juuri äsken katselin dokumentin arto melleristä ykköseltä. suurisydäminen mies ja traaginen tapaus.
pakko tutustua hänen tuotantoonsa. hänellä oli niin järkeviä ja kuvia kumartamattomia ajatuksia, että runojenkin on oltava hyviä. ainakin kuullut otteet olivat mahtavia.
osaisiko joku melleri-tuntija neuvoa, mistä olisi hyvä aloittaa?
kiitos sille, joka vaivautuu.
arto melleri
6
1352
Vastaukset
- kaarin-k
haluat alkaa runoista ni eka oli -78 vissiin tehty schlaageriseppele(sitä ennen Meno-paluu v.70,Liftarien yö kanssa jotain -70 lukua, nämä siis tarinoita),Zoo -79 runot Ilmalaiva italia -80 runot,Mau-Mau -82 runot,rubiinisilmäinen pääkallosormus novellikok.,Tuomiopäivän sävärit,romaani..jos haluat lukea kaiken niin aloita vaikka noista!! runokirjoista mua on eniten säväyttänyt Viiden aistin todistus ,Johnny B.goethe,elävien kirjoissa..
musta Melleri oli/on yksi maailman parhaimmista proosarunoilijoista koskaan!sellaisesta tajunnanvirrasta voi vaan haaveilla..
...Myöhäistä enää palata,
luunmurtuma murtumalta seuraan
saman vanhan tarinan valhetta:
tiedän jo että luola jonne
vapauden tuulet on kahlittu
ei ole tuolla ylhäällä,
vaan sisällä meissä,jokaisessa,
myöhäistä palata,turha valittaa,
viivat peilin huurteisella pinnalla
näyttävät yksinäisiltä,
surullisilta kasvot peilissä
Kuva jonka loit itsestäsi
muut siihen jo uskovat,itse tiedät jo
mitä se on,kuvatus,ei muuta,
viivat katoavat sieraimiin
huurteiset kasvot peiistä,
rotkoon ropisevat vierinkivet
muistuttavat:
aika pyyhkiä kuolleet
puhelinmuistiosta( ELÄVIEN KIRJOISSA 1991) - SynkMaster
Mutta itse lueskelin kyllä taannoin mielihalulla sen F-palkitun "Elävien kirjoissa" ja vuosien 72-89 runojen kokoomateosta "Nuoruus, siivekästä ja veristä"...
- thelle
kun mulla unohtui katsoa se ohjelma!! Jos on tuttu sellainen lehti kuin Parnasso(löytyy hyvinvarustetuista lehtipisteistä) niin sen uusimmassa numerossa on aika iso melleri-artikkeli. Siinä on melko paljon lainauksia hänen runoistaan, jotka sanalla sanoen ovat mahtavia! Ei taida toista samantasoista beat-henkeä suomessa olla...
Arto RIP- Mr VonDarra
no eipä enää ole, penakin on kuollu
- -92
Mr VonDarra kirjoitti:
no eipä enää ole, penakin on kuollu
Mä en ollu ennen kiinnostunu yhtään Arto Mellerin runoista, mutta kun äikänopettajamme luki niitä tunnilla niin sitten kiinnostuin enemmän niistä :D Arton velikin kertoi muistotilaisuudesta ja siellä luettiin niitä runoja, olis ollu varmaan kiva mennä sinne
- Anonyymi
Hyvä jäbä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.465025- 723142
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3071989Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2631808Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151699Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531286Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951249- 701192
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331167Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2801137