1. Se paksumpi käämitys lienee verkkosähkön käämi. Paljonko jännitettä tulee siihen suurjännitepuolelle?
2. Käämien välissä on magneettipiirin ainakin osittain oikosulkeva rautasydän. Mikä tarkoitus tuolla on ja mitä tapahtuu, jos poistan sen eli miten muuntajan toiminta muuttuu?
3. Jos poistan suurjännitekäämin ja "ylimääräisen" rautasydämen ja käämin itse haluamani pienjännitekäämin tuohon tyhjään tilaan niin muuntaja toiminee. Miten toiminiaan vaikuttaa se, jätänkö "ylimääräiset" rautasydämet paikalleen vai poistanko ne? Onko vaikutusta oikosulkutilanteessa ts jos teen siitä pistehitsin muuntajan?
Kiitos minua viisaammille asiallisesta vastauksesta!
Mikroaaltouunin muuntaja
15
258
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö palstalla tosiaan ole yhtään sähköalan kouluttautunutta vai halutaanko asiat salata?
Itse opettelisin, mutta alkaa olla jo myöhäistä. Olen vain autoalan, pari petrokemian tehdasta ja kaksi atomivoimalaa opiskellut, joista viimeksi mainittuja 30 v ajanut ja nyt 80 -vuotiaana alkaa uuden oppiminen olla takkuavaa. Siksi kysyn, en muun vuoksi. Ja näistä jo osaamistani asioista en kieltäydy vastaamasta jos ja kun joku kysyy. Mielestäni ei ole kohtuutonta odottaa samaa muilta. - Anonyymi
Mikrouunin muuntaja on vähän 'henkimaailman' juttuja. Mutta kuitenkin siinä toisiokäämissä on 2000 V jännite.
Magneettisunttien tarkoitus on rajoittaa magnetronin virtaa ja tehoa, vaikutus on sama kuin olisi sarjakuristin virranrajoittimena. Jos haluaa muuntajaa käyttää normaalina muuntavana, voi rajoitussuntit poistaa. Se muuntaja on kylläkin niin tarkalle mitoitettu, että jos tulee jatkuvaan käyttöön, on hyvä lisätä käämikierroksia entisen ensiökäämin päälle jotta kerrokset/voltti vähän kasvaisi. Muuntaja sitten lämpenisi vähemmän.
Pistehitsi käytössä jos virtaa halutaan maksimimäärä, suntit on silloin poistettava. Voi ne jättää paikoilleenkin jos rajoitettu virta riittää. - Anonyymi
Tuossa pari linkkiä aiheeseen:
https://pori.hacklab.fi/wordpress/?p=410
https://oh6hgn.1g.fi/kuvat/Kotitekoinen+pistehitsi+/
Itse olen tehnyt suunnilleen tuon jälkimmäisen mukaisen pistehitsin n. 1996 saatuani vanhan viallisen mikroaaltouunin josta hetken mietinnän ja ulkomaisten nettisivujen avulla sain homman vireille. - Anonyymi
Halvan ja toimivan saa tavallisesta akusta.
Esim:
https://www.youtube.com/watch?v=oYJvV1IvN5A- Anonyymi
Huono puoli tuossa on juuri se akku. Akkua pitää jatkuvasti huoltaa ettei se mene pilalle, jos parin vuoden välein sattuu tarvitsemaan pistehitsiä.
Muuntajahitsin voi milloin tahansa kaivaa esiin komeron ylähyllyltä, se on aina käyttövalmis vaikka edellistä käyttökerrasta olisi kulunut vaikka 10 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huono puoli tuossa on juuri se akku. Akkua pitää jatkuvasti huoltaa ettei se mene pilalle, jos parin vuoden välein sattuu tarvitsemaan pistehitsiä.
Muuntajahitsin voi milloin tahansa kaivaa esiin komeron ylähyllyltä, se on aina käyttövalmis vaikka edellistä käyttökerrasta olisi kulunut vaikka 10 vuotta.Miksi sitä pitää huoltaa "jatkuvasti"?
-Akkuja on- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitä pitää huoltaa "jatkuvasti"?
-Akkuja on-Siksi kun ne vaatii sitä. Hanki kokeeksi akku niin opit. 😁
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi kun ne vaatii sitä. Hanki kokeeksi akku niin opit. 😁
Minulla on nytkin akkuja - laatikollinen - ja yksi 12V huoltovapaa hyytelöakku Eaton - Powerware UPS varmistamassa jatkuvaa sähkönsaantia ..
Opittu on .. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on nytkin akkuja - laatikollinen - ja yksi 12V huoltovapaa hyytelöakku Eaton - Powerware UPS varmistamassa jatkuvaa sähkönsaantia ..
Opittu on ..Hyvä että se UPS huoltaa akkuasi, ettei se jää sinun huolenpitoosi. Olisi varmaan äkkiä entinen akku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä että se UPS huoltaa akkuasi, ettei se jää sinun huolenpitoosi. Olisi varmaan äkkiä entinen akku.
UPS vahtii sen, että sähkönsaanti on turvattu lyhyissä verkkokatkoksissa.
Sähköä on tahkottu, siinä kuin tavallistakin tahkoa pyöritetty - sen merenkulun ja ohessa.
Vaikka kuinka "huollat" akkua, niin se ajanoloon lakkaa toimimasta. Elektonikkaa ja merenkulkua vuodesta -64. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköä on tahkottu, siinä kuin tavallistakin tahkoa pyöritetty - sen merenkulun ja ohessa.
Vaikka kuinka "huollat" akkua, niin se ajanoloon lakkaa toimimasta. Elektonikkaa ja merenkulkua vuodesta -64.Kyllä se upsi huolehtii akustaankin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se upsi huolehtii akustaankin.
Ei kai?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai?
Kyllä kai.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka kuinka "huollat" akkua, niin se ajanoloon lakkaa toimimasta. Elektonikkaa ja merenkulkua vuodesta -64.Huolettomilla akunkäyttäjillä se ajanolo on huomattavan lyhyt.
- Anonyymi
Tulihan niitä vastauksia, kiitoksia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v3910596- 372391
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362326- 951711
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511270Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?831232Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51155Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?265983- 52956
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737