meillä on nurmikon ja entisen metsän välissä tommoinen juhannusruusuryteikkö. koiranputki, punainen viinimarja paju yms kasvaa siellä seassa. mietin että voisko sen siirtää muualle, ja sitä ennen leikata alas ja niin tavallaan perata sen juuren noista marjoista yms risuista. kokemuksia?
juhannusruusun alasleikkaus
7
2542
Vastaukset
- Santtu
Nyt kun juhannuskin on tulossa, anna sie ruusun vaan kukkia. Ruusu valkoisine kukkineen näkyy hyvin, kun taustalla on metsä. Ota kaikki muut vierestä pois, tee siis raivaus. Kehoittaisin, että jätä ruusu. On se niin komia ruusu. Jos olet siirtämässä, siirrä vasta syksyllä ruusun kukkimisen jälkeen. Kaiva iso monttu ja ota iso paakkuisena se siitä pois. Paljon vettä. Olikos apua?
- siirsin
viime elokuulla mökillä noita juhannusruusuja ensin puskana,ja tänä vuonna vasta leikkaan ne,katsoin ensin mitkä selvisivät siirrosta.
En kyllä hävittäisi niitä,siistimällä puskat saat niistä vielä ihan hyvät.
- pipsa
kannattaa ennemmin perata muut pois ja ruusut jättää koska se on niin ihana..
- jane
Ne ois tarkoitus siirtää turvaan ja siirtään toisaalle, entisen metsän kannot kun joskus vedetään ylös niin ruusutkin pian tuhoutuisi. Toi polttaminen kuulosti mielenkiintoiselta, ihan lämmitti vanhaa pyromaania.. ;o)
- piikki
Olen kokeillut molemmilla tavoilla; korkeiden versojen kanssa ei aina onnistu. Sen sijaan pari kertaa on leikattu alas ja sitten siirretty, onnistuu paljon paremmin. Lisäksi tee mahdollisimman aikaisin, heti kun maa on pinnasta sula - ainakin meillä juuret ovat olleet aika lailla pinnassa. Osta myös paksut (nahka)hanskat!
- lapsena ollessani
Meillä pappa poltti keväällä aikaisin valtavan juhannusruusuryteikön. Tuhka jätettiin paikaalleen. Uusi kasvu lähti alkukesällä ja seuraavana jussina kukkii jo mahtavasti.
- voi hyvin
siirtää, kun sen tekee lepotilan aikana. Eli myöhään syksyllä tai aikaisin keväällä. Kahtena seuraavana kasvukautena uusia istutuksia on syytä kastella. Jos leikkaat pensaat alas, kukinnan alkaminen kestää, mutta on jo ihan komea kukinta parissa vuodessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513