Tässä ovat Suomen kymmenen myydyintä henkilöautomerkkiä vuonna 1977:
1. Saab
2. Fiat
3. Ford
4. Datsun
5. Lada
6. Opel
7. Toyota
8. Volvo
9. Volkswagen
10. Mazda
Myydyimmät merkit Suomessa v.1977
21
332
Vastaukset
- Anonyymi
Oliko ennen ostajilla parempi ymmärrys hyvän päälle?
- Anonyymi
Kyllä oli. Saabin menestykseen varmaan vaikutti "kotimaisuus", tehtiinhän sitä Suomessa vaikka merkki oli ruotsalainen. Ja osista merkittävä osa oli valmistettu Suomessa. Vaikka mallivalikoima Saabilla ei ollut kovinkaan suuri, (tuohon aikaan taisi olla vain 96 ja 99), niin hyvin menestyi ainakin Suomessa ja Ruotsissa.
- Anonyymi
Entä 1982, se o paljon tärkeämpi vuosi autoilun historian kannalta?
- Anonyymi
Turbo saab oli kovapala karvahatuille ja sit tuli Cosworth 💥
- Anonyymi
Vaan kaupan ovi ei käynyt ja Saab piti myydä muille eikä sekään auttanut, vaan ostajien puutteessa nurin meni.
- Anonyymi
Saab oli aika kallis ja sen tuotantohinta oli tehtaalle liian kallis ja sehän huutaa konkurssia.
- Anonyymi
Hinta-laatusuhde eivät ihan kohdanneet. Paljon oli ainakin isoja ja pieniä murheta ysiysissä aikanaan. Ei ollut ollekaan harvinaista vaihdekepin irtoaminen ja konekin oli lainaa Triumhilta. Ysikutonen oli jo vanhentunut malli. Ahdas ja hankalan oloinen aikansa elänyt jostain 50 luvun hämäristä rattivaihteineen, jossa 2- tahti viidakkorumpu korvattiin rumaäänisellä fordin lainakoneella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinta-laatusuhde eivät ihan kohdanneet. Paljon oli ainakin isoja ja pieniä murheta ysiysissä aikanaan. Ei ollut ollekaan harvinaista vaihdekepin irtoaminen ja konekin oli lainaa Triumhilta. Ysikutonen oli jo vanhentunut malli. Ahdas ja hankalan oloinen aikansa elänyt jostain 50 luvun hämäristä rattivaihteineen, jossa 2- tahti viidakkorumpu korvattiin rumaäänisellä fordin lainakoneella.
Tuo oli kuitenkin aikaa ennen isoja taloudellisia ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinta-laatusuhde eivät ihan kohdanneet. Paljon oli ainakin isoja ja pieniä murheta ysiysissä aikanaan. Ei ollut ollekaan harvinaista vaihdekepin irtoaminen ja konekin oli lainaa Triumhilta. Ysikutonen oli jo vanhentunut malli. Ahdas ja hankalan oloinen aikansa elänyt jostain 50 luvun hämäristä rattivaihteineen, jossa 2- tahti viidakkorumpu korvattiin rumaäänisellä fordin lainakoneella.
Rattivaihde oli minusta hyvä, mukavampi käyttää, kuin lattiavahde, mutta muoti vaati lattiavaihteita. Amerikkalaisissa autoissa rattivaihde säilyi pidempään, nykyisinkin niitä näkee.
- Anonyymi
Mulla oli Metlassa aikoinaan duuniauto -90 luvulla jota jouduin joskus ajamaan turbo-Saabi. Kiihtyi hyvin mutta ohjaus veteli ihan sairaasti, oli täysi työ saada se pysymään ojien välillä tallaa painaessa.
- Anonyymi
Korjaan -80 luvulla se oli, vanhan muisti pettää välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaan -80 luvulla se oli, vanhan muisti pettää välillä.
Unioninkadulla Metsätalolla kuitenkin. Muistaakseni😀
- Anonyymi
Fiat oli myös tuolloin suosittu auto. Yksi syy oli maahantuoja Hankkija joka myi hyvillä tarjouksilla maanviljelijöille autoja. Tosin kaupunkilaisillekin meni Fiateja.
Erityisesti 127 oli suosikki ja vähän myöhemmin 70-luvun lopulla/80-luvun alussa hyvin ralleissa menestynyt 131 mirafiori lisäsi rallimenestyksen ansiosta myyntiä huimasti Suomessa.
Fiatillahan oli laaja mallisto vielä tuolloin 1977., olihan se Euroopan osteguin automerkki!
Pienimmässä luokassa 133, hieman isompi pikkuauto 127, alemman keskiluokan 128 (jonka myöhemmin korvasi Ritmo), keskikokoinen 131 mirafiori (sedan ja farmari) sekä juuri uudistunut "lippulaivan" paikan ottanut 132 (1600 ja 2000 bensiini ja 2500 diesel).
Aiemminhan 132 oli Fiatin toiseksi suurin malli, mutta suurimman eli 130 3.2 V6 (sedan ja coupe) tuotanto päättyi v.1977 ja 132:sta tuli malliston lippulaiva. Kooltaanhan se ei ollut läheskään niin iso ja hinnakas kuin 130, mutta melko kallis auto 2-litraisten ns. Volvo/Saab luokassa. Varustelu etenkin 2 litaisessa versiossa (112 hv twincam) oli aikalaiseksi runsas: vaihteistona automaatti tai 5-vaihteinen manuaali, sähköikkunat edessä, ohj.tehostin, plyyshiverhoilu, lukuvalot takana, elektroninen sytytys, ratin korkeussäätö (130:ssä oli myös pituussäätö ja kuskin penkin korkeussäätökin) jne.- Anonyymi
Satakaksseiskassa oli valtava kääntösäde, tarvitsi lentokentän kääntyäkseen.
- Anonyymi
Jenkkiautoissa varustelu ja tehot ovat olleet aikoinaan vuosikymmeniä muuta maailmaa edellä. Stubbin sanoin " Sori siitä! "
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkkiautoissa varustelu ja tehot ovat olleet aikoinaan vuosikymmeniä muuta maailmaa edellä. Stubbin sanoin " Sori siitä! "
Silti olivat laiskoja ja syövät bensaa simona ja ajo-ominaisuudet sopi vain suorille.
Laatukin oli mitä sattui, kuten nykyäänkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkkiautoissa varustelu ja tehot ovat olleet aikoinaan vuosikymmeniä muuta maailmaa edellä. Stubbin sanoin " Sori siitä! "
70-luvulla minun Warre oli parempi ajettava, kuin USA: vuokra-autot, joilla joskus siellä ajelin. Enegiakriisin jälkeiset autotkin oli kuohittuja, pieni teho isossa malmikasassa, silti suuri kulutus.
- Anonyymi
Uskomatonta ! Fiat 2.!
- Anonyymi
Fiat oli tuolloin euroopan ostetuin automerkki, laaja mallisto.
Ostetuin ainakin jos lisenssimerkit (mm.Seat ja Zastava) laskettiin mukaan. Fiat ohitti myynnillään VW:n v.1968. Silloinhan Volkkarilla alkoi olla vanhentuneita malleja ja Fiatilta tuki uutuuksia. Todellinen hitti oli 127, joka tuli markkinoille 1972. Volkkarin suosio alkoi kasvamaan kun uusia malleja tuli markkinoille, Passat 1973 ja etenkin kun Golf esiteltiin 1974..
Vielä Fiatista, joku vuosi sitten olikohan Tuulilasi -lehdessä hienokuntoinen vanha Fiat 600 esittelyssä. Suomeen tuotiin 1971 valtavan suuri erä 600:ia. Todellisuudssa ne olivat Seat 600:ia, mutta Seatin logot oli vaihdettu Fiatin logoihin "koska eihän niitä kukaan täällä Seateina osta". Silloin Seat oli täällä niin tuntematon merkki. - Anonyymi
Niin ne ajat muuttuvat. Tuolloin ei olisi uskonut, että nykyisin Toyota ja Skoda ovat suosittuja merkkejä, vaikka muitakin on tarjolla samaan hintaan.
- Anonyymi
Eipä löydy omaani tuolta listalta. Tuolloin ajelin Warrella. Nykyisinkin auto on saksalainen, BMW.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1127330- 475286
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa572979Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72463Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101488Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1921359Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921083Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3111020Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?226963Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30896