Ajotietokone antaa silloin tällöin huomautuksen, että vilkku ei toimi. Testatessa kaikki toimii silti. Ilmeisesti kosteus aiheuttaa virheilmoituksen.
Citikan etuvalon lasissa sisäpuolella kosteutta, miten poistetaan?
11
270
Vastaukset
- Anonyymi
Tuskin on kosteudesta pelkästään kiinni, mutta ehkä polttimo on hajoamassa tai kanta hapettunut. Kosteuden saa pois kun otat polttimon ja kannan pois paikoiltaan ja annata auton seisoa kuivassa ja mielellään auringossa, niin se nopeuttaa kosteuden poistoa.
- Anonyymi
Siis auton toisen etulasin sisäpinnalla on lähes jatkuvasti kosteutta. En oikein uskalla avata sitä, kun pelkään enemmänkin hajottavani jotakin, en löydä syytä miksi sisäpinnalla on lähes jatkuvasti vesipisaroita, näyttäisi molempien puolien olevan ihan samanlaisia tiiviyden suhteen. Autoni on C3,
- Anonyymi
Ajovalon kosteus poistetaan tuulettamalla ajovalon sisäosaa riittävän kauan.
Se, miksi ajovaloon menee kosteutta, onkin sitten eri juttu, mutta sitähän ei kysytty.- Anonyymi
Kyllä nyt kysytään. Yritin tarkastella mistä toinen ajovalolamppu saa kosteutta jatkuvasti. Vaikka oli 4 viikon jatkuvat helteet öitä myöten kosteus ei haihtunut n tai edes vähentynyt. Mieleen tulee väkisin, että joku ulkopuolinen suihkuttaa valaisimen sisäpintaan paineella vettä. Kun ilmiö ei tottele edes fysiikan lakeja ulkoilman suhteen. Ajotietokone antaa tekstin side lamp ., mikä viittaisi vilkkuun.. Totesin nyt yöllä kun oli tarpeeksi pimeää että kyseessä ei ole sivuvalo, vaan sen kostuneen lampun parkkivalo ei pala lainkaan. Ihmettelin kyllä oikeutetusti sitä sivuvaloa, koska kumpikaan puoli ei ei vilkuta normaalia nopeammin, joka ilmiö tapahtuu, kun joku lampuista ei toimi. Nyt kuitenkin ongelmana on mikä saa lampun kostumaan ja pysymään vesipisaroita täynnä ja miten sen saa pysyvästi pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nyt kysytään. Yritin tarkastella mistä toinen ajovalolamppu saa kosteutta jatkuvasti. Vaikka oli 4 viikon jatkuvat helteet öitä myöten kosteus ei haihtunut n tai edes vähentynyt. Mieleen tulee väkisin, että joku ulkopuolinen suihkuttaa valaisimen sisäpintaan paineella vettä. Kun ilmiö ei tottele edes fysiikan lakeja ulkoilman suhteen. Ajotietokone antaa tekstin side lamp ., mikä viittaisi vilkkuun.. Totesin nyt yöllä kun oli tarpeeksi pimeää että kyseessä ei ole sivuvalo, vaan sen kostuneen lampun parkkivalo ei pala lainkaan. Ihmettelin kyllä oikeutetusti sitä sivuvaloa, koska kumpikaan puoli ei ei vilkuta normaalia nopeammin, joka ilmiö tapahtuu, kun joku lampuista ei toimi. Nyt kuitenkin ongelmana on mikä saa lampun kostumaan ja pysymään vesipisaroita täynnä ja miten sen saa pysyvästi pois.
Ei tietenkään kannattanut vuosimallia kertoa.
Jos autosi on vuosimallia 2002, sulla falskaa ajovalon tiivistys. Sen voi uusia itse, ostamalla tiivistysmassaa, sitten vaan pitää lamppu purkaa ja poistaa vanhat massat ja laittaa uudet tilalle. Olen omaan peugeotiin tehnyt tuon operaation.
Jos autosi on uudempi ja LED ajovaloilla, ongelma johtuu ihan siitä, että LED ei tuota niin paljon tehoa että ajovalon sisällä oleva luontainen ilmankosteus höyrystyisi.
Mm. audi myy tuohon ongelmaan ihan kosteudenpoistopusseja (taitaa olla ihan silica gel tavaraa). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään kannattanut vuosimallia kertoa.
Jos autosi on vuosimallia 2002, sulla falskaa ajovalon tiivistys. Sen voi uusia itse, ostamalla tiivistysmassaa, sitten vaan pitää lamppu purkaa ja poistaa vanhat massat ja laittaa uudet tilalle. Olen omaan peugeotiin tehnyt tuon operaation.
Jos autosi on uudempi ja LED ajovaloilla, ongelma johtuu ihan siitä, että LED ei tuota niin paljon tehoa että ajovalon sisällä oleva luontainen ilmankosteus höyrystyisi.
Mm. audi myy tuohon ongelmaan ihan kosteudenpoistopusseja (taitaa olla ihan silica gel tavaraa).Niitä pusseja minäkin olen miettinyt, kun niitä tulee joka tavaran mukana ja olen heittänyt pois. Citikkani on vuosimallia 2007. Ajovalot eivät ole siis niin kuumenevia kuin pitäisi, mutta miksi vain toinen lamppu on sumea. Ohjekirjassa luki" ajovaloumpio edessä" kohdalla, että tietyissä käyttö olosuhteissa lasin pinta saattaa kevyesti huurtua. Katsastusmies ei kyllä nyt hyväksynyt em. huurretta. On aikaisemmin mennyt lävitse ja sitä on ollut koko omistuskauteni historian (4v) vain toisella puolen . Nyt itse aloin harmitella kun ajotietokone näytti , että "side lamp on " on viallinen, etsin ja etsin ja aina kaikki vilkut paloivat, En sitten korjauttanut , kun toimivat. Sitten kun tarkistelin vielä muitakin valoja totesin että parkki oli pimeänä, No sehän kai sitten oli se side lamp. Pitäisiköhän sen koneen opetella enemmän sanoja ? Katsastusmiehen mielestä etulampun vilkku on liian vaalea. Tärkeintä tietysti on että valot riittävät takaamaan turvallisen ajon. Mutta korjaustapa pitäisi löytyä sekin mahdollisimman varma ja toimiva. Sivuvilkkujen polttimoissa ei siis ollut ainakaan vikaa. Tarkastajan mielestä väri oli hapertunut. No kirkaassa päivänvalossa ei ajovalojen joukossa oleva valo paljon värinsä puolesta erotu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä pusseja minäkin olen miettinyt, kun niitä tulee joka tavaran mukana ja olen heittänyt pois. Citikkani on vuosimallia 2007. Ajovalot eivät ole siis niin kuumenevia kuin pitäisi, mutta miksi vain toinen lamppu on sumea. Ohjekirjassa luki" ajovaloumpio edessä" kohdalla, että tietyissä käyttö olosuhteissa lasin pinta saattaa kevyesti huurtua. Katsastusmies ei kyllä nyt hyväksynyt em. huurretta. On aikaisemmin mennyt lävitse ja sitä on ollut koko omistuskauteni historian (4v) vain toisella puolen . Nyt itse aloin harmitella kun ajotietokone näytti , että "side lamp on " on viallinen, etsin ja etsin ja aina kaikki vilkut paloivat, En sitten korjauttanut , kun toimivat. Sitten kun tarkistelin vielä muitakin valoja totesin että parkki oli pimeänä, No sehän kai sitten oli se side lamp. Pitäisiköhän sen koneen opetella enemmän sanoja ? Katsastusmiehen mielestä etulampun vilkku on liian vaalea. Tärkeintä tietysti on että valot riittävät takaamaan turvallisen ajon. Mutta korjaustapa pitäisi löytyä sekin mahdollisimman varma ja toimiva. Sivuvilkkujen polttimoissa ei siis ollut ainakaan vikaa. Tarkastajan mielestä väri oli hapertunut. No kirkaassa päivänvalossa ei ajovalojen joukossa oleva valo paljon värinsä puolesta erotu.
" Citikkani on vuosimallia 2007. Ajovalot eivät ole siis niin kuumenevia kuin pitäisi, mutta miksi vain toinen lamppu on sumea. "
Epäilen että sulla ei ole vuosimallin 2007 sitikassa LED valoja vaan ihan normaalit H7 polttimot jotka kyllä kuumenevat ihan riittävästi. Lampun sisälle menee kosteutta joko takakautta tai sitten "etumuovin" saumaukset on huonot ja laskee kosteutta sisään.
Nyt vaihdat sen etuparkkilampun, ja ne vilkkupolttimot oransseiksi niin valot todennäköisesti pelaa niinkuin pitää.
Noissa vilkkupolttimoissa on siis oranssi pinnoite, joka aikaa myöten irtoaa ja vilkkupolttimo muuttuukin kirkkaaksi polttimoksi.
Sen jälkeen selvität mistä se ajovalo päästää kosteutta sisälle, joku tiivistys vuotaa jossakin kohdassa. Korjauksena joko tiivistyksen korjaus tai vaihtoehtoisesti uusi ajovalo.
Yksi vaihtoehto on viedä auto korjaamolle, tuo homma on heille pikkujuttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Citikkani on vuosimallia 2007. Ajovalot eivät ole siis niin kuumenevia kuin pitäisi, mutta miksi vain toinen lamppu on sumea. "
Epäilen että sulla ei ole vuosimallin 2007 sitikassa LED valoja vaan ihan normaalit H7 polttimot jotka kyllä kuumenevat ihan riittävästi. Lampun sisälle menee kosteutta joko takakautta tai sitten "etumuovin" saumaukset on huonot ja laskee kosteutta sisään.
Nyt vaihdat sen etuparkkilampun, ja ne vilkkupolttimot oransseiksi niin valot todennäköisesti pelaa niinkuin pitää.
Noissa vilkkupolttimoissa on siis oranssi pinnoite, joka aikaa myöten irtoaa ja vilkkupolttimo muuttuukin kirkkaaksi polttimoksi.
Sen jälkeen selvität mistä se ajovalo päästää kosteutta sisälle, joku tiivistys vuotaa jossakin kohdassa. Korjauksena joko tiivistyksen korjaus tai vaihtoehtoisesti uusi ajovalo.
Yksi vaihtoehto on viedä auto korjaamolle, tuo homma on heille pikkujuttu.Kiitos, korjaamolle se on lähdössäkin, mutta haluan tietää niiden vikojen perimmäiset syyt ja vikailmoitusten lähtökohdat. En usko että ajotietokone tunnistaa , että palava siis toimiva vilkuttava etuvilkku ei ole enää ihan oikean värinen, vaan tietokone antoi ilmoituksen sen "side lamp "siitä parkkivalosta, joka ei toiminut ja oli siis täysin pimeä ja jota en hoksannut ajoissa. Pelkäsin lähteä ajamaan ja mietin mikä niistä vilkuista mahtaa olla viallinen , vaikka testattaessa ei mikään. Pelkäsin kääntyä autollani. Olin koko alkukesän vakavassa kuumetaudissa, enkä siis tahallani jättänyt asioita viime tippaan. Testasin siis vilkkujen toimintaa myös laittamalla hätävilkut päälle parikin kertaa ja ainakin iltahämärissä kaikki vilkkui paloivat oranssin värisenä. Parkkihan on myös tavallaan lähivalon lamppuun verrattaessa sivussa. Asian voi testata vain vaihtamalla siihen parkkivalon paikalle ehjän polttimon, jonka jätän korjaamolle, mutta saamani vikaselostus oli vähän epälooginen ja sekava, Jotain vikaa oli kuulemma myös ajovalojen korkeuden säädöissä. Netin väritesteissä värinäköni on huipputasoa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, korjaamolle se on lähdössäkin, mutta haluan tietää niiden vikojen perimmäiset syyt ja vikailmoitusten lähtökohdat. En usko että ajotietokone tunnistaa , että palava siis toimiva vilkuttava etuvilkku ei ole enää ihan oikean värinen, vaan tietokone antoi ilmoituksen sen "side lamp "siitä parkkivalosta, joka ei toiminut ja oli siis täysin pimeä ja jota en hoksannut ajoissa. Pelkäsin lähteä ajamaan ja mietin mikä niistä vilkuista mahtaa olla viallinen , vaikka testattaessa ei mikään. Pelkäsin kääntyä autollani. Olin koko alkukesän vakavassa kuumetaudissa, enkä siis tahallani jättänyt asioita viime tippaan. Testasin siis vilkkujen toimintaa myös laittamalla hätävilkut päälle parikin kertaa ja ainakin iltahämärissä kaikki vilkkui paloivat oranssin värisenä. Parkkihan on myös tavallaan lähivalon lamppuun verrattaessa sivussa. Asian voi testata vain vaihtamalla siihen parkkivalon paikalle ehjän polttimon, jonka jätän korjaamolle, mutta saamani vikaselostus oli vähän epälooginen ja sekava, Jotain vikaa oli kuulemma myös ajovalojen korkeuden säädöissä. Netin väritesteissä värinäköni on huipputasoa .
Niin. lisään vielä, että autoni valot ovat sitä vanhempaa mallia. Autostani löytyi muutakin vikaa, joten se on sen vian takia pakko viedä muutenkin korjaamolle ja se vika on valoja selkeämpi ja korjauskin yksiselitteinen . Kyse on siitä, että auto on pakko ajaa ainakin korjaamolle, eikä niitä aikoja muutenkaan saa kesällä kovin nopeasti, siksi syy olisi hyvä tietää. Autolla on ajettava vilkasliikenteisessä paikassa. Viime kesänä vaihdettiin toinen takavilkku ja vaikka vika oli selkeä, nuoret vaihtoivat vahingossa väärältä puolelta ensin sen vilkun ja oli pakko palata autoineni takaisin. Ei aina kaikki mene siten kun haaveillaan. Jotenkin systeemi on outo ja ontuva., koko talven huonoilla keleillä ja pimeässä saa laskea montako kyklooppia on matkan aikana ajossa kuten tyttäreni teki aina ajojen aikana.. Katsastuspäivänä sitten kaikki on hetken kunnossa . Ehkä korjauttaminen pitäisi yksinkertaistaa ja ne virheilmoitukset tehtävä yksiselitteisemmiksi. Minä en tiedä muuten yhtäkään muuta autoa, jossa valitettaisiin ajovalossa olevasta kosteudesta. On vain kirkastusmenetelmiä naarmutuneille laseille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. lisään vielä, että autoni valot ovat sitä vanhempaa mallia. Autostani löytyi muutakin vikaa, joten se on sen vian takia pakko viedä muutenkin korjaamolle ja se vika on valoja selkeämpi ja korjauskin yksiselitteinen . Kyse on siitä, että auto on pakko ajaa ainakin korjaamolle, eikä niitä aikoja muutenkaan saa kesällä kovin nopeasti, siksi syy olisi hyvä tietää. Autolla on ajettava vilkasliikenteisessä paikassa. Viime kesänä vaihdettiin toinen takavilkku ja vaikka vika oli selkeä, nuoret vaihtoivat vahingossa väärältä puolelta ensin sen vilkun ja oli pakko palata autoineni takaisin. Ei aina kaikki mene siten kun haaveillaan. Jotenkin systeemi on outo ja ontuva., koko talven huonoilla keleillä ja pimeässä saa laskea montako kyklooppia on matkan aikana ajossa kuten tyttäreni teki aina ajojen aikana.. Katsastuspäivänä sitten kaikki on hetken kunnossa . Ehkä korjauttaminen pitäisi yksinkertaistaa ja ne virheilmoitukset tehtävä yksiselitteisemmiksi. Minä en tiedä muuten yhtäkään muuta autoa, jossa valitettaisiin ajovalossa olevasta kosteudesta. On vain kirkastusmenetelmiä naarmutuneille laseille.
Sulla on sellainen ongelma, että tuon ikäiset autot alkaa olla "tee-se-itse" materiaalia, eli vain ne kaikkein haastavimmat korjaukset kannattaa teettää korjaamolla. Muut pitäisi osata tehdä itse.
Kyllä autoissa vettä menee ajovaloihin, se on ihan yleinen ongelma.
Youtubessa on kasapäin videoita siitä, miten tuo ongelma ratkaistaan, tässä nyt ihan muutama :
https://www.youtube.com/watch?v=5CPS8FhVeFw
https://www.youtube.com/watch?v=KNWTidkxcmQ
https://www.youtube.com/watch?v=8-aH8joGzME
https://www.youtube.com/watch?v=0sz92u2aIZ0
https://www.youtube.com/watch?v=4KeXC6E5msU
https://www.youtube.com/watch?v=0sz92u2aIZ0 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla on sellainen ongelma, että tuon ikäiset autot alkaa olla "tee-se-itse" materiaalia, eli vain ne kaikkein haastavimmat korjaukset kannattaa teettää korjaamolla. Muut pitäisi osata tehdä itse.
Kyllä autoissa vettä menee ajovaloihin, se on ihan yleinen ongelma.
Youtubessa on kasapäin videoita siitä, miten tuo ongelma ratkaistaan, tässä nyt ihan muutama :
https://www.youtube.com/watch?v=5CPS8FhVeFw
https://www.youtube.com/watch?v=KNWTidkxcmQ
https://www.youtube.com/watch?v=8-aH8joGzME
https://www.youtube.com/watch?v=0sz92u2aIZ0
https://www.youtube.com/watch?v=4KeXC6E5msU
https://www.youtube.com/watch?v=0sz92u2aIZ0Voi kiitos kiitos, katselin kolme ensimmäistä ja lisää tietoa on jäljellä. Luulin tosissani olevani ongelman kanssa yksin. Määräykset tosiaan muuttuvat ja myös ongelmat vaihtuvat vuosien aikana. Kun ostin kyseisen Citikan pyyhin takana ei toiminut. Pyysin korjata muun korjauksen yhteydessä, ellei moottorivika, Yllätyksekseni koko pyyhin oli poistettu ja sanottiin ettei se enää ole pakollinen, eikä heillä ollut osia. Olin järkyttynyt, miten sitten rankassa lumisateessa esim. perutetaan lähikaupan parkkipaikalla. Pyysin poistetun pyyhkimen itselleni ja tilasin em. osan ja asensin sen itse, siis sulan ja varren yhdessä ja sain toimimaan. Olin silloin kyllä 4 vuotta nuorempi. Nyt tekisi mieleni jättää jo kaikki korjaamolle, kun kunto rapistuu ja muutkin huolet lisääntyvät. mm. pahoja myrskyvahinkoja retkimökissäni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842190Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101456- 1011417
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663881302Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471216Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.254916- 78899
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874