eturatasta vaihtamalla kovempaa

Anonyymi-ap

Shimano Deore 11-51t cassette eli edessä 51 piikkiä vie 11v pyörää aika hitaasti. jos laitan 32 piikkisen kampisarjan meneekö kovempaa?

21

286

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköpyörä kauppaan

    • 11-51 cassette tarkoittaa TAKARATTAIDEN pienintä ja isointa ratasta.
      Ei ”ota kantaa” siihen minkä kokoinen pyörän eturatas on.

    • Anonyymi

      Triplakampia suosittelen, löytyy hidas ja nopea välitys. 1X on kompromissi joka toimii vain kapealla alalla.

      • Tripla eli 3x etutrattaat 11s. takapakan kanssa..?
        Eipä ole tullut itselläni vastaan, kun ei tuosta 3x etupäästä ole enään hyötyä tuollaisen 11s. takapakan kanssa, kun ketjulinja menee pienimmällä ja isoimmalla eturattaalla niin vinoksi että niitä voi käyttää vain osan takapakan kanssa ja iso osa eri ratasyhdistelmistä menee muutenkin "päällekkäin" toisten yhdistelmien kanssa.
        Kyllä noiden 11s. tai 12s. takapakkojen kanssa käytetään joko 2x (maantie) taikka 1x (maasto) eturattaistoa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tripla eli 3x etutrattaat 11s. takapakan kanssa..?
        Eipä ole tullut itselläni vastaan, kun ei tuosta 3x etupäästä ole enään hyötyä tuollaisen 11s. takapakan kanssa, kun ketjulinja menee pienimmällä ja isoimmalla eturattaalla niin vinoksi että niitä voi käyttää vain osan takapakan kanssa ja iso osa eri ratasyhdistelmistä menee muutenkin "päällekkäin" toisten yhdistelmien kanssa.
        Kyllä noiden 11s. tai 12s. takapakkojen kanssa käytetään joko 2x (maantie) taikka 1x (maasto) eturattaistoa.

        Sehän tuossa triplassa on että 8-pakka riittää ja saa kaikki mitä toivoa saattaa. Triplan kanssa ketju nimenomaan pysyy suorana ja kuluminen on pienempää.
        Mitään päällekkäisiä ei ole koska eturattailla on oma käyttöalueensa.

        "Kyllä noiden 11s. tai 12s. takapakkojen kanssa käytetään joko 2x (maantie) taikka 1x (maasto) eturattaistoa."

        Näinhän se tuppaa olemaan mutta eivät tarjoa yhtä laajaa vaihteistoa. Hyvin valitulla kahdella eturattaalla päästään jo lähelle.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tripla eli 3x etutrattaat 11s. takapakan kanssa..?
        Eipä ole tullut itselläni vastaan, kun ei tuosta 3x etupäästä ole enään hyötyä tuollaisen 11s. takapakan kanssa, kun ketjulinja menee pienimmällä ja isoimmalla eturattaalla niin vinoksi että niitä voi käyttää vain osan takapakan kanssa ja iso osa eri ratasyhdistelmistä menee muutenkin "päällekkäin" toisten yhdistelmien kanssa.
        Kyllä noiden 11s. tai 12s. takapakkojen kanssa käytetään joko 2x (maantie) taikka 1x (maasto) eturattaistoa.

        Kyllä maastopuolelta löytyy 2x11 ja 2x12 osasarjoja. 1x voimansiirrolla pärjää varsinkin maastopuolella hyvin mutta jos haluaa erittäin hitaiden välitysten lisäksi vauhtia niin ei 1x ei tätä mahdollista.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tripla eli 3x etutrattaat 11s. takapakan kanssa..?
        Eipä ole tullut itselläni vastaan, kun ei tuosta 3x etupäästä ole enään hyötyä tuollaisen 11s. takapakan kanssa, kun ketjulinja menee pienimmällä ja isoimmalla eturattaalla niin vinoksi että niitä voi käyttää vain osan takapakan kanssa ja iso osa eri ratasyhdistelmistä menee muutenkin "päällekkäin" toisten yhdistelmien kanssa.
        Kyllä noiden 11s. tai 12s. takapakkojen kanssa käytetään joko 2x (maantie) taikka 1x (maasto) eturattaistoa.

