Tilanne on sellainen, että muisti tekee pientä kiusaa esimerkiksi ihmisten muistamisessa, kotikaupungin katujen sijainti joskus hankalaa, kadotan joskuis keskustelussa sen asian ytimen. Kirjaan kaikki menot ja tapaamimet nettikalenteriin muistaakseni asiat. Kalenterin piippaus sitten muistuttaa jotta menen minne olen luvannut mennä. Vaimo lähettää nminut joskus kauppaa ja ostoslista tulee puhelimeeni koska hän tietyää, että sanallisen ostoslistan tuotteista tuon noin puiolet.
Minulla on äidinkielen lisäksi 2 muuta kieltä joita käytän ja varsinkin sen toisen kanssa on jo isoja ongelmia.
Teen aivojumppaa joka päivä. Syön terveellisesti. Olen fyysisesti kunnossa. Pyrin olemaan sosiaalinen ja juttelen ihmisten kanssa. Teen vapaaehtoistyötä jossa puhun paljon. Kahdella tai joskus kolmella kielellä.. Ikää 65v. Minulla on geneettinen perimä saada alzhaimer tauti.
Olen ollut testeissä ja tutkimuksissa. Aivojen MIR kuvaus ei ollut hälyyttävä koska pistivät minut vain neurologin jonoon ei siis kasvaimen leikkaukseen.
Toisottavasti saan ajan elokuulle ja aloitan heti lääkityksen.
Kuinka nopeasti tämä tauti etenee? Monenko vuoden päästä olen hoidokki?
Onko kokemusta siitä missä vaiheessa lääkäri kirjoittaa arvion, että ei ole enää ajokuntoinen ja kortti lähtee?
Harrastan metsästystä ja nyt kun rosvojen aseita taas vähennetään rajoittamalla laillisia aseita pelkään, että onko tämän taudin diagnoosi asia jonka takia aselupani ja metsästykseni lopetetaan.
Todettu alzhaimerin ensioireita
37
479
Vastaukset
- Anonyymi
Siis geriatrin ei neurologin jonoon pistivät minut.
- Anonyymi
et ainakaan varsinainen oppija ole kun et kirjoita taudin nimeä eikä kuvauksen nimeä oikein
se on sinänsä yhdentekevää mutta johtuuko se lukihäiriköstä vai lukemattomuudesta (vaaratonta) vai et vain muista vai etkö keskity?
menävetkö sanat säkäisin
puhut kahta kieltä on se englanti joka alkaa ontua kun sen ääntäminen on kaoottista? se ei ole siis huolestuttavaa- Anonyymi
Jos Sinulla ei ole mitään vastauksia, niin miksi vastaat?
- Anonyymi
Et sinäkään osaa pätiessäsi näköjään oikein kirjoittaa, joten tuo puuttumisesi toisen kirjoitukseen on ihan turhaa .
- Anonyymi
Lääkkeillä taudin etenemistä voidaan hidastaa. Hyvällä tuurilla etenee hyvin hitaasti.
- Anonyymi
Kupari ja Alumiini... Vältä.
- Anonyymi
Copper toxicity causes Alzheimer's. Have a nice day
"Dysfunctional accumulation of amyloid-β (Aβ) protein stimulated by Cu2+ is considered as a key process in the pathogenesis of Alzheimer's disease (AD)." Thus, bifunctional substances capable of chelating Cu2+ and inhibiting Aβ aggregation are promising therapeutic agents against AD.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29407908/ - Anonyymi
Tietääkseni alzhaimeriin kuolee noin 3 -4 vuodessa jos ei saa lääkehoitoa,
lääkkeillä voidaan h i d a s t a a alzhaimerin kehitystä ja elämä voi jatkua 10 - 20 vuotta mutta ainaki puolisoni oli melko pöppänä jo muutaman vuoden sairastettuaan hän eli lääkityksen varassa 14 vuotta wnsimmäisestä diknoostistaan
hänellä oli vahva erittäin kallis lääkitys ,
jos lääkitystä ei olisi ollu, niin nuerologi sanoi, hän olisi kuollu noin 3 vuoden sisällä. - Anonyymi
Lääkitys tietysti olisi hyvä saada alkuvaiheessa. Yksityislääkäriasemalle kai voisi päästä nopeasti.
Toisaalta jos kauppaan mennessä unohtaa puolet ostoksista, ei kai mitään harvinaista ole. Minä olen kirjoittanut ostokset kauppalistalle jo 30*vuotiaasta lähtien, muuten unohtaisn niin paljon tavaroita joita just silloin tarvitsen. Hajamielinen olen ollut aina.- Anonyymi
Kauppalista ym muistilaput ovat välttämättömiä mosessaki ammatissa,
aikoinaan kun opiskelin kauppatieteitä, heh,
kauppakoulussa painotettiin muistilapun tärkeyttä työelämässä
jotta asiakkaitten tilaukset varmasti muistettiin ajoissa lähettää,
siis muistilappu on ihan normaalin ihmisen normmaalia arjen pyöritystä
esm talosasioita kauppareissullaan hoitaessaan,
kenekää EI tarvi olla huolissaan eikä häpeissään jos käyttää vakituisesti muistilappua kauppareissuillaan, päinvastoin, muistilappu tuo turvallisuutta talouden ja arjenpyörityksessä,
turhan tarkka ei kannata muistiaan epäillä
epäröidä sen normaalia muistamista,
ei normaalikaan ihminen kaikkea muista
muistilaput kuuluu normaaliin elämään arjessa .
- Anonyymi
" Syön terveellisesti. " Näin sanovat miltei kaikki nekin, joilla ei ole terveellisyydestä mitään tietoa. Tarkkailuun siis ja ravintoaiheissa(kin) kannattaa käyttää ammattiapua.
- Anonyymi
Kun kerroin, että syön terveellisesti en katsonut tarpeelliseksi eritellä.
Erittely lyhyesti:
Päivittäin syön todella isosti vitamiinejä, antioksidantteja, kuituja ja varsinaisena ruokana paljon vihanneksia ja juureksia. Proteiinilähteinä kananmunat, kana ja kala. Oliiviöljy kuuluu jokapäiväiseen ravintooni.
Olen normaalipainoinen eli n. 100kg ja +190cm
Tarvitsenko tähän puolison aqmmattiavun lisäksi vielä ulkoista ammattiapua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erittely lyhyesti:
Päivittäin syön todella isosti vitamiinejä, antioksidantteja, kuituja ja varsinaisena ruokana paljon vihanneksia ja juureksia. Proteiinilähteinä kananmunat, kana ja kala. Oliiviöljy kuuluu jokapäiväiseen ravintooni.
Olen normaalipainoinen eli n. 100kg ja 190cm
Tarvitsenko tähän puolison aqmmattiavun lisäksi vielä ulkoista ammattiapua?Hyvältä kuulostaa, hyvä että sulla on ammattivaimo. Mutta aina voi petrata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erittely lyhyesti:
Olen normaalipainoinen eli n. 100kg ja 190cm
Tarvitsenko tähän puolison aqmmattiavun lisäksi vielä ulkoista ammattiapua?Ihan äskettäin oli HS:ssa artikkeli, että ylimääräisten vitamiinien ym.
mättämisestä voi olla pikemminkin haittaa. Ne on paras saada ruuasta.
En usko ruokavalion suurestikaan vaikuttavan asiaan, jos vähänkään
monipuolisesti on syönyt ikänsä, koska lääkärit eivät ole tähän päivään
mennessä pystyneet selvittämään, mistä se "valkoinen plakki" aivoihin tulee,
jota on alzheimeria sairastavilla. Joskus, mutta harvemmin sitä voi esiintyä muillakin, vaikkei ole alzheimeria. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan äskettäin oli HS:ssa artikkeli, että ylimääräisten vitamiinien ym.
mättämisestä voi olla pikemminkin haittaa. Ne on paras saada ruuasta.
En usko ruokavalion suurestikaan vaikuttavan asiaan, jos vähänkään
monipuolisesti on syönyt ikänsä, koska lääkärit eivät ole tähän päivään
mennessä pystyneet selvittämään, mistä se "valkoinen plakki" aivoihin tulee,
jota on alzheimeria sairastavilla. Joskus, mutta harvemmin sitä voi esiintyä muillakin, vaikkei ole alzheimeria.Mitä mäkätät? Aivan yleisesti tavalliset ihmiset eivät syö niiin monipuolisesti, että saisivat ruuastaan kaikki vitamiinit. Vitamiinien puutos aiheuttaa sairauksia, joten niitä kannattaa ottaa tarpeen mukaan. Itse täytyy tarpeensa tietää eikä kukaan järkipäinen käytä niitä enempää kuin mitä purkin kyljessä on saantisuositukseksi merkitty.
Vai mihin hlvt:n luulotauteihin kommenttisi perustuu? Lääkärit "eivät ole tähän päivään mennessä pystyneet selvittämään" eivätkä keksimään montaa muutakaan juttua.
- Anonyymi
Minullakin on perimää Alzheimerin tautiin. Ymmärrän syöväni terveellisesti, en missään nimessä sellaista huitua kuin kaupalliset sydänkauraleivät, joita ravintoterapeutti luennolla tyrkytti. Vaan täyskauraryynit ja kokojyväruisleipä. En myöskään muovipöttirasvoja vaan teen itse levitteen laadukkaista öljyistä ja voista. Enkä leikkeleitä (lainkaan) joissa on sydänmerkki, en edes tiedä mitä sorttia ovat. Tai valmisruokia tai jauhelihaa, laitan kaikki itse alusta lähtien hyvistä aineista.
Mieheni sairasti 8 vuotta diagnoosista. Oli lääkitys, enpä yhtään muista mikä, kun luotin lääkäriin, en myöskään hintaa. Toki saisin selville jos kaivaisin papereita. Autolla ajo jäi kun hän kolhaisi toisen autoa ja poliisi otti kortin pois. Ei enää pystynyt suorittamaan ajokoetta vaikka kaksi kertaa yritti ja oli ollut erittäin hyvä ajaja.
Netissä on muistitesti: https://sumut.fi/wp-content/uploads/2020/02/MMSE.pdf
Jos sinulla on lapsi tai tuttava, hän voi tehdä sinulle testin, yksin siitä ei tule luotettava. Minä vielä selvisin hyvin mutta on tästä jo jonkin aikaa. Vaarattomia pikku unohduksia sattuu. Se on minusta jo huolestuttavaa kun olen merkinnyt pöytäallakkaan menon klo 15:ksi, ja illalla huomaan että olen unohtanut koko jutun vain kotona puuhaillen. - Anonyymi
Mun horisemisensa alkoi lähes täytenä mun täytettyään 55v. Nykyään pärjään enää kuntasoten määräämässä hoitopaikassa.
Mun viinankäyttöään epäillään haisteerisesti.
Aina ne korjas mun mäsäks hakattuna joltain hämäräkujalta. Siellä omin nyysimään kaiken myytäväksi kelpivan.
Mut Berttaa ihailen. Hän antaa kirjoittaa mun koneellaan. Bertalta en pölli mitää.
Bertta on Ressukkaperän upein upein tyyppi. Hän in lintsannu Pariisissakin. Kaikenlaisia oireita on, täytän huomenna 80v. Tämä on ihan hyvä ikä jos ei ota huomioon kolotuksia. Kirjoitan tänne siksi että tykkäisin olla kuusikymppinen.
Alkaa olla ikää sen verran että kaiken voi laittaa iän piikkiin.
Kaveri sanoo että muistini on liiankin hyvä, mutta ei minusta.
Itsekin hämmästyn kuinka hyvin muistan asioita joista oikeasti kiinnostun. Kai tällä iällä on nähnyt niin paljon että ei ota turhia paineita, eikä halua muistella moneen kertaan nähtyjä asioita..- Anonyymi
Onnittelut syntymäpäivänä! 😃️
- Anonyymi
Oliko tämä nyt hyvä vastaus huolestuneelle aloittajalle tulla kertomaan,
että olen 80 ja minulla menee ihan hyvin ? Mahtaako mennä niin hyvin kuin
luulet ? - Anonyymi
Kirjoituksesikin voi laittaa iän piikkiin ? Miten se liittyy aloittajan ongelmiin ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
luulet ?No onpa ikävä kommentti ihan mukavaan ja tietyllä tavalla lohduttavaankin viestiin. Ilkeily on turhaa, ei tee hyvää itsellesikään.
Anonyymi kirjoitti:
luulet ?Ehkä se auttaa näkemään että elämää on vielä kahdeksankymppisenäkin.
Ei ole koskaan mennyt paremmin kuin nyt.
Kun muistelen ruuhkavuosia niin en vaihtaisi nykyisiä leppoisia mommonpäiviäni niihin.
Tietysti olisin mieluummin kuusikymppinen, elämän viimeinen neljännes on jo pitkällä, mutta en sitä murehdi.- Anonyymi
liekko kirjoitti:
Ehkä se auttaa näkemään että elämää on vielä kahdeksankymppisenäkin.
Ei ole koskaan mennyt paremmin kuin nyt.
Kun muistelen ruuhkavuosia niin en vaihtaisi nykyisiä leppoisia mommonpäiviäni niihin.
Tietysti olisin mieluummin kuusikymppinen, elämän viimeinen neljännes on jo pitkällä, mutta en sitä murehdi.Mikä elämän viimeinen neljännes ? Uskotko eläväsi 100 vuotiaaksi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä elämän viimeinen neljännes ? Uskotko eläväsi 100 vuotiaaksi ?
Miksei voisi uskoa? Moni elää ...
Anonyymi kirjoitti:
Mikä elämän viimeinen neljännes ? Uskotko eläväsi 100 vuotiaaksi ?
:) En usko mutta toivon. Suvussani on satavuotiaita. Isotäti kuoli 104-vuotiaana joten toivoa on...
Taisin kirjottaa väärään ikäryhmään ja ketjuun, suo anteeksi tyhmyyteni. Jospa menee iän piikkiin.- Anonyymi
liekko kirjoitti:
:) En usko mutta toivon. Suvussani on satavuotiaita. Isotäti kuoli 104-vuotiaana joten toivoa on...
Taisin kirjottaa väärään ikäryhmään ja ketjuun, suo anteeksi tyhmyyteni. Jospa menee iän piikkiin.Sori baby, täällä ei tarvitse pyydellä anteeksi ja kirjoitella saa / voi aivan mihin ryhmään tahtoo ja hotsittaa kirjoittaa.
- Anonyymi
Kirjoitat: "Aivojen MIR kuvaus ei ollut hälyyttävä koska pistivät minut vain neurologin jonoon ei siis kasvaimen leikkaukseen.
Toisottavasti saan ajan elokuulle ja aloitan heti lääkityksen."
Tarkoitit geriatria, mutta mitä tarkoitat, ettei laitettu kasvaimen leikkaukseen ?
Epäiltiikö kasvainta ? - Anonyymi
"Minulla on geneettinen perimä saada alzhaimer tauti."
Mutta ei siis vielä todettu alzhemeria pään kuvauksessakaan ? - Anonyymi
Muistisairauksia on monta. Olet ollut pään kuvauksessa, mutta
ei siis todettu vielä alzheimeriä ?
(Minulla on todettu aivoverisuonirappeuma, joka voi johtaa "vintin pimenemiseen
laakista". Se kauhistuttaa minua, koska olen jäänyt yksin. Olen 74 v.) - Anonyymi
Oliko aivoissasi "valkoista plakkia" ?
- Anonyymi
Jollei ole oikeasti diagnosoitu Altzheimeria, niin ei hätää. Alussa kirjoittamasi oireet kuulostavat ihan normaaleilta. Ikäkin tuo jotain hidastumista. Ja aikamoinen tehtäväkenttä sinulla tuntuu olevan, ns. monta rautaa tulessa. Auttaisiko, jos vähän antaisit itsellesi lupaa jättää osan kiireistäsi pois? Eikä ehkä kannata kovin miettiä geneettistä perimää (miksi se edes on selvitetty?) tai stressata terveellisyydestä.
Äidilläni on todettu Altzheimer ja suvussa myös muillakin. En kuitenkaan mieti tuota, vaan elän elämääni, yritän olla kiitollinen kaikesta mitä on ja elää tavallisesti, syön, liikun maltillisesti ja nukun (onneksi) hyvin.
Hyvää vointia ja rentoutta ilman liikoja miettimisiä toivotan sinullekin. Hei,
Hyvä, että kirjoitit tänne. Vertaistuki voi olla hyvä voimavara. Laitan tähän tiedoksi myös matalan kynnyksen auttavia tahoja, joista voi saada keskustelutukea anonyymisti ja maksutta. Keskustelu voi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia. Näistä tahoista voi saada vinkkejä myös muuhun avun hakemiseen ja yhteydessä voi olla anonyymisti ja maksutta:
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
Lisäksi ma-ke klo 15-19 ja to klo 15-21 on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.
Tukinetissä on llisäksi monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Muistiliiton Tukinetissä oleva ryhmäkeskustelu löytyy täältä: https://tukinet.net/teemat/muisti-ja-muistisairaudet-752231380/forum/
Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.
Keskusteluapua kriisissä on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös:
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin Kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- Anonyymi
Eteneviin muistisaurauksiin ei ole parantavaa tai pysäyttävää hoitoa
https://www.duodecimlehti.fi/duo14952
Duodecim on lääkärien kirjoittama "terveyskirjasto".- Anonyymi
Ei, mutta aikanaan aloitettu hoito ja lääkitys hidastaa taudin alkuvaihetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mutta aikanaan aloitettu hoito ja lääkitys hidastaa taudin alkuvaihetta.
KUN puolisossani todettiin alzhaimer 60 vuotiaana
hän sai hinavan lääkityksen johon tietenkään meillä ei olisi ollu varaa, mutta hän oli t y ö p a i k k a - s a ir a s k a s s a n jäsen ja ehti olla töiss neljäkymmentä vuotta, niin se sairaskassa maksoi hänen alzhaimer lääkityksen ja hän eli toistakymmentä vuotta kuoli 73 vuotiaana,
puolisoni olisi kuollu kyseiseen sairauteen 3 vuodessa silloisen lääkärin lausunnon mukaan, mutta lääkitys antoi hänelle reitut kymmenen vuotta lisä elinaikaa,
itse sanoin silloiselle meidän hoitavalle lääkärille, jos minulle tulee dementtia, mä en huoli mitään hidastavaa lääkitystä, joten kuolisin kolmessa vuodessa,
nyt olen lähes ysikymppinen, eikä minuun vielä ole dementia eikä alzhaimer iskeny
vastikään kävin tunnin muistitestissä se meni melkein virheettömästi läpi 10 -
koulu arvosanalla , niin sanottiin , siis 99 % läpi,
mutta mulla on muuta vikaa joten oletan etten elkä kuitenkaan sata vuotiaaksi vaikka toisaaltaan pelottaa että elän 120 vuotiaaksi huh
luoja armahda ettei tarvi elää sata vuotiaaksi.
- Anonyymi
Ei sairauksiaan voi valita, eikä ne katso kehen ne iskee ja milloin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458580Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472449Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272251- 371995
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221390Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091147Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015