Stubbilla mutkia matkassa
Tasavallan presidentin Alexander Stubbin matka Naton huippukokoukseen viivästyy lentokoneongelman takia. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/56184558-e953-4959-ae5e-4b9d442024f7
Stubbin matka Yhdysvaltoihin viivästyy.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010551096.html
Ruotsi kuljettaa Stubbin Amerikkaan!
Köyhällä maalla ei ole varaa omaan koneeseen, niin pitää liftata rikkaan Ruotsin valtion koneella ja Ruotsin pääministerin mukana.
Stubb sai kyydin Washingtoniin
”Ruotsiin voi luottaa.” Nyt Stubb kertoo Facebookissa saaneensa kyydin Washingtoniin. Hän matkustaa paikalle Ruotsin pääministeri Ulf Kristerssonin kanssa. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010551967.html
Stubbin lentokone hajosi!
53
1009
Vastaukset
- Anonyymi
Nolon maan nolo presidentti!
- Anonyymi
Noloa että valtion päämiehen pitää liftata toisen maan koneella huippukokoukseen!
Kertoo mitenkä huonosti presidentin matkoja suunnitellaan.
Ei sitten minkäänlaista redundanssia jolla varmistettaisiin matkan toteutuminen ja oikeassa aikataulussa pysyminen. (Redundanssi toiminnon varmentaminen varaamalla useampia toimintavalmiita, toisistaan riippumattomia laitteita tai järjestelmiä kuin toiminnon suorittamiseksi on välttämätöntä) https://termipankki.fi/tepa/fi/haku/redundanssi
Monilla mailla on jopa useita lentokoneita varmistamaan että teknisen vian sattuessa päämies pystyy matkustamaan. Suomessa ei edes yhtä konetta ja reittilennon myöhästyessä ei mitään varasuunnitelmaa, vaan lentoja aletaan siinä kiireessä sitten etsimään ja järjestelemään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noloa että valtion päämiehen pitää liftata toisen maan koneella huippukokoukseen!
Kertoo mitenkä huonosti presidentin matkoja suunnitellaan.
Ei sitten minkäänlaista redundanssia jolla varmistettaisiin matkan toteutuminen ja oikeassa aikataulussa pysyminen. (Redundanssi toiminnon varmentaminen varaamalla useampia toimintavalmiita, toisistaan riippumattomia laitteita tai järjestelmiä kuin toiminnon suorittamiseksi on välttämätöntä) https://termipankki.fi/tepa/fi/haku/redundanssi
Monilla mailla on jopa useita lentokoneita varmistamaan että teknisen vian sattuessa päämies pystyy matkustamaan. Suomessa ei edes yhtä konetta ja reittilennon myöhästyessä ei mitään varasuunnitelmaa, vaan lentoja aletaan siinä kiireessä sitten etsimään ja järjestelemään.Tyypillistä suomalaista tunarointia!
Luotetaan liikaa siihen että asiat menevät parhain päin. Ja sitten kun eivät menekään, ollaan sormi suussa ja improvisoidaan purkkapaikkausta jonka toimivuudesta ei ole mitään varmuutta.
- Anonyymi
Presidentti Stubb saapui Washingtoniin yllättävässä matkaseurassa
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010553278.html - Anonyymi
Isoilla mailla sentään hoidetaan päämiesten ja ministereiden lennot komeasti isoilla koneilla. https://shorturl.at/vdy0l
Special Air Mission Wing of the German Airforce
https://www.lufthansa-technik.com/en/special-air-mission-wing
On koneita mistä valita:
We support the Special Air Mission Wing of the German Ministry of Defense in the daily operation of their airplanes by providing extensive technical services. We have assumed the management of technical services, are responsible for the maintenance of aircraft, engines and components and take care of the supply of spare parts. The provision and revision of aeronautical and technical documentation is also part of our tasks. The supported fleet consists of three Airbus A350, two A340, three A321 and three A319 as well as three Global 6000 and four Global 5000.
We provide technical support for the fleet of the Special Mission Air Wing fleet of the German Armed Forces consisting of:
1 Airbus A350 for a maximum of 133 passengers
2 Airbus A350, handover to the German Air Force in 2023 and 2024
2 Airbus A340, for a maximum of 143 passengers each
1 Airbus A321 for a maximum of 86 passengers
2 Airbus A321LR for a maximum of 136 passengers each
2 Airbus A319ACJ for a maximum of 44 passengers each
1 Airbus A319 Open Skies for special mission purpose
4 Bombardier Global 5000 for a maximum of 13 passengers each
3 Bombardier Global 6000 for a maximum of 14 passengers each
Suomelle riittäisi jopa yksi tuollainen Saksan käyttämä Bombardier Global 6000
https://i.ytimg.com/vi/IaXSiMt6WMg/maxresdefault.jpg
(4K) Bombardier Global 6000 Luftwaffe German Air Force 14+05 departure Manching Airbase ETSI WTD-61 https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=IaXSiMt6WMg
Lentoetäisyys riittää melkein minnepäin maailmaa tahansa ja kone olisi suomelle sopivan kokoinenkin.
Saksalla kolme Airbus A350 konetta
10-01 Konrad Adenauer
https://cdn.plnspttrs.net/41248/1001-luftwaffe-german-air-force-airbus-a350-941_PlanespottersNet_1596922_70250dccaf_o.jpg
10-02 Theodor Heuss
https://ultimatejet.com/wp-content/uploads/2023/03/2023-03-16_PR-Image_Handover_A350_10-02_02-3000px_Copyright_Lufthansa-Technik-1024x576.jpg
10-03 Kurt Schumacher
https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2021/7/1/1402891.jpg
Ranskan ilmavoimat Air Force One (Cotam 1)
Airbus A330-200
https://cdn.plnspttrs.net/21771/f-rarf-arme-de-lair-french-air-force-airbus-a330-223_PlanespottersNet_186463_14857a4c80_o.jpg
Ranskan ilmavoimat Air Force Two (Cotam 2)
Airbus A330-200
https://www.airhistory.net/photos/0681392.jpg
Kanadan pääministerilläkin on kolme isoa lentokonetta käytössään
Airbus A310 numero: 01
https://imgproc.airliners.net/photos/airliners/5/1/6/3913615.jpg?v=v45f26dec838
Airbus A330-200 numero: 02
https://i.ytimg.com/vi/i9lFDxTLD7E/maxresdefault.jpg
Airbus A310 numero: 03
https://smartcdn.gprod.postmedia.digital/nationalpost/wp-content/uploads/2019/12/planes-1.png - Anonyymi
TÄYTYY OSTAA KAKSI UUTTA SUIHKUKONETTA STUBBILLE.
-
KEHITYS MAA RAHOILLA, 1. 4 MILJARDIA.- Anonyymi
Sillä ostaa aika laivastollisen koneita.
- Anonyymi
Käytettyjä matkustajakoneita lähtee alle kymmenellä miljoonalla
Airbus A319 Jets for Sale
https://www.avbuyer.com/aircraft/private-jets/airbus/a319
Airbus A320
https://www.globalplanesearch.com/aircraft/4191820-a320-200-for-sale-in
AIRBUS Jet Aircraft For Sale
https://www.aviationtrader.com.au/listings/for-sale/airbus/jet-aircraft/3 - Anonyymi
Ja niiden pitää ehdottomasti olla Boeng:in valmistamia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja niiden pitää ehdottomasti olla Boeng:in valmistamia
Boeingin koneista lentää ovet kesken lennon.
Parempi että Eurooppalaisen valtion johtajat edustavat Eurooppalaista ilmailuteollisuutta lentämällä oman mantereen koneilla.
- Anonyymi
Jopa paljon parjatulla Turkilla on valtiollisia koneita mistä valita.
1kpl Airbus A318
https://rb.gy/z70meg
1kpl Airbus A319
https://shorturl.at/fLCnY
1kpl Airbus A330-200
https://shorturl.at/Syb9Z
1kpl Airbus A340-500
https://shorturl.at/rE1xQ
1kpl Boeing 747-8 jumbo.
https://shorturl.at/Xjcj3
Tässä kolme Turkin valtion konetta samalla videolla. A319, A330-200 ja A340-500 ultrapitkän matkan kone.
Turkish Government A340-500, A330-200 A319 with President ERDOGAN Onboard Departing from Berlin! https://www.youtube.com/watch?v=UEX7tld44Nk
Se miksi useissa maissa (Yhdysvallat, Saksa) käytetään isojakin koneita valtiojohdon kuljettamiseen, johtuu siitä että näissä maissa on tapana median edustajilla lentää valtionpäämiehen mukana ulkomaille tekemään uustisjuttua matkasta.
Matkan aikana annetaan haastatteluja medialle ja paluumatkalla kerrotaan matkan saavutuksista suoraan mukana oleville toimittajille. Tällöin median ei tarvitse olla pelkän presidentin kanslian antamien tiedotteiden varassa juttua tehdessään.
Suomessa ei ole tällaista käytäntöä.
Lisäksi koneissa on toimistot ja kokoushuoneet joten presidentin työpäivä voi jatkua pitkän lennon aikanakin normaalisti. https://galeriemagazine.com/wp-content/uploads/2018/10/BOEING-747-8-112_web-1024x681.jpg
Australian pääministerin koneen kokoushuone. Airbus A330-200 https://cdn.newsapi.com.au/image/v1/21b56560203ca83a2ec5cc4202cd68d5 - Anonyymi
Britannian Air Force One
The Royal Air Force VIP Airbus A330-200 Voyager
https://s.hdnux.com/photos/01/12/62/05/19603820/4/1200x0.jpg
https://static.independent.co.uk/2021/03/22/08/PRI155731243.jpg?width=1200&height=900&fit=crop
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-aa0658b4f4f1b54995ef21c7ccae1817-c
Britannian Air Force Two
The Royal Air Force VIP Airbus A321NEO LR
https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2022/2/20/1447959.jpg
https://i.ytimg.com/vi/uq-xBUqxXEo/maxresdefault.jpg- Anonyymi
The Royal Air Force VIP Airbus A330-200 Voyager sisäkuvia.
It has involved 58 business seats being fitted, with the Ministry of Defence saying this will "allow it to transport sizeable business delegations".
David Cameron to take first flight on converted VIP RAF Voyager
https://www.bbc.com/news/uk-36719529
Stubb lensi äskettäin Kiinanvierailulle mukanaan 30 henkilöinen kauppavaltuunkunta. Joten iso kone ei olisi suomenkaan mittakaavassa kaukaa haettu. Ja muiden pohjoismaiden kauppavaltuuskunnat saattavat olla vieläkin suurempia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
The Royal Air Force VIP Airbus A330-200 Voyager sisäkuvia.
It has involved 58 business seats being fitted, with the Ministry of Defence saying this will "allow it to transport sizeable business delegations".
David Cameron to take first flight on converted VIP RAF Voyager
https://www.bbc.com/news/uk-36719529
Stubb lensi äskettäin Kiinanvierailulle mukanaan 30 henkilöinen kauppavaltuunkunta. Joten iso kone ei olisi suomenkaan mittakaavassa kaukaa haettu. Ja muiden pohjoismaiden kauppavaltuuskunnat saattavat olla vieläkin suurempia.Ruotsissa on yli kaksinkertaisesti teollisuutta suomeen verrattuna, joten sieltä saattaa lähteä jopa 60 henkilön kauppavaltuuskuntia ulkomaanmatkoille. Silloin tuo Brittien 58 paikkainen VIP konekaan ei saata riittää.
- Anonyymi
"- Meillä oli vähän ongelmia lentomme kanssa. Yritimme kolmea erilaista reittiä lentoyhtiöllä jota en nimeä. Jäimme Saksan lentokentälle, Stubb aloitti kertomaan ja mediatilassa kaikki alkoivat nauraa.
Stubbin delegaatio lensi lopulta Arlandaan, jossa he tapasivat Kristerssonin ja matkustivat yhdessä Ruotsin kyydillä Washingtoniin. "
Kyllä on ihme tunarointia ja venkoilua jos valtion päämiehen pitää lentää kaupallisilla lennoilla useiden eri maiden kautta ja vaihtaa konettakin monesti matkustaessaan ulkomaille!
Eihän tuollainen kävisi päinsä missään muussa maassa kuin rutiköyhässä ja kehittymättömässä suomessa. - Anonyymi
Jopa Itä-Euroopan maillakin on omat Air Force One koneensa.
Miksi suomella ei ole?
Tšekin tasavalta Air Force One 2kpl.
https://shorturl.at/jMAml
Airbus ACJ319-115X rekisteri 3085
https://shorturl.at/yIFsc
Airbus ACJ319-115X rekisteri 2801
https://shorturl.at/ZcTzL
Slovakia - Air Force One 2kpl.
https://www.czechairspotters.com/photos/2021/5490.jpg
Airbus A319 CJ rekisteri OM-BYK
https://shorturl.at/GWhjl
Fokker 100 rekisteri OM-BYC
https://shorturl.at/Z9COM - Anonyymi
Ei ilmeisesti ole kyse siitä että ei olisi rahaa. Täällä vain presidentin kanslian virkamiehet ovat niin nuukailevia ja kapeakatseisia että eivät osaa ajatella "laatikon ulkopuolelta" (Think outside the box) ja ovat siksi vanhanaikaisiin kaavoihin kangistuneita ja kykenemättömiä uudistumaan.
Tällaisia hankintoja voisi tehdä myös naapurimaiden kanssa yhdessä. Esimerkiksi muiden pohjoismaiden ja baltianmaiden kanssa yhdessä 1-3 pitkän matkan lentokonetta kaikille valtion päämiehille käytettäväksi.
Niitä lentäisi vuorotellen kunkin maan ilmavoimien lentäjät, tai pieni joukko kaupallisia lentäjiä näistä maista.- Anonyymi
Tuo yhteishankinta olisi hyvä ajatus.
Esimerkiksi kolme konetta tyyliin 2kpl Airbus A319 konetta joihinka mahtuu VIP sisustuksesta riippuen noin 20-40 henkilöä.
Kuten nämä Saksan ilmavoimien kaksi A319 konetta.
15-01 https://cdn.plnspttrs.net/25159/1501-luftwaffe-german-air-force-airbus-a319-133-acj_PlanespottersNet_934292_80e2c530e6_o.jpg
15-02 https://www.planepictures.net/a/166/20/1638999154.jpg
http://www.stephantimm.de/assets/assets_aviation/IAF_A319CJ.jpg
Ja komanneksi koneeksi saman konetyypin pidennetty malli Airbus A321 johon mahtuisi tuplasti eli noin 80 matkustajaa. (Suurempien valtuuskuntien matkustamiseen)
15-04 https://shorturl.at/2NcJP
15-04 https://shorturl.at/Gk431
- Anonyymi
Italian ilmavoimien Air Force One 3kpl Airbus A319CJ
https://www.planepictures.net/a/166/23/1639302211.jpg
Airbus A319-115X(CJ) rekisteri MM-62209
https://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2020/1/11/1269464.jpg
Airbus A319-115X(CJ) rekisteri MM-62174
https://cdn.jetphotos.com/full/4/13985_1347471555.jpg
Airbus A319-115X(CJ) rekisteri MM-62243
https://cdn.plnspttrs.net/17986/mm62243-aeronautica-militare-italian-air-force-airbus-a319-115-acj_PlanespottersNet_879705_58bc7794df_o.jpg
Sisäkuvia.
https://cdn.plnspttrs.net/01643/mm62243-aeronautica-militare-italian-air-force-airbus-a319-115-acj_PlanespottersNet_321041_6561de9a54_o.jpg
https://media.abpic.co.uk/pictures/full_size_0147/1221873-large.jpg
https://cdn.jetphotos.com/full/2/36097_1272352435.jpg
https://cdn.plnspttrs.net/41894/mm62209-aeronautica-militare-italian-air-force-airbus-a319-115-acj_PlanespottersNet_1163663_631a2986d0_o.jpg
Istuinkartta
http://www.stephantimm.de/assets/assets_aviation/IAF_A319CJ.jpg
Lääkintä evakuointi varustuksessa.
https://imgproc.airliners.net/photos/airliners/7/5/7/2353757.jpg?v=v40 - Anonyymi
Muissa maissa päämiehillä on yksityiskoneet. Se ei ole Stubbin vika, kun Suomessa ei tuollaista konetta ole.
- Anonyymi
Kennekäs vika se sitten on?
Ei kait täällä kuvitella että muut maat sellaisen suomen presidentille hankkii? Kyllä se on itse tehtävä!
Jokaisen maan hoidettava peresidentin kuljetukset itse ja jos ei osata, niin sitten ei ehkä kannattaisi edes matkustella! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kennekäs vika se sitten on?
Ei kait täällä kuvitella että muut maat sellaisen suomen presidentille hankkii? Kyllä se on itse tehtävä!
Jokaisen maan hoidettava peresidentin kuljetukset itse ja jos ei osata, niin sitten ei ehkä kannattaisi edes matkustella!Suomessa vain valtion virkakoneisto on niin äärimmäisen epäpätevää tehtäviinsä.
Keskittyvät lähinnä nauttimaan korkeasta palkastaan. Työn tuloksilla ei ole niin väliä.
- Anonyymi
Siinä olisi aika halpa A321 myynnissä 5,6 miljoonalla.
https://www.aviationtrader.com.au/listing/for-sale/223693123/1998-airbus-a321-jet-aircraft- Anonyymi
Jopa halvempi.
Tuo hinta oli Australian dollareissa. AUD $6,678,491
US Dollarihinta on halvempi.
Price entered as: USD $4,500,000 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jopa halvempi.
Tuo hinta oli Australian dollareissa. AUD $6,678,491
US Dollarihinta on halvempi.
Price entered as: USD $4,500,000Euroiksi muutettuna vieläkin pienempi summa:
4,500,000.00 US Dollars =
4,135,745.23 Euros
1 USD = 0.919054 EUR
1 EUR = 1.08807 USD
- Anonyymi
Yhdysvaltojen presidentillä käytössä.
2kpl Boeing 747-200 jumbo tunnuksella VC-25.
https://static1.simpleflyingimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/05/artboard-16_9-60-1.jpg
4kpl Boeing 757 tunnuksella C-32A valtion sinivalkoisissa väreissä
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/90017_-_Boeing_C-32_-_United_States_Air_Force_(48632429886).jpg
https://cdn.plnspttrs.net/15898/19-0018-united-states-air-force-boeing-c-32a-757-2q8wl_PlanespottersNet_1291719_61a280fd45_o.jpg
Joista kaksi on ilman valtion tunnusvärejä jotta herättäisivät vähemmän huomiota diplomaatti, sotilas ja tiedustelupalvelu lentojen vuoksi.
2kpl Boeing 757 tunnuksella C-32B Gatekeeper
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Boeing_C-32B_(757-23A),_USA_-_Air_Force_AN0983925.jpg
https://i.ytimg.com/vi/xOcPa59R4yE/maxresdefault.jpg
11kpl Boeing 737-700 tunnuksella C-40 B/C
https://media.defense.gov/2007/Nov/16/2000429307/-1/-1/0/071116-F-1348P-004.JPG
https://media.defense.gov/2021/Sep/29/2002864341/1200/1200/0/180706-F-IR989-9510.JPG - Anonyymi
Tässäpä kaksi erinomaista konetyyppiä presidentin ja muiden ministereiden kuljettamiseen. Sekä eduskunnan valtuustoryhmien ja muiden valtionlaitosten virkamiesten matkustamiseen. (kuten armeijan upseerivierailut jne.)
Airbus A319neo ACJ
https://www.youtube.com/watch?v=UUXqHgM5ONc
Ja saman konetyypin hivenen pidennetty versio.
Airbus A320neo ACJ
https://www.youtube.com/watch?v=lVoIxJaIE8U
ACJ (Airbus Corporate Jets) Kyky mannertenvälisiin lentoihin yhdellä tankkauksella ilman välilaskuja.
https://www.acj.airbus.com/en- Anonyymi
Ja kaikkia noita saa jopa käytettynä alle puoleen hintaan. Ja yhteishankintana hinta sen kuin vain laskee per osallistuva maa.
- Anonyymi
Airbus A220-100ACJ olisi sopiva pohjoismaiden yhteiskäyttöön. Pienempi kuin A319 ja kevyempi, joten polttoaineenkulutus on vieläkin pienempi kuin muissa malleissa. Konetyypillä on alhaisimmat käyttökustannukset verrattuna kaikkiin kaupalliseen käyttöön valmistettuihin lentokonemalleihin.
2kpl tällaisia VIP sisustuksella olisi sopiva määrä.
The Worlds First Private Airbus A220 ACJ (9H-FIVE) Close Up Departure from Farnborough
https://www.youtube.com/watch?v=mQSin2IVZis
Ehkä kolmanneksi hivenen pidennetty Airbus A220-300 malli suuremmille ryhmille.
DELIVERY FLIGHT! Croatia Airlines FIRST Airbus A220-300 departs Montreal/Mirabel (YMX/CYMX)
https://www.youtube.com/watch?v=goJw_vAdTQs
Erilaisia sisustus ja istuinasetelmavaihtoehtoja.
https://airinsight.com/wp-content/uploads/2021/03/Floor-plan-ACJ-TwoTwenty.png
https://www.aerotime.aero/images/Government-focused-Airbus-Corporate-Jet-ACJ-TwoTwenty-interior-by-Lufthansa-Technik-800x500.jpg
https://runwaygirlnetwork.com/wp-content/uploads/2021/06/SAF2021_0367228-1-1024x576.jpg
https://cdn.northropandjohnson.com/uploads/ACJ-TwoTwenty-interior-8.jpg?auto=format&q=35&h=1&ar=16:9&fit=crop
https://www.ainonline.com/cdn-cgi/image/width=1200,format=webp,quality=95/https://backend.ainonline.com/sites/default/files/styles/fpsc_1200x630/public/2024-02/ACJ_TwoTwenty_Forward_Lounge.jpg?h=d1933b65&itok=NtAjcBIN - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Airbus A220-100ACJ olisi sopiva pohjoismaiden yhteiskäyttöön. Pienempi kuin A319 ja kevyempi, joten polttoaineenkulutus on vieläkin pienempi kuin muissa malleissa. Konetyypillä on alhaisimmat käyttökustannukset verrattuna kaikkiin kaupalliseen käyttöön valmistettuihin lentokonemalleihin.
2kpl tällaisia VIP sisustuksella olisi sopiva määrä.
The Worlds First Private Airbus A220 ACJ (9H-FIVE) Close Up Departure from Farnborough
https://www.youtube.com/watch?v=mQSin2IVZis
Ehkä kolmanneksi hivenen pidennetty Airbus A220-300 malli suuremmille ryhmille.
DELIVERY FLIGHT! Croatia Airlines FIRST Airbus A220-300 departs Montreal/Mirabel (YMX/CYMX)
https://www.youtube.com/watch?v=goJw_vAdTQs
Erilaisia sisustus ja istuinasetelmavaihtoehtoja.
https://airinsight.com/wp-content/uploads/2021/03/Floor-plan-ACJ-TwoTwenty.png
https://www.aerotime.aero/images/Government-focused-Airbus-Corporate-Jet-ACJ-TwoTwenty-interior-by-Lufthansa-Technik-800x500.jpg
https://runwaygirlnetwork.com/wp-content/uploads/2021/06/SAF2021_0367228-1-1024x576.jpg
https://cdn.northropandjohnson.com/uploads/ACJ-TwoTwenty-interior-8.jpg?auto=format&q=35&h=1&ar=16:9&fit=crop
https://www.ainonline.com/cdn-cgi/image/width=1200,format=webp,quality=95/https://backend.ainonline.com/sites/default/files/styles/fpsc_1200x630/public/2024-02/ACJ_TwoTwenty_Forward_Lounge.jpg?h=d1933b65&itok=NtAjcBINEgyptAirilla on parhaillaan myynnissä 12kpl vähän käytettyä A220-300 konetta.
Keski iältään vain noin 4 vuotta vanhoja, eli juuri sisään ajettuja koneita olisi nyt tarjolla. Ja kaikki halvemmalla kuin uudet koneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Airbus A220-100ACJ olisi sopiva pohjoismaiden yhteiskäyttöön. Pienempi kuin A319 ja kevyempi, joten polttoaineenkulutus on vieläkin pienempi kuin muissa malleissa. Konetyypillä on alhaisimmat käyttökustannukset verrattuna kaikkiin kaupalliseen käyttöön valmistettuihin lentokonemalleihin.
2kpl tällaisia VIP sisustuksella olisi sopiva määrä.
The Worlds First Private Airbus A220 ACJ (9H-FIVE) Close Up Departure from Farnborough
https://www.youtube.com/watch?v=mQSin2IVZis
Ehkä kolmanneksi hivenen pidennetty Airbus A220-300 malli suuremmille ryhmille.
DELIVERY FLIGHT! Croatia Airlines FIRST Airbus A220-300 departs Montreal/Mirabel (YMX/CYMX)
https://www.youtube.com/watch?v=goJw_vAdTQs
Erilaisia sisustus ja istuinasetelmavaihtoehtoja.
https://airinsight.com/wp-content/uploads/2021/03/Floor-plan-ACJ-TwoTwenty.png
https://www.aerotime.aero/images/Government-focused-Airbus-Corporate-Jet-ACJ-TwoTwenty-interior-by-Lufthansa-Technik-800x500.jpg
https://runwaygirlnetwork.com/wp-content/uploads/2021/06/SAF2021_0367228-1-1024x576.jpg
https://cdn.northropandjohnson.com/uploads/ACJ-TwoTwenty-interior-8.jpg?auto=format&q=35&h=1&ar=16:9&fit=crop
https://www.ainonline.com/cdn-cgi/image/width=1200,format=webp,quality=95/https://backend.ainonline.com/sites/default/files/styles/fpsc_1200x630/public/2024-02/ACJ_TwoTwenty_Forward_Lounge.jpg?h=d1933b65&itok=NtAjcBINAirbus A220 on rungoltaa useita kymmeniä senttejä kapeampi kuin A320 sarja.
Esimerkiksi VIP vieraan matkustushytin rakentaminen A220 koneeseen on ongelmallisempaa. Hytti on mahdollinen, mutta se on aika epäkäytännöllisen kapea. Ja hytin ohittavan sivukäytävän katto on matalammalla, koska kapeampi runko kaartuu nopeammin kohti kattoa ja aiheuttaa käytävän katon mataluuden. Pitkien ihmisten täytyy mennä käytävällä kyyryssä.
Jos sen sijaan koneen keskiosa eristettäisiin seinillä yhdeksi isoksi VIP vieraan yksityishytiksi, estäisi se vieraan nukkuessa henkilökunnan kulun esimerkiksi yön aikana koneen etuosasta takaosaan. Koneen takaosassahan olisi lehdistö- ja vierasmatkustamo ja aivan perällä koneen toinen keittiö. Näiden välillä pitäisi olla esteetön kulku henkilökunnalle. Kuten tästä kartasta näkee. http://www.stephantimm.de/assets/assets_aviation/IAF_A319CJ.jpg
Siksi hivenen leveämpirunkoiset A319, 320 ja 321 ovat parempia tähän käyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Airbus A220 on rungoltaa useita kymmeniä senttejä kapeampi kuin A320 sarja.
Esimerkiksi VIP vieraan matkustushytin rakentaminen A220 koneeseen on ongelmallisempaa. Hytti on mahdollinen, mutta se on aika epäkäytännöllisen kapea. Ja hytin ohittavan sivukäytävän katto on matalammalla, koska kapeampi runko kaartuu nopeammin kohti kattoa ja aiheuttaa käytävän katon mataluuden. Pitkien ihmisten täytyy mennä käytävällä kyyryssä.
Jos sen sijaan koneen keskiosa eristettäisiin seinillä yhdeksi isoksi VIP vieraan yksityishytiksi, estäisi se vieraan nukkuessa henkilökunnan kulun esimerkiksi yön aikana koneen etuosasta takaosaan. Koneen takaosassahan olisi lehdistö- ja vierasmatkustamo ja aivan perällä koneen toinen keittiö. Näiden välillä pitäisi olla esteetön kulku henkilökunnalle. Kuten tästä kartasta näkee. http://www.stephantimm.de/assets/assets_aviation/IAF_A319CJ.jpg
Siksi hivenen leveämpirunkoiset A319, 320 ja 321 ovat parempia tähän käyttöön.Tässä kuva siitä VIP hytin ohittavasta käytävästä.
Taustalla näkyy A320 koneen keskiosaan rakennetun hytin seinät.
https://globaljet.aero/sites/default/files/2023-12/Airbus ACJ320_Executive Seating Area 1_updated [1600x1200].jpg
Tässä hytin ohi menevä käytävä.
https://globaljet.aero/sites/default/files/2023-12/Airbus ACJ320_Corridor 1_updated [1600x1200].jpg
Tässä taas esimerkki koko koneen levyisestä hytistä ilman ohituskäytävää. Tämä estää öisin henkilökunnan liikkumisen koneen päästä päähän, ilman että hytin matkustajaa häiritään.
https://www.avionejet.com/upload/aircraft-img/image/3aefc111-ee08-4f4e-b176-1881b1e481f0.jpg
Joten leveämpi konetyyppi on tähän tarkoitukseen parempi.
Tässä Saksan aikaisempi puolustusministeri Ursula von der Leyen matkustamassa Saksan liittovaltion Airbus A319 ACJ koneella. Taustalla näkyy yksityishytin seinä ja edessä VIP matkustamo vastakkain asetetuilla bisnesluokan istuimilla ja pöydillä.
https://c8.alamy.com/comp/E7Y45N/amman-jordan-26th-sep-2014germandefence-minister-ursula-von-der-leyen-E7Y45N.jpg
https://c8.alamy.com/comp/E7Y45Y/amman-jordan-26th-sep-2014germandefence-minister-ursula-von-der-leyen-E7Y45Y.jpg
15+01 Luftwaffe (German Air Force) Airbus A319-133 ACJ
https://cdn.plnspttrs.net/25159/1501-luftwaffe-german-air-force-airbus-a319-133-acj_PlanespottersNet_934292_80e2c530e6_o.jpg
Shutterstock
15+02 Luftwaffe (German Air Force) Airbus A319-133 ACJ
https://cdn.plnspttrs.net/00355/1502-luftwaffe-german-air-force-airbus-a319-133-acj_PlanespottersNet_1352584_c887d9fa71_o.jpg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä kuva siitä VIP hytin ohittavasta käytävästä.
Taustalla näkyy A320 koneen keskiosaan rakennetun hytin seinät.
https://globaljet.aero/sites/default/files/2023-12/Airbus ACJ320_Executive Seating Area 1_updated [1600x1200].jpg
Tässä hytin ohi menevä käytävä.
https://globaljet.aero/sites/default/files/2023-12/Airbus ACJ320_Corridor 1_updated [1600x1200].jpg
Tässä taas esimerkki koko koneen levyisestä hytistä ilman ohituskäytävää. Tämä estää öisin henkilökunnan liikkumisen koneen päästä päähän, ilman että hytin matkustajaa häiritään.
https://www.avionejet.com/upload/aircraft-img/image/3aefc111-ee08-4f4e-b176-1881b1e481f0.jpg
Joten leveämpi konetyyppi on tähän tarkoitukseen parempi.
Tässä Saksan aikaisempi puolustusministeri Ursula von der Leyen matkustamassa Saksan liittovaltion Airbus A319 ACJ koneella. Taustalla näkyy yksityishytin seinä ja edessä VIP matkustamo vastakkain asetetuilla bisnesluokan istuimilla ja pöydillä.
https://c8.alamy.com/comp/E7Y45N/amman-jordan-26th-sep-2014germandefence-minister-ursula-von-der-leyen-E7Y45N.jpg
https://c8.alamy.com/comp/E7Y45Y/amman-jordan-26th-sep-2014germandefence-minister-ursula-von-der-leyen-E7Y45Y.jpg
15 01 Luftwaffe (German Air Force) Airbus A319-133 ACJ
https://cdn.plnspttrs.net/25159/1501-luftwaffe-german-air-force-airbus-a319-133-acj_PlanespottersNet_934292_80e2c530e6_o.jpg
Shutterstock
15 02 Luftwaffe (German Air Force) Airbus A319-133 ACJ
https://cdn.plnspttrs.net/00355/1502-luftwaffe-german-air-force-airbus-a319-133-acj_PlanespottersNet_1352584_c887d9fa71_o.jpgHyttikuvat ja käytäväkuvat uudestaan. Linkki ei edellisessä toimi.
Taustalla näkyy A320 koneen keskiosaan rakennetun hytin seinät.
https://shorturl.at/CGf6M
Tässä hytin ohi menevä käytävä.
https://shorturl.at/KqgHr
- Anonyymi
Presidentti Ahtisaari lensi aikoinaan Brasilian matkalle kauppavaltuuskunnan kanssa tehtävää varten vuokratulla Swissairin McDonnell Douglas MD-83 koneella. https://cdn.jetphotos.com/full/2/64722_1068503231.jpg
MD-80 sarja on kooltaan ja matkustajakapasiteetiltaan suunnilleen nykypäivän Airbus A321 koneen kokoinen. Joten suomessakin on siis ajoittain tarvetta tämän kokoluokan koneille. Ja jos puhutaan pohjoismaiden yhteisistä konehankinnoista, niin niille olisi viiden maan kesken käyttöä lähes joka viikko vuoden ympäri.
Joten on aivan puppua sanoa että nämä olisi suomen ja muiden pohjoismaiden käyttöön liian isoja ja kalliita!- Anonyymi
Se miksi ulkomaat kuten Yhdysvallat, Britannia, Saksa, Kanada, Australia jne. voivat lentää isoillakin koneilla on se, että mukana lentää aina useita median edustajia. Ainakin 10-20kpl joka lennolla.
Lehtikuvaajia, lehtitoimittajia, TV-kuvaajia, TV-toimittajia. Kaikki median edustajat maksavat normaalin lentolipun hinnan matkasta, joka keventää merkittävästi valtion koneen käyttökustannuksia. Lisäksi kauppavaltuuskuntien yritysjohtajat maksavat myös oman matkansa kustannukset. Lopputuloksena valtiojohtajan matka avustajineen ei paljon eroa ykkös/bisnesluokan lipun hinnasta kaupallisella koneella.
