Mootosiajoneuvoilla ajo kieletty merkin ohi
Skuutti sähköpotkulauta
Saako skuutilla ajaa
146
1176
Vastaukset
- Anonyymi
Suurin osa sähköpotkulaudoista/skuuteista ovat kevyitä sähköajoneuvoja. Kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä.
- Anonyymi00008
Kaikki eivät kuitenkaan ole kevyitä sähköajoneuvoja.
Voiko alle 15-vuotias ajaa sähköpotkulautaa, jonka maksiminopeus on 15 km/h?
https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/sahkopotkulautojen-ikaraja/
Kaikki vuokraskuutit taitavat kuitenkin olla kevyitä sähköajoneuvoja. - Anonyymi00012
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kaikki eivät kuitenkaan ole kevyitä sähköajoneuvoja.
Voiko alle 15-vuotias ajaa sähköpotkulautaa, jonka maksiminopeus on 15 km/h?
https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/sahkopotkulautojen-ikaraja/
Kaikki vuokraskuutit taitavat kuitenkin olla kevyitä sähköajoneuvoja.Anna esimerkki mallista, jolla saa ajaa Suomessa jalkakäytävällä.
- Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Anna esimerkki mallista, jolla saa ajaa Suomessa jalkakäytävällä.
Löytyy kyllä sellaisia. Hae itse googlella.
- Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
Anna esimerkki mallista, jolla saa ajaa Suomessa jalkakäytävällä.
Urbanglide URBANRIDE 55 (huippunopeus: 10 km/h, moottori: 30 W)
https://cdon.fi/tuote/urbanglide-urbanride-55-lasten-sahkopotkulauta-ceca4e7e038e563a/ - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Urbanglide URBANRIDE 55 (huippunopeus: 10 km/h, moottori: 30 W)
https://cdon.fi/tuote/urbanglide-urbanride-55-lasten-sahkopotkulauta-ceca4e7e038e563a/Lasten potkulauta, ei jatkoon. Lapset alle 12 v saavat pyöräillä jalkakäytävällä.
- Anonyymi00022
Anonyymi00017 kirjoitti:
Lasten potkulauta, ei jatkoon. Lapset alle 12 v saavat pyöräillä jalkakäytävällä.
Skuutti kuin skuutti. Skuutti, eli sähköpotkulauta voi olla kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h). Kaikki riippuu siis sen laitteen tehosta ja rakenteellisesta nopeudesta.
- Anonyymi00027
Anonyymi00017 kirjoitti:
Lasten potkulauta, ei jatkoon. Lapset alle 12 v saavat pyöräillä jalkakäytävällä.
Ero on siinä, että jalkakäytävällä pyöräilevä alle 12-vuotias lapsi, on joka tapauksessa aina ajoneuvon kuljettaja, ei jalankulkija. Hänelle on erikseen annettu lupa kuljettaa ajoneuvoa jalkakäytävällä.
Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet laitteen käyttäjä on sitten aina jalankulkija. - Anonyymi00028
Tieliikennelaissa tarkoitetaan: jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän, kevyen sähköajoneuvon tai mopon taluttajaa.
- Anonyymi00110
Anonyymi00012 kirjoitti:
Anna esimerkki mallista, jolla saa ajaa Suomessa jalkakäytävällä.
Minätoivon että jalkakäytävällä akuutilla tai pyörällä ajajan saa töniä nurin. Toivon hartaasti että kaikki akuutilla ajelijat joutuvat onnettomuuteen ja vammautuvaa t lopuksi ikää eikä niille paskoille mitään korvauksia.
- Anonyymi00111
Anonyymi00110 kirjoitti:
Minätoivon että jalkakäytävällä akuutilla tai pyörällä ajajan saa töniä nurin. Toivon hartaasti että kaikki akuutilla ajelijat joutuvat onnettomuuteen ja vammautuvaa t lopuksi ikää eikä niille paskoille mitään korvauksia.
Olipa rumasti sanottu.
- Anonyymi
Mutta jos se kukkee yki 25 kkmh se onkin mopo
- Anonyymi
Ei ole. Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h. Jos se kulkee yli 25 km/h, niin sitten se pitää rekisteröidä toiseen ajoneuvoluokkaan. Se ei automaattisesti ole mopo. Jos rekisteröinti ei ole mahdollista, niin se on silloin laiton liikenteeseen ja yleisille teille.
- Anonyymi00006
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h. Jos se kulkee yli 25 km/h, niin sitten se pitää rekisteröidä toiseen ajoneuvoluokkaan. Se ei automaattisesti ole mopo. Jos rekisteröinti ei ole mahdollista, niin se on silloin laiton liikenteeseen ja yleisille teille.
Tarkkana nyt, kun esiinnyt asiantuntijana.
Kevyet sähköajoneuvot (L1eA) saavat kulkea _sähköllä_ enintään 25km/h. Jos laitteessa on polkimet, sillä saa lihasvoimalla ajaa edelleen niin paljon kuin reidessä on jerkkua. - Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
Tarkkana nyt, kun esiinnyt asiantuntijana.
Kevyet sähköajoneuvot (L1eA) saavat kulkea _sähköllä_ enintään 25km/h. Jos laitteessa on polkimet, sillä saa lihasvoimalla ajaa edelleen niin paljon kuin reidessä on jerkkua.Skuutissa ei ole polkimia.
Sähköiset liikkumisvälineet - mikroliikkuminen 17.6.2025 alkaen
https://www.traficom.fi/fi/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet-mikroliikkuminen-1762025-alkaen - Anonyymi00074
Anonyymi00006 kirjoitti:
Tarkkana nyt, kun esiinnyt asiantuntijana.
Kevyet sähköajoneuvot (L1eA) saavat kulkea _sähköllä_ enintään 25km/h. Jos laitteessa on polkimet, sillä saa lihasvoimalla ajaa edelleen niin paljon kuin reidessä on jerkkua.Nyt tarkkana, kun esiinnyt asiantuntijana.
Lihasvoimallakaan ei aina saa ajaa niin lujaa kuin pääsee. Nopeusrajoitukset (mm. pihakadut) koskee polkupyöriäkin. Joo, on toki sääntöjen noudattaminen pyöräilijöille niin vieras ajatus, ettei tällainen tule valtaosalle mieleen, että voisi olla lainkaan mahdollista! - Anonyymi00075
Anonyymi00009 kirjoitti:
Skuutissa ei ole polkimia.
Sähköiset liikkumisvälineet - mikroliikkuminen 17.6.2025 alkaen
https://www.traficom.fi/fi/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet-mikroliikkuminen-1762025-alkaenLain mukaan skuutissa ei saa olla istuinta eikä sen omamassa saa ylittää 25 kg. Jalkakäytävällä ei saa ajaa.
Eipä tarvi kaupungilla montaa metriä kävellä kun tulee ensimmäinen sääntöjen rikkoja vastaan.
Myös niillä max. 25 kg potkulaudoilla sohelletaan. Eli ajetaan mm. surutta auton eteen niissäkin tilanteissa, joissa polkupyöräilijä on väistämisvelvollinen. Ajellaan jalkakäytävillä. Jätetään vuokraskuutit vittuilumielessä tientukoksi ulko-oven eteen, poikittain pyörätielle, suojatie kohdalle yms. Aina ei ole lähistöllä edes sopivaa ojaa tai ruusupuskaa johon vehkeen voisi arkistoida. - Anonyymi00080
Anonyymi00075 kirjoitti:
Lain mukaan skuutissa ei saa olla istuinta eikä sen omamassa saa ylittää 25 kg. Jalkakäytävällä ei saa ajaa.
Eipä tarvi kaupungilla montaa metriä kävellä kun tulee ensimmäinen sääntöjen rikkoja vastaan.
Myös niillä max. 25 kg potkulaudoilla sohelletaan. Eli ajetaan mm. surutta auton eteen niissäkin tilanteissa, joissa polkupyöräilijä on väistämisvelvollinen. Ajellaan jalkakäytävillä. Jätetään vuokraskuutit vittuilumielessä tientukoksi ulko-oven eteen, poikittain pyörätielle, suojatie kohdalle yms. Aina ei ole lähistöllä edes sopivaa ojaa tai ruusupuskaa johon vehkeen voisi arkistoida.Ei pidä paikkansa. Kevyen sähköajoneuvon massaa/painoa ei määritetä.
Ajoneuvolaki: "Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."
Ainoastaan teho ja rakenteellinen nopeus määritetään. Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on sitten liikennevakuutettava.
- Anonyymi00007
Riippuu skuutista ja sen tehosta ja rakenteellisesta nopeudesta.
Ajoneuvoluokkaa ”sähköpotkulauta” ei ole olemassa, vaan se skuutti voi olla kevyt sähköajoneuvo (max.1000w ja max. 25 km/h) tai jalankulkua avustava laite (max. 1000w ja max. 15 km/h).
Kevyt sähköajoneuvo on ajoneuvo. Kevyissä sähköajoneuvoissa tehoa saa olla enintään 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä.
Jalankulkua avustavan tai korvaavan sähköisen liikkumisvälineen käyttäjä on taas jalankulkija. Jalankulkua avustavassa laitteessa tehoa saa olla enintään 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.- Anonyymi00010
Aika vauhtia noilla skuuteilla kuitenkin mennään. Taisi olla maanantaina kun näin skuutilla mentävän reippaasti kadun viereisellä kevyen liikenteen väylällä. Laitoin vakkariin 48 km/h ja näytti peli edelleen loittonevan.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Aika vauhtia noilla skuuteilla kuitenkin mennään. Taisi olla maanantaina kun näin skuutilla mentävän reippaasti kadun viereisellä kevyen liikenteen väylällä. Laitoin vakkariin 48 km/h ja näytti peli edelleen loittonevan.
Laittoimia vehkeitä ovat sellaiset varmaankin sitten.
- Anonyymi00013
Sähköpotkulaudalla eli skuutilla ajetaan kuten polkupyörällä.
- Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Sähköpotkulaudalla eli skuutilla ajetaan kuten polkupyörällä.
Ajetaan, jos se kuuluu "Kevyet sähköajoneuvot" luokkaan. Jos se taas kuuluu "Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet" luokkaan, lasketaan sen käyttäjä jalankulkijaksi.
- Anonyymi00018
Anonyymi00015 kirjoitti:
Ajetaan, jos se kuuluu "Kevyet sähköajoneuvot" luokkaan. Jos se taas kuuluu "Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet" luokkaan, lasketaan sen käyttäjä jalankulkijaksi.
Eli skuutilla mennään kuin polkupyörällä, ei jalkakäytävällä.
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Eli skuutilla mennään kuin polkupyörällä, ei jalkakäytävällä.
Riippuu skuutista, sen tehosta ja rakenteellisesta nopeudesta.
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Riippuu skuutista, sen tehosta ja rakenteellisesta nopeudesta.
Älä sotke pikkulasten skuutteja nyt tähän juttuun. Jos kapineessa on AAA-paristot, sillä saa vaikka lentää vapaasti.
Skuutilla mennään kuin polkupyörällä, skuutti ei ole mikään pyörätuoli. - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Älä sotke pikkulasten skuutteja nyt tähän juttuun. Jos kapineessa on AAA-paristot, sillä saa vaikka lentää vapaasti.
Skuutilla mennään kuin polkupyörällä, skuutti ei ole mikään pyörätuoli.Skuutteja nekin ovat. Ihan sama onko lasten, nuorten tai vanhusten skuutti. "Skuutti" ajoneuvotluokkaa ei ole olemassa. Skuutti voi olla kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h). Kaikki riippuu siis sen laitteen tehosta ja rakenteellisesta nopeudesta. Selvää pässinlihaa kaikille, paitsi vähäjärkisille.
- Anonyymi00023
Anonyymi00021 kirjoitti:
Skuutteja nekin ovat. Ihan sama onko lasten, nuorten tai vanhusten skuutti. "Skuutti" ajoneuvotluokkaa ei ole olemassa. Skuutti voi olla kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h). Kaikki riippuu siis sen laitteen tehosta ja rakenteellisesta nopeudesta. Selvää pässinlihaa kaikille, paitsi vähäjärkisille.
Eli skuuteilla kuljetaan kuten polkupyörällä, se on hyvä ja selkeä ohje. Kiitos.
- Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Eli skuuteilla kuljetaan kuten polkupyörällä, se on hyvä ja selkeä ohje. Kiitos.
Lapset saavat mennä skuuteilla (alle 16 km/h) ja polkupyörillä myös jalkakäytävällä, kunhan ottaa vain ikärajat ja jalankulkijat huomioon.
Suomessa ei myydä yli 50-kiloisille sopivia skuutteja, joilla saisi liikkua jalkakäytävällä. Eri tehtailta voi saada tilattua erikoisversioita tilaustuotteena. - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Lapset saavat mennä skuuteilla (alle 16 km/h) ja polkupyörillä myös jalkakäytävällä, kunhan ottaa vain ikärajat ja jalankulkijat huomioon.
Suomessa ei myydä yli 50-kiloisille sopivia skuutteja, joilla saisi liikkua jalkakäytävällä. Eri tehtailta voi saada tilattua erikoisversioita tilaustuotteena.Ulkomailta voi myös ostaa/tilata skuutin, joka lasketaan jalankulkua avustavaksi ja korvaavaksi liikkumisvälineeksi (maksimi 1kW ja maksimi 15 km/h). Skuutista ei kuitenkaan taida mitenkään päälle päin nähdä, että minkälainen se skuutti on.
- Anonyymi00026
Lisää ehtoja...
"Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava."
Sähköpotkulaudoista erikseen maininta, ettei niissä saa olla istuinta ellei kyseessä ole liikuntarajoitteisen kulkuväline. Ruokalähtettien käyttämät, isot ja istuimella varustetut "sähköpotkulaudat" painavat noin 100 kg, huippunopeus yleensä 40 km/h ja näistäkin saanee rajoittimen deletoitua... erikseen pitäisi tilata max 25 km/h rajoitettu malli, muttei näistä silti laillisia tule, kun on liikaa massaa ja istuin. Toki sillä oletuksella, ettei kaikki ruokalähetit ole liikuntarajoitteisia.
Sähköavusteisen polkupyörän max. teho 250 W, avustus saa toimia vain poljettaessa ja huippunopeus sähköavustuksella tietenkin 25 km/h.
Paljon myydään myös tehokkaampia 500...1000 W pyöriä, joissa sähköavustus toimii 40 km/h asti. Totaalisen laittomia nämä. Jos 1000 W tehoinen polkupyörä on rajoitettu max. 25 km/h, niin sitten kyseessä voisi olla moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) , jolla pitää olla liikennevakuutus.
Näillä sinkoillaan 40 km/h mm keskuspuistossa.... väylillä, joilla ei lue "mopolla ajo sallittu" = ei ole mitään asiaa näillä sinne. Tottakai näitä myytiin liikkeissä "vain maastoajoon" maininnalla. Vaikka maastoajo siis oikeasti kielletty ja kevyen liikenteen väylälläkin saa ajaa vain, jos siellä on mopolla ajo sallittu -kyltti. Ja tottahan toki näillä suditellaan keskuspuistossa poluilla, joilla ei saisi ajaa edes tavallisella polkupyörällä.
..itseasiassa osa 250 W tehoisista sähköavusteisena polkupyöränä myydyistäkin vekottimista onkin oikeasti moottorilla varustettuja polkupyöriä, koska 25 kg raja ylittyy. Näin etenkin halvimmat mallit, joissa se peruspyörä painaa jo >20 kg ja siihen sähkötekniikka päälle. - Anonyymi00029
Anonyymi00024 kirjoitti:
Lapset saavat mennä skuuteilla (alle 16 km/h) ja polkupyörillä myös jalkakäytävällä, kunhan ottaa vain ikärajat ja jalankulkijat huomioon.
Suomessa ei myydä yli 50-kiloisille sopivia skuutteja, joilla saisi liikkua jalkakäytävällä. Eri tehtailta voi saada tilattua erikoisversioita tilaustuotteena.>>> Suomessa ei myydä yli 50-kiloisille sopivia skuutteja, joilla saisi liikkua jalkakäytävällä. Eri tehtailta voi saada tilattua erikoisversioita tilaustuotteena.
Skuutilla ei siis ajeta jalkakäytävällä. Lapset ja pikkuiset ihmiset saavat ajaa, jos saavat tehtaalta sopivan laitteen. - Anonyymi00030
Anonyymi00025 kirjoitti:
Ulkomailta voi myös ostaa/tilata skuutin, joka lasketaan jalankulkua avustavaksi ja korvaavaksi liikkumisvälineeksi (maksimi 1kW ja maksimi 15 km/h). Skuutista ei kuitenkaan taida mitenkään päälle päin nähdä, että minkälainen se skuutti on.
Ulkomailta voi myös ostaa/tilata skuutin, joka lasketaan jalankulkua avustavaksi ja korvaavaksi liikkumisvälineeksi (maksimi 1kW ja maksimi 15 km/h). Skuutista ei kuitenkaan taida mitenkään päälle päin nähdä, että minkälainen se skuutti on.
- Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
>>> Suomessa ei myydä yli 50-kiloisille sopivia skuutteja, joilla saisi liikkua jalkakäytävällä. Eri tehtailta voi saada tilattua erikoisversioita tilaustuotteena.
Skuutilla ei siis ajeta jalkakäytävällä. Lapset ja pikkuiset ihmiset saavat ajaa, jos saavat tehtaalta sopivan laitteen."Skuutilla ei siis ajeta jalkakäytävällä. Lapset ja pikkuiset ihmiset saavat ajaa, jos saavat tehtaalta sopivan laitteen."
Pikkuinen ihminen on siis todella kevyt aikuinen.
Suomen kaupat eivät myy enää lakimuutosten jälkeen. - Anonyymi00032
Anonyymi00029 kirjoitti:
>>> Suomessa ei myydä yli 50-kiloisille sopivia skuutteja, joilla saisi liikkua jalkakäytävällä. Eri tehtailta voi saada tilattua erikoisversioita tilaustuotteena.
Skuutilla ei siis ajeta jalkakäytävällä. Lapset ja pikkuiset ihmiset saavat ajaa, jos saavat tehtaalta sopivan laitteen.Ei ole mitään "skuutti" ajoneuvoluokkaa. Skuutti voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
Jos joku hankkii jalankulkua avustavan laitteen, niin sillä saa ajaa jalkakäytävällä niin paljon kuin haluaa, huomioiden tilanteeseen sopivan nopeuden. Saa ajaa, oli käyttäjä minkä ikäinen tahansa. - Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Ei ole mitään "skuutti" ajoneuvoluokkaa. Skuutti voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
Jos joku hankkii jalankulkua avustavan laitteen, niin sillä saa ajaa jalkakäytävällä niin paljon kuin haluaa, huomioiden tilanteeseen sopivan nopeuden. Saa ajaa, oli käyttäjä minkä ikäinen tahansa.Sen takia skuutilla ajetaan pyöräilijän säännöillä.
Lapsilla on lasten jutut ja lasten säännöt. - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Sen takia skuutilla ajetaan pyöräilijän säännöillä.
Lapsilla on lasten jutut ja lasten säännöt.Asioiden ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa. Skuutti voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
- Anonyymi00037
Anonyymi00034 kirjoitti:
Asioiden ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa. Skuutti voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
Mistä noita lasten skuutteja saa aikuisille?
Pyörätuoleja on kyllä saatavilla. - Anonyymi00042
Anonyymi00037 kirjoitti:
Mistä noita lasten skuutteja saa aikuisille?
Pyörätuoleja on kyllä saatavilla.Ei sillä ole väliä, miten tai mistä niitä saa. Sähköpotkulauta voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
- Anonyymi00049
Anonyymi00034 kirjoitti:
Asioiden ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa. Skuutti voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
> Asioiden ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa.
Olet kävelevä esimerkkiä tästä.
Kevyt sähköajoneuvo saa painaa enintään 25 kg. Ns. sähköpotkulaudoista vielä erikseen mainuttu, ettei istuinta saa olla. Tosin molemmat rajoitukset kumoutuvat, mikäli kyseessä on liikuntarajoittisen käytätmä ajoneuvo.
Wolt sun muut ruokalähetit tykittää jalkakäytävillä n. 100 kg painiosilla "skuuteilla", joissa on istuin. Varmaan joka ainoa skuutilla perseilevä onkin liikuntarajoitteinen... - Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
> Asioiden ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa.
Olet kävelevä esimerkkiä tästä.
Kevyt sähköajoneuvo saa painaa enintään 25 kg. Ns. sähköpotkulaudoista vielä erikseen mainuttu, ettei istuinta saa olla. Tosin molemmat rajoitukset kumoutuvat, mikäli kyseessä on liikuntarajoittisen käytätmä ajoneuvo.
Wolt sun muut ruokalähetit tykittää jalkakäytävillä n. 100 kg painiosilla "skuuteilla", joissa on istuin. Varmaan joka ainoa skuutilla perseilevä onkin liikuntarajoitteinen...Edit... tosin unohtui myös vaihtoehto "itsestään tasapainottuva". Tarkoittanee jo aikalailla kuollutta Segwayn yms. kaltaisten vekoittimien luokkaa. Näilläkin sai 25 kg painoraja ylittyä.
- Anonyymi00051
Anonyymi00029 kirjoitti:
>>> Suomessa ei myydä yli 50-kiloisille sopivia skuutteja, joilla saisi liikkua jalkakäytävällä. Eri tehtailta voi saada tilattua erikoisversioita tilaustuotteena.
Skuutilla ei siis ajeta jalkakäytävällä. Lapset ja pikkuiset ihmiset saavat ajaa, jos saavat tehtaalta sopivan laitteen.Ei se ole koosta kiinni, vaan alle 12 vioden iästä.
- Anonyymi00053
Anonyymi00051 kirjoitti:
Ei se ole koosta kiinni, vaan alle 12 vioden iästä.
Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet luokan liikkumisvälineessä ei lähtökohtaisesti ole mitään ikärajaa.
"Jos sähköpotkulaudan rakenteellinen nopeus tehtaalta lähtiessään on max. 15km/h (ja max 1000w), on useimmiten kyse jalankulkua avustavasta liikkumisvälineestä, jolle ei määritellä erikseen ikärajaa."
https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/sahkopotkulautojen-ikaraja/ - Anonyymi00055
Anonyymi00049 kirjoitti:
> Asioiden ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa.
Olet kävelevä esimerkkiä tästä.
Kevyt sähköajoneuvo saa painaa enintään 25 kg. Ns. sähköpotkulaudoista vielä erikseen mainuttu, ettei istuinta saa olla. Tosin molemmat rajoitukset kumoutuvat, mikäli kyseessä on liikuntarajoittisen käytätmä ajoneuvo.
Wolt sun muut ruokalähetit tykittää jalkakäytävillä n. 100 kg painiosilla "skuuteilla", joissa on istuin. Varmaan joka ainoa skuutilla perseilevä onkin liikuntarajoitteinen...Valheellinen väite. Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava.
Mitkä sähköiset liikkumisvälineet tulee vakuuttaa?
https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/
- Anonyymi00035
Jalankulkua avustavan tai korvaavan sähköisen liikkumisvälineen käyttäjä on aina jalankulkija, oli hän minkä ikäinen tahansa. Pyöräilijä on taas aina ajoneuvon kuljettaja, oli hän minkä ikäinen tahansa. Kevyttä sähköajoneuvoa ajetaan pyöräilijän liikennesäännöillä.
- Anonyymi00036
> Sen takia skuutilla ajetaan pyöräilijän säännöillä.
Kyllä, juuri näin.
> Lapsilla on lasten jutut ja lasten säännöt.
Jos aikuinen painonsa puolesta löytää lapsille sopivan skuutin, hän saa mennä jalkakäytävällä lasten säännöillä. Suomessahan näitä lasten skuutteja ei ole saatavilla, tehtaalta voi tilata ehkä erikoismallin.
Alle 12-vuotias lapsi saa pyöräillä jalkakäytävällä.- Anonyymi00038
Skuutti voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (maksimi 1kW ja maksimi 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (maksimi 1kW ja maksimi 15 km/h). Eri liikennesäännöt koskevat noita.
Pyöräilijä on aina ajoneuvon kuljettaja, kuten kevyen sähköajoneuvon kuljettaja on. Jalankulkua avustavan laitteen käyttäjä on aina jalankulkija. - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Skuutti voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (maksimi 1kW ja maksimi 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (maksimi 1kW ja maksimi 15 km/h). Eri liikennesäännöt koskevat noita.
Pyöräilijä on aina ajoneuvon kuljettaja, kuten kevyen sähköajoneuvon kuljettaja on. Jalankulkua avustavan laitteen käyttäjä on aina jalankulkija.Itse asiassa tieliikennelaissa lukee mm. seuraavaa:
"Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku."
Tietyntyyppistä kevyttä sähköajoneuvoa saa jopa kuljettaa jalkakäytävällä. - Anonyymi00040
"Jos aikuinen painonsa puolesta löytää lapsille sopivan skuutin, hän saa mennä jalkakäytävällä lasten säännöillä. Suomessahan näitä lasten skuutteja ei ole saatavilla, tehtaalta voi tilata ehkä erikoismallin."
Kevyet naiset tai hintelät miehet voisivat onnistua tuossa. Vielä muutama vuosi sitten lapsille oli lasten skuutteja myynnissä vaan ei ole enää.
Silloin saisi mennä jalkakäytävällä, mutta kun ei saa.
Pyörätuolilla saa mennä jalkakäytävällä.
"Alle 12-vuotias lapsi saa pyöräillä jalkakäytävällä."
Muut menevät aikuisten pyöräilijöiden säännöillä. - Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
"Jos aikuinen painonsa puolesta löytää lapsille sopivan skuutin, hän saa mennä jalkakäytävällä lasten säännöillä. Suomessahan näitä lasten skuutteja ei ole saatavilla, tehtaalta voi tilata ehkä erikoismallin."
Kevyet naiset tai hintelät miehet voisivat onnistua tuossa. Vielä muutama vuosi sitten lapsille oli lasten skuutteja myynnissä vaan ei ole enää.
Silloin saisi mennä jalkakäytävällä, mutta kun ei saa.
Pyörätuolilla saa mennä jalkakäytävällä.
"Alle 12-vuotias lapsi saa pyöräillä jalkakäytävällä."
Muut menevät aikuisten pyöräilijöiden säännöillä.Asia on jo selkeästi kerrottu. Sähköpotkulauta voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h). Se vaikuttaa siihen, miten niillä saa liikkua/ajaa.
- Anonyymi00043
Anonyymi00040 kirjoitti:
"Jos aikuinen painonsa puolesta löytää lapsille sopivan skuutin, hän saa mennä jalkakäytävällä lasten säännöillä. Suomessahan näitä lasten skuutteja ei ole saatavilla, tehtaalta voi tilata ehkä erikoismallin."
Kevyet naiset tai hintelät miehet voisivat onnistua tuossa. Vielä muutama vuosi sitten lapsille oli lasten skuutteja myynnissä vaan ei ole enää.
Silloin saisi mennä jalkakäytävällä, mutta kun ei saa.
Pyörätuolilla saa mennä jalkakäytävällä.
"Alle 12-vuotias lapsi saa pyöräillä jalkakäytävällä."
Muut menevät aikuisten pyöräilijöiden säännöillä."Kevyet naiset tai hintelät miehet voisivat onnistua tuossa. Vielä muutama vuosi sitten lapsille oli lasten skuutteja myynnissä vaan ei ole enää."
Sen takia mennään pyörille sopivien sääntöjen mukaan. Ei siis jalkakäytävälle. - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
"Kevyet naiset tai hintelät miehet voisivat onnistua tuossa. Vielä muutama vuosi sitten lapsille oli lasten skuutteja myynnissä vaan ei ole enää."
Sen takia mennään pyörille sopivien sääntöjen mukaan. Ei siis jalkakäytävälle.Ulkomailta voi tilata. Sähköpotkulauta voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
- Anonyymi00045
Anonyymi00043 kirjoitti:
"Kevyet naiset tai hintelät miehet voisivat onnistua tuossa. Vielä muutama vuosi sitten lapsille oli lasten skuutteja myynnissä vaan ei ole enää."
Sen takia mennään pyörille sopivien sääntöjen mukaan. Ei siis jalkakäytävälle."Sen takia mennään pyörille sopivien sääntöjen mukaan. Ei siis jalkakäytävälle."
Pyörätuolilla saa ajaa jalkakäytävällä, tietenkin.
Myös lasten skuuteilla, joiden nopeus on jo tehtaalta tullessaan valmiiksi rajoitettu, saa ajaa jalkakäytävällä, jos etenee kävelyvauhtia.
Koska Suomesta ei saa aikuisille (yli 50 kg) tarkoitettuja lasten skuutteja, niitä voi tiedustella suoraan tehtaalta Kiinasta,
Skuutilla mennään pyöräilijän liikennesäännöillä, ellei ole alle 50-kiloinen, joka kykenee liikkumaan painonsa puolesta lasten skuutilla. - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
"Sen takia mennään pyörille sopivien sääntöjen mukaan. Ei siis jalkakäytävälle."
Pyörätuolilla saa ajaa jalkakäytävällä, tietenkin.
Myös lasten skuuteilla, joiden nopeus on jo tehtaalta tullessaan valmiiksi rajoitettu, saa ajaa jalkakäytävällä, jos etenee kävelyvauhtia.
Koska Suomesta ei saa aikuisille (yli 50 kg) tarkoitettuja lasten skuutteja, niitä voi tiedustella suoraan tehtaalta Kiinasta,
Skuutilla mennään pyöräilijän liikennesäännöillä, ellei ole alle 50-kiloinen, joka kykenee liikkumaan painonsa puolesta lasten skuutilla.Sähköpotkulauta voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
Kevyellä sähköajoneuvolla ajetaan pyöräilijän liikennesäännöillä. Jalankulkua avustavan tai korvaavan sähköisen liikkumisvälineen käyttäjä on jalankulkija ja käyttäjän ikä ei vaikuta tämän osalta. - Anonyymi00047
^ ei vaikuta käyttäjän painokaan.
- Anonyymi00048
Anonyymi00038 kirjoitti:
Skuutti voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (maksimi 1kW ja maksimi 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (maksimi 1kW ja maksimi 15 km/h). Eri liikennesäännöt koskevat noita.
Pyöräilijä on aina ajoneuvon kuljettaja, kuten kevyen sähköajoneuvon kuljettaja on. Jalankulkua avustavan laitteen käyttäjä on aina jalankulkija.Skuutti voi olla yli 25 kg painoinen ja/tai siinä voi olla istuin. Molemmat löytyy ruokalähettien käyttämistä malleista. Tällöin vehjettä ei enää rinnasteta polkupyörään = pitäisi olla liikennevakuutus eikä kevyen liikenteen väylille mitään asiaa... ainakaan silloin, kun puuttuu "mopolla ajo sallittu" -kyltti.
- Anonyymi00052
Anonyymi00048 kirjoitti:
Skuutti voi olla yli 25 kg painoinen ja/tai siinä voi olla istuin. Molemmat löytyy ruokalähettien käyttämistä malleista. Tällöin vehjettä ei enää rinnasteta polkupyörään = pitäisi olla liikennevakuutus eikä kevyen liikenteen väylille mitään asiaa... ainakaan silloin, kun puuttuu "mopolla ajo sallittu" -kyltti.
Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla istuinta, kuin vain tietyissä tilanteissa.
"Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla istuinta, paitsi jos se on itsestään tasapainottuva, tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä pinnoilla tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön."
https://www.traficom.fi/fi/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet-mikroliikkuminen-1762025-alkaen - Anonyymi00054
Anonyymi00048 kirjoitti:
Skuutti voi olla yli 25 kg painoinen ja/tai siinä voi olla istuin. Molemmat löytyy ruokalähettien käyttämistä malleista. Tällöin vehjettä ei enää rinnasteta polkupyörään = pitäisi olla liikennevakuutus eikä kevyen liikenteen väylille mitään asiaa... ainakaan silloin, kun puuttuu "mopolla ajo sallittu" -kyltti.
Tuollainen kuvattu kulkuneuvo ei siis ole enää skuutti. Paino vaikuttaa sitten velvollisuuteen ottaa liikennevakuutus. Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava. Jalankulkua avustavat laitteet, jotka painavat yli 25kg, on lähtökohtaisesti liikennevakuutettava.
- Anonyymi00056
Liikennevakuutus ei myöskään tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista. Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.
- Anonyymi00057
Anonyymi00041 kirjoitti:
Asia on jo selkeästi kerrottu. Sähköpotkulauta voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h). Se vaikuttaa siihen, miten niillä saa liikkua/ajaa.
> Asia on jo selkeästi kerrottu
...mutta puupää se vaan toistaa omia harhaluulojaan. Lainsäädönnössä erikseen mainitaan, että
-sähköpotkulaudassa ei saa olla istuinta
- kevyt sähköajoneuvo saa painaa enintään 25 kg (ellei kysyeessä ole "itsestään tasapainottuiva" laite ...tarkoittanee jotain Segwayn tyyppistä?) tai liikuntarajoitteisen käyttämä kulkuneuvo
Ruokalähettien käyttämissä "sähköpotkulaudoissa" on istuin, massaa 80-100 kg ja huippunopeuskin usein 40 km/h.
Sama painoraja koskee myös sähköavusteisia polkupyöriä. Näillä myös lisävaatumukset tehoa max. 250 W ja avustus saa toimia vain poljettaessa. Paljon on käytössä myös tehokkaampia 500-1000 W maastopyöriä, jotka ovat tarkasti ottaen moottorilla varustettuja polkupyöriiä = liikennevakuutus pakollinen, pyöräteillä ja maastossa ajo kiellettyä. - Anonyymi00059
Anonyymi00057 kirjoitti:
> Asia on jo selkeästi kerrottu
...mutta puupää se vaan toistaa omia harhaluulojaan. Lainsäädönnössä erikseen mainitaan, että
-sähköpotkulaudassa ei saa olla istuinta
- kevyt sähköajoneuvo saa painaa enintään 25 kg (ellei kysyeessä ole "itsestään tasapainottuiva" laite ...tarkoittanee jotain Segwayn tyyppistä?) tai liikuntarajoitteisen käyttämä kulkuneuvo
Ruokalähettien käyttämissä "sähköpotkulaudoissa" on istuin, massaa 80-100 kg ja huippunopeuskin usein 40 km/h.
Sama painoraja koskee myös sähköavusteisia polkupyöriä. Näillä myös lisävaatumukset tehoa max. 250 W ja avustus saa toimia vain poljettaessa. Paljon on käytössä myös tehokkaampia 500-1000 W maastopyöriä, jotka ovat tarkasti ottaen moottorilla varustettuja polkupyöriiä = liikennevakuutus pakollinen, pyöräteillä ja maastossa ajo kiellettyä.Ruokalähettien laitteet ovat laittomia, jos ne ovat rekisteröimättömiä ja kulkevat yli 25 km/h. Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.
Esim. Suomalainen Kontio Kruiser on kevyt sähköajoneuvo ja on: "Tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille pinnoille. Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita. (Traficom) Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie."
https://www.kontiomotors.fi/product/kontio-kruiser-2-0/
Koska Kruiser on ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille pinnoille, niin kierretään tavallaan asioita ja saa olla penkki.
"Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla istuinta, paitsi jos se on itsestään tasapainottuva, tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä pinnoilla tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön."
Kevyen sähköajoneuvon suhteen ei ole mitään painorajaa, kuin ainoastaan liikennevakuuttamisen osalta. Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava. Liikennevakuutus ei kuitenkaan tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.
Ota selvää asioista, ennen kuin levität väärää tietoa.
Sähköiset liikkumisvälineet - mikroliikkuminen 17.6.2025 alkaen
https://www.traficom.fi/fi/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet-mikroliikkuminen-1762025-alkaen
Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen
https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/ - Anonyymi00060
Anonyymi00054 kirjoitti:
Tuollainen kuvattu kulkuneuvo ei siis ole enää skuutti. Paino vaikuttaa sitten velvollisuuteen ottaa liikennevakuutus. Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava. Jalankulkua avustavat laitteet, jotka painavat yli 25kg, on lähtökohtaisesti liikennevakuutettava.
Sähköpotkulautoina/skuutteina näitäkin myydään
Esim. https://e-scoot.fi/tuote/swoop-sahkoskootteri-kruiser-n4-1000w-punainen/
Ja ihan vastaavasti myydään 1000W polkupyöriä 25 km/h tai 40 km/h rajoitettuina. Näiden myyjät valehtelevat härskisti, esim. "vain maastokäyttöön" tai "ajetaan polkupyörän säännöillä". Todellisuudessa näillä sitten suditellaan keskuspuistossa reiteillä, jonne ei olisi asiaa edes lihasvoimalla kulkevalla pyörällä.
https://efat.fi/?gad_source=1&gad_campaignid=23624315665&gbraid=0AAAAABmBC1soMieNQtK5edgh7zgcKDJRc&gclid=CjwKCAjwrNrQBhBjEiwAoR4VO-dGVSWjCfkTA3nFLHfdu-NVgBuA2gxn09oYwmn6a0E5g1snjpFM0hoC-AsQAvD_BwE
Ainakin liikennevakuutus on pakollinen. Trafi on päivittänyt sivustonsa "helpommin luettaviksi... varmaan max. parin sekunnin mittaisella keskittymiskyvyllä varustetun kännykkäkansan toiveesta = ei löydy selkeää vastatausta siihen, saako näillä ajaa kevyen liikenteen väylillä tai maastossa. Ennen typerää muutosta oli ihan selkeä maastoajon kielto eli rinnastuivat tältäkin osin mopoon. - Anonyymi00065
Anonyymi00060 kirjoitti:
Sähköpotkulautoina/skuutteina näitäkin myydään
Esim. https://e-scoot.fi/tuote/swoop-sahkoskootteri-kruiser-n4-1000w-punainen/
Ja ihan vastaavasti myydään 1000W polkupyöriä 25 km/h tai 40 km/h rajoitettuina. Näiden myyjät valehtelevat härskisti, esim. "vain maastokäyttöön" tai "ajetaan polkupyörän säännöillä". Todellisuudessa näillä sitten suditellaan keskuspuistossa reiteillä, jonne ei olisi asiaa edes lihasvoimalla kulkevalla pyörällä.
https://efat.fi/?gad_source=1&gad_campaignid=23624315665&gbraid=0AAAAABmBC1soMieNQtK5edgh7zgcKDJRc&gclid=CjwKCAjwrNrQBhBjEiwAoR4VO-dGVSWjCfkTA3nFLHfdu-NVgBuA2gxn09oYwmn6a0E5g1snjpFM0hoC-AsQAvD_BwE
Ainakin liikennevakuutus on pakollinen. Trafi on päivittänyt sivustonsa "helpommin luettaviksi... varmaan max. parin sekunnin mittaisella keskittymiskyvyllä varustetun kännykkäkansan toiveesta = ei löydy selkeää vastatausta siihen, saako näillä ajaa kevyen liikenteen väylillä tai maastossa. Ennen typerää muutosta oli ihan selkeä maastoajon kielto eli rinnastuivat tältäkin osin mopoon."Todellisuudessa näillä sitten suditellaan keskuspuistossa reiteillä, jonne ei olisi asiaa edes lihasvoimalla kulkevalla pyörällä."
Kerro lisää tästä keskuspuistosta, jossa ilmeisesti vain jalankulku on sallittu. Missä tuo puisto on, ja millaisilla liikennemerkeillä tieliikennelain mukaisesti asiaa ohjataan? - Anonyymi00070
Anonyymi00065 kirjoitti:
"Todellisuudessa näillä sitten suditellaan keskuspuistossa reiteillä, jonne ei olisi asiaa edes lihasvoimalla kulkevalla pyörällä."
Kerro lisää tästä keskuspuistosta, jossa ilmeisesti vain jalankulku on sallittu. Missä tuo puisto on, ja millaisilla liikennemerkeillä tieliikennelain mukaisesti asiaa ohjataan?KVG keskuspoisto. Sitä halkoo kevyhen liikenteen väyliä, mutta siellä on myös luonnonsuojelualueita (mm. pitkäkoskella), joiden alueella saa liikkua ainoastaan merkityillä poluilla ja ainoastaan jalkaisin. Silti näillä luonnonsuojelualueilla saa etenkin talvella väistellä maastopyöräilijöitä.
Ja niillä kevyen liikenteen väylillä sinkoillaan läskipyörillä >30 km/h nopeudella. Vahvasti tuoksuu, että kyseessä on 1000 W moottorilla varustetut mallit = jo pelkän tehon perusteella "moottorilla varustettu polkupyörä", joka taitaa rinnastua mopoon eikä polkupyörään... mm. kypärä ja liikennevakuutus pakolliset.
Uutisia on näkynyt myös ympäri PKS puistoalueille luvattomasti rakennetuista radoista ja hyppyreistä joissa käydään revittelemässä maastopyörillä. Taitaa näissäkin paikoissa sitä sudittelua kovasti auttaa se pikkuseikka, että temppu onnistuu polkemattakin.
Nimittäin nämä 1000 W pyörät tyypillisesti kulkee sähkön voimin 40 km/h (osa rajoitettu 25 km/h) sähköllä ja montaa mallia mainostetaan, että on kaasukahva, josta saa tehot päälle polkemattakin. Laiton ratkaisu sekin, koska polkupyörässä sähköavustus saa toimia vain poljettaessa. Eli kyseessä onkin sähkömopo, jolla ei mitään asiaa maastoon eikä kevyen liikenteen väylille. Eikä kyllä ajoradallekaan ilman sitä liikennevakuutusta. - Anonyymi00071
Anonyymi00059 kirjoitti:
Ruokalähettien laitteet ovat laittomia, jos ne ovat rekisteröimättömiä ja kulkevat yli 25 km/h. Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.
Esim. Suomalainen Kontio Kruiser on kevyt sähköajoneuvo ja on: "Tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille pinnoille. Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita. (Traficom) Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie."
https://www.kontiomotors.fi/product/kontio-kruiser-2-0/
Koska Kruiser on ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille pinnoille, niin kierretään tavallaan asioita ja saa olla penkki.
"Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla istuinta, paitsi jos se on itsestään tasapainottuva, tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä pinnoilla tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön."
Kevyen sähköajoneuvon suhteen ei ole mitään painorajaa, kuin ainoastaan liikennevakuuttamisen osalta. Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava. Liikennevakuutus ei kuitenkaan tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.
Ota selvää asioista, ennen kuin levität väärää tietoa.
Sähköiset liikkumisvälineet - mikroliikkuminen 17.6.2025 alkaen
https://www.traficom.fi/fi/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet-mikroliikkuminen-1762025-alkaen
Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen
https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/^Siinä tuli valheita tuutin täydeltä. "Ota selvää asioista, ennen kuin levität väärää tietoa." No sinähä se vasta paskasäkki olet! Tai ainakin esität onnistuneesti idioottia. Luonnonlahjakkuus. Edelleen menee käsite "kevyt" yli hilseen.
... vai oletko ehkä näiden romujen kauppamies? Silloin ymmärrettävää, että kakka tuoksuu ja hätävelheita kehitellään.
Sähköpotkulaudet yms. kevyet sähköajoneuvot saavat painaa enintään 25 kg (laitteen omamassa), huippunopeus max 25 km/h ja teho 1000 W.
Suurempi omamassa sallitaan liikuntarajoitteisten ajoneuvoille sekä "itsestään tasapainottuville.... taitaa tämä poikkeus olla räätälöity jo markkinoilta kadonneelle segwaylle".
Ja tässsä kohtaa epätoivoinen kauppamies itkuas tuhertaen sopertaa
"Kevyen sähköajoneuvon suhteen ei ole mitään painorajaa, kuin ainoastaan liikennevakuuttamisen osalta. Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava. Liikennevakuutus ei kuitenkaan tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista."
Siis ei ole painorajaa, mutta on kuitenkin.?Ja sen painorajan ylittyessä laite ei sovi kategoriaan "kevyt sähköajoneuvo". Tulipa se pikku ongelma, että siinä sivussa poistui oikeus ajaa kevyen liikenteen väylillä! Liikennevakuutuksenkin haku voi olla nihkeää, kun ei ole kategoriaa, mihin laite sopii. Autoksiko meinasit rekisteröidä?
Muitakin poikkeuksia on, kuten se, ettei potkulaudassa saa olla istunta. Tästä ei kauppiaan mielestä tarvitse myöskään piitata.
Polkupyörässä saa olla istuin, mutta polkupyörässä ei sähköavustus saa toimia ilman polkemista ja tehoakin saa olla max 250 W.
Kontion vekotin painaa liki 100 kg ja siinä on istuin, joten se ei sovi mihinkään lailliseen kategoriaan. Maastoajo on kiellettyä, samoin kevyen liikenteen väylällä ajo. Tarviiko myyntimie lisää rautalankaa? - Anonyymi00073
Anonyymi00052 kirjoitti:
Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla istuinta, kuin vain tietyissä tilanteissa.
"Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla istuinta, paitsi jos se on itsestään tasapainottuva, tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä pinnoilla tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön."
https://www.traficom.fi/fi/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet-mikroliikkuminen-1762025-alkaenKontion kauppamies yrittää taas hämäyliikettä.
Kaikki näilla 100 kg omamassaisilla (+ kuskin paino päälle) skooteilla kaahaavat ovat liikuntarajoitteisia? Ainakin omasta mielestään. - Anonyymi00079
Anonyymi00073 kirjoitti:
Kontion kauppamies yrittää taas hämäyliikettä.
Kaikki näilla 100 kg omamassaisilla ( kuskin paino päälle) skooteilla kaahaavat ovat liikuntarajoitteisia? Ainakin omasta mielestään.Ota itse selvää asioista. Ajoneuvolaissa määritetään kevyt sähköajoneuvo.
"Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."
Kevyt sähköajoneuvo luokan ajoneuvoon liittyen ei määritellä mitään painoa. Teho ja rakenteellinen nopeus määritetään. Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet eivät ole ajoneuvoja, eikä niitä siksi määritetä ajoneuvolaissa. Niidenkin osalta määritetään toki myös teho ja rakenteellinen nopeus (15 km/h ja 1 kW).
Laitteiden paino vaikuttaa sitten siihen, että pitääkö olla liikennevakuutus. Se osalta on painoraja 25 kg. Kannattaa siis itse ottaa selvää asioista, ettei kirjoittele typeriä asioita ja saa itsensä näyttämää aasilta. - Anonyymi00081
Anonyymi00071 kirjoitti:
^Siinä tuli valheita tuutin täydeltä. "Ota selvää asioista, ennen kuin levität väärää tietoa." No sinähä se vasta paskasäkki olet! Tai ainakin esität onnistuneesti idioottia. Luonnonlahjakkuus. Edelleen menee käsite "kevyt" yli hilseen.
... vai oletko ehkä näiden romujen kauppamies? Silloin ymmärrettävää, että kakka tuoksuu ja hätävelheita kehitellään.
Sähköpotkulaudet yms. kevyet sähköajoneuvot saavat painaa enintään 25 kg (laitteen omamassa), huippunopeus max 25 km/h ja teho 1000 W.
Suurempi omamassa sallitaan liikuntarajoitteisten ajoneuvoille sekä "itsestään tasapainottuville.... taitaa tämä poikkeus olla räätälöity jo markkinoilta kadonneelle segwaylle".
Ja tässsä kohtaa epätoivoinen kauppamies itkuas tuhertaen sopertaa
"Kevyen sähköajoneuvon suhteen ei ole mitään painorajaa, kuin ainoastaan liikennevakuuttamisen osalta. Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava. Liikennevakuutus ei kuitenkaan tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista."
Siis ei ole painorajaa, mutta on kuitenkin.?Ja sen painorajan ylittyessä laite ei sovi kategoriaan "kevyt sähköajoneuvo". Tulipa se pikku ongelma, että siinä sivussa poistui oikeus ajaa kevyen liikenteen väylillä! Liikennevakuutuksenkin haku voi olla nihkeää, kun ei ole kategoriaa, mihin laite sopii. Autoksiko meinasit rekisteröidä?
Muitakin poikkeuksia on, kuten se, ettei potkulaudassa saa olla istunta. Tästä ei kauppiaan mielestä tarvitse myöskään piitata.
Polkupyörässä saa olla istuin, mutta polkupyörässä ei sähköavustus saa toimia ilman polkemista ja tehoakin saa olla max 250 W.
Kontion vekotin painaa liki 100 kg ja siinä on istuin, joten se ei sovi mihinkään lailliseen kategoriaan. Maastoajo on kiellettyä, samoin kevyen liikenteen väylällä ajo. Tarviiko myyntimie lisää rautalankaa?Kevyt sähköajoneuvo luokan laitteen osalta ei ole mitään painorajaa, paitsi liikennevakuutukseen liittyen. Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava.
- Anonyymi00083
Anonyymi00060 kirjoitti:
Sähköpotkulautoina/skuutteina näitäkin myydään
Esim. https://e-scoot.fi/tuote/swoop-sahkoskootteri-kruiser-n4-1000w-punainen/
Ja ihan vastaavasti myydään 1000W polkupyöriä 25 km/h tai 40 km/h rajoitettuina. Näiden myyjät valehtelevat härskisti, esim. "vain maastokäyttöön" tai "ajetaan polkupyörän säännöillä". Todellisuudessa näillä sitten suditellaan keskuspuistossa reiteillä, jonne ei olisi asiaa edes lihasvoimalla kulkevalla pyörällä.
https://efat.fi/?gad_source=1&gad_campaignid=23624315665&gbraid=0AAAAABmBC1soMieNQtK5edgh7zgcKDJRc&gclid=CjwKCAjwrNrQBhBjEiwAoR4VO-dGVSWjCfkTA3nFLHfdu-NVgBuA2gxn09oYwmn6a0E5g1snjpFM0hoC-AsQAvD_BwE
Ainakin liikennevakuutus on pakollinen. Trafi on päivittänyt sivustonsa "helpommin luettaviksi... varmaan max. parin sekunnin mittaisella keskittymiskyvyllä varustetun kännykkäkansan toiveesta = ei löydy selkeää vastatausta siihen, saako näillä ajaa kevyen liikenteen väylillä tai maastossa. Ennen typerää muutosta oli ihan selkeä maastoajon kielto eli rinnastuivat tältäkin osin mopoon.Valhetta, että noita myytäisiin skuutteina/sähköpotkulautoina. Myydään kylläkin sähköskootterina (kevyt sähköajoneuvo/25 km/h ja 1 kW).
https://www.hobbybox.fi/swoop-sahkoskootteri-kruiser-n4-1000w-punainen
Sivulla lukee myös että: "Tuote on tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille pinnoille liikkumiseen." eli tuolla tavalla mahdollistetaan penkki/istuin.
Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h. Jos kulkevat lujempaa, mutta ovat rekisteröimättömiä, niin ovat laittomia yleisillä teillä.
Kevyt sähköajoneuvo ajoneuvoluokan laitteiden osalta ei ole mitään painorajaa määrätty. Sellainen määräys on toki sitten, että pitää ottaa liikennevakuutus, jos laite painaa yli 25 kg. Tuo laite painaa sivulla olevan tiedon mukaan 55 kg, joten on oltava liikennevakuutus.
- Anonyymi00058
>>> Skuutilla mennään pyöräilijän liikennesäännöillä, ellei ole alle 50-kiloinen, joka kykenee liikkumaan painonsa puolesta lasten skuutilla.
Lasten skuutilla saa ajaa jalkakäytävällä.
Jos aikuisen on pakko saada sellainen, se on tilattava suoraan Kiinasta.- Anonyymi00061
Skuutin paino tai käyttäjän paino ei vaikuta. Sähköpotkulauta voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
Kevyellä sähköajoneuvolla ajetaan pyöräilijän liikennesäännöillä. Jalankulkua avustavan tai korvaavan sähköisen liikkumisvälineen käyttäjä on jalankulkija, eikä käyttäjän ikä vaikuta siihen, että on jalankulkija. - Anonyymi00062
> Lasten skuutilla saa ajaa jalkakäytävällä.
Niin saa, kun menee varovasti.
> Jos aikuisen on pakko saada sellainen, se on tilattava suoraan Kiinasta.
Lasten skuutin painoraja on noin 50 kiloa. Aikuinen ei niitä Suomesta saa turvalliseen omaan käyttöön, ei ole kiva jos runko menee poikki.
Skuutilla mennään pyöräilijän säännöillä. - Anonyymi00063
Anonyymi00062 kirjoitti:
> Lasten skuutilla saa ajaa jalkakäytävällä.
Niin saa, kun menee varovasti.
> Jos aikuisen on pakko saada sellainen, se on tilattava suoraan Kiinasta.
Lasten skuutin painoraja on noin 50 kiloa. Aikuinen ei niitä Suomesta saa turvalliseen omaan käyttöön, ei ole kiva jos runko menee poikki.
Skuutilla mennään pyöräilijän säännöillä.Kevyellä sähköajoneuvolla liikutaan pyöräilijän liikennesäännöillä.
- Anonyymi00064
Anonyymi00062 kirjoitti:
> Lasten skuutilla saa ajaa jalkakäytävällä.
Niin saa, kun menee varovasti.
> Jos aikuisen on pakko saada sellainen, se on tilattava suoraan Kiinasta.
Lasten skuutin painoraja on noin 50 kiloa. Aikuinen ei niitä Suomesta saa turvalliseen omaan käyttöön, ei ole kiva jos runko menee poikki.
Skuutilla mennään pyöräilijän säännöillä."Lasten skuutin painoraja on noin 50 kiloa. Aikuinen ei niitä Suomesta saa turvalliseen omaan käyttöön, ei ole kiva jos runko menee poikki."
Lapset ja kevyet aikuiset saavat ja voivat turvallisesti liikkua lasten skuutilla jalkakäytävällä ja jalankulkijan säännöillä. Siis kuten vaikkapa pyörätuolilla mennään. Jos painava lapsi tai aikuinen haluaa jalkakäytävälle sopivan ja turvallisen lasten skuutin (alle 16 km/h), sellainen on tilattava suoraan Kiinasta tehtaalta.
Lasten skuutista poiketen tavallisella skuutilla sen sijaan ajetaan aina pyöräilijän säännöillä, eikä koskaan jalkakäytävällä. - Anonyymi00066
Anonyymi00064 kirjoitti:
"Lasten skuutin painoraja on noin 50 kiloa. Aikuinen ei niitä Suomesta saa turvalliseen omaan käyttöön, ei ole kiva jos runko menee poikki."
Lapset ja kevyet aikuiset saavat ja voivat turvallisesti liikkua lasten skuutilla jalkakäytävällä ja jalankulkijan säännöillä. Siis kuten vaikkapa pyörätuolilla mennään. Jos painava lapsi tai aikuinen haluaa jalkakäytävälle sopivan ja turvallisen lasten skuutin (alle 16 km/h), sellainen on tilattava suoraan Kiinasta tehtaalta.
Lasten skuutista poiketen tavallisella skuutilla sen sijaan ajetaan aina pyöräilijän säännöillä, eikä koskaan jalkakäytävällä.Kevyellä sähköajoneuvolla liikutaan pyöräilijän liikennesäännöillä.
Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet käyttäjä on jalankulkija. - Anonyymi00067
Anonyymi00064 kirjoitti:
"Lasten skuutin painoraja on noin 50 kiloa. Aikuinen ei niitä Suomesta saa turvalliseen omaan käyttöön, ei ole kiva jos runko menee poikki."
Lapset ja kevyet aikuiset saavat ja voivat turvallisesti liikkua lasten skuutilla jalkakäytävällä ja jalankulkijan säännöillä. Siis kuten vaikkapa pyörätuolilla mennään. Jos painava lapsi tai aikuinen haluaa jalkakäytävälle sopivan ja turvallisen lasten skuutin (alle 16 km/h), sellainen on tilattava suoraan Kiinasta tehtaalta.
Lasten skuutista poiketen tavallisella skuutilla sen sijaan ajetaan aina pyöräilijän säännöillä, eikä koskaan jalkakäytävällä."Lasten skuutista poiketen tavallisella skuutilla sen sijaan ajetaan aina pyöräilijän säännöillä, eikä koskaan jalkakäytävällä."
Jos jostakin siis löytää lasten skuutin, sillä saa ajaa jalkakäytävällä. Suomesta niitä ei löydä, ja jos löytää niin ei ainakaan aikuisille sopivina.
Skuutilla mennään pyöräilijän sääntöjen mukaan, ei siis jalkakäytävällä. - Anonyymi00068
Anonyymi00067 kirjoitti:
"Lasten skuutista poiketen tavallisella skuutilla sen sijaan ajetaan aina pyöräilijän säännöillä, eikä koskaan jalkakäytävällä."
Jos jostakin siis löytää lasten skuutin, sillä saa ajaa jalkakäytävällä. Suomesta niitä ei löydä, ja jos löytää niin ei ainakaan aikuisille sopivina.
Skuutilla mennään pyöräilijän sääntöjen mukaan, ei siis jalkakäytävällä.Ei ole mitään "tavallisia" skuutteja. On joko kevyt sähköajoneuvo, jolla ajetaan pyöräilijän liikennesäännöillä, tai sitten jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline, jonka käyttäjä on jalankulkija.
- Anonyymi00069
Anonyymi00067 kirjoitti:
"Lasten skuutista poiketen tavallisella skuutilla sen sijaan ajetaan aina pyöräilijän säännöillä, eikä koskaan jalkakäytävällä."
Jos jostakin siis löytää lasten skuutin, sillä saa ajaa jalkakäytävällä. Suomesta niitä ei löydä, ja jos löytää niin ei ainakaan aikuisille sopivina.
Skuutilla mennään pyöräilijän sääntöjen mukaan, ei siis jalkakäytävällä."Jos jostakin siis löytää lasten skuutin, sillä saa ajaa jalkakäytävällä. Suomesta niitä ei löydä, ja jos löytää niin ei ainakaan aikuisille sopivina."
Niitä lasten skuutteja voi tilata aikuisille Kiinasta, Temusta varmaan.
Muut menevät pyöräilijän säännöillä, ei siis jalkakäytävällä. - Anonyymi00072
Anonyymi00061 kirjoitti:
Skuutin paino tai käyttäjän paino ei vaikuta. Sähköpotkulauta voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
Kevyellä sähköajoneuvolla ajetaan pyöräilijän liikennesäännöillä. Jalankulkua avustavan tai korvaavan sähköisen liikkumisvälineen käyttäjä on jalankulkija, eikä käyttäjän ikä vaikuta siihen, että on jalankulkija.> Skuutin paino tai käyttäjän paino ei vaikuta
No totta helvetissä vaikuttaa. Jos vehkeen omamassa yli 25 kg -> laite ei ole kevyt sähköajoneuvo, jolla saa ajaa "polkupyörien säännöillä" kevyen liikenteen väylillä.
Pitäisi olla liikennevakuutus, maastoajo kielletty, samoin kevyen liikenteen väylillä ajo. Sen vakuutuksen saaminen tyssää siihen, ettei laite sovi mihinkään kategoriaan. Tuskin löytyy paperia, jonka mukaan laite on tyyppihyväksytty sähkömopoksi/skootteriksi.... jos olisi, niin sellaisena ne myytäisiin.
Ruokalähettien käyttämät, istuimella varustetut "skootit" omamassaltaan liki 100 kg. - Anonyymi00076
Anonyymi00072 kirjoitti:
> Skuutin paino tai käyttäjän paino ei vaikuta
No totta helvetissä vaikuttaa. Jos vehkeen omamassa yli 25 kg -> laite ei ole kevyt sähköajoneuvo, jolla saa ajaa "polkupyörien säännöillä" kevyen liikenteen väylillä.
Pitäisi olla liikennevakuutus, maastoajo kielletty, samoin kevyen liikenteen väylillä ajo. Sen vakuutuksen saaminen tyssää siihen, ettei laite sovi mihinkään kategoriaan. Tuskin löytyy paperia, jonka mukaan laite on tyyppihyväksytty sähkömopoksi/skootteriksi.... jos olisi, niin sellaisena ne myytäisiin.
Ruokalähettien käyttämät, istuimella varustetut "skootit" omamassaltaan liki 100 kg.Pääkaupunkiseudulla todella monet Woltin ruokalähetit käyttävät E-Go merkkisiä sähköskoottereita ja niissä on istuin.
Niiden painot liikkuvat siellä 60-100 kg ja sen lisäksi kuljettaja, joten painoa on!
Monissa niissä on rakenteellinen nopeus 25 km/h, mutta toisissa vielä enemmän. Monet on myös viritetty, sillä ainakin meidän nurkilla ajoradalla 40km/h nopeusrajoitusalueella ajavat autot jäävät toiseksi, kun viereisellä jalkakäytävä ajetaan kovempaa!
Woltin ruokaläheteillä, sähköskoottereilla ja - mopoilla ajavat, ajavat pääsääntöisesti jalkakäytävillä, jos ei ole pyörätietä.
He eivät paljon välitä jalankulkijoista vaan ajavat suoraan kohti ellei jalankulkija väistä niin taitaa olla jalankulkijan oma vika jos jää alle? Takaa tullessa ajavat lähes kantapäille!
Täytyy heitä "kouluttaa" eikä suostu väistämään! "Lähetän" myös terveisiä! - Anonyymi00077
Anonyymi00072 kirjoitti:
> Skuutin paino tai käyttäjän paino ei vaikuta
No totta helvetissä vaikuttaa. Jos vehkeen omamassa yli 25 kg -> laite ei ole kevyt sähköajoneuvo, jolla saa ajaa "polkupyörien säännöillä" kevyen liikenteen väylillä.
Pitäisi olla liikennevakuutus, maastoajo kielletty, samoin kevyen liikenteen väylillä ajo. Sen vakuutuksen saaminen tyssää siihen, ettei laite sovi mihinkään kategoriaan. Tuskin löytyy paperia, jonka mukaan laite on tyyppihyväksytty sähkömopoksi/skootteriksi.... jos olisi, niin sellaisena ne myytäisiin.
Ruokalähettien käyttämät, istuimella varustetut "skootit" omamassaltaan liki 100 kg.Skuutin paino tai käyttäjän paino ei vaikuta laillisuuteen, tai että minkä ajoneuvoluokasta on kyse. Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava, kertoo viranomainen. Jalankulkua avustavat laitteet, jotka painavat yli 25kg, on lähtökohtaisesti liikennevakuutettava, kertoo myös viranomainen.
https://www.traficom.fi/fi/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet-mikroliikkuminen-1762025-alkaen
- Anonyymi00078
Jotkut takertuvat näköjään sanaan "skuutti". Ei ole mitään "skuutti" ajoneuvoluokkaa. Tilalle voi hetkellisesti mieltää vaikka "e-vatkain" sanan, tai sitten jokin muun sanan.
e-vatkain voi olla joko kevyt sähköajoneuvo (max 1kW ja max 25 km/h) tai sitten jalankulkua avustava laite (max 1kW ja max 15 km/h).
Ei ole mitään "tavallisia" tai "epätavallisia" skuutteja ajoneuvoluokkaan liittyen. On joko kevyt sähköajoneuvo, jota ajetaan pyöräilijän liikennesäännöillä, tai sitten jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline, jonka käyttäjä on jalankulkija. - Anonyymi00082
"Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla istuinta, paitsi jos se on itsestään tasapainottuva, tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä pinnoilla tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön."
Valmistaja yksinkertaisesti määrittää, että tämä kevyt sähköajoneuvo on ensisijaisesti tarkoitettu maastokäyttöön, niin voi laittaa istuimen. Esim. Kontion useat mallit ovat tällaisia.
Painorajaa ei kevyen sähköajoneuvon osalta ole laissa määritelty. Ainoastaan teho ja rakenteellinen nopeus on määritelty. "Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."
Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25 kg, on liikennevakuutettava. Liikennevakuutuksen osalta on siis tuo 25 kg painoraja. - Anonyymi00084
"Niitä lasten skuutteja voi tilata aikuisille Kiinasta, Temusta varmaan..... Muut menevät pyöräilijän säännöillä, ei siis jalkakäytävällä."
Miksi aikuinen haluaisi tilata Kiinasta lasten skuutin? Siis vain saadakseen ajaa sillä jalkakäytävällä? Ei ole uskottavaa, tosin ydinkeskustassa voisi olla hyväkin juttu.
Lastenskuutilla voi mennä todella hitaasti jalankulkijoiden tahtiin, mutta silloin ei tarvitse mennä autojen joukkoon. Onhan siinä hyvät puolensa ydinkeskustassa, mutta on se hidas laiskallekin! Aikuiselle lastenskuutin löytäminen (siis painonsa puolesta) voi olla todella haastavaa Suomessa.
Normiskuutilla mennään pyöräilijää koskevien sääntöjen mukaan eli ei jalkakäytävälle.- Anonyymi00086
Ei ole väliä mistä kulkupeli on hankittu. Ajoneuvoluokka määrittää sen, millä säännöillä sillä kuljetaan
- Anonyymi00087
---Lastenskuutilla voi mennä todella hitaasti jalankulkijoiden tahtiin, mutta silloin ei tarvitse mennä autojen joukkoon. Onhan siinä hyvät puolensa ydinkeskustassa, mutta on se hidas laiskallekin! Aikuiselle lastenskuutin löytäminen (siis painonsa puolesta) voi olla todella haastavaa Suomessa.
Niissä on ihan älyttömän vähän tehoa, joten ne hyytyvät ison painon alla ylämäessä. Sen takia niillä ajavat vain lapset. - Anonyymi00088
Anonyymi00087 kirjoitti:
---Lastenskuutilla voi mennä todella hitaasti jalankulkijoiden tahtiin, mutta silloin ei tarvitse mennä autojen joukkoon. Onhan siinä hyvät puolensa ydinkeskustassa, mutta on se hidas laiskallekin! Aikuiselle lastenskuutin löytäminen (siis painonsa puolesta) voi olla todella haastavaa Suomessa.
Niissä on ihan älyttömän vähän tehoa, joten ne hyytyvät ison painon alla ylämäessä. Sen takia niillä ajavat vain lapset.Ei ole mitään "lastenskuutteja" ajoneuvoluokkaa.
- Anonyymi00089
Anonyymi00087 kirjoitti:
---Lastenskuutilla voi mennä todella hitaasti jalankulkijoiden tahtiin, mutta silloin ei tarvitse mennä autojen joukkoon. Onhan siinä hyvät puolensa ydinkeskustassa, mutta on se hidas laiskallekin! Aikuiselle lastenskuutin löytäminen (siis painonsa puolesta) voi olla todella haastavaa Suomessa.
Niissä on ihan älyttömän vähän tehoa, joten ne hyytyvät ison painon alla ylämäessä. Sen takia niillä ajavat vain lapset."Niissä on ihan älyttömän vähän tehoa, joten ne hyytyvät ison painon alla ylämäessä. Sen takia niillä ajavat vain lapset."
Eikä niitä edes ole Suomessa myynnissä. Temusta voi saada. - Anonyymi00090
Anonyymi00089 kirjoitti:
"Niissä on ihan älyttömän vähän tehoa, joten ne hyytyvät ison painon alla ylämäessä. Sen takia niillä ajavat vain lapset."
Eikä niitä edes ole Suomessa myynnissä. Temusta voi saada.Eihän sillä ole merkitystä, että mistä on hommattu. Jos sellaisella ajaa, niin on jalankulkija. Silloin pitää autoilijat esim. väistää suojatien kohdalla. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
- Anonyymi00091
---Lastenskuutilla voi mennä todella hitaasti jalankulkijoiden tahtiin, mutta silloin ei tarvitse mennä autojen joukkoon. Onhan siinä hyvät puolensa ydinkeskustassa, mutta on se hidas laiskallekin! Aikuiselle lastenskuutin löytäminen (siis painonsa puolesta) voi olla todella haastavaa Suomessa.
Ei niitä myydä täällä lainkaan ja mistään ei saa satakiloisille skuuttia, joka menisi myös ylämäkeen. - Anonyymi00092
Anonyymi00091 kirjoitti:
---Lastenskuutilla voi mennä todella hitaasti jalankulkijoiden tahtiin, mutta silloin ei tarvitse mennä autojen joukkoon. Onhan siinä hyvät puolensa ydinkeskustassa, mutta on se hidas laiskallekin! Aikuiselle lastenskuutin löytäminen (siis painonsa puolesta) voi olla todella haastavaa Suomessa.
Ei niitä myydä täällä lainkaan ja mistään ei saa satakiloisille skuuttia, joka menisi myös ylämäkeen.Sama 1 kilowatin teho on jalankulkua avustavissa laitteissa, kun kevyissä sähköajoneuvoissakin on. Kun ei ymmärrä asioista, niin saattaa kirjoittaa kaikenlaista soopaa.
- Anonyymi00093
Anonyymi00091 kirjoitti:
---Lastenskuutilla voi mennä todella hitaasti jalankulkijoiden tahtiin, mutta silloin ei tarvitse mennä autojen joukkoon. Onhan siinä hyvät puolensa ydinkeskustassa, mutta on se hidas laiskallekin! Aikuiselle lastenskuutin löytäminen (siis painonsa puolesta) voi olla todella haastavaa Suomessa.
Ei niitä myydä täällä lainkaan ja mistään ei saa satakiloisille skuuttia, joka menisi myös ylämäkeen.Lastenskuutti aikuiselle? Ei onnistu löytää.
- Anonyymi00094
Anonyymi00092 kirjoitti:
Sama 1 kilowatin teho on jalankulkua avustavissa laitteissa, kun kevyissä sähköajoneuvoissakin on. Kun ei ymmärrä asioista, niin saattaa kirjoittaa kaikenlaista soopaa.
Saa olla sama 1 kW teho.
- Anonyymi00095
Anonyymi00093 kirjoitti:
Lastenskuutti aikuiselle? Ei onnistu löytää.
Ei tästä maasta, mutta kyllä Temu toimittaa. Toimittaa myös muovista tehtyä metallia.
- Anonyymi00085
Kyllä kuutilla saa ajaa ja norpan karkoittaa, vihreät ei mahda mitään.
- Anonyymi00096
Poliisin sivulla oleva tieto.
"Alempitehoinen sähköpotkulauta, jonka moottorin teho on enintään 1 kW ja suurin rakenteellinen nopeus enintään 15 km/h, määritellään jalankulkua avustavaksi tai korvaavaksi liikkumisvälineeksi. Tällaisella sähköpotkulaudalla kävelynopeudella liikkuva henkilö katsotaan jalankulkijaksi."
https://poliisi.fi/-/usein-kysyttyja-kysymyksia-ja-vastauksia-sahkopotkulaudoista-saako-sahkopotkulautaa-kuljettaa-paihtyneena-enta-mita-liikennesaantoja-kuljettajan-tulee-noudattaa-1- Anonyymi00097
Eli mennään pyöräilijän säännnöillä,
- Anonyymi00098
Anonyymi00097 kirjoitti:
Eli mennään pyöräilijän säännnöillä,
Luetun ymmärtäminen on joillekin näköjään hyvinkin haasteellista.
- Anonyymi00099
Anonyymi00098 kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen on joillekin näköjään hyvinkin haasteellista.
"Lastenskuutti aikuiselle? Ei onnistu löytää."
Ei tuossa ole mitään haasteellista - ei löydy Suomesta. Kiinasta saa tilattua, Temu ehkä toimittaa. - Anonyymi00100
Anonyymi00099 kirjoitti:
"Lastenskuutti aikuiselle? Ei onnistu löytää."
Ei tuossa ole mitään haasteellista - ei löydy Suomesta. Kiinasta saa tilattua, Temu ehkä toimittaa.Poliisin informaatiota ei kaikkien ole niin helppoa ymmärtää.
- Anonyymi00101
Anonyymi00097 kirjoitti:
Eli mennään pyöräilijän säännnöillä,
"Eli mennään pyöräilijän säännnöillä."
Skuutilla ajellaan kuten polkupyörällä, eli ei mennä jalkakäytävälle. - Anonyymi00102
Anonyymi00100 kirjoitti:
Poliisin informaatiota ei kaikkien ole niin helppoa ymmärtää.
Tuon huomaa hyvin.
- Anonyymi00103
Anonyymi00101 kirjoitti:
"Eli mennään pyöräilijän säännnöillä."
Skuutilla ajellaan kuten polkupyörällä, eli ei mennä jalkakäytävälle.Eli mennään kuin polkupyörällä.
- Anonyymi00104
Anonyymi00103 kirjoitti:
Eli mennään kuin polkupyörällä.
Vaikka jankutat tuota valheellista tietoa miten paljon tahansa, niin ei se totuudeksi silti muutu. Ei ole mitään "skuutti" ajoneuvoluokkaa.
- Anonyymi00105
Anonyymi00103 kirjoitti:
Eli mennään kuin polkupyörällä.
Kyllä, juuri niin. Lastenskuutilla saa mennä jalkakäytävällä.
- Anonyymi00106
Anonyymi00105 kirjoitti:
Kyllä, juuri niin. Lastenskuutilla saa mennä jalkakäytävällä.
Ei ole mitään "lasten skuutti" ajoneuvoluokkaa. On vain jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline tai kevyt sähkö ajoneuvo.
- Anonyymi00107
Anonyymi00105 kirjoitti:
Kyllä, juuri niin. Lastenskuutilla saa mennä jalkakäytävällä.
> Lastenskuutilla saa mennä jalkakäytävällä.
Kyllä, jos sellaisen lasten skuutin sattuu jostakin löytämään. Suomessahan niitä ei ole myynnissä. Segwayn yksipyöräiset ja pyörätuolit ovat tietenkin asia erikseen.
Kaikkia aikuisten normaalej skuutteja koskee pyöräilijän säännöt eli jalkakäytävällä ei saa ajaa. - Anonyymi00108
Anonyymi00107 kirjoitti:
> Lastenskuutilla saa mennä jalkakäytävällä.
Kyllä, jos sellaisen lasten skuutin sattuu jostakin löytämään. Suomessahan niitä ei ole myynnissä. Segwayn yksipyöräiset ja pyörätuolit ovat tietenkin asia erikseen.
Kaikkia aikuisten normaalej skuutteja koskee pyöräilijän säännöt eli jalkakäytävällä ei saa ajaa.Ei edelleenkään ole olemassa mitään "lasten skuutti" tai "aikuisten skuutti" ajoneuvoluokkia. On vain jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline tai kevyt sähkö ajoneuvo.
- Anonyymi00109
Anonyymi00107 kirjoitti:
> Lastenskuutilla saa mennä jalkakäytävällä.
Kyllä, jos sellaisen lasten skuutin sattuu jostakin löytämään. Suomessahan niitä ei ole myynnissä. Segwayn yksipyöräiset ja pyörätuolit ovat tietenkin asia erikseen.
Kaikkia aikuisten normaalej skuutteja koskee pyöräilijän säännöt eli jalkakäytävällä ei saa ajaa."Kyllä, jos sellaisen lasten skuutin sattuu jostakin löytämään. Suomessahan niitä ei ole myynnissä. Segwayn yksipyöräiset ja pyörätuolit ovat tietenkin asia erikseen."
Virossa löytyy alle 40-kiloisille skuutti, jonka kantama on jopa 6 km ja nopeus alle 15 km/h.
Aikuinen saa ajaa sillä myös, jos ei pelkää rungon katkeamista. - Anonyymi00121
Anonyymi00109 kirjoitti:
"Kyllä, jos sellaisen lasten skuutin sattuu jostakin löytämään. Suomessahan niitä ei ole myynnissä. Segwayn yksipyöräiset ja pyörätuolit ovat tietenkin asia erikseen."
Virossa löytyy alle 40-kiloisille skuutti, jonka kantama on jopa 6 km ja nopeus alle 15 km/h.
Aikuinen saa ajaa sillä myös, jos ei pelkää rungon katkeamista.Esim. yksi, jossa kuormitus menee 90 kg asti.
FAST WHEELS
https://hobbyhall.fi/fi/urheilu-ja-vapaa-aika/pyorat-potkulaudat-rullaluistimet-ja-skeittilaudat/sahkopotkulaudat/nopeat-pyorat-sahko-skootteri?id=1289068
Teho: 250 W
Suurin kuormitus: 90 kg
Suurin nopeus: 15 km/h - Anonyymi00124
Anonyymi00121 kirjoitti:
Esim. yksi, jossa kuormitus menee 90 kg asti.
FAST WHEELS
https://hobbyhall.fi/fi/urheilu-ja-vapaa-aika/pyorat-potkulaudat-rullaluistimet-ja-skeittilaudat/sahkopotkulaudat/nopeat-pyorat-sahko-skootteri?id=1289068
Teho: 250 W
Suurin kuormitus: 90 kg
Suurin nopeus: 15 km/hHienoa. Löysit tuon laitteen Liettuasta! Ei tarvitse mennä Kiinaan saakka hakemaan.
Onnea tilaukseen. - Anonyymi00125
Anonyymi00124 kirjoitti:
Hienoa. Löysit tuon laitteen Liettuasta! Ei tarvitse mennä Kiinaan saakka hakemaan.
Onnea tilaukseen.Todettiin, että on olemassa. Kaikki skuutit eivät ole luotu samanlaisiksi.
- Anonyymi00129
Anonyymi00125 kirjoitti:
Todettiin, että on olemassa. Kaikki skuutit eivät ole luotu samanlaisiksi.
Kouluttaja kertoo, että skuutilla mennään kuten pyörällä, myös sähköpotkulaudalla on kuljettava pyörätiellä, jos sellainen on. Skuutilla mennään siis pyörän säännöillä.
- Anonyymi00133
Anonyymi00129 kirjoitti:
Kouluttaja kertoo, että skuutilla mennään kuten pyörällä, myös sähköpotkulaudalla on kuljettava pyörätiellä, jos sellainen on. Skuutilla mennään siis pyörän säännöillä.
Lait määräävät, vaikka joku yksittäinen henkilö sanoisi mitä tahansa.
- Anonyymi00112
Suora lainaus.
Koulutusohjaaja Er... Sav... kertoo miten sähköpotkulaudalla liikutaan turvallisesti.
J... Yli... haastatteli.
-Sähköpotkulaudan kuljettajan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Sähköpotkulautaa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi. Kuten pyörällä, myös sähköpotkulaudalla on kuljettava pyörätiellä, jos sellainen on. Pyöräväylällä kuljetaan sen oikeassa reunassa ja edellä kulkeva ohitetaan väylän keskeltä. Ellei pyörätietä ole, kuljetaan sähköpotkulaudalla tien tai ajoradan oikeassa reunassa. Pyöräkaistalla kuljetaan samojen sääntöjen mukaan kuin ajoradalla ylipäätään. Toisten kulkijoiden huomioon ottaminen on olennaista niin laitteella liikkuessa kuin sitä pysäköidessä. Älä siis jätä lautaa kulkuväylälle, jossa siihen voi kompastua tai törmätä.- Anonyymi00113
Väärin. Ei ole mitään sähköpotkulauta ajoneuvoluokkaa. Kevyttä sähköajoneuvoa kuljettavan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Kevyttä sähköajoneuvoa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi.
- Anonyymi00114
Tuossahan tietenkin kouluttaja kertoo aivan oikein.
- Anonyymi00115
Anonyymi00114 kirjoitti:
Tuossahan tietenkin kouluttaja kertoo aivan oikein.
Jos löytyy ymmärrystä, niin tajuaa, että ei kerro. Ei ole mitään sähköpotkulauta ajoneuvoluokkaa.
- Anonyymi00116
Anonyymi00115 kirjoitti:
Jos löytyy ymmärrystä, niin tajuaa, että ei kerro. Ei ole mitään sähköpotkulauta ajoneuvoluokkaa.
Mikä on ammattisi ja koulutuksesi vai oletko pelkkä nyymi? Tuo lainattu henkilö on koulutusohjaaja, joten hänen sanomaansa voidaan luottaa.
- Anonyymi00117
Anonyymi00116 kirjoitti:
Mikä on ammattisi ja koulutuksesi vai oletko pelkkä nyymi? Tuo lainattu henkilö on koulutusohjaaja, joten hänen sanomaansa voidaan luottaa.
Liikenneturva on Suomen tieliikenneturvallisuutta edistävä keskusjärjestö.
Koulutusohjaajalla on kyllä kokemusta, koska hän on työskennellyt Liikenneturvassa asiantuntija- ja koulutustehtävissä yli 10 vuoden ajan eli vuodesta 2015 alkaen. Pohjakoulutus on korkeakoulututkinto.
Mieluummin häneen voi luottaa kuin anonyymiin, jolla on paha pätemisen tarve. - Anonyymi00118
Anonyymi00116 kirjoitti:
Mikä on ammattisi ja koulutuksesi vai oletko pelkkä nyymi? Tuo lainattu henkilö on koulutusohjaaja, joten hänen sanomaansa voidaan luottaa.
Ei näköjään voi luottaa, sillä hänen sanominen ei pidä paikkansa.
Sähköiset liikkumisvälineet - mikroliikkuminen 17.6.2025 alkaen
https://www.traficom.fi/fi/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet-mikroliikkuminen-1762025-alkaen
Sähköpotkulautojen ikäraja
https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/sahkopotkulautojen-ikaraja/
Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia sähköpotkulaudoista
https://poliisi.fi/-/usein-kysyttyja-kysymyksia-ja-vastauksia-sahkopotkulaudoista-saako-sahkopotkulautaa-kuljettaa-paihtyneena-enta-mita-liikennesaantoja-kuljettajan-tulee-noudattaa-1 - Anonyymi00119
Anonyymi00117 kirjoitti:
Liikenneturva on Suomen tieliikenneturvallisuutta edistävä keskusjärjestö.
Koulutusohjaajalla on kyllä kokemusta, koska hän on työskennellyt Liikenneturvassa asiantuntija- ja koulutustehtävissä yli 10 vuoden ajan eli vuodesta 2015 alkaen. Pohjakoulutus on korkeakoulututkinto.
Mieluummin häneen voi luottaa kuin anonyymiin, jolla on paha pätemisen tarve."Koulutusohjaajalla on kyllä kokemusta, koska hän on työskennellyt Liikenneturvassa asiantuntija- ja koulutustehtävissä yli 10 vuoden ajan eli vuodesta 2015 alkaen. Pohjakoulutus on korkeakoulututkinto."
No totta kai tuolla kokemuksella tiedetään enemmän kuin nyymit tietävät. - Anonyymi00120
Anonyymi00119 kirjoitti:
"Koulutusohjaajalla on kyllä kokemusta, koska hän on työskennellyt Liikenneturvassa asiantuntija- ja koulutustehtävissä yli 10 vuoden ajan eli vuodesta 2015 alkaen. Pohjakoulutus on korkeakoulututkinto."
No totta kai tuolla kokemuksella tiedetään enemmän kuin nyymit tietävät.Itsensä kanssa keskustelu ei tee virheellisestä tiedosta yhtään sen todempaa.
- Anonyymi00122
Anonyymi00117 kirjoitti:
Liikenneturva on Suomen tieliikenneturvallisuutta edistävä keskusjärjestö.
Koulutusohjaajalla on kyllä kokemusta, koska hän on työskennellyt Liikenneturvassa asiantuntija- ja koulutustehtävissä yli 10 vuoden ajan eli vuodesta 2015 alkaen. Pohjakoulutus on korkeakoulututkinto.
Mieluummin häneen voi luottaa kuin anonyymiin, jolla on paha pätemisen tarve."Mieluummin häneen voi luottaa kuin anonyymiin, jolla on paha pätemisen tarve."
Tuon nyymin pitää siis jopa ruveta väittämään alan kouluttajaa vastaan.
Viimeksi sama kirjoittaja oli niin oman paremmuutensa lumoissa, että haukkui ministeriöön nykyisen lain huonoutta ja vaati siihen muutoksia. - Anonyymi00123
Anonyymi00122 kirjoitti:
"Mieluummin häneen voi luottaa kuin anonyymiin, jolla on paha pätemisen tarve."
Tuon nyymin pitää siis jopa ruveta väittämään alan kouluttajaa vastaan.
Viimeksi sama kirjoittaja oli niin oman paremmuutensa lumoissa, että haukkui ministeriöön nykyisen lain huonoutta ja vaati siihen muutoksia.Kouluttaja puhuu siinä mielessä väärin, kun ei huomioi sitä seikkaa, että skuutteja voi olla erilaisia. Hän puhuu ainoastaan Kevyet sähköajoneuvot luokan skuuteista. Hän siis yleistää kaikki yhdeksi ja samaksi. Niin ei ole, kuten eri viranomaisten lähteistä voi todeta. Viranomaiset asiat ovat määritelleet, eikä kukaan nyymi.
Tuon kouluttajan tiedon lähdettäkään ei ole mainittu, että mistä kyseinen tieto on peräsin. Väite ilman lähdettä tai tietoa, mistä faktan voi tarkistaa, voidaan pitää pelkkänä mielipiteenä, tai tietyissä tilanteissa jopa valheena. - Anonyymi00126
Anonyymi00122 kirjoitti:
"Mieluummin häneen voi luottaa kuin anonyymiin, jolla on paha pätemisen tarve."
Tuon nyymin pitää siis jopa ruveta väittämään alan kouluttajaa vastaan.
Viimeksi sama kirjoittaja oli niin oman paremmuutensa lumoissa, että haukkui ministeriöön nykyisen lain huonoutta ja vaati siihen muutoksia."Tuon nyymin pitää siis jopa ruveta väittämään alan kouluttajaa vastaan.... Viimeksi sama kirjoittaja oli niin oman paremmuutensa lumoissa, että haukkui ministeriöön nykyisen lain huonoutta ja vaati siihen muutoksia."
Kyllä tuohon ammattikouluttajan kertomaan voi luottaa. Nyymit ovat asia erikseen. - Anonyymi00127
Anonyymi00126 kirjoitti:
"Tuon nyymin pitää siis jopa ruveta väittämään alan kouluttajaa vastaan.... Viimeksi sama kirjoittaja oli niin oman paremmuutensa lumoissa, että haukkui ministeriöön nykyisen lain huonoutta ja vaati siihen muutoksia."
Kyllä tuohon ammattikouluttajan kertomaan voi luottaa. Nyymit ovat asia erikseen.Itsensä kanssa keskustelu näköjään vaan jatkuu.
- Anonyymi00128
Anonyymi00126 kirjoitti:
"Tuon nyymin pitää siis jopa ruveta väittämään alan kouluttajaa vastaan.... Viimeksi sama kirjoittaja oli niin oman paremmuutensa lumoissa, että haukkui ministeriöön nykyisen lain huonoutta ja vaati siihen muutoksia."
Kyllä tuohon ammattikouluttajan kertomaan voi luottaa. Nyymit ovat asia erikseen."Kyllä tuohon ammattikouluttajan kertomaan voi luottaa. Nyymit ovat asia erikseen."
Lakipykälien kopiointi ja sellainen pätemisen tarve pitää jättää omaan arvoonsa. - Anonyymi00130
Anonyymi00128 kirjoitti:
"Kyllä tuohon ammattikouluttajan kertomaan voi luottaa. Nyymit ovat asia erikseen."
Lakipykälien kopiointi ja sellainen pätemisen tarve pitää jättää omaan arvoonsa.Liikennesäännöt on yhtä kuin tieliikennelaki. Melkoinen väite, että liikennesäännöt pitää jättää oman arvoonsa. Toivottavasti et liiku liikenteessä laisinkaan.
- Anonyymi00131
Anonyymi00128 kirjoitti:
"Kyllä tuohon ammattikouluttajan kertomaan voi luottaa. Nyymit ovat asia erikseen."
Lakipykälien kopiointi ja sellainen pätemisen tarve pitää jättää omaan arvoonsa."Lakipykälien kopiointi ja sellainen pätemisen tarve pitää jättää omaan arvoonsa."
Mieluummin luotan tuohon kouluttajaan kuin Tekopykäläpoikaan, joka vain pätee kopioimalla tänne pykäliä.
Kouluttaja sanoo: -Sähköpotkulaudan kuljettajan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Sähköpotkulautaa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi. Kuten pyörällä, myös sähköpotkulaudalla on kuljettava pyörätiellä, jos sellainen on. Pyöräväylällä kuljetaan sen oikeassa reunassa ja edellä kulkeva ohitetaan väylän keskeltä. - Anonyymi00132
Anonyymi00131 kirjoitti:
"Lakipykälien kopiointi ja sellainen pätemisen tarve pitää jättää omaan arvoonsa."
Mieluummin luotan tuohon kouluttajaan kuin Tekopykäläpoikaan, joka vain pätee kopioimalla tänne pykäliä.
Kouluttaja sanoo: -Sähköpotkulaudan kuljettajan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Sähköpotkulautaa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi. Kuten pyörällä, myös sähköpotkulaudalla on kuljettava pyörätiellä, jos sellainen on. Pyöräväylällä kuljetaan sen oikeassa reunassa ja edellä kulkeva ohitetaan väylän keskeltä.Lait määräävät silti, vaikka olisit mitä mieltä tahansa.
- Anonyymi00134
Kevyt sähköajoneuvo on ajoneuvo ja sen käyttäjä on ajoneuvon kuljettaja. Jalankulkua avustava tai korvaava liikkumisväline ei ole ajoneuvo. Sen käyttäjä on jalankulkija.
- Anonyymi00135
Sähköisellä liikkumisvälineellä -opas
https://www.liikenneturva.fi/tuote/sahkoisella-liikkumisvalineella-opas/
Suora linkki dokumenttiin:
https://www.liikenneturva.fi/wp-content/uploads/2021/07/sahkoisella_liikkumisvalineella_liikenteessa_opas2025_netti.pdf
- Anonyymi00136
Kouluttaja sanoo: -Sähköpotkulaudan kuljettajan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Sähköpotkulautaa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi. Kuten pyörällä, myös sähköpotkulaudalla on kuljettava pyörätiellä, jos sellainen on. Pyöräväylällä kuljetaan sen oikeassa reunassa ja edellä kulkeva ohitetaan väylän keskeltä.
Kouluttajan mukaan skuutilla mennään pyörätiellä, ei jalkakäytävällä. Se on myös luontainen vaihtoehto.
Lapsille tarkoitetuilla välineillä, jos sallaisen sattuisi jostakin löytää, voi mennä jalkakäytävällä.- Anonyymi00137
Kouluttaja sanoo väärin. Kouluttajan pitäisi sanoa: "Kevyttä sähköajoneuvoa kuljettavan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Kevyttä sähköajoneuvoa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi."
https://www.traficom.fi/fi/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet-mikroliikkuminen-1762025-alkaen - Anonyymi00138
"Kouluttajan mukaan skuutilla mennään pyörätiellä, ei jalkakäytävällä. Se on myös luontainen vaihtoehto."
Kouluttaja on oikeassa. Lasten skuutilla saa mennä jalkakäytävällä, jos siis lasten skuutin jostakin sattuu saamaan. - Anonyymi00139
Anonyymi00138 kirjoitti:
"Kouluttajan mukaan skuutilla mennään pyörätiellä, ei jalkakäytävällä. Se on myös luontainen vaihtoehto."
Kouluttaja on oikeassa. Lasten skuutilla saa mennä jalkakäytävällä, jos siis lasten skuutin jostakin sattuu saamaan.Kouluttaja yleistää ja on siksi väärässä. Kyseinen velvollisuus koskee kevyttä sähköajoneuvoa. Ei ole mitään "skuutti" ajoneuvoluokkaa.
- Anonyymi00140
Anonyymi00139 kirjoitti:
Kouluttaja yleistää ja on siksi väärässä. Kyseinen velvollisuus koskee kevyttä sähköajoneuvoa. Ei ole mitään "skuutti" ajoneuvoluokkaa.
Sen takia skuutilla mennään pyöräilijän säännöillä, ihan kuten kouluttaja sanoo. Pysytään poissa jalkakäytäviltä.
- Anonyymi00141
Anonyymi00140 kirjoitti:
Sen takia skuutilla mennään pyöräilijän säännöillä, ihan kuten kouluttaja sanoo. Pysytään poissa jalkakäytäviltä.
Kyseinen velvoite koskee kevyttä sähköajoneuvoa. Ei ole mitään "skuutti" ajoneuvoluokkaa.
- Anonyymi00142
Anonyymi00140 kirjoitti:
Sen takia skuutilla mennään pyöräilijän säännöillä, ihan kuten kouluttaja sanoo. Pysytään poissa jalkakäytäviltä.
"Sen takia skuutilla mennään pyöräilijän säännöillä, ihan kuten kouluttaja sanoo. Pysytään poissa jalkakäytäviltä."
Kouluttajan antama opetus on mennyt aika hyvin perille. Useimmiten skuutit ovat pyörien joukossa. - Anonyymi00143
Anonyymi00137 kirjoitti:
Kouluttaja sanoo väärin. Kouluttajan pitäisi sanoa: "Kevyttä sähköajoneuvoa kuljettavan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Kevyttä sähköajoneuvoa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi."
https://www.traficom.fi/fi/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet-mikroliikkuminen-1762025-alkaenRiittävä informaatio löytyy tuon linkin takaa.
- Anonyymi00144
Anonyymi00143 kirjoitti:
Riittävä informaatio löytyy tuon linkin takaa.
Lait määräävät vaikka sanoisit mitä.
- Anonyymi00145
Skuutit ei saisi ajaa missään🤯
- Anonyymi00146
"Suomessa sähköpotkulautojen kuljettaminen kiellettiin alle 15-vuotiailta viime vuoden kesäkuussa. Poliisi on voinut sen jälkeen tarkistaa kuljettajan iän ja keskeyttää alle 15-vuotiaan ajon."
Norjassa "poliisi testasi huippunopeuden 13-vuotiaan sähköpotkulaudasta – uskomaton lukema". Yli 120 km/h.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000012068671.html- Anonyymi00147
Suomessa kiellettiin kylläkin kevyen sähköajoneuvon kuljettaminen alle 15-vuotiailta. Kevyttä sähköajoneuvoa kuljettavan on oltava 15 vuotta täyttänyt. Kevyttä sähköajoneuvoa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi. Luovuttamiskiellosta voidaan määrätä liikennevirhemaksu 60 €. Ikäraja ja luovutuskielto eivät koske liikkumisesteisen henkilön kuljettamaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka on tarkoitettu yksinomaan liikkumisesteisen henkilön käyttöön.
Samalla tuli myös promilleraja, sekä kevyen sähköajoneuvon, että moottorilla varustetun polkupyörän ajamisen suhteen. Kevyillä sähköajoneuvoilla ja moottorilla varustetuilla polkupyörillä ajo on jatkossa kielletty, jos kuljettajan veren alkoholipitoisuus on vähintään 0,5 promillea tai veressä on huumausaineita. Sääntö koskee sekä vuokrattuja että omia ajoneuvoja. Rikkeestä seuraa 200 euron liikennevirhemaksu. - Anonyymi00148
"Suomessa sähköpotkulautojen kuljettaminen kiellettiin alle 15-vuotiailta viime vuoden kesäkuussa. Poliisi on voinut sen jälkeen tarkistaa kuljettajan iän ja keskeyttää alle 15-vuotiaan ajon."
On ilo nähdä pieniä lapsia, jotka potkivat menemään perinteisellä potkulaudalla ilman avustusta. Se on liikuntaa parhaimmillaan.
Aikuisten pitäisi ottaa oppia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511497
- 104921
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16585ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40514Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44472- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412