Sairastan vaikeaa osteoporoosia. Sairastin rintasyövän 8 vuotta sitten ja mitä todennäköisemmin syövän estolääke edesauttoi luuston tiheyden heikkenemistä. Tuon lisäksi mulla on sukurasitteena (äidillä oli) osteoporoosi. Olen aina ollut liikunnallinen, syönyt likimain terveellisesti, litkinyt maitoa ehkä liikaakin, mutta siitä huolimati osteoporoosi iski.
3 vuotta sitten murtui ensimmäinen lannerangan nikama. Puolen vuoden aikana murtumia tuli 6 kpl lisää. Kaikki lannerangan nikamat (L1-L5) murtuivat. Lisäksi vielä th11 ja th12 murtui, eli murtumia oli yhtäaikaa 7 kpl. Olin viikon sairaalassa. Kivut olivat välillä sietämättömiä ja edes syövän hoitoihin tarkoitetut voimakkaat kipulääkkeet eivät auttaneet. Luuston tiheyttä alettiin hoitamaan tuollaisella lääkkeellä, kuin Prolia. Sitä pistettiin puolen vuoden välein.
Pikkuhilaa tilanne parani. Etenkin noin 5 km:n päivittäiset kävelylenkit tekivät hyvää selälle. Kunnes sitten taas tuli murtuma ja sitten toinen ja taas kivut alkoivat olemaan sietämättömät. Terveyskeskukseen osuikin sellainen keikkalääkäri, joka oli perehtynyt osteoporoosin hoitoon ja sanoi, että markkinoille on tullut uusi tehokas osteoporoosilääke nimeltään Evenity. Tuo on kallis lääke ja kelakorvattavaksi vaaditaan mm. vähintään 2 murtumaa ja viimeisimmästä murtumasta ei saa olla kulunut 2 vuotta enempää. Täytin nuo ehdot ja nyt mulla on aloitettu tuo Evenity-hoito. Kävin opettelemassa pistämistä (HUI!). Hoitaja antoi ekana yhden piikin ja mä pistin sitten toisen. Nyt olen itse pistänyt 2 piikkiä (aina 2 annosta kerrallaan, yksi molempiin reisiin). Piikitän reiteni kuukauden välein ja hoito kestää vuoden.
Onko kenelläkään kokemusta tuosta Evenity-luustolääkkeestä. Siinähän on suurentunut riski saada tukos aivoihin ja sydämeen. Mulla ei ole tullut mitään kummempia haittavaikutuksia (vähän nenä vuotanut ja nivelet kipuilee), mutta hoitonihan on vasta alussa. Olisi kiva tietää onko mulla kohtalokavereita.
Onko kenelläkän kokemuksia luustolääke-Evenitystä?
2
467
Vastaukset
- Anonyymi
Täällä yksi kohtalokaveri. Rintasyöpä hoitoineen, sen jälkeen kylkiluun hiusmurtuma ja luuntiheysmittaus. Aloitettiin Prolia jota 4 vuotta. Osteoporoosi oli muuttunut osteopeniaksi ja Prolia lopetus. Kalsium ja D-vitamiini + liikunta lääkkeeksi. Noin puoli vuotta ja sen jälkeen murtumia paljon selkänikamissa. Vuosi meni ennen kuin oli mahdollista liikkua reippaammin, murtumia tuli lisää vuoden aikana. Noin vuosi Prolian lopettamisesta määrättiin hoidoksi Evenity. Se auttoi muutamassa kuukaudessa liikkeelle ja vähemmille kivuille. Nyt olen vuoden käyttänyt ja palannut Proliaan. Kalsiumlisä + D -vitamiini edelleen. Minulle ei hoidon aikana tullut sivuvaikutuksia, paino vain on noussut vähemmän liikkumisen vuoksi. Nyt sitä koettaa alentaa liikuntaa lisäten ja ruokavaliota miettien. Tsemppiä kovasti, minulle ollut kova paikka vaikea osteoporoosi. Rajoittaa elämää ja vie iloa asioitten kokemisesta.
- Anonyymi
Kiva kuulla, että olet saanut apua Evenitystä. Mulla on vielä 6 kuukautta jäljellä. Olen piikkikammoinen ja mulle tekee pahaa piikittää itseäni. Hoitaja sanoi, että toki voin käydä terveyskeskuksessa piikitettävänä, mutta olen pakottanut itseni piikittämään, koska en halua heittäytyä muiden armoille.
Mullekaan ei ole tullut mitään muita sivuvaikutuksia Evenitystä, kun nivelkivut. Ihmeesti ne vaivaa eniten aina öisin. Otan tuntia ennen nukkumaan menoa Panadolin ja se auttaa nivelkipuihin. Mulla on edelleen voimakas kipulääkitys selkäkipuihin (kipulaastari ja Pregabanol 3 x päivässä tarvittaessa). Mulla tod.näköisesti jokin painaa johonkin selän hermoon silloin tällöin. Kesällä olin mustikassa ja puolukassa. Keräsin niitä ämpärikaupalla ja tunsin vaan pelkkää tervettä ja normaalia väsymystä. Kun sitten eräänä iltana nostin koirani pienen pehmolelun lattialta, niin silloin vihlaisi, ei kuitenkaan napsahtanut siten kuin ennen murtumien lisääntyessä. Samoin voi tapahtua, vaikka seisoo paikallaan. Joku vaan tuikkaa jonnekin hermoon, eikä voi mitenkään ennakoida sitä liikettä mikä kivun aiheuttaa. Tulee tunne, ettei selkä kanna ja selkäruoto on kuin pystyyn nostettu lapamato, eikä sitä voi hallita. Se sattuu aivan mielettömästi ja lamauttaa kaikki toiminnot joksikin aikaa. Jälkikivut kestävät muutaman päivän.
Mutta koskaan kävellessä ei ole mitään kummempia kipuja, kunhan vaan ei tule mitään nopeaa edestakaisliikettä. Kävelen jokapäivä 5 km lenkin. Tilanne ei olisi välttämäti päässyt näin pahaksi, jos syöpähoitojen aikana olisi noudatettu suositusta käydä luustontiheysmittauksessa vuoden välein. Pyysin luuston tiheysmittausta, mutta aina sanottiin, ettei sitä nähdä tässä vaiheessa tarpeellisena.
Muistahan käyttää nastakenkiä tai liukuesteitä kengissäsi ulkoillessasi liukkailla teillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1344159Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3232116Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31844Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481841- 1061760
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4411709Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4631568MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531335Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441286Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4611280