Ison moottoripyörän myymisen vaikeus

Anonyymi-ap

Mistä johtuu että yksityisen on nykyään hyvin vaikea myydä moottoripyörää edes polkuhinnalla?

1. Johtuuko se siitä että a-kortti on käymässä harvinaiseksi.
2. Liikkeestä ostamalla käytetylle tulee kuluttajasuojalain mukainen takuu. Yksityiseltä ostettaessa takuuta ei ole.
3. Muu syy?

20

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Empä ole tuota huomannut.
      Joka ajaa tällähetkellä vajaa tehoisella, alkaa vuoden tai 2 päästä havittelemaan isompaa.
      Eihän tytötkään enää aja alle 1000 kuutioista.

      • Anonyymi

        Sulla on siis mennyt prätkä nopeasti kaupaksi? Itse sain vasta liikkeeseen myytyä kun vaihdoin autoon. Nettimotossa olen suosikkilistannut useita isompia pyöriä eikä yhtään niistä ole myyty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on siis mennyt prätkä nopeasti kaupaksi? Itse sain vasta liikkeeseen myytyä kun vaihdoin autoon. Nettimotossa olen suosikkilistannut useita isompia pyöriä eikä yhtään niistä ole myyty.

        Sekin riippuu ajetuista kilsoista, en ole koskaan myynyt syksyllä. Kaksi kertaa on ollut Kaksi pyörää talvella.
        Pyörä kannattaa ostaa syksyllä ja myydä keväällä, heti messujen jälkeen.
        Ennen ostaa tonnin auton talveksi, kun väkisin myy pyörän.


    • Anonyymi

      Talous sakkaa ja on epävarmat suhdanteet ja jallitus lisää epävarmuutta ja sen toimet tappaa kysyntää.
      Silloin ihmiset eivät laita rahojaan ainakaan aikuisten leluihin.

    • Anonyymi

      Mikä ihmeen takuu on käytetyssä?

      • Anonyymi

        Kuluttajasuojalain mukainen takuu joka on uudistunut. Liikkeestä ostaminen on nykyään huomattavasti turvallisempaa kuin yksityiseltä ostaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuluttajasuojalain mukainen takuu joka on uudistunut. Liikkeestä ostaminen on nykyään huomattavasti turvallisempaa kuin yksityiseltä ostaminen.

        Laita linkki, missä mainitaan takuu, koska muuten en usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita linkki, missä mainitaan takuu, koska muuten en usko.

        Älä uskokkaan koska missään ei mainita takuusta, se oli väärä sana. Oikea sana on virhevastuu joka on 12 kuukautta kaupantekohetkestä. Liike ei ole korvausvelvollinen jos kyseessä on uusi vika, mutta jos moottoripyörässä vika on ollut piilevänä ostohetkellä on liike vastuussa. Takuussa vika saa olla uusi, siinä ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä uskokkaan koska missään ei mainita takuusta, se oli väärä sana. Oikea sana on virhevastuu joka on 12 kuukautta kaupantekohetkestä. Liike ei ole korvausvelvollinen jos kyseessä on uusi vika, mutta jos moottoripyörässä vika on ollut piilevänä ostohetkellä on liike vastuussa. Takuussa vika saa olla uusi, siinä ero.

        Näin itse ymmärsin, saa korjata. Googlaa virhevastuu.


    • Anonyymi

      Jos on vanha mp niin myynti kyllä vaikeutuu. Ostajat haluaa uudehkojen LED-valot, luotettavat elektroniset ruiskut eri moottorikartoilla, ABS, sutimisenestot ja kalliimmissa myös vakkari ja sähköisesti säätyvä alusta. Prätkät kehittyneet paljon viimeisen 10v aikana ja ulkonäötkin modernisoituneet selvästi.

      Jos uudehko ei mene kaupaksi, hiintapyyntö todennäköisesti liian lähellä upouutta.

      Nämä kaksi asiaa huomasin kun pari vuotta sitten seurasin käytettyjä tarkasti, vanhat tai lähes uuden hinnalla myytävät roikkui myynnissä pitkään.

      Toki muutkin asiat vaikuttaa
      -ei haluta loppuunajettua, esim 100tkm on kyllä aika maksimi keskikokoiselle, isot matkapyörät ehkä 150tkm
      -pyörän tyyppi vaikuttaa, esim suosittu seikailupyörä varmasti menee helpommin kuin maantielaiva tai supersportti
      -jos yli 5 tonnia maksa niin useimmat haluaa kyllä liikkeen virhevastuunkin

      • Anonyymi

        Pitää olla myös shifteri ylös ja alas, kytkintä ei tarvita kuin lähdössä ja vapaalle laitossa. Minusta tämä on hyvä vaikka en ole vielä päässyt kokeilemaan mutta mitä olen kuullut. Hondalla on automaattilaatikko jonka luulen myös tulevaisuudessa löytyvän joka merkiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla myös shifteri ylös ja alas, kytkintä ei tarvita kuin lähdössä ja vapaalle laitossa. Minusta tämä on hyvä vaikka en ole vielä päässyt kokeilemaan mutta mitä olen kuullut. Hondalla on automaattilaatikko jonka luulen myös tulevaisuudessa löytyvän joka merkiltä.

        Ei missään tapauksessa tarpeettomia sähköhärpäkkeitä ja leikkiominaisuuksia, mitä enemmän niitä on, sitä vikaherkempi, kalliimpi ja vaikeampi pyörä on huoltaa itse. Vanhemmiten niitä ei pysty pitämään kunnossa välttämättä edes isolla rahallakaan, se tietysti tarkoittaa niiden arvon nopeaa romahdusta ja vaikeaa myytävyyttä.


    • Anonyymi

      Muotoilu on pysynyt pitkään samana, jos nyt ostaa 20 vuotta vanhan mp:n, ei se hirveästi uudesta poikkea, jos vuonna 2004 osti 20 vuotta vanha mp:n oli se selvästi vanha ja eipä ollut enää hirveästi liikkeelläkään sen ikäisiä vaikka niitä myytiin uutena paljon

      • Anonyymi

        Niin sitä vaan että 20 vuotias on edelleen vanha, kaikki tiivisteet ja letkut ovat ikäloppuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sitä vaan että 20 vuotias on edelleen vanha, kaikki tiivisteet ja letkut ovat ikäloppuja.

        Siinä taas yksi pelle, joka ei ymmärrä moottoripyöristä mitään. Olen ajanut 2003 mallisella VTX 1800 Hondalla uudesta asti, ainut varsinainen vika on hajonnut lambda-anturi. Mikään ei pyörässä ole ikäloppua ja lahoa vieläkään, taitaa loppua kuski ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas yksi pelle, joka ei ymmärrä moottoripyöristä mitään. Olen ajanut 2003 mallisella VTX 1800 Hondalla uudesta asti, ainut varsinainen vika on hajonnut lambda-anturi. Mikään ei pyörässä ole ikäloppua ja lahoa vieläkään, taitaa loppua kuski ensin.

        Jos aukaistaan 12 vuotta vanha Porschen moottori, on venttiileiden kumit aivan koppurat. 20 vuodessa moottoripyörän kaikki kumiosat ovat järkyttävässä kunnossa ja vain hyvä tuuri pitää ne kasassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos aukaistaan 12 vuotta vanha Porschen moottori, on venttiileiden kumit aivan koppurat. 20 vuodessa moottoripyörän kaikki kumiosat ovat järkyttävässä kunnossa ja vain hyvä tuuri pitää ne kasassa.

        Arvasin tuon, sinulla ei ole kokemusta moottoripyöristä, silti yrität leikkiä asiantuntijaa.
        Porschen moottori on täysin eri asia, kuin Japanissa valmistettu vtx 1800 Hondan moottori. Tuo Honda ei kuluta edes öljyä ollenkaan, sillä on käyttöikää jäljellä vielä yli 20 vuotta.

        Jos moottorin kumiosat tehdään parhaista raaka-ainesta, eikä niitä polteta pilalle, ne kestää 50 - 60 vuotta. Tuon ikäisiä traktoreita on vielä käytössä, joille ei ole tehty moottoriremonttia.


    • Anonyymi

      Näin on

    • Anonyymi

      Pyörien hinta nousee vuosi vuodelta.

    • Anonyymi

      Moni prätkä on kevyessä käytössä eli kilsoja tulee yht. 10 vuoden aikana monelle alle 50 000 km.

      Joten mopo on uudenkarhea osiltaan ja kulutusosat tietysti menee ajallaan vaihtoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe