentojen vuoksi.

      2kpl Boeing 757 tunnuksella C-32B Gatekeeper
      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Boeing_C-32B_(757-23A),_USA_-_Air_Force_AN0983925.jpg

      https://i.ytimg.com/vi/xOcPa59R4yE/maxresdefault.jpg

      11kpl Boeing 737-700 tunnuksella C-40 B/C
      https://media.defense.gov/2007/Nov/16/2000429307/-1/-1/0/071116-F-1348P-004.JPG

      https://media.defense.gov/2021/Sep/29/2002864341/1200/1200/0/180706-F-IR989-9510.JPG

    • Anonyymi

      Tässäpä kaksi erinomaista konetyyppiä presidentin ja muiden ministereiden kuljettamiseen. Sekä eduskunnan valtuustoryhmien ja muiden valtionlaitosten virkamiesten matkustamiseen. (kuten armeijan upseerivierailut jne.)

      Airbus A319neo ACJ
      https://www.youtube.com/watch?v=UUXqHgM5ONc

      Ja saman konetyypin hivenen pidennetty versio.

      Airbus A320neo ACJ
      https://www.youtube.com/watch?v=lVoIxJaIE8U


      ACJ (Airbus Corporate Jets) Kyky mannertenvälisiin lentoihin yhdellä tankkauksella ilman välilaskuja.
      https://www.acj.airbus.com/en

    • Anonyymi

      Presidentti Ahtisaari lensi aikoinaan Brasilian matkalle kauppavaltuuskunnan kanssa tehtävää varten vuokratulla Swissairin McDonnell Douglas MD-83 koneella. https://cdn.jetphotos.com/full/2/64722_1068503231.jpg

      MD-80 sarja on kooltaan ja matkustajakapasiteetiltaan suunnilleen nykypäivän Airbus A321 koneen kokoinen. Joten suomessakin on siis ajoittain tarvetta tämän kokoluokan koneille. Ja jos puhutaan pohjoismaiden yhteisistä konehankinnoista, niin niille olisi viiden maan kesken käyttöä lähes joka viikko vuoden ympäri.

      Joten on aivan puppua sanoa että nämä olisi suomen ja muiden pohjoismaiden käyttöön liian isoja ja kalliita!

      • Anonyymi

        Se miksi ulkomaat kuten Yhdysvallat, Britannia, Saksa, Kanada, Australia jne. voivat lentää isoillakin koneilla on se, että mukana lentää aina useita median edustajia. Ainakin 10-20kpl joka lennolla.

        Lehtikuvaajia, lehtitoimittajia, TV-kuvaajia, TV-toimittajia. Kaikki median edustajat maksavat normaalin lentolipun hinnan matkasta, joka keventää merkittävästi valtion koneen käyttökustannuksia. Lisäksi kauppavaltuuskuntien yritysjohtajat maksavat myös oman matkansa kustannukset. Lopputuloksena valtiojohtajan matka avustajineen ei paljon eroa ykkös/bisnesluokan lipun hinnasta kaupallisella koneella.

        Etuna myös on se että voidaan lentää juuri silloin kun on tarpeellista matkan/kokouksen aikataulut huomioon ottaen ja suoraan määränpääkentälle, jonne ei saattaisi olla kaupallisia lentoja ollenkaan. Ei tarvitse viettää tuntikausia odottelemassa jatkoyhteyksiä ulkomaisilla lentokentillä tuhansien muiden ihmisten joukossa ja koneessakin matkustavat henkilöt on valikoituja ja turvalliseksi todettuja matkustajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se miksi ulkomaat kuten Yhdysvallat, Britannia, Saksa, Kanada, Australia jne. voivat lentää isoillakin koneilla on se, että mukana lentää aina useita median edustajia. Ainakin 10-20kpl joka lennolla.

        Lehtikuvaajia, lehtitoimittajia, TV-kuvaajia, TV-toimittajia. Kaikki median edustajat maksavat normaalin lentolipun hinnan matkasta, joka keventää merkittävästi valtion koneen käyttökustannuksia. Lisäksi kauppavaltuuskuntien yritysjohtajat maksavat myös oman matkansa kustannukset. Lopputuloksena valtiojohtajan matka avustajineen ei paljon eroa ykkös/bisnesluokan lipun hinnasta kaupallisella koneella.

        Etuna myös on se että voidaan lentää juuri silloin kun on tarpeellista matkan/kokouksen aikataulut huomioon ottaen ja suoraan määränpääkentälle, jonne ei saattaisi olla kaupallisia lentoja ollenkaan. Ei tarvitse viettää tuntikausia odottelemassa jatkoyhteyksiä ulkomaisilla lentokentillä tuhansien muiden ihmisten joukossa ja koneessakin matkustavat henkilöt on valikoituja ja turvalliseksi todettuja matkustajia.

        Airbus A319NEO maksaa lentotunneiltaan noin 7,100€

        Airbus A320NEO maksaa lentotunneiltaan noin 9,700€

        Nämä ovat lukemia normaalissa matkustajakäytössä. VIP asetelmalla koneet ovat huomattavasti kevyempiä ja polttoainekustannukset alhaisempia.

        A319 kuljettaa normaalisti noin 125-156 matkustajaa.

        A320 kuljettaa normaalisti noin 140-180 matkustajaa.

        VIP koneiden matkustajakapasiteetti on yleensä väliltä 30-40 matkustajaa, eli selvästi kaupallisessa käytössä olevaa konetta kevyempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Airbus A319NEO maksaa lentotunneiltaan noin 7,100€

        Airbus A320NEO maksaa lentotunneiltaan noin 9,700€

        Nämä ovat lukemia normaalissa matkustajakäytössä. VIP asetelmalla koneet ovat huomattavasti kevyempiä ja polttoainekustannukset alhaisempia.

        A319 kuljettaa normaalisti noin 125-156 matkustajaa.

        A320 kuljettaa normaalisti noin 140-180 matkustajaa.

        VIP koneiden matkustajakapasiteetti on yleensä väliltä 30-40 matkustajaa, eli selvästi kaupallisessa käytössä olevaa konetta kevyempi.

        Eli huomattavasti halvempi lentää kuin ilmavoimien tulevat F-35 hävittäjät.
        Ja hävittäjillähän lennetään vuoden joka päivä harjoituslentoja.

        "Muuttuvien ja kiinteiden kulujen yhteissumman perusteella F-35A:n lentotuntihinta on ollut viime vuosina 33 000 – 38 000 dollaria. Lockheed Martin uskoo lentotuntihinnan laskevan 25 000 dollariin (vuoden 2012 dollarin mukaan) vuoteen 2025 mennessä. Inflaatiotietojen ja Statistan ennusteiden perusteella se tarkoittaisi noin 33 000 dollaria vuonna 2025, mutta mikä on dollarin ja euron vaihtosuhde tuolloin, on mahdoton sanoa. On myös mahdotonta ennustaa, miten hyvin Lockheed Martinin, USAF:in ja moottorivalmistaja Pratt & Whitneyn yhteiset ponnistelut käyttökulujen alentamiseksi onnistuvat."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Airbus A319NEO maksaa lentotunneiltaan noin 7,100€

        Airbus A320NEO maksaa lentotunneiltaan noin 9,700€

        Nämä ovat lukemia normaalissa matkustajakäytössä. VIP asetelmalla koneet ovat huomattavasti kevyempiä ja polttoainekustannukset alhaisempia.

        A319 kuljettaa normaalisti noin 125-156 matkustajaa.

        A320 kuljettaa normaalisti noin 140-180 matkustajaa.

        VIP koneiden matkustajakapasiteetti on yleensä väliltä 30-40 matkustajaa, eli selvästi kaupallisessa käytössä olevaa konetta kevyempi.

        Vieläkin halvemmalla päästäisiin jos hankittaisiin koneeksi Airbus A220 tyypin koneita.
        A220-100 eli lyhyempi malli esimerkiksi 2kpl ja kolmanneksi koneeksi A220-300 pidennetty malli. https://pbs.twimg.com/media/FEU0obsWYAc8XcI?format=jpg&name=4096x4096

        Toimistotilat.
        https://i.insider.com/5f05fbde2618b963b53928c7?width=750&format=jpeg&auto=webp

        https://camberaviationmanagement.com/wp-content/uploads/2022/08/cabin-refurbrishment.jpg

        Airbus A220-100 lentotunnin hinta noin 5000€

        Airbus A220-300 lentotunnin hinta noin 7000€

        Selvästi halvempia lentää kuin Airbus A319 ja 320.


        Delta's FIRST Airbus A220-100 (CS100) in action in Montreal- Mirabel (YMX/CYMX)
        https://www.youtube.com/watch?v=OeBXOoyYvtg

        Airbus A220 plane spotting
        https://www.youtube.com/watch?v=SQhGMR0es-E&t=362s

        Koneiden käytön ja huollon voisi rahoittaa yhteispohjoismaisella rahastolla. Jokainen maa sijoittaa rahastoon aluksi sopivan summan "pesämunaksi" jonka sitten rahoitusasiantuntujat sijoittavat osakkeisin ja rahastoihin. Vuosittain maksettavat osingot ja arvonnousu riittäisi maksamaan käyttökustannukset.

        Noin 100-150milj/€ rahaston vuosittainen kasvu olisi helposti luokkaa 10milj/€ joka kattaisi vuosittaiset kaikkien koneiden käyttökustannukset.

        Samalla tavalla kuinka Norjan valtio on sijoittanut öljymiljardinsa rahastoihin jotka vain kasvavat arvoa joka vuosi.

        "Norjan öljyrahaston sijoitukset tuottivat liki 200 miljardia. Rahaston sijoitusten arvo oli tilikauden lopussa 31.12.2023 yhteensä 15 765 miljardia Norjan kruunua eli tämän päivän kurssilla noin 1 395 miljardia euroa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkin halvemmalla päästäisiin jos hankittaisiin koneeksi Airbus A220 tyypin koneita.
        A220-100 eli lyhyempi malli esimerkiksi 2kpl ja kolmanneksi koneeksi A220-300 pidennetty malli. https://pbs.twimg.com/media/FEU0obsWYAc8XcI?format=jpg&name=4096x4096

        Toimistotilat.
        https://i.insider.com/5f05fbde2618b963b53928c7?width=750&format=jpeg&auto=webp

        https://camberaviationmanagement.com/wp-content/uploads/2022/08/cabin-refurbrishment.jpg

        Airbus A220-100 lentotunnin hinta noin 5000€

        Airbus A220-300 lentotunnin hinta noin 7000€

        Selvästi halvempia lentää kuin Airbus A319 ja 320.


        Delta's FIRST Airbus A220-100 (CS100) in action in Montreal- Mirabel (YMX/CYMX)
        https://www.youtube.com/watch?v=OeBXOoyYvtg

        Airbus A220 plane spotting
        https://www.youtube.com/watch?v=SQhGMR0es-E&t=362s

        Koneiden käytön ja huollon voisi rahoittaa yhteispohjoismaisella rahastolla. Jokainen maa sijoittaa rahastoon aluksi sopivan summan "pesämunaksi" jonka sitten rahoitusasiantuntujat sijoittavat osakkeisin ja rahastoihin. Vuosittain maksettavat osingot ja arvonnousu riittäisi maksamaan käyttökustannukset.

        Noin 100-150milj/€ rahaston vuosittainen kasvu olisi helposti luokkaa 10milj/€ joka kattaisi vuosittaiset kaikkien koneiden käyttökustannukset.

        Samalla tavalla kuinka Norjan valtio on sijoittanut öljymiljardinsa rahastoihin jotka vain kasvavat arvoa joka vuosi.

        "Norjan öljyrahaston sijoitukset tuottivat liki 200 miljardia. Rahaston sijoitusten arvo oli tilikauden lopussa 31.12.2023 yhteensä 15 765 miljardia Norjan kruunua eli tämän päivän kurssilla noin 1 395 miljardia euroa."

        Eli käyttö olisi tavallaan ilmaista koneiden omistajamaille. Valtion kassaa ei tarvitsisi kaivaa valtion päämiesten, ministereiden ja valtuuskuntien matkojen vuoksi.

        Ylijäävät varat kannattaisi investoida takaisin rahastoon, jotta tulevaisuudessa uusien koneiden hankintakin voitaisiin hoitaa saman rahaston varoilla.

        Tässä esimerkki yhteishankintana hankituista lentokoneista Euroopassa.

        Saksa, Norja ja Hollanti hankkivat yhteisesti Airbus ilmatankkauskoneita Airbus A330 MRTT-Multi-Role Tanker Transport fleet. https://eda.europa.eu/news-and-events/news/2017/06/29/germany-and-norway-formally-join-netherlands-and-luxembourg-to-operate-pooled-fleet-of-nato-owned-airbus-a330-mrtt-tankers

        Germany and Norway place firm order for fleet of five NATO-owned Airbus A330 MRTT tankers https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2017-09-germany-and-norway-place-firm-order-for-fleet-of-five-nato-owned


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli käyttö olisi tavallaan ilmaista koneiden omistajamaille. Valtion kassaa ei tarvitsisi kaivaa valtion päämiesten, ministereiden ja valtuuskuntien matkojen vuoksi.

        Ylijäävät varat kannattaisi investoida takaisin rahastoon, jotta tulevaisuudessa uusien koneiden hankintakin voitaisiin hoitaa saman rahaston varoilla.

        Tässä esimerkki yhteishankintana hankituista lentokoneista Euroopassa.

        Saksa, Norja ja Hollanti hankkivat yhteisesti Airbus ilmatankkauskoneita Airbus A330 MRTT-Multi-Role Tanker Transport fleet. https://eda.europa.eu/news-and-events/news/2017/06/29/germany-and-norway-formally-join-netherlands-and-luxembourg-to-operate-pooled-fleet-of-nato-owned-airbus-a330-mrtt-tankers

        Germany and Norway place firm order for fleet of five NATO-owned Airbus A330 MRTT tankers https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2017-09-germany-and-norway-place-firm-order-for-fleet-of-five-nato-owned

        Eli yhteishankinta ja yhteiskäyttö sotilaskalustossa on siis täysin mahdollista useiden maiden kesken.

        Siksi olenkin joskus ihmetellyt miksi pohjoismaat eivät tee yhteistyötä esimerkiksi AWACS-tutkavalvontakoneiden hakkimiseksi tai elektronisen SIGINT/COMINT/COMJAM/ELINT koneiden hankkimiseksi?

        Sinä samalla saataisiin synergiaetuja jos päädyttäisiin myös yhteisiin valtion päämiehiä kuljettaviin konemalleihin.

        Intian ilmavoimat hankkii 7 käytettyä Airbus A319 matkustajakonetta muutettavaksi signaalitiedustelukoneiksi. https://indiandefenseanalysis.wordpress.com/2023/02/21/drdos-sca-signal-intelligence-and-comjam-aircraft/

        https://www.youtube.com/watch?v=-rM3tNmHYIA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli yhteishankinta ja yhteiskäyttö sotilaskalustossa on siis täysin mahdollista useiden maiden kesken.

        Siksi olenkin joskus ihmetellyt miksi pohjoismaat eivät tee yhteistyötä esimerkiksi AWACS-tutkavalvontakoneiden hakkimiseksi tai elektronisen SIGINT/COMINT/COMJAM/ELINT koneiden hankkimiseksi?

        Sinä samalla saataisiin synergiaetuja jos päädyttäisiin myös yhteisiin valtion päämiehiä kuljettaviin konemalleihin.

        Intian ilmavoimat hankkii 7 käytettyä Airbus A319 matkustajakonetta muutettavaksi signaalitiedustelukoneiksi. https://indiandefenseanalysis.wordpress.com/2023/02/21/drdos-sca-signal-intelligence-and-comjam-aircraft/

        https://www.youtube.com/watch?v=-rM3tNmHYIA

        "Siksi olenkin joskus ihmetellyt miksi pohjoismaat eivät tee yhteistyötä esimerkiksi AWACS-tutkavalvontakoneiden hakkimiseksi tai elektronisen SIGINT/COMINT/COMJAM/ELINT koneiden hankkimiseksi?"

        Johtuu varmasti siitä kun jokaisessa maassa ministeriö saa tehtäväkseen hankkia kyseistä kalustoa, niin työryhmän budjetti on vain niin pieni ja aikarajat niin tiukat, että muihin pohjoismaihin yhteydenottamiselle ja yhteisen hankintatyöryhmän perustamiselle ei ole aikaa ja varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkin halvemmalla päästäisiin jos hankittaisiin koneeksi Airbus A220 tyypin koneita.
        A220-100 eli lyhyempi malli esimerkiksi 2kpl ja kolmanneksi koneeksi A220-300 pidennetty malli. https://pbs.twimg.com/media/FEU0obsWYAc8XcI?format=jpg&name=4096x4096

        Toimistotilat.
        https://i.insider.com/5f05fbde2618b963b53928c7?width=750&format=jpeg&auto=webp

        https://camberaviationmanagement.com/wp-content/uploads/2022/08/cabin-refurbrishment.jpg

        Airbus A220-100 lentotunnin hinta noin 5000€

        Airbus A220-300 lentotunnin hinta noin 7000€

        Selvästi halvempia lentää kuin Airbus A319 ja 320.


        Delta's FIRST Airbus A220-100 (CS100) in action in Montreal- Mirabel (YMX/CYMX)
        https://www.youtube.com/watch?v=OeBXOoyYvtg

        Airbus A220 plane spotting
        https://www.youtube.com/watch?v=SQhGMR0es-E&t=362s

        Koneiden käytön ja huollon voisi rahoittaa yhteispohjoismaisella rahastolla. Jokainen maa sijoittaa rahastoon aluksi sopivan summan "pesämunaksi" jonka sitten rahoitusasiantuntujat sijoittavat osakkeisin ja rahastoihin. Vuosittain maksettavat osingot ja arvonnousu riittäisi maksamaan käyttökustannukset.

        Noin 100-150milj/€ rahaston vuosittainen kasvu olisi helposti luokkaa 10milj/€ joka kattaisi vuosittaiset kaikkien koneiden käyttökustannukset.

        Samalla tavalla kuinka Norjan valtio on sijoittanut öljymiljardinsa rahastoihin jotka vain kasvavat arvoa joka vuosi.

        "Norjan öljyrahaston sijoitukset tuottivat liki 200 miljardia. Rahaston sijoitusten arvo oli tilikauden lopussa 31.12.2023 yhteensä 15 765 miljardia Norjan kruunua eli tämän päivän kurssilla noin 1 395 miljardia euroa."

        Suomi ei sijoita rahoja tuottavasti, koska laki täällä kieltää valtion vaurastumasta minkäänlaisella liiketoiminnalla/sijoitustoiminnalla, jotta se ei kilpailisi yksityisten yritysten kanssa.

        Suomi on ja pysyy siis köyhänä maana joka elää velkarahalla vuosikymmenestä toiseen!


    • Anonyymi

      Saksan ilmavoimien Airbus A319ACJ Kanadan Torontossa.

      Sopisi hyvin meidänkin presidentin ja ministereiden käyttöön.
      German Air Force Airbus A319-113X (CJ) | 15+01 | Arrival & Departure At Toronto Pearson https://www.youtube.com/watch?v=WrVsIYN-M1A

    • Anonyymi

      Ei meillä ole maana varaa enää mihinkään!

      Kaikki valtion toiminnot ovat pyörineet jo vuosikymmeniä pelkästään velaksi.

    • Anonyymi

      No Stubbihan on luvannut hoitaa naziukrainan talousasiat kuntoon 10 vuoden aikana. neidän rahoilla, otetaan siihen sitten vaikka lainaa. Kyllä lapsen lapset sitten maksavat nuo lainat, jos Suomi silloin viellä on olemassa (eli kaikki riippuu siitä saako nato sodan täällä aikaisiksi)..

      • Anonyymi

        Meillä näyttää olevan varaa hoitaa kaikkien muiden maiden asiat kuntoon, mutta ei omia asioita.

        Muilla pohjoismailla on sentään pieniä bisnesjettejä valtionjohdon käytössä, mutta suomella ei ja jos valtion virkamiehiin on uskomista, niin meillä ei ole varaa siihen!

        Ja tämän vuoksi presidenttikin poukkoilee reittileinnoilla ympäri eurooppaa eri lentokenttien kautta vuorokauden ajan kunnes pääsee edes lennolle joka vie hänet Yhdysvaltoihin.

        On tämä naurettava maa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä näyttää olevan varaa hoitaa kaikkien muiden maiden asiat kuntoon, mutta ei omia asioita.

        Muilla pohjoismailla on sentään pieniä bisnesjettejä valtionjohdon käytössä, mutta suomella ei ja jos valtion virkamiehiin on uskomista, niin meillä ei ole varaa siihen!

        Ja tämän vuoksi presidenttikin poukkoilee reittileinnoilla ympäri eurooppaa eri lentokenttien kautta vuorokauden ajan kunnes pääsee edes lennolle joka vie hänet Yhdysvaltoihin.

        On tämä naurettava maa!

        Se on sitä suomalaista vaatimattomuutta!

        Taustalla on kulttuuriimme iskostunut käsitys, että vaatimattomuus kaunistaa, mutta se aiheuttaakin jatkuvia ongelmia.


    • Anonyymi

      Voi ressukkaa ois käyttän finnairia tosin taitaa niidenkin luotettavuus jo olla vähän niin ja näin kuinkako moni finnairin kone enään huolletaan suomessa

      • Anonyymi

        Finnair ei lennä kuin muutamiin paikkoihin maailmalla. Esimerkiksi tässä tapauksessa Washingtoniin ei ole Finnairilla ollenkaan suoria lentoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finnair ei lennä kuin muutamiin paikkoihin maailmalla. Esimerkiksi tässä tapauksessa Washingtoniin ei ole Finnairilla ollenkaan suoria lentoja.

        Juu mut Stubi lentää. Ny se on Brysselis,eile en muis missä mut kokoaja tuntuu oleva ilmas jonneki menos. Ei taida pal kerkii jala maata koskettaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu mut Stubi lentää. Ny se on Brysselis,eile en muis missä mut kokoaja tuntuu oleva ilmas jonneki menos. Ei taida pal kerkii jala maata koskettaan.

        Pitäisikö hänen polkupyörällä kulkea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö hänen polkupyörällä kulkea?

        Valtameren ylitys olisi aika haastavaa.


    • Anonyymi

      Lentokoneiden yhteishankinta pitäisi olla hyvinkin mahdollista.

      Pohjoismaat yhdistettynä olisi taloudeltaa maailman yhdeksänneksi suurin maa, BKT olisi 1,8 triljoonaa dollaria, asukasmäärä olisi 27,5 miljoonaa, pinta-alaltaan seitsemänneksi suurin maa.

      Tämän kokoiset ja paljon pienemmätkin maat omistavat jopa isoja laajarunkokoneita valtion päämiesten lentoihin. Kuten Kanada jonka alapuolelle Pohjoismaat sijoittuisivat talouden kooltaan ja Venäjä jonka yläpuolelle Pohjoismaat sijoittuisivat, jos ne olisivat yksi yhdistetty maa.

      • Anonyymi

        Taloudeltaan pohjoismaita suunnilleen saman kokoinen Kanada on juuri hankkimassa 9kpl Airbus A330-200 MRTT ilmatankkauskonetta joista kaksi varustellaan pääministerin käyttöön.

        Trudeau takes first official flight on new VIP federal government jet
        Reporters get their first look at the refurbished Airbus A-330-200
        https://www.cbc.ca/news/politics/airbus-trudeau-rcaf-1.7029089

        Canada's "Air Force Ones": What We Know So Far About The CC-330 Husky
        https://www.youtube.com/watch?v=8GCBnrS-Vzs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloudeltaan pohjoismaita suunnilleen saman kokoinen Kanada on juuri hankkimassa 9kpl Airbus A330-200 MRTT ilmatankkauskonetta joista kaksi varustellaan pääministerin käyttöön.

        Trudeau takes first official flight on new VIP federal government jet
        Reporters get their first look at the refurbished Airbus A-330-200
        https://www.cbc.ca/news/politics/airbus-trudeau-rcaf-1.7029089

        Canada's "Air Force Ones": What We Know So Far About The CC-330 Husky
        https://www.youtube.com/watch?v=8GCBnrS-Vzs

        Ruotsihan yrittää tällä hetkellä ajaa läpi NATO/EU päätöstä jossa pohjoismaihin sijoitettaisiin ainakin yksi Airbus MRTT ilmatankkauskone. Mitä ilmeisimmin se sijoitettaisiin keskeiselle paikalle johonkin Ruotsalaiseen lentotukikohtaan josta sitä voitaisiin käyttää kaikissa pohjoismaissa..

        Tämä voisi ajoittain toimia yhteispohjoismaisena valtioiden kuljetuskoneenakin, kuten esimerkiksi Briteissä, Kanadassa ja Australiassa.

        *FIRST VISIT* RCAF's NEW Airbus CC-330 Husky departs Montreal (YUL/CYUL)
        https://www.youtube.com/watch?v=Bpi-4ZbievQ

        First Visits! RCAF Airbus CC-330 Husky [330003] in Action - Québec City Airport (YQB)
        https://www.youtube.com/watch?v=-mLI37pZvX4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsihan yrittää tällä hetkellä ajaa läpi NATO/EU päätöstä jossa pohjoismaihin sijoitettaisiin ainakin yksi Airbus MRTT ilmatankkauskone. Mitä ilmeisimmin se sijoitettaisiin keskeiselle paikalle johonkin Ruotsalaiseen lentotukikohtaan josta sitä voitaisiin käyttää kaikissa pohjoismaissa..

        Tämä voisi ajoittain toimia yhteispohjoismaisena valtioiden kuljetuskoneenakin, kuten esimerkiksi Briteissä, Kanadassa ja Australiassa.

        *FIRST VISIT* RCAF's NEW Airbus CC-330 Husky departs Montreal (YUL/CYUL)
        https://www.youtube.com/watch?v=Bpi-4ZbievQ

        First Visits! RCAF Airbus CC-330 Husky [330003] in Action - Québec City Airport (YQB)
        https://www.youtube.com/watch?v=-mLI37pZvX4

        Ruotsi sentään yrittää kehittää toimintaansa ja vetää perässä muita pohjoismaita.

        Se sijaan Suomi ei tee mitään ja on vain riippakivi muiden kehitykselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi sentään yrittää kehittää toimintaansa ja vetää perässä muita pohjoismaita.

        Se sijaan Suomi ei tee mitään ja on vain riippakivi muiden kehitykselle.

        Pohjoismaihin kuuluisi kokonsa puolesta sijoittaa enemmänkin noita ilmatankkauskoneita, jos kerta saman kokoisella Kanadallakin on 9kpl. Ainakin 2kpl jokaiseen maahan!

        Ruotsin vaatima yksi kone on nähtävä ehdottomana miniminä pohjoismaille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjoismaihin kuuluisi kokonsa puolesta sijoittaa enemmänkin noita ilmatankkauskoneita, jos kerta saman kokoisella Kanadallakin on 9kpl. Ainakin 2kpl jokaiseen maahan!

        Ruotsin vaatima yksi kone on nähtävä ehdottomana miniminä pohjoismaille!

        Suomelle ja pohjoismaille sopisi kokonsa puolesta Airbus A330-800NEO.

        Lyhyempi versio A330 koneesta, mutta samalla kuitenkin laajarunkoinen joka mahdollistaa toimiston ja kokoushuoneen rakentamisen, sekä ainakin 50 hengen matkustamon peräosaan.

        Lisäksi uusi NEO - New Engine Option versio poistaa polttoaineenkulutuksesta 25% joten se olisi melko taloudellinenkin.

        Airbus A330-800 (one of the A330neo variant)
        https://www.youtube.com/watch?v=-bNNBcxRQm0

        [Airbus A330-800 Uganda Airlines]
        https://www.youtube.com/watch?v=GEBNVZFEdHQ

        Konetyypillä on hurja 15,093.8 km lentoetäisyys yhdellä tankkauksella, joten se riittää saavuttamaan Pohjois-Amerikan, Aasian ja Etelä-Amerikan kohteet ilman välilaskua.


    • Anonyymi

      Pääministeri Orpo matkusti Japanin vierailulle ensin Kiinalaisen lehtoyhtiön kyydissä Venäjän yli Kiinaan ja jatkoi sieltä toisella Kiinalaisyhtiöllä Japaniin.

      Eli hallituksen päämies altisti itsensä ainakin kolmessa paikassa Kiinan tiedustelupalvelun urkinnalle alttiiksi.

      Taatusti penkkiriviä taaempana istui Kiinan tiedustelupalvelun agentti kuuntelemassa pääministerin puheita. Jos taas lentokoneen wifi yhteyttä käytettiin pääministerin internetyhteyksiin, on tietoliikenteestä varmasti suodatettu pääministerin viestiliikenteen sisältö ja striimattu suoraan Kiinan tiedustelupalvelun päämajaan analysoitavaksi.

      Ja pysähdykset koneenvaihdon vuoksi lentokentillä ovat taatusti valvontakameroin ja varjostavine agentteineen hyvin seurattuja.

      Tässä on yksi merkittävä syy miksi muut pohjoismaat ja suurin osa Euroopastakin käyttää omia valtion yksityiskoneita, kaupallisten lentojen sijaan.

      • Anonyymi

        Ei ne virkamiehet välitä! Vastuuta ei ole ja kova palkka juoksee!


    • Anonyymi

      Suomi on perceestä!

      Köyhä itä-eurooppalainen maa joka leikkii kulisseja velkarahalla ylläpitämällä olevansa länsimainen vauras demokratia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4608
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3552
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3149
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      198
      1967
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      32
      1809
    6. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1783
    7. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      24
      1763
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18
      1611
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1607
    Aihe