Kielen käyttämisen rajoja

Anonyymi-ap

Bitti 8
Numero 80
Kirjain 800
Tavu 8000
Symboli-kuva 80000
Sana 800000
Lause-Ajatus 8000000

Nämä on vain suuntaa antavia arvauksia. Mitä sitten tällä määrällä voi saada aikaan?
Onko olemassa mitään muuta tapaa ilmaista asioita kuin sanallinen viisaus?
Jostain luin että kun Koraani otetaan pois maailmasta Jumala alkaa ohjata muslimeja kuvallisten meditaatioiden lykkäämisellä aivoihin. Mutta voi olla että olen käsittänyt väärin. Se tuntuu vähän liian raskaalta menetelmältä.
Kun katselee YouTube safari videoita tuntuu kuin eläimillä ainoa kommunikointitapa on tapella ja hyökätä kimppuun. Kuitenkin linnut ja jopa oravat osaavat käydä koputtamassa ikkunaan sen henkilön jolta kerran ovat ruokaa saaneet. On eläimet ainakin älykkäitä vaikka eivät paljoa kommunikoi.

Niiden onni on ruuan etsintä jatkuva sekä parittelu ja poikasten hoitaminen lyhyen elämänsä ajan.

Tähän ketjuun voi kertoa kielineroista, iän vaikutuksesta kielen käyttämiseen, maailman kielikuntien eroista, tai muusta sellaisesta.

Kieli voi vaikuttaa monin tavoin moniin asioihin. Mielestäni Platonin kieli ei inspiroi paljoa, mutta Aristoteleen käyttämä kieli on tiedon ja älyn huippua. Platon oli lähinnä eetikko ja moralisti ja käytti MIELTÄ enemmän kuin ÄLYÄ.

Kolmas hienojakoinen elementti eli EGO on puolestaan tuntematon itselleni filosofian kannalta. Onko joku filosofi tuotannossaan käyttänyt sitä.

10

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitenköhän tuo telepatia toimii jos toimii lainkaan?

      Välitetäänkö siinä sanoja vai jotakin mielikuvia?

      • Anonyymi

        Kyllä telepatia toimii. En tiedä kuinka. Itse olen usein jutellut telepatiaa käyttäen. Mutta usein pelkään jonkun lukevan ajatuksia aina eikä vain ns. Pyhien yhteyden avulla. Kuitenkaan en ole saanut ketään kiinni ajatusteni lukemisesta.

        Telepatia alkoi yleistyä vuoden 2005 tienoilla. Ensin lyhyen välimatkan ja myöhemmin vähä vähältä pitemmän välimatkan päähän. Se ei toimi kuin vain tuttujen välillä. Ei kenen tahansa kadulla kulkevan kanssa. Mietin että pitääkö siinä olla välittäjänä enkeli. Jokaisella lapsellahan on raamatun mukaan Isän edessä oma enkeli.


    • Anonyymi

      Amerikan kielessähän ei ole mitään logiikkaa. Jo pelkästään sana "perse" voi tarkoittaa mitä hyvänsä. Kooklettele "ismo" tai jotain.

    • Anonyymi

      "Mutta voi olla että olen käsittänyt väärin. "

      Voi myös olla, että unohdit ottaa lääkkeet.

      • Anonyymi

        Pystytkö myös syvällisempään filosofiaan. Esim. Russell ja Wittgenstein ajatusten tuominen esiin olisi tähdellisempää kuin tuo ainainen lääkkeistä puhuminen.

        Voithan avata omia ketjuja jos tämä ei kiinnosta.
        Tunnustan kyllä että tämä ketju oli tarkoitettukin läpihuutojutuksi. Pieni kevennys vain kun on hiljaista ja avauksia niin vähän.


    • Anonyymi

      Ennen oli kouluissa kaksi eri arvosanaa äidinkielessä:

      Luetun ymmärtäminen = ajatus
      Suullinen esitystaito = puhe

      Mun mielestä Ajattelu ja Puhuminen tulee eri lähteestä. On kuin kaksi tietoisuutta. Tai ainakin kaksi eri aivoaluetta.

      Frontal lobe = otsa = ajattelu = lyhytkestoinen muisti
      Temporal lobe = ohimo = puhe = pitkäkestoinen muisti.

      Itse asiassa tekoäly valisti hieman toisin.
      Brocan alue puheen tuottaminen = vasen otsa
      Wernicken alue ymmärtäminen = vasen ohimo

      Mutta itse tahdon typistetyn ja selkeän jaon kahteen eri alueeseen. Otsaan ja ohimoon. Siitä huolimatta että kyse on usean aivoalueen yhteistyöstä.

