Onko kenelläkän kokemuksia luustolääke-Evenitystä?

Anonyymi-ap

Sairastan vaikeaa osteoporoosia. Sairastin rintasyövän 8 vuotta sitten ja mitä todennäköisemmin syövän estolääke edesauttoi luuston tiheyden heikkenemistä. Tuon lisäksi mulla on sukurasitteena (äidillä oli) osteoporoosi. Olen aina ollut liikunnallinen, syönyt likimain terveellisesti, litkinyt maitoa ehkä liikaakin, mutta siitä huolimati osteoporoosi iski.

3 vuotta sitten murtui ensimmäinen lannerangan nikama. Puolen vuoden aikana murtumia tuli 6 kpl lisää. Kaikki lannerangan nikamat (L1-L5) murtuivat. Lisäksi vielä th11 ja th12 murtui, eli murtumia oli yhtäaikaa 7 kpl. Olin viikon sairaalassa. Kivut olivat välillä sietämättömiä ja edes syövän hoitoihin tarkoitetut voimakkaat kipulääkkeet eivät auttaneet. Luuston tiheyttä alettiin hoitamaan tuollaisella lääkkeellä, kuin Prolia. Sitä pistettiin puolen vuoden välein.

Pikkuhilaa tilanne parani. Etenkin noin 5 km:n päivittäiset kävelylenkit tekivät hyvää selälle. Kunnes sitten taas tuli murtuma ja sitten toinen ja taas kivut alkoivat olemaan sietämättömät. Terveyskeskukseen osuikin sellainen keikkalääkäri, joka oli perehtynyt osteoporoosin hoitoon ja sanoi, että markkinoille on tullut uusi tehokas osteoporoosilääke nimeltään Evenity. Tuo on kallis lääke ja kelakorvattavaksi vaaditaan mm. vähintään 2 murtumaa ja viimeisimmästä murtumasta ei saa olla kulunut 2 vuotta enempää. Täytin nuo ehdot ja nyt mulla on aloitettu tuo Evenity-hoito. Kävin opettelemassa pistämistä (HUI!). Hoitaja antoi ekana yhden piikin ja mä pistin sitten toisen. Nyt olen itse pistänyt 2 piikkiä (aina 2 annosta kerrallaan, yksi molempiin reisiin). Piikitän reiteni kuukauden välein ja hoito kestää vuoden.

Onko kenelläkään kokemusta tuosta Evenity-luustolääkkeestä. Siinähän on suurentunut riski saada tukos aivoihin ja sydämeen. Mulla ei ole tullut mitään kummempia haittavaikutuksia (vähän nenä vuotanut ja nivelet kipuilee), mutta hoitonihan on vasta alussa. Olisi kiva tietää onko mulla kohtalokavereita.

1

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Täällä yksi kohtalokaveri. Rintasyöpä hoitoineen, sen jälkeen kylkiluun hiusmurtuma ja luuntiheysmittaus. Aloitettiin Prolia jota 4 vuotta. Osteoporoosi oli muuttunut osteopeniaksi ja Prolia lopetus. Kalsium ja D-vitamiini + liikunta lääkkeeksi. Noin puoli vuotta ja sen jälkeen murtumia paljon selkänikamissa. Vuosi meni ennen kuin oli mahdollista liikkua reippaammin, murtumia tuli lisää vuoden aikana. Noin vuosi Prolian lopettamisesta määrättiin hoidoksi Evenity. Se auttoi muutamassa kuukaudessa liikkeelle ja vähemmille kivuille. Nyt olen vuoden käyttänyt ja palannut Proliaan. Kalsiumlisä + D -vitamiini edelleen. Minulle ei hoidon aikana tullut sivuvaikutuksia, paino vain on noussut vähemmän liikkumisen vuoksi. Nyt sitä koettaa alentaa liikuntaa lisäten ja ruokavaliota miettien. Tsemppiä kovasti, minulle ollut kova paikka vaikea osteoporoosi. Rajoittaa elämää ja vie iloa asioitten kokemisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      129
      3537
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1835
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1611
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1352
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1194
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      108
      1162
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1069
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      915
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe