Vakuutusko vain, että niin on asia?
Laittakaa tänne ne kohdat, jotka todistaa, että se on Jumalalta. Jo Barnabaan evankeliumiakin on kritisoitu väärennökseksi.
Mikä koraanissa todistaa sen olevan Jumalalta?
117
864
Vastaukset 117
- Anonyymi
Eikös koraani ole Allahilta. Ei pidä sekoittaa Jumalaa ja Allahia, kuten ei Pekkaa ja Jussiakaan. Eri persoonista kyse.
- Anonyymi00025
Kristitty arabi ja sanon Allah ja Allahu Akbar. Myös arabian kielen Raamatussa lukee Allah.
Arabia on äidinkieleni. - Anonyymi00027
Anonyymi00025 kirjoitti:
Kristitty arabi ja sanon Allah ja Allahu Akbar. Myös arabian kielen Raamatussa lukee Allah.
Arabia on äidinkieleni.الحمد لله 🙏
Muhammad (lhsll) ei osannut lukea eikä kirjoittaa, joten samoin kuin raamattu, koraani sävellettiin suusanallisesti kerrottujen muhammadin (lhysll) nuotiotarinoiden perusteella.
Sellainen etu koraanilla kyllä on, että muhammad oli olemassa, mitä ei todellakaan jeesuksesta voi sanoa. Hämmentävää tietysti on että muhammadanisminharhaiset pitävät olematonta jeesusta allahin profeettana. Heikko suoritus hammaskeijun lomittajan epäpätevän sijaisen suorittamasta pyhän tekstin innoittamisesta.- Anonyymi00037
he-ma kirjoitti:
Muhammad (lhsll) ei osannut lukea eikä kirjoittaa, joten samoin kuin raamattu, koraani sävellettiin suusanallisesti kerrottujen muhammadin (lhysll) nuotiotarinoiden perusteella.
Sellainen etu koraanilla kyllä on, että muhammad oli olemassa, mitä ei todellakaan jeesuksesta voi sanoa. Hämmentävää tietysti on että muhammadanisminharhaiset pitävät olematonta jeesusta allahin profeettana. Heikko suoritus hammaskeijun lomittajan epäpätevän sijaisen suorittamasta pyhän tekstin innoittamisesta.Jokaisella on mieli pisteensä mutta minua kiinnostaa "muhammadin (lhysll)" suluissa olevat kirjaimet profeetan nimen jälkeen voisitko selittää millä kielellä ovat?
- Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Jokaisella on mieli pisteensä mutta minua kiinnostaa "muhammadin (lhysll)" suluissa olevat kirjaimet profeetan nimen jälkeen voisitko selittää millä kielellä ovat?
(lisäksi) jos et vasta niin ei mitään kuulostat hindulaiselta. En aio sanoa mitään sen enempää. Luulen, että tarkoitat sillä मुहम्मद, उन पर शांति और आशीर्वाद हो.. Tai sitten et copie paste tyyli sinulla et tiedä.
- Anonyymi00039
he-ma kirjoitti:
Sellainen etu koraanilla kyllä on, että muhammad oli olemassa, mitä ei todellakaan jeesuksesta voi sanoa. Hämmentävää tietysti on että muhammadanisminharhaiset pitävät olematonta jeesusta allahin profeettana. Heikko suoritus hammaskeijun lomittajan epäpätevän sijaisen suorittamasta pyhän tekstin innoittamisesta.Lukutaidoton "sävelsi" sinun mieletasi asioita joita vasta nykyaikana saatu selville aika hyvä juttu joka todistaa Koraanin Jumalan sanaksi pikemminkin kuin Sävellykseksi
Hindulaisuuteen kuuluu tiettyjen eläinten, kuten lehmien ja apinoiden, kunnioittaminen keinona saavuttaa henkistä ylevöitymistä meditaatio- ja joogarituaalien avulla muttei ole tietoa kuka niitä loi. Ymmärrän sen takia mielipiteesi sisältöä. Anonyymi00037 kirjoitti:
Jokaisella on mieli pisteensä mutta minua kiinnostaa "muhammadin (lhysll)" suluissa olevat kirjaimet profeetan nimen jälkeen voisitko selittää millä kielellä ovat?
Siis näin
lhsll - lillukoon hän sian lietelannassa
lhysll - lillukoon hän yhä sian lietelannassa- Anonyymi00047
he-ma kirjoitti:
Siis näin
lhsll - lillukoon hän sian lietelannassa
lhysll - lillukoon hän yhä sian lietelannassaKiitos vastauksesta
Tiesin että hindulaiset arvostavat eläimiä ja lehmiä varsinkin mistä muusta voisit puhuakaan.
Sian mainintaa ei liikuta mutta ethän voinut muuta mainitakaan kun lehmän lantaa arvostetaan suuresti ja pidetään pyhänä teillä . Sillä on tärkeä rooli uskonnollisissa seremonioissa, ja sitä käytetään laajasti arjessa puhdistaviin ja hoitaviin tarkoituksiin. Pyhän lehmän siunausta sulle. - Anonyymi00051
he-ma kirjoitti:
Sellainen etu koraanilla kyllä on, että muhammad oli olemassa, mitä ei todellakaan jeesuksesta voi sanoa. Hämmentävää tietysti on että muhammadanisminharhaiset pitävät olematonta jeesusta allahin profeettana. Heikko suoritus hammaskeijun lomittajan epäpätevän sijaisen suorittamasta pyhän tekstin innoittamisesta.Jeesus ON Totuus.
- Anonyymi00062
Anonyymi00051 kirjoitti:
Jeesus ON Totuus.
Joo kommenteja si joissa haukut kristinusko ovat saatavilla et voi pyyhkäistä. 🤣🤣 Hindu poika olet Häpeätkö uskontosi. Minua ei haittaa mihin uskot mut halveksin käytöstäsi
- Anonyymi00088
Ei, kyllä kysymys on samasta Jumalasta. Koraanissa esiintyy Jeesuskin, mutta ei siinä ole Jumalan poika, mutta suuri ja arvostettu profeetta, Marian poika. Juutalaiset odottavat vieläkin messiaksen tuloa.
- Anonyymi00094
he-ma kirjoitti:
Sellainen etu koraanilla kyllä on, että muhammad oli olemassa, mitä ei todellakaan jeesuksesta voi sanoa. Hämmentävää tietysti on että muhammadanisminharhaiset pitävät olematonta jeesusta allahin profeettana. Heikko suoritus hammaskeijun lomittajan epäpätevän sijaisen suorittamasta pyhän tekstin innoittamisesta.Jeesus on todellisempi, historioitsijoiden mainitsema hahmo. Sinänsä Jeesuksen kaltaisia hahmoja oli useita, kuin myös muhamedin kaltaisia heimopäälliköitä.
Muhamedista ei ole muuta historiallisesti todennettua tietoa kuin samaiset tarinat. Mutta teillä muslimeillahan on se oma historian käsityksenne jolle ei voi kuin nauraa. - Anonyymi00098
Anonyymi00047 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta
Tiesin että hindulaiset arvostavat eläimiä ja lehmiä varsinkin mistä muusta voisit puhuakaan.
Sian mainintaa ei liikuta mutta ethän voinut muuta mainitakaan kun lehmän lantaa arvostetaan suuresti ja pidetään pyhänä teillä . Sillä on tärkeä rooli uskonnollisissa seremonioissa, ja sitä käytetään laajasti arjessa puhdistaviin ja hoitaviin tarkoituksiin. Pyhän lehmän siunausta sulle.Hindujen arvostus on vähän sitä sun tätä. Lehmät kärsivät nälästä, syövät mitä sattuu, sairastavat ja niitä kolhitaan. Ei se ole luonnonmukaista naudan elämää sekään elää kaduilla.
- Anonyymi00101
Anonyymi00025 kirjoitti:
Arabia on äidinkieleni.Jumala-sanan väärin käyttöä ja omimista. Jumala on vanhempi tarkoittaen juutalaisten jumaluutta, ja on toista sanajuurta kuin allah.
Koraani syntyi hyvin pimeissä olosuhteissa luolassa, mitenkään ei jumalallista alkuperää voi todistaa.
Juutalaisten Jumala esiintyi kertoman mukaan aina kirkkaudessa ja valossa.
- Anonyymi
Siinä lukee että se on Jumalan sanaa ja se kertoo sen yhden ainoan Jumalan (Al-Lah) armosta ja viisaudesta ja tämän asettamasta laista ihmiskunnalle sekä se tietää menneistä profeetoista mitä historijoitsijatkaan eivät tiedä.
- Anonyymi
Jos Historioitsijat eivät tiedä, niin mistä tiedät verrata sitä mitä kerrotaan?
- Anonyymi00031
Anonyymi kirjoitti:
Hän kuvasi miltä näytti kaikki profeetat koska tapasi heidät yöllisessä matkassaan. (Hänellä myöskin on ihmeitä niin kuin muut profeetat.)
- Anonyymi00067
Anonyymi kirjoitti:
Asioita kerrottu koraanissa mutta vasta 1900luvulla saatiin selväksi.
- Anonyymi00095
Anonyymi kirjoitti:
Inhimillisellä mittapuulla mitaten, juutalaisten Jumala on tuhansia vuosia vanhempi nimenomaan järjestäytyneenä uskontona. Allah on kuin eiliseltä, vaikka kyseinen pakanajumaluus lie sekin vanha ja vanhastaan palvottu. Kysymys onkin, miksi piti luoda kokonaan uusi uskonto jos ainekset oli jo olemassa, mutta siihen ympättiin pikemminkin pahoin vaikuttavia aineksia? Sotia ja alistaa olisi voinut ilman sitäkin, eli oliko se tapa värvätä sotilaita?
- Anonyymi
Biblia: Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet. Heidän hedelmistänsä te tunnette heidät: hakeeko joku viinamarjoja orjantappuroista, taikka fikunia ohdakkeista? Niin jokainen hyvä puu kasvaa hyvät hedelmät; mutta mädännyt puu kasvaa häijyt hedelmät. Hyvä puu ei taida häijyjä hedelmiä kasvaa, eikä mädännyt puu hyviä hedelmiä kasvaa. Jokainen puu, joka ei kasva hyvää hedelmää, hakataan pois, ja tuleen heitetään. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet? Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.
TÄMÄ ON TOTUUS KUN SE AIKA KOITTAA
Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.- Anonyymi
neitse touhujahan nää vatsivat tuonpuoleisessa
pitäsköhän pikkasen nauraa, kun lihaa sinne ei lähe mukaan muutakuin henki
näiltä JUMALLALLE TUNTEMATTOMILTA - Anonyymi00040
menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät... EIKÖ NUO VÄÄRINTEKIJÄT OLE JOTKUT KRISTITYT ITSE JOTKA HAUKKUVAT, VALEHTELEVAT, HUORAAVAT, TAPPAVAT VIATTOMIA... JA VÄITTÄVÄT ETTÄ KAIKKI MUUT MENEVÄT HELVETTIIN MUTTEIVÄT NOUDATA MITÄÄN JESUKSEN SANOISTA JA JAUHAAVAT SOVITUS TYÖSTÄ JOTA EI OLE KOSKAAN OLLUT. Sisä lukutaito tarvitsee aivoja jesus tarkoitti jo silloinkin ettei pelastu kuin Teoilla.
- Anonyymi00053
Anonyymi00040 kirjoitti:
menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät... EIKÖ NUO VÄÄRINTEKIJÄT OLE JOTKUT KRISTITYT ITSE JOTKA HAUKKUVAT, VALEHTELEVAT, HUORAAVAT, TAPPAVAT VIATTOMIA... JA VÄITTÄVÄT ETTÄ KAIKKI MUUT MENEVÄT HELVETTIIN MUTTEIVÄT NOUDATA MITÄÄN JESUKSEN SANOISTA JA JAUHAAVAT SOVITUS TYÖSTÄ JOTA EI OLE KOSKAAN OLLUT. Sisä lukutaito tarvitsee aivoja jesus tarkoitti jo silloinkin ettei pelastu kuin Teoilla.
Tottakai oli syntien sovitus koska ei ole mitään millä voisimme itse itsemme vapaaksi ostaa.
- Anonyymi00068
Anonyymi00040 kirjoitti:
Kuulemma sotarikokset, murhat ja siltä väliltä on sovittu verellä. Juu näin hulluksi mennyt tämä touhu.
- Anonyymi
Perjantai 23.8.2024
Herra, minun Jumalani, sinua minä huusin avuksi, ja sinä teit minut terveeksi.
Ps. 30:3
se on - SANA JOKA ON KAIKKEA- Anonyymi00041
Kuka kolmesta on Jumala siinäpä kysymys.
Aloitan Jumalan, armeliaan Armahtajan, nimeen.Ylistys Jumalalle, maailmojen Herralle.Armeliaalle Armahtajalle,Tuomiopäivän kuninkaalle.Sinua me palvelemme ja Sinulta me pyydämme apua.Ohjaa meidät oikealle tielle,Niiden tielle, joille olet suoniosasi, ei niiden, jotka ovat herättäneet vihasi, eikä niiden, jotka ovat eksyneet
- Anonyymi
SAKKEUS TULE PUUSTA ALAS
Päivän Sana
23.08.24
Kun ihmiset näkivät tämän, he sanoivat paheksuen: ”Syntisen miehen talon hän otti majapaikakseen.” Mutta Sakkeus sanoi Herralle kaikkien kuullen: ”Herra, näin minä teen: puolet omaisuudestani annan köyhille, ja keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin.” Luuk. 19:7–8
Jeesus löytää tiensä syntisten ihmisten majoihin ja sydämiin. Pyhillä on siinä tosin kestämistä, kun kaikkein Pyhin astuu syntisten keskelle eikä suostu heitä tuomitsemaan. Tie Sakkeuksen sydämeen avautui Jeesuksen ehdottomasta rakkaudesta. Suostuessaan kumartumaan syntisen ja tuomitun miehen kotiin Jeesus osoitti evankeliumin kuuluvan jokaiselle ihmiselle, aivan erityisesti juuri syntisille. Jeesuksen rakkaus oli aseistariisuvaa. Sen koskettamana Sakkeus kutsui Jeesusta Herraksi, tunnusti pahat tekonsa ja tahtoi korvata enemmän kuin kohtuullisesti vääryydellä toisilta ottamansa. Sakkeuksen elämä sai kokonaan uuden suunnan. Ehdoton rakkaus oli astunut Sakkeuksen kotiin ja sydämeen. Se oli kirjaimellisesti kävellyt sisälle.
mikä on sinun oikeutesi- Anonyymi
Missä kohin tässä on islamin paikka
- Anonyymi00042
Mistä sinä oikein puhut kirjoitat puoli raamattua aiheen ulkopuolta. Tässä puhutaan koraanista. Tuo lähetä pikemminkin suomenpolitikoille kun ei liity mitenkään tähän aiheeseen. Teillä on omat Raamatun palstat kirjota sinne.
- Anonyymi
Koraanista on monta käännöstä.
AST on sanastoltaankin yhteensovitettu Kirkkoraamatun kanssa. Se ei saa nikottelemaan vaan toimii yhteistyössä Raamatun käännösten ohella.
Shiia muslimien englanninnos on kuitenkin toimivampi ja jalompi. Se antaa lukijalle johdatuksen. Englanninninnokset sisältää tietoa paljon enemmän kuin suomennos.
Ainoa seikka joka Koraanissa epäilyttää on se että se käyttää apokryfisiä kristillisiä tekstejä melko paljon. Esim. Bartholomeuksen evankeliumi jne.
Huonokin käännös on kuitenkin niin hyvä että ei ole syytä epäillä Koraanin olevan muuta kuin Ismaelille luvatun suuren kansakunnan pyhä teos Jumalalta. Se on myös Jumalan ääntä jota TOINEN PUOLUSTAJA, TOTUUDEN HENKI, HÄN käyttää totuuden valaisemiseen. Mutta Raamattu on tietenkin ylistyksen, kiitoksen ja kunnioituksen perusta yhä. Koraani valaisee totuuden paremmin kuitenkin.
Kyllä ihmetyttää kuinka monet käyttää Koraania ja Sunnaa antamatta niistä kiitosta ja ylistystä Jumalalle. Jumala tulee eräänä päivänä ottamaan Koraanin pois. Mutta se ei ole ratkaisevaa enää. Muhammed (saas) on jo korotettu Intian Vishnuksi ja alati lähetetään Krishnan inkarnaatioita kun uskonto on vaarassa taantua. Tämä on Jumalan Lähettilästään ylentävä uskonto. Joka osaa antaa tietoa Jumalasta enemmän kuin tarpeeksi.
Jumala on varustanut aivan kaikki sanallaan ja tuntemuksellaan.- Anonyymi
Miksi se käytös on näillä täyttä ylitsejuoksua oikeuksin ?
ELÄKÄS RUPEA HYSSYTÄMÄÄN - Anonyymi
KAIKKEUS PISTI IHMISEN ELANTONSA HANKKIMAAN OTSA HIESSÄ VAIVOINEEN
JA RAKENSI MEILLE PELASTUKSEN EHTOISUUKSIN
EI ELÄMÄ OLE YHTÄ ILMAISUUTTA JA SIKIÄMISTÄ MUKAS OIKEUKSIN JA PALKINNOIN - Anonyymi00043
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se käytös on näillä täyttä ylitsejuoksua oikeuksin ?
ELÄKÄS RUPEA HYSSYTÄMÄÄNKäännät asia toisin
- Anonyymi00044
Anonyymi kirjoitti:
KAIKKEUS PISTI IHMISEN ELANTONSA HANKKIMAAN OTSA HIESSÄ VAIVOINEEN
JA RAKENSI MEILLE PELASTUKSEN EHTOISUUKSIN
EI ELÄMÄ OLE YHTÄ ILMAISUUTTA JA SIKIÄMISTÄ MUKAS OIKEUKSIN JA PALKINNOINSuomessa avut kaikille samat. Kantasuomalainen nainen ( jossain lehdessä) eronnut ja 10 lapsen äiti avustuksilla elää mieluummin kuin töissä käy. Omaa kertomuksen MUKAAN SUOMALAINEN Kateus on ongelma kaikessa.
- Anonyymi00045
Anonyymi00044 kirjoitti:
Suomessa avut kaikille samat. Kantasuomalainen nainen ( jossain lehdessä) eronnut ja 10 lapsen äiti avustuksilla elää mieluummin kuin töissä käy. Omaa kertomuksen MUKAAN SUOMALAINEN Kateus on ongelma kaikessa.
Oman kertomuksensa mukaan elämästään . mielestäni suomalainen kateus on se ongelma (korjaus)
- Anonyymi
Jeesus toteutti Vanhan testamentin lupaukset Messiaasta, mutta jotkut näkivät hänessä vain Joosefin pojan.
- Anonyymi00054
Jeesus on Jumalan Poika, ainokainen.
- Anonyymi
Islam on valheuskonto.
- Anonyymi00048
Kristinusko RAKKAUDEN USKONTO
"Kulkekaa hänen perässään kaupungin halki ja tappakaa säälittä, ketään säästämättä. 6Tappakaa vanhukset ja nuoret miehet, neidot, naiset ja lapset, tappakaa heidät viimeistä myöten" - Anonyymi00105
Anonyymi00048 kirjoitti:
Kristinusko RAKKAUDEN USKONTO
"Kulkekaa hänen perässään kaupungin halki ja tappakaa säälittä, ketään säästämättä. 6Tappakaa vanhukset ja nuoret miehet, neidot, naiset ja lapset, tappakaa heidät viimeistä myöten"Et edes tiedä milloin siteeraat Vanhaa, milloin Uutta Testamenttia. Opi tämä: kristinuskoa on UT. Raamattu on kokonaisuus, joka sisältää molemmat, syystä että VT:ssa ennustetaan Vapahtajan tuleminen ja armo.
Muuten VT on vain kulttuurihistoriallisesti kiintoisa, en tiedä onko juutalaisillekaan enää kovin tärkeässä roolissa.
VT kuvaa omaa aikaansa laajemminkin kuin juutalaisuuden kannalta.
- Anonyymi
koraani on Raamatun mukaan riivaajien oppi.
- Anonyymi00032
Siis tuntemattoman Raamatun kirjoittajan mukaan vai???
- Anonyymi00046
Missä kohti lukee sellaista. Islam ei siihen aikaan vielä ollut. Onko uusi lisäys
- Anonyymi00099
Siltä se nyt vaikuttaa. Kaikki on käännetty ikäänkuin nurin päin kristinuskoon verraten. Se, että siellä on nimiä Raamatusta, ei muuta ydinasiaa. Alistus, sotiminen, naisten ja lasten asema, miesten valta ja koskemattomuus, väkivallan suora hyväksyminen ja kehotus siihen, Jeesuksen kieltäminen Vapahtajana, sen sijaan jokin hassutus neitsyistä paratiisissa, hohhoijaa.
Mutta selvimmin tämä kaikki näkyy islamilaisissa yhteiskunnissa vs. sekulaarit tai kristillispohjaiset yhteiskunnat. - Anonyymi00100
Anonyymi00046 kirjoitti:
Missä kohti lukee sellaista. Islam ei siihen aikaan vielä ollut. Onko uusi lisäys
Raamatussa on ennustus tulevista vääristä profeetoista. Tunnuksena on, jos ei tunnusta Jeesusta Vapahtajana, on väärää eksytystä oli muuten miten kaunista ja hyvää tahansa.
- Anonyymi
Raamattuun valittiin tarkoin vain ne teokset joissa Jumalaa ylistetään, kiitetään ja kunnioitetaan yli kaiken muun.
Mm. Paavalin kirje Teklalle jätettiin pois kun siinä erään seurakunnan jäseniä tehdään enkeleiksi.
Myös monien apostolien evankeliumit ja teot jätettiin pois kun niissä keskityttiin suorasukaiseen totuuteen. Mutta Koraani otti huomioon kaikkien raamatusta pois jätettyjen apostolien teot totuudelliset.
Raamatun teemoista tärkeimmät ovat PYHYYS, RAKKAUS, TOIVO JA USKO. Paljon vähempiarvoista on Totuus ja tieto. Raamattu on uskon varainen teos, jonka käsitteleminen pelkän totuuden varassa johtaa pilkkaan.
Koraani on evankeliumi, ratkaisu, varoitus ja johdatus. Se ei keskity ylistämiseen. Niinpä islamissa onkin soittimet ja musiikki jopa kielletty. Koraani ei keskity myös pelkästään totuuteen vaan usko on sitä tärkeämpi. Kuitenkin Totuus on paljon enemmän esillä kuin Raamatussa.
Koraani kehottaa ottamaan huomioon raamatun kaikkein tärkeimmät teemat ja on ydinoppi raamatusta. Se on täysin yhteensopiva raamatun kanssa.- Anonyymi
jo päältäkin päin näkee mihin pyrkivät valtauksissaan niinkuin tämä kirjoituskin on täyttä vinoutumaa ja sanan helinää vailla mitään käytäntöä
lähtömaissaan sotivat jotta ilmainen pakolaisuus paikka heltiää ja sittä sitten eteenpäin omia lakejaan suomeen soveltaen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jo päältäkin päin näkee mihin pyrkivät valtauksissaan niinkuin tämä kirjoituskin on täyttä vinoutumaa ja sanan helinää vailla mitään käytäntöä
lähtömaissaan sotivat jotta ilmainen pakolaisuus paikka heltiää ja sittä sitten eteenpäin omia lakejaan suomeen soveltaenKyllä juutalaisten lakia ja Jeesuksen evankeliumia on noudatettu 2000 vuoden ajan kaikkialla enemmän tai vähemmän.
Niitä ei enää kukaan ole aikoihin vastustanut. Ne tuotiin moniin paikkoihin aikanaan miekan avulla. Tämä on ollut ainoa keino jo 2000 eKr Asyyrian ajasta lähtien ja myöhemminkin.
Sunna on myös Jumalalta tullut varteen otettava käyttäytymisnormisto, jossa on avaimia esim. Anteeksiantamukseen syntien yms. Se ei varsinaisesti ole Laki, vaikka sitä jotkut sellaisena pitävät.
Sunna voidaan tuoda vain sotien avulla niin kuin on laita ennenkin ollut joka ikisen lain. Esim. Tsingis Khan miekkaili paljon ja hänen jälkeensä tehtiin pyhää lakia tunnetuksi.
Koetteko olevanne jotenkin uhri tai pakon edessä jos Jumala vaatii pyhitystä sunnan avulla koko maailmassa. Vai pelkäättekö jäävänne kiinni monijumalaisuudesta niin kuin Intia ehkä jäisi. Huudatteko taisteluhuutoanne Intian puolesta ehkä?
Ei Jeesus tullut pois pyyhkimään vanhoja lakeja, oikeuksia tai sopimuksia. En koe millään tavalla huonoksi Suomen lintukodon lakeja. Vaan Entä jos Jumala tahtoo uskonnolle parempaa asemaa ja teokratian astumista humanismin tilalle. Vaikka se olisi jopa huononnus vallitsevaan hyvinvointiin.
Ehkä hyvinvoinnissa on menty liian pitkälle ja ihmiset ovat lähes jumalia. Ehkä Jumala tahtoo pyhyyttä takaisin voimaan maailmassa.
Monoteismin ehdoton vaatiminen ei pitäisi olla liian vaikea pala. Koraani sanoo uskokaa kaikkiin enkeleihin, kaikkiin pyhiin kirjoihin ja Kumartakaa niin kuin muutkin kumartavat.
Mutta jos jo Mooses ja Jeesus nousi koko maailman laiksi niin miksi ei myös Sunna voisi sitä olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä juutalaisten lakia ja Jeesuksen evankeliumia on noudatettu 2000 vuoden ajan kaikkialla enemmän tai vähemmän.
Niitä ei enää kukaan ole aikoihin vastustanut. Ne tuotiin moniin paikkoihin aikanaan miekan avulla. Tämä on ollut ainoa keino jo 2000 eKr Asyyrian ajasta lähtien ja myöhemminkin.
Sunna on myös Jumalalta tullut varteen otettava käyttäytymisnormisto, jossa on avaimia esim. Anteeksiantamukseen syntien yms. Se ei varsinaisesti ole Laki, vaikka sitä jotkut sellaisena pitävät.
Sunna voidaan tuoda vain sotien avulla niin kuin on laita ennenkin ollut joka ikisen lain. Esim. Tsingis Khan miekkaili paljon ja hänen jälkeensä tehtiin pyhää lakia tunnetuksi.
Koetteko olevanne jotenkin uhri tai pakon edessä jos Jumala vaatii pyhitystä sunnan avulla koko maailmassa. Vai pelkäättekö jäävänne kiinni monijumalaisuudesta niin kuin Intia ehkä jäisi. Huudatteko taisteluhuutoanne Intian puolesta ehkä?
Ei Jeesus tullut pois pyyhkimään vanhoja lakeja, oikeuksia tai sopimuksia. En koe millään tavalla huonoksi Suomen lintukodon lakeja. Vaan Entä jos Jumala tahtoo uskonnolle parempaa asemaa ja teokratian astumista humanismin tilalle. Vaikka se olisi jopa huononnus vallitsevaan hyvinvointiin.
Ehkä hyvinvoinnissa on menty liian pitkälle ja ihmiset ovat lähes jumalia. Ehkä Jumala tahtoo pyhyyttä takaisin voimaan maailmassa.
Monoteismin ehdoton vaatiminen ei pitäisi olla liian vaikea pala. Koraani sanoo uskokaa kaikkiin enkeleihin, kaikkiin pyhiin kirjoihin ja Kumartakaa niin kuin muutkin kumartavat.
Mutta jos jo Mooses ja Jeesus nousi koko maailman laiksi niin miksi ei myös Sunna voisi sitä olla.miksi ei myös Sunna voisi sitä olla.
- sunna EI VOI OLLA koska sen takana on vääristymä totuudesta taka ajatuksin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä juutalaisten lakia ja Jeesuksen evankeliumia on noudatettu 2000 vuoden ajan kaikkialla enemmän tai vähemmän.
Mutta jos jo Mooses ja Jeesus nousi koko maailman laiksi niin miksi ei myös Sunna voisi sitä olla.Islam on monikerroksinen normaalin hävittäjä, yksinkertaisesti sanottuna ja on valloitus järestelmä eikä mikään elämän uskonto ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos jo Mooses ja Jeesus nousi koko maailman laiksi niin miksi ei myös Sunna voisi sitä olla.13.9.2024
Raamatunteksti(t)
Apostolien teot 20
32»Jätän nyt teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, sen sanan, jossa on voima rakentaa teitä ja antaa perintöosa kaikkien pyhitettyjen joukossa.
Apostolien teot 20:32
- 33Hopeaa tai kultaa tai vaatteita en ole keneltäkään halunnut. 34Te tiedätte itse, että minä näillä käsilläni olen hankkinut itselleni ja tovereilleni sen, mitä olemme tarvinneet. 35Kaikin tavoin olen teille osoittanut, että näin, työtä tehden, tulee huolehtia vähäosaisista muistaen Herran Jeesuksen omat sanat: ’Autuaampi on antaa kuin ottaa.’»
36Näin puhuttuaan Paavali polvistui ja rukoili yhdessä toisten kanssa. 37Kaikki itkivät ja syleilivät ja suutelivat häntä. 38Kaikkein suurinta tuskaa he tunsivat siitä, etteivät he, niin kuin Paavali oli sanonut, enää näkisi häntä. He saattoivat sitten hänet laivaan. - Anonyymi00055
Jeesus sanoi että palatessaan, LÖYTÄNEEKÖ HÄN USKOA MAAN PÄÄLTÄ?
- Anonyymi00106
Ei ole lainkaan yhteen sopiva. Koraanin syntyessä vaikutti jo kristinusko. Miksi se ei kelvannut? Kristinusko kehottaa evankelioimaan hengellisesti, ei konkreettisesti valtaamaan maata ja niiden kansoja alistaakseen väkisin islamille. Se viljelee vihaa mm. juutlaisia kohtaan. Se ei ole mikään ratkaisu mihinkään. Islam aiheuttaa paljon sotia, mikä on ennustettukin Raamatussa Olemmehan kaikki vaivan alaisia kunnes Vapahtajan aika on.
- Anonyymi
Raamatun lukuja jokaiselle päivälle
To, 12 Syyskuu
Tuhlaajapojan isä sanoo esikoiselleen: ”Olihan nyt täysi syy iloita ja riemuita. Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa mutta on nyt löytynyt.”
Luuk. 15:11-32
Siinä se on KUN ELÄMÄ LOPPUU ON PALATTAVA TOTUUTEEN - Anonyymi
Alkuperäistä koraania ei ole kuulemma päästy tutkimaan tieteellisesti esim. ottamalla palanen paperia, että voidaan määrittää milloin se on kirjoitettu. Ja mikä ihmeen raamatun lukijoiden massavaellus tuli?
- Anonyymi00028
Koraanin kirjoittaminen alkoi profeetta Muhammadin (rauha hänelle) aikana ja jatkui, kunnes sen ilmoittaminen saatiin päätökseen vuonna 632 jKr. Teos koottiin kokonaisuudessaan yhdeksi yhtenäiseksi koodeksiksi (*Mushaf*) noin vuosina 650–652 jKr.
Raamatusta ei ole mitään tietoa. Kukka kirjoitti Raamatun 🤔 tuntematon
- Anonyymi00024
Koraani kertoo, että Mekan tai Kaaban sijainti maapallon pinnalla suhteessa napoihin noudattaa tarkasti kultaisen leikkauksen mittasuhteita.
Surah 3:96: Esimerkiksi Koraanin luvun 3 (Al Imran) jakeessa 96 mainitaan Mekka (Bakkah). Tämän jakeen kirjainten määrästä on laskettu suhdelukuja jotka asettuvat kultaisen leikkauksen pisteeseen.
Videoita englannin kielellä on paljon. 1400 vuotta sitten ei sellaista asia tietty. Esimerkkejä riittää.- Anonyymi00107
No varmasti tiedettiin noita matemaattisia juttuja siellä kaldealaisten, hellenistien ja muiden sivilisaatioiden pohjalta. Siellä oli ns. korkeakulttuureja kunnes islam tuhosi ne valheillaan. Islamiin on omittu kaikkea muiden keksintöjä ja ideoita. Islamin alkuaikoina oli tietysti vielä jotain jäljellä, ja valtauksillaan rikastunut islamin eliitti käytti tietenkin näitä. Ihan vilpittömästi sanoen, teillä muslimeilla on valtavasti väärää tietoa.
- Anonyymi00026
Barnabaan evankeliumiakin on kritisoitu väärennökseksi Kun se meni 1 yhteen Koraanin kanssa ja silloin kristin usko mitätöidään.
- Anonyymi00029
Koraani ennusti tulevia tapahtumia, jotka sittemmin toteutuivat täsmälleen kuvatulla tavalla – mikä on todiste siitä, että se on ihmiskunnan Herran sanaa. Esimerkkinä tästä on ennustus roomalaisten voitosta persialaisista muutaman vuoden kuluessa; tapahtuma eteni täsmälleen siten kuin Koraani oli ennustanut
- Anonyymi00061
Paitsi että persialaiset kukistuivat vasta ennustusajan jälkeen
- Anonyymi00030
Happivaje ylemmässä ilmakehässä: Koraani viittasi ilmiöön, jossa hengitys vaikeutuu ja happi vähenee taivaalle noustessa, seuraavassa jakeessa: ”Ja kenet Hän tahtoo johdattaa harhaan, sen rinnan Hän tekee ahtaaksi ja puristetuksi, ikään kuin tämä nousisi taivaalle” (Al-An'am: 125).
1640-luvulla Avaruus -( Wikipedia,) kun fyysikko Blaise Pascal havaitsi, että ilmanpaine laskee korkealle vuoristoon noustessa. Vaikka happea ei vielä tuolloin tunnettu kaasuna, ymmärrettiin ohuen ilman aiheuttavan hengenahdistusta ja huimausta. Itse hapen löytymisen (1700-luku) jälkeen ymmärrettiin, että sen osapaine vähenee taivaalla ja korkeissa paikoissa.- Anonyymi00064
Helppo kävellä korkealle vuorelle ja havaita. Lähi-itä niitä täynnä.
- Anonyymi00033
Koraani on riivaajien oppi.
- Anonyymi00066
Juuri tuonkaltaisten mielipiteiden takia heillä on hyvä syy sanoa:
2.191. ...pakanuuteen käännyttäminen on pahempi kuin murha...
- Anonyymi00034
Salaam!
Jeesus lupasi lähettää toisen puolustajan, totuuden hengen , hänet , joka paljastaa maailmalle mitä on synti, tuomio ja vanhurskaus, mutta jota maailma ei kykene vastaanottamaan. Juuri nuo kolme asiaa Koraani paljastaa. Synnin, tuomion ja vanhurskauden.
Huomasin pari päivää sitten että kun Vanha Testamentti tuomitsi erään ihmistyypin narriksi, joka rahaa muilta rohmuaa vain kadottaakseen kaiken hankkimansa niin Koraani PUOLUSTI tuota rohmua ja käänsi tuomion päinvastaiseksi. Pyhä Henki ei siis tunne Isää. Yksin Poika tuntee Isän. Usein Koraanin tuomiot ovat Isää vastaan ja puolustavat niitä joista ennen sanottiin TE ETTE OLE MINUN KANSAANI ( Hoosea). Koraani kääntää Vanhan ja Uuden testamentin tuomiot päinvastaiseksi.
On siis erotettava Isä, Poika ja Pyhä Henki kaikki kolme kirjoineen toinen toistaan MUUTTELEVIKSI. Jeesus toi Armoa Armon lisäksi. Ja Totuutta Totuuden lisäksi. Koraani puolestaan tekee ennen kirotuista Jumalan armahtaman joukon.
Nämä seikat saattavat tehdä vaikeaksi luottaa yhtäaikaa kaikkiin kolmeen kirjaan Tooraan, Evankeliumiin ja Koraaniin. Itse arvotan Gnostilaisten tavoin
Toora = kultaa
Koraani = hopeaa
Evankeliumi = pronssia
Ja mietin tahdonko olla osa kultaa, hopeaa vai pronssia. Kullakin on omat helppoutensa ja omat vaikeutensa.- Anonyymi00035
Päivän sana
Sunnuntai 19.7.2026
Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!”
Matt. 17:5
Sydämmen syvyydessä on pilvi, jossa elää oikea sanoma
- ELÄMÄ ELÄÄ MEISSÄ - Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Päivän sana
Sunnuntai 19.7.2026
Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!”
Matt. 17:5
Sydämmen syvyydessä on pilvi, jossa elää oikea sanoma
- ELÄMÄ ELÄÄ MEISSÄPäivän sana
Sunnuntai 19,7,2026
Raamatunteksti(t)
Markus 9
Kristuksen kirkastuminen
2Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen, pois toisten luota. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä 3ja hänen vaatteensa alkoivat hohtaa niin kirkkaan valkoisina, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä voi sellaista saada aikaan.
Markus 9:2-3KR92
Elämä jyllää meissä ainaisuuttaan pidä kuulosi ja silmäsi hereillä HERKKINÄ - Anonyymi00052
Olisi hyvä laittaa koraanista todisteita siitä mistä puhut.
- Anonyymi00056
En oikein tiedä mistä koraanista puhut mutta se kyllä tuomitsee rahan hamstraamista ja tuhlausta yleensä. Laitta sopivat todisteet vaittamiisi asioihin. Kuulostat juutalaiselta mielestäni eikä mitään agnostikko
- Anonyymi00057
Laitta todisteet väittämääsi koraanista.
- Anonyymi00049
Koraani - porukoitten on kuolemalla kuoltava
- ja näille on turha veisata ARMON ELÄMÄSTÄ- Anonyymi00050
Samuelin kirja 15:3 (Amalekilaisia vastaan): ”Mene siis nyt ja kukista amalekilaiset. Julista heidät ja heidän omaisuutensa Herralle kuuluvaksi uhriksi. Älä sääli heitä vaan tapa
kaikki, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset,
härät ja lampaat, kamelit ja aasit.”4.
Mooseksen kirja 31:17 (Midianilaisia vastaan): ”Tappakaa siis lapsista kaikki pojat ja tappakaa myös jokainen nainen, joka on maannut miehen kanssa.”Hesekiel 9:5–6 (Profeetallinen näky Jerusalemin tuhosta): ”Kulkekaa hänen perässään kaupungin halki ja tappakaa säälittä, ketään säästämättä. Tappakaa vanhukset ja nuoret miehet, neidot, naiset ja lapset...” - Anonyymi00058
Anonyymi00050 kirjoitti:
Samuelin kirja 15:3 (Amalekilaisia vastaan): ”Mene siis nyt ja kukista amalekilaiset. Julista heidät ja heidän omaisuutensa Herralle kuuluvaksi uhriksi. Älä sääli heitä vaan tapa
kaikki, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset,
härät ja lampaat, kamelit ja aasit.”4.
Mooseksen kirja 31:17 (Midianilaisia vastaan): ”Tappakaa siis lapsista kaikki pojat ja tappakaa myös jokainen nainen, joka on maannut miehen kanssa.”Hesekiel 9:5–6 (Profeetallinen näky Jerusalemin tuhosta): ”Kulkekaa hänen perässään kaupungin halki ja tappakaa säälittä, ketään säästämättä. Tappakaa vanhukset ja nuoret miehet, neidot, naiset ja lapset...”Sama juttu aina lukevat raamattua ja väittävät sen olevan koraanista. Sairas porukka ja sivistymätön
- Anonyymi00059
Herra antaa ja antaa ENEMMÄN JOILLA JO ON
VÄIN ELÄMÄN EROT VAIN ISONEVAT - Anonyymi00060
Anonyymi00059 kirjoitti:
Herra antaa ja antaa ENEMMÄN JOILLA JO ON
VÄIN ELÄMÄN EROT VAIN ISONEVATPäivän sana
Maanantai 20.7.2026
Hän loistaa valona, hän säteilee kirkkautta, hohde verhoaa hänen suuren voimansa.
Hab. 3:4
Näinhän se menee elämän ylenpalttisuus voimassaan
- Anonyymi00063
Pitkän selitykseni poistettiin. Saa vaan haukkua täällä. S24 Suomalaisten juoru palsta.
- Anonyymi00065
2Tim. 3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, ja kasvatukseksi oikeamielisyydessä.
Bruce Lee: Käytä vain sitä mikä toimii, ja ota se mistä hyvänsä, mistä löydät sen. Hylkää hyödytön, ota vastaan hyödyllinen, ja lisää omasi.
Rabbi Joseph Hertzin mielipiteestä: "'Hyväksy totuus mistä tahansa lähteestä', on järkevä rabbiininen oppi, olipa se minkä hyvänsä uskonnon sivuilta".- Anonyymi00069
Liittyen kohtaan
"2Tim. 3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta..."
Löysin oudon tapauksen. Mitä muslimit sanoo tähän?
https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Quran
Kun katsoo kohtaa "Form":
"Sininen Koraani on..." ja heti alapuolella on
"Koodeksissa on"
Kun laittaa nuolen jälkimmäisen linkin päälle, tulee sivu nk. paholaisen kirjoittamaksi sanotusta kirjasta, ja aukea, jossa kuulemma paholaisen kuva.
Tätä voidaan tulkita vain yhdellä tavalla: Pidä ystävät lähellä, ja viholliset lähempänä? Eli Koraani on Jumalalta? - Anonyymi00070
Anonyymi00069 kirjoitti:
Liittyen kohtaan
"2Tim. 3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta..."
Löysin oudon tapauksen. Mitä muslimit sanoo tähän?
https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Quran
Kun katsoo kohtaa "Form":
"Sininen Koraani on..." ja heti alapuolella on
"Koodeksissa on"
Kun laittaa nuolen jälkimmäisen linkin päälle, tulee sivu nk. paholaisen kirjoittamaksi sanotusta kirjasta, ja aukea, jossa kuulemma paholaisen kuva.
Tätä voidaan tulkita vain yhdellä tavalla: Pidä ystävät lähellä, ja viholliset lähempänä? Eli Koraani on Jumalalta?"Jokainen (sinisen Koraanin sivu) on tehty lampaannahkapergamentista"
Myös paholaisen kirjoittamaksi sanottu kirja oli tehty eläinten nahasta. - Anonyymi00071
Anonyymi00070 kirjoitti:
"Jokainen (sinisen Koraanin sivu) on tehty lampaannahkapergamentista"
Myös paholaisen kirjoittamaksi sanottu kirja oli tehty eläinten nahasta.Mikä raamatussa todistaa sen olevan Jumalalta?
- Anonyymi00072
Anonyymi00071 kirjoitti:
Mikä raamatussa todistaa sen olevan Jumalalta?
Koraani ja Raamattu kilpailevat mahtipointisuudesta. Ihan samat molemmat ylpeydessään!
Molemmissa teksteissä on paljon jumalallisen auktoriteetin, totuuden ja ehdottomuuden retoriikkaa – tyyliin tämä on Jumalan sana, kuuntele ja ota vakavasti.
Sekä Koraani että Raamattu puhuvat valtavan itsevarmasti omasta totuudestaan, ja juuri siinä on oikeastaan herkullinen ongelma. Molemmat eivät vain esitä jotakin näkemystä muiden näkemysten joukossa, tyyliin: ”Tässä olisi yksi mahdollinen maailmanselitys, katsokaa rauhassa ja valitkaa mieleisenne.” Ei. Molemmilla on huomattavasti kunnianhimoisempi ohjelma: tämän takana on Jumala, tämä on ilmoitus, tämä on totuus. Kiitos, kilpailu on siis käynnissä.
Molemmat astuvat näyttämölle suunnilleen sillä asenteella, että nyt ei olla keskustelemassa mielipiteistä vaan todellisuuden omistusoikeudesta. Ihminen saa toki ajatella mitä haluaa, mutta harmillisesti todellisuus on jo varattu. Koraani kertoo, mikä on Jumalan sana, Raamattu kertoo Jumalan toiminnasta ja ilmoituksesta, ja lukijan pitäisi sitten jollakin tavalla ratkaista, kumpi puhuu Jumalan äänellä — samalla kun molemmat vakuuttavat, että juuri tässä kohtaa pitäisi kuunnella niitä eikä naapurin kirjaa.
Ja tässä syntyy pieni filosofinen pulma: jos kaksi tekstiä esittää ristiriitaisia väitteitä ja kumpikin ilmoittaa olevansa Jumalan ilmoittamaa totuutta, niin totuus ei tietenkään ratkea sillä, että toinen vain sanoo olevansa enemmän totuutta. Se olisi vähän kuin kaksi oikeussalia, joissa molemmat tuomarit huutaisivat toisilleen olevansa se oikea tuomari. Äänenvoimakkuus ei vielä ratkaise toimivallan kysymystä.
Tilanne muuttuu vielä hauskemmaksi, kun huomataan, että kummankin tekstin sisällä on perusteita luottaa juuri siihen tekstiin. Koraani kertoo omasta ilmoitusluonteestaan, ja Raamattu muodostaa oman pitkän ilmoituksen, historian, profetian ja uskonnollisen tradition kokonaisuutensa. Sitten tullaan ulkopuolelta ja kysytään täysin epäkohteliaasti: ”Hyvä on. Mutta miksi minä uskoisin juuri teitä?”
Siinä kohtaa molempien valtava itsevarmuus alkaa näyttää hieman huvittavalta. ”Koska tämä on Jumalan sana.” ”Mistä tiedät?” ”Koska Jumala on ilmoittanut sen.” ”Mistä tiedät, että tämä ilmoitus on Jumalalta?” Ja nyt olemme jo mukavasti kehällä, jossa kirja todistaa itsestään ja uskovainen todistaa kirjasta, joka todistaa itsestään.
Jos siis Koraani sanoo: ”Tämä on totuus”, ja Raamattu sanoo: ”Tämä on totuus”, seuraava kysymys ei oikeastaan ole enää kumpi sanoo sen vakuuttavammin. Se on paljon hankalampi:
Mitä tarkoittaa totuus silloin, kun kaksi ilmoitukseksi väittävää tekstiä ovat eri mieltä siitä, mitä Jumala on sanonut?
Siinä kohtaa mahtipontisuus loppuu ja alkaa varsinainen ongelma. Totuus ei voi olla molempien ristiriitainen väite yhtä aikaa — ellei sitten keksitä kolmatta kirjaa, joka ilmoittaa ratkaisevansa asian ja kertoo tietenkin olevansa se ainoa oikea.
Siinä kohtaa mahtipontisuus loppuu ja alkaa varsinainen ongelma. Ei siksi, että Koraani tai Raamattu olisivat vailla sisältöä, historiallista merkitystä tai filosofista painoa, vaan siksi, että totuus ei muutu todeksi sillä, että se lausuu itsestään tarpeeksi vakuuttavasti olevansa totuus. Jos kaksi ilmoitusta esittää toisistaan poikkeavia väitteitä ja kumpikin ilmoittaa olevansa Jumalan sanaa, olemme tilanteessa, jossa molemmat ovat hakeneet itselleen korkeimman mahdollisen auktoriteetin valtakirjan. Jumalan nimissä, tietenkin. Onhan tavallisen mielipiteen kanssa aivan liian helppo elää.
”Tämä on Jumalan sana.”
”Mistä tiedät?”
”Koska Jumala on ilmoittanut sen.”
”Mistä tiedät, että Jumala on ilmoittanut sen?”
”Koska tämä Jumalan sana kertoo niin.”
Ja juuri tässä uskonnollinen itsevarmuus muuttuu filosofisesti herkulliseksi. Molemmat voivat katsoa toista ja sanoa: ”Sinä uskot kirjaasi, koska se sanoo olevansa totta.” Sitten he kääntyvät omansa puoleen ja toteavat: ”Minun tapauksessani asia on tietenkin erilainen, koska minun kirjani todella on Jumalan sana.” Aivan. Tuo varmasti selkeytti asian. Molemmat ovat nyt todistaneet olevansa oikeassa — omassa todellisuudessaan.
Syntyy eräänlainen teologinen peilisali. Muslimi kysyy kristityltä, miksi tämän pitäisi hyväksyä Raamatun ilmoitus. Kristitty kysyy muslimilta, miksi tämän pitäisi hyväksyä Koraanin ilmoitus. Molemmat esittävät historiallisia, teologisia ja tekstuaalisia perusteita. Mutta aivan pohjalla on kysymys, jota kumpikaan kirja ei voi ratkaista pelkästään vetoamalla itseensä: miksi juuri tämä ilmoitus on Jumalasta?
Ja tässä on se kohta, jossa ihmisen pitäisi ehkä hetkeksi laskea kirjansa pöydälle.
Koska jos vastaus lopulta on ”koska kirjani sanoo niin”, olemme palanneet lähtöpisteeseen. Jos vastaus taas on historiallinen tapahtuma, profeetan elämä, tekstin säilyminen, ihme, profetia, filosofinen johdonmukaisuus tai jokin muu peruste, silloin keskustelu muuttuu kiinnostavaksi. Silloin voidaan oikeasti kysyä, mitä näyttöä on, kuinka vahvaa se on ja selittääkö se paremmin toisen vai toisen väitteen. - Anonyymi00073
Anonyymi00072 kirjoitti:
Koraani ja Raamattu kilpailevat mahtipointisuudesta. Ihan samat molemmat ylpeydessään!
Molemmissa teksteissä on paljon jumalallisen auktoriteetin, totuuden ja ehdottomuuden retoriikkaa – tyyliin tämä on Jumalan sana, kuuntele ja ota vakavasti.
Sekä Koraani että Raamattu puhuvat valtavan itsevarmasti omasta totuudestaan, ja juuri siinä on oikeastaan herkullinen ongelma. Molemmat eivät vain esitä jotakin näkemystä muiden näkemysten joukossa, tyyliin: ”Tässä olisi yksi mahdollinen maailmanselitys, katsokaa rauhassa ja valitkaa mieleisenne.” Ei. Molemmilla on huomattavasti kunnianhimoisempi ohjelma: tämän takana on Jumala, tämä on ilmoitus, tämä on totuus. Kiitos, kilpailu on siis käynnissä.
Molemmat astuvat näyttämölle suunnilleen sillä asenteella, että nyt ei olla keskustelemassa mielipiteistä vaan todellisuuden omistusoikeudesta. Ihminen saa toki ajatella mitä haluaa, mutta harmillisesti todellisuus on jo varattu. Koraani kertoo, mikä on Jumalan sana, Raamattu kertoo Jumalan toiminnasta ja ilmoituksesta, ja lukijan pitäisi sitten jollakin tavalla ratkaista, kumpi puhuu Jumalan äänellä — samalla kun molemmat vakuuttavat, että juuri tässä kohtaa pitäisi kuunnella niitä eikä naapurin kirjaa.
Ja tässä syntyy pieni filosofinen pulma: jos kaksi tekstiä esittää ristiriitaisia väitteitä ja kumpikin ilmoittaa olevansa Jumalan ilmoittamaa totuutta, niin totuus ei tietenkään ratkea sillä, että toinen vain sanoo olevansa enemmän totuutta. Se olisi vähän kuin kaksi oikeussalia, joissa molemmat tuomarit huutaisivat toisilleen olevansa se oikea tuomari. Äänenvoimakkuus ei vielä ratkaise toimivallan kysymystä.
Tilanne muuttuu vielä hauskemmaksi, kun huomataan, että kummankin tekstin sisällä on perusteita luottaa juuri siihen tekstiin. Koraani kertoo omasta ilmoitusluonteestaan, ja Raamattu muodostaa oman pitkän ilmoituksen, historian, profetian ja uskonnollisen tradition kokonaisuutensa. Sitten tullaan ulkopuolelta ja kysytään täysin epäkohteliaasti: ”Hyvä on. Mutta miksi minä uskoisin juuri teitä?”
Siinä kohtaa molempien valtava itsevarmuus alkaa näyttää hieman huvittavalta. ”Koska tämä on Jumalan sana.” ”Mistä tiedät?” ”Koska Jumala on ilmoittanut sen.” ”Mistä tiedät, että tämä ilmoitus on Jumalalta?” Ja nyt olemme jo mukavasti kehällä, jossa kirja todistaa itsestään ja uskovainen todistaa kirjasta, joka todistaa itsestään.
Jos siis Koraani sanoo: ”Tämä on totuus”, ja Raamattu sanoo: ”Tämä on totuus”, seuraava kysymys ei oikeastaan ole enää kumpi sanoo sen vakuuttavammin. Se on paljon hankalampi:
Mitä tarkoittaa totuus silloin, kun kaksi ilmoitukseksi väittävää tekstiä ovat eri mieltä siitä, mitä Jumala on sanonut?
Siinä kohtaa mahtipontisuus loppuu ja alkaa varsinainen ongelma. Totuus ei voi olla molempien ristiriitainen väite yhtä aikaa — ellei sitten keksitä kolmatta kirjaa, joka ilmoittaa ratkaisevansa asian ja kertoo tietenkin olevansa se ainoa oikea.
Siinä kohtaa mahtipontisuus loppuu ja alkaa varsinainen ongelma. Ei siksi, että Koraani tai Raamattu olisivat vailla sisältöä, historiallista merkitystä tai filosofista painoa, vaan siksi, että totuus ei muutu todeksi sillä, että se lausuu itsestään tarpeeksi vakuuttavasti olevansa totuus. Jos kaksi ilmoitusta esittää toisistaan poikkeavia väitteitä ja kumpikin ilmoittaa olevansa Jumalan sanaa, olemme tilanteessa, jossa molemmat ovat hakeneet itselleen korkeimman mahdollisen auktoriteetin valtakirjan. Jumalan nimissä, tietenkin. Onhan tavallisen mielipiteen kanssa aivan liian helppo elää.
”Tämä on Jumalan sana.”
”Mistä tiedät?”
”Koska Jumala on ilmoittanut sen.”
”Mistä tiedät, että Jumala on ilmoittanut sen?”
”Koska tämä Jumalan sana kertoo niin.”
Ja juuri tässä uskonnollinen itsevarmuus muuttuu filosofisesti herkulliseksi. Molemmat voivat katsoa toista ja sanoa: ”Sinä uskot kirjaasi, koska se sanoo olevansa totta.” Sitten he kääntyvät omansa puoleen ja toteavat: ”Minun tapauksessani asia on tietenkin erilainen, koska minun kirjani todella on Jumalan sana.” Aivan. Tuo varmasti selkeytti asian. Molemmat ovat nyt todistaneet olevansa oikeassa — omassa todellisuudessaan.
Syntyy eräänlainen teologinen peilisali. Muslimi kysyy kristityltä, miksi tämän pitäisi hyväksyä Raamatun ilmoitus. Kristitty kysyy muslimilta, miksi tämän pitäisi hyväksyä Koraanin ilmoitus. Molemmat esittävät historiallisia, teologisia ja tekstuaalisia perusteita. Mutta aivan pohjalla on kysymys, jota kumpikaan kirja ei voi ratkaista pelkästään vetoamalla itseensä: miksi juuri tämä ilmoitus on Jumalasta?
Ja tässä on se kohta, jossa ihmisen pitäisi ehkä hetkeksi laskea kirjansa pöydälle.
Koska jos vastaus lopulta on ”koska kirjani sanoo niin”, olemme palanneet lähtöpisteeseen. Jos vastaus taas on historiallinen tapahtuma, profeetan elämä, tekstin säilyminen, ihme, profetia, filosofinen johdonmukaisuus tai jokin muu peruste, silloin keskustelu muuttuu kiinnostavaksi. Silloin voidaan oikeasti kysyä, mitä näyttöä on, kuinka vahvaa se on ja selittääkö se paremmin toisen vai toisen väitteen.Mikä raamatussa todistaa sen olevan Jumalalta?
Mutta pelkkä jumalallisen leiman painaminen kirjan kanteen ei vielä tee asiasta ratkaistua. Muuten ratkaisu olisi hämmästyttävän helppo: kirjoitetaan kirja, ilmoitetaan ensimmäisellä sivulla, että sen kirjoittaja on kaikkivaltias Jumala, ja ongelma on valmis. Silloin historian suurin uskonnollinen kysymys olisi ratkaistu suunnilleen samalla menetelmällä kuin lapsi ratkaisee väittelyn ilmoittamalla: ”Minä voitin.”
Ja juuri tästä syntyy kaikkein kiusallisin kysymys:
Jos totuus tarvitsee auktoriteettinsa vakuudeksi vain oman väitteensä, mistä erotamme Jumalan ilmoituksen ihmisen ilmoituksesta, joka vain puhuu Jumalan äänellä?
Siinä ei enää kysytä, kumpi kirja kuulostaa mahtavammalta.
Siinä kysytään, millä perusteella ylipäätään tunnistamme totuuden silloin, kun totuus itse väittää puhuvansa meille.
Ja jos kaksi ääntä sanoo ”minä olen Jumala”, ihmisen todellinen ongelma ei ole enää se, kumpaa ääntä totellaan.
Vaan se, kuka helvetti puhuu.
Koraani ja Raamattu astuvat näyttämölle kuin kaksi kosmista hallitsijaa, kumpikin pukeutuneena ikuisuuden viittaan ja kumpikin ilmoittamassa olevansa se viimeinen sana, jonka jälkeen ei enää tarvitse keskustella.
Mahtipontisuudessa ei siis säästellä.
Toinen ilmoittaa olevansa alku ja loppu. Toinen puhuu Jumalan viimeisenä ilmoituksena. Molemmissa on sama hämmästyttävä retorinen ratkaisu: Jumala sanoo olevansa Jumala.
Tässä tullaan uskonnollisen tiedonmuodostuksen ehkä herkullisimpaan paradoksiin. Kristitty voi katsoa muslimin uskonnollista kokemusta ja todeta, että kyseessä ei ole Jumalan kohtaaminen vaan eksytys, väärä henki tai peräti Saatanan vaikutus. Muslimi voi puolestaan tarkastella kristityn kokemusta ja päätyä täsmälleen vastaavaan diagnoosiin, vain vaihtamalla potilaskertomuksen uskonnolliset termit omalle teologiselle kielelle sopiviksi.
Kristityn kokemus on siis potentiaalisesti autenttinen transsendenttinen kokemus, kun taas muslimin kokemus on epistemologisesti epäilyttävä. Muslimin kokemus toimii samalla logiikalla: hänen kokemuksensa vahvistaa oikean jumalasuhteen, kun taas kristityn kokemus on väärin tulkittu tai johdettu harhaan. On suorastaan vaikuttavaa, kuinka nopeasti universumin näkymätön hallintoelimistö onnistuu ilmoittamaan kummallekin osapuolelle, että juuri heidän puhelinnumeronsa on oikea.
Tieteellisessä tutkimuksessa tällaista asetelmaa pidettäisiin melko ongelmallisena, jos hypoteesi olisi rakennettu siten, että kaikki mahdolliset havainnot voidaan jälkikäteen sovittaa sen vahvistukseksi. Jos oma uskonnollinen kokemus havaitaan, se tulkitaan hypoteesin vahvistavaksi evidenssiksi. Jos toinen ihminen raportoi vastakkaisen kokemuksen, tämä voidaan luokitella harhaksi, kulttuuriseksi ehdollistumiseksi, psykologiseksi ilmiöksi tai hengelliseksi eksytykseksi. Hypoteesi siis voittaa joka kierroksella.
Kuvitellaanpa esimerkiksi tutkimusasetelma, jossa koehenkilö A kertoo kokeneensa Pyhän Hengen läsnäolon ja koehenkilö B Allahin läsnäolon. Jos tutkija vastaisi: ”A:n kokemus todistaa A:n jumalallisen tulkinnan, mutta B:n kokemus on osoitus siitä, että B on eksytetty”, tutkija ei varsinaisesti olisi vielä tehnyt tiedettä. Hän olisi lähinnä päättänyt etukäteen, kumpi koehenkilö saa olla oikeassa, ja käyttänyt tulosta sen jälkeen päätöksensä perusteluna.
Tässä piilee uskonnollisen kokemuksen epistemologinen ongelma. Kokemus voi olla subjektiivisesti erittäin voimakas, muuttava ja jopa elämää mullistava. Mutta kokemuksen fenomenologinen voimakkuus ei automaattisesti kerro sen ontologisesta alkuperästä. Se, että jokin tuntuu jumalalliselta, kertoo varsin varmasti jotakin kokemuksen kokijasta ja hänen kokemuksestaan. Se ei vielä kerro, mikä metafyysinen entiteetti kokemuksen aiheutti — jos mikään.
Muuten päädymme eräänlaiseen teologiseen kaksinkertaiseen kirjanpitoon:
Kun minä koen yliluonnollista, havainto.
Kun sinä koet yliluonnollista, harha.
Kun minun rukoukseni tuottaa rauhaa, Jumalan läsnäolo.
Kun sinun rukouksesi tuottaa rauhaa, psykologinen mekanismi.
Kun minun uskonnollinen kokemukseni vahvistaa uskoni, henkilökohtainen todistus.
Kun sinun kokemuksesi vahvistaa vastakkaista uskontoa, eksytys.
Ja jos tämä ei vielä riitä, voidaan aina ottaa käyttöön Saatana. Se on teologisesti kätevä muuttuja, koska sillä on poikkeuksellisen laaja selitysvoima ja vieläpä se etu, ettei sen olemassaoloa tarvitse ensin osoittaa sille ihmiselle, jota ollaan vakuuttamassa. Vastakkainen havainto? Saatana. Vastakkainen kokemus? Saatana. Vastakkainen uskonto? Saatana. Epämiellyttävä argumentti? No, ehkä ei sentään, mutta konsepti on jo mukavasti käytettävissä. - Anonyymi00074
Anonyymi00073 kirjoitti:
Mutta pelkkä jumalallisen leiman painaminen kirjan kanteen ei vielä tee asiasta ratkaistua. Muuten ratkaisu olisi hämmästyttävän helppo: kirjoitetaan kirja, ilmoitetaan ensimmäisellä sivulla, että sen kirjoittaja on kaikkivaltias Jumala, ja ongelma on valmis. Silloin historian suurin uskonnollinen kysymys olisi ratkaistu suunnilleen samalla menetelmällä kuin lapsi ratkaisee väittelyn ilmoittamalla: ”Minä voitin.”
Ja juuri tästä syntyy kaikkein kiusallisin kysymys:
Jos totuus tarvitsee auktoriteettinsa vakuudeksi vain oman väitteensä, mistä erotamme Jumalan ilmoituksen ihmisen ilmoituksesta, joka vain puhuu Jumalan äänellä?
Siinä ei enää kysytä, kumpi kirja kuulostaa mahtavammalta.
Siinä kysytään, millä perusteella ylipäätään tunnistamme totuuden silloin, kun totuus itse väittää puhuvansa meille.
Ja jos kaksi ääntä sanoo ”minä olen Jumala”, ihmisen todellinen ongelma ei ole enää se, kumpaa ääntä totellaan.
Vaan se, kuka helvetti puhuu.
Koraani ja Raamattu astuvat näyttämölle kuin kaksi kosmista hallitsijaa, kumpikin pukeutuneena ikuisuuden viittaan ja kumpikin ilmoittamassa olevansa se viimeinen sana, jonka jälkeen ei enää tarvitse keskustella.
Mahtipontisuudessa ei siis säästellä.
Toinen ilmoittaa olevansa alku ja loppu. Toinen puhuu Jumalan viimeisenä ilmoituksena. Molemmissa on sama hämmästyttävä retorinen ratkaisu: Jumala sanoo olevansa Jumala.
Tässä tullaan uskonnollisen tiedonmuodostuksen ehkä herkullisimpaan paradoksiin. Kristitty voi katsoa muslimin uskonnollista kokemusta ja todeta, että kyseessä ei ole Jumalan kohtaaminen vaan eksytys, väärä henki tai peräti Saatanan vaikutus. Muslimi voi puolestaan tarkastella kristityn kokemusta ja päätyä täsmälleen vastaavaan diagnoosiin, vain vaihtamalla potilaskertomuksen uskonnolliset termit omalle teologiselle kielelle sopiviksi.
Kristityn kokemus on siis potentiaalisesti autenttinen transsendenttinen kokemus, kun taas muslimin kokemus on epistemologisesti epäilyttävä. Muslimin kokemus toimii samalla logiikalla: hänen kokemuksensa vahvistaa oikean jumalasuhteen, kun taas kristityn kokemus on väärin tulkittu tai johdettu harhaan. On suorastaan vaikuttavaa, kuinka nopeasti universumin näkymätön hallintoelimistö onnistuu ilmoittamaan kummallekin osapuolelle, että juuri heidän puhelinnumeronsa on oikea.
Tieteellisessä tutkimuksessa tällaista asetelmaa pidettäisiin melko ongelmallisena, jos hypoteesi olisi rakennettu siten, että kaikki mahdolliset havainnot voidaan jälkikäteen sovittaa sen vahvistukseksi. Jos oma uskonnollinen kokemus havaitaan, se tulkitaan hypoteesin vahvistavaksi evidenssiksi. Jos toinen ihminen raportoi vastakkaisen kokemuksen, tämä voidaan luokitella harhaksi, kulttuuriseksi ehdollistumiseksi, psykologiseksi ilmiöksi tai hengelliseksi eksytykseksi. Hypoteesi siis voittaa joka kierroksella.
Kuvitellaanpa esimerkiksi tutkimusasetelma, jossa koehenkilö A kertoo kokeneensa Pyhän Hengen läsnäolon ja koehenkilö B Allahin läsnäolon. Jos tutkija vastaisi: ”A:n kokemus todistaa A:n jumalallisen tulkinnan, mutta B:n kokemus on osoitus siitä, että B on eksytetty”, tutkija ei varsinaisesti olisi vielä tehnyt tiedettä. Hän olisi lähinnä päättänyt etukäteen, kumpi koehenkilö saa olla oikeassa, ja käyttänyt tulosta sen jälkeen päätöksensä perusteluna.
Tässä piilee uskonnollisen kokemuksen epistemologinen ongelma. Kokemus voi olla subjektiivisesti erittäin voimakas, muuttava ja jopa elämää mullistava. Mutta kokemuksen fenomenologinen voimakkuus ei automaattisesti kerro sen ontologisesta alkuperästä. Se, että jokin tuntuu jumalalliselta, kertoo varsin varmasti jotakin kokemuksen kokijasta ja hänen kokemuksestaan. Se ei vielä kerro, mikä metafyysinen entiteetti kokemuksen aiheutti — jos mikään.
Muuten päädymme eräänlaiseen teologiseen kaksinkertaiseen kirjanpitoon:
Kun minä koen yliluonnollista, havainto.
Kun sinä koet yliluonnollista, harha.
Kun minun rukoukseni tuottaa rauhaa, Jumalan läsnäolo.
Kun sinun rukouksesi tuottaa rauhaa, psykologinen mekanismi.
Kun minun uskonnollinen kokemukseni vahvistaa uskoni, henkilökohtainen todistus.
Kun sinun kokemuksesi vahvistaa vastakkaista uskontoa, eksytys.
Ja jos tämä ei vielä riitä, voidaan aina ottaa käyttöön Saatana. Se on teologisesti kätevä muuttuja, koska sillä on poikkeuksellisen laaja selitysvoima ja vieläpä se etu, ettei sen olemassaoloa tarvitse ensin osoittaa sille ihmiselle, jota ollaan vakuuttamassa. Vastakkainen havainto? Saatana. Vastakkainen kokemus? Saatana. Vastakkainen uskonto? Saatana. Epämiellyttävä argumentti? No, ehkä ei sentään, mutta konsepti on jo mukavasti käytettävissä.Mikä raamatussa todistaa sen olevan Jumalalta?
Ja jos tämä ei vielä riitä, voidaan aina ottaa käyttöön Saatana. Se on teologisesti kätevä muuttuja, koska sillä on poikkeuksellisen laaja selitysvoima ja vieläpä se etu, ettei sen olemassaoloa tarvitse ensin osoittaa sille ihmiselle, jota ollaan vakuuttamassa. Vastakkainen havainto? Saatana. Vastakkainen kokemus? Saatana. Vastakkainen uskonto? Saatana. Epämiellyttävä argumentti? No, ehkä ei sentään, mutta konsepti on jo mukavasti käytettävissä.
Tässä vaiheessa skeptikko joutuu kuitenkin esittämään hyvin epämukavan kysymyksen: jos Saatana toimii selityksenä vastakkaisille uskonnollisille kokemuksille, millä riippumattomalla menetelmällä erotetaan Saatanan aiheuttama kokemus Jumalan aiheuttamasta kokemuksesta?
Jos vastaus on ”Raamatun perusteella”, muslimi voi vastata samalla rakenteella Koraaniin vedoten. Jos vastaus on ”koska Pyhä Henki todistaa sisimmässäni”, muslimi voi kertoa vastaavanlaisesta sisäisestä varmuudestaan. Jos vastaus on ”koska kokemukseni oli erilainen”, olemme jälleen palautuneet subjektiiviseen kokemukseen, jonka juuri piti alun perin toimia todisteena.
On melkein koomista, kuinka täydellisesti järjestelmä suojaa itseään falsifioitumiselta: oma kokemus vahvistaa teoriaa, vastakkainen kokemus vahvistaa teoriaa, ja teoriasta poikkeava kokemus todistaa, että vastapuoli on juuri siinä vaarallisessa eksytyksen tilassa, jonka teoria jo etukäteen ennusti. Hypoteesi ei siis koskaan joudu tilanteeseen, jossa se voisi yksinkertaisesti hävitä.
Tämä ei todista kristinuskoa vääräksi. Eikä se todista islamia oikeaksi. Eikä päinvastoin.
Se osoittaa jotakin paljon vaatimattomampaa mutta samalla paljon kiusallisempaa: henkilökohtainen uskonnollinen kokemus ei yksinään pysty toimimaan puolueettomana erotuomarina kilpailevien ilmoitusväitteiden välillä.
Jos kristitty sanoo muslimille: ”Sinun kokemuksesi oli Saatanasta”, muslimilla on täysin oikeutettu vastakysymys:
”Millä menetelmällä päädyit tähän tulokseen ilman, että olet ensin olettanut oman teologiasi olevan oikeassa?”
Ja jos muslimi antaa saman vastauksen kristitylle, hän kohtaa täsmälleen saman ongelman.
Universumin näkymättömät toimijat saavat toki edelleen esittää todistusaineistoa puolestamme. Harmillisesti vain näyttää siltä, että jokaisella uskonnolla on yksinoikeus tulkita juuri nämä todistusaineistot oman maailmankuvansa hyväksi.
Mikä ihana epistemologinen järjestelmä.
Kaikki havainnot kelpaavat.
Kunhan ne tulkitaan oikein.
Ja ”oikein” tarkoittaa tietenkin sitä tulkintaa, jonka oikeellisuus juuri yritettiin todistaa.
Tässä koko asetelman ironisin kohta on se, että kristitty voi vaatia muslimia todistamaan Koraanin jumalallisen alkuperän ilman että tämä saa käyttää Koraania oman jumalallisen alkuperänsä todistamiseen. ”Koraani sanoo olevansa Jumalan sana.” – ”Ei kelpaa, olet jo olettanut Koraanin auktoriteetin.” Mutta kun kristityltä kysytään, miksi Raamattua pitäisi pitää Jumalan sanana, vastaus saattaa olla: ”Koska Raamattu kertoo olevansa Jumalan sana.” Hetkinen. Eikö juuri sama sääntö ollut äsken kielletty muslimilta? Jos Koraani ei voi todistaa omaa jumalallisuuttaan pelkästään vetoamalla itseensä, ei Raamattukaan saa tähän mitään loogista erivapautta vain siksi, että kyseessä on kristitylle tuttu kirja. Muuten argumentti muuttuu muotoon: ”Sinun kehäpäättelysi on kehäpäättelyä, mutta minun kehäpäättelyni on ilmoitusta.” Toki Raamattua ja Koraania voidaan käyttää historiallisina lähteinä, tekstikriittisen tutkimuksen kohteina tai osana laajempia filosofisia ja historiallisia argumentteja. Mutta jos lähtökohta on ”Raamattu on totta, koska Raamattu kertoo olevansa Jumalan sana” tai ”Koraani on totta, koska Koraani kertoo olevansa Jumalan sana”, kumpikaan ei ole vielä antanut ulkopuolista perustetta sille, miksi juuri kyseisen kirjan auktoriteetti pitäisi hyväksyä. Ja tässä kohtaa keskustelu muuttuu kiinnostavaksi: jos kristitty saa käyttää Raamattua todistamaan kristinuskoa, muslimi saa käyttää Koraania todistamaan islamia. Jos muslimilta vaaditaan riippumatonta perustelua Koraanin luotettavuudelle, sama vaatimus koskee kristittyä ja Raamattua. Muuten ei ole olemassa johdonmukaista epistemologista sääntöä, vaan kaksi eri sääntöä: yksi vastapuolelle ja toinen itselle. Ja sehän on tietenkin erinomainen tapa ratkaista uskonnollinen kiista — päätetään ensin, kumpi kirja on oikeassa, ja käytetään sitten juuri sitä kirjaa todisteena siitä, että päätös oli oikea.
Ja sitten keskusteluun tuodaan vielä lopullinen teologinen trumpetti: kristitty ilmoittaa muslimille, että tämä joutuu ikuiseen helvettiin, koska uskoo väärin. Jos muslimi vastaa täysin symmetrisesti, että kristitty joutuu helvettiin, koska uskoo väärin, kumpikaan ei ole tällä vieläkään todistanut toisen olevan väärässä. On vain kaksi keskenään ristiriitaista tuomiota, joista kumpikin perustuu omaan uskonnolliseen järjestelmäänsä. - Anonyymi00075
Anonyymi00074 kirjoitti:
Ja jos tämä ei vielä riitä, voidaan aina ottaa käyttöön Saatana. Se on teologisesti kätevä muuttuja, koska sillä on poikkeuksellisen laaja selitysvoima ja vieläpä se etu, ettei sen olemassaoloa tarvitse ensin osoittaa sille ihmiselle, jota ollaan vakuuttamassa. Vastakkainen havainto? Saatana. Vastakkainen kokemus? Saatana. Vastakkainen uskonto? Saatana. Epämiellyttävä argumentti? No, ehkä ei sentään, mutta konsepti on jo mukavasti käytettävissä.
Tässä vaiheessa skeptikko joutuu kuitenkin esittämään hyvin epämukavan kysymyksen: jos Saatana toimii selityksenä vastakkaisille uskonnollisille kokemuksille, millä riippumattomalla menetelmällä erotetaan Saatanan aiheuttama kokemus Jumalan aiheuttamasta kokemuksesta?
Jos vastaus on ”Raamatun perusteella”, muslimi voi vastata samalla rakenteella Koraaniin vedoten. Jos vastaus on ”koska Pyhä Henki todistaa sisimmässäni”, muslimi voi kertoa vastaavanlaisesta sisäisestä varmuudestaan. Jos vastaus on ”koska kokemukseni oli erilainen”, olemme jälleen palautuneet subjektiiviseen kokemukseen, jonka juuri piti alun perin toimia todisteena.
On melkein koomista, kuinka täydellisesti järjestelmä suojaa itseään falsifioitumiselta: oma kokemus vahvistaa teoriaa, vastakkainen kokemus vahvistaa teoriaa, ja teoriasta poikkeava kokemus todistaa, että vastapuoli on juuri siinä vaarallisessa eksytyksen tilassa, jonka teoria jo etukäteen ennusti. Hypoteesi ei siis koskaan joudu tilanteeseen, jossa se voisi yksinkertaisesti hävitä.
Tämä ei todista kristinuskoa vääräksi. Eikä se todista islamia oikeaksi. Eikä päinvastoin.
Se osoittaa jotakin paljon vaatimattomampaa mutta samalla paljon kiusallisempaa: henkilökohtainen uskonnollinen kokemus ei yksinään pysty toimimaan puolueettomana erotuomarina kilpailevien ilmoitusväitteiden välillä.
Jos kristitty sanoo muslimille: ”Sinun kokemuksesi oli Saatanasta”, muslimilla on täysin oikeutettu vastakysymys:
”Millä menetelmällä päädyit tähän tulokseen ilman, että olet ensin olettanut oman teologiasi olevan oikeassa?”
Ja jos muslimi antaa saman vastauksen kristitylle, hän kohtaa täsmälleen saman ongelman.
Universumin näkymättömät toimijat saavat toki edelleen esittää todistusaineistoa puolestamme. Harmillisesti vain näyttää siltä, että jokaisella uskonnolla on yksinoikeus tulkita juuri nämä todistusaineistot oman maailmankuvansa hyväksi.
Mikä ihana epistemologinen järjestelmä.
Kaikki havainnot kelpaavat.
Kunhan ne tulkitaan oikein.
Ja ”oikein” tarkoittaa tietenkin sitä tulkintaa, jonka oikeellisuus juuri yritettiin todistaa.
Tässä koko asetelman ironisin kohta on se, että kristitty voi vaatia muslimia todistamaan Koraanin jumalallisen alkuperän ilman että tämä saa käyttää Koraania oman jumalallisen alkuperänsä todistamiseen. ”Koraani sanoo olevansa Jumalan sana.” – ”Ei kelpaa, olet jo olettanut Koraanin auktoriteetin.” Mutta kun kristityltä kysytään, miksi Raamattua pitäisi pitää Jumalan sanana, vastaus saattaa olla: ”Koska Raamattu kertoo olevansa Jumalan sana.” Hetkinen. Eikö juuri sama sääntö ollut äsken kielletty muslimilta? Jos Koraani ei voi todistaa omaa jumalallisuuttaan pelkästään vetoamalla itseensä, ei Raamattukaan saa tähän mitään loogista erivapautta vain siksi, että kyseessä on kristitylle tuttu kirja. Muuten argumentti muuttuu muotoon: ”Sinun kehäpäättelysi on kehäpäättelyä, mutta minun kehäpäättelyni on ilmoitusta.” Toki Raamattua ja Koraania voidaan käyttää historiallisina lähteinä, tekstikriittisen tutkimuksen kohteina tai osana laajempia filosofisia ja historiallisia argumentteja. Mutta jos lähtökohta on ”Raamattu on totta, koska Raamattu kertoo olevansa Jumalan sana” tai ”Koraani on totta, koska Koraani kertoo olevansa Jumalan sana”, kumpikaan ei ole vielä antanut ulkopuolista perustetta sille, miksi juuri kyseisen kirjan auktoriteetti pitäisi hyväksyä. Ja tässä kohtaa keskustelu muuttuu kiinnostavaksi: jos kristitty saa käyttää Raamattua todistamaan kristinuskoa, muslimi saa käyttää Koraania todistamaan islamia. Jos muslimilta vaaditaan riippumatonta perustelua Koraanin luotettavuudelle, sama vaatimus koskee kristittyä ja Raamattua. Muuten ei ole olemassa johdonmukaista epistemologista sääntöä, vaan kaksi eri sääntöä: yksi vastapuolelle ja toinen itselle. Ja sehän on tietenkin erinomainen tapa ratkaista uskonnollinen kiista — päätetään ensin, kumpi kirja on oikeassa, ja käytetään sitten juuri sitä kirjaa todisteena siitä, että päätös oli oikea.
Ja sitten keskusteluun tuodaan vielä lopullinen teologinen trumpetti: kristitty ilmoittaa muslimille, että tämä joutuu ikuiseen helvettiin, koska uskoo väärin. Jos muslimi vastaa täysin symmetrisesti, että kristitty joutuu helvettiin, koska uskoo väärin, kumpikaan ei ole tällä vieläkään todistanut toisen olevan väärässä. On vain kaksi keskenään ristiriitaista tuomiota, joista kumpikin perustuu omaan uskonnolliseen järjestelmäänsä.Mikä raamatussa todistaa sen olevan Jumalalta?
Kristitty vetoaa Raamattuun: ”Sinut tuomitaan, koska Raamattu opettaa näin.” Muslimi vetoaa Koraaniin: ”Sinut tuomitaan, koska Koraani opettaa näin.” Ja kun molemmat pitävät oman kirjansa auktoriteettia ratkaisevana, syntyy jälleen sama kehä: oma ilmoitus määrittelee, kuka on oikeassa, ja sama ilmoitus määrittelee vastapuolen väärässä olevaksi. Sitten molemmat voivat ilmoittaa toisilleen ikuisen rangaistuksen — ikään kuin metafyysinen tuomio olisi väittelyssä piste, jonka voi vain julistaa itselleen. Ulkopuolisen näkökulmasta tilanne on hieman koominen: kaksi ihmistä seisoo vastakkain, kumpikin julistaa toisen joutuvan ikuiseen helvettiin, ja kumpikin perustelee asian sillä kirjalla, jonka jumalallinen auktoriteetti on juuri se kiistanalainen kysymys. Tällöin helvetillä uhkaaminen ei lisää argumentin todistusvoimaa. Se kertoo lähinnä, kuinka vakavana kyseinen uskonto itse pitää omaa totuusväitettään. Mutta ”minun kirjani sanoo, että sinua rangaistaan ikuisesti” ei vielä ratkaise kysymystä siitä, miksi juuri minun kirjani pitäisi hyväksyä totuuden mittapuuksi. Muuten kaikkein vakuuttavin argumentti olisi aina se, jonka jälkimmäisessä kappaleessa on pisin rangaistus.
Koraani ja Raamattu voidaan tässä asetelmassa nähdä kahtena kilpailevana normatiivisen auktoriteetin järjestelmänä, jotka kumpikin esittävät vahvan metafyysisen väitteen omasta alkuperästään ja pätevyydestään. Molemmat ylittävät tavallisen inhimillisen mielipiteen tason ja sijoittavat omat väitteensä transsendentin auktoriteetin piiriin. Toinen uskonnollinen traditio liittää itseensä ajatuksen absoluuttisesta ilmoituksesta, toinen puolestaan rakentaa vastaavan auktoriteettiaseman jumalallisen ilmoituksen ja sen välityksen ympärille. Tässä syntyy epistemologisesti kiinnostava tilanne: väite saa oikeutuksensa sellaiselta auktoriteetilta, jonka olemassaolo ja luotettavuus ovat samalla juuri se asia, joka pitäisi osoittaa. Toisin sanoen ilmoituksen jumalallinen status ei voi tulla kiistattomasti todistetuksi pelkästään sillä, että ilmoitus itse määrittelee itsensä jumalalliseksi. Muutoin kyse olisi itseensä viittaavasta oikeutusjärjestelmästä, jossa johtopäätös sisältyy jo lähtöoletukseen. Retorisesti asetelma on vaikuttava, mutta epistemologisesti se jättää avoimeksi kaikkein olennaisimman kysymyksen: millä riippumattomalla perusteella voidaan päätellä, että juuri kyseinen tekstikorpus edustaa jumalallista ilmoitusta eikä ainoastaan esitä tällaista väitettä? Pelkkä auktoriteettiväite ei vielä muodosta evidenssiä sen puolesta, että väitetyn auktoriteetin lähde todella on se, joksi sitä kuvataan. Muutoin kuka tahansa voisi ratkaista metafyysisen totuuskysymyksen yksinkertaisesti ilmoittamalla, että hänen oma väitteensä on peräisin korkeimmasta mahdollisesta auktoriteetista.
Se, että kaksi kilpailevaa uskonnollista traditiota ilmoittaa oman tekstinsä olevan peräisin Jumalasta, ei vielä muodosta riittävää perustetta kummankaan väitteen totuudelle. Epistemologisesti on varsin heikko menetelmä ratkaista kiista siten, että kumpikin osapuoli antaa omalle lähteelleen korkeimman mahdollisen auktoriteettiaseman ja määrittelee samanaikaisesti vastapuolen lähteen virheelliseksi. Asetelma muuttuu suorastaan ironiseksi siinä vaiheessa, kun toisen uskonnollisen tekstin alkuperä selitetään Saatanan vaikutuksella. Tällöin hypoteettinen vastakkainen jumalallinen ilmoitus voidaan torjua vetoamalla toiseen metafyysiseen toimijaan, jonka olemassaolo pitäisi puolestaan ensin perustella. Jos Saatanan olemassaoloa ei ole itsenäisesti osoitettu, hänen käyttäminen selityksenä kilpailevan uskonnon olemassaololle ei varsinaisesti ratkaise mitään; se ainoastaan siirtää todistustaakan seuraavalle oletukselle. Lopputuloksena syntyy melko erikoinen kehä: oma pyhä teksti todistaa olevansa Jumalasta, vastapuolen teksti luokitellaan Saatanan vaikutukseksi, ja sekä Jumalan että Saatanan todellisuus otetaan samalla annettuna. Tieteellisen epistemologian näkökulmasta tällainen menettely olisi vähintäänkin ongelmallinen, koska hypoteesin keskeiset metafyysiset oletukset toimivat samalla niiden omien johtopäätösten perusteluina. On toki mahdollista uskoa Jumalaan ja Saatanaan, mutta uskominen ei itsessään muuta väitettä empiiriseksi näytöksi. Muuten päästäisiin varsin tehokkaaseen totuudenratkaisumenetelmään: oma kirja on Jumalasta, vastapuolen kirja on Saatanasta, ja kumpaakaan väitettä ei tarvitse todistaa, koska järjestelmä on jo määritellyt etukäteen, kumpi saa olla oikeassa. - Anonyymi00076
Anonyymi00075 kirjoitti:
Kristitty vetoaa Raamattuun: ”Sinut tuomitaan, koska Raamattu opettaa näin.” Muslimi vetoaa Koraaniin: ”Sinut tuomitaan, koska Koraani opettaa näin.” Ja kun molemmat pitävät oman kirjansa auktoriteettia ratkaisevana, syntyy jälleen sama kehä: oma ilmoitus määrittelee, kuka on oikeassa, ja sama ilmoitus määrittelee vastapuolen väärässä olevaksi. Sitten molemmat voivat ilmoittaa toisilleen ikuisen rangaistuksen — ikään kuin metafyysinen tuomio olisi väittelyssä piste, jonka voi vain julistaa itselleen. Ulkopuolisen näkökulmasta tilanne on hieman koominen: kaksi ihmistä seisoo vastakkain, kumpikin julistaa toisen joutuvan ikuiseen helvettiin, ja kumpikin perustelee asian sillä kirjalla, jonka jumalallinen auktoriteetti on juuri se kiistanalainen kysymys. Tällöin helvetillä uhkaaminen ei lisää argumentin todistusvoimaa. Se kertoo lähinnä, kuinka vakavana kyseinen uskonto itse pitää omaa totuusväitettään. Mutta ”minun kirjani sanoo, että sinua rangaistaan ikuisesti” ei vielä ratkaise kysymystä siitä, miksi juuri minun kirjani pitäisi hyväksyä totuuden mittapuuksi. Muuten kaikkein vakuuttavin argumentti olisi aina se, jonka jälkimmäisessä kappaleessa on pisin rangaistus.
Koraani ja Raamattu voidaan tässä asetelmassa nähdä kahtena kilpailevana normatiivisen auktoriteetin järjestelmänä, jotka kumpikin esittävät vahvan metafyysisen väitteen omasta alkuperästään ja pätevyydestään. Molemmat ylittävät tavallisen inhimillisen mielipiteen tason ja sijoittavat omat väitteensä transsendentin auktoriteetin piiriin. Toinen uskonnollinen traditio liittää itseensä ajatuksen absoluuttisesta ilmoituksesta, toinen puolestaan rakentaa vastaavan auktoriteettiaseman jumalallisen ilmoituksen ja sen välityksen ympärille. Tässä syntyy epistemologisesti kiinnostava tilanne: väite saa oikeutuksensa sellaiselta auktoriteetilta, jonka olemassaolo ja luotettavuus ovat samalla juuri se asia, joka pitäisi osoittaa. Toisin sanoen ilmoituksen jumalallinen status ei voi tulla kiistattomasti todistetuksi pelkästään sillä, että ilmoitus itse määrittelee itsensä jumalalliseksi. Muutoin kyse olisi itseensä viittaavasta oikeutusjärjestelmästä, jossa johtopäätös sisältyy jo lähtöoletukseen. Retorisesti asetelma on vaikuttava, mutta epistemologisesti se jättää avoimeksi kaikkein olennaisimman kysymyksen: millä riippumattomalla perusteella voidaan päätellä, että juuri kyseinen tekstikorpus edustaa jumalallista ilmoitusta eikä ainoastaan esitä tällaista väitettä? Pelkkä auktoriteettiväite ei vielä muodosta evidenssiä sen puolesta, että väitetyn auktoriteetin lähde todella on se, joksi sitä kuvataan. Muutoin kuka tahansa voisi ratkaista metafyysisen totuuskysymyksen yksinkertaisesti ilmoittamalla, että hänen oma väitteensä on peräisin korkeimmasta mahdollisesta auktoriteetista.
Se, että kaksi kilpailevaa uskonnollista traditiota ilmoittaa oman tekstinsä olevan peräisin Jumalasta, ei vielä muodosta riittävää perustetta kummankaan väitteen totuudelle. Epistemologisesti on varsin heikko menetelmä ratkaista kiista siten, että kumpikin osapuoli antaa omalle lähteelleen korkeimman mahdollisen auktoriteettiaseman ja määrittelee samanaikaisesti vastapuolen lähteen virheelliseksi. Asetelma muuttuu suorastaan ironiseksi siinä vaiheessa, kun toisen uskonnollisen tekstin alkuperä selitetään Saatanan vaikutuksella. Tällöin hypoteettinen vastakkainen jumalallinen ilmoitus voidaan torjua vetoamalla toiseen metafyysiseen toimijaan, jonka olemassaolo pitäisi puolestaan ensin perustella. Jos Saatanan olemassaoloa ei ole itsenäisesti osoitettu, hänen käyttäminen selityksenä kilpailevan uskonnon olemassaololle ei varsinaisesti ratkaise mitään; se ainoastaan siirtää todistustaakan seuraavalle oletukselle. Lopputuloksena syntyy melko erikoinen kehä: oma pyhä teksti todistaa olevansa Jumalasta, vastapuolen teksti luokitellaan Saatanan vaikutukseksi, ja sekä Jumalan että Saatanan todellisuus otetaan samalla annettuna. Tieteellisen epistemologian näkökulmasta tällainen menettely olisi vähintäänkin ongelmallinen, koska hypoteesin keskeiset metafyysiset oletukset toimivat samalla niiden omien johtopäätösten perusteluina. On toki mahdollista uskoa Jumalaan ja Saatanaan, mutta uskominen ei itsessään muuta väitettä empiiriseksi näytöksi. Muuten päästäisiin varsin tehokkaaseen totuudenratkaisumenetelmään: oma kirja on Jumalasta, vastapuolen kirja on Saatanasta, ja kumpaakaan väitettä ei tarvitse todistaa, koska järjestelmä on jo määritellyt etukäteen, kumpi saa olla oikeassa.Jos kristityt rukoilevat ”oikeaa elävää Jumalaa”, miksi muiden uskontojen seuraajat kokevat täsmälleen samoja kokemuksia? Tiedän jo, mitä kristityt sanovat: että muiden uskontojen kokemukset ovat kaikki peräisin Saatanalta (ei ole väliä, että koko saatanaa ei ole edes olemassa)
https://csrs.nd.edu/assets/59930/williams_1902.pdf
William James kokoaa lukuisia eri uskontojen ja aikakausien ihmisten omia kuvauksia uskonnollisista kokemuksista. Hän lainaa esimerkiksi kristittyjä, juutalaisia, muslimeja, hindulaisia ja buddhalaisia sekä mystikkoja ja tavallisia uskovia. Näiden kertomusten avulla hän osoittaa, että eri uskontojen ihmiset kuvaavat usein hyvin samankaltaisia kokemuksia, kuten:
voimakasta rauhan tunnetta,
kokemusta jumalallisesta tai pyhästä läsnäolosta,
ykseyden tunnetta kaiken kanssa,
syvää iloa tai rakkautta,
elämän täydellistä muuttumista (kääntymyskokemus).
Hän lainaa esimerkiksi kristittyjä, juutalaisia, muslimeja, hindulaisia ja buddhalaisia sekä mystikkoja ja tavallisia uskovia. Näiden kertomusten avulla hän osoittaa, että eri uskontojen ihmiset kuvaavat usein hyvin samankaltaisia kokemuksia,
Jamesin johtopäätös on, että vaikka uskontojen tulkinnat näistä kokemuksista vaihtelevat, itse kokemuksissa on paljon yhteisiä piirteitä.
James käyttää al-Ghazalin kuvausta havainnollistamaan ajatusta, että uskonnollinen tieto voi perustua välittömään kokemukseen, ei pelkästään järkeilyyn. Al-Ghazali kertoo käyneensä läpi syvän hengellisen kriisin: hän alkoi epäillä kaikkea, mitä oli oppinut, kunnes päätyi siihen, että todellinen varmuus syntyy Jumalan antamasta sisäisestä valosta ja kokemuksesta, ei pelkästään loogisista todisteluista. James pitää tätä esimerkkinä mystisestä kokemuksesta.
Jamesin laajempi ajatuksensa on, että ihmiset eri uskonnoissa raportoivat samantyyppisiä kokemuksia rukouksessa, ihan vastakkaisissa uskonnoissa.
https://csrs.nd.edu/assets/59930/williams_1902.pdf
- Anonyymi00077
Päivän sana
Sunnuntai 30,8,2026
Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Luuk. 10:27
MITÄS MUUTA MEITIN TÄYTYISI KAIKKEUDESTA YMMÄRTÄÄ
- koska itse emme elämän kiertoon iankaikkisuuteen mitenkään voi vaikuttaa- Anonyymi00078
Rakasta Herraa, Allahia, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
- Anonyymi00079
Anonyymi00078 kirjoitti:
Rakasta Herraa, Allahia, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
“Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”
Koraani 2:165: “Mutta uskovat rakastavat Allahia kaikkein eniten.”
Koraani 3:31: “Jos rakastatte Allahia, seuratkaa minua, niin Allah rakastaa teitä...”
Koraani 5:54 kuvaa ihmisiä, “joita Hän rakastaa ja jotka rakastavat Häntä.”
Lähimmäisen hyvään kohteluun Koraani kehottaa esimerkiksi kohdassa 4:36, jossa mainitaan vanhemmat, sukulaiset, orvot, köyhät ja naapurit. - Anonyymi00080
Anonyymi00079 kirjoitti:
“Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.”
Koraani 2:165: “Mutta uskovat rakastavat Allahia kaikkein eniten.”
Koraani 3:31: “Jos rakastatte Allahia, seuratkaa minua, niin Allah rakastaa teitä...”
Koraani 5:54 kuvaa ihmisiä, “joita Hän rakastaa ja jotka rakastavat Häntä.”
Lähimmäisen hyvään kohteluun Koraani kehottaa esimerkiksi kohdassa 4:36, jossa mainitaan vanhemmat, sukulaiset, orvot, köyhät ja naapurit.Koraani 3:31:
“Jos rakastatte Allahia, seuratkaa minua, niin Allah rakastaa teitä…”
Tässä Jumalan rakastaminen yhdistetään hänen tahtonsa seuraamiseen.
Jumalan muistaminen ja antautuminen hänelle
Koraani 2:152:
“Muistakaa Minua, niin Minä muistan teitä. Olkaa Minulle kiitollisia…” - Anonyymi00081
Anonyymi00080 kirjoitti:
Koraani 3:31:
“Muistakaa Minua, niin Minä muistan teitä. Olkaa Minulle kiitollisia…”Koraani ja Raamattu kilpailevat mahtipointisuudesta. Ihan samat molemmat ylpeydessään!
Molemmissa teksteissä on paljon jumalallisen auktoriteetin, totuuden ja ehdottomuuden retoriikkaa – tyyliin tämä on Jumalan sana, kuuntele ja ota vakavasti. - Anonyymi00102
Anonyymi00081 kirjoitti:
Molemmissa teksteissä on paljon jumalallisen auktoriteetin, totuuden ja ehdottomuuden retoriikkaa – tyyliin tämä on Jumalan sana, kuuntele ja ota vakavasti.Noin voi kokea. Mutta se koraani on se plagiaatti. Ei sitä tarvitse ottaa tosissaan.
- Anonyymi00103
Anonyymi00080 kirjoitti:
Koraani 3:31:
“Muistakaa Minua, niin Minä muistan teitä. Olkaa Minulle kiitollisia…”Miksi allah matkii Jumalaa? Koraanissa sanotaan myös paljon sellaista pahaa, jota ei ole Raamatussa.
- Anonyymi00109
Anonyymi00078 kirjoitti:
Paitsi juutalaisia ei saa rakastaa. Selittäiskö joku tämän? Juutalaisia on moitittu Vapahtajan surmasta, mutta eihän islam tunnusta Jeesusta Vapahtajaksi.
Tämä onkin se uskonnollisesti merkittävin ero näissä kahdessa. Pelastus on vain Vapahtajan kautta. Ei epämääräisen plagiaattiuskon. Islamissa pelastutaan jos tekee sitä ja tätä oikein, ilman taivaallista armoa.
- Anonyymi00082
KOrraani on elämän tuhoamista muitten valtaanousun periaattein
näiten toiminta on suusanalisuus jolla kaiken hyvän helvetöivät omien mielteitensä mukaisiksi- Anonyymi00083
joo tosiaan koraanin opetukset ovat kaikki suusanalista muuneltua höspäkkää
- Anonyymi00084
Päivän sana
Sunnuntai 30,8,2026
Raamatunteksti(t)
Matteus 5
43»Teille on opetettu: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.’ 44Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, 45jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.
Matteus 5:43-45
Ei niin hyvää jottei pahhaakin
- näin JUMALA pitää omanaan maailman järestyksen ylläpidon
- ja laittaa helvettiin nejotka sinne kuuluvatkin
- eihän ihmisen käsi ede sinne yllä toista tuomitessaan- Anonyymi00086
Jumalahan on silti varoittanut PAHAN VALLASTA,
- jonka hän tulee tallomaan henk. kohtaisesti jalkoihinsa.
- Anonyymi00087
Entäs Raamattu?
- Anonyymi00089
Aika barbaarinen ja väkivaltainenhan se kyllä on. Sikäli tuntomerkit täsmää.
- Anonyymi00090
barbaarinen hyökkäys on meneillään lähi-idän tuhon voimin seassanne yhtä kirjaa vääristellen hyökkäävät OIKEUTTAAN
- Anonyymi00108
En tunne asiaa tarkemmin mutta kaikki kirjat maan päällä ovat ihmisten kirjoittamia. Lue vaikka mitä talmudissa sanotaan kristityistä.
- Anonyymi00111
Niin se suhde juutalaisiin?
- Anonyymi00119
Kyselet liikaa. Muslimit häipyy kuin pieru saharaan jos kysyy vaikeita.
- Anonyymi00112
Vain Raamatun Sana on Jumalan Sana, koraani on riivaajien oppikirja, joka lietsoo murhanhimoa eriuskoisia kohtaan. Mitään pelastusta helvetiltä islam ei anna, muslimi vain luulottelee. Raamatun Jumala on Hyvä, Rakkaus, mitään samaa ei voi sanoa allahista.
- Anonyymi00113
satanallisuus on näitten oikeutta
- Anonyymi00114
ei mikään kohta
- Anonyymi00115
Gabriel taisteli ankaruudella ja verenvuodatuksella vapautuakseen Islamin otteesta johon hän oli kerran joutunut. Tuo Islamin ote koostui tuolloin saatanan (henkivaltojen) voimista jotka ympäröivät hänet ja repivät häntä ja saivat hänet otteeseensa ja Gabrielin oli pakko toimia, niin ettei hän olisi jäänyt saatanan ja Islamin otteeseen.
Tuo ankaruus ja verenvuodatus ei johtanut kenenkään kuolemaan ja saattoi ulospäin näyttää siltä että Gabriel oli syypää ankaruuteen ja verenvuodatukseen. Ainoa, jota saatettiin tuolloin vahingoittaa, oli saatanan (ja henkivaltojen) ylpeys, koska Gabriel vei heiltä vallan toimia tuolloin.
Nuo tapahtumat tapahtuivat tuolloin henkimaailmassa. Mitä Gabrielin toiminnasta seurasi myöhemmin? Noituus ja epäjumalanpalvonta monen jumalan palvomisineen ja lapsien uhraaminen päättyi. Tuo Gabrielin toiminta kohdistui juuri noituuteen ja epäjumalanpalvontaan sekä lapsien uhraamiseen.
Arabian niemimaalla (tai sen läheisyydessä) uhrattiin poikalapsia (9 lasta) aina Muhammedin aikaan saakka. Nuo lapsien uhraukset tapahtuivat Islamin vaikutuksesta ja ehkä toimestakin eli Islam oli vaikuttamassa jo paljon ennen Muhammedia.
Islam oli olemassa/vaikuttamassa satoja vuosia, ehkä jopa 500 vuotta ennen Muhammedia ja sen vaikutuksesta ja ehkä toimestakin noita lapsiuhreja (9) uhrattiin noin 60 vuoden ajan Muhammediin asti. Nuo kaikki poikalapset olivat alle 11 vuotiaita kun heidät uhrattiin- Anonyymi00116
Neitsetä nämä ovat aina metästäneet ikiaikaisuuttaan ja ovat aina olleet muitten ruokittavina.
- Anonyymi00117
Islam vaikutti pakanallisena kulttina, kyllä. Islamina sen toi esiin muhamed kun mietti miten saisi lisää maata ja rikkauksia. Teki ne omat sääntönsä pakollisuudesta jne.
- Anonyymi00121
Niin ja se lupaa hirttämään hintit.
- Anonyymi00122
koraani on epäjumalalta saatu eksytys.
- Anonyymi00123
Kivittämisessä piilee näitten HUVI
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu601598- 261224
- 851078
- 42897
- 65836
- 92804
Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.15779Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i19725Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131725- 116701
Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �146631Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31625- 4622
- 43601
Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t76593Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45580- 19566
- 46558
Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä25551Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle
Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke18498