      Ehkä koskaan ei päästä selkeyteen jos kaikki tekijät tarkoin otetaan huomioon.

    • Anonyymi

      Tarvitaanko retoriikkaa yhä vielä tänä päivänä?

      Sofistien vai Platonin?

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Retoriikka

      Mun mielestä puhumista pitää paljon harjoitella jotta saa koko kapasiteetin ja kaikki alueet aivoissaan käyttöön.

      Burroughs kirjoitti pari ensimmäistä Tarzan kirjaa ajattelua käyttäen. Loput hän saneli sihteerilleen ja tulos oli melko kehnoa.
      Ne jotka puhuen saneltiin eivät yllä ajatuksin kirjoitetun tasalle.

      Kuitenkin on hyvä osata käyttää puhumiseen liittyviä aivoalueita. Itse olen kokeillut ja puhumalla tuotetut sanat ja lauseet ovat mielenkiintoisempia kuin ajatukset. Ne ovat hyvin paljon erilaisia.

    • Anonyymi

      Numerologinen järjestelmä:
      Symbooli: 10
      Ääni: 100
      Tavu: 1000
      Sana: 10000
      Lause: 100000
      Ajatus: 1000000

      Jos yhdistämme 5 ääntä ja 10 tavua:
      Ääni = 100 * 5 = 500
      Tavu = 1000 * 10 = 10000
      Yhteensä = 500 + 10000 = 10500

      Jos vertaamme kolmea eri kielellistä ilmaisua, joissa on:
      2 lausetta (200000) ja 1 ajatus (1000000):
      Yhteensä = 200000 + 1000000 = 1200000

      Esimerkki:
      Oletetaan, että osallistumme keskusteluun, jossa käytämme seuraavia elementtejä:

      4 lausetta (4 * 100000) = 400000
      6 sanaa (6 * 10000) = 60000
      2 tavua (2 * 1000) = 2000

      Kokonaisarvo keskustelusta: [ Kokonaisarvo = 400000 + 60000 + 2000 = 466000 ]

    • Anonyymi

      Mutta vaikka harjoittelisi puhumista kuinka paljon on luontainen lahjakkuus siinä tärkeämpi kuin harjoittelu?

      Älykkyysosamäärä voi olla 100 tai 150.
      Sanavaraston määrä voi olla 8000 tai 24000.
      Entä matemaattinen lahjakkuus, keskittymiskyky, muisti yms.

      Netistä löytyy ainakin älykkyystestejä, sanavaraston laajuus testejä sekä ehkä jopa muistitestejä? En ole niitä vielä etsinyt.

      Mitä hyötyä on itsensä testaamisella?
      Pitäisi olla tietoa myös kunkin älykkyysosamäärä tuloksen erityispiirteistä. Esim. 105 on äärimmäisen eteenpäin pyrkivät.... tunnen myös 130 ja 150 huumorintajun joitakin piirteitä. 130 on heikko ja kuiva huumori. Eikä siedä kritiikkiä itseään kohtaan. 150 on jopa sadistinen huumori sekä yms.

      Kielen rajojen etsimisessä pitää ottaa huomioon hyvin monta eri psykologista ja jopa filosofista seikkaa. Miten taiteellisesti lahjakkaat eroavat muista? Miten savant kyky toimii? Jne.

      Miten lähestyä kysymystä filosofisesti?
      Mulla on tunne että kieli ei riitä kaikkeen. Se on rajoittava tekijä eikä avartava. Kielitaito monen eri kielen voisi merkitä ajattelun tason kohoomista. On kieliä jotka ei sovellu tieteeseen vaan lähinnä älämölön pitämiseen. Jos osaa jotakin merkittävää kieltä hyvin osaa myös filosofiaa, tiedettä ja uskontoa hyvin.

      Merkitseekö muuten pieni sanavarasto sitä että on kaksikielinen tai useampikielinen? Itselläni on vain 8000 suomen kielellä , mutta sama määrä 8000 myös englannin kielellä. Voiko toinen kieli vaikuttaa jotenkin ajatteluun, puhumiseen tai sanavarastoon.

    • Anonyymi

      Minäkin kerran ajattelin tuohon malliin ja se oli tasan viimeinen kerta, kun erehdyn kokeilemaan LSD:tä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3170
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2214
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1624
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      76
      1112
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      941
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      904
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      900
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      815
    10. Rahtari s salmi

      Onkohan jutussa perää että kylän tyhmin rahtari on palanut ratista
      Suomussalmi
      8
      795
    Aihe