Etuna myös on se että voidaan lentää juuri silloin kun on tarpeellista matkan/kokouksen aikataulut huomioon ottaen ja suoraan määränpääkentälle, jonne ei saattaisi olla kaupallisia lentoja ollenkaan. Ei tarvitse viettää tuntikausia odottelemassa jatkoyhteyksiä ulkomaisilla lentokentillä tuhansien muiden ihmisten joukossa ja koneessakin matkustavat henkilöt on valikoituja ja turvalliseksi todettuja matkustajia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se miksi ulkomaat kuten Yhdysvallat, Britannia, Saksa, Kanada, Australia jne. voivat lentää isoillakin koneilla on se, että mukana lentää aina useita median edustajia. Ainakin 10-20kpl joka lennolla.
Lehtikuvaajia, lehtitoimittajia, TV-kuvaajia, TV-toimittajia. Kaikki median edustajat maksavat normaalin lentolipun hinnan matkasta, joka keventää merkittävästi valtion koneen käyttökustannuksia. Lisäksi kauppavaltuuskuntien yritysjohtajat maksavat myös oman matkansa kustannukset. Lopputuloksena valtiojohtajan matka avustajineen ei paljon eroa ykkös/bisnesluokan lipun hinnasta kaupallisella koneella.
Etuna myös on se että voidaan lentää juuri silloin kun on tarpeellista matkan/kokouksen aikataulut huomioon ottaen ja suoraan määränpääkentälle, jonne ei saattaisi olla kaupallisia lentoja ollenkaan. Ei tarvitse viettää tuntikausia odottelemassa jatkoyhteyksiä ulkomaisilla lentokentillä tuhansien muiden ihmisten joukossa ja koneessakin matkustavat henkilöt on valikoituja ja turvalliseksi todettuja matkustajia.Airbus A319NEO maksaa lentotunneiltaan noin 7,100€
Airbus A320NEO maksaa lentotunneiltaan noin 9,700€
Nämä ovat lukemia normaalissa matkustajakäytössä. VIP asetelmalla koneet ovat huomattavasti kevyempiä ja polttoainekustannukset alhaisempia.
A319 kuljettaa normaalisti noin 125-156 matkustajaa.
A320 kuljettaa normaalisti noin 140-180 matkustajaa.
VIP koneiden matkustajakapasiteetti on yleensä väliltä 30-40 matkustajaa, eli selvästi kaupallisessa käytössä olevaa konetta kevyempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Airbus A319NEO maksaa lentotunneiltaan noin 7,100€
Airbus A320NEO maksaa lentotunneiltaan noin 9,700€
Nämä ovat lukemia normaalissa matkustajakäytössä. VIP asetelmalla koneet ovat huomattavasti kevyempiä ja polttoainekustannukset alhaisempia.
A319 kuljettaa normaalisti noin 125-156 matkustajaa.
A320 kuljettaa normaalisti noin 140-180 matkustajaa.
VIP koneiden matkustajakapasiteetti on yleensä väliltä 30-40 matkustajaa, eli selvästi kaupallisessa käytössä olevaa konetta kevyempi.Eli huomattavasti halvempi lentää kuin ilmavoimien tulevat F-35 hävittäjät.
Ja hävittäjillähän lennetään vuoden joka päivä harjoituslentoja.
"Muuttuvien ja kiinteiden kulujen yhteissumman perusteella F-35A:n lentotuntihinta on ollut viime vuosina 33 000 – 38 000 dollaria. Lockheed Martin uskoo lentotuntihinnan laskevan 25 000 dollariin (vuoden 2012 dollarin mukaan) vuoteen 2025 mennessä. Inflaatiotietojen ja Statistan ennusteiden perusteella se tarkoittaisi noin 33 000 dollaria vuonna 2025, mutta mikä on dollarin ja euron vaihtosuhde tuolloin, on mahdoton sanoa. On myös mahdotonta ennustaa, miten hyvin Lockheed Martinin, USAF:in ja moottorivalmistaja Pratt & Whitneyn yhteiset ponnistelut käyttökulujen alentamiseksi onnistuvat." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Airbus A319NEO maksaa lentotunneiltaan noin 7,100€
Airbus A320NEO maksaa lentotunneiltaan noin 9,700€
Nämä ovat lukemia normaalissa matkustajakäytössä. VIP asetelmalla koneet ovat huomattavasti kevyempiä ja polttoainekustannukset alhaisempia.
A319 kuljettaa normaalisti noin 125-156 matkustajaa.
A320 kuljettaa normaalisti noin 140-180 matkustajaa.
VIP koneiden matkustajakapasiteetti on yleensä väliltä 30-40 matkustajaa, eli selvästi kaupallisessa käytössä olevaa konetta kevyempi.Vieläkin halvemmalla päästäisiin jos hankittaisiin koneeksi Airbus A220 tyypin koneita.
A220-100 eli lyhyempi malli esimerkiksi 2kpl ja kolmanneksi koneeksi A220-300 pidennetty malli. https://pbs.twimg.com/media/FEU0obsWYAc8XcI?format=jpg&name=4096x4096
Toimistotilat.
https://i.insider.com/5f05fbde2618b963b53928c7?width=750&format=jpeg&auto=webp
https://camberaviationmanagement.com/wp-content/uploads/2022/08/cabin-refurbrishment.jpg
Airbus A220-100 lentotunnin hinta noin 5000€
Airbus A220-300 lentotunnin hinta noin 7000€
Selvästi halvempia lentää kuin Airbus A319 ja 320.
Delta's FIRST Airbus A220-100 (CS100) in action in Montreal- Mirabel (YMX/CYMX)
https://www.youtube.com/watch?v=OeBXOoyYvtg
Airbus A220 plane spotting
https://www.youtube.com/watch?v=SQhGMR0es-E&t=362s
Koneiden käytön ja huollon voisi rahoittaa yhteispohjoismaisella rahastolla. Jokainen maa sijoittaa rahastoon aluksi sopivan summan "pesämunaksi" jonka sitten rahoitusasiantuntujat sijoittavat osakkeisin ja rahastoihin. Vuosittain maksettavat osingot ja arvonnousu riittäisi maksamaan käyttökustannukset.
Noin 100-150milj/€ rahaston vuosittainen kasvu olisi helposti luokkaa 10milj/€ joka kattaisi vuosittaiset kaikkien koneiden käyttökustannukset.
Samalla tavalla kuinka Norjan valtio on sijoittanut öljymiljardinsa rahastoihin jotka vain kasvavat arvoa joka vuosi.
"Norjan öljyrahaston sijoitukset tuottivat liki 200 miljardia. Rahaston sijoitusten arvo oli tilikauden lopussa 31.12.2023 yhteensä 15 765 miljardia Norjan kruunua eli tämän päivän kurssilla noin 1 395 miljardia euroa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vieläkin halvemmalla päästäisiin jos hankittaisiin koneeksi Airbus A220 tyypin koneita.
A220-100 eli lyhyempi malli esimerkiksi 2kpl ja kolmanneksi koneeksi A220-300 pidennetty malli. https://pbs.twimg.com/media/FEU0obsWYAc8XcI?format=jpg&name=4096x4096
Toimistotilat.
https://i.insider.com/5f05fbde2618b963b53928c7?width=750&format=jpeg&auto=webp
https://camberaviationmanagement.com/wp-content/uploads/2022/08/cabin-refurbrishment.jpg
Airbus A220-100 lentotunnin hinta noin 5000€
Airbus A220-300 lentotunnin hinta noin 7000€
Selvästi halvempia lentää kuin Airbus A319 ja 320.
Delta's FIRST Airbus A220-100 (CS100) in action in Montreal- Mirabel (YMX/CYMX)
https://www.youtube.com/watch?v=OeBXOoyYvtg
Airbus A220 plane spotting
https://www.youtube.com/watch?v=SQhGMR0es-E&t=362s
Koneiden käytön ja huollon voisi rahoittaa yhteispohjoismaisella rahastolla. Jokainen maa sijoittaa rahastoon aluksi sopivan summan "pesämunaksi" jonka sitten rahoitusasiantuntujat sijoittavat osakkeisin ja rahastoihin. Vuosittain maksettavat osingot ja arvonnousu riittäisi maksamaan käyttökustannukset.
Noin 100-150milj/€ rahaston vuosittainen kasvu olisi helposti luokkaa 10milj/€ joka kattaisi vuosittaiset kaikkien koneiden käyttökustannukset.
Samalla tavalla kuinka Norjan valtio on sijoittanut öljymiljardinsa rahastoihin jotka vain kasvavat arvoa joka vuosi.
"Norjan öljyrahaston sijoitukset tuottivat liki 200 miljardia. Rahaston sijoitusten arvo oli tilikauden lopussa 31.12.2023 yhteensä 15 765 miljardia Norjan kruunua eli tämän päivän kurssilla noin 1 395 miljardia euroa."Eli käyttö olisi tavallaan ilmaista koneiden omistajamaille. Valtion kassaa ei tarvitsisi kaivaa valtion päämiesten, ministereiden ja valtuuskuntien matkojen vuoksi.
Ylijäävät varat kannattaisi investoida takaisin rahastoon, jotta tulevaisuudessa uusien koneiden hankintakin voitaisiin hoitaa saman rahaston varoilla.
Tässä esimerkki yhteishankintana hankituista lentokoneista Euroopassa.
Saksa, Norja ja Hollanti hankkivat yhteisesti Airbus ilmatankkauskoneita Airbus A330 MRTT-Multi-Role Tanker Transport fleet. https://eda.europa.eu/news-and-events/news/2017/06/29/germany-and-norway-formally-join-netherlands-and-luxembourg-to-operate-pooled-fleet-of-nato-owned-airbus-a330-mrtt-tankers
Germany and Norway place firm order for fleet of five NATO-owned Airbus A330 MRTT tankers https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2017-09-germany-and-norway-place-firm-order-for-fleet-of-five-nato-owned - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli käyttö olisi tavallaan ilmaista koneiden omistajamaille. Valtion kassaa ei tarvitsisi kaivaa valtion päämiesten, ministereiden ja valtuuskuntien matkojen vuoksi.
Ylijäävät varat kannattaisi investoida takaisin rahastoon, jotta tulevaisuudessa uusien koneiden hankintakin voitaisiin hoitaa saman rahaston varoilla.
Tässä esimerkki yhteishankintana hankituista lentokoneista Euroopassa.
Saksa, Norja ja Hollanti hankkivat yhteisesti Airbus ilmatankkauskoneita Airbus A330 MRTT-Multi-Role Tanker Transport fleet. https://eda.europa.eu/news-and-events/news/2017/06/29/germany-and-norway-formally-join-netherlands-and-luxembourg-to-operate-pooled-fleet-of-nato-owned-airbus-a330-mrtt-tankers
Germany and Norway place firm order for fleet of five NATO-owned Airbus A330 MRTT tankers https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2017-09-germany-and-norway-place-firm-order-for-fleet-of-five-nato-ownedEli yhteishankinta ja yhteiskäyttö sotilaskalustossa on siis täysin mahdollista useiden maiden kesken.
Siksi olenkin joskus ihmetellyt miksi pohjoismaat eivät tee yhteistyötä esimerkiksi AWACS-tutkavalvontakoneiden hakkimiseksi tai elektronisen SIGINT/COMINT/COMJAM/ELINT koneiden hankkimiseksi?
Sinä samalla saataisiin synergiaetuja jos päädyttäisiin myös yhteisiin valtion päämiehiä kuljettaviin konemalleihin.
Intian ilmavoimat hankkii 7 käytettyä Airbus A319 matkustajakonetta muutettavaksi signaalitiedustelukoneiksi. https://indiandefenseanalysis.wordpress.com/2023/02/21/drdos-sca-signal-intelligence-and-comjam-aircraft/
https://www.youtube.com/watch?v=-rM3tNmHYIA - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli yhteishankinta ja yhteiskäyttö sotilaskalustossa on siis täysin mahdollista useiden maiden kesken.
Siksi olenkin joskus ihmetellyt miksi pohjoismaat eivät tee yhteistyötä esimerkiksi AWACS-tutkavalvontakoneiden hakkimiseksi tai elektronisen SIGINT/COMINT/COMJAM/ELINT koneiden hankkimiseksi?
Sinä samalla saataisiin synergiaetuja jos päädyttäisiin myös yhteisiin valtion päämiehiä kuljettaviin konemalleihin.
Intian ilmavoimat hankkii 7 käytettyä Airbus A319 matkustajakonetta muutettavaksi signaalitiedustelukoneiksi. https://indiandefenseanalysis.wordpress.com/2023/02/21/drdos-sca-signal-intelligence-and-comjam-aircraft/
https://www.youtube.com/watch?v=-rM3tNmHYIA"Siksi olenkin joskus ihmetellyt miksi pohjoismaat eivät tee yhteistyötä esimerkiksi AWACS-tutkavalvontakoneiden hakkimiseksi tai elektronisen SIGINT/COMINT/COMJAM/ELINT koneiden hankkimiseksi?"
Johtuu varmasti siitä kun jokaisessa maassa ministeriö saa tehtäväkseen hankkia kyseistä kalustoa, niin työryhmän budjetti on vain niin pieni ja aikarajat niin tiukat, että muihin pohjoismaihin yhteydenottamiselle ja yhteisen hankintatyöryhmän perustamiselle ei ole aikaa ja varaa.
- Anonyymi
Saksan ilmavoimien Airbus A319ACJ Kanadan Torontossa.
Sopisi hyvin meidänkin presidentin ja ministereiden käyttöön.
German Air Force Airbus A319-113X (CJ) | 15+01 | Arrival & Departure At Toronto Pearson https://www.youtube.com/watch?v=WrVsIYN-M1A - Anonyymi
Ei meillä ole maana varaa enää mihinkään!
Kaikki valtion toiminnot ovat pyörineet jo vuosikymmeniä pelkästään velaksi. - Anonyymi
No Stubbihan on luvannut hoitaa naziukrainan talousasiat kuntoon 10 vuoden aikana. neidän rahoilla, otetaan siihen sitten vaikka lainaa. Kyllä lapsen lapset sitten maksavat nuo lainat, jos Suomi silloin viellä on olemassa (eli kaikki riippuu siitä saako nato sodan täällä aikaisiksi)..
- Anonyymi
Meillä näyttää olevan varaa hoitaa kaikkien muiden maiden asiat kuntoon, mutta ei omia asioita.
Muilla pohjoismailla on sentään pieniä bisnesjettejä valtionjohdon käytössä, mutta suomella ei ja jos valtion virkamiehiin on uskomista, niin meillä ei ole varaa siihen!
Ja tämän vuoksi presidenttikin poukkoilee reittileinnoilla ympäri eurooppaa eri lentokenttien kautta vuorokauden ajan kunnes pääsee edes lennolle joka vie hänet Yhdysvaltoihin.
On tämä naurettava maa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä näyttää olevan varaa hoitaa kaikkien muiden maiden asiat kuntoon, mutta ei omia asioita.
Muilla pohjoismailla on sentään pieniä bisnesjettejä valtionjohdon käytössä, mutta suomella ei ja jos valtion virkamiehiin on uskomista, niin meillä ei ole varaa siihen!
Ja tämän vuoksi presidenttikin poukkoilee reittileinnoilla ympäri eurooppaa eri lentokenttien kautta vuorokauden ajan kunnes pääsee edes lennolle joka vie hänet Yhdysvaltoihin.
On tämä naurettava maa!Se on sitä suomalaista vaatimattomuutta!
Taustalla on kulttuuriimme iskostunut käsitys, että vaatimattomuus kaunistaa, mutta se aiheuttaakin jatkuvia ongelmia.
- Anonyymi
Voi ressukkaa ois käyttän finnairia tosin taitaa niidenkin luotettavuus jo olla vähän niin ja näin kuinkako moni finnairin kone enään huolletaan suomessa
- Anonyymi
Finnair ei lennä kuin muutamiin paikkoihin maailmalla. Esimerkiksi tässä tapauksessa Washingtoniin ei ole Finnairilla ollenkaan suoria lentoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Finnair ei lennä kuin muutamiin paikkoihin maailmalla. Esimerkiksi tässä tapauksessa Washingtoniin ei ole Finnairilla ollenkaan suoria lentoja.
Juu mut Stubi lentää. Ny se on Brysselis,eile en muis missä mut kokoaja tuntuu oleva ilmas jonneki menos. Ei taida pal kerkii jala maata koskettaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu mut Stubi lentää. Ny se on Brysselis,eile en muis missä mut kokoaja tuntuu oleva ilmas jonneki menos. Ei taida pal kerkii jala maata koskettaan.
Pitäisikö hänen polkupyörällä kulkea?
- Anonyymi
Lentokoneiden yhteishankinta pitäisi olla hyvinkin mahdollista.
Pohjoismaat yhdistettynä olisi taloudeltaa maailman yhdeksänneksi suurin maa, BKT olisi 1,8 triljoonaa dollaria, asukasmäärä olisi 27,5 miljoonaa, pinta-alaltaan seitsemänneksi suurin maa.
Tämän kokoiset ja paljon pienemmätkin maat omistavat jopa isoja laajarunkokoneita valtion päämiesten lentoihin. Kuten Kanada jonka alapuolelle Pohjoismaat sijoittuisivat talouden kooltaan ja Venäjä jonka yläpuolelle Pohjoismaat sijoittuisivat, jos ne olisivat yksi yhdistetty maa.- Anonyymi
Taloudeltaan pohjoismaita suunnilleen saman kokoinen Kanada on juuri hankkimassa 9kpl Airbus A330-200 MRTT ilmatankkauskonetta joista kaksi varustellaan pääministerin käyttöön.
Trudeau takes first official flight on new VIP federal government jet
Reporters get their first look at the refurbished Airbus A-330-200
https://www.cbc.ca/news/politics/airbus-trudeau-rcaf-1.7029089
Canada's "Air Force Ones": What We Know So Far About The CC-330 Husky
https://www.youtube.com/watch?v=8GCBnrS-Vzs - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Taloudeltaan pohjoismaita suunnilleen saman kokoinen Kanada on juuri hankkimassa 9kpl Airbus A330-200 MRTT ilmatankkauskonetta joista kaksi varustellaan pääministerin käyttöön.
Trudeau takes first official flight on new VIP federal government jet
Reporters get their first look at the refurbished Airbus A-330-200
https://www.cbc.ca/news/politics/airbus-trudeau-rcaf-1.7029089
Canada's "Air Force Ones": What We Know So Far About The CC-330 Husky
https://www.youtube.com/watch?v=8GCBnrS-VzsRuotsihan yrittää tällä hetkellä ajaa läpi NATO/EU päätöstä jossa pohjoismaihin sijoitettaisiin ainakin yksi Airbus MRTT ilmatankkauskone. Mitä ilmeisimmin se sijoitettaisiin keskeiselle paikalle johonkin Ruotsalaiseen lentotukikohtaan josta sitä voitaisiin käyttää kaikissa pohjoismaissa..
Tämä voisi ajoittain toimia yhteispohjoismaisena valtioiden kuljetuskoneenakin, kuten esimerkiksi Briteissä, Kanadassa ja Australiassa.
*FIRST VISIT* RCAF's NEW Airbus CC-330 Husky departs Montreal (YUL/CYUL)
https://www.youtube.com/watch?v=Bpi-4ZbievQ
First Visits! RCAF Airbus CC-330 Husky [330003] in Action - Québec City Airport (YQB)
https://www.youtube.com/watch?v=-mLI37pZvX4
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sekin pöllöpää
Kait sä nyt ymmärrät ettei kukaan ole niinkuin sinä. Ei kukaan voi sun paikkaa viedä. Ei kukaan milloinkaan. Eli rauhoi6410742Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1006577Samuli Vasala vakava tauti
Iltalehdessä sanottiin röntgen kuvissa paha elin vuosia ei paljon jäljellä Maksu muurin takana mikä tauti On entisellä h445726- 474356
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa542516Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän41709Täällä Savonmualla kun näköjään jokainen tupettaja rakentoo ja
remontoi mökkejään ja saunojaan niin on ollut mukava seurata juutupesta miten Thaimaassa ulkosaunaa rakennetaan. eli tu111687Jaahas. Stefun Hangon tila ulosmitataan
Nyt tutkitaan, onko rahaa siirretty ulkomaille. Siinä meni rapujuhlat.1971664- 851355
Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell91971