Kalasääksipesä Saimaalla seuranta

Anonyymi-ap

Vaikka kalasääksien pesä alkaakin tyhjentyä poikasten lähdettyä , niin aloitin kuitenkin tämän aiheen. Olen jo Sellan ketjuun kertonut pesän tapahtumista, mutta siihen ei tunnu oikein sopivan tämä aihepiiri, enkä halua tuottaa ristiriitaa muille keskustelijoille joten siksi tämä tarina nyt.
Kerronpa eiliset tapahtumat. Avatessani live kameran lähetyksen huomasin ettei poikasia ollutkaan enää kuin kaksi jäljellä. Ensimmäinen poikanen oli jo lähtenyt pesästä. Olisi ollut kiva nähdä kävikö emo hakemassa vai lähtikö se ihan itse maailmalle. Olin jo edellisenä päivänä huomannut sen osaavan jo lennähtää metrin verran ilmassa ja sen siivet hakkasivat ilmaa voimakkaasti, joten se kyllä pärjää, kunhan saa ruokaa.
Kaksi muuta poikasta harjoittelivat siipiään ahkerasti ja toinen jopa hypähteli ilmaankin.
Emo toi vielä ruokaa ja antoi toiselle poikaselle kokonaisen pienen särkikalan, jota poikanen osasi jo itse alkaa repimään paloiksi ja sai jopa koko kalan syötyä ilman emon apua. Toista poikasta emo vielä ruokki paloittelemalla kalan .
Tämän ruokailusession aikana toinenkin emoista käväisi pesässä ja toi sammaltuppaan, jota poikaset sitten kala-aterian jälkeen kävivätkin repimään innokkaasti.
Kertaakaan en ole nähnyt poikasten tappelevan keskenään vaan nukkuvatkin sopuisasti vieri vieressä ja emon ruokkiessa ovat kylki kyljessä ja varttuvat vuoroaan emon tarjotessa suupaloja jokaiselle.
Pesä on pysynyt puhtaana koko ajan ja emot ovat tuoneet lisää risuja ja keppejä pesän reunoille.
Tänä aamuna en ole vielä emoa nähnyt pesällä, varmasti on kuitenkin ruokkinut poikasia koska ne ovat hyvin tarmokkaina siipiä lekuttamassa ja pikku hyppelyjä ilmaankin tekevät. Uskoisin toisen poikasen olevan valmis lähtemään pesästä jo huomenna. Sehän on kaksi päivää nuorempi kuin eilen lähtenyt poikanen.
Seurailen nyt vähän tiiviimmin pesän tapahtumia, haluaisin osua näkemään sen hetken kun poikanen lähtee pesästä.
T tepa

52

585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

Et hypännyt edes näpeilleni! Minäkin juuri tätä saimaa sääksi kameran kuvaa seuraan.
        Kiva kun kommentoit, ei meitä tämän aiheen keskustelijoita varmasti tungokseen asti ole.
        Laita ihmeessä omia havaintojasi, minä olen vasta ensimmäistä kesää seurannut näitä juttuja.
        t tepa

• Anonyymi

Tuolla toisaalla ollaan huolestuneita tästä pois lentäneestä poikasesta.
      Kantaako siivet takaisin tulon jne.. Yleensä ensi lento ei ole lopullinen ollut.

Eilen näin, kun nämä kaksi poikasta tappeli ruuasta.

• Anonyymi

Kerro lisää kun löydät tietoja tästä pois lentäneestä poikasesta. Olikohan pudonnut pesästä eikä jaksanut vielä lentää takaisin korkealle, edellisenä päivänä näin vain metrin korkeus hypyt ja niillä ei olisi vielä pesään yltänyt.
        tepa

• Anonyymi

Joo. Ei sovi pienet viattomat kalasääsken poikaset sinne misssä korppikotka raatelee.

• Anonyymi

Ikäryhmässä 70 olikin jo nimimerkki Pertikin aloittama ansiokas keskustelu tästä sääksi aiheesta, joten tulipahan kerrattua sääkset.
      Itse katson ikäryhmissä vain nämä kasikymppisten jutut, joten tuli aloitettua turha ketju.
      Anteeksi Pertikki.
      Tepa

• Anonyymi

Ei haittaa, myönteistä keskustelu vapaa aiheesta riippumatta.
        Hylkäsin nimimerkin käytön tietystä syystä.

• Anonyymi

Seurailin sääksien elämää ja kovat olivat lentoharjoitukset, Rohkeus ei vielä riittänyt kummallakaan poikasella nousta siivilleen. Emo toi hieman syötävää ja uroskin piipahti pesällä.
      Saattaa olla, että myöhemmin tänään poikaset lähteät lentoon.

