Vuokran omavastuu osuus

Anonyymi-ap

Selittäkää mulle, mikä se on. Jos ihminen on työttömänä ja elää Kelan tukien varassa. Saan vaan tilille työmarkkinatuen joka on 595e/kk ja asumistuki menee vuokranantajalle. Nyt Kela väittää etten ole maksanut vuokran omavastuu osuutta ja väittää että saisin toimeentulotukea siihen. Käsittääkseni työmarkkinatuki tuli 595e ei ole toimeentulotuki joten olen luullut että toimeentulotuki on maksettu myös vuokranantajalle. Väittääkö Kela nyt siis että mun tulisi maksaa työmarkkinatuesta myös vuokraa (omavastuu osuus) vaikken asu edes ylihintaisessa asunnossa. Olen ollut siinä käsityksessä että työmarkkinatuesta ei saa lain mukaan velvoittaa maksamaan vuokraa, se 595e/kk tulee jäädä yksilön henkilökohtaisiin menoihin. Ruoka, vaatteet, hygienia tarvikkeet, puhelinlasku jne.

6

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä olisi minulle selvää jos työmarkkinatuen lisäksi saisin lisää rahaa tilille. Esim työmarkkinatuki 595e/kk ja toimeentulotuki 200e/kk eli mun tilille tulisi 795e joka kuukausi rahaa. Siitä osaisin kyllä laskea erotuksen kun 595e pitää jäädä mulle omiin menoihin sähkön, veden ja vuokran ulkopuolelle. Niin jos saisin sen 795e tilille joka kuukausi niin siitä mielelläni maksaisin 200e vuokraa. Olen joko todella tyhmä etten tajua tätä järjestelmää, nytkö työmarkkinatuen sisälle on laitettu myös toimeentulotuki eli väitetään nimellisesti että tämä 595e on pelkästään työmarkkinatuki ja että asiakkaan tulisi saada käyttää se ruokaan ja muihin omiin pakollisiin menoihinsa, joihin ei sisälly vuokra, sähkö ja vesi eli Kela huolehtii vuokran, sähkön ja veden maksun ja tuon 595e saan käyttää sitten itse parhaaksi katsomalla tavallani. Niin onko nyt yllättäen työmarkkinatuen sisällä jotenkin piilotettuna toimeentulotuki... Kun väittävät että saan toimeentulotukea myös ja olen jättänyt omavastuu osuuden vuokrasta maksamatta, mutta tililleni tulee pelkästään joka kuukausi 595e, asumistuki menee suoraan vuokranantajalle, ei tule mitään muita rahoja mun tilille

    • Anonyymi

      Antakee kelan vaa sotkee vuokranantajjaan kanssa kaikki. Ei se rahnanpersous ennee parane.

      • Anonyymi

        En ole rahanahne, mutta koen että hyvinvointivaltion velvollisuus on kustantaa minulle kohtuullinen elintaso ettei tarvitse kituuttaa vaikka työttömänä olen, varsinkin kun työttömyys ei johdu omasta laiskuudesta tai heikosta työmoraalista vaan työkyvyttömyydestä ja mielenterveysongelmista jotka on aiheutettu kiusaamalla. Pyrin kyllä töihin.

        Ei ole missään nimessä kohtuullista ja oikeudenmukaista että tässä tilanteessa kun kaikki on kallistuneet niin köyhää vaadittaisiin elämään pienemmällä summalla kuin 595e/kk! Kun tuokaan ei mitenkään riitä enää. Työmarkkinatuen pitäisi nykyään olla 745e/kk vähintään jotta pärjäisi. Palkatkin laahaa liian alhaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole rahanahne, mutta koen että hyvinvointivaltion velvollisuus on kustantaa minulle kohtuullinen elintaso ettei tarvitse kituuttaa vaikka työttömänä olen, varsinkin kun työttömyys ei johdu omasta laiskuudesta tai heikosta työmoraalista vaan työkyvyttömyydestä ja mielenterveysongelmista jotka on aiheutettu kiusaamalla. Pyrin kyllä töihin.

        Ei ole missään nimessä kohtuullista ja oikeudenmukaista että tässä tilanteessa kun kaikki on kallistuneet niin köyhää vaadittaisiin elämään pienemmällä summalla kuin 595e/kk! Kun tuokaan ei mitenkään riitä enää. Työmarkkinatuen pitäisi nykyään olla 745e/kk vähintään jotta pärjäisi. Palkatkin laahaa liian alhaalla.

        Pälä pälä. voi poloista.


    • Anonyymi

      Muutenkaan en tajua, että onko toimeentulotuki ja asumistuki kahdesta eri 'kassasta' saatavaa rahaa? Eikös nämä kateta verovaroin, joten jos esimerkiksi asumistukea leikataan niin mitä hyödyttää juosta toimeentulotuki luukulle. Miksi ihminen onkin yllättäen sitten oikeutettu toimeentulotukeen (hyvä vaan että on) mutta siis miksi, kerta oli niin oikeutettu ja perusteltu syy leikata sitä asumistukea?

      • Anonyymi

        Asumistukea saavat monet muutkin kuin työmarkkinatukilaiset, kelalle on varmasti helpompaa nykyinen systeemi kuin se että osalta leikataan asumistukea ja osalta ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3115
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2341
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1710
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      921
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      856
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      764
    Aihe