eräs gubbe

Anonyymi-ap

Paikallisen leipomon kahvilan pöydän äärellä istuu komea tummatukkainen tanakanpuoleinen mieshenkilö kahvikuppi edessään pidellen kädessään sokeripalaa aloittamaton munkkileivos lautasella.
Juttu tästä miehestä kirjoitettu noin 16 vuotta sitten. Mies kertoo jutun kirjoittaneelle toimittajalle innostuneensa kirjoittamisesta keskikouluaikaan saatuaan siihen kannustusta opettajaltaan, jota hän nimittää "Mummeliksi". Mies antaa itsestään käsityksen monipuolisesti lukeneena: mikään ismi tai filosofiset aiheet eivät tunnu olevan hänelle vieraita. Runous ja romaanikirjallisuudessa erityisesti venäläiset klassikot jättäneet jälkensä.

- "Me emme ole saari, emme ajallisesti, paikallisesti, historiallisesti emmekä taloudellisestikaan."
- "Mikään vallankumous ei synny ilman nuoria ja heidän hurmahenkisyyttään."
- "Jos ei kunnioita omaa uskontoaan tai kultuuriaan, ei voi tehdä niin muitakaan kohtaan."
- "Käynnistävänä voimana on pessimismi, jota ruokkii ympärillä oleva kurjuus ja elämän kunniattomuus." (sanoja viitannee Albert Schweitzeriin, idoliinsa)

Kun täällä silloin tällöin käydessään lukee tämän saman guben kirjoituksia, täytyy ihmetellen kysyä, mitä hänelle on tapahtunut viimeisen 16 vuoden aikana kun henki on tykkänään toinen. Selkäranka on taittunut, helpoheikkiys vienyt voiton ja vain itsekkyys ja oma menestys merkitsee enää mitään. Rappiota, sanon minä!
"Ei voi itse hyvin, jos naapuri voi huonosti.", mies sanoi 16 vuotta sitten.
Tänään hän kaivelee sormellaan peräpäätään, nuuhkaisee sormeaan ja vie sen suuhunsa - näin hän taisi jossakin töheryksessään kirjoittaa.

Tiedän, ettei kukaan miestä tunnista tuosta, joten voinen kysyä häneltä itseltään, mitä hän itse ajattelee noista ajoista, ja merkitsevätkö nuo tuonaikaiset arvot enää mitään?
Arvostin häntä kirjoittajana silloin kuten arvostan tänäänkin, mutta ei siihen liity mitään sellaista tunnetta mitä hän itse kuvittelee minusta. En häiritse tämän enempää.

1

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Omituinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe