orvokin pituuskasvun hillitseminen

Tirlittan2

Kertokaahan te kokeneemmat viherpeukalot tällaiselle aloittelijalle, että miten hillitsen parvekelaatikossa kasvavien orvokkien pituuskasvua? Meinaan, että kaatuilevat jo aikaisin kesällä, jos nille ei mitään tee. Näin kävi viime kesänä, jolloin minulla oli isompikukkaista orvokkia kuin tänä kesänä. Puutarhuri suositteli pienikukkaista, koska ei kuulemma kasva niin korkeaksi. Mutta kun nyt jo näyttää että pituutta tulee kuitenkin liikaa...
Kasvupaikka on varjoinen. Pitääkö leikata ja milloin ja mistä kohti? Lannoitus?
Olisin tiedoista suuresti kiitollinen, sillä orvokki on yksi näteimmistä kesäkukista.

7

19290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hortonomi

..nyt vaan ovat sellasia venyilijöitä. Leikkaa alas, niin voit saada myöhemmin uuden kukinnan.

• mari

että kun päivittäin käy läpi nuukahtaneet kukat ja katkaisee ne pois niin alhaalta varresta kuin pystyy, kukinto jatkuu aika tasaisena. Alasleikkaus on toinen hyvä vaihtoehto.

• Öznur

Mutta jos leikkaa alas niin tuleeko enää uusia kukkia? Ja miten pian? Alkaa nimittäin olla aika pitkännäköistä pöheikköä minullakin :)

• orvokit
        Öznur kirjoitti:

Mutta jos leikkaa alas niin tuleeko enää uusia kukkia? Ja miten pian? Alkaa nimittäin olla aika pitkännäköistä pöheikköä minullakin :)

Orvokit ja petuniat voi leikata alas ja ne kasvaa hyvn ja tuuheana uudestaan melkopian. Jos on vaikka lähdössä lomalle voi sen tehdä silloin niin ehtivät taas näteiksi kun tulet takaisin eikä kukkien kastelian tarvi nyppiä kuihtuneita varsia jotka nyhpitään kukkavarren tyveä myöten päivittäin.

Keväällä kannattaa ostaa tarpeeksi taimia niin eivät kaatuile niin helposti kun istutus on tiuhempi. Kukkaistutukset kestää hallaakin paremmin kun ovat vähän tiuhempia.

• Öznur
        orvokit kirjoitti:

Orvokit ja petuniat voi leikata alas ja ne kasvaa hyvn ja tuuheana uudestaan melkopian. Jos on vaikka lähdössä lomalle voi sen tehdä silloin niin ehtivät taas näteiksi kun tulet takaisin eikä kukkien kastelian tarvi nyppiä kuihtuneita varsia jotka nyhpitään kukkavarren tyveä myöten päivittäin.

Keväällä kannattaa ostaa tarpeeksi taimia niin eivät kaatuile niin helposti kun istutus on tiuhempi. Kukkaistutukset kestää hallaakin paremmin kun ovat vähän tiuhempia.

Leikkasin orvokkini alas noin kuukausi sitten ja nyt ovat jo täydessä kukassa taas. Uudestaan kukkimisen alkaminen kesti 2-3 viikkoa ja nyt viimeiset päivät on jo ollut tosi hyvän näköinen. Toivottavasti pysyvät tuollaisina eivätkä venähdä kovasti taas ainakaan ennen kesän loppua. Kiitos paljon hyvistä vinkeistä :)

• mirkku

aika outoja neuvoja olet mielestäni saanut...

ei orvokkien tarvitse välttämättä olla "venyilijöitä", eikä kovin tiivistikään kannate taimia istuttaa.

jos alasleikkaat orvokkisi, menee siinä noin 2-3 viikkoa, että tulee uusia kukkia. aikaan vaikuttavat monet asiat, esim. lämpötila.

itse en ole ikinä leikannut kokonaan alas asti kukkiani. varsinkin orvokeilla on riittänyt vanhojen ja kuihtuneiden kukkien poisto alhaalta asti sekä säännöllinen ja riittävä kastelu ja lannoitus.

tämä lannoituspuoli tuppaa monesti ihmisillä unehtumaan, vaikka se olisi niin kovin tärkeää. aivan kuten kastelukin.

sen voisikin rinnastaa ihmisen ruokaan ja juomaan; ei sitä itsekään pelkällä juomalla pärjää, on välillä hyvä syödäkin jotain :)

• Anonyymi

Valo vaikuttaa paljon. Kerroit, että kasvupaikka varjoinen. Se saa orvokit kasvamaan pituutta kun tavoittelee lisää valoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      21
      2217
    2. Vieläkö odotat että

Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      1050
    3. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      107
      960
    4. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      70
      903
    5. Jos olisin

Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      54
      885
    6. Haluan sinun kanssa sänkyyn

Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      43
      873
    7. Minun on niin vaikeaa uskoa, että

todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.
      Ikävä
      55
      848
    8. Luotathan?

Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      30
      838
    9. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      9
      828
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      46
      779
    Aihe