        Eihän useamman eturattaan systeemeillä ikinä ajeta niin että ketjulinja on aivan vinossa. Eturattailla valitaan nopeusalue jolla ajetaan ja takavaihtajalla hienosäädetään. Ei sekään ole mikään ongelma että välitysalueet menevät osittain päällekkäin. 2x ja 3x vaihteisissa on se etu että takapakka on huomattavasti pienempi ja myöskin halvempi. Turha saivarrella jos ymmärrys ei riitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän useamman eturattaan systeemeillä ikinä ajeta niin että ketjulinja on aivan vinossa. Eturattailla valitaan nopeusalue jolla ajetaan ja takavaihtajalla hienosäädetään. Ei sekään ole mikään ongelma että välitysalueet menevät osittain päällekkäin. 2x ja 3x vaihteisissa on se etu että takapakka on huomattavasti pienempi ja myöskin halvempi. Turha saivarrella jos ymmärrys ei riitä.

        Kerrotko kuinka monelta valmistajalta tänäpäivänä löytyy mallistostaan 3x vaihteistolla olevia maantiepyöriä? Ja jos ei löydy niin miksi ei jos kerran ovat niin hyviä. Ai niin, halpa, halvempi, suomi24...

        Tai sitten maastopuolella, kerrotko aktiiviharrastajan maastopyöräpuolen mallit 2x vaihteistolla... (3x ei löydy kuin halvimmista kiinan paskoista).

        Ja siis nyt ihan tämän päivän malleja kaupasta ostettuna, ei mitään 10-15v. takaisia...

        Olin toissaviikonloppuna Tahkolla (suomen suurin MTB kilpailu), kun kaveri osallistui kisaan, sieltä kun katsoo kisakuvia pyöristä, niin kerrotko kuinka monessa nkyy 2x vaihteisto ja jos ei näy niin miksi ei näy jos se on parempi 1x vaihteistoon verrattuna?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko kuinka monelta valmistajalta tänäpäivänä löytyy mallistostaan 3x vaihteistolla olevia maantiepyöriä? Ja jos ei löydy niin miksi ei jos kerran ovat niin hyviä. Ai niin, halpa, halvempi, suomi24...

        Tai sitten maastopuolella, kerrotko aktiiviharrastajan maastopyöräpuolen mallit 2x vaihteistolla... (3x ei löydy kuin halvimmista kiinan paskoista).

        Ja siis nyt ihan tämän päivän malleja kaupasta ostettuna, ei mitään 10-15v. takaisia...

        Olin toissaviikonloppuna Tahkolla (suomen suurin MTB kilpailu), kun kaveri osallistui kisaan, sieltä kun katsoo kisakuvia pyöristä, niin kerrotko kuinka monessa nkyy 2x vaihteisto ja jos ei näy niin miksi ei näy jos se on parempi 1x vaihteistoon verrattuna?

        Puhut nyt aidanseipäistä etkä keskustelun aiheesta. Mitä merkitystä tuolla on mitä muodin perässä juoksijoille markkinointikoneisto myy?

        Triplakampi on nerokkaan yksinkertainen tapa lisätä vaihtoiston laajuutta. Lisätään yksi pieni ratas kampiin, paino lisääntyy 45 grammaa mutta vaihteiston käyttökelpoisuus lisääntyy huimasti.

        Se että 1x toimii maastopyörässä ei tarkoita että toimisi kaikissa pyörissä. Ei tunnu toimivan maastopyörässä aloittajallakaan. Haukkumasi 2x masstokammet toimisi varmasti paremmin .

        Omat käyttötarpeet ratkaisee eikä valmiit sapluunat mitä pyöräteollisuus tarjoaa. Ovat aikojen saatossa kumminkin kehittäneet monenlaisia ratkaisuja joista luulisi löytyvän itselle sopivat vaihtoehdot vaikka eivät muotia olisikaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko kuinka monelta valmistajalta tänäpäivänä löytyy mallistostaan 3x vaihteistolla olevia maantiepyöriä? Ja jos ei löydy niin miksi ei jos kerran ovat niin hyviä. Ai niin, halpa, halvempi, suomi24...

        Tai sitten maastopuolella, kerrotko aktiiviharrastajan maastopyöräpuolen mallit 2x vaihteistolla... (3x ei löydy kuin halvimmista kiinan paskoista).

        Ja siis nyt ihan tämän päivän malleja kaupasta ostettuna, ei mitään 10-15v. takaisia...

        Olin toissaviikonloppuna Tahkolla (suomen suurin MTB kilpailu), kun kaveri osallistui kisaan, sieltä kun katsoo kisakuvia pyöristä, niin kerrotko kuinka monessa nkyy 2x vaihteisto ja jos ei näy niin miksi ei näy jos se on parempi 1x vaihteistoon verrattuna?

        Kerro miksi maantiepyörissä ei käytetä 1x vaihteistoa jos se ylivertainen? Miksi shimanon xt ja xtr sarjoista löytyy myös 2x vaihteisto jos se huonompi eikä kukaan käytä sellaista? Mikään ei ole välttämättä huonompi tai parempi. Ei ihmisillä on erilaisia tarpeita joten on ainoastaan hyvä asia että vaihtoehtoja löytyy. Itselle hyvä ei välttämättä ole sitä kaikille muille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhut nyt aidanseipäistä etkä keskustelun aiheesta. Mitä merkitystä tuolla on mitä muodin perässä juoksijoille markkinointikoneisto myy?

        Triplakampi on nerokkaan yksinkertainen tapa lisätä vaihtoiston laajuutta. Lisätään yksi pieni ratas kampiin, paino lisääntyy 45 grammaa mutta vaihteiston käyttökelpoisuus lisääntyy huimasti.

        Se että 1x toimii maastopyörässä ei tarkoita että toimisi kaikissa pyörissä. Ei tunnu toimivan maastopyörässä aloittajallakaan. Haukkumasi 2x masstokammet toimisi varmasti paremmin .

        Omat käyttötarpeet ratkaisee eikä valmiit sapluunat mitä pyöräteollisuus tarjoaa. Ovat aikojen saatossa kumminkin kehittäneet monenlaisia ratkaisuja joista luulisi löytyvän itselle sopivat vaihtoehdot vaikka eivät muotia olisikaan.

        Kummasta nyt sitten ennemmin keskustellaan (ja aletaan laskemaan), maantiepuolelta vaiko maastopuolelta, kun molemmissa hieman omat vaatimuksensa vaihteiston ja välitysten suhteen?

        Mutta miksi mitäkin, jos keskustellan vaikka maastopulesta (joka itselleni se huomattavasti tutumpi alue), niin kyllä, valmistajilta löytyy maastopuolella vielä joitakin 2*12 sarjoja, mutta alkavat olla suht vähemmistössä mallivalikoimassa. Eli miksi 1x vaihtoehdot ovat maastopuolella vieneet aseman 2x vaihteistolta?
        2x vaihteistolla on tietysti vielä tuo välityssuhteiden ääripäiden ero ispompi kuin 1x vaihteistoilla, mutta se ei ole ihan niin iso kuin moni luulee, koska takavaihtajien kapasitteetti ei 2x vaihteistoissa riitä ihan niin isoihaihin takapakan rattaisiin kuin mitä 1x versioissa. Jos otettaan nyt sitten tarkasteluun vaikka Shimanon osasarjat joista löytyy 12s. vaihtoehdot (XTR, XT sekä SLX), niin 2x vaihtoehdoissa XTR:n osalta etupää on 38-28T ja XT:n sekä SLX:n osalta 36-26T, mutta pitää huomioida että takavaihtajien kapasiteetin rajallisuuden takia 2x vaihteistossa isoin mahdollinen takaratas on 45T kun 1x vaihteistoissa se shimanolla on 51T.
        2x vaihteisto 38-28T eturattailla ja 10-45T takapakalla antaa kyllä todella kovan 611%:n välityssuhdealueen ja 36-26 eturattailla ja 10-45T takapakalla vielä isomman 623%:n välityssuhdealueen kun 1x vaihteistoissa välityssuhdealue on "vain" 510%:a.
        Mutta sitten jos mennään 11s. 2x vaihteisttoon niin maksimi takaratas meneekin 11-42T takapakalle ja silloin tuon 11s. 2x vaihteiston välityssuhdealue onkin "vain" 518% eli käytännössä sama kuin tuolla 12s. 1x vaihteistolla.
        Eli 2x 11s. vaihteistolla ja 1x 12s. vaihteistolla on sama välitysalue skaala (ja 2x 12s. sitten vielä isompi).

        Mutta sitten syitä miksi maastossa ennemmin 1x kuin 2x?
        1x. vaihteisto on "loogisempi" ja helpompi käyttää kuin 2x. vaihteisto kun sitä operoidaan vain yhtä vaihtajaa käyttäen eikä kahden vaihteiston keskinäisten välityssuhteiden muutosten mukaan.
        1x. vaihteisto vapauttaa vasemman vaihtajan (etuvaihtaja) liipasimen paikan hissitolpan vivulle.
        1x. vaihteistossa käytetään yleisesti ottaen ns.narrow wide eturatasta (jota ei siis voida käyttää 2x vaihteistoissa) joka on vähentänyt maastoajossa eturattaalta tapahtuvaa ketjun hyppäämistä pois paikoiltaan erittäin harvinaiseksi tapahtumaksi.
        1x vaihteistossa on yksi potenttiaalinen vikaantumis ja huoltokohde vähemmän kuin 2x vaihteistossa (eli etuvaihtaja).


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Kummasta nyt sitten ennemmin keskustellaan (ja aletaan laskemaan), maantiepuolelta vaiko maastopuolelta, kun molemmissa hieman omat vaatimuksensa vaihteiston ja välitysten suhteen?

        Mutta miksi mitäkin, jos keskustellan vaikka maastopulesta (joka itselleni se huomattavasti tutumpi alue), niin kyllä, valmistajilta löytyy maastopuolella vielä joitakin 2*12 sarjoja, mutta alkavat olla suht vähemmistössä mallivalikoimassa. Eli miksi 1x vaihtoehdot ovat maastopuolella vieneet aseman 2x vaihteistolta?
        2x vaihteistolla on tietysti vielä tuo välityssuhteiden ääripäiden ero ispompi kuin 1x vaihteistoilla, mutta se ei ole ihan niin iso kuin moni luulee, koska takavaihtajien kapasitteetti ei 2x vaihteistoissa riitä ihan niin isoihaihin takapakan rattaisiin kuin mitä 1x versioissa. Jos otettaan nyt sitten tarkasteluun vaikka Shimanon osasarjat joista löytyy 12s. vaihtoehdot (XTR, XT sekä SLX), niin 2x vaihtoehdoissa XTR:n osalta etupää on 38-28T ja XT:n sekä SLX:n osalta 36-26T, mutta pitää huomioida että takavaihtajien kapasiteetin rajallisuuden takia 2x vaihteistossa isoin mahdollinen takaratas on 45T kun 1x vaihteistoissa se shimanolla on 51T.
        2x vaihteisto 38-28T eturattailla ja 10-45T takapakalla antaa kyllä todella kovan 611%:n välityssuhdealueen ja 36-26 eturattailla ja 10-45T takapakalla vielä isomman 623%:n välityssuhdealueen kun 1x vaihteistoissa välityssuhdealue on "vain" 510%:a.
        Mutta sitten jos mennään 11s. 2x vaihteisttoon niin maksimi takaratas meneekin 11-42T takapakalle ja silloin tuon 11s. 2x vaihteiston välityssuhdealue onkin "vain" 518% eli käytännössä sama kuin tuolla 12s. 1x vaihteistolla.
        Eli 2x 11s. vaihteistolla ja 1x 12s. vaihteistolla on sama välitysalue skaala (ja 2x 12s. sitten vielä isompi).

        Mutta sitten syitä miksi maastossa ennemmin 1x kuin 2x?
        1x. vaihteisto on "loogisempi" ja helpompi käyttää kuin 2x. vaihteisto kun sitä operoidaan vain yhtä vaihtajaa käyttäen eikä kahden vaihteiston keskinäisten välityssuhteiden muutosten mukaan.
        1x. vaihteisto vapauttaa vasemman vaihtajan (etuvaihtaja) liipasimen paikan hissitolpan vivulle.
        1x. vaihteistossa käytetään yleisesti ottaen ns.narrow wide eturatasta (jota ei siis voida käyttää 2x vaihteistoissa) joka on vähentänyt maastoajossa eturattaalta tapahtuvaa ketjun hyppäämistä pois paikoiltaan erittäin harvinaiseksi tapahtumaksi.
        1x vaihteistossa on yksi potenttiaalinen vikaantumis ja huoltokohde vähemmän kuin 2x vaihteistossa (eli etuvaihtaja).

        Tuossa on hyvä laskuri johon rattaiden tietoja vaihtelemalla saa tietoja miten vaihdokset ja eri variaatiot vaikuttavat
        https://www.gear-calculator.com


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kummasta nyt sitten ennemmin keskustellaan (ja aletaan laskemaan), maantiepuolelta vaiko maastopuolelta, kun molemmissa hieman omat vaatimuksensa vaihteiston ja välitysten suhteen?

