En löytänyt aiemmista viesteistä tietoa, mutta mistä voi johtua harhaileva musta piste silmässä? Ollut varmaankin jo muutaman viikon, en ole käyttänyt viime aikoina erityisen paljno piilolinssejä. Kävin muiden asioiden takia juuri silmälääkärissä, mutta unohdin ottaa asian puheeksi. Ei häiritse paljon, mutta siellä se näkyy etenkin vaaleaa vasten katsoessa.
Musta piste silmässä
6
7460
Vastaukset
- silmälääkäri
Kyseessä on lasiaissamentuma, joka näkyy kirkasta taustaa vasten siksi, että mustuainen supistuu tuolloin ja samentuman piirtämä varjo verkkokalvolla näkyy paremmin.
Samentuma ei ole vaarallinen (vaikkakin ehkä häiritsevä) ja jos silmälääkäri on juuri silmät tutkinut, ei tämän suhteen tarvitse olla huolissaan. Yksittäisille samentumille ei ole myöskään hoitoja tarjolla.- likinäköinen
Kiitos vastauksesta. Varmistan kuitenkin vielä: olisiko silmälääkäri havainnut perustarkastuksessa jos jotain huolestuttavaa olisi ollut tämän suhteen, kun en erikseen asiaa ottanut esille?
Voiko tälläisten samentumien tuloa jotenkin ehkäistä, ja voivatko ne hävitä itsekseen? Voinko käyttää piilolinssejä normaalisti (silmälääkärillä ei ongelmia tämän suhteen ollut)? - tarkastaa
likinäköinen kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Varmistan kuitenkin vielä: olisiko silmälääkäri havainnut perustarkastuksessa jos jotain huolestuttavaa olisi ollut tämän suhteen, kun en erikseen asiaa ottanut esille?
Voiko tälläisten samentumien tuloa jotenkin ehkäistä, ja voivatko ne hävitä itsekseen? Voinko käyttää piilolinssejä normaalisti (silmälääkärillä ei ongelmia tämän suhteen ollut)?verkkokalvon mikroskoopilla, joka fokusoidaan
silmäpohjaan. Veikkaanpa, että tuollaista suttua
ei huomaa kuin sattumalta, jos silloinkaan, jos
se ei ole mikroskoopin fokuksessa.
Minulla on arviolta 10 tai 20 suttua silmissäni.
Kun ei noiden määrä ole miksikään muuttunut siitä
kun ne joskus lapsena huomasin, niin olen pitänyt
niitä lähinnä hauskoina leluina, jotka vaeltavat,
kun silmiä heiluttelee. - missun
Itselläni on myös tällainen musta piste tai paremminkin musta pieni sykkyrä silmässä ja myös rihma. Voiko olla mahdollista että pahimmassa tapauksessa kyse voisi olla reiästä verkkokalvossa? Mustasta sykkyrästä lähtee välillä tavallaan rihma alaspäin ja myös vieressä on rihma. Näkyy parhaiten ulkona kirkkaalla ilmalla ja vaaleaa taustaa vasten. Rihman muoto muuttuu aina välillä. En ole vielä käynyt silmälääkärissä...
- ödödödödödö
missun kirjoitti:
Itselläni on myös tällainen musta piste tai paremminkin musta pieni sykkyrä silmässä ja myös rihma. Voiko olla mahdollista että pahimmassa tapauksessa kyse voisi olla reiästä verkkokalvossa? Mustasta sykkyrästä lähtee välillä tavallaan rihma alaspäin ja myös vieressä on rihma. Näkyy parhaiten ulkona kirkkaalla ilmalla ja vaaleaa taustaa vasten. Rihman muoto muuttuu aina välillä. En ole vielä käynyt silmälääkärissä...
Mikäli tuo piste liikkuu, niin se on täysin varmasti lasiaisen samentuma. Ei hoitoa, mutta ei vaaraakaan, paitsi mielenterveydelle. Ole onnellinen, että sulla on vain yksi sellainen. Mulla on silmä niitä täynnä. Jotain 100-200 kpl.
- smile
ödödödödödö kirjoitti:
Mikäli tuo piste liikkuu, niin se on täysin varmasti lasiaisen samentuma. Ei hoitoa, mutta ei vaaraakaan, paitsi mielenterveydelle. Ole onnellinen, että sulla on vain yksi sellainen. Mulla on silmä niitä täynnä. Jotain 100-200 kpl.
Mulle iski iriitti ja kahden viikon potemisen jälkeen tuollainen musta piste!!! Apuaapua!! Eikö se lähde pois!!!? Tuun sekopääksi!! Itkettää.. oikeesti? Eikö siihen ole hoitoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222648- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821189