Kyllä on syytäkin pyytää anteeksi. Raakkuja kuoli varmaan tuhansia. Hukkajoella tapahtui kauheita tekoja,
Stora Enso pyytää anteeksi
4
146
Vastaukset
- Anonyymi
Taisi tulla nyt Stora Ensolle kalliksi. No työntekijäthän sen maksaa omasta selkänahastaan.
- Anonyymi
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta esitti, että kaikki tunnetut raakun esiintymät säädetään lailla rajatuiksi kohteiksi, joiden läheisyydessä kaikenlainen metsätaloustoiminta yksiselitteisesti kielletään.
– Sellaisia paikkoja, joissa raakkupopulaatio voi kasvaa on vain kourallinen. Nämä paikat täytyy naulata niin tiukasti suojelluiksi, ettei kenelläkään voi olla hetkeäkään epäselvää, voiko niillä toimia ja esimerkiksi ajaa metsäkoneilla, Virta kommentoi tiedotteessaan. - Anonyymi
Etusivulle
Rikosepäilyt
Biologi todisti, kun metsäkone jyräsi uhanalaisten simpukoiden yli: ”Kuljettaja totesi, että voisit ottaa rintaliivit pois”
Rauhoitetulla joella liikkuneet metsäkoneet aiheuttivat jopa tuhansien uhanalaisten simpukoiden kuoleman Suomussalmella, arvioi Metsähallitus.
Esikatselukuva
Biologit kuvasivat, kun metsäkone ajoi rauhoitetun joen ylitse.
Eetu Ruonakoski
21.8. 16:17
Biologi ja tutkimussukeltaja Myyri Sysivesi oli viime viikolla Suomussalmen Hukkajoella tekemässä jokihelmisimpukoiden eli raakkujen lajikartoitusta, eli laskemassa joen pohjasta löytyvien simpukoiden lukumäärää.
Hän oli liikkeellä yhdessä työparinsa kanssa. Kaksikko oli lähetetty Suomussalmelle, sillä jokihelmisimpukka on lajina äärimmäisen uhanalainen.
Suomussalmen Hukkajoki puolestaan lukeutuu lajin tärkeimpiin elinalueisiin. Lajikartoituksen oli tilannut alihankintana Metsähallitus.
Hämmästyksekseen tutkijat saivat todistaa, kun rauhoitetun raakkujoen ylitse jyristeli metsätyökone.
– Se oli tukkien keräilykone, joka meni siitä yli ja ilmeisesti hakemaan tukkeja siitä viereiseltä hakkuualueelta, Sysivesi kertoo.
Kone kuului Stora Enson hakkuualueelle. Yhtiö on pahoitellut tapahtunutta tiedotteessa.
Asiatonta käytöstä
Biologin koulutuksen saanut Sysivesi kertoo, että joella kohdattu näky raivostutti.
Hän kertoo pysäyttäneensä metsäkoneen kuljettajan ja ilmoittaneensa, että rauhoitetun joen yli ajaminen on laitonta.
Osa keskustelusta tallentui Sysiveden kuvaamalle videolle. Yle on nähnyt videon.
– Kuljettajan asenne oli sellainen, että siitähän nyt mennään yli. Että hän ei paljoa lotkauttanut korvaansa huomautukselle, Sysivesi kertoo.
Sysiveden mukaan kuljettaja myös käyttäytyi tilanteessa asiattomasti.
– Hän totesi siinä, että voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo.
– Minä tulkitsin sen itse niin, että täällä ei minkään hippien ininöitä paljoa kuunnella, että täällä toimitaan niin kuin on aina toimittu, Sysivesi arvioi.
Sysiveden mukaan kuljettaja jatkoi keskustelun jälkeen matkaansa ja ylitti joen uudestaan. - Anonyymi
Nyt minä ymmärrän miksi jotkut äänestävät vihreitä. Kyllä vihreillä on paikka ihan selvästi tässä yhteiskunnassa. Äänestä sinäkin vihreitä arvoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399