A-katsastuksesta

Anonyymi-ap

Kummallinen asenne tuolla katsastusasemalla vanhoihin autoihin ja ihmisiin. Autoinssi kehuskelee lehdissä, miten pudottaa joka neljännen vanhan auton hylkyyn ja jopa ajokieltoon. Kun trafi on näin heitä "ohjeistanut", ja päämääränä on saada bensa- ja dieselautot pois teiltä ja uudet hybridi- ja sähköautot tilalle. Ja katsastusinssi nuolee virkamiehen saappaita, oman paikkakunnan väestä viis.

Onko noilla työhenkilöillä mitään käsitystä tämän maan taloustilanteesta ja ihmisten mahdollisuuksista investoida yllätysmenoja autoihin, kun monissa perheissä ei rahat riitä edes ruokaan tai vanhuksilla lääkkeisiin (ja ruokaan). Maaseudun tieinfra on onnettoman huono ja auto välttämätön olemattoman julkisen liikenteen vuoksi. Ei kannattaisi käyttää väärää valtaa. Sellainen tapa jättää mainehaitan mieheen ja firmaan.

10

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin hyvin maallikkomainen on käsityksesi katsastuksesta! En kerro tarkemmin, mutta kokemusta on alasta paljon.

      Kertomasi ei pidä lainkaan paikkaansa. Tuollaisia "määräyksiä" ei Trafilta ole olemassa.

      Lyhesti kerron, että autojen katsastus on muuttunut enemmän liikenne turvallisuudesta kohti kuluttajasuojaa. Auto vaihtaa omistajaa yleisesti juuri katsastuksen jälkeen. Autolla on elinkaaren aikana useita omistajia.

      Katsastaja ei niinkään "vaadi" kaikkia vikoja korjattavaksi vaan "toinen kuluttaja". Toki myös Trafi asettaa vikakohteiden arvostelun asteet.

      Katsastaja ei tee mielivaltaisia päätöksiä, koska niistä seuraa vain hankaluuksia hänelle. Ei siis ole vittumaisia katsastajia.

      Katsastus tulee ajatella niin, että autoon tehdään tarkastus sillä periaatteella, että auto katsastuksen jälkeen vaihtaa omistajaa ja ostaja on 18 vuotias tyttö, joka ei ymmärrä autosta mitään!

      Auto katsastetaan ei omistaja. Auto ei tavallaan ole kenenkään katsastuksen yhteydessä.

      Maallikon käsitys katsastuksesta on eri, onko hän omistaja vai mahdollnen ostaja autolle. Ostaja vaatii, että se auto tarkastetaan (ja korjataan) viimeisen päälle. Pienetkin viat.

      Ja pahinta on jos auto on heti kolarissa katsastuksen jälkeen! Jos siinä menee henki.

      Paha on myös autoliikkeen valitus jos auto päätyy liikkeeseen heti katsauksen jälkeen ja siinä on korjaamattomia vikoja!!

      Mieti?

      • Anonyymi

        Tässä kirjoituksessa näkee juuri ongelman ytimen. Vanha auto ja sen omistaja painii ihan eri sarjassa kuin vaikka sen ekan kesäauton ostaja nuori. Ei vanhan auton ajaja ajattele jälleenmyyntiä, arvonalenemista tai toista ajajaa ollenkaan. Omaansa käyttää kuin fillaria. Tarpeen mukaan.
        Kauppamiehet on eri sarjaa ihmisistä, siihen sakkiin lasken autoinssitkin jatkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kirjoituksessa näkee juuri ongelman ytimen. Vanha auto ja sen omistaja painii ihan eri sarjassa kuin vaikka sen ekan kesäauton ostaja nuori. Ei vanhan auton ajaja ajattele jälleenmyyntiä, arvonalenemista tai toista ajajaa ollenkaan. Omaansa käyttää kuin fillaria. Tarpeen mukaan.
        Kauppamiehet on eri sarjaa ihmisistä, siihen sakkiin lasken autoinssitkin jatkossa.

        Et tunne lainkaan elämää! Ihminen voi esimerkiksi kuolla millon tahansa. Juuri vaikkapa kolarissa!

        Jos auto lähtee katsastuksesta ja jo seuraavassa risteyksessä se on kolarissa ja joku kuolee, vaikkapa lapsi, mitä luulet, tuleeko mustia autoja katsastus aseman pihaan?

        Jos sinua kohdellaan katsastuksessa "leväperäisesti" tai etuoikeutetusti, silloin joutuu tekemään sen jokaisen kohdalla.

        Vain sinä "tiedät" olevasi omistaja "joka ei ikinä vaihda autoa" (mikä ei pidä edes paikkaansa), mutta ei viranomainen voi toimia niin.

        Ja kannattaako autoa edes omistaa, jos ei ole varaa pitää sitä kunnossa!?

        Itse uskot, että vastaantulevista autoista ei hyppää joka toinen sinun kaistalle koska "jonkun ei tarvitse autoa korjata koska ei sitä koskaan vaihda"?

        Hölmömpää en ole kyllä kuullut?

        Juuri tuollainen selitys on tavanomaisin katsa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tunne lainkaan elämää! Ihminen voi esimerkiksi kuolla millon tahansa. Juuri vaikkapa kolarissa!

        Jos auto lähtee katsastuksesta ja jo seuraavassa risteyksessä se on kolarissa ja joku kuolee, vaikkapa lapsi, mitä luulet, tuleeko mustia autoja katsastus aseman pihaan?

        Jos sinua kohdellaan katsastuksessa "leväperäisesti" tai etuoikeutetusti, silloin joutuu tekemään sen jokaisen kohdalla.

        Vain sinä "tiedät" olevasi omistaja "joka ei ikinä vaihda autoa" (mikä ei pidä edes paikkaansa), mutta ei viranomainen voi toimia niin.

        Ja kannattaako autoa edes omistaa, jos ei ole varaa pitää sitä kunnossa!?

        Itse uskot, että vastaantulevista autoista ei hyppää joka toinen sinun kaistalle koska "jonkun ei tarvitse autoa korjata koska ei sitä koskaan vaihda"?

        Hölmömpää en ole kyllä kuullut?

        Juuri tuollainen selitys on tavanomaisin katsa

        Voi veikkonen, olen vanha. 70+ ja onhan näitä elämän päiviä jo nähty.
        Ei autoa tarvitse omistaa, kunhan hv-alue suostuu kuljettamaan meidät "eutanasiaa odottavat" terveyskeskukseen ajallaan. Ja kauppaan ja apteekkiin tai vaikka huoltoasemalle. Postiinkin olisi joskus mukava päästä ettei papan paketit seilaa ympäri Suomenmaata.
        Sairaana yritin päästä Kela-taksilla lääkäriin, muttei huolinut kyytiin koska terveydenhoitaja ei asiaa puoltanut. Olin 40-asteen kuumeessa. Ei auttanut muu kuin kaivaa oma auto esille ja eikun baanalle. Bensa riitti just just. Oli kyllä hutera olo. Labratulos oli että hengenvaarallinen verenmyrkytys. Antibiootteihin ei sitten riittänytkään enää eläkerahat.


    • Anonyymi

      Pahimmillaan auto siis jätetään katsastamatta. Jo nyt on ongelmaksi nousemassa ajo-oikeudettomat ajajat, koska asioille on päästävä. Monelle pienituloiselle se sanktio on halvin ratkaisu. Onko se sitten oikea tapa, no ei. Vanhukset ajavat syrjäseudulla pakon vuoksi, muuten jäävät ruuatta, hoidotta ja heitteille. He korjailevat autonsa vikoja jotka osaavat, osalle jo bensan hinta asettaa kulutusraamit. Kun sitten ajo keskeytyy vikoihin, raadot jäävät teiden poskeen.
      Tämä on tärkeä asia koko maan hyvinvoinnin kannalta, mutta on eskaloitunut no. täällä syrjäisessä osassa.

    • Anonyymi

      Tämähän menee sitten sosiaalipolitiikan puolelle, ei varsinaisesti katsastukseen liittyvää?

      Demokratiassa on tapana, että kaikkia kohdellaan samalla tavalla ja siihen pyrkii myös katsastus. Auto katsastetaan, oli omistaja vaikka presidentti samalla tavalla.

      Jossain kohtaa elämää tulee vastaan myös se, että ei kelpaa liikenteeseen. Ajaja voi olla vaarallisempi kuin auto.

      Itsekin jo eläkkeellä ja olen päättänyt jättää ajamisen ennen kuin joku lääkäri niin määrää. Autoilu on sikakallista. Jos sillä ajaa vähän, on halvempaa ajaa taksilla.

      Näin olen sen ajatellut.

      • Anonyymi

        Koko elämä on sosiaalipolitiikkaa. Oli kyse sitten terveydestä, oikeudesta liikkua tai asua missä tahtoo tai yleisestä hyvinvoinnista, johon myös ruoka lasketaan. Tämän asian on tuonut esille myös juuri julkaistu vanhusasiavaltuutetun kannanotto eduskunnalle.

        Toki katsastus on tärkeää, mutta vähintään yhtä tärkeää on pitää huolta heikoimmista. Heitteillejättö, joka tehdään virkamiehen vallan taholta, on aivan yhtä vakava rikos kuin muukin samanlainen silmien sulkeminen tilanteessa, jossa nähdään ongelma muttei sen tilalle anneta ratkaisuja.

        Oma taksimatkani kauppaan maksaisi noin 50-60 euroa per suunta. Eli, reipas satanen yhteen kauppakäyntiin. Entä muut matkat? Ei pieneläkeläisen rahat riitä, ja jos oman auton pito maksaa alle 50 euroa kuussa, vanhuskin osaa budjetin luvut. Me seniorit ja sodan jälkeisen sukupolven kasvatit arvostamme vanhaa, oli se sitten torppa tai kosla. Suonissa virtaa äidinmaidosta saatu kriisin ja sodan pelko, joissa tilanteissa ei haaskata hyvää ja käyttökelpoista. Nykykersat, nuo oman napanöyhdän kaivelijat, eivät näe oman itsekeskeisyytensä yli. Minäminä jne,


    • Anonyymi

      Autojen katsastus on täysin turhaa bisnestä koska uudet vialliset autot poistuvat käytöstä varaosoksi ja paaluun korkeiden korjauskustannusten vuoksi ja vanhat autot poistuvat käytöstä itsestään automaattisesti koska niitä ei voi eikä kannata enää korjata eikä varaosoa juurikaan aina löydy ja korroosiovaurioiden korjaaminen on liian kallista. Ei siihen katsastusinssiä tarvita. Suomen autokanta yksinkertaisesti vain vähenee ja vanhenee käsiin.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Korjaus on kallista alalla kuin alalla ja varsinkin käsityönä tehtynä. Katsastuksessa löytyy aina vikoja ja aina vanhoista autoista. Tämä maa on vaikeiden ja vaihtelevien sääolosuhteiden vuoksi jo edesauttamassa vikaantumista ja nykyisin myös tie-infra. Itsekin olen rikkonut autoani juuri järkyissä maanteiden kuopissa ja tuulilasit irtokivissä. Ei auta valitus kun koppia ei oteta.
        Vitsinä heitän katsareista "etsi viisi virhettä, löydä kymmenen" ja sitä rataa.
        Entten tentten, kuka pudotetaan seuraavaksi. Pätkätyölainen, yh-äiti, opiskelija, sairas vaiko lonkkavikainen vanhus. Oppivat olemaan, hmm....


    • Anonyymi

      Ekologisinta on ajaa vanha auto loppuun ja sitten paaliin. Korjata ajokuntoiseksi järkevällä hinnalla auton arvoon nähden tai sitten vaihtaa suosiolla uudempaan vanhaan. Varsinkin maaseudulla ja heillä joilla ajot ovat vain kauppakassimatkoja.
      Johan liikennevakuutuksessakin määritellään ajokilometrien osuus, eli max 5t ajokm ja vakuutusmaksu on halpa. Varsinkin täysillä bonuksilla, kuten itselläni on. Moitteeton ajohistoria yli 45 vuotta. Siihen vuosimäärään mahtuu melekoinen määrä malleja ja merkkejä, bensakonetta ja diisseliä, henkilöautoa ja pakettiversioita.
      Ökyä en ole kaivannut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe