mutta niin totta kuin vain voi olla. On aidosti rakastettava itseään, ennen kuin voi tasapainoisella tavalla rakastaa toista. Välillä menee takapakkia niin kuin elämään kuuluukin, mutta jos pyrkii joka päivä rakastamaan itseään vaikka puoli prosenttia enemmän kuin eilen, niin vuosien aikana voi kasaantua yllättävän vankka pohja.
Häpeän tunne on itselleni ollut niin elämääni määrittelevä tekijä, että olen jäänyt niin monesta merkittävästä asiasta paitsi ja se tuo äärimmäistä avuttomuuden tunnetta. En ole esim. kokenut normaalia pari- tai ystäväsuhdetta koskaan, minkäänlaista kaverisuhdettakaan minulla ei ole pitkään aikaan ollut. Alitajuisesti ajattelen, että en ole ollut riittävä minkäänlaiseen ihmissuhteeseen, vaikka se ei ole totta. Vaikka sattuu, niin sisäisten patojen avaaminen kannattaa aina. Joka päivä on uusi mahdollisuus oppia uutta, eikä vieläkään ole liian myöhäistä.
Hyvää yötä!
https://www.youtube.com/watch?v=AEp08vVYreg
Yksi yleisimmistä kliseistä,
12
465
Vastaukset
- Anonyymi
VALETTA
- Anonyymi
Itse olen todennut olevani jotenkin viallinen varmaan loppuelämäni. Se ei sulje pois silti sitä ettenkö osaisi rakastaa ja olla uskollinen/lojaali. Olen ollut sitä aina.
- Anonyymi
Samoin
- Anonyymi
En ole ikinä nähnyt tasapainoisesti ja terveesti toista rakastavaa ihmistä, joka ei osaisi rakastaa myös itseään. Sellainen, joka rakastaa muita, mutta ei arvosta itseään, on tyypillisesti läheisriippuvainen, joka asettaa systemaattisesti toisen edun oman edun edelle ja se on pitkässä juoksussa haitallista kaikille osapuolille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt tasapainoisesti ja terveesti toista rakastavaa ihmistä, joka ei osaisi rakastaa myös itseään. Sellainen, joka rakastaa muita, mutta ei arvosta itseään, on tyypillisesti läheisriippuvainen, joka asettaa systemaattisesti toisen edun oman edun edelle ja se on pitkässä juoksussa haitallista kaikille osapuolille.
Hyvä kirjoitus, juuri noin se on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sit et ole mua koskaan ainakaan tavannu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmiten se haitallista aina riippuvaiselle itselleen oli kyse ihan mistä tahansa riippuvuudesta läheisriippuvainen vaan joutuu taistelemaan vitusti enemmän omien tunteidensa kanssa on pitkällinen omahkohtainen kokemus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sit et ole mua koskaan ainakaan tavannu
“If an individual is able to love productively, he loves himself, too; if he can love only others, he cannot love at all.”
— Erich Fromm
- Anonyymi
Enpä tiedä. Minulla on antaa paljon enemmän rakkautta muille kuin itselleni.
- Anonyymi
Se ei ole hyvä juttu.
Jutussa on perää sikäli, että jos ihminen ei arvosta itseään, rakkaussuhde toiseen ihmiseen saattaa muuttua oman vajavaisuuden tunteen paikkaajaksi.
Tarkoitan tällä sitä, että itsestään epävarma yksilö saattaa käyttää suhteen toista osapuolta "korjatakseen" omaa epävarmuuttaan suhteessa itseensä.
Aloituksen "itsensä rakastaminen" ei siis tarkoita itserakkautta, vaan sitä, että kun hyväksyy itsensä, pystyy suhteessa antamaan toiselle osapuolellekin paljon enemmän.
Kun molemmat suhteessa ovat sinut itsensä kanssa, suhde rakentuu kestävälle perustalle - tai on rakentumatta.
Itsetunto kunnossa, niin sen suhteen karahtamisen kivillekin pystyy käsittelemään ilman epätoivoisia tekoja.
Ja - muuten - usein siihen epävarmuuteen omasta itsestä voi tehdä pikakorjauksen lähtemällä ulkoilemaan ja salille, korjaamalla elämäntavat terveellisiksi ja nukkumalla säännöllisesti.
Kun ruumis voi hyvin, se korjaa myös itsetunto-ongelmia.
Puhumattakaan siitä, mitä terve elämä tekee mielialalle ja ulkoiselle habitukselle muutenkin.
Jokainen päättää itse - mutta uskallan luvata, että jo kuukauden elämäntaparemontin jälkeen korvien väli ja keho voivat huomattavasti paremmin.....- Anonyymi
Miksi hävetä itseään syytön minä ainakin olen omaan syntymääni vittu multa ainakaan edes synnytyksessä kysytty haluanko syntyä äiteel tehtiin hätäsektio kun alko sydänäänet heikkeneen lähestulkoon kaks vuorokautta äiti mua yritti maailmaan saada
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990