Ottaako Kela automaattisesti huomioon samassa taloudessa asuvan etuuden?

Anonyymi-ap

Apua!

Sanon nyt alkuun, etten ymmärrä yhtään mitään työttömyysturvan säännöistä tai Kelan kapulikielestä. Olen kyllä yrittänyt tutkia Kelan sivua.

Miten toimia, jos etuutta on ehkä maksettu puutteellisin tiedoin? Kärsin voimakkaasta ahdistuksesta, enkä ole avannut Kelan kirjeitä tai työttömyydestä ilmoittettaessa sen tarkemmin katsonut, että mitä lomakkeessa lukee. Oma moka, tiedän. Nyt heräsi pelko, ettei kaikkia tuloja ole otettu huomioon, tai siis en tiedä olisiko minun pitänyt ne erikseen ilmoittaa. Ottaako Kela automaattisesti huomioon samassa taloudessa asuvan etuuden?

En uskalla kysyä asiaa suoraan Kelasta takaisinmaksun ja kenties petossyytteen vuoksi, mutta jos en kysy, niin pelkään myöhemmin paljastuvani. Mutta voi myös olla, että asia on kunnossa ja hermoilen turhaan, jolloin vapauttava tieto olisi tarpeen. Mitä siis tehdä?

10

395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos tuo on totta niin kerää jumalauta rohkeutta ja avaa kirjeet. Hae vaikka pari lonkeroa rohkaisuun mutta kun vastaus ja varma sellainen on jo hallussasi nykytilanteeseen miksi piinaat itseäsi epätietoisuudella.

• Anonyymi

Sama juttu pelko perseessä on koko ajan milloin joku tulkinta halutaan kääntää väkisin minua vastaan ja evätä tuet tai pahimmassa tapauksessa laittaa takaisin perintään.

• Anonyymi

Olen yrittänyt kysyä kela. Puhelinpalvrlustakin tietoja mitä todisteita minun pitää laittaa mutta siellä vastataan vain ympäripyöreitä

• Anonyymi

Sama pelko minullakin on kotitalous määritelmästä joka on epäselvä...

Asun paritalossa jossa on kaksi asuntoa mutta yksi osoite..naapuri asunnossa asuu vanha äitini ja nyt on alkanut epäilys jos kela haluaa tehdä uusi tulkintoja kotitalouden määritelmässä ja laittakikin että sainkin äitini kanssa samassa kotitaloudessa ja tuet kaikki evätään.

• Anonyymi

Joo hieman varoitusta että kela tulkinnat ja maalaisjärki on eri asioita.

Kela tulkinnat perustuu veruskkeellisiin tukien eväämisiin tai leikkauksiin ja tulkinta menee aina kelan tuki edellä.

• Anonyymi

Tässä kanssa. Ollaan epätietoisuudessa kela. Tulkinnoista ja säännöistä .tiedän että ollaan harmaalla alueella kun asutaan kolhoosimölissä ja ollaan osakkaana jakamattomassa kuolinpessä. Ja säästöjä Kin on kun oma asunto möin työttömyyden kohdatessa pois.

En uskaltaisi edes hakea tukea kellalta kun jos ruksi on väärin pistetty menee tuet pois myös tulevaisuudessa

Tukea kuitenkin on tarkoitus ja tarve hakea kun olisi tarkoitus osallistua työllisyys toimiin jossa minulle ainakin tulee myös paljon kuluja joita en nyt ihan omista varallisuudesta pelkästään halua ja suostu maksamaan

• Anonyymi

Kiitos vastauksista. Kurjaa lukea, että monilla on samanlaisia pelkoja Kelaa kohtaan. Tai eihän se yllätys ole, mutta karua kuultavaa silti.

Itsellänikin on kyllä tahto toimia oikein, mutta juurikin tuo pelko on nyt se este, jonka yli koetan jolloin keinolla päästä. Olisi niin hienoa, jossa Kelassa vastassa olisikin inhimillisyyttä. Katsottaisiin tilanne ja tarvittaessa mietittäisiin takaisinperintään sellainen tapa, joka ei kaataisi minun budjettiani tai leimaisi jatkossakin potentiaaliseksi väärinkäyttäjäksi. Etenkin, kun itse tuon mahdollisen virheen esille. Vaan kaukana on sellainen maailma.

Yt. yöunensa menettänyt aloittaja

• Anonyymi

Nyt alkaa näitten tietoisesti tietämättömien puntti tutista , takaisinperintä voimaan väärinkäyttäjille .

• Anonyymi

No, joko on aloittajalle selvinnyt asia?

• Anonyymi

Kelan kanssa asiat sujuu ylivoimaisesti parhaiten siten, että todellakin avaat kaikki postit mitä sieltä tulee ja luet ne tekstit huolellisesti ja sanatarkalleen.

Kyse on lähtökohtaisesti sinun oikeuksistasi, ja tietenkin sinun pitää pysyä ajantasalla Kelan ratkaisuista niin, että voit käyttää oikeuksiasi kuten laki sallii.

Toimeentulotuessa on valtavan paljon tiukemmat säännöt kuin työttömyysturvassa.

Tukia voit saada lainmukaisesti vain siten että toimit kuten tukien ehdot sanoo, esim. tukia ei pidä hakea silloin jos sinulla on esim. työpaikka jossa on riittävät tulot. Tämän lisäksi, se ei ole ainakaan sinulle eduksi, jos jätät asioita kertomatta tukihakemuksen yhteydessä, ne kannattaa korjata pikimmiten Kelalle jos epäilet että et ole muistanut laittaa kaikkia vaadittuja tietoja hakemuksiin, silloin ne voi vielä hoitua ihan tavallisin korjaamistoimin ilman riitoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      79
      4468
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3105
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      3091
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      2179
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      219
      1296
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1064
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1056
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe