MITÄ TEHDÄ, JOS KARHU TULEE VASTAAN ?

-Ohto-

On paljon olemassa erilaisia "käskyjä" ja "neuvoja", mitä tehdä silloin, jos vaikkapa marjastaessa tuleekin karhu vastaan...Mutta paljon olen kuullut että jotkin ovat virheellisiä neuvoja...

Kertokaa omat neuvonne.
Mitä tehdä, jos karhu yllättää ?!

Kiitos.

46

5386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Nilla

      Karhut pääsääntöisesti eivät halua olla ihmisten kanssa missään tekemisissä, joten yllätetyksi tulemisesta ei paljoa tarvitse pelätä. Jos pidät ääntä liikkuessasi niin karhu väistää.

      Marja-aikaan ihmisiä vielä pelkäämättömillä erauspennuilla on taipumusta tulla mättäillä kyykkivien ihmisten lähelle, sillä ne eivät osaa kokea kyykkivää ihmistä miten vaaraksi itselleen. Kun ihminen sitten nousee pystyyn, niin karhu kokee sen omista karhun kokemuksistaan a) tiedustelueleenä b) uhkauseleenä.

      Omasta toiminnastasi riippuu se, kummaksi karhu tilanteen tulkitsee. Jos alat huutamaan ja tuijottamaan karhua, niin se kokee sinut uhaksi ja saattaa vastata haasteeseesi.

      Oikea tapa on katsoa sivuun karhusta (kuitenkin niin että näet sen tekemiset), puhua sille rauhallisesti ja hieman kumartuen alkaa perääntyä rauhallisesti poispäin karhusta. Missään tapauksessa ei saisi alkaa juoksemaan pois tilanteesta. Puuhun kiipeäminen ei tuskin auta mitään, sillä karhu kyllä kiipeää ketterämmin perääsi - jos haluaa.

      Pentujen kanssa kulkeva naaraskarhu on toinen asia. Jos se lähtee hyökkäämään päälle, niin se tulee päälle. Tässä tilanteessa se ei kuitenkaan tule "murhanhimoisena" päälle tappamaan, vaan ainoastaan höyhentämään pentuja uhkaavaa (kts. uhkausele yllä) ihmiskarhua. Silloin maahan käyminen vatsalleen ja niskan suojaaminen (alistumisele) saattaa riittää hyökkäyksen lopettamiseen.

      • vai tarkoititko

        mahalleen ?!???


      • Karhu tekee usein valehyökkäyksen (vaikka olisikin emokarhu). Vaikka se päälle tuntuu käyvän, niin pitäisi osata rauhallisesti perääntyä.

        Hyvä video valehyökkäyksestä ja miten käyttäytyä. Kyseessä emokarhu jolla pennut lähellä.

        http://www.youtube.com/watch?v=9l4fJ_GQ050

        Tuossa jos rupeaisi heittelemään kivillä tai huitomaan kepillä karhua, niin valehyökkäys todennäköisesti muuttuisi oikeaksi.


      • Varokeinoni

        Minulla on aina metässä olessani mukana Satu Hassin kuva. Sitä kun vähän vilauttaa, niin johan ottaa otso jalat allensa.


      • metsien kuningas
        vai tarkoititko kirjoitti:

        mahalleen ?!???

        Minä kyllä kannatan ampumista mukana olevalla hirvikiväärillä. Tarttee vaan tähdätä rauhallisesti ja ennen kuin peto on neljän metrin päässä niin vaan laukaista. Se kyllä vyöryy vauhdissa vielä päälle jos jää odottamaan, mutta pari kolme askelta sivuun riittää väistymiseksi.
        Tämä on ainoa varma keino välttää sen puremat, jotka voivat olla tappavia.


    • hyökkää

      niin kiipeä puuhun.. jos karhu tulee perässä niin heitä sitä paskalla sillä siitä ei varmasti siinä tilanteessa ole puutetta.

      • en sentään kohdannut

        joko kännykkä tai poron kello molemista saa äänen joka saattaa pelottaa karhun pois kännykän soittoäänet kovimmalle tasolle ja jos karhu tulee niin valitsen niin nopeasti kuin pystyn jonkun soitto äänen tai kilisyttän poronkelloa kovaa.


      • ei kelloa
        en sentään kohdannut kirjoitti:

        joko kännykkä tai poron kello molemista saa äänen joka saattaa pelottaa karhun pois kännykän soittoäänet kovimmalle tasolle ja jos karhu tulee niin valitsen niin nopeasti kuin pystyn jonkun soitto äänen tai kilisyttän poronkelloa kovaa.

        Vai poron kello, heh heh! Etkö tiedä, kuinka karhut kaatavat ensimmäisenä poroista sen kellokkaan, joten huono neuvo nuo karhukellot!


      • On niitä
        ei kelloa kirjoitti:

        Vai poron kello, heh heh! Etkö tiedä, kuinka karhut kaatavat ensimmäisenä poroista sen kellokkaan, joten huono neuvo nuo karhukellot!

        Karhukello on ihan todella hyvä kampe siellä missä karhuun voi oikeasti törmätä.
        Kellon merkitys on siinä, että kilinä vain kertoo eteenpäin että täältä tulee joku, karhu tekee sen jälkeen omat johtopäätökset ja häipyy.
        Saman saa aikaan kun paukuttaa käsiä yhteen tai huutelee merkiksi. Arvatkaa onko mukavampi paukuttaa kämmeniä kuusi tuntia kävellessä vai antaa kellon pienellä äänellä kilistä?
        Ameriikassa missä karhuja on joillain alueilla n. sata kertaa tiheämmässä niitä kelloja myydään jokaisella huoltoasemalla.


    • momoii

      Jos on kevät tai kesä kannattaa esittää kuollutta (karhut ei syö raatoja!)
      syksyllä sille saattaa kelvata raadotkin.

    • Karhu-Tapio

      Aina silloin tällöin niitä sattuu kohtaamaan, minä en ole hätääntynyt, vaan käyn suoraa kimpuun. Suurinosa karhuista lähtee silloin käpälämäkeen, joku harva raas nousee vastarintaan, ne olen hoitanut niskalenkillä ja siitä lanteen yli heitolla. Aika tömäys siinä käy, kun kontio läsähtää tantereeseen, jos vielä otteluhaluja, niin potkua persauksiin, silloin jo urheintakin karhua viedään, niin että hippulat vinkuu.

    • ...

      Ei kannata joutua karhun yllättämäksi.
      Kunhan pitää vähän ääntä niin ne pysyy varmasti loitolla. Mutise jotain tai lauleskele. Saattaa toki olla noloa jos sattuu joku marjastaja kohdalle...

    • käynyt on sekin

      Ei siinä mitään noloa ole sellasessa, mutta jos kävellessä vetää käteen kun joku tulee vastaan.....se on noloa.

    • karhun22

      siis nythän ei kannata siis tässä tapauksessa yhtään hätäillä...
      JOS KARHU TULEE VASTAAN .. vaihtoehto 1 ) juokse järveen ja pidätä hengitystä vuorokauden (ei se karhu siellä veden äärellä kauaa jaksa möllistellä. 2)ÄLÄ OLE KUOLEVAINEN, vaan hyökkää kimppuun ja katkase kaula karhulta. jos sattuu olemaan vaikka mattoveistä tai jotain vasaraa mukana.3)hälytin soimaan 500 desibelin voimalla ja muista korvatulpat itsellesi.
      4)aja autolla päältä

      • ellsqu

        ei taa ajaa karhun päältä karhut on BFF


    • Marjastaja 1928

      Ei todellakaan kannata juosta karkuun se on virhe karhu juoksee melkein 65kmh että ei hirveästi kannata ja jos joudut emon ja poikasen väliin niin huhhuh sillon on nauru kaukana olen kokenut tämän minä vaan esitin kuollutta ja tottakai suojasin niskani ja se oli pelottavin päivä ikinä :) Ihmiset ei huolta karhut ei tule jos pidät meteliä

      • hgfmch

        "karhu juoksee melkein 65kmh"

        Tämä on näitä ihmelegendoja. Kukahan senkin on mitannut.
        Karhu on maailman nopein eläin ja koira juoksee sen ympäri kahdeksikkoa vaikka ei pystyisi juoksemaan viittäkymppiäkään.


      • juuy
        hgfmch kirjoitti:

        "karhu juoksee melkein 65kmh"

        Tämä on näitä ihmelegendoja. Kukahan senkin on mitannut.
        Karhu on maailman nopein eläin ja koira juoksee sen ympäri kahdeksikkoa vaikka ei pystyisi juoksemaan viittäkymppiäkään.

        Karhu maailman nopein eläin... Mihin jäivät pantterit ja kepardit?


      • hyiugbkjh
        juuy kirjoitti:

        Karhu maailman nopein eläin... Mihin jäivät pantterit ja kepardit?

        Rautalangasta.
        "Karhu on maailman nopein eläin" ja koira juoksee sen ympäri kahdeksikkoa


    • karhutt

      Olen myös kuuluut että pitäisi heilutella käsiään ja kiljua mahdollisimman korkealla äänellä.. En tiedä neuvon perää, mutta tämmöisen olen kuullut.
      Itse olen sitä mieltä että karhua ei kannata yrittää saada pelokkaaksi tai leikkituulelle.Mahdollisimman karhua kunnioittaen rupeaa perääntymään hitain askelin.

    • Kirsi kontio

      Kukkupuhetta kaikki, kyllä hyökkäys on aina paras puolustus. Kymmeniä karhuja on tullut peloteltua pois marjapaikoista. Hirmunen karjunta ja kimppuun, karhu ei tykkää kun sitä väännetään kirsusta, silloin alkaa hirmu ujellus ja armon anominen.
      Siitä vielä potku takalistoon ja asia onkin siltä osin selvä.

    • helppoa

      1. varmistin pois
      2. vedä liipasimesta

    • elsqu3

      mitä pitää tehdä jos karhu tulee vastaan? no, mene samaa reittiä pois ja mene rauhassa. ÄLÄKÄ KOMMENTOI ÄRHEÄSTI !!!!!!!!

      • norkutti

        Tässä jutussa on jarkeä!!!!!!!


      • suisui
        norkutti kirjoitti:

        Tässä jutussa on jarkeä!!!!!!!

        Niin on !! mutta on olemassa myös toinen tapa,joka on karhun tappaminen! siis jos uskltaa . se on varmaankin aika vaikeeta. ( en ole kokeillut sitä konstia itse eikä ole tullut vielä karhu vastaan:) )


    • anneli4

      mitä pitää tehdä emt

      • norkutti

        niin,voishan sen karhun tappaakki.Mut jos on eläinrakas niin ei sitte sitä karhua välttämättä tartte tappaa!!!!!! MUT HYVÄ OIs ETTÄ SEN KARHUN TAPPAIS!!!


    • suisui

      MÄ OON ELÄINRAKAS!!! MUTTA EI SE NY KAUHEEN KIVAA OO KU KARHU TAPPAA MUT :) NIIN SIKS KANNATTAA MIELUMMIN TAPPAA SE ITSE KARHU!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • norkutti

        Mä aattelinki että sä jättäisit sen karhun tappamatta.


      • suisui
        norkutti kirjoitti:

        Mä aattelinki että sä jättäisit sen karhun tappamatta.

        NII IN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MUTTA EIHÄN MEKÄÄ TIEDETÄ MITÄ NE KARHUT MEISTÄ AJATTELEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KUITENKI NYTKI JUORUAA MEISTÄ JOTAIN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! PS. MULLA ON OLLU PIKKUVELI MUT KARHU SÖI SEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • norkuttti

      IHA HIRVEETÄ!!!!!!!!!!!!! MITEN SÄ VOIT. KAUANKO SIITTÄ ON!!!!!!!!!!!!?

    • muu

      Olen itse joutunut montakin kertaa karhun kanssa tekemisiin...Saunassa yhden kerran kun olin ja meni ulos vilvoittelemaan niin karhu kädessä kiinni oli.

      • ellsqu3

        ai samperi


    • ellsqu3

      nii eikannata tappaa jos on eläinrakas mulla on poni joka suojelee karhuilta

    • <3love

      Poni joka suojelee karhuila... - FIKSUA!!

      • ellsqu3

        VOI VOI VOI VOI VOI KIITOS OON FIKSU TYTTÖ VAIKKA ITTE SANON ,,,,,,,,,,,,OLIN HEVOSELLANI SII HEVOSELLA EI PONILLA........ MENIN MAASTOON KUNNES KARHU KARHU TULIVASTAAN ULJAS HEVOSENI LÄHTI LAUKATEN ENNEN HÄ NOUSI PYSTYYN PARI KERTAA JA SITTEN KARU LÄHTI JA ME LAUKATTIIN KOTIIN


    • Puh

      Karhun voi lahjoa hunajapurkilla, etenkin jos sillä on punainen paita. Toinen vaihtoehto on tosiaan poni,

    • ellsqu3

      no esi merkiksi mennä rauhallisesti paikan päältä pois mutta ei saa juosta

    • ellsqu

      mitähänne söpöläiset meistä pikku pallerot ajattelee

    • ellsqu

      mä jon kahvii jus karhujenkaa

    • #minni hiiri

      Mahalleen makaamaan ja kädet niskan suojaksi. Esitä kuollutta, älä liiku!

    • Anonyymi

      Kerran kävelin metsässä ja yhtäkkiä rupes kusettaan ihan hirveesti. No mitäpä muutakaan ku äkkiä housut pois ja kyykkyyn. Sitten kohta ilmesty karhu ja aattelin että nyt tuli loppu mutta karhu säikähtikin mua ja lähti karkuun tuhatta ja sataa. Ei kai ollu ennen nähny kusevaa ihmistä. Voisko olla täydellisempää ajotusta kusihädälle.

      • Anonyymi

        Olitko juonut Karhua? Jos olit, niin se pelästy sitä eikä halunnu päätyä sun suuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olitko juonut Karhua? Jos olit, niin se pelästy sitä eikä halunnu päätyä sun suuhun.

        Ei, minä oon siideripissis henkeen ja vereen!


      • Anonyymi

        Karhujuttuja on kiva lukee Otso-nimisenä.


    • Anonyymi

      Onpas hyviä marjoja! Omnomnomnom... no voi perkele! Mikä siellä perseessä kutiaa niin perkeleesti! Aah, en kestä, nyt pitää raapia! Mutta ei tassut ylety. No sitten kiehnätään maata vasten! No niin, johan rupee helpottaan! Aah, aah, kun helpottaa. Vielä vähän! Noin nyt loppu! Ja sitten taas marjoja suuhun! Omnomnomnom!
      https://www.youtube.com/watch?v=hJ78lGrR4hc

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe