Starttimoottorin...

Anonyymi-ap

...solenoidin (?) toisesta isosta lähtee miinus-kaapeli, ainakin kaapelin toisessa päässä on miinuskenkä. Onkohan mahdollisesti ollut akun miinuksessa, nyt irrallaan.
Toiseen isoon tulee arvatenkin akun plus-kaapeli. Kolmannesta pienestä lähtee sininen ohuempi johto joka katkaistu, minne lie mennyt, suoraan virtalukkoon? Netistä tutkinut kytkentöjä niin akun miinus mennyt aina starttimoottorin runkoon eikä solenoidiin ja netin kuvissa lähes aina menee toisesta isosta paksu johto startin sisälle, tässä ei mene. Linkin kuva netistä mutta samanlainen.

https://ibb.co/Bq848Rh

26

802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Solenoidi on rele ja myös heittää starttimoottorin rattaan vauhtipyörän rattaalle. Starttimoottorin virta kulkee solenoidin läpi noiden isojen liittimien kautta. Siis toiseen tulee kaapeli akusta ja toisesta lähtee kaapeli starttimoottoriin. Akun toisesta navasta menee kaapeli suoraan starttimoottorille mahdollisesti koneen rungon kautta, mutta joissain merimoottoreissa koneen runko voi olla eristetty.

      Siitä pienestä liittimestä tulee solenoidin kytkevä virta virtalukolta tai starttinspista.

      • Anonyymi

        Kiitos tiedosta.
        Saako netistä ostettua halvalla avaimen perämoottoriin jonkun numeron perusteella ja mistä se numero löytyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedosta.
        Saako netistä ostettua halvalla avaimen perämoottoriin jonkun numeron perusteella ja mistä se numero löytyy?

        Tämä kommentti on todellakin minulta.
        Muutenhan joku muu kirjoittaisi tämän, mutta tietenkin minä tiedän, että olen minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommentti on todellakin minulta.
        Muutenhan joku muu kirjoittaisi tämän, mutta tietenkin minä tiedän, että olen minä.

        Sinulta ehkä mutta ei aloittajalta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta ehkä mutta ei aloittajalta

        Jos olet aloittaja, mitä epäilen, niin kerro, mikä on sellainen tilanne, jossa johtoja on leikattu poikki ja niitä on irti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet aloittaja, mitä epäilen, niin kerro, mikä on sellainen tilanne, jossa johtoja on leikattu poikki ja niitä on irti

        Miksi epäilet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi epäilet?

        Koska et osaa selittää, minkälaisella mekanismilla syntyy tilanne, jossa startin johtoja on katkottu ja niitä on irti.

        En pysty keksimään yhtään syytä siihen, aloittajalla on pakko olla selitys.
        Ellei sitten ole taas niitä idioottialoituksia.


      • Anonyymi

        Eli jotenkin noinko. Vielä pitäs kekata minne virtalukon liittimestä 15 menee johto ja minne akusta lähtevä miinuskaapeli laitetaan kiinni ja mihin starttisolenoidin toisesta isosta navasta (siitä johon ei tule akun pluskaapeli) vedetään paksu kaapeli, starttimoottorissa ei näytä olevan paikkaa missä sen kuuluisi olla eikä siitä mene tehdasasenteisesti kaapelia starttimoottoriin kuten joissain menee. Ja pitääkö starttisolenoidin ja virtalukon välissä olla joku solenoidi, jos niin miksi.

        https://ibb.co/nC0pJpM


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jotenkin noinko. Vielä pitäs kekata minne virtalukon liittimestä 15 menee johto ja minne akusta lähtevä miinuskaapeli laitetaan kiinni ja mihin starttisolenoidin toisesta isosta navasta (siitä johon ei tule akun pluskaapeli) vedetään paksu kaapeli, starttimoottorissa ei näytä olevan paikkaa missä sen kuuluisi olla eikä siitä mene tehdasasenteisesti kaapelia starttimoottoriin kuten joissain menee. Ja pitääkö starttisolenoidin ja virtalukon välissä olla joku solenoidi, jos niin miksi.

        https://ibb.co/nC0pJpM

        Korjaus; Viimeisessä lauseessa piti olla "rele" eikä "solenoidi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jotenkin noinko. Vielä pitäs kekata minne virtalukon liittimestä 15 menee johto ja minne akusta lähtevä miinuskaapeli laitetaan kiinni ja mihin starttisolenoidin toisesta isosta navasta (siitä johon ei tule akun pluskaapeli) vedetään paksu kaapeli, starttimoottorissa ei näytä olevan paikkaa missä sen kuuluisi olla eikä siitä mene tehdasasenteisesti kaapelia starttimoottoriin kuten joissain menee. Ja pitääkö starttisolenoidin ja virtalukon välissä olla joku solenoidi, jos niin miksi.

        https://ibb.co/nC0pJpM

        Liitin (piirroksessa) solenoidin toisesta isosta navasta (siitä johon ei tule akusta pluskaapeli) lähtevän kaapelin, jonka päässä on miinus-akkukenkä, akun miinukseen. Yhdellä Youtubevideolla tehty samoin ja hyvin käynnistyi.

        https://ibb.co/Ht3ydbk
        https://youtu.be/88O7Yi8-JD0


    • Anonyymi

      Tulin uteliaaksi.

      Mitä ihmettä sinä puuhaat?

      • Anonyymi

        Seuraavalla kerralla veneen varastaminen sitten onnistuukin eikä tule yhdisteltyä johtoja väärin .


      • Anonyymi

        Erittäin hyvä kymysys....😅


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuohon on ihan luonnollinen selitys. En ymmärrä ihmettelyä.

      Kävin imemässä septin tyhjäksi ja kun olin lähdössä, kone ei startannut.
      Avasin kopan ja pilssisdä makasi starttimoottori ilman kaapeleita lukuunottamatta sitä, joka oli katki.
      Kaspelit olivat kadonneet tyystin.

      Kenelle vaan voi läydä niin. Se on hyvin yleistä.

    • Anonyymi

      Ei lähde kyllä solenoidin kummastakaan isosta navasta miinusta. Plussaa se solenoidi kytkee ja miinus on viety startille suoraan akulta. Ymmärrätkö edes mikä on solenoidi, mikä sen tarkoitus ja toimintaperiaate on? Solenoidilta startille menevä johto kyllä usein on musta ja kenkä ja sen suojus voi olla musta mutta ei se mikään miinusjohto ole. Jos toinen solenoidin paksuista johdoista olisi plus ja toinen miinus, niin solenoidihan kytkisi silloin akun suoraan oikosulkuun. Kuuluisi iso pamaus ja johdot sulaisi. Sulakettakaan ei siinä piirissä ole.

      Jos ymmärrys edes perusasioiden, kuten solenoidin (releen) toiminta- ja kytkentäperiaatteesta on tuota luokkaa, niin tulet polttamaan vielä veneesi.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä täydellisesti .


      • Anonyymi

        Joo, ensimmäinen lause muotoiltu huonosti, parempi olisi "Starttimoottorin solenoidin toisesta isosta navasta lähtee kaapeli jonka toisessa päässä on negatiivinen akkukenkä." Tuo akkukenkä ja kaapelin huomattava pituus vähän sotki ajatuksia, olisikohan ollut aluksen rungossa.
        Samaisesta isosta navasta lähtee lyhyempi paksu kaapeli joka nyt kiinni huterasti moottorissa, kaiken järjen mukaan tämän kuuluisi olla starttimoottorin rungossa mutta ei siinä kyllä näy paikkaa mihin se kävisi. Kolmannesta pienestä ja toisesta isosta (johon kuulunee tulla akun +) lähtee ohuemmat johdot jotka menneet pakostakin virtalukkoon tai vastaavaan jotta koneen voi käynnistää. Ja miksi on startteja joissa toisesta isosta navasta menee tehdasasenteisesti johto tai "lattarauta" startin sisälle ja sellaisia joissa tuota ei ole?

        PS. Viimeisessä linkissä kesäinen ajanvietepuuha. Hienoimman johdotuksen tehnyt saa tehdä vapaavalintaisen irtokarkkikierroksen lähimarkettiin, saa sitä muutellakin jne...😄

        https://ibb.co/Bq848Rh
        https://ibb.co/cTnhLr2
        https://ibb.co/kcHJK2B
        https://ibb.co/Tt9LyTZ


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos se on linkin mukainen niin se on KB-käynnistin ja runko on rristetty. Toiseen isoon liittimeen akun + ja toiseen -, keskimmäiseen pienempään virtalukolta heräte johto.

    • Anonyymi

      Tässä perustietoa...

      Noissa on konekohtaisiakin eroja. Tässä nyt kuitenkin esimerkkinä Yanmar GM-sarja:
      https://www.jeanneau-owners.com/Manuals/3GM Engine Service Manual.pdf

      Tuolta siis löytyy kytkentäkaavio kappaleesta 12. Kuten tuossa starttivirta ei koskaan kulje napin tai avainpesän kautta. Sinne tulee vain solenoidin virta, jossa sulake. Akulta tulee starttivirta suoraan startille ja solenoidi toimii myös releenä, joka kytkee starttimoottorin käyntiin.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä uudelleen tuo linkki lyhennettynä, kun moderointi jostain syystä poisti edellisen.

        https://tinyurl.com/5yh8xjtu

        Ensimmäinenkin linkki toimii siten että maalaa se siniseksi hiiren vasen alas painettuna ja sitten klikkaa hiiren oikealla tekstin päällä ja avautuvasta laatikosta klikkaa "Siirry osoitteeseen...." Noin ainakin Chromella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinenkin linkki toimii siten että maalaa se siniseksi hiiren vasen alas painettuna ja sitten klikkaa hiiren oikealla tekstin päällä ja avautuvasta laatikosta klikkaa "Siirry osoitteeseen...." Noin ainakin Chromella.

        Ketään ei kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei kiinnosta.

        Paitsi sinua


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7383
    2. 78
      4893
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4789
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4208
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2998
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2629
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2531
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2176
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2171
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1810
    Aihe