        Mutta miksi mitäkin, jos keskustellan vaikka maastopulesta (joka itselleni se huomattavasti tutumpi alue), niin kyllä, valmistajilta löytyy maastopuolella vielä joitakin 2*12 sarjoja, mutta alkavat olla suht vähemmistössä mallivalikoimassa. Eli miksi 1x vaihtoehdot ovat maastopuolella vieneet aseman 2x vaihteistolta?
        2x vaihteistolla on tietysti vielä tuo välityssuhteiden ääripäiden ero ispompi kuin 1x vaihteistoilla, mutta se ei ole ihan niin iso kuin moni luulee, koska takavaihtajien kapasitteetti ei 2x vaihteistoissa riitä ihan niin isoihaihin takapakan rattaisiin kuin mitä 1x versioissa. Jos otettaan nyt sitten tarkasteluun vaikka Shimanon osasarjat joista löytyy 12s. vaihtoehdot (XTR, XT sekä SLX), niin 2x vaihtoehdoissa XTR:n osalta etupää on 38-28T ja XT:n sekä SLX:n osalta 36-26T, mutta pitää huomioida että takavaihtajien kapasiteetin rajallisuuden takia 2x vaihteistossa isoin mahdollinen takaratas on 45T kun 1x vaihteistoissa se shimanolla on 51T.
        2x vaihteisto 38-28T eturattailla ja 10-45T takapakalla antaa kyllä todella kovan 611%:n välityssuhdealueen ja 36-26 eturattailla ja 10-45T takapakalla vielä isomman 623%:n välityssuhdealueen kun 1x vaihteistoissa välityssuhdealue on "vain" 510%:a.
        Mutta sitten jos mennään 11s. 2x vaihteisttoon niin maksimi takaratas meneekin 11-42T takapakalle ja silloin tuon 11s. 2x vaihteiston välityssuhdealue onkin "vain" 518% eli käytännössä sama kuin tuolla 12s. 1x vaihteistolla.
        Eli 2x 11s. vaihteistolla ja 1x 12s. vaihteistolla on sama välitysalue skaala (ja 2x 12s. sitten vielä isompi).

        Mutta sitten syitä miksi maastossa ennemmin 1x kuin 2x?
        1x. vaihteisto on "loogisempi" ja helpompi käyttää kuin 2x. vaihteisto kun sitä operoidaan vain yhtä vaihtajaa käyttäen eikä kahden vaihteiston keskinäisten välityssuhteiden muutosten mukaan.
        1x. vaihteisto vapauttaa vasemman vaihtajan (etuvaihtaja) liipasimen paikan hissitolpan vivulle.
        1x. vaihteistossa käytetään yleisesti ottaen ns.narrow wide eturatasta (jota ei siis voida käyttää 2x vaihteistoissa) joka on vähentänyt maastoajossa eturattaalta tapahtuvaa ketjun hyppäämistä pois paikoiltaan erittäin harvinaiseksi tapahtumaksi.
        1x vaihteistossa on yksi potenttiaalinen vikaantumis ja huoltokohde vähemmän kuin 2x vaihteistossa (eli etuvaihtaja).

        Merisääkin on kiinnostavampi kuin tämän tyypin monologit...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Merisääkin on kiinnostavampi kuin tämän tyypin monologit...

        Onneksi sinun ei tarvitse niitä lukea jos et halua. Ilmeisesti todellisiin laskutoimitusiin sekä asioihin perustuvat perustelut eivät tällä palstalla ole suosiossa...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Onneksi sinun ei tarvitse niitä lukea jos et halua. Ilmeisesti todellisiin laskutoimitusiin sekä asioihin perustuvat perustelut eivät tällä palstalla ole suosiossa...

        Kyllä nuo ratasvarianttitaulukot ovat tuttuja, ja käytännön tasolla myös half step gearing, alpine ym. eri välitys/ratasvaihtoehdot. On noita tullut kasailtua.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa on hyvä laskuri johon rattaiden tietoja vaihtelemalla saa tietoja miten vaihdokset ja eri variaatiot vaikuttavat
        https://www.gear-calculator.com

        ´Tämä on kyllä mainio laskuri.


    • Anonyymi

      Eikö yleensä edessä ole iso eturatas ja takana pieni jotta saa vauhtia jos jaksaa polkea?
      Ainakin kokeilemassani 1x11 fillarissa sanoivat koeajon jälkeen jotta voivat laittaa eteen isomman rattaan.

      • Anonyymi

        Tuossa lähestymistavassa on ongelma että jos pyörässä on ollut sopivan kevyt hitain ratas niin se muuttuu nyt liian raskaaksi.


    • Anonyymi

      Joko hait oikeen pyörän?

    • Anonyymi

      Jos saisi tuo suomeksi niin osaisi ehkä vastata. Tuskin on 51 edessä?

    • Anonyymi

      Joko ostit sähköpyörän

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe