Teknisen näkemyksen mies Saaripasanen pohdiskelee täällä erilaisia teknisiä näkemyksiä.
Satuin näkemään aamulla liikenteessä entisöidyn Ladan, muistaakseni ensimmäistä kertaa ikinä. Vuosimalli oli noin 1975.
Katsoin vähän speksejä kehityksestä ja siitä mitä mieltä testaajat olivat tuohon aikaan ja miten Lada pärjäsi testeissä muita halpoja romuja vastaan.
"Lada tuli Suomeen vuonna 1971. Mallina oli perinteinen VAZ-2101, Lada 1200"
Lada sijoittui halpojen autojen vertailussa häntäpäähän vuodesta toiseen. Tässä muutamia testituloksia:
-Ohjaus on raskas ja tunnoton.
-Jarrut toimivat ryhmän heikoimmin.
-Takaistuin on liian pehmeä ja saattaa kuopissa pohjata.
-Ladan ajoasento on omituinen.
-Hallintalaitteet ovat kankeat ja mittaristokaan ei ole hyvä.
-Tuuletus ja lämmitys toimivat heikosti.
-Melutaso on korkea, 100 km/h nopeudessa 85/83 dB.
-Nopeusmittarin virhe: näytössä "100" oikea nopeus on 92,0 km/h.
-Jarrut ovat raskaskäyttöiset.
-Ohjaustehostin puuttuu.
-Jousitus on pehmeä ja etujousitus saattaa pohjata.
-Perä pompottaa kuopissa.
-Suuntavakavuudessa on toivomisen varaa.
-Niskatukia ei ole. Voi vaan toivoa ettei joudu kolariin.
Ohjaustehostinta ei tullut kaikkiin Ladoihin koskaan ja siihen myytiin sittemmin hydraulista tai sähköistä tehostinta lisävarustetarvikkeena.
Jarrutehostin tuli Ladaan 1978. Lasketaanko se kehitykseksi? Ei vaikuta minun mielestä miltään kuningasautolta speksien eikä testitulosten puolesta, eikä se käynnistyskampi kyllä Ladaa pelasta.
Jos halvimpien rimpuloiden vertailussa jää viimeiseksi, niin ei siitä kuningasautoa saa. Hyvän vitsin saa kyllä itsestään, jos Ladalla kurvailee raitilla karvalakki ja teipillä korjatut silmälasit väärinpäin ujeltaen päässä.
Saariteknolla taisi olla myös puukuulaistuin Ladassa, joka varmaankin oli erinomainen?
2010
Onko Lada oikeasti kuningasauto?
24
296
Vastaukset
- Anonyymi
Lada on kuin Pasanen itse.
Pasanen syntyi keskosena sodan jälkeiseen köyhän maan halvimpaan luokkaan pahnanpohjimmaisena. Kasvoi ja kehittyi murrosikään 1974 saakka, oppi lukemaan auttavasti jo 14 vuotiaana jolloin kehitys pysähtyi ja vain vaatekoko ja pää enää kasvoi, mutta perustekniikka säilyi samana.
Viisitoista vuotiaana Pasasen pää ei enää mahtunut Hop Loppiin, jolloin äitinsä myi hänet sirkukseen Päämieheksi. Hän oli vetonaulana ja tikkatauluna siinä showssa aina 90 luvulle saakka, kunnes Greenpeace vapautti hänet ihmisoikeuksiin vedoten.
Pasanen vastusti vapautusta viimeiseen saakka, sillä hän oli saanut vankeuden aikana peräti kahdeksan lämmintä ateriaa päivässä, plus ne mitä yleisöltä sai pähkinöitä ja banaaneja.
Pasaselle ei koskaan kehittynyt lihaksia, koska hän katsoi ettei nykyään mies tarvitse lihaksia koska on kaivinkoneet. Hän ei myöskään lähtenyt lenkille, koska huomasi televisiosta että siellä juostaan ilmaiseksi. Silkkaa säästöä myös lenkkareissa, koska vallan hyvin ihminen pärjää nahkalippaskengillä, totesi Pasanen kirpparilla hortoillessaan.
Työvoimatoimisto, kansaneläkelaitos, terveydenhuolto ja sosiaalihuolto koettivat keksiä jotakin millä saataisiin kehitystä aikaan, mutta mitkään kuntouttavat työkokeilut, lukemattomat kurssit ja lisäopetukset eivät johtaneet mihinkään, Pasanen tuijotti omissa ajatuksissaan ikkunasta ulos ja jos siellä sattui menemään vaikkapa orava puussa, Pasanen nousi seisomaan ja sanoi "Kato vittu kettu"- Anonyymi
Hoploppiin on yhdys sana.
- Anonyymi
Voin vakuuttaa että kertomasi on täyttä totta, Lada oli karmea auto ajaa, siis kokemuksia minulla on vain yhdestä Lada 2107 vm. 1982, ruskea auto missä oli mustat ralliraidat, kuulaistuin ja nopat on vakiovarusteita... Ladoihin ei pahemmin asenneltu turhia romppeita kääntösäde on stadion.. lämmityslaite on äänekäs mutta lämmittää auton varmasti, minun ensimmäinen oma auto oli v,1968 opel kadett, jonka ostin kaverilta 6000 markalla, ladassa ei ollut niskatukia mutta ei ollut monessa muussakaan, 1970 luvulla... sähköt tuli enemmälti käyttöön 1980 luvun alussa, mutta tosiaan ei ladoihin...
Työläisillä oli kaksi vaihtoehtoa lada tai warttikilon purkki, eli warre, mutta siihen en koske,
Autolla on vain yksi tarkoitus päästä paikasta a paikkaa b, ja joskus vielä takaisinkin....
Lada oli eriomainen talviauto, joka nippanappa täyttää tuo vaatimuksen, katsos kun se auto suunniteltiin siperian kovaan talveen, jolloin pakkanen laskee 50 asteeseen auto pitää saada käyntiin, seuraava sähköpiste on 50 kilsan päässä, siksi sen sai kammesta käyntiin, akku jos oli kunnossa se lähti laakista, monet sakemannit jäi tielle 30 asteen pakkasissa, niitä sitten hinattiin lada nivalla joka on nelivetoinen, kaverilla oli sellainen vielä huonompi ajaa kun peruslada mutta voimaa oli...
Taxi mersu vedittiin nopeasti lumihangesta.
Netissä on vieläkin videoita missä ladan alle laitetaan pieni nuotio, ja naps moottori lähtee käyntiin, avaimesta kääntämällä...
ja kuten olen tuhannesti sanonut auton tekniikka ei ole paskaakaan kehittynyt 50 vuodessa, jos ei oteta huomioon sähkötekniikan ja elekroniikan mahdollistamaa kehitystä... Tosin sähkömoottorilla varustettuja autoja oli jo 70-80 luvulla vaikkapa postilla, mutta toiminta säde oli liian heikko, samoin akut painoivat liikaa niiden tuomaan tehoon nähden... vasta nykyaikainen akkukehitys on mahdollistanut lion-ion akkujen kehityksen ilman niitä ei maailmassa olisi ensimmäistäkään toimivaa sähköautoa..
Mutta kehitykseen liittyy myös haasteita, ja isoja ongelmia, polttomoottoriautot ovat turvallisia, akku käyttöiset eivät ole, jos kolari tilanteessa akkuun tulee reikä tai akku vaurioituu, se syttyy itsestään palamaan, ja palaa päiväkausia, eikä sitä pysty sammuttamaan... toinen ongelma on ajat hienon teslasi kiveen, ja akun suojakasetti vaurioituu, palovaara on ilmeinen, mutta seuraavassa katsastuksessa tulee hylky, jos suojakotelo on vaurioitunut, koko akku menee vaihtoon, ja se maksaa aivan saatanasti. Se on ylivoimaisesti auton kallein osa.
Pelastuslaitoksilla on sellaisia kontteja jotka on vettä täynnä palava auto upotetaan sinne tietysti palo sammuu mutta kun raato otetaan kontista pois, akku syttyy uudelleen palamaan, lisäksi palosta vapautuu paljon erittäin vaarallisia kaasuja.
Pelastus laitoksia pelottaa tilanne jos akku syttyy palamaan ahtaassa parkkitalossa, silloin on suuronnettomuuden vaara.
By Numball HHN 63v.
ja menehän syötämään niitä oravia, ei niitä tarvitse pelätä.- Anonyymi
Kyllä -70 luvulla oli paljon halpoja autoja tarjolla, Escorttia, kuplavolkkaria ym halpoja pelejä joihin kaikilla työtätekevillä oli varaa. Vain täysi punikki osti silloin ladan, kotkahan oli ja taitaa olla edelleen suomen punaisin kaupunki. Meilläpäin hyljeksittiin kaikkia ladamiehiä.
- Anonyymi
eikä kannata alkaa väittelemään tiedän autoista suht. paljon, 2010 vastuksena on kuin klaude kopteri vastaan aasi, voi itse arvata kumpana pidän sinua klaudena vai aasina, armahin 2010, vai oliko se kuin pulun kanssa pelaisi shakkia.
- Anonyymi
Taitaa suurin peloista pelastuslaitoksella olla sinun ruumiinrakenteen omaavat äijät kaatuneina niin, etteivät itse pääse ylös! Ylösnostoon tarvitaan kuusi hyväkuntoista pelastusmiestä, ja joka paikkaan ne ei mahdu, jolloin jäät ihan oman onnesi varaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä -70 luvulla oli paljon halpoja autoja tarjolla, Escorttia, kuplavolkkaria ym halpoja pelejä joihin kaikilla työtätekevillä oli varaa. Vain täysi punikki osti silloin ladan, kotkahan oli ja taitaa olla edelleen suomen punaisin kaupunki. Meilläpäin hyljeksittiin kaikkia ladamiehiä.
Näin varmaan on, kuplavokkelo ei ollut auto, se oli Hitlerin kosto maailmalle, Kotkassa oli paljon Ladoja, Datsun oli kanssa suosittu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä -70 luvulla oli paljon halpoja autoja tarjolla, Escorttia, kuplavolkkaria ym halpoja pelejä joihin kaikilla työtätekevillä oli varaa. Vain täysi punikki osti silloin ladan, kotkahan oli ja taitaa olla edelleen suomen punaisin kaupunki. Meilläpäin hyljeksittiin kaikkia ladamiehiä.
Muistan kun ihan 70 luvun alussa isäukolla oli kupla, sitten taisi tulla Toyota Crown, Fiestakin oli jossain vaiheessa, Ooppelia ym. Ladaa ei koskaan, sormella osoitettiin ja naurettiin ladakuskeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eikä kannata alkaa väittelemään tiedän autoista suht. paljon, 2010 vastuksena on kuin klaude kopteri vastaan aasi, voi itse arvata kumpana pidän sinua klaudena vai aasina, armahin 2010, vai oliko se kuin pulun kanssa pelaisi shakkia.
"tiedän autoista suht. paljon"
Mistä tämä suuri autotietämys juontuu? Pitkään toimineilla autokauppiailla, automekaanikoilla ja autoharrastajilla on autoista tietoa enemmän kuin muilla.
Kuka sinä olet noista kolmesta vai tarkoitatko että katselet googlesta?
Puhut niin höpöjä autoistakin että vaikeaa tuosta on suurta tietämystä löytää. - Anonyymi
"kokemuksia minulla on vain yhdestä Lada 2107 vm. 1982"
Anteeksi, mutta muistatkohan tuon vuosimallin, ei paljon, mutta hieman väärin?
Nimittäin vasta vuonna 1983 uusi 2107 korvasi markkinoilla mallin 1500 S .
- Anonyymi
"auto suunniteltiin siperian kovaan talveen"
-Tuo on yksi slogani jota karvalakkiukot levitteli sätkä suupielessa karvalakin korvaläpät suoraan sivulle sojottaen.
Kyllä ne lähti Datsunit ja Opelitkin käyntiin talvella ja olivat paljon parempia ajaa kuin Lada, eikä haisseet kuolleelle napaketulle.
Siinä ei suurta suunnittelua tarvita, kun vaan katsoo että startti toimii ja bensapumppu tyrkkää sopivasti bensaa putouskaasuttimeen ja tulpat lyö kipinää oikeaan aikaan.
Toinen hauska myyntipuhe oli:
"Avaruustekniikan osaajat suunnittelivat auton" -Ladalla kun on saman verran tekemistä avaruustekniikan kanssa kuin porsaalla mitaleja telinevoimistelussa.
90- luvun sähköautokokeiluista ei voi edes puhua samana päivänä nykyisten sähköautojen kanssa, eikä niitä koskaan ollut Suomessa kuin muutamia satoja, kokeilut jäi torsoksi ja niistä luovuttiin nopeasti.
Vasta Teslan menestys pakotti muutkin valmistajat toimimaan ja se tapahtui kunnolla vasta kymmenkunta vuotta sitten.
Muistan kyllä ne palaneet Ladat, joiden alle paukkupakkasilla oli tehty nuotio. Ei tarvinnut enää käynnistää, kun tuli levisi konehuoneesta muoviosiin ja sisätiloihin mutta olipahan hetken aikaa maailman lämpimin auto avaruustekniikan hallitsijoilta.
Lada tehtiin niin yksinkertaisesti ja halvalla kuin mahdollista. Mahdollisimman vähän hajoavia osia ja tekniikkaa. Muistan kun kaverin faijan Ladaa veivattiin heidän pihalla kahteen poikaan, kun yksin ei jaksanut kääntää rattia.
Hirveä lemu niissä autoissa muovi-istuimien vuoksi kaiketi ja ajo-asento todellakin epäinhimillinen.
Apu- lehdestä löytyi tällainen historiikki- artikkeli:
"Lada herätti suomalaisissa voimakkaita tunteita. Merkki jakoi ostavan yleisön voimakkaasti kahtia. Jotkut kehuivat itätuotetta maasta taivaaseen, toiset taas kieltäytyivät koskemasta Ladaan kepilläkään. 1970-luku oli Suomessa ylipolitisoitunutta aikaa, ja Neuvostoliiton vaikutus maamme sisäisiin asioihin oli erittäin voimakasta. Tämä johti monenlaisiin lieveilmiöihin, joista yksi oli se, että poliisi, puolustusvoimat ja monet muut viranomaiset pakotettiin hankkimaan Ladoja käyttöönsä. Poliisilla Ladoja oli ns. siviiliautoina, eli ilman virallista maalausta ja majakoita katolla.
Mutta millainen Lada oli ajaa? Aika kolho tietenkin, koska sen alusta oli suunniteltu Neuvostoliiton karuja tieolosuhteita silmällä pitäen. Ladan ajoasento oli italialaistyyliin epämiellyttävä, sillä jalat jäivät ikävästi koukkuun, ja käsiä piti venytellä, jotta rattia pystyi pitelemään kunnolla. Vaikka auto oli aika kevyt, ohjaus oli piinallisen raskas käännellä. Kaasun annostelu oli vaikeaa, koska nilkan sai mukavaan asentoon vain painamalla polkimen reippaasti lattiaan.
Ja jos Ladan jätti hellepäiväksi aurinkoon, auta armias sitä isovenäläistä bukeeta, kauheaa tekstiilikemikaalin lemua"
Ladan puolustukseksi täytyy sanoa että ei ne muutkaan itäautot auton tunnusmerkkejä juurikaan täyttäneet tämän päivän mittapuun mukaan, mutta jos siirryttiin Saabeihin, Volvoihin, Mersuihin tai parempiin amerikanrautoihin, puhuttiin jo eri asiasta.
Yhdellä opettajallamme oli Leyland Princess, jolla hän ajoi myös taksia, sitä pidettiin ökyautona. Volvo Amazon oli myös kalliin auton maineessa. Vauxhall Viva ei ollut, siitä oli kuvaava slogani: "Osta Viva vapuksi vappu menee vituksi"
Toisella rokkimiehellä musiikinmaikalla oli Mach 1 Mustang 1973 ja se oli jo monille ihan liikaa. Ladamiehet heristi nyrkkiä ja soitteli poliisille liian kovista pakoäänistä.
Lahti oli 70- luvulla vielä teollisuuskaupunki ja töitä piisasi, ihmisillä alkoi olla ostovoimaa, jos ei kurlannut palkkaansa kurkusta alas. Siksipä ladamiehiä pidettiin alemman luokan kommunisteina ja heille naurettiin.
70- luvun Ladaa yhdistää nykypäivän täyssähköautoihin vain se että kummassakin on neljä pyörää, penkit ja ratti. Jossakin vaiheessa se rattikin lähtee ja on jo nyt osassa autoja vain varmuuden vuoksi.
2010- Anonyymi
Ai sähköauto! Saksassa kansan suussa kulkee viisaus, jos ostat sähköauton, osta myös koira. Ei tarvitse yksin kävellä kotiin ;-)
- Anonyymi
Perheellinen kahden lapsen isä, yrittäjä 2010 ?
Vastaus:
Yksin asuva erakoitunut ainoana kaverinaan viskipullot ja ajanvietteenään suomi24 arkena ja sunnuntaina. - Anonyymi
Voi voi tottakai se on samalainen kuin fiat, kun autovaz ja fiat tekivät yhteistyötä, venäjä ei ole koskaan ollut kommunistinen maa, joten nuo rätinät kommunismista ja ladasta, on täysin turhaa suun soittoa, venäjä oli sosialistinen maa, ei kommunistinen.
Ja mitä tulee sakemanneihin 60 luvulla ne oli melkoisia pelejä, kuten sanoin minulla oli vm. 68 opel kadett, eikä se juurikaan poikennut 70 luvun ladoista, ei ole niskatukia ei., ensimmäinen hyvä ajettava auto oli mitsu lancer, tosin siinä oli verraten paljon vikoja sit oli kaksi bermaria 500 sarjaa, kalliita ajaa, paras ja pitkäikäisin oli 320i huonoin peugeot 205 gti 1.9, tai ei se ollut huonoin, mutta huohotin putki jäätyi kovilla pakkasilla, 320i oli mulla tosi pitkän aikaa kutoskoneella, musta neliovinen... todella kestävä oli ensin ykkösautona sitten kakkosautona, vuosia vuosia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi tottakai se on samalainen kuin fiat, kun autovaz ja fiat tekivät yhteistyötä, venäjä ei ole koskaan ollut kommunistinen maa, joten nuo rätinät kommunismista ja ladasta, on täysin turhaa suun soittoa, venäjä oli sosialistinen maa, ei kommunistinen.
Ja mitä tulee sakemanneihin 60 luvulla ne oli melkoisia pelejä, kuten sanoin minulla oli vm. 68 opel kadett, eikä se juurikaan poikennut 70 luvun ladoista, ei ole niskatukia ei., ensimmäinen hyvä ajettava auto oli mitsu lancer, tosin siinä oli verraten paljon vikoja sit oli kaksi bermaria 500 sarjaa, kalliita ajaa, paras ja pitkäikäisin oli 320i huonoin peugeot 205 gti 1.9, tai ei se ollut huonoin, mutta huohotin putki jäätyi kovilla pakkasilla, 320i oli mulla tosi pitkän aikaa kutoskoneella, musta neliovinen... todella kestävä oli ensin ykkösautona sitten kakkosautona, vuosia vuosia.Näin tuon 320i bemarin jyväskylän vw kauppiaan pihalla, se maksoi 32.000 mk, se oli hemmetin hyvä ja kestävä auto, autokauppias tinki vielä paritonnia siitä, auto oli just tullut vaihdossa, ei muutakuin rahat näppiin ja ajoa, vähän ennen kuin myin sen, alkoi tuuletinflekti temppuilla, ja ovet jäätyä.. Juuri tuossa mallissa oli ne helvetin leveät kumi puskurit, täällä hua hinissä on vieläkin saman korinen avoauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perheellinen kahden lapsen isä, yrittäjä 2010 ?
Vastaus:
Yksin asuva erakoitunut ainoana kaverinaan viskipullot ja ajanvietteenään suomi24 arkena ja sunnuntaina.Entäpä kyrvånsyylå, ajanvietteenään suomi24 arkena ja sunnuntaina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin tuon 320i bemarin jyväskylän vw kauppiaan pihalla, se maksoi 32.000 mk, se oli hemmetin hyvä ja kestävä auto, autokauppias tinki vielä paritonnia siitä, auto oli just tullut vaihdossa, ei muutakuin rahat näppiin ja ajoa, vähän ennen kuin myin sen, alkoi tuuletinflekti temppuilla, ja ovet jäätyä.. Juuri tuossa mallissa oli ne helvetin leveät kumi puskurit, täällä hua hinissä on vieläkin saman korinen avoauto.
Ai tuuletinflekti, ettei kuitenkin ollut sun propellihattu joka temppuili, tulikuuman Commodoren kimpussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi tottakai se on samalainen kuin fiat, kun autovaz ja fiat tekivät yhteistyötä, venäjä ei ole koskaan ollut kommunistinen maa, joten nuo rätinät kommunismista ja ladasta, on täysin turhaa suun soittoa, venäjä oli sosialistinen maa, ei kommunistinen.
Ja mitä tulee sakemanneihin 60 luvulla ne oli melkoisia pelejä, kuten sanoin minulla oli vm. 68 opel kadett, eikä se juurikaan poikennut 70 luvun ladoista, ei ole niskatukia ei., ensimmäinen hyvä ajettava auto oli mitsu lancer, tosin siinä oli verraten paljon vikoja sit oli kaksi bermaria 500 sarjaa, kalliita ajaa, paras ja pitkäikäisin oli 320i huonoin peugeot 205 gti 1.9, tai ei se ollut huonoin, mutta huohotin putki jäätyi kovilla pakkasilla, 320i oli mulla tosi pitkän aikaa kutoskoneella, musta neliovinen... todella kestävä oli ensin ykkösautona sitten kakkosautona, vuosia vuosia."oli kaksi bermaria 500 sarjaa, kalliita ajaa, paras ja pitkäikäisin oli 320i"
Anteeksi, mutta muistankohan väärin, että aiemmin olet kertonut, että sinulla oli: M -sarjan 700 sarjan bemari?
Tuolloin kuin kerroit, ei ollut M versioita 700 sarjaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"oli kaksi bermaria 500 sarjaa, kalliita ajaa, paras ja pitkäikäisin oli 320i"
Anteeksi, mutta muistankohan väärin, että aiemmin olet kertonut, että sinulla oli: M -sarjan 700 sarjan bemari?
Tuolloin kuin kerroit, ei ollut M versioita 700 sarjaan.Ei ole ollut kaveri toi muuttoautona M5 ja maksoi verot suomeen.
- Anonyymi
Onko Temppelin pihalla minkä sorttinen pirssi, onko sen alla kamera?
Voiko sillä ottaa selfieitä? - Anonyymi
LADA OLI KARMEE AUTOKSI. JOS OLI SITÄ ITSE NEUVOSTOLIITTOKIN.
MITEN LIENEE NYKYÄÄN, MINKALAISTA TAVARAA NE ALKAA. - Anonyymi
mitä te amisjonnet täällä jauhatte ***kaa kun ette ole ajanut ladalla metriäkään.
mutta minäpä voin kertoo että onpa tullut ajettua kanttiladall 110 TKM JA SARANALLA 100 TKM.
EI IKINÄ TIELLE JÄTTÄNYT OLI KELI MIKÄ HYVÄNSÄ,ja autojen hinnat oli muutamia tonneja markka aikaan. ja lada pelaa vieläkin yli 40 vuoden jälkeen.
kysytäänpä sinun "teslaasi" 40 vuoden kuluttua että miten on pelannut ja silleen.
MORO!- Anonyymi
Olen kuullut juttua että Monacon ruhtinas Rainer ajoi vuoristoteillä vaimonsa Grace Kellyn kanssa Lada 1200 L 1975 mallilla luu pokalla ja Tsuhoi merkkisestä radiosta soi Alla Pugatsova Moskovan sinfoniaorkesterin kanssa. He rakastelivat Ladassa kallistaen kuljettajan penkin miltei vaaka-asentoon, mutta penkkiä ei saatu enää sen jälkeen pysymään pystyasennossa mekanismin petettyä ja kotimatka sujui erittäin hankalasti kun ei ollut selkänojaa.
Eräässä tiukassa kurvissa Rainerilla jäi ratti käteen. Kun he saapuivat palatsiin, hovimestari kysyi missä Lada? Rainer vastasi että rotkossa.
- Anonyymi
Jarrutehostin tuli 1500:een jo vuonna 1973.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192420- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292112Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522099Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti191655Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3841560Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2721371
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm121356- 1301346