VINKKEJÄ KYYHKYJAHTIIN!

Anonyymi-ap

Kyyhkynmetsästys lähestyy ja asiasta on keskusteltu myös oheisella palstalla. Ajattelin kirjoittaa ammattimetsästäjän kokemuksella muutamia perus vinkkejä joilla aloittelija pääsee alkuun ja voivat olla hyödyllisiä myös kokeneemmille metsästäjille.
PAIKKA:
Parhaimpia peltoja ovat herne, ruis sekä vehnä. Joskus saalista saa kuitenkin eniten kynnetyltä ”mustalta” pellolta. Edellä mainittuun viitaten on syytä tehdä tiedustelua. Heinäkuun puolen välin aikoihin kyyhkyt alkavat parveutua. Kannattaa seurata iltapäivälennon aikoihin (noin klo.15-17) missä kyyhkyt istuvat langoilla tai niitä muutoin näkyy.

NAAMIOINTI:
Kyyhky on erittäin tarkka lintu. Suunnitellulle pyyntipaikalle on rakennettava maastoon sulautuva ampumapaikka. Nykyään netistä saa melko halvalla ostettua siirrettäviä maastokatoksia eli blindejä. Niiden oltava ehdottomasti ”tiiviitä”! Kaikki kolmiseinäiset tai liian avonaiset voi suosiolla unohtaa. Monessa katoksessa ei ole rakennettu lentoonammuntaikkunaa. Materiaali ei rispaannu joten sellaisen voi itse tehdä puukolla.
Vaikka ampuu kojusta, maastoon sulautuva asu sekä kunnollinen kasvonaamio ja hanskat erittäin tärkeät. Myös aseen piipun sivut hyvä naamioida naamioteipillä. Muutoin kimmeltävät auringossa.
Jos metsästyspaikan lähellä jokin puu, koju kannattaa sijoittaa siten, että puu ampumasektorissa. Puuhun myös kyyhkyn kuva, jos mahdollista. Pieneen tiiliskivenpalaan naru kiinni. Heitä mahdollisimman korkealla olevan oksan yli ja vinssaa narulla kyyhkyn kuva puuhun.

HOUKUTUSKUVAT:

Noin kymmenen kyyhkyn kuvaa riittää. Nukattu/mattapintainen paras, ei kimmellä auringossa.
Olen kokeillut urani aikana kaiken näköisiä muodostelmia. Parhaaksi osoittautunut ”luonnollinen sinne tänne” asettelu. Kuvien etäisyys toisistaan 1-2m. Ulommaisetkin kuvat oltava huomattavasti ampumaetäisyyden sisäpuolella.
Linnut ovat varovaisia ja aina valmiita lentoon. Myös houkutuskuvat asetettava nokka tuuleen päin. Pää ylhäällä oleva lintu on ”rauhaton”. Kuvilla tulee luoda rauhallinen vaikutelma. Edellä mainitusta syystä kuvien nokka maahan päin. Linnuilla aina ”vartiomiehiä”. Kannattaa laittaa kuvamuodostelman reunoihin muutama pystypäinen kuva ”vartiomaan” parven ruokailua. Muutama variksen kuva tehostaa vaikutelmaa rauhallisesta ruokailupaikasta. Varikset kyyhkyparven laidalle, ei sekaan.

VARSINAINEN METSÄSTYS:

Aamulento paras. Ampumakojuun jo ennen auringon nousua. Iltapäivälento antaa myös saalista. Kojussa oltava jo noin klo. 14. Aurinkoinen ja tyyni paras sää. Aamusumu ei haittaa mutta sateella ei kannata yrittää.
Tarkkoja laukauksia, pamaukset tekevät lähiseudun kyyhkyt kokoajan varovaisemmaksi. Ammuttua lintua ei tarvitse hakea kesken metsästyksen. Kyyhkypilliä kannattaa käyttää vain jos osaa tekniikan. Nyt on hyvä aika harjoitella. Jos kyyhkyjä saapuu tai ne vastaavat tekniikka on kunnossa.

TURVALLISUUS:

Lyijyhaulin vaaraetäisyys 1mm haulin läpimitasta x 100 m. Esim. 2,7mm haulin vaaraetäisyys 270m. Jos käytät korvaavia, kovempia haulimateriaaleja vaaraetäisyys paljon suurempi ja kimmokevaara huomioitava jos ampuu peltoon. Esim. wolfram (tungsten) patruunoilla jo 2,5mm haulikoossa suosittelen 400m varoetäisyyttä. Muistutan myös kuulosuojauksesta. Kyyhkyjahdissa saattaa ampua monta laukausta joten earit tai kuulosuojaimet ovat paikallaan. Jos käytössä noutava koira, pyri pitämään koira takanasi kun ammut.

MUUTA:
Elokuussa kyyhkyillä saattaa olla vielä poikasia. Ammu vai lintuja jotka lentävät tai tulevat kuville kolmen tai useamman parvessa.
Hyvä tilaisuus vähentää riistalle vahingollisia varislintuja. Ammu kaikki varikset, harakat sekä naakat.

Toivon, että vinkeistäni on apua. Kertokaa miten onnistuitte. Ja lopuksi ”varoitus” lintujen älykkyydestä. Urani aikana käynyt välillä niin, että pellolla satoja kyyhkyjä elokuun ensimmäisinä päivinä. 10.08 aamulla linnut hävinneet vaikka kukaan muu ei alueella metsästä. ”Osaavat lukea kalenteria”!
Metsästysonnea!

29

1032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jättäkää rauhaan rauhan ja rakkauden kauniit herkät kiltit linnut!

• Anonyymi

Lyijyä ei kuulu levittää pellolle!!!

• Anonyymi

No niin sekopäiden juhlat on taas alkanut ,😡😡😡

• Anonyymi

Tämän kyyhkyjen tappo-ohjeita sisältävän kirjoituksesi olisit voinut pistää johonkin (metsästys lehteen.) ei tänne palstoille.Semverran oli vastenmielistä luettavaa.

• Anonyymi

Olen aloituksen kirjoittanut metsästyksen ammattilainen. Tämä on metsästyspalsta joten olen sillä kannalla, että vuosi sitten kirjoittamani sepelkyyhkyn pyyntivinkit ovat oikealla palstalla.

Valitettavasti vuoden aikana palstan taso on entisestään laskenut. Kirjoitelkaa kyyhkyn metsästäjät kommentteja. Oliko vinkeistäni hyötyä. JOS tänne kirjoitetuista teksteistä on apua aloittelijoille ja kokeneimmillekin ja JOS aloituksia lukee myös muut kuin palstan vallanneet metsästyksen vastustajat, voisin kirjoittaa saman kaltaisen ”SORSAJAHDIN A B C:n” kuin vuosi sitten kyyhkyistä.

• Anonyymi

Vastaa siihen miksi täällä on metsästys ja metsästyksen vastustajat palsta erikseen? Osaatko päätellä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen aloituksen kirjoittanut metsästyksen ammattilainen. Tämä on metsästyspalsta joten olen sillä kannalla, että vuosi sitten kirjoittamani sepelkyyhkyn pyyntivinkit ovat oikealla palstalla.

Valitettavasti vuoden aikana palstan taso on entisestään laskenut. Kirjoitelkaa kyyhkyn metsästäjät kommentteja. Oliko vinkeistäni hyötyä. JOS tänne kirjoitetuista teksteistä on apua aloittelijoille ja kokeneimmillekin ja JOS aloituksia lukee myös muut kuin palstan vallanneet metsästyksen vastustajat, voisin kirjoittaa saman kaltaisen ”SORSAJAHDIN A B C:n” kuin vuosi sitten kyyhkyistä.

Täältä ääni sorsajahdin ABC.lle myös. 👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millä perusteella kutsut itseäsi metsästyksen ammattilaiseksi ,haisee sairaalta itse kehulta ,jolla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä .😂😂😂😂🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millä perusteella kutsut itseäsi metsästyksen ammattilaiseksi ,haisee sairaalta itse kehulta ,jolla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä .😂😂😂😂🤣

Miksi tänne on perustettu metsästyksen vastustajat palsta herra metsästyksen vastustaja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi tänne on perustettu metsästyksen vastustajat palsta herra metsästyksen vastustaja?

Ilmeisesti sinua varten.🤣🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti sinua varten.🤣🤣🤣🤣🤣

Meinaako herra metsästyksen vastustaja, että vastustajat on perustettu metsästäjiä varten? Kysyn uudelleen, miksi tänne on perustettu metsästyksen vastustajat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meinaako herra metsästyksen vastustaja, että vastustajat on perustettu metsästäjiä varten? Kysyn uudelleen, miksi tänne on perustettu metsästyksen vastustajat?

No olette sinne perustaneet metsästyksen vastustajat ,koska vastustatte metsästystä .🤣🤣🤣🤣🤣🤣😅

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No olette sinne perustaneet metsästyksen vastustajat ,koska vastustatte metsästystä .🤣🤣🤣🤣🤣🤣😅

Noniin, alkaahan niitä vastauksia tulemaan eli vastustajat palsta on metsästyksen vastustamista varten. Miksi sitten trollaat metsästys vastaisuuttasi palstalla joka on metsästäjien keskusteluja varten?

• Anonyymi

Miksi tänne on perustettu metsästyksen vastustajat palsta herra maaton metsästyksen vastustaja?

• Anonyymi

Vastaa nyt vain herra metsästyksen vastustaja miksi tänne on perustettu metsästyksen vastustajat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastaa nyt vain herra metsästyksen vastustaja miksi tänne on perustettu metsästyksen vastustajat?

Tehän perustatte nopeassa tahdissa metsästyksen vastustajien palstoja ,onko urakka sopimus🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noniin, alkaahan niitä vastauksia tulemaan eli vastustajat palsta on metsästyksen vastustamista varten. Miksi sitten trollaat metsästys vastaisuuttasi palstalla joka on metsästäjien keskusteluja varten?

Mitä sinä olet keskustellut metsästyksestä ,et mitään samaa paskanjauhantaa .🤮🤮🤮🤮

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi tänne on perustettu metsästyksen vastustajat palsta herra maaton metsästyksen vastustaja?

Kysy maasta maanmittauslaitoksesta ja muusta vaikka joulupukilta.🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä sinä olet keskustellut metsästyksestä ,et mitään samaa paskanjauhantaa .🤮🤮🤮🤮

Mitäs herra metsästyksen vastustajaa metsästys keskustelu kiinnostaa, kun trollaat metsästys vastaisuuttasi täällä 24/7? 😂
        Olen monet kerrat sanonut, että metsästyksen vastustajien ja muun samankaltaisen roskasakin kanssa en puhu sanaakaan metsästyksestä. 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitäs herra metsästyksen vastustajaa metsästys keskustelu kiinnostaa, kun trollaat metsästys vastaisuuttasi täällä 24/7? 😂
        Olen monet kerrat sanonut, että metsästyksen vastustajien ja muun samankaltaisen roskasakin kanssa en puhu sanaakaan metsästyksestä. 😂

Kun et pysty keskustelemaan metsästyksestä ,niin miksi roikut näillä keskustelu palstoilla ,ja sinä luulet itsestäsi että olet parempi kuin roskasakki,no sehän onkin yksi narsistin ominaisuuspiirteitä ,joten olin oikeassa .🤥🤥🤥

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun et pysty keskustelemaan metsästyksestä ,niin miksi roikut näillä keskustelu palstoilla ,ja sinä luulet itsestäsi että olet parempi kuin roskasakki,no sehän onkin yksi narsistin ominaisuuspiirteitä ,joten olin oikeassa .🤥🤥🤥

😂 Näytä yksikin kommenttisi täältä jossa olisit puhunut ASIALLISESTI metsästyksestä herra metsästyksen vastustaja? Ei taida löytyä, joten oman trollaamisesi projisoiminen minuun on jälleen turhaa. 🤭

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

😂 Näytä yksikin kommenttisi täältä jossa olisit puhunut ASIALLISESTI metsästyksestä herra metsästyksen vastustaja? Ei taida löytyä, joten oman trollaamisesi projisoiminen minuun on jälleen turhaa. 🤭

Sulle pitää aina näyttää tai todistella ,no narsistihan koettaa kääntää asian vastustajalle ,jotta ei oma ego kokisi alemuuden tunnetta .🫠🫠🫠🫠

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulle pitää aina näyttää tai todistella ,no narsistihan koettaa kääntää asian vastustajalle ,jotta ei oma ego kokisi alemuuden tunnetta .🫠🫠🫠🫠

Tottakai sun pitää asia todistaa, kun trollaat metsästys vastaisuuttasi täällä 24/7 niin on relevantti kysymys kysyä, että näytä yksikin ASIALLINEN metsästyskeskustelusi täältä? 😂 Ei tarvi Einstein olla saati sijoittaa suurta summaa siihen vetoon, että sellaista keskustelua ei täältä löydy. 😂😂

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihan kauhistuin kun sain tietää

ett joku atn kaipailee! 🤷🏻‍♂️🤣
      Ikävä
      27
      1991
    2. En halua miestä joka

Havisee kuin haavan lehti kakat housussa eikä uskalla ottaa ohjia ja lähestyä naista. Niin kuin miehen kuuluu tehdä, oll
      Ikävä
      264
      1757
    3. Keskisarja todettiin rasistiksi

Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan Keskisarjan lausunnot Ylen A-Studiossa viime viikolla täyttävät rasismin määritelmän
      Maailman menoa
      442
      1585
    4. Mitähän tapahtuisi?

Jos meidät tiputettaisiin tunniksi samaan huoneeseen kaksin? 😏
      Ikävä
      140
      1537
    5. Arki on paljon tylsempää

kun en voi enää ihaillen seurata työntekoasi. Hyvä puoli on se että saan nukuttua ja syötyä, ei ollut kivaa olla jatkuva
      Ikävä
      27
      1443
    6. Yllättyisit miten iso, paksu ja esteettisesti kaunis minulla on!

Haluaisin tehdä sillä vaikutuksen sinuun ihana nainen. ❤️❤️🧡💛💚
      Tunteet
      14
      1359
    7. Olitkohan koskaan

yhtä optimistinen kuin minä siitä, että jonain päivänä olisimme vielä yhdessä? Vai uskoinkohan minä yksinäni siihen, jos
      Ikävä
      86
      1119
    8. Mikä tarve Kontulalla on paljastaa seksityötaustansa

Anna Kontula on koettu totiseksi kansanedustajaksi. Joka tosin on puolustanut aina seksityöläisiä. Mutta nyt Kontula ava
      Maailman menoa
      281
      975
    9. Ensitreffit alttarilla: Heti outo ratkaisu uusilta asiantuntijoilta: "On tehty reippaitakin..."

Ensitreffit alttarilla uudistui ja mukana on kaksi uutta asiantuntijaa: Joonas Pesonen ja Iida Mäkikallio. Kari Kanala j
      Ensitreffit alttarilla
      13
      947
    10. Etkö muka halua

Et nähdään.
      Ikävä
      89
      947
    Aihe