Seurataan tilannetta!

kylmätotuus

• Anonyymi

Vuorokausia kadoksissa ollut sääksen poikanen palasi pesälleen joitakin tunteja sitten, yleisellä tasolla pidettiin poikanen menetetyksi, onni onnettomuudessa.

• Anonyymi

Kiitti tiedosta. Olin juuri aikeissa sitä kysyä, kun en itse ehtinyt eilen seuraamaan.

• Anonyymi

Katsoin juuri pesän touhuja. Yksi poikasista yrittää syödä linnun sulkaa, on sen kanssa jo kohta tunnin puuhastellut. Toiset kerjäävät ruokaa äänekkäästi. Emoja en ole havainnut tänä tunnin jaksona mitä olen pesää seurannut.
      Onneksi kaikki poikaset näyttävät olevan kunnossa ja hyvä voimaisia.
      tepa

• Anonyymi

Kadoksissa oleva poikanen joka palasi pesälle oli ennen häipymistä oli sillä parhaat lentoharjoitukset onnistui hyvin pääsemään lentoon vaikka vei aikansa. Oletan ettei emo syötä poikasia pesän ulkopuolella eli saattoi olla viime hetket käsillä ennen uupumista.

• Anonyymi

Emo kävi tuomassa ahvenen ja yksi poikasista nappasi sen ja söi yksin. Toiset kerjäävät äänekkäästi ruokaa ja emo lähtikin kalareissulle.
        Varmaan viikon kuluessa poikaset lähtevät pesästä.
        tepa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Emo kävi tuomassa ahvenen ja yksi poikasista nappasi sen ja söi yksin. Toiset kerjäävät äänekkäästi ruokaa ja emo lähtikin kalareissulle.
        Varmaan viikon kuluessa poikaset lähtevät pesästä.
        tepa

Siivilleen lähtevät, emo lähtee muuttomatkalle muutaman viikon kuluttua. Koiraan huoleksi poikasten huolehteminen ja poikaset oppivat kalastamaan viimeistään syyskuun puoleen väliin mennessä, sen jälkeen muutto etelään.

Pertikki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siivilleen lähtevät, emo lähtee muuttomatkalle muutaman viikon kuluttua. Koiraan huoleksi poikasten huolehteminen ja poikaset oppivat kalastamaan viimeistään syyskuun puoleen väliin mennessä, sen jälkeen muutto etelään.

Pertikki.

Käykö emo ruokkimassa niitä sitten maassa, vai tulevatko ne pesälle ruokittaviksi ja tulevatko ne yöksi pesään nukkumaan.
        Sinulla, Pertikki kun on vuosien kokemusta ja tietoa, niin voisitko kertoa hieman enemmän. Kiitos etukäteen.
        tepa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käykö emo ruokkimassa niitä sitten maassa, vai tulevatko ne pesälle ruokittaviksi ja tulevatko ne yöksi pesään nukkumaan.
        Sinulla, Pertikki kun on vuosien kokemusta ja tietoa, niin voisitko kertoa hieman enemmän. Kiitos etukäteen.
        tepa

Vuosien varrelta, ruokinta pesällä. Myöhemmin poikaset viipyvät enemmän pesän ulkopuolella kuitenkin lähistöllä, ei havaintoa luovuttaako uros kalaa muualla kuin pesällä. Poikasten saalistus omatoimisesti tulee erehdysten kautta oppia ikä kaikki.

Muutto vaisto ihmeellinen kuinka poikanen yksin osaa suunnistaa yleensä sinne missä emokin talvehtii, kuka pystyisi selittää !

Pertikki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuosien varrelta, ruokinta pesällä. Myöhemmin poikaset viipyvät enemmän pesän ulkopuolella kuitenkin lähistöllä, ei havaintoa luovuttaako uros kalaa muualla kuin pesällä. Poikasten saalistus omatoimisesti tulee erehdysten kautta oppia ikä kaikki.

Muutto vaisto ihmeellinen kuinka poikanen yksin osaa suunnistaa yleensä sinne missä emokin talvehtii, kuka pystyisi selittää !

Pertikki

Kiitos tiedosta, poikaset siis lentävät myös pesän ulkopuolella ja palaavat pesälleen ruokittaviksi.
        Vielä yksi kysymys. Onko tämä pesä pikku luodolla vai saaressa?
        tepa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos tiedosta, poikaset siis lentävät myös pesän ulkopuolella ja palaavat pesälleen ruokittaviksi.
        Vielä yksi kysymys. Onko tämä pesä pikku luodolla vai saaressa?
        tepa

Saimaan Haukivedellä pienellä luodolla mikä harvinaista, oletan Linnasaaren kansallispuistossa siis oletan.
        Pertikki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saimaan Haukivedellä pienellä luodolla mikä harvinaista, oletan Linnasaaren kansallispuistossa siis oletan.
        Pertikki

Ensimmäinen kerta kun emo naaras toi pesälle kalan koko kautena ja ison lahnan.
        Pertikki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensimmäinen kerta kun emo naaras toi pesälle kalan koko kautena ja ison lahnan.
        Pertikki

Onkohan siihen luodolle tehty joku rakennelma johon linnut ovat sitten itse tuoneet kepit ja muut pesätarpeet,
        Minä en ole erottanut noitten emojen sukupuolta, olen luullut että kumpikin on tuonut kalaa. Onkin ollut niin että uros on tuonut kalan ja pudottanut sen kynsistään ja naaras on sitten ruokkinut poikaset..
        Mitä arvelet minkä painoisen kalan ne pystyvät tuomaan, eiväthän ne itsekään kovin painavilta näytä.
        tepa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onkohan siihen luodolle tehty joku rakennelma johon linnut ovat sitten itse tuoneet kepit ja muut pesätarpeet,
        Minä en ole erottanut noitten emojen sukupuolta, olen luullut että kumpikin on tuonut kalaa. Onkin ollut niin että uros on tuonut kalan ja pudottanut sen kynsistään ja naaras on sitten ruokkinut poikaset..
        Mitä arvelet minkä painoisen kalan ne pystyvät tuomaan, eiväthän ne itsekään kovin painavilta näytä.
        tepa

Naaraan tehtävä hoitaa suojella pesän poikasia, nyt se vaihe jolloin poikaset ei tarvii suojelua niinkään, poikaset lentokykyisinä pystyy poistumaan pesästä tarvittaessa. Naaraalla aikaa osallistua kalastukseen sen ajan kunnes lähtee muutto matkalle, uroksen huoleksi jää huolehtia että poikaset pärjää omillaan.

Pesä luodolla vaatii saman tapaisen paikan kuin se olisi puussa eli korkeutta, harvinaista. Ihmisten rakentamat tekopesät korvaavat jos luonnosta ei löydy kunnollista pesäpuuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Naaraan tehtävä hoitaa suojella pesän poikasia, nyt se vaihe jolloin poikaset ei tarvii suojelua niinkään, poikaset lentokykyisinä pystyy poistumaan pesästä tarvittaessa. Naaraalla aikaa osallistua kalastukseen sen ajan kunnes lähtee muutto matkalle, uroksen huoleksi jää huolehtia että poikaset pärjää omillaan.

Pesä luodolla vaatii saman tapaisen paikan kuin se olisi puussa eli korkeutta, harvinaista. Ihmisten rakentamat tekopesät korvaavat jos luonnosta ei löydy kunnollista pesäpuuta.

Hyvä tietää, siis molemmat emot ruokkivat poikasia yhdessä niin kauan kunnes naaras lähtee muuttomatkalle.
        Onkohan tuolla luodolla noita oksia ja risuja mistä pesä on rakennettu, vai ovatko linnut tuoneet ne lähisaarilta.
        tepa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä tietää, siis molemmat emot ruokkivat poikasia yhdessä niin kauan kunnes naaras lähtee muuttomatkalle.
        Onkohan tuolla luodolla noita oksia ja risuja mistä pesä on rakennettu, vai ovatko linnut tuoneet ne lähisaarilta.
        tepa

Uros toi myös ison lahnan.

• Anonyymi

Kalasääskien pesintä. Onhan se harvinaista sisävesialueellamme.
      Saattaa siellä olla vieläkin turisteja tuota ihmettelemässä.

Onko kalasääksi kookkain lintulajimme?

• Anonyymi

Sisävesillä eniten sääksen pesiä.

• Anonyymi

Tämän aamun havaintoja sääksipesältä. Vain yksi poikasista makoili pesässä, välillä ruokaa kerjäten. Sitten toinen poikasista käväisi pesässä ilmeisesti ruokaa odottaen, kolmas poikasista lennähti pesän yllä, mutta ei laskeutunut pesään.
      Aika sujuvasti näyttävät jo lentävän.
      tepa

• Anonyymi

Kaksi poikasta lentää sujuvasti, kolmas viittä vaille valmis.

• Anonyymi

Yksi poikanen kököttää pesässä. Onko se lentänyt vielä ollenkaan?

kylmätotuus

• Anonyymi

Kyllä sekin on jo lentänyt. Pesä on ollut tyhjä kun olen sattunut vilkaisemaan päivällä.
        Oli myös päivällä kerta kun molemmat emot toivat kalan ja yksi poikasista nappasi sen ja alkoi syödä itse ja emo alkoi syöttää kahta muuta poikasta.
        tepa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sekin on jo lentänyt. Pesä on ollut tyhjä kun olen sattunut vilkaisemaan päivällä.
        Oli myös päivällä kerta kun molemmat emot toivat kalan ja yksi poikasista nappasi sen ja alkoi syödä itse ja emo alkoi syöttää kahta muuta poikasta.
        tepa

Tuossa pesässä voi olla niin reunassa, ettei se näy kameraan.

Luulin eilen, että pesä on tyhjä, mutta aikani katsottua, niin reunalla olikin poikanen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossa pesässä voi olla niin reunassa, ettei se näy kameraan.

Luulin eilen, että pesä on tyhjä, mutta aikani katsottua, niin reunalla olikin poikanen.

Olet oikeassa, minäkin huomasin kerran katsottuani että yhdestä poikasesta näkyi vain päälaki aivan kuvan alareunassa.
        Ehkä silloin kun katsoin ja luulin kaikkien poikasten olleen lennossa tämä poikanen olikin pesän reunalla kuitenkin.
        tepa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet oikeassa, minäkin huomasin kerran katsottuani että yhdestä poikasesta näkyi vain päälaki aivan kuvan alareunassa.
        Ehkä silloin kun katsoin ja luulin kaikkien poikasten olleen lennossa tämä poikanen olikin pesän reunalla kuitenkin.
        tepa

Minä herätin eilen huomiota metrossa. Inhoan tuota kulkuvälinettä, mutta pakko käyttää.
        Otin sitten aikani kuluksi kännykän esiin ja katsoin tätä linkkiä. Tietty mulla oli jäänyt äänet päälle ja jumalaton sirkutus kuului ja kanssamatkustajien päät kääntyivät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä herätin eilen huomiota metrossa. Inhoan tuota kulkuvälinettä, mutta pakko käyttää.
        Otin sitten aikani kuluksi kännykän esiin ja katsoin tätä linkkiä. Tietty mulla oli jäänyt äänet päälle ja jumalaton sirkutus kuului ja kanssamatkustajien päät kääntyivät.

Aika hauska juttu!
        tepa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän noiden kalasääksien "lauluääni" todellakaan Caruson ääntä muistuta.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän noiden kalasääksien "lauluääni" todellakaan Caruson ääntä muistuta.

kylmätotuus

Sukupuolista syrjintää sinulta, kun vain Caruson mainitsit. ;))

• Anonyymi

Helikopteri lentoja nuoremmalla useita, siitä lyhyt matka lentämiseen.

Pertikki

• Anonyymi

Pertikki kiva kun ehdit tällekin palstalle kommentoimaan. Sinulla on vahvaa tietoa ja kokemusta näistä lintuasioista.

tepa

• Anonyymi

ON HAITTA LINTUJA,
      JOTKA TULISI HÄVITTÄÄ KAIKKI POIS, KUTEN MERIMETSOTKIN.

• Anonyymi

Niin ihmisen näkökannalta, luonnossa vallitsee yleensä tasapaino jos ihminen ei sitä järkytä.

Pertikki

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ihmisen näkökannalta, luonnossa vallitsee yleensä tasapaino jos ihminen ei sitä järkytä.

Pertikki

Muistaakseni merimetsoja jopa jossain vaiheessa suojeltiinkin Suomessa.
        Voin muistaa väärinkin, ehkä sekoitin merikotkien suojeluun ja ruokintaan.
        tepa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistaakseni merimetsoja jopa jossain vaiheessa suojeltiinkin Suomessa.
        Voin muistaa väärinkin, ehkä sekoitin merikotkien suojeluun ja ruokintaan.
        tepa

Meri- ja maakotkien suojelu sai kantojen kasvun ruokinnan avulla, merikotkat pitävät merimetsojen kantaa kurissa. Merikotkat myös uhka haahka kannoille, vieraslajit ihmisen vaikutuksesta minkki supikoira suuri uhka pesimiskaudella. Siellä missä susia ei ole supikoiraa, yli suuren peura- ja kauriskannan hoitaisi parhaiten sopiva susi ja ilves kanta.
        Luonto hoitaa tasapainottaa jos pystyy, ihminen luomakunnan herra ja vastuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meri- ja maakotkien suojelu sai kantojen kasvun ruokinnan avulla, merikotkat pitävät merimetsojen kantaa kurissa. Merikotkat myös uhka haahka kannoille, vieraslajit ihmisen vaikutuksesta minkki supikoira suuri uhka pesimiskaudella. Siellä missä susia ei ole supikoiraa, yli suuren peura- ja kauriskannan hoitaisi parhaiten sopiva susi ja ilves kanta.
        Luonto hoitaa tasapainottaa jos pystyy, ihminen luomakunnan herra ja vastuu.

Kun jotakin lajia ruvetaan suojelemaan käykin niin että siitä on haittaa jonkin muun lajin menestymiseen.
        Valkoposkihanhien suojelun tuloksena valkoposkihanhet alkavat olla Suomessa jo riesana.
        tepa

• Anonyymi

Tilannekatsaus sääksipesään. klo 12
      Kaikki kolme ovat olleet pesällä ja tehneet lentoharjoituksia. Odottavat nyt lounaskalan tuojaa, eräs nokkii pesän pohjalta kariketta alkupaloiksi.
      Sopuisia näyttävät olevan, antavat tilaa kun lentoharjoitukselta palaava laskeutuu aivan kylkeen.
      Kohta varmaankin häipyvät pesästä lopullisesti ja seuranta loppuukin sitten siihen.
      tepa

• Seurantaa voi jatkaa Hirvi-eläinten ruokinnalla, joten nyt apuja Pertikiltä. Laittaisi tänne muutaman linkin, jotka ovat minulla tuolla odottamassa "kirjainmerkeissä".

• Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

Seurantaa voi jatkaa Hirvi-eläinten ruokinnalla, joten nyt apuja Pertikiltä. Laittaisi tänne muutaman linkin, jotka ovat minulla tuolla odottamassa "kirjainmerkeissä".

Kristiina, laita sinä uusi avaus jostakin luontoaiheesta. Jos Pertikkikin tulisi mukaan niin saataisiin sinulta ja Pertikiltä asiantuntemusta .
        Pertikki taitaa olla paneutunut enemmän 70+
        tepa

• Anonyymi

Tänään kalasääksi klo 15:35:27 syöksyi veteen saalistus mielessä, näkyy vähän kauempana, poikanen tai aikuinen kyseessä.

• Anonyymi

Seurasin tänä aamuna sääksien aamuruokailua. Emot olivat tuoneet isot lahnat, kahdella poikasella oli omat kalat revittävänään ja ne osasivatkin jo taitavasti repäistä palasen, olivat jo syöneet pääpuolen ja pyrstöpuoli menossa kun rupesin seuraamaan aamua. Emo ruokki kolmatta poikasta ja kun se oli kylläinen emo söi sitten itse loput.
      Kun ruokasessio oli ohi kaikki pyrähtivät lentoon.
      Osaakohan kukaan poikasista vielä itse kalastaa? En ole nähnyt tuovatko itse kalan jota syövät pesässä. Emon olen nähnyt pudottavan kalan kynsistään ja ahnein poikanen on sen napannut.
      tepa

• Anonyymi

Huomasitko tämän:

"7.8. Sääksikameran asiantuntijalive klo 15-16! Kysy asiantuntijoilta suorassa lähetyksessä sääksistä ja kameran tapahtumista."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomasitko tämän:

"7.8. Sääksikameran asiantuntijalive klo 15-16! Kysy asiantuntijoilta suorassa lähetyksessä sääksistä ja kameran tapahtumista."

Kiitos kun kerroit, en ollut tiennytkään. Olisi varmaan mennyt ohi minulta.
        tepa

• Anonyymi

Opittuaan lentämään poikaset seuraavat emojen kalastusta, yritysten kautta oppivat kalastus taidon.
      Pertikki

• Anonyymi

Tänä aamuna 7.8 on ollut pesällä hiljaista, vain yhden poikasen olen havainnut makaavan pesässä. Varmaan emoilla on meneillään kalastuksen oppitunti poikasille.
      Iltapäivällä on sitten se live lähetys, täytyypä katsoa.
      tepa

• Anonyymi

Sääksikameran live esitys eilen asiantuntija kommentteineen oli monessa kohtaa valaiseva sääksien kehittymisessä aikuisiksi linnuiksi jotka sitten aikanaan palaavat pesimään Suomeen.
      Sääkset lähtevät kohta muuttomatkalle ja seurantakin jää tauolle. Jos Luoja suo ensi keväänä taas uusi seuranta ketju vaikkapa Pertikin aloittamana.
      Tepa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6011
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      3894
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3295
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      470
      2740
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      270
      1755
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1423
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      159
      1288
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe