Turkkilaiset miehet+perhe

kihlautunut

Hei! haluaisin saada ihan perustietoa turkkilaisista miehistä perhetraditioista. Toivoisin saavani asiallista palutetta turkkilaisen kanssa olleelta/olevalta. Mitkä olivat suhteen positiiviset ja negatiiviset puolet. Kuinka paljon kulttuuri näkyy suhteessanne. Asutteko suomessa/turkissa tai kummassako teillä on suunnitteilla asua. Kummankin maat edut myös kiinnostaa ( en tarkoita rahallisia vaan suhteen kannalta edullisempia).

14

8287

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirena

että turkkilaisille perhe on erittäin tärkeä, ja vaikka mies sanoo sinun olevan ykkönen, totuus on, että perhe tulee aina ensin.
      Varsinkin pienillä paikkakunnilla asuvat köyhemmät perheet edellyttävät poikien lähettävän jokaisen liikenevän liiran perheelle - siitä huolimatta, että pojalla olisi omakin perhe elätettävänä. Jos pojalla sattuu olemaan länsimainen "rikas" vaimo, rahaa odotetaan tulevan, vaikka poika eläisikin vaimonsa siivellä.

Olen seuustellut turkkilaisen miehen kanssa jo seitsemän vuotta, mutta itsekkäänä ja pihinä ihmisenä, en ole suostunut vakavasti harkitsemaan naimisiin menoa tai yhteen muuttamista, koska tietäen luonteeni tiedän, että näistä raha-asioista nousisi mahtava riita toisensa perään.
      Jos yhteen muuttaminen joskus on ajankohtaista, uskoisin vaakakupin kallistuvan Suomessa asumiseen. Syynä se, että itsenäisenä ihmisenä en suostuisi olemaan miehestä taloudellisesti riippuvainen ja haluan ehdottomasti kasvattaa lapseni Suomessa.

Turkissa arvostan nuorten tapaa kohdella kunnioittavasti vanhempia ihmisiä, mutta en hyväksy tyttöjen elämän rajoittamista, poikien ympärileikkaamista enkä tietämättömyydestä johtuvaa vanhoillisuutta.

Poikaystäväni on asunut poissa kotoaan 17 vuotta, mutta joka kuukausi perheen nuorten koulutukseen, äidin lääkkeisiin yms. lähtee melkoinen osa palkasta.

Kun suhteessa mies on turkkilainen, kulttuuri näkyy kaikissa arkipäivän asioissa, sianlihaa tai sitä sisältäviä makkaroita ei kotiin osteta (pahimmillaan ei edes kyläillä paikoissa, jossa tarjotaan sianlihaa), naisen ei sovi liikkuua ystäviensä kanssa iltaisin kaupungilla. Alkoholi oi myös olla ehdottomasti kielletty. Lisäksi rajoituksia löytyy pukeutumisestakin vaikka kuinka paljon.

Turkissa asuessa ei riitä että miehesi vahtii sinua ja käytöstäsi, samaa tekevät myös miehen sukulaiset ja naapurit.
      kaikkein eniten sieppaa silti turkkilainen "erittäin joustava" aikakäsitys. Jos mies myöhästyy tunnin, se ei ole mitään. Mutta jos mies sattuukin poikkeuksellisesti olemaan tapaamspaikalla ajoissa ja sinä olet myöhässä, niin kuulet asiasta varmasti!

Kaikista vaikeuksista huolimatta kahdeksas yhteinen vuosi on pian alkamassa. Valehtelisin, jos väittäisin, että päivääkään en antaisi pois, mutta taaksepäin katsoessa onnellisia päiviä on kuitenkin enemmän.

• Öznur

Nyt taisi tulla yleistettyä vähän liikaa. Minun mieheni perhe ei esim. oleta meidän lähettävän penniäkään. Eivät varmasti edes huolisi jos yritettäisiin lähettää. Eivätkä todellakaan ole mitään rikkaita. Tyttöjen elämän rajoittaminen, kuten myös niin moni muu asia Turkissa riippuu ihan perheestä. Suurin osa perheistä varsinkin kaupungeissa ja Länsi-Turkissa ovat tässä asiassa hyvinkin moderneja. Esim. mieheni sisko ja monet serkut ovat saaneet koulutuksensa yliopistotasolla, sisko jo muutama vuosikymmen sitten. Miten niin naisen ei sovi liikkua ystäviensä kanssa kaupungilla iltaisin? Tapauskohtaista tämäkin kuten myös tuo sianlihaan/alkoholiin suhtautuminen. Kukaan muu kuin minä itse (ja vähiten mieheni perhe!) ei ole koskaan vahtinut käytöstäni/pukeutumistani edes Turkissa asuessamme. Turkkilainen aikakäsitys on tosiaan aika joustava, mutta toisaalta sama pätee yleensä ainakin Turkissa kaikkiin eli myös naisiin.

Eli siis jos sinun poikaystäväsi on jotain mieltä asiasta tai jos hänellä on joitain tiettyjä tapoja tehdä juttuja, ei se tarkoita sitä että sitä voisi yleistää tyyliin "turkkilaiset tekevät näin ja ovat tätä mieltä".

Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin että vastaukset kysymyksiisi riippuvat täysin suhteen osapuolista, ei heidän kansallisuuksistaan. Turkissa on sentään 70 miljoonaa asukasta, joista kaikilla on varmaan aika eri tapa ajatella ja tehdä asioita. Kulttuuri tietty aina omalta osaltaan vaikuttaa suhteeseen jonkin verran, mutta sitä, miten paljon ja millä tavalla on vaikea sanoa, sillä mielipiteitä ja asenteita esim. naisen asemaan ja uskonnollisuuteen on jo Turkissa paljon erilaisia.

• merkkierkki
        Öznur kirjoitti:

Nyt taisi tulla yleistettyä vähän liikaa. Minun mieheni perhe ei esim. oleta meidän lähettävän penniäkään. Eivät varmasti edes huolisi jos yritettäisiin lähettää. Eivätkä todellakaan ole mitään rikkaita. Tyttöjen elämän rajoittaminen, kuten myös niin moni muu asia Turkissa riippuu ihan perheestä. Suurin osa perheistä varsinkin kaupungeissa ja Länsi-Turkissa ovat tässä asiassa hyvinkin moderneja. Esim. mieheni sisko ja monet serkut ovat saaneet koulutuksensa yliopistotasolla, sisko jo muutama vuosikymmen sitten. Miten niin naisen ei sovi liikkua ystäviensä kanssa kaupungilla iltaisin? Tapauskohtaista tämäkin kuten myös tuo sianlihaan/alkoholiin suhtautuminen. Kukaan muu kuin minä itse (ja vähiten mieheni perhe!) ei ole koskaan vahtinut käytöstäni/pukeutumistani edes Turkissa asuessamme. Turkkilainen aikakäsitys on tosiaan aika joustava, mutta toisaalta sama pätee yleensä ainakin Turkissa kaikkiin eli myös naisiin.

Eli siis jos sinun poikaystäväsi on jotain mieltä asiasta tai jos hänellä on joitain tiettyjä tapoja tehdä juttuja, ei se tarkoita sitä että sitä voisi yleistää tyyliin "turkkilaiset tekevät näin ja ovat tätä mieltä".

Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin että vastaukset kysymyksiisi riippuvat täysin suhteen osapuolista, ei heidän kansallisuuksistaan. Turkissa on sentään 70 miljoonaa asukasta, joista kaikilla on varmaan aika eri tapa ajatella ja tehdä asioita. Kulttuuri tietty aina omalta osaltaan vaikuttaa suhteeseen jonkin verran, mutta sitä, miten paljon ja millä tavalla on vaikea sanoa, sillä mielipiteitä ja asenteita esim. naisen asemaan ja uskonnollisuuteen on jo Turkissa paljon erilaisia.

"Tyttöjen elämän rajoittaminen, kuten myös niin moni muu asia Turkissa riippuu ihan perheestä. Suurin osa perheistä varsinkin kaupungeissa ja Länsi-Turkissa ovat tässä asiassa hyvinkin moderneja."

Tästä on kyllä hyvin erilaisiakin näkökantoja, mm. Aamulehdessä tänä keväänä julkaistiin parin sivun juttu, jossa kävi ilmi, että kaupungilla eivät käy kuin miehet. Jopa täysi-ikäisten tyttöjen menemistä rajoitettiin koulun ja kaupan välille ja haastatellut tytöt kertoivat, että käytäntö oli ihan normaali.

Kyllähän te sen Suomessakin näette, kuinka paljon arabilta tai lähi-idästä kotoisin olevien näköisiä naisia kaupungilla liikkuu yksin tai keskenään eli ei yhtään. Miehiä sen sijaan riittää kadulla ja kahviloissa notkumassa. Mutta uskokaa, mikä parhaalta tuntuu. Totuutta se ei silti muuta.

• Öznur
        merkkierkki kirjoitti:

"Tyttöjen elämän rajoittaminen, kuten myös niin moni muu asia Turkissa riippuu ihan perheestä. Suurin osa perheistä varsinkin kaupungeissa ja Länsi-Turkissa ovat tässä asiassa hyvinkin moderneja."

Tästä on kyllä hyvin erilaisiakin näkökantoja, mm. Aamulehdessä tänä keväänä julkaistiin parin sivun juttu, jossa kävi ilmi, että kaupungilla eivät käy kuin miehet. Jopa täysi-ikäisten tyttöjen menemistä rajoitettiin koulun ja kaupan välille ja haastatellut tytöt kertoivat, että käytäntö oli ihan normaali.

Kyllähän te sen Suomessakin näette, kuinka paljon arabilta tai lähi-idästä kotoisin olevien näköisiä naisia kaupungilla liikkuu yksin tai keskenään eli ei yhtään. Miehiä sen sijaan riittää kadulla ja kahviloissa notkumassa. Mutta uskokaa, mikä parhaalta tuntuu. Totuutta se ei silti muuta.

Tuohon uutiseen olen ottanut kantaa jo aiemmassa viestissäni, joten luepa se.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000721&posting=22000000008979137

"Kyllähän te sen Suomessakin näette, kuinka paljon arabilta tai lähi-idästä kotoisin olevien näköisiä naisia kaupungilla liikkuu yksin tai keskenään eli ei yhtään."

Taidat olla kulkenut silmät kiinni kaupungilla. Juuri eilen näin muutaman musliminaisen porukan joka oli ihan keskenään liikkeellä kaupungilla. Toisaalta nythän puhutaan turkkilaisista, ei arabeista tai muista Lähi-Idästä kotoisin olevista. Käsite on nimittäin aika laaja ja joissain näissä maissa nainen ei todellakaan saa kulkea yksin missään. Tämä ei kuitenkaan koske suurinta osaa Turkkia.

"Mutta uskokaa, mikä parhaalta tuntuu. Totuutta se ei silti muuta."

Minä uskon tasan sen mitä olen Turkissa asuessani omin silmin nähnyt ja kokenut. Totuutta kun ei todellakaan muuta se, mitä jotkut lehdet ennakkoluuloissaan kirjoittelevat.

• tämmöistä

No tuota, olen ollut naimisissa 3 vuotta ja sitä enne pari vuotta seurusteltu, eli mieheni on turkkilainen, olemme asuneet sekä turkissa että suomessa, tällä hetkellä suomessa. Eikä meillä ole samanlaisia "ongelmia" joten lienee ihan henkilöstä kysymys eikä kansallisuudesta. Saan käydä tyttöjen kanssa ulkona, ja käynkin ehkä vähän liiankin usein, juon alkoholia jos siltä tuntuu ja sikaa syön ja naureskelen vielä miehelleni että oi kun on hyvää ja hän nauraa ja sanoo yök... Perhe on tärkeä mutta miehelleni on selvää että meidän )vaikka lapsia ei vielä olekkaan)perheyksikkömme tulee ensin, eikä hän ole lähettämässä rahaa joka kuukausi perheelleen, lähetämme joskus pari kymppiä koska olemme anopillemme velkaa semmoisen 1000 euroa alkuajoiltaimme, kuten lähetämme myös minun äidilleni jolle olemme velkaa... Mieheni perhe ei ole edes mitenkään "köyhä" anopilla on oma asunto ja eläkettä tulee joka kuukausi. Siskot ovat naimisissa ja heidän miehet töissä ja myös jotkut siskoista ja siskontyttö lähteekin pian yliopistoon...
        Vaatteista joskus kuulee narinaa mutta sanon vaan että puen sitä päälle mikä tuntuu mukavalta ja siihen ei ole nipottamista. Mieheni jopa siivoaa kotona enemmän kuin minä ja on muutenkin suhteessa ehkä minua huomaavaisempi joten en voi sano että minulla ainakaan olisi mitään "huonoja" kokemuksia . Tietenkin kulttuurieroja tulee ja turkisssa asuessa oli enemmän konflikteja, mutta jos on tarpeeksi vahva ihminen ja osaa pitää oman päänsä niin no problem.

• kihlautunut

Haluaisin tietää turkkilaisten kanssa seurustelevilta/asuvilta kummassako maassa asutte yhdessä/erikseen? Kuinka turkkilaisiin (sulhoihin) todella suhtaudutaan suomessa ja kuinka teitä jotka asutte Turkissa kohdellaan siellä?

• noin

Minun tuttavani asuu miehensä kanssa Suomessa, täällä on paremmat edellytykset perheen perustamiseen. Ja Turkin koulutussysteemi on ihan hirveä, lukiota varten pitää suorittaa ainakin 80 koetta, ali menneet menevät tavalliseen lukioon, yli 80 passanneet ns. Super High Schooliin.

• Öznur

Jatketaanpas nyt vielä vähän kun on kerran aloitettukin. Eli ollaan asuttu yhdessä Suomessa kuin myös Turkissakin. Suomessa asutaan kyllä molemmat mieluummin. Turkissa kaikki on jotenkin vaan niin paljon vaikeampaa, kun melkeinpä kenenkään (ja vähiten viranomaisten) sanaan ei voi luottaa ja muutenkin kaikki on Suomessa niin paljon paremmin järjestetty yhteiskunnan taholta. Enkä nyt tarkoita mitään rahaetuuksia, vaan sellaisia jokapäiväisen elämän arkisia pikkujuttuja, joita ei Suomessa asuessaan usein edes tule ajatelleeksi. Ehkäpä joskus töitten perässä saatamme vielä muuttaa Turkkiin lyhyiksi ajoiksi kerrallaan, mutta ei muuten.

Mieheni, kuten varmasti muutkin turkkilaiset on toisinaan saanut kokea ennakkoluuloja Suomessa turkkilaisuutensa takia. Hänellä on kuitenkin hyvin laaja ystäväpiiri koostuen suomalaisista ja muista ulkomaalaisista, joten ihan hyvin on tänne sopeutunut kuitenkin. Turkissa asuessamme en ole koskaan kokenut minkäänlaista ennakkoluuloa tai väärinkohtelua ulkomaalaisuuteni tai naiseuteni takia, päinvastoin pikemminkin ihailua perin pohjoismaisen ulkomuotoni johdosta :)

Tsemppiä teille ja hyvää juhannusta.

• Sirena

Yhteistä aikaa vietämme aina Turkissa. Yhdessä asumiseksi en sitä kutsuisi, sillä olen ollut hänen luonaan viikon - 5 viikon pituisia jaksoja, jolloin yhteiselämän haittapuolista ei näe kuin häivähdyksen. Hänen ystävänsä suhtautuivat minuun alkuun kuin näkymättömään. Jonkin ajan kuluttua he huomaisivat, että suhteemme olikin vakaammalla pohjalla kuin " viikon pano", joita poikaystäväni entiset pääasiassa olivat olleet. Nykyisin voin kutsua osaa hänen ystävistään myös omiksi ystävikseni.
        Perheeni ja työtoverini eivät järin arvosta poikaystävääni. perheeni ei ole häntä tavannut, eikä ole kiinnostunut vastakaan tapaamaankaan. Ennakkoluuloista porukkaa! Työkaverit piruilivat asiasta yli 6 vuotta, kunnes tänä keväänä lähdin Turkkiin työkaverini kanssa. Viikko riitti avaamaan hänen silmänsä ja nyt hän on kertonut työpaikalla muillekin, miten mahtava tyyppi se S.n poikaystävä oikein on.

Mitä koulutetummat vanhemmat, sitä "länsimaisemmin" he suhtautuvat ulkomaalaisiin morsiamiinkin. Minun poikaystäväni isä on puuseppä ja äiti kotirouva. Rahaa ei koskaan ole riittävästi, joten poikaystäväni lähettämät liirat tulevat varmasti tarpeeseen. Perheen isä suhtautui minuun reilusti heti alusta pitäen, samoin pikkusisko. Perheen äidin kanssa keskustelu sujuu vain, kun pikaystäväni tulkkaa, joten suhde häneen ei ole kovin läheinen. Ymmärtääkseni heillä on minun varallisuudestani aivan väärä käsitys, sillä turkkilaiseen tapaan he halusivat tietää, paljonko saan palkkaa. Se mitä sillä palkalla lopulta saa, ei sitten enää järin kiinnostakaan.

• kihlautunut

Joo, minä se todellakin olin joka pyysi poistamaan asiattomat viestit tästä keskustelusta! Harmi, että poistui myös osa asiallisiakin samalla, kun oli kiinteä kaksintaistelu. Toivon yhä todellakin kokemuksia perheestä, asumisesta ja kulttuurin näkymisestä parisuhteessa. Toivoisin saavani vastauksia kokemusta omaavilta. Vastaukset saavat olla toki negatiivisiakin kunhan ne vaan ovat realistisia, kokemukseen perustuvia. Kiitos!

• mutta mahdollista
        kihlautunut kirjoitti:

Joo, minä se todellakin olin joka pyysi poistamaan asiattomat viestit tästä keskustelusta! Harmi, että poistui myös osa asiallisiakin samalla, kun oli kiinteä kaksintaistelu. Toivon yhä todellakin kokemuksia perheestä, asumisesta ja kulttuurin näkymisestä parisuhteessa. Toivoisin saavani vastauksia kokemusta omaavilta. Vastaukset saavat olla toki negatiivisiakin kunhan ne vaan ovat realistisia, kokemukseen perustuvia. Kiitos!

Tosiaan, aika vaikeaa täällä on omista kokemuksistaan tai elämästään yleisestikään mitään kertoa, kun aina on joku jonka mielestä ne ovat "väärää tietoa" lehtiartikkeleiden tai vain pelkästään omien ties mistä peräisin olevien ennakkoluulojen perusteella. Ja sitten jo haukutaankin ties millä nimillä. Aivan käsittämäntöntä toimintaa.

Mutta tsemppiä sinulle ja poikaystävällesi. Ainahan täältä Suomesta kuten muualtakin ennakkoluuloisia ihmisiä löytyy. Eihän sillä loppujen lopuksi ole mitään merkitystä mitä muutama mitättömääkin mitättömämpi tyyppi ajattelee suhteestanne, kunhan itse olette onnellisia ja pääsette mahdollisten kulttuurierojen yms. yli.

• juu...
        mutta mahdollista kirjoitti:

Tosiaan, aika vaikeaa täällä on omista kokemuksistaan tai elämästään yleisestikään mitään kertoa, kun aina on joku jonka mielestä ne ovat "väärää tietoa" lehtiartikkeleiden tai vain pelkästään omien ties mistä peräisin olevien ennakkoluulojen perusteella. Ja sitten jo haukutaankin ties millä nimillä. Aivan käsittämäntöntä toimintaa.

Mutta tsemppiä sinulle ja poikaystävällesi. Ainahan täältä Suomesta kuten muualtakin ennakkoluuloisia ihmisiä löytyy. Eihän sillä loppujen lopuksi ole mitään merkitystä mitä muutama mitättömääkin mitättömämpi tyyppi ajattelee suhteestanne, kunhan itse olette onnellisia ja pääsette mahdollisten kulttuurierojen yms. yli.

No, onneksi näitä "mitättömpääkin mitättömämpiä" ja "ennakkoluuloisia" tyyppejä on töissä mm. UVIssa ja poliisin ulkomaalaisasioiden hoidossa. Ei meinaan lohkea enää niin helpolla Turkin pojan oleskelulupa Suomeen kuin ennen (sillä Suomeenhan te joka tapauksessa "miehesi" ehdotuksesta jossain vaiheessa pyritte muuttamaan).

Tiesittekö muuten, että Suomessa asuvat turkkilaiset tekevät suhteessa 44 kertaa enemmän raiskauksia kuin suomalaiset? Myös muita rikoksia selvästi enemmän. Ei ole huhua tai ennakkoluuloa vaan sisäministeriön tilasto. Tiesittekö myös sen, että yli 70 % suomalaisten naisten ja turkkilaisten miesten avioliitoista päätyy eroon? Edelleen, tämäkään ei ole huhua tai rykmentin hevosmiehen puhetta vaan ihan selvää faktaa.

• tarkoitin
        juu... kirjoitti:

No, onneksi näitä "mitättömpääkin mitättömämpiä" ja "ennakkoluuloisia" tyyppejä on töissä mm. UVIssa ja poliisin ulkomaalaisasioiden hoidossa. Ei meinaan lohkea enää niin helpolla Turkin pojan oleskelulupa Suomeen kuin ennen (sillä Suomeenhan te joka tapauksessa "miehesi" ehdotuksesta jossain vaiheessa pyritte muuttamaan).

Tiesittekö muuten, että Suomessa asuvat turkkilaiset tekevät suhteessa 44 kertaa enemmän raiskauksia kuin suomalaiset? Myös muita rikoksia selvästi enemmän. Ei ole huhua tai ennakkoluuloa vaan sisäministeriön tilasto. Tiesittekö myös sen, että yli 70 % suomalaisten naisten ja turkkilaisten miesten avioliitoista päätyy eroon? Edelleen, tämäkään ei ole huhua tai rykmentin hevosmiehen puhetta vaan ihan selvää faktaa.

Äläpäs nyt vaihda puheenaihetta tai oleta olemattomia. En puhunut mitään UVI:n tyypeistä enkä väittänyt omaavani minkäänlaista "miestä". Todistitpahan ainakin oikeaksi pointtini siitä että täällähän nämä minun tai kenenkään muunkaan netissä kirjoittelevan anonyymin elämälle täysin mitättömät tyypit yrittävät perustella toisten tietoja ja kokemuksia vääriksi pelkillä tilastotiedoilla. Elämää on muuten myös tilastojen ulkopuolella. Ja varsinkin siellä.

• minä vain
        tarkoitin kirjoitti:

Äläpäs nyt vaihda puheenaihetta tai oleta olemattomia. En puhunut mitään UVI:n tyypeistä enkä väittänyt omaavani minkäänlaista "miestä". Todistitpahan ainakin oikeaksi pointtini siitä että täällähän nämä minun tai kenenkään muunkaan netissä kirjoittelevan anonyymin elämälle täysin mitättömät tyypit yrittävät perustella toisten tietoja ja kokemuksia vääriksi pelkillä tilastotiedoilla. Elämää on muuten myös tilastojen ulkopuolella. Ja varsinkin siellä.

Täysin ulkopuolisena keskustelun lukijana tahdon vain kommentoida edellisen kirjoittajan viimeistä lausetta. Ihana lause, juuri näin.

Ketjusta on poistettu 46 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      69
      3090
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      29
      1966
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      274
      1556
    4. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      100
      1533
    5. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      260
      1186
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      26
      1098
    7. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      79
      1056
    8. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      120
      1054
    9. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1030
    10. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      98
      1013
    Aihe