mutta niin totta kuin vain voi olla. On aidosti rakastettava itseään, ennen kuin voi tasapainoisella tavalla rakastaa toista. Välillä menee takapakkia niin kuin elämään kuuluukin, mutta jos pyrkii joka päivä rakastamaan itseään vaikka puoli prosenttia enemmän kuin eilen, niin vuosien aikana voi kasaantua yllättävän vankka pohja.
Häpeän tunne on itselleni ollut niin elämääni määrittelevä tekijä, että olen jäänyt niin monesta merkittävästä asiasta paitsi ja se tuo äärimmäistä avuttomuuden tunnetta. En ole esim. kokenut normaalia pari- tai ystäväsuhdetta koskaan, minkäänlaista kaverisuhdettakaan minulla ei ole pitkään aikaan ollut. Alitajuisesti ajattelen, että en ole ollut riittävä minkäänlaiseen ihmissuhteeseen, vaikka se ei ole totta. Vaikka sattuu, niin sisäisten patojen avaaminen kannattaa aina. Joka päivä on uusi mahdollisuus oppia uutta, eikä vieläkään ole liian myöhäistä.
Hyvää yötä!
https://www.youtube.com/watch?v=AEp08vVYreg
Yksi yleisimmistä kliseistä,
12
544
Vastaukset
- Anonyymi
VALETTA
- Anonyymi
Itse olen todennut olevani jotenkin viallinen varmaan loppuelämäni. Se ei sulje pois silti sitä ettenkö osaisi rakastaa ja olla uskollinen/lojaali. Olen ollut sitä aina.
- Anonyymi
Samoin
- Anonyymi
En ole ikinä nähnyt tasapainoisesti ja terveesti toista rakastavaa ihmistä, joka ei osaisi rakastaa myös itseään. Sellainen, joka rakastaa muita, mutta ei arvosta itseään, on tyypillisesti läheisriippuvainen, joka asettaa systemaattisesti toisen edun oman edun edelle ja se on pitkässä juoksussa haitallista kaikille osapuolille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt tasapainoisesti ja terveesti toista rakastavaa ihmistä, joka ei osaisi rakastaa myös itseään. Sellainen, joka rakastaa muita, mutta ei arvosta itseään, on tyypillisesti läheisriippuvainen, joka asettaa systemaattisesti toisen edun oman edun edelle ja se on pitkässä juoksussa haitallista kaikille osapuolille.
Hyvä kirjoitus, juuri noin se on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sit et ole mua koskaan ainakaan tavannu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmiten se haitallista aina riippuvaiselle itselleen oli kyse ihan mistä tahansa riippuvuudesta läheisriippuvainen vaan joutuu taistelemaan vitusti enemmän omien tunteidensa kanssa on pitkällinen omahkohtainen kokemus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sit et ole mua koskaan ainakaan tavannu
“If an individual is able to love productively, he loves himself, too; if he can love only others, he cannot love at all.”
— Erich Fromm
- Anonyymi
Enpä tiedä. Minulla on antaa paljon enemmän rakkautta muille kuin itselleni.
- Anonyymi
Se ei ole hyvä juttu.
Jutussa on perää sikäli, että jos ihminen ei arvosta itseään, rakkaussuhde toiseen ihmiseen saattaa muuttua oman vajavaisuuden tunteen paikkaajaksi.
Tarkoitan tällä sitä, että itsestään epävarma yksilö saattaa käyttää suhteen toista osapuolta "korjatakseen" omaa epävarmuuttaan suhteessa itseensä.
Aloituksen "itsensä rakastaminen" ei siis tarkoita itserakkautta, vaan sitä, että kun hyväksyy itsensä, pystyy suhteessa antamaan toiselle osapuolellekin paljon enemmän.
Kun molemmat suhteessa ovat sinut itsensä kanssa, suhde rakentuu kestävälle perustalle - tai on rakentumatta.
Itsetunto kunnossa, niin sen suhteen karahtamisen kivillekin pystyy käsittelemään ilman epätoivoisia tekoja.
Ja - muuten - usein siihen epävarmuuteen omasta itsestä voi tehdä pikakorjauksen lähtemällä ulkoilemaan ja salille, korjaamalla elämäntavat terveellisiksi ja nukkumalla säännöllisesti.
Kun ruumis voi hyvin, se korjaa myös itsetunto-ongelmia.
Puhumattakaan siitä, mitä terve elämä tekee mielialalle ja ulkoiselle habitukselle muutenkin.
Jokainen päättää itse - mutta uskallan luvata, että jo kuukauden elämäntaparemontin jälkeen korvien väli ja keho voivat huomattavasti paremmin.....- Anonyymi
Miksi hävetä itseään syytön minä ainakin olen omaan syntymääni vittu multa ainakaan edes synnytyksessä kysytty haluanko syntyä äiteel tehtiin hätäsektio kun alko sydänäänet heikkeneen lähestulkoon kaks vuorokautta äiti mua yritti maailmaan saada
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 244722
Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu333543Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka543434Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu203350Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1232940Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod282690Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint122361Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1162360MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142175Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S331774