Shimano Deore 11-51t cassette eli edessä 51 piikkiä vie 11v pyörää aika hitaasti. jos laitan 32 piikkisen kampisarjan meneekö kovempaa?
eturatasta vaihtamalla kovempaa
30
532
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköpyörä kauppaan
11-51 cassette tarkoittaa TAKARATTAIDEN pienintä ja isointa ratasta.
Ei ”ota kantaa” siihen minkä kokoinen pyörän eturatas on.- Anonyymi
Triplakampia suosittelen, löytyy hidas ja nopea välitys. 1X on kompromissi joka toimii vain kapealla alalla.
Tripla eli 3x etutrattaat 11s. takapakan kanssa..?
Eipä ole tullut itselläni vastaan, kun ei tuosta 3x etupäästä ole enään hyötyä tuollaisen 11s. takapakan kanssa, kun ketjulinja menee pienimmällä ja isoimmalla eturattaalla niin vinoksi että niitä voi käyttää vain osan takapakan kanssa ja iso osa eri ratasyhdistelmistä menee muutenkin "päällekkäin" toisten yhdistelmien kanssa.
Kyllä noiden 11s. tai 12s. takapakkojen kanssa käytetään joko 2x (maantie) taikka 1x (maasto) eturattaistoa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tripla eli 3x etutrattaat 11s. takapakan kanssa..?
Eipä ole tullut itselläni vastaan, kun ei tuosta 3x etupäästä ole enään hyötyä tuollaisen 11s. takapakan kanssa, kun ketjulinja menee pienimmällä ja isoimmalla eturattaalla niin vinoksi että niitä voi käyttää vain osan takapakan kanssa ja iso osa eri ratasyhdistelmistä menee muutenkin "päällekkäin" toisten yhdistelmien kanssa.
Kyllä noiden 11s. tai 12s. takapakkojen kanssa käytetään joko 2x (maantie) taikka 1x (maasto) eturattaistoa.Sehän tuossa triplassa on että 8-pakka riittää ja saa kaikki mitä toivoa saattaa. Triplan kanssa ketju nimenomaan pysyy suorana ja kuluminen on pienempää.
Mitään päällekkäisiä ei ole koska eturattailla on oma käyttöalueensa.
"Kyllä noiden 11s. tai 12s. takapakkojen kanssa käytetään joko 2x (maantie) taikka 1x (maasto) eturattaistoa."
Näinhän se tuppaa olemaan mutta eivät tarjoa yhtä laajaa vaihteistoa. Hyvin valitulla kahdella eturattaalla päästään jo lähelle. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tripla eli 3x etutrattaat 11s. takapakan kanssa..?
Eipä ole tullut itselläni vastaan, kun ei tuosta 3x etupäästä ole enään hyötyä tuollaisen 11s. takapakan kanssa, kun ketjulinja menee pienimmällä ja isoimmalla eturattaalla niin vinoksi että niitä voi käyttää vain osan takapakan kanssa ja iso osa eri ratasyhdistelmistä menee muutenkin "päällekkäin" toisten yhdistelmien kanssa.
Kyllä noiden 11s. tai 12s. takapakkojen kanssa käytetään joko 2x (maantie) taikka 1x (maasto) eturattaistoa.Kyllä maastopuolelta löytyy 2x11 ja 2x12 osasarjoja. 1x voimansiirrolla pärjää varsinkin maastopuolella hyvin mutta jos haluaa erittäin hitaiden välitysten lisäksi vauhtia niin ei 1x ei tätä mahdollista.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tripla eli 3x etutrattaat 11s. takapakan kanssa..?
Eipä ole tullut itselläni vastaan, kun ei tuosta 3x etupäästä ole enään hyötyä tuollaisen 11s. takapakan kanssa, kun ketjulinja menee pienimmällä ja isoimmalla eturattaalla niin vinoksi että niitä voi käyttää vain osan takapakan kanssa ja iso osa eri ratasyhdistelmistä menee muutenkin "päällekkäin" toisten yhdistelmien kanssa.
Kyllä noiden 11s. tai 12s. takapakkojen kanssa käytetään joko 2x (maantie) taikka 1x (maasto) eturattaistoa.Eihän useamman eturattaan systeemeillä ikinä ajeta niin että ketjulinja on aivan vinossa. Eturattailla valitaan nopeusalue jolla ajetaan ja takavaihtajalla hienosäädetään. Ei sekään ole mikään ongelma että välitysalueet menevät osittain päällekkäin. 2x ja 3x vaihteisissa on se etu että takapakka on huomattavasti pienempi ja myöskin halvempi. Turha saivarrella jos ymmärrys ei riitä.
Anonyymi kirjoitti:
Eihän useamman eturattaan systeemeillä ikinä ajeta niin että ketjulinja on aivan vinossa. Eturattailla valitaan nopeusalue jolla ajetaan ja takavaihtajalla hienosäädetään. Ei sekään ole mikään ongelma että välitysalueet menevät osittain päällekkäin. 2x ja 3x vaihteisissa on se etu että takapakka on huomattavasti pienempi ja myöskin halvempi. Turha saivarrella jos ymmärrys ei riitä.
Kerrotko kuinka monelta valmistajalta tänäpäivänä löytyy mallistostaan 3x vaihteistolla olevia maantiepyöriä? Ja jos ei löydy niin miksi ei jos kerran ovat niin hyviä. Ai niin, halpa, halvempi, suomi24...
Tai sitten maastopuolella, kerrotko aktiiviharrastajan maastopyöräpuolen mallit 2x vaihteistolla... (3x ei löydy kuin halvimmista kiinan paskoista).
Ja siis nyt ihan tämän päivän malleja kaupasta ostettuna, ei mitään 10-15v. takaisia...
Olin toissaviikonloppuna Tahkolla (suomen suurin MTB kilpailu), kun kaveri osallistui kisaan, sieltä kun katsoo kisakuvia pyöristä, niin kerrotko kuinka monessa nkyy 2x vaihteisto ja jos ei näy niin miksi ei näy jos se on parempi 1x vaihteistoon verrattuna?- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kerrotko kuinka monelta valmistajalta tänäpäivänä löytyy mallistostaan 3x vaihteistolla olevia maantiepyöriä? Ja jos ei löydy niin miksi ei jos kerran ovat niin hyviä. Ai niin, halpa, halvempi, suomi24...
Tai sitten maastopuolella, kerrotko aktiiviharrastajan maastopyöräpuolen mallit 2x vaihteistolla... (3x ei löydy kuin halvimmista kiinan paskoista).
Ja siis nyt ihan tämän päivän malleja kaupasta ostettuna, ei mitään 10-15v. takaisia...
Olin toissaviikonloppuna Tahkolla (suomen suurin MTB kilpailu), kun kaveri osallistui kisaan, sieltä kun katsoo kisakuvia pyöristä, niin kerrotko kuinka monessa nkyy 2x vaihteisto ja jos ei näy niin miksi ei näy jos se on parempi 1x vaihteistoon verrattuna?Puhut nyt aidanseipäistä etkä keskustelun aiheesta. Mitä merkitystä tuolla on mitä muodin perässä juoksijoille markkinointikoneisto myy?
Triplakampi on nerokkaan yksinkertainen tapa lisätä vaihtoiston laajuutta. Lisätään yksi pieni ratas kampiin, paino lisääntyy 45 grammaa mutta vaihteiston käyttökelpoisuus lisääntyy huimasti.
Se että 1x toimii maastopyörässä ei tarkoita että toimisi kaikissa pyörissä. Ei tunnu toimivan maastopyörässä aloittajallakaan. Haukkumasi 2x masstokammet toimisi varmasti paremmin .
Omat käyttötarpeet ratkaisee eikä valmiit sapluunat mitä pyöräteollisuus tarjoaa. Ovat aikojen saatossa kumminkin kehittäneet monenlaisia ratkaisuja joista luulisi löytyvän itselle sopivat vaihtoehdot vaikka eivät muotia olisikaan. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kerrotko kuinka monelta valmistajalta tänäpäivänä löytyy mallistostaan 3x vaihteistolla olevia maantiepyöriä? Ja jos ei löydy niin miksi ei jos kerran ovat niin hyviä. Ai niin, halpa, halvempi, suomi24...
Tai sitten maastopuolella, kerrotko aktiiviharrastajan maastopyöräpuolen mallit 2x vaihteistolla... (3x ei löydy kuin halvimmista kiinan paskoista).
Ja siis nyt ihan tämän päivän malleja kaupasta ostettuna, ei mitään 10-15v. takaisia...
Olin toissaviikonloppuna Tahkolla (suomen suurin MTB kilpailu), kun kaveri osallistui kisaan, sieltä kun katsoo kisakuvia pyöristä, niin kerrotko kuinka monessa nkyy 2x vaihteisto ja jos ei näy niin miksi ei näy jos se on parempi 1x vaihteistoon verrattuna?Kerro miksi maantiepyörissä ei käytetä 1x vaihteistoa jos se ylivertainen? Miksi shimanon xt ja xtr sarjoista löytyy myös 2x vaihteisto jos se huonompi eikä kukaan käytä sellaista? Mikään ei ole välttämättä huonompi tai parempi. Ei ihmisillä on erilaisia tarpeita joten on ainoastaan hyvä asia että vaihtoehtoja löytyy. Itselle hyvä ei välttämättä ole sitä kaikille muille.
Anonyymi kirjoitti:
Puhut nyt aidanseipäistä etkä keskustelun aiheesta. Mitä merkitystä tuolla on mitä muodin perässä juoksijoille markkinointikoneisto myy?
Triplakampi on nerokkaan yksinkertainen tapa lisätä vaihtoiston laajuutta. Lisätään yksi pieni ratas kampiin, paino lisääntyy 45 grammaa mutta vaihteiston käyttökelpoisuus lisääntyy huimasti.
Se että 1x toimii maastopyörässä ei tarkoita että toimisi kaikissa pyörissä. Ei tunnu toimivan maastopyörässä aloittajallakaan. Haukkumasi 2x masstokammet toimisi varmasti paremmin .
Omat käyttötarpeet ratkaisee eikä valmiit sapluunat mitä pyöräteollisuus tarjoaa. Ovat aikojen saatossa kumminkin kehittäneet monenlaisia ratkaisuja joista luulisi löytyvän itselle sopivat vaihtoehdot vaikka eivät muotia olisikaan.Kummasta nyt sitten ennemmin keskustellaan (ja aletaan laskemaan), maantiepuolelta vaiko maastopuolelta, kun molemmissa hieman omat vaatimuksensa vaihteiston ja välitysten suhteen?
Mutta miksi mitäkin, jos keskustellan vaikka maastopulesta (joka itselleni se huomattavasti tutumpi alue), niin kyllä, valmistajilta löytyy maastopuolella vielä joitakin 2*12 sarjoja, mutta alkavat olla suht vähemmistössä mallivalikoimassa. Eli miksi 1x vaihtoehdot ovat maastopuolella vieneet aseman 2x vaihteistolta?
2x vaihteistolla on tietysti vielä tuo välityssuhteiden ääripäiden ero ispompi kuin 1x vaihteistoilla, mutta se ei ole ihan niin iso kuin moni luulee, koska takavaihtajien kapasitteetti ei 2x vaihteistoissa riitä ihan niin isoihaihin takapakan rattaisiin kuin mitä 1x versioissa. Jos otettaan nyt sitten tarkasteluun vaikka Shimanon osasarjat joista löytyy 12s. vaihtoehdot (XTR, XT sekä SLX), niin 2x vaihtoehdoissa XTR:n osalta etupää on 38-28T ja XT:n sekä SLX:n osalta 36-26T, mutta pitää huomioida että takavaihtajien kapasiteetin rajallisuuden takia 2x vaihteistossa isoin mahdollinen takaratas on 45T kun 1x vaihteistoissa se shimanolla on 51T.
2x vaihteisto 38-28T eturattailla ja 10-45T takapakalla antaa kyllä todella kovan 611%:n välityssuhdealueen ja 36-26 eturattailla ja 10-45T takapakalla vielä isomman 623%:n välityssuhdealueen kun 1x vaihteistoissa välityssuhdealue on "vain" 510%:a.
Mutta sitten jos mennään 11s. 2x vaihteisttoon niin maksimi takaratas meneekin 11-42T takapakalle ja silloin tuon 11s. 2x vaihteiston välityssuhdealue onkin "vain" 518% eli käytännössä sama kuin tuolla 12s. 1x vaihteistolla.
Eli 2x 11s. vaihteistolla ja 1x 12s. vaihteistolla on sama välitysalue skaala (ja 2x 12s. sitten vielä isompi).
Mutta sitten syitä miksi maastossa ennemmin 1x kuin 2x?
1x. vaihteisto on "loogisempi" ja helpompi käyttää kuin 2x. vaihteisto kun sitä operoidaan vain yhtä vaihtajaa käyttäen eikä kahden vaihteiston keskinäisten välityssuhteiden muutosten mukaan.
1x. vaihteisto vapauttaa vasemman vaihtajan (etuvaihtaja) liipasimen paikan hissitolpan vivulle.
1x. vaihteistossa käytetään yleisesti ottaen ns.narrow wide eturatasta (jota ei siis voida käyttää 2x vaihteistoissa) joka on vähentänyt maastoajossa eturattaalta tapahtuvaa ketjun hyppäämistä pois paikoiltaan erittäin harvinaiseksi tapahtumaksi.
1x vaihteistossa on yksi potenttiaalinen vikaantumis ja huoltokohde vähemmän kuin 2x vaihteistossa (eli etuvaihtaja).santtu_1975X kirjoitti:
Kummasta nyt sitten ennemmin keskustellaan (ja aletaan laskemaan), maantiepuolelta vaiko maastopuolelta, kun molemmissa hieman omat vaatimuksensa vaihteiston ja välitysten suhteen?
Mutta miksi mitäkin, jos keskustellan vaikka maastopulesta (joka itselleni se huomattavasti tutumpi alue), niin kyllä, valmistajilta löytyy maastopuolella vielä joitakin 2*12 sarjoja, mutta alkavat olla suht vähemmistössä mallivalikoimassa. Eli miksi 1x vaihtoehdot ovat maastopuolella vieneet aseman 2x vaihteistolta?
2x vaihteistolla on tietysti vielä tuo välityssuhteiden ääripäiden ero ispompi kuin 1x vaihteistoilla, mutta se ei ole ihan niin iso kuin moni luulee, koska takavaihtajien kapasitteetti ei 2x vaihteistoissa riitä ihan niin isoihaihin takapakan rattaisiin kuin mitä 1x versioissa. Jos otettaan nyt sitten tarkasteluun vaikka Shimanon osasarjat joista löytyy 12s. vaihtoehdot (XTR, XT sekä SLX), niin 2x vaihtoehdoissa XTR:n osalta etupää on 38-28T ja XT:n sekä SLX:n osalta 36-26T, mutta pitää huomioida että takavaihtajien kapasiteetin rajallisuuden takia 2x vaihteistossa isoin mahdollinen takaratas on 45T kun 1x vaihteistoissa se shimanolla on 51T.
2x vaihteisto 38-28T eturattailla ja 10-45T takapakalla antaa kyllä todella kovan 611%:n välityssuhdealueen ja 36-26 eturattailla ja 10-45T takapakalla vielä isomman 623%:n välityssuhdealueen kun 1x vaihteistoissa välityssuhdealue on "vain" 510%:a.
Mutta sitten jos mennään 11s. 2x vaihteisttoon niin maksimi takaratas meneekin 11-42T takapakalle ja silloin tuon 11s. 2x vaihteiston välityssuhdealue onkin "vain" 518% eli käytännössä sama kuin tuolla 12s. 1x vaihteistolla.
Eli 2x 11s. vaihteistolla ja 1x 12s. vaihteistolla on sama välitysalue skaala (ja 2x 12s. sitten vielä isompi).
Mutta sitten syitä miksi maastossa ennemmin 1x kuin 2x?
1x. vaihteisto on "loogisempi" ja helpompi käyttää kuin 2x. vaihteisto kun sitä operoidaan vain yhtä vaihtajaa käyttäen eikä kahden vaihteiston keskinäisten välityssuhteiden muutosten mukaan.
1x. vaihteisto vapauttaa vasemman vaihtajan (etuvaihtaja) liipasimen paikan hissitolpan vivulle.
1x. vaihteistossa käytetään yleisesti ottaen ns.narrow wide eturatasta (jota ei siis voida käyttää 2x vaihteistoissa) joka on vähentänyt maastoajossa eturattaalta tapahtuvaa ketjun hyppäämistä pois paikoiltaan erittäin harvinaiseksi tapahtumaksi.
1x vaihteistossa on yksi potenttiaalinen vikaantumis ja huoltokohde vähemmän kuin 2x vaihteistossa (eli etuvaihtaja).Tuossa on hyvä laskuri johon rattaiden tietoja vaihtelemalla saa tietoja miten vaihdokset ja eri variaatiot vaikuttavat
https://www.gear-calculator.com- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kummasta nyt sitten ennemmin keskustellaan (ja aletaan laskemaan), maantiepuolelta vaiko maastopuolelta, kun molemmissa hieman omat vaatimuksensa vaihteiston ja välitysten suhteen?
Mutta miksi mitäkin, jos keskustellan vaikka maastopulesta (joka itselleni se huomattavasti tutumpi alue), niin kyllä, valmistajilta löytyy maastopuolella vielä joitakin 2*12 sarjoja, mutta alkavat olla suht vähemmistössä mallivalikoimassa. Eli miksi 1x vaihtoehdot ovat maastopuolella vieneet aseman 2x vaihteistolta?
2x vaihteistolla on tietysti vielä tuo välityssuhteiden ääripäiden ero ispompi kuin 1x vaihteistoilla, mutta se ei ole ihan niin iso kuin moni luulee, koska takavaihtajien kapasitteetti ei 2x vaihteistoissa riitä ihan niin isoihaihin takapakan rattaisiin kuin mitä 1x versioissa. Jos otettaan nyt sitten tarkasteluun vaikka Shimanon osasarjat joista löytyy 12s. vaihtoehdot (XTR, XT sekä SLX), niin 2x vaihtoehdoissa XTR:n osalta etupää on 38-28T ja XT:n sekä SLX:n osalta 36-26T, mutta pitää huomioida että takavaihtajien kapasiteetin rajallisuuden takia 2x vaihteistossa isoin mahdollinen takaratas on 45T kun 1x vaihteistoissa se shimanolla on 51T.
2x vaihteisto 38-28T eturattailla ja 10-45T takapakalla antaa kyllä todella kovan 611%:n välityssuhdealueen ja 36-26 eturattailla ja 10-45T takapakalla vielä isomman 623%:n välityssuhdealueen kun 1x vaihteistoissa välityssuhdealue on "vain" 510%:a.
Mutta sitten jos mennään 11s. 2x vaihteisttoon niin maksimi takaratas meneekin 11-42T takapakalle ja silloin tuon 11s. 2x vaihteiston välityssuhdealue onkin "vain" 518% eli käytännössä sama kuin tuolla 12s. 1x vaihteistolla.
Eli 2x 11s. vaihteistolla ja 1x 12s. vaihteistolla on sama välitysalue skaala (ja 2x 12s. sitten vielä isompi).
Mutta sitten syitä miksi maastossa ennemmin 1x kuin 2x?
1x. vaihteisto on "loogisempi" ja helpompi käyttää kuin 2x. vaihteisto kun sitä operoidaan vain yhtä vaihtajaa käyttäen eikä kahden vaihteiston keskinäisten välityssuhteiden muutosten mukaan.
1x. vaihteisto vapauttaa vasemman vaihtajan (etuvaihtaja) liipasimen paikan hissitolpan vivulle.
1x. vaihteistossa käytetään yleisesti ottaen ns.narrow wide eturatasta (jota ei siis voida käyttää 2x vaihteistoissa) joka on vähentänyt maastoajossa eturattaalta tapahtuvaa ketjun hyppäämistä pois paikoiltaan erittäin harvinaiseksi tapahtumaksi.
1x vaihteistossa on yksi potenttiaalinen vikaantumis ja huoltokohde vähemmän kuin 2x vaihteistossa (eli etuvaihtaja).Merisääkin on kiinnostavampi kuin tämän tyypin monologit...
Anonyymi kirjoitti:
Merisääkin on kiinnostavampi kuin tämän tyypin monologit...
Onneksi sinun ei tarvitse niitä lukea jos et halua. Ilmeisesti todellisiin laskutoimitusiin sekä asioihin perustuvat perustelut eivät tällä palstalla ole suosiossa...
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Onneksi sinun ei tarvitse niitä lukea jos et halua. Ilmeisesti todellisiin laskutoimitusiin sekä asioihin perustuvat perustelut eivät tällä palstalla ole suosiossa...
Kyllä nuo ratasvarianttitaulukot ovat tuttuja, ja käytännön tasolla myös half step gearing, alpine ym. eri välitys/ratasvaihtoehdot. On noita tullut kasailtua.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuossa on hyvä laskuri johon rattaiden tietoja vaihtelemalla saa tietoja miten vaihdokset ja eri variaatiot vaikuttavat
https://www.gear-calculator.com´Tämä on kyllä mainio laskuri.
Anonyymi kirjoitti:
Puhut nyt aidanseipäistä etkä keskustelun aiheesta. Mitä merkitystä tuolla on mitä muodin perässä juoksijoille markkinointikoneisto myy?
Triplakampi on nerokkaan yksinkertainen tapa lisätä vaihtoiston laajuutta. Lisätään yksi pieni ratas kampiin, paino lisääntyy 45 grammaa mutta vaihteiston käyttökelpoisuus lisääntyy huimasti.
Se että 1x toimii maastopyörässä ei tarkoita että toimisi kaikissa pyörissä. Ei tunnu toimivan maastopyörässä aloittajallakaan. Haukkumasi 2x masstokammet toimisi varmasti paremmin .
Omat käyttötarpeet ratkaisee eikä valmiit sapluunat mitä pyöräteollisuus tarjoaa. Ovat aikojen saatossa kumminkin kehittäneet monenlaisia ratkaisuja joista luulisi löytyvän itselle sopivat vaihtoehdot vaikka eivät muotia olisikaan.Katsoitko tämän päivän maastopyöräilyn XCO kisan?
Kun kisaajien kalustoa katsoi, niin kaikki näyttivät ajaneen 1x ratkaisulla. Miksi näin jos 2x on parempi?
Tai siis, eiväthän nuo Olympia kuskit mitään tiedä.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Katsoitko tämän päivän maastopyöräilyn XCO kisan?
Kun kisaajien kalustoa katsoi, niin kaikki näyttivät ajaneen 1x ratkaisulla. Miksi näin jos 2x on parempi?
Tai siis, eiväthän nuo Olympia kuskit mitään tiedä.Turhaan yrität viisastella. Riippuu aika monesta eri tekijästä mikä on milloinkin parempi tai huonompi. Onko täpäri parempi vai huonompi kuin jäykkäperä? Kisoissa nähtiin molempia. Läheskään kaikkiin asioihin ei löydy yhtä oikeaa totuutta. Yleensä joutuu laittamaan haluamansa asiat johonkin järjestykseen ja tekemään jonkinlaisen kompromissin koska kaikkea ei yleensä voi saada samalla kertaa.
Anonyymi kirjoitti:
Turhaan yrität viisastella. Riippuu aika monesta eri tekijästä mikä on milloinkin parempi tai huonompi. Onko täpäri parempi vai huonompi kuin jäykkäperä? Kisoissa nähtiin molempia. Läheskään kaikkiin asioihin ei löydy yhtä oikeaa totuutta. Yleensä joutuu laittamaan haluamansa asiat johonkin järjestykseen ja tekemään jonkinlaisen kompromissin koska kaikkea ei yleensä voi saada samalla kertaa.
Tuo oli kyllä mielenkiintoinen havainto että ainakin naisten kisassa tosiaan oli muutama jäykkäperä mukana (ja ihan menestyksellisesti), varmaan oma osansa sillä että rata oli isolta osin suhteellisen tasaista (siis pinnaltaan, nousua/laskua kyllä löytyi) sorapintaista reittiä yhdistettynä laskuihin tehtyihin estepaikkoihin.
Mutta vaihteistopuolella tuo 1x näkyi jokaisessa pyörässä missä se oli TV kuvassa havaittavissa, saman havainnon tehnyt myös kotimaisista kisakuvista.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo oli kyllä mielenkiintoinen havainto että ainakin naisten kisassa tosiaan oli muutama jäykkäperä mukana (ja ihan menestyksellisesti), varmaan oma osansa sillä että rata oli isolta osin suhteellisen tasaista (siis pinnaltaan, nousua/laskua kyllä löytyi) sorapintaista reittiä yhdistettynä laskuihin tehtyihin estepaikkoihin.
Mutta vaihteistopuolella tuo 1x näkyi jokaisessa pyörässä missä se oli TV kuvassa havaittavissa, saman havainnon tehnyt myös kotimaisista kisakuvista.Uskoisin että kilpapuolellakaan 1x ei ole siinä mielessä kiveen hakattu asia että aina käytettäisiin samankokoista eturatasta. Eri radoilla on omat haasteensa joten oletan että välityssuhteita hienosäädetään myös eturatasta vaihtamalla. Maastopyöräily sinällään on sen verran spesiaali asia että 1x on varsin perusteltu ratkaisu nykyään. Se ei kuitenkaan tarkoita että 2x tai 3x olisi lähtökohtaisesti huono asia. Ne ovat vai erilainen tapoja lähestyä samaa asiaa.
Anonyymi kirjoitti:
Uskoisin että kilpapuolellakaan 1x ei ole siinä mielessä kiveen hakattu asia että aina käytettäisiin samankokoista eturatasta. Eri radoilla on omat haasteensa joten oletan että välityssuhteita hienosäädetään myös eturatasta vaihtamalla. Maastopyöräily sinällään on sen verran spesiaali asia että 1x on varsin perusteltu ratkaisu nykyään. Se ei kuitenkaan tarkoita että 2x tai 3x olisi lähtökohtaisesti huono asia. Ne ovat vai erilainen tapoja lähestyä samaa asiaa.
Tuon eturattaan valintaan ratakohtaisesti itse myös uskoisin että sitä tehdään. Nopeille radoille se 2-8 piikkiä isompaa eturatasta kuin sitten aivan hitaammilla radoilla.
Otetaan vaikka SRAM:n XX1 12s. (SRAM:n top of line tuote) eturatas, sitä on saatavilla 30T, 32T, 34T, 36T ja 38T koossa josta on hyvä valita oikea välityssuhde radan mukaan.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuon eturattaan valintaan ratakohtaisesti itse myös uskoisin että sitä tehdään. Nopeille radoille se 2-8 piikkiä isompaa eturatasta kuin sitten aivan hitaammilla radoilla.
Otetaan vaikka SRAM:n XX1 12s. (SRAM:n top of line tuote) eturatas, sitä on saatavilla 30T, 32T, 34T, 36T ja 38T koossa josta on hyvä valita oikea välityssuhde radan mukaan.Näinhän se on. ja shimanolta löytyy vastaava setti. Em. kisoissa toivoisin että kommentoisiin enemän kalustoa. Ohi vilahtelevista pyöristä aika vaikea tehdä havaintoja.
- Anonyymi
Eikö yleensä edessä ole iso eturatas ja takana pieni jotta saa vauhtia jos jaksaa polkea?
Ainakin kokeilemassani 1x11 fillarissa sanoivat koeajon jälkeen jotta voivat laittaa eteen isomman rattaan.- Anonyymi
Tuossa lähestymistavassa on ongelma että jos pyörässä on ollut sopivan kevyt hitain ratas niin se muuttuu nyt liian raskaaksi.
- Anonyymi
Joko hait oikeen pyörän?
- Anonyymi
Jos saisi tuo suomeksi niin osaisi ehkä vastata. Tuskin on 51 edessä?
- Anonyymi
Joko ostit sähköpyörän
- Anonyymi
28 oli piikit ja edessä tietenkin 1 lehti. sori kanssakulkijat, huonosti nukuttu yö oli takana....
- Anonyymi
Jossei ny ihan kilipaa aja niih tuolle Shimanon 12s 51/10 vaihteistolle on vaitoehto jonka kestävyys on ainutlaatuinen. Kolminkertainen kestävyys! Mikä? Cues! ilman huutomerkkiä. Takapizzalätty 51 piikkisenä maksaa noin satasen ja takapizzalätty 46 piikkisenä maksaa 25 euroa ja tämä lätty kestää kolmekertaa paremmin kuin vakio takapat! Cues koko voimansiirto kaikkine osineen kestää kolminkwertaisesti verrattuna vakioon.
Suomeksi: Vaihtamalla 51 piikkisen takapakan 46 piikkiseen jossa se pienin on 10 piikkinen niin säätää rahaa nelinkertaisesti ja kestävyys lisääntyy kolminkertaisesti.
No eihän cuess tuohon micro mikä lie vapaarattaaseen tietenkään sovi, joten uus takavanne Hg vapaarattaalla, niin sinne se uppos.
Vinkkinä kerron että tuo ysi cues on hyvä ja kymppi alkaa oleen maksimi. Nimittäin 11s tapauksessa se vika rata on jo ketjussa kiinni. Ei sovi siis kaikkiin takapyöriin. ysi tai kymppi siis.
Siis viis piikkiä pois hitanmaista vaihteesta niin voi valita jotain todella kestävää.
Tässä se vielä tulee: Cues. Ite olen tilannut paikasta nimeltä Discount bike. Tää virma on vielä elossa ja kun tuon cues hakusanan pistää niin näkee kaikki vaihtoehdot. Ainakin paypallilla onnistuu maksu. Heippa ja hyvää yötä! - Anonyymi
Ei auta jos on lihasheikkoutta tai muuta kremppaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990