Miten minun kannattaisi menetellä tässä asiassa?

Anonyymi-ap

Mietin tässä että onko mulla mitään oikeusturvaa tässä asiassa vai pitääkö mun vain kestää se että kyseinen henkilö on tukihenkilönäni/komentajani todennäköisesti elämänsä loppuun saakka eli todennäköisesti vielä ainakin seuraavat 10-15 vuotta? Nimittäin lapsena minut huostaanotettiin ja sijoitettiin sijaisperheeseen. Olen aina tarvinnut jonkun verran tukea ja neuvontaa elämässäni jonka takia kyseiset henkilöt ovat jääneet elämääni ikäänkuin tukihenkilöikseni. Mutta minä haluaisin vaihtaa heidät toisiin "tukihenkilöihin". Varsinkin entisellä sijaisäidillä on joku pakkomielle määräillä mua ja sanella että mitä saisin hänen mielestään tehdä ja mitä en. Esimerkiksi nyt olen jo 31-vuotias ja vielä viime vuoteen asti hänellä oli käyttöoikeus ja seurantaoikeus pankkitiliini. Ja varsinkin loppuvaiheessa hän melkein viikoittain kävi tililläni katsomassa rahankäyttöäni ja jos olin käyttänyt rahaa johonkin hänen omasta mielestään vähänkin turhempaan niin hän soitti mulle ja marmatti asiasta. Viime vuonna lopulta mulla paloi pinna hänen touhuunsa niin pahasti että poistin hänen käyttöoikeudet tiliini, kyllähän se hänestä hieman pahalta tuntui mutta onneksi suostui asiaan. Ja hänen omasta mielestään esimerkiksi 3000 euron puskuritili oli liian vähän, onko teidän mielestänne 3000 euron hätävararahasto muka liian vähän? Itse asun kyllä tosin velattomassa omistusasunnossa. Hän ja hänen miehensä ja lähestulkoon koko heidän sukunsa ovat akateemisesti koulutettuja ja hyvin tienanneet koko elämänsä ja ilmeisesti he ovat yrittäneet väkisin muokata minusta itsensä kaltaista rahankäyttäjää. Itse tosin olen eläkkeellä, lukuunottamatta mainostenjakelutyötä jota teen aina keskiviikkoisin. Mutta tosiaan haluaisin vaihtaa tukihenkilöni joihinkin toisiin ihmisiin, olisiko sellainen mahdollista? Joskus he ovat jopa sanoneet että minut voidaan laittaa jopa laitokseen asumaan jos en opi pärjäämään itsenäisesti. Onko asia muka oikeasti niin?

3

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko noilla tukihenkilöillä mitään virallista asemaa? Jos on niin miten he ovat sen saaneet?
      Olipahan asia miten hyvänsä niin voit haistattaa pitkät paskat noille nilkeille ja tehdä niin kun haluat, eivät ne mitään mahda kun et reagoi heidän sanomisiin millään tavalla.

    • Anonyymi

      Kaikki riippuu siitä, onko sinulla edunvalvojaa.

      Ellei sinulla ole maistraatin, DVV:n tai käräjäoikeuden määräämää edunvalvojaa, sinulla on kaikki täysvaltaisen kansalaisen oikeudet. Silloin voit itse valita seurasi ja ystäväsi.

      Eräs mahdollisuus on, että lähipiirisi pyrkii objektiivisesti ajattelemaan sinun parastasi. Sinulla on toki oikeus olla siitä eri mieltä, koska kyseessä on kuitenkin sinun elämäsi. Usein kompromissit kiistatilanteissa auttavat.

    • Anonyymi

      Saat vaihdettua Suomi.fi kautta.. Laita viestä että haluat vaihtaa hoitoa vaikka eri paikkakunnan väkeä. Itse joskus vaihdoin kaikki terveys palvelut kun olisi henki lähtenyt., mut tuola neuvotaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9479
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4017
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2790
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2554
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      178
      2538
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1803
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